صفحة 104 من 283 الأولىالأولى ... 454949899100101102103104105106107108109110114154204 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1,546 إلى 1,560 من 4232
    الصورة الرمزية janajreh
    janajreh غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بارك الله فيك اخ محمد
    يعجز اللسان عن شكرك

الصورة الرمزية Harmonic2017
    Harmonic2017 غير متواجد حالياً موقوف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo93 مشاهدة المشاركة
    اخي الحبيب اتنمني ان تجرب منصة اخري لاني راجعت المنصات عندي مرة ثانيه وفي نفس الوقت وجدت ان لو حضرتك من القاع القديد او الجديد اشكل خماسي ومش هيجي رباعي لانه بعيد عن الزاوية 90
    ودي صورة علي منصة من القاع القديم برضه لم يصل الي الزاوية 90

الملف المرفق 481340

اما فيماا يخص السؤال الزمني فلما نشوف الحالات اللي هتتشرح باذن الله في المشاركة او المشاركات القادمة هتلاقي الاجابة ظهرت لوحدها ومش محتاج تسال لان انا شرحت اساسيات
    الطريقة في المشاركة السابقة لكن في حالات تانيه كتير هنعرفها في باقي المشاركات ان شاء الله
    بالنسبة للتحليل الخاص بالفرنك ..فالانجابة نعم انا حللته هابط طالما انه يتداول اسفل حدود القناة السعرية ..واخر حاجة معنديش اي مشكلة انك تنقل الصور في اي مكان
    سلام عليكم اخ ميدو...

يارجل جربتها ع 5منصات مشهورة FXDD+XM+AXITRADER-PEPRSTONE+LITEFORX
    وكلها اعطت نفس القاع0.9419
    آخر تعديل بواسطة Harmonic2017 ، 06-12-2017 الساعة 12:25 AM

الصورة الرمزية medo93
    medo93 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Harmonic2017 مشاهدة المشاركة
    سلام عليكم اخ ميدو...

يارجل جربتها ع 5منصات مشهورة FXDD+XM+AXITRADER-PEPRSTONE+LITEFORX
    وكلها اعطت نفس القاع0.9419

وعليكم السلام ...الصورة اللي انا جبتها لحضرتك كانت من منصة لايت فوركس
    ودي الصورة بالمنصة ....وبرضه مفيهاش شكل رباعي

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	LiteForex MT4 Terminal.png
المشاهدات:	84
الحجـــم:	86.3 كيلوبايت
الرقم:	481353

الصورة الرمزية abdalaah
    abdalaah غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عاليكم استاذ ميدو
    والله هفضل اقول كلمه حق فيك
    انت اول واحد يشرح شرح مبسط وواضح وقوى الزوايا السعريه والله شرحك فوق فوق الممتاز
    ربنا يبارك فيك والله ويرزقك من حيث لاتحتسب
    استاذنك ليا سؤالين استاذى
    اول سوال .......
    هل ممكن فى التحليل بالزوايا ابدء مثلا من الفريم الصغير كفريم الربع ساعه وافضل طالع من الصغير للاكبر شويه للاكبر شوبه لحد ما اوصل للفريم الاسوبعى مثلا
    ولا لازم الاول ابدء بالكبير وانتهى بالصغير
    السوال التانى ..........
    هل ممكن الدخول مثلا فى الحاله الاولى للشكل الدائى من الزاويه 255
    ولا لازم الارتداد يبقا صريح من الزاويه 270
    فى انتظار رد حضرتك شكرا ليك ..
    آخر تعديل بواسطة abdalaah ، 06-12-2017 الساعة 01:22 AM

الصورة الرمزية نورالحياة
    نورالحياة غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم
    سؤالي للاخوة الاعضاء .. اذا تم تحديد بداية الدورة ونهايتها كيف ممكن هذا يفيد بتوقع السعر
    بارك الله فيكم

الصورة الرمزية Harmonic2017
    Harmonic2017 غير متواجد حالياً موقوف

وعليكم السلام ...الصورة اللي انا جبتها لحضرتك كانت من منصة لايت فوركس
    ودي الصورة بالمنصة ....وبرضه مفيهاش شكل رباعي

الاســـم:	LiteForex MT4 Terminal.png
المشاهدات:	84
الحجـــم:	86.3 كيلوبايت
الرقم:	481353
    شي غريب والله?? انا طالع معاي شكل رباعي
    للعلم الحساب يدوي
    وبما انه فريم اربع ساعات فاستخدكت اربع ارقام اي القاع

0.941
    اضف له الجذر ثم الفاكتوري ل90° ومن ثم ربعه وسترى???

الصورة الرمزية civilian
    civilian غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم وصباحكم انوار يارب ... تسلم يا اخي ميدو الحبيب على الشرح الوافي والسلس ... ولكن اسمح لي ان اخرج شيئ من الياس والاحباط الذي اصابني خلال مدة ال5 شهور السابقة وبمتابعة يومية وفشل اغلب اغلب تحاليلي والتي في نظري غالبا تكون وافية للشروط وكانه الزوج يعاكسني هههههههه .. ساضع نتائج متابعتي لتحليل الدولار كندي ولكن قبله هناك كم سؤال ... 1) هل يوجد زوج لا يحترم اي شكل من الاشكال ؟؟ 2) او يكون محترم التحليل في نقطة غير مفهومة يهدم كل الخطوط والاتجاهات .. اعتقادي انه يوجد هكذا شيئ نعم ولكن هل تكون غالب حركة الازواج هكذا ؟؟؟؟ او ان الازواج التي احللها انا بالذات تفعل هذا الشيئ قصدا مع تحاليلي هههههه ..

متابعة لزوج الدولار كندي الذي حللته هنا في مشاركة 1476 فعلى الاسبوعي هابط بشكل خماسي واضح
    وعلى اليومي لم يصل الى النطاق الزمني الرابع وهبط من 216 كما هو واضح

الاســـم:	Screenshot 2017-12-06 08.17.18.png
المشاهدات:	47
الحجـــم:	54.2 كيلوبايت
الرقم:	481372

على فريم الساعة توقع انه الزوج سيرتد من زاوية 180 هو المتوقع لانه يتوافق مع زاوية 60 اربع ساعات و 630 لفريم 15 دقيقة طبعا ارتد منها ولكن 50 نقطة هههه مع انه كان المفروض يكون في حدود 80 الى 100 نقطة .. هذا مقبول نوعا ما هههههههه .. ولكن بعد ان كسر منطقة الكلاستر السعري هبط في حدود 30 نقطة وارتد صاعدا من زاوية 114 يومي .... طيب هنا ايضا قلنا انه مقبول ... ولكن الحيرة هنا ما هذا الشكل الغريب على الساعة اريد ان اعرف اسمه فقط ههههههههه .

الاســـم:	Screenshot 2017-12-06 08.09.19.png
المشاهدات:	39
الحجـــم:	51.0 كيلوبايت
الرقم:	481373

اخي ميدو اشكر تواجدك هنا ونشر ما تعلمته بين اخوانك بارك الله فيك واسف للطاقة السلبية هههههههههههه ففي بالي اسئلة كثيرررة وشيئ من الاحباط واغلبها في الزمني والنجمة كنت انتظر ان تكمل الزمني حتى ابدا ..
    آخر تعديل بواسطة civilian ، 06-12-2017 الساعة 09:44 AM

الصورة الرمزية daherxdaher
    daherxdaher غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

السلام عليكم

أي الزوايا السعرية و الفواصل الزمنية صحيح و لماذا؟

كل الشكر

الاســـم:	1.png
المشاهدات:	58
الحجـــم:	14.9 كيلوبايت
الرقم:	481374

الاســـم:	2.png
المشاهدات:	53
الحجـــم:	14.7 كيلوبايت
الرقم:	481375

الاســـم:	3.png
المشاهدات:	37
الحجـــم:	13.8 كيلوبايت
الرقم:	481376

الاســـم:	1.png
المشاهدات:	42
الحجـــم:	15.8 كيلوبايت
الرقم:	481377

الاســـم:	2.png
المشاهدات:	31
الحجـــم:	14.0 كيلوبايت
الرقم:	481378
    آخر تعديل بواسطة daherxdaher ، 06-12-2017 الساعة 09:52 AM

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blank.d6 مشاهدة المشاركة
    يارب تقولي تعليقك على التحليل ده يا ميدو .. ده رابع واحد انزله لحد دلوقتي متردش على اللي قبل كده
    -------------------------------------------
    الملف المرفق 481178

الدولار اندكس على الفريم الشهري كون شكل عشاري صاعد ولكن فيه حالة وصول مبكر

الملف المرفق 481179

وعلى الفريم الأسبوعي عند الرسم مين آخر قاع هتلاقي شكل رباعي صاعد تم كسر قناته ولذلك الشكل يعتبر لاغي
    الملف المرفق 481181

ولو قمنا بالرسم من آخر قمة على الأسبوعي هنلاقي شكل عشاري محترم

الملف المرفق 481182

بس لو حولنا الشكل للنجمة وعلى حسب فهمي من الشرح لحد الآن إن نقطة تلاقي الترندات مع بعضها مع الوقت هيا نقطة انعكاس .. ولأن الشكل الشعاري شكل غير مكتمل وكمان فيه احتمالية كبيرة إن الشكل يطلع يكون قمة فوق القمة المكونة من النموذج الرباعي الصاعد وبعدين يبدأ الهبوط إذا الأسبوعي صاعد

الملف المرفق 481183

على الدايلي برضو السعر في مرحلة إعادة الأختبار بعد الكسر المبكر وممكن الشراء

الملف المرفق 481185
    الملف المرفق 481186

على الأربع ساعات نفس حكاية الويكلي نقطة ارتداد على النجمة مع تأخر في الشكل العشاري .. ده معناه الدولار صاعد على كل الفريمات
    --------------------------------------------
    التحليل الأساسي بقى
    الملف المرفق 481187

الدولار ين على فريم الساعة كون نموذج ثماني ولحد دلوقتي السعر ملتزم بيه التزام تام .. سؤال هل الشمعتين اللي داخل المربع الأخضر دول يلغو النموذج؟

الملف المرفق 481189

على الأربع ساعات الشكل للشراء من بكرة ومن السعر الحالي أو في حدود 20 نقطة .. حاولت اكون كلاستر بس منفعش
    الملف المرفق 481190

على الدايلي خط مستقيم والسعر ارتد من الزاوية 120 تقريبا وطالع ل360

الأسبوعي عليه شكل عشاري صاعد والقاع 99.95 بتاريخ 25/9/2016
    والشهري شكل ثلاثي صاعد قاع 76.84 بتاريخ 1/9/2012

معلش التحليل طويل بس حبيت اعرف ايه الأخطاء اللي فيه علشان اعدلها
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الدولار اندكس فريم الشهري ودا فعلا كان شكل عشاري ولكنه فشل وفي انتظار تكون شكل جديد

الاســـم:	USDLFXMonthly.png
المشاهدات:	95
الحجـــم:	56.4 كيلوبايت
الرقم:	481379

الفريم الاسبوعي : شكل رباعي وكان فيه حالة وصول مبكر من الزاوية 360 حتي الزاوية 270 يعني انا متوقع هبوط لكن مش عارف هيكون شكله ازاي

الاســـم:	USDLFXWeekly.png
المشاهدات:	101
الحجـــم:	71.8 كيلوبايت
الرقم:	481382

الفريم اليومي دا شكل ثماني واتوقع فشله واكتمال الشكل الرباعي المتطون علي الفريم الاسبوعي

الاســـم:	USDLFXDaily.png
المشاهدات:	82
الحجـــم:	54.6 كيلوبايت
الرقم:	481383

فريم ال 4 ساعات سنجد ان الشكل كان هابط علي شكل رباعي وهو حاليا يتدوال خارج حدود القناة مما يعطي اول اشارة في في لشكل الهندسي
    وبالتالي عليه ان يتسارع للوصول للزاوية 270 قبل الوقت المحدد في الرسم والا سوف يفشل الشكل بصوة نهائية

الاســـم:	USDLFXH4.png
المشاهدات:	80
الحجـــم:	55.8 كيلوبايت
الرقم:	481384

وبالتالي انا اتوقع فشل الشكل الهندسي ع الفريم 4 ساعات وتكون شكل صاعد جديد وهذا الشكل سوف يؤثر سلبا علي الشكل المتكون علي الفريم اليومي انه في منطقة حرجة
    وبعدها استئناف العمل علي الفريم الاسبوعي

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blank.d6 مشاهدة المشاركة
    يارب تقولي تعليقك على التحليل ده يا ميدو .. ده رابع واحد انزله لحد دلوقتي متردش على اللي قبل كده
    -------------------------------------------
    الملف المرفق 481178

الدولار اندكس على الفريم الشهري كون شكل عشاري صاعد ولكن فيه حالة وصول مبكر

الملف المرفق 481179

وعلى الفريم الأسبوعي عند الرسم مين آخر قاع هتلاقي شكل رباعي صاعد تم كسر قناته ولذلك الشكل يعتبر لاغي
    الملف المرفق 481181

ولو قمنا بالرسم من آخر قمة على الأسبوعي هنلاقي شكل عشاري محترم

الملف المرفق 481182

بس لو حولنا الشكل للنجمة وعلى حسب فهمي من الشرح لحد الآن إن نقطة تلاقي الترندات مع بعضها مع الوقت هيا نقطة انعكاس .. ولأن الشكل الشعاري شكل غير مكتمل وكمان فيه احتمالية كبيرة إن الشكل يطلع يكون قمة فوق القمة المكونة من النموذج الرباعي الصاعد وبعدين يبدأ الهبوط إذا الأسبوعي صاعد

الملف المرفق 481183

على الدايلي برضو السعر في مرحلة إعادة الأختبار بعد الكسر المبكر وممكن الشراء

الملف المرفق 481185
    الملف المرفق 481186

على الأربع ساعات نفس حكاية الويكلي نقطة ارتداد على النجمة مع تأخر في الشكل العشاري .. ده معناه الدولار صاعد على كل الفريمات
    --------------------------------------------
    التحليل الأساسي بقى
    الملف المرفق 481187

الدولار ين على فريم الساعة كون نموذج ثماني ولحد دلوقتي السعر ملتزم بيه التزام تام .. سؤال هل الشمعتين اللي داخل المربع الأخضر دول يلغو النموذج؟

الملف المرفق 481189

على الأربع ساعات الشكل للشراء من بكرة ومن السعر الحالي أو في حدود 20 نقطة .. حاولت اكون كلاستر بس منفعش
    الملف المرفق 481190

على الدايلي خط مستقيم والسعر ارتد من الزاوية 120 تقريبا وطالع ل360

الأسبوعي عليه شكل عشاري صاعد والقاع 99.95 بتاريخ 25/9/2016
    والشهري شكل ثلاثي صاعد قاع 76.84 بتاريخ 1/9/2012

معلش التحليل طويل بس حبيت اعرف ايه الأخطاء اللي فيه علشان اعدلها
    تحليل الدولارين
    فريم الاسبوعي كان شكل رباعي وتقريبا انهي دورته السعرية لانه وصل الزاوية 315 وفي نفس الوقت كان في حالة فشل زمني
    ودا سبب صعوده الحالي

الاســـم:	USDJPYH4.png
المشاهدات:	90
الحجـــم:	66.2 كيلوبايت
الرقم:	481387

وحاليا تم الارتداد من لزاوية 180 اي ان لدينا احتمال كبير يقول اننا سنحصل علي شكل خط مستقيم سيتاكد بعد كسر الزاوية 180 وبعدها نكمل رسم الشكل من لقنوات السعرية ووغيرها

الاســـم:	USDJPYH41.png
المشاهدات:	73
الحجـــم:	41.2 كيلوبايت
الرقم:	481388

علي الفريم الساعه سنجد شكل سداسي كما هو موضح علي الرسم ومتوقع فشله واستكمال الشكل الذي من المتوقع ان يكون مستقيم علي فريم ال 4 ساعات

الاســـم:	USDJPYH1.png
المشاهدات:	64
الحجـــم:	54.8 كيلوبايت
الرقم:	481389

علي الديلي حضرتك كاتب
    خط مستقيم والسعر ارتد من الزاوية 120 مش عارف اذا كان الحطا في اسم الشكل ولا في الزاوية

لكن هو بالفعل كان خط مستقيم ولكنه فشل في الوصول الي الزاوية 360 في الاطاار الزمني الثاني وايضا اخترق حدود القناة السعرية الصاعدة
    مما يدعم فشل السيناريو الهابط

الاســـم:	USDJPYDaily1.png
المشاهدات:	81
الحجـــم:	56.7 كيلوبايت
الرقم:	481392

ونحن ف انتظار اختراق القمة بالنيبة لهذا الفريم
    الفريم الاسبوعي حاليا في منطقة حرجة وايضا هي منطقة شراء قوية واتوقع باذن الله ان تكون هذه الشمعه الحالية صاعدة برغم هذا الهبوط
    او علي اقصي تقدير الشمعي التي تليها
    وفي حالة اغلاق الشمعتين اقل هذه المنطقة سيفشل سيناريو الصعود ونبدا رحلة هبوط جديدة للين

الاســـم:	USDJPYWeekly.png
المشاهدات:	66
الحجـــم:	47.6 كيلوبايت
الرقم:	481393

واخيرا الفريم الشهري فهو شكل ثلاثي هابط وهو ايضا يتدوال خارج حدود القناة السعرية مما يعطي اول اشارة بفشل الشكل ولكن لا نستيطع التاكد من ذلك قبل حلول الوقت كما ستعلم في حالات فشل الشكل الهندسي ان شاء الله

الاســـم:	USDJPYMonthly.png
المشاهدات:	57
الحجـــم:	52.7 كيلوبايت
الرقم:	481394

الصورة الرمزية medo93

اولا : كل عام وانت بخير اخي الحبيب
    ثانيا :انا بشكر حضرتك جدا علي هذا التحليل واتمني لو حضرتك استفدت من التحليل دا لان كان مثالي بمعني الكلمة

مبدئيا الرسومات كلها صحيحة
    لكن انا حابب اوضح نقطة معينه وهي ان انا هدفي من ربطي للفريمات هو تحديد منطقة الكلاستر السعري واللي بجتمع فيها اكتر من زاوية وعلي اكتر من فريمع امل ان السعر هيحترم واحدة منهم علي لاقل وفي نفس الوقت بكون حددت منطقة قوية بستوب قليل مقارنة بالهدف
    وحتي لو السعر فعل الاستوب فمش مشكلة انا عملت اللي عليا وتذكر انه صفقة واحدة هتكسب هتعوض من 3 ل 5 صفقات خسرو

اما بخصوص النقطة الجديدة فهي خاصة بربط الفريمات وحضرتك عملته بصورة مثالية لكن اللي عايز اوضحة اني ازاي اكون فاهم السيناريو ككل وعندي نظرة شاملة يعني انا ممكن اجيب 3 مناطق كلاستر سعري في الشارت والمناطق كلها صحيحة ومع ذلك هلاقي واحدة بس اللي ظبطت معايا وال 2 التانين لا

وطبعا هيجي واحد ويقول طالما كدا يبقي ال 2 التاني كانو خطا

لكن حقيقة هم مش خطا ولا حاجة لان تعريف منطقة الكلاستر هو منطقة فيها اكتر من زاوية وعلي اكتر من فريم
    ودلوقتي ممكن نضيف شرط جديد باعتبار انني خلاص وصلنا مرحلة متقدمة شوية في الكلاستر والشرط دا هو كان فعلا متضاف قبل كدا ولكن بصورة غير مباشرة

الشرط دو هو (ان منطقة الكلاستر تكون متناسقة مع السيناريو المتوقع ) ودلوقتي السؤال اللي طرح نفسه يعني ايه السناريو المتوقع

ببساطة شديدة انا في الامثلة السابقة كنت بقول ان لما بيكون عندي وصول مبكر في احد لفريمات ممكن ادور علي منطقة كلاستر وادخل منها عكس الاتجاه وشفنا الموضوع دا كتير والحمدلله كلهم تقريبا ظبو

النهاردا هنعرف سيناريو جديد غير الوصول المبكر
    وهو وجود منطقة كلاستر لترجيح احد السناريوهات علي الاخر ..... يعني نا اقصد اني مثلا لو معايا شكل دائري الحالة الخاصة ب 450
    في الحالة دي انا بدخل عادي من 450 وبعمل حسابي في تبريدة من 630 وممكن 540 ودا اللي المفروض افكر فيه لما الاقي عندي الحالة دي

الملف المرفق 481078

ولكن انا عايز حضرتك تتخيل معايا ان واحدة من الزوايا دي هي منطقة كلاستر سعري ....اذن الوضع اصبح مختلف وبدل من تقسيم نسب الهبوط علي الزوايا بصورة متساوية النسب هتختلف وهنلاقي ان واحدة منهم فرصتها اصبحت اقوي بكثير من من الزاويتين التانين
    يعني مثلا انا لقيت منطقة كلاستر عن الزاوية 540 زي الصورة اللي جاية
    يبقي طبيعي جدا انا افكر ف فتح عقودي عند الزاوية 540 لانها هي الاحتمال الاقوي وبالتالي انا كل وظيفيتي ف الفوركس ادور علي الفرص اللي فيها احتمال البيع اكبر من الشراء والعكس لان زي قلت انا معنديش غير احتمالين وكل واحد فيهم بيمثل 50%
    يبقي كدا اصبح احتمال البيع من 540 اكبر من 630 ومن 450

الملف المرفق 481079

والي خلاني اكتب الكلام دا هو مثال حضرتك
    اني في فريم الساعه عندي حال تداخل اشكال دائرية اول حالة خلصت وجابت هدفها والحالة التاني لسه في طور التكون
    وانا عندي نفس الاحتمالات اللي قلت لحضراتكم عليها
    وبالتالي حددت الزاوية 450 لان هي اللي عندها منطقة الكلاستر يعني انا ببدئ بالفريم الصغير وليس الكبير زي ما كنا بنعمل ولو بدئيت بالكبير برضه مفيش مشكلة لكن الفكرة اني بحالو اكون الصورة ف ذهني اولا تماما زي ما حضرتك عملت وتوقعت الارتداد من 450 لانها منطقة قوية

الملف المرفق 481080

ولما رحنا لفريم ال 4 ساعات لقيت شكل خماسي محترم ولكن في مشكلة صغيرة في الرسم وهو ان السعر تجاوز نسبة ال 75 % اللي اتكلمنا عنها قبل كدا ومع ذلك انا كملت منها الرسم عادي جدا والسبب اني زي ما قلت قبل كدا القمم والقيعان المستهلك غالبا هتاثر علي الجاني الزمني وليس السعري لان القمم والقيعا بيكون جنب بعض فموضوع السعر مش هيفرق معايا كتير
    لكن الزمني هو اللي هيفرق وهاخد مواعيد انعكاس خاطئة نتيجة اختيار قمة او قاع مستهلك وحاج كمان ان السعر لما استهلك القاع داكان بلمسه واحده بذيل شمعه يعني مراحش يررقص عنده ويروح ويجي عليه ودي حاجة تانيه تخليني اقبله واللي حصل كان نتيجة الازاحة ولو حولت الشكل للاين شارت مش هلاقيه اساسا

الملف المرفق 481081

وبالتالي انا حددت الزاوية 450 الخاصة بالشكل الدائري لفريم الساعه باللون الابيض والزاوية216 الخاصة بالشكل الخماسي لفريم ال 4 ساعاتت
    ولما نقلت عي الفريم اليومي لقين اني في عندي الزاوية 360 الخاصة بالخط المستقيم
    وكدا بقي عندي سيناريو وعندي كمان نقطة دخول وانا عرفت جبتها ازاي

الملف المرفق 481082

طبعا في الرسم الخاص بحضرتك السعر اساسا لم يكن صعد بعد الي المنقطة اللي حددناها لكن انا حدثت الاشكال والتحليل ككل وقيتها فرصه كويسة للتعرف علي احدي اشكال الكلاستر الجديدة وبقول مبرك لاي حد كان استفاد من التحليل
    وكدا مراجعة لحالات الكلاستر
    1-وصول مبكر لاي الفريمات وبجيب الكلاستر علشان ادخل عكس الاتجاه من نقطة قوية
    2- ترجيح احد السيناريوهات وبدخل من السيناريو الاقرب للمنطقة
    3 -وجود موعد انعكاس ولو تزمن من منطقة كلاستر بتبقي صفقة لوز
    4- تاكيد انواع اخري من لتحاليلل يعني لو لقيته منطقة كلاستر سعري وفي نفس الوقت منطقة طلب او نموذج هارمونيك او دعوم ومقاومات رقميه او فلكية كل دا بيساعدني في القرار بتاعي
    اتمني ان المشاركة تكون مفيدة وجاري استئناف الرد علي المشاركات المعلقة
    اليورو كندي بفضل الله وصل هبوطه من منطقة الكلاستر اكتر من 370 نقطة

الاســـم:	EURCADDaily1.png
المشاهدات:	59
الحجـــم:	32.1 كيلوبايت
الرقم:	481395

الصورة الرمزية medo93

لمن يسال عن قوة وفاعلية الطريقة ....دول صفقتين اتعملو بالامس نقاط دخول فل مارجن
    والحمدلله الصفقتين جابو اهدافهم وزيادة
    دي صفقة الكندي وانا معترف اني تسرعت جدا في الخروج لكن الحمدلله النقطة اللي دخلت منها مخيبتش ظني والسعر انطلق منها مباشرة

الاســـم:	USDCADH1.png
المشاهدات:	180
الحجـــم:	43.5 كيلوبايت
الرقم:	481397

ودي صفقة اخري خاصةبالين خط ترند من زاوية والاهم من كل دا فاصل زمي وبرضه الحمد لله كانت صفقة موفقة جدا وحققت 20 % من الحساب
    ولو ذودت لوت كانت حققت اكتر لكن الحمدلله كدا فله

الاســـم:	m1.png
المشاهدات:	260
الحجـــم:	144.4 كيلوبايت
الرقم:	481398

وهكرر كلامي مرة تانيه الصفقات دي ليست للتفاخر وفرد العضلات وانما هي فقط لتوضيح قوة الطريقة والنقاط التي نحصل عليها من خلالها
    لان في اكتر من مرة اتسالت عن الموضوع دا علي العام والخاص

الصورة الرمزية omarbarakat
    omarbarakat غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

القاعدة الثالثة
    ان مينفعش السعر يوصل زاويتين رئيسيتين في فاصل زمني واحد وعلي طول في الحالة دي باخد نصف الزمن وتعالو نفهم القاعدة دي مع بعض لانها مهمة جدا

القاعده دى تنطبق على كل فاصل زمنى ولا اول فاصل فقط

الصورة الرمزية Baran
    Baran غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

لمن يسال عن قوة وفاعلية الطريقة ....دول صفقتين اتعملو بالامس نقاط دخول فل مارجن
    والحمدلله الصفقتين جابو اهدافهم وزيادة
    دي صفقة الكندي وانا معترف اني تسرعت جدا في الخروج لكن الحمدلله النقطة اللي دخلت منها مخيبتش ظني والسعر انطلق منها مباشرة

الاســـم:	USDCADH1.png
المشاهدات:	180
الحجـــم:	43.5 كيلوبايت
الرقم:	481397

ودي صفقة اخري خاصةبالين خط ترند من زاوية والاهم من كل دا فاصل زمي وبرضه الحمد لله كانت صفقة موفقة جدا وحققت 20 % من الحساب
    ولو ذودت لوت كانت حققت اكتر لكن الحمدلله كدا فله

الاســـم:	m1.png
المشاهدات:	260
الحجـــم:	144.4 كيلوبايت
الرقم:	481398

وهكرر كلامي مرة تانيه الصفقات دي ليست للتفاخر وفرد العضلات وانما هي فقط لتوضيح قوة الطريقة والنقاط التي نحصل عليها من خلالها
    لان في اكتر من مرة اتسالت عن الموضوع دا علي العام والخاص
    واثـق الخطــا يمشي ملكا ..... وفقك الله لما يحبه و يرضيه و اسعد الله ايامك اخي ابو حبيب

الصورة الرمزية Mohammed_Trader
    Mohammed_Trader غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

يا جماعة موضوع القاعدة الثالثةانا ذكرتها كدا بدون شرح والمشاركة خلصت لانها احتوت ع 10 صور وانا فضلت اني اسيبها واشرحها في المشاركة القدمة ان شاء الله
    وبالتالي اكيد هيكون فيها امثلة من الشارت وصور توضيحية زي اي شرح اتعمل بعد كدا وهتلاقو الاسئلة دي اتجاوبت لوحدها ...انا حتي عملت مشاركة منفصلة وقلت ان القاعدة ال3 لسه هتتشرح في المشاركة القدمة ان شاء الله

و كان الانسان عجولا

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17