صفحة 99 من 283 الأولىالأولى ... 498993949596979899100101102103104105109149199 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1,471 إلى 1,485 من 4232
    الصورة الرمزية Nazar.mohamed
    Nazar.mohamed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo93 مشاهدة المشاركة

اولا الفريم الشهري الشكل الصحيح هو خط مستقيم زي بالظبط الشكل الموجود علي اليورو دولار وبالتالي فهو ليس شكل عشاري زي ما حضرتك ذكرت وزي ما هنلاقي في الصورةان مفيش اي زوايا رئيسية ولا فرعيه قريبه من السعر وبالتالي انا استفدت من الفريم دا اتجاه فقط

الملف المرفق 480924

الفريم الاسبوعي فعلا الشكل صحيح زي ما حضرتك ذكرت وهو شكل ثلاثي مكتمل وانا حددت الزاوية الرئيسية وهي الزاوية 120 لان اختراق الزاوية دي هو اللي اكد ان الشكل ثلاثي وبالتالي انا عرفت ان السعر حاليا علي فريم الاسبوعي عامل شكل ثلاثي صاعد
    وحددت الزاوية 120 بخط اخضر علي اعتبار لو السعر هبط اليها بعد الصعود ممكن الشراء منها

الملف المرفق 480927

الفريم اليومي فعلا الشكل ثلاثي صاعد وماشي زي الفل وهنلاقي اقرب زاوية للزاوية 120(الخط الاخصر اللي جبناه من الفريم الاسبوعي )هي الزاويو 180 وانا حددتها بخط اصفر وبقي عندي منطقة كلاستر محدده بزاويتين علي فريمين مختلفين

الملف المرفق 480929

فريم ال 4 ساعات بالنسبة للرسم الخاص بحضرتك فيه خطا في القاع وان حضرتك استخدمت قاع مستهلك وبالتالي لازم ترسم من القاع الجديد
    ولكن فعلا الشكل خماسي والزاوية 72 زي ما حضرتك عامل بالظبط وهلاقي اقرب زاوية لمنقطة بتاعتي هي الزاوية 108 وانا حددتها باللون الاحمر وهتبقي الصورة كالاتي

الملف المرفق 480933

كدا انا حددت منطقة الكلاستر بتاعتي ولو حضرتك حسبتها هتلاقيها كلها 32 نقطة وهشيل المؤشر بس قبل ما اشيله انا حابب افكر حضرتك ان كل الاتجاهات صاعده وان المنطقة دي افضل منطقة للشراء في حالة ان السعر صعد وهبط اليها ...ومع ذلك هي ايضا افضل منطقة للبيع في حالة الوصول المبكر
    وعلشان حضرتك تفهم قصدي بص في الصورة اللي جاية
    السعر عمل حالة وصول مبكر علي فريم ال 4 ساعات وهبط بالمللي من المنطقة اللي حددناها اكتر من 260 نقطة وركز في الصورة

الملف المرفق 480935

وبالتالي المنطقة لم تفشل وجابت تريدة كويسة جدا واكبدر خطا حضرتك عملته هو فتح عقود بيع وكل الاشكال صاعدة وبمجرد اختلاق المنطقة السعر طااااااااااااار اكتر من 400 ول حضرتك فاتح شراء كنت استفدت من التحليل بدل ما يضرب استوبك
    اتمني تكون الفكرة وصلت واي استفسارانا تحت امر حضرتك وبالمناسبة انا بشكر حضرتك جدا انك خلتني اكتب المشاركة دي واتمني انها تكون مفيدة لباقي الاعضاء
    السلام عليكم
    اخ محمد
    معليش عندي ملاحظة بسيطة
    في الشكل على فريم اليومي
    انا لمن رسمت من نفس القاع
    ظهر معاي شكل الارتداد
    من الزاوية 144
    وعندك الارتداد كان من
    الزاوية 120
    انا راسم من ذيل الشمعة اخر لو فيها
    وانت راسم من افتتاح الشمعة
    انا سؤالي هو
    هل يمكن ارسم من افتتاح او اغلاق الشمعة
    من غير الهاي واللو
    ام ماذا ؟؟؟
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	EURAUDDaily.png
المشاهدات:	70
الحجـــم:	55.8 كيلوبايت
الرقم:	481021

الصورة الرمزية Nazar.mohamed
    Nazar.mohamed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

هنا ايضا
    اي قاع فيهم اصح للرسم من عنده
    علما ان القاع الثاني صحح
    اكثر من 75% من القاع الاول
    لكن السعراحترم الشكل الصاعد
    من القاع الاول اكثر من الثاني

الاســـم:	EURCADH466.png
المشاهدات:	93
الحجـــم:	48.5 كيلوبايت
الرقم:	481022

الصورة الرمزية abuelgoud
    abuelgoud غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo93 مشاهدة المشاركة
    بالعكس اخي عبدالله والله اسئلة حضرتك فعلا مفيدة وانا شكرت حضرتك عليها وبكرر شكري مرة تانيه
    ثالنيا انا عمري ما هزهق من الاسئلة لان انا نيتي شرح وتفصيل الموضوع ومش هكون مبسوط لو انا بشرح والناس اللي معايا تايهة
    لان هبقي انا كدا فاشل وبالتالي انا بطلب من حضرتك ومن كل المتابعين تسال وتستفر عن اي حاجة وكل حاجة
    انا حتي النهاردا عملت وقت مخصص للورشة علشان حضراتكم تبقو عارفين وقت وجودي والاجابات تبقي بصورة فورية ومنسبش مشاركات معقلة وتبقي المحادثات بصورة مباشرة ودا برضه علشان اساعد نفسي اولا في تحقيق هدفي ....اخر حاجة يا ريت حضرتك لا تعتذر في طرح الاسالة
    وبطلب من حضرتك ان تنظر لموضوع الاسالة بصورة ايجابية تدعو للفخر وليس الاعتذار يعني سؤال حضرتك افاد وهيفيد ناس كتير جدا
    اكيد كان عندها لبس في الموضوع دا وعلشان كدا انا شكرت حضرتك عليه
    فعلا استاذ واخ ميدو كانت مفيدة المشاركة وسؤال الاخ عبدالله وجواب حضرتك عليه بارك الله فيك وجزاك خير الجزاء
    توقيع العضو
    وقل ربى زدنى علما
    لا تستغرق في حلمك استيقظ لتحققه

الصورة الرمزية civilian
    civilian غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

سلام وحب على هذه الورشة المباركة وبارك الله فيك حبيبي يا اخي ميدو ويفتح لك البركات من حيث لا تحتسب يارب

حنزل جارت الدولار كندي وعندي فيها حيرة بسيطة حوضحو في كل فريم بس تقريبا الحركة واضحة على كل الفريمات وانا بصراحة كنت حللت الزوج دا الاسبوع السابق وكنت ححطو هنا بس ما صارت وهالاسبوع كا بيمشي بالمليم هههه بس ما دخلت فيه لان هناك حيرة وخوف ههههه ممكن من كثر الاستخدام الخاطئ او سلوكي الغير منتظم مع الزوايا السعرية الزمنية .. حبدا ان شاءالله وبعدها حنزل بقية الجارتات الي عندي فيها مشكلة ...

1) على الفريم الشهري الزوج بطيئ الحركة اذا اخذت السبيس 10 حنشوف انه مش كمل نصف دورة خلال 10 سنوات ههههه

الاســـم:	Screenshot 2017-11-25 17.39.30.png
المشاهدات:	122
الحجـــم:	92.7 كيلوبايت
الرقم:	481027

لهذا اخذت سبيس الاسبوعي 100 وطبعا باختيار هذا السبيس حيتغير القمم والقيعان على اساس انه كمل دورة وانعكس الان حين اخترت اخر قاع اخترت بين الشكل الرباعي والخماسي .. انا عارف انه الشكل الخماسي ممكن نعتبر الزاوية 144 لو ردت السعر ايضا يعتبر خماسي ولكن مرات بيكون الزاوية 108 ردت السعر الى 36 كما هو هنا ونلاحظ احترام السعر للزوايا العلوية 288 و432 ايضا طيب كيف يكون النظر لهذه الحالة ؟؟؟؟

الاســـم:	Screenshot 2017-11-25 12.12.17.png
المشاهدات:	103
الحجـــم:	112.8 كيلوبايت
الرقم:	481024

الان عندما ناخذ نفس الفريم على الشكل الرباعي يمكن ايضا اعتباره كرباعي باعتبار الزاوية 90 هي التي ردت السعر ولكن هنا فرق نقاط بين الزاوية ونقطة الانعكاس مقارنة بالزاوية 108 الان انا في حيرة بين اختيار الشكل الرباعي او الخماسي انا عارف لسا الزمني باقي كحكم في الوضوع نلاحظ في الشكل الرباعي احترام السعر للزاوية 270 كدعم كما في الصورة

الاســـم:	Screenshot 2017-11-25 12.13.17.png
المشاهدات:	66
الحجـــم:	105.8 كيلوبايت
الرقم:	481025

2) في الفريم الاسبوعي ساخذ القمة ولاحظ الشكل بانه شكل خماسي ولكن نقطة الانعكاس كانت تحت الزاوية 144 كانت عن الدعم 270 على الشهري المرسوم بالخط الاسود وردت السعر الى الزاوية 72 وهبط منها ونلاحظ انه في هذا المنطقة يوجد الزاوية 360 الشهري وهي منطقة كلاستر سعري قوي جدا وهبط السعر فعلا منها كما هو واضح

الاســـم:	Screenshot 2017-11-25 12.48.33.png
المشاهدات:	80
الحجـــم:	108.0 كيلوبايت
الرقم:	481026

3) فريم اليومي ناخذ القمة عند منطقة الكلاسستر السعري الاسبوعي المتمثل ب72 والشهري 360 ونلاحظ بانه الزوج هبط على الشكل الرباعي ومحترم الزمن والمستويات السعرية

الاســـم:	Screenshot 2017-12-01 16.01.25.png
المشاهدات:	63
الحجـــم:	128.8 كيلوبايت
الرقم:	481028

عندما اتى الزمن ولم ياتي السعر انعكس وارتد الزوج في حركة خماسية صاعدة كما هو واضح

الاســـم:	Screenshot 2017-12-01 16.04.12.png
المشاهدات:	59
الحجـــم:	116.9 كيلوبايت
الرقم:	481029

هنا كان هناك حالة وصول مبكرة فارتد السعر من 216 ومن نفس النقطة اخذتها كقمة على فريم الاربع ساعات

4)في فريم ال 4 ساعات كانت هابطة على شكل سداسي كما هو واضح (( علما هذه الصورة هي من الاسبوع السابق لهذا هي غير مكتملة الان الشكل مختلف ولكن كرؤية للفريم ال 4 ساعات هذا في ذاك الوقت كان يدعم الصعود لان وجود السعر في منطقة بعيدة عن الزمن المناسب والمتناسق معه في ذاك الوقت ولكن هذا مجرد توقع لانني بعد عندي مشاكل في الزمني

الاســـم:	Screenshot 2017-11-25 18.03.22.png
المشاهدات:	57
الحجـــم:	102.4 كيلوبايت
الرقم:	481030

5) من فريم الاربع ساخذ اخر موجتين واتوجه للساعة والاحظ انه اول موجه هابة على شكل ثلاثي محترم وعندما وصل المربع الرابع اتى الزمن ولم ياتي السعر انعكس صاعدا ونلاحظ بانه ارتد من دعم قوي 60 على فريم ساعات ... (( علما هذه الصورة من الاسبوع السابق ))

الاســـم:	Screenshot 2017-11-25 17.46.44.png
المشاهدات:	51
الحجـــم:	123.9 كيلوبايت
الرقم:	481032

بالنسبة للسبيس ال 10000 غير متناسق بالمرة لهذا اخذت 100000 بتاع ال 15 دقيقة هههه الان ساتجه للموجة الصاعدة على فريم الساعة (( علما انها من الاسبع السابق ))

الاســـم:	Screenshot 2017-11-25 18.04.05.png
المشاهدات:	62
الحجـــم:	122.0 كيلوبايت
الرقم:	481033

هنا نلاحظ احترام الزوج لهذه الحركة شكل مستقيم خلال هذا الاسبوع كما هو واضح في هالصورة ولكن الصفحة لا تسمح باكثر من 10 صور ساحطه في التعليق القادم ان شاءالله ..
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة Screenshot 2017-11-25 13.02.54.png‏  

الصورة الرمزية civilian

تكملة للموضوع .. نلاحظ احترام حركة الزوج للشكل على فريم الساعة كما هو واضح في الصورة

الاســـم:	Untitled.png
المشاهدات:	31
الحجـــم:	67.4 كيلوبايت
الرقم:	481034

نلاحظ انة الخط الاحمر اللي هو 216 على اليومي ردت السعر

6) وعندما نذهب الى فريم ال 15 دقيقة نلاحظ انه هابط على شكل رباعي ولكن الزاووية اللي ردت السعر هي 135 والان ننتظر الدخول بيع عند ال 45 ويتوافق مع اعادة اختبار تريند صاعد تم كسرها كما في الصورة القادمة

الاســـم:	Screenshot 2017-12-01 16.29.27.png
المشاهدات:	26
الحجـــم:	36.0 كيلوبايت
الرقم:	481035

سبحان الله وانا البارحة كنت اكتب هذا الشيئ لاحظو الحركة القوية هههههه للهبوط بصفر انعكاس صراحة انا لم استفد منها بسبب عدم الثقة في التحليل لكثرة الاخطاء السابقة والسلوك الخاطئ لاحظو الصورة ههههه كان توافق جميل انه اكتب ويحصل الشيئ في نفس الوقت تزامن جميل

الاســـم:	Screenshot 2017-12-01 16.32.05.png
المشاهدات:	42
الحجـــم:	40.1 كيلوبايت
الرقم:	481036

هبط 200 نقطة ... الان لنتوقع الحركة القادمة اخي الحبيب ميدو ممكن ان تصحح اذا كان هناك خطأ في التعليق القادم ان شاءالله

الصورة الرمزية civilian

لتوقع الحركة القادمة على فريم ال 4 ساعات هبط الزوج الى مستوى دعم قوي كان في السابق ترد السعر زاوية 60 باللون الازرق كما في الصورة

الاســـم:	Screenshot 2017-12-02 13.37.02.png
المشاهدات:	24
الحجـــم:	108.0 كيلوبايت
الرقم:	481037

الخط الكحلي هو زاوية 144 على الاسبوعي ونحن نعرف بانه الزوج له حركة هابطة على الشكل الخماسي في الفريم الاسبوعي

في فريم الساعة بسبيس 10000 وصل الزوج بحركة سريعة الى الزاوية 180 ونلاحظ بانه كان هنا ارتداد من الزاوية 45 بمقدار 60% ولكنني هنا اخذت الزاوية 90 والزمن 23 لاحتواء حركة الزوج ................. فهل تراه صحيحا اخي ميدو ؟؟؟

الاســـم:	Screenshot 2017-12-02 13.36.12.png
المشاهدات:	27
الحجـــم:	113.5 كيلوبايت
الرقم:	481040

لانني عندما اخذتها كشكل سباعي لاحظت عدم تناسق الحركة والحركة كانت سريعة لا تتناسب مع هذا الشكل وعندما اخذتها كشكل مستقيم رايت انه ايضا متناسق ارى بانه شكل الخط المستقيم هي الصح

الاســـم:	Screenshot 2017-12-02 14.14.57.png
المشاهدات:	19
الحجـــم:	109.0 كيلوبايت
الرقم:	481041

الان التوقع بانه يرتد الى منطقة الكلاستر السعري الذي يتكون من (( 144 اسبوعي هابط (كحلي اللون) + 30 اربع ساعات هابط (ازرق اللون) + 90 الساعة هابطة (اخضر اللون ) )) حاليا الارتداد يكون شراء بهدف تقربيبي 100 نقطة و ستوب لوز 20 نقطة اسفل زاوية 60 اربع ساعات )) عندما نتوجه لفريم ال 15 دقيقة نلاحظ الاتي سيكون هناك فكرة اخطر ههههه كالاتي

الاســـم:	Screenshot 2017-12-02 14.22.13.png
المشاهدات:	20
الحجـــم:	87.0 كيلوبايت
الرقم:	481042

الفكرة الخطيرة بانه نجزء الدخول الى جزئين جزء بستوب لوز اسفل 630 لل 15 دقيقة والدخول الاخر هي من 630 بستوب لوز قليل جدا 5 نقاط مع مراقبة السعر طبعا ممكن جدا انه الزوج لن يصعد 100 نقطة ويصعد للزوايا 360 او حتى 405 لل 15 دقيقة لان الاتجاه العام هابط على كل الفريمات ومن الله التوفيق ... سيكون الحركة على زوج الدولار كندي للمتابعة الى نهاية الورشة كتعليم لماذا حصل الشيئ ولماذا لم يحصل ... مع الشكر والحب والمتابعة في فهم حركة بقية الازواج ..
    آخر تعديل بواسطة civilian ، 02-12-2017 الساعة 02:53 PM

الصورة الرمزية medo93
    medo93 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdalaah مشاهدة المشاركة
    استاذ ميدو
    ياريت تعلمنى لو فى غلط هحلل الباوند كندى
    انا حللت الباوند كندى وبدئت احدد منطقه الكلاستر السعرى
    هبدء الاول بفريم الشهرى والزوج فى تاجاه هابط حسب تحليل الزوايا
    نبدء وياريت استاذ ميدو حضرتك تقولى ايه الاخطاء
    عامل شكل رباعى هابط واول زاويه قريبه من السعر عند زاويه 180
    خددتها بخط لونه احمر
    الملف المرفق 480958
    نزلت على فريم الاسبوعى لقيته بيتحرك على شل خط مستقيم
    حددت اقرب زاويه للسعر 180 مختش عاليها اى خطوط لانها بعيده
    نزلت على فريم اليومى لقيت الزوج صاعد على شكل مستقيم واول زاويه متوافقه مع الفريم الشهرى كانت
    زاويه 360 خط عاليها خط اصفر لتحديد منقطه الكلاستر
    الملف المرفق 480961
    نزلت على فريم الاربع سعات لقيت الزوج ماشى على شكل خماسى
    وزاويه 360 متفقه مع المناطق الحددناها على الفريمات الكبيره خط عاليها خط باللون الاخضر
    الملف المرفق 480962
    نزلت على فريم الساعه لقيت الزوج ماشى على شكل رباعى وان زاويه 450 متفقه مع المناطق الحددتها
    وخت عاليها خط باللون الابيض عشان نعمل كلاستر للمنطقه دى
    وشلت المؤشر وحددت المنقطه بموبع ابيض
    لقيت فعلا منطقه الكلاستر حوالى 50 نقطه
    وفعلا الزوج هبوط اكتر من 200 نقطه
    لااله الا الله والله اكبر
    الملف المرفق 480963
    مرحبا بك اخي عبدالله ومشكور علي هذا المجهود الرائع ولكن عندي تعلقيقين فقط اولا القمة للي حضرتك اخترتها في اليومي اعتقد انها مش مظبوطة وان في ازاحة في المؤشر عن القمة

الاســـم:	GBPCADMonthly.png
المشاهدات:	98
الحجـــم:	62.8 كيلوبايت
الرقم:	481044

وبالنسبة لفريم ال 4 ساعات برضه الشكل خط مستقيم وليس خماسي لكن الموضوع دا لم ياثر علي منطقة الكلاستر
    لان الزاوية 360 الخاصة بالشكل الخماسي هي نفسها الزاوية 360 الخاصة بالشكل الرابعي واي شكل هندسي طالما هذه الاشكال من نفس القمة او القاع وبالتالي المنطقة كانت ممتازة وفعلا ارسم مظبوط

الاســـم:	GBPCADH4.png
المشاهدات:	86
الرقم:	481045

الصورة الرمزية abdalaah
    abdalaah غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ربنا يبارك فيك ا/ ميدو
    ونا عرفت غلطتى فين والف الف شكر على التصحيح

وان شاء الله المره الجيا هيبقا الرسم احسن وافضل والواحد مطمن طول ما حضرتك معانا خطوه خطوه
    شكر مره تانيه ا ليك استاذ ميدو على الرد والاهتمام

الصورة الرمزية Harmonic2017
    Harmonic2017 غير متواجد حالياً موقوف

سلام عليكم أعتذر عن كل مابذر منى هنا من ازعاج او مشاكل..واسمحولي اعطيكم ملخص بسيط لكل ماتم اخذه بعون الله

الزوايا السعرية الزمنية....

تعتمد ع عاملين/عامل السعر-عامل الزمن..
    الدورة السعرية الكاملة يقصد بها ذهاب السعر من زواية0° الى 360°
    الدورة الزمنية الكاملة يقصد بها 360شمعه
    // قد تتعدد الدورات سواء كانت زمنية او سعرية

تنقسم الأشكال الهندسية الا....10اقسام 5منها تكمل دورة كاملة...وهي

الشكل الدائري... وينقسم بذاته لثلاث حالات...الحالة الاولى....

ذهاب السعر للزاوية270° ثم ارتداد ثم مواصلة الهبوط ل360°
    الحالة الثانية كسر الزاوية270° و360° ويتجه الى الزاوية 450°
    الحالة الثالثة الارتداذ من الزاوية 630°...

الشكل المستقيم / ذهاب السعر لزاوية 180° مباشرة ثم ارتداد والذهاب لزاوية360°
    الشكل الثلاثي/ذهاب السعر لزاوية 120° ثم الارتداد والذهاب لزاوية360°
    الشكل الرباعي/ذهاب السعر لزواية90° ثم ارتداد ثم الذهاب لزواوية360°
    الشكل الخماسي وله حالتين/ الأولى/ذهاب السعر لزاوية 72° ثم الارتداد ثم الذهاب لزاوية360°
    الحالة الثانية//ذهاب السعر لزاوية144° ثم الارتداد ثم الذهاب لزاوية 360°

ويطلق أيضا ع هذي الأشكال ...اشكال الإتجاه..

أما الأشكال ال5المتبقية وللتي لاتكمل دورة سعرية كامله( اي لاتصل لزاوية360° في اكثر الاحيان //هي 5أشكال

الشكل السداسي// وهو ذهاب السعر لزاوية60°رثم الارتداذ والاكمال لضعف الزواية او نصفها.
    الشكل السباعي//ذهاب السعر لزاوية51.4°ثم الارتداد والاكمال لضعف الزاوية او نصفها.
    الشكل الثماني//ذهاب السعر لزاوية 45° ثم الارتداد والاكمال لضعف الزاوية او نصفها.
    الشكل التساعي//ذهاب السعر الزاوية 40° ثم الارتداد والاكمال لنصف الزاوية او ضعفها.
    الشكل العشاري//ذهاب السعر لزاوية36° ثم الارتداد والاكمال لنصف الزاوية او ضعفها.

يطلق أيضا عليها أشكال التذبذب..
    ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

الان لننتقل عن طريقة اختير القاع او القمة للبدا الحساب عليها...

في القدم كانوا يحسبونها ل360شمعه سابقه لاي فريم ولاكن الان تم اكتشاف مايدعى بالقمم والقيعان المستهلكة...وهي ظهور اكثر من قمة او قاع قريبيبن من بعض ...فالأصح ناخذ القاع او القمة التي تكونت حديثا كما بالصورة التالية...او بصيغة أخري اين حدث الصعود الفعلي او الهبوط الفعلي كما بالامثلة التالية//

أما الان فبخصوص السبيس لاين لكل فريم والفاكتوري لكل زاوية...
    بخصوص كيف ناتي بالفاكتوري فهو قسم اي زاوية من الاشكال على (180°}
    اي لو نريد ان ناتي بالفاكتوري للشكال الرباعي فهو قيمة الزاوية(90°)للرباعي ونقسمه ع180° يساوي الفاكتوري(0.5)

ولو اردنا ان ناتي مثلا بالفاكتوري للشكل الثماني مثلا
    نقسم الزاوية45° على 180° ويساوي الفاكتوري(0.25)
    وهكذا مع بقية الأشكال...
    ///////////

بالنسبة للسبيس لاين واللتي تعني الازاحه (لست مـتاكد )

فهي ان كل فريم له ازحاه خاصه فيه وهي كالاتي...

الفرمي الشهري// نستخدم فقط رقمين
    الفريم الاسبوعي//نستخدم 3أرقام
    الفريم الديلي والأربع ساعات// نستخدم 4ارقام
    فريم الساعة واانصف ساعه(5ارقام)
    فريم الريع ساعة وال5دقائق(6ارقام)
    فريم الدقيقة(7أرقام)
    .................................................. ......................................
    لمن يستخدم مؤشر أو حمزة فالمؤشر يقوم بكل شي//

لكن من يستخدم الحساب اليدوي فل بتعامل ع كل فريم كما هو موضح بالأعلي...
    لحساب قيمة الزوية لاي قاع او قمة يدويا نستخدم التالي....

لنفرض عندنا قمه ع الديلي لليورو دولار وسعرها كالتالي 1.15533

الان نطبق التالي الفرمي هو الدياي اذا احتاج 4ارقام (نبدأمن اليسار ونحذف الفاصلة )
    اي هذا الرقم 1155
    ثم نأخذه وناتي بجذره ثم نضيف له مثلا فاكتووي الزاوية90° وهو (0.5)
    ثم نحسب كم يأتي ثم نربع العدد ليبين لنا زاوية 90°

âˆڑ1155+0.5=34.48 ثم نربع الناتج(34.48 أس2)(34.48^2) ويطلع لنا قيمة الزاوية 90° بناء ع القمة او ااقاع اللي حسبنا من عندها

//همسة..الشغل اليدوي متعب ومرهق وقد تغفل او تخطئ بالحساب فيلزمك ان تتاكد اكثر من مرة من ااحساب...

النقطة الأخيرة هي ربط الفريمات ببعصها وهي حلوة وجمالية خذي الطريقة لتعرف مكانك بالشارت أين??

بمنى اخر...حلل ع الشهري ثم الويكلي الديلي ثم الساعه ثم الربع ساعه ثم الدقيقة !
    اي ان كان الفريم الاكبر عليه شكل هابط فحاول ان تبحث فقط على اشكال هابطه ع الفريمات الصعيرة

هذا أتوقع كل ماأخذناه حتى الان ...الا كنت نسيت اشياء مهمه او اساسية...

فان نسيت او غفلت عنها فمن نفسي والشيطان
    وان اصابت فالشكر لله وحده .....ثم مجهودات الأخ ميدو وكل القائمين من بعده

وصلى الله وسلم ع سيد الخلق ...محمدا عليه أفضل الصلاة وأتم التسليم...!
    آخر تعديل بواسطة Harmonic2017 ، 03-12-2017 الساعة 04:57 AM

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amine22 مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمان الرحيم اولا كل عام و الامة الإسلامية بخير بمناسبة مولد النبوي الشريف اشكر الاخ ميدو على العمل الدي يقوم به . لقد قمة بتحليل زوج اليورو كندي على حسب ما تعلمة من الورشة و ارجو تصحيح من الاستاد اد وجد خلل في تحليل تقبل تحياتي اخ ميدو
    اولا زوج يورو كندي على فريم الديلي يسير على شكل مستقيم ارتد من الزاوية 180 الى نصف الزاوية 90 تم انطلق مباشرة الى 360 وكان في حالة وصول مبكر تم قرر الزوج ان يهبط و يصعد في معاده و هو حاليا متمحور عند زاوية 360 عند السعر 1.53193
    الملف المرفق 480800
    راح اعمل خط عند الزاوية 360 لالديلي بخط احمر .و راح نشوه سبب صعود الي انا عامل بجنب سهم ابيض على 4ساعات
    الملف المرفق 480802

و وجدت ان الزوج صاعد على شكل خماسي على 4ساعات و هو في المربع الثالث و امامه الزاوية 216 كهدف سعري و لي راح اعمل عندها خط اصفر
    الملف المرفق 480806

و الان راه نشوف الصعود الاخير على 4 ساعات و انا عامل عندو سهم اخضرعلى فريم الساعة
    الملف المرفق 480808

لما نزلت ل فريم الساعة و جدت الزوج يسير على شكل دائري حالة الاولى ر حقق هدفه وقف عند الزاوية 45 تم صعود مباشر الى 270 تم صحح نصف المسافة الى 180 و راح جاب هدفه 360قبل انتهاء وقته و هو عند الزاوية 405 و راح يكسرها و يكمل الى 450 انشاء الله و كمان الزاوية 450 قرب الخطالاصفر و هي الزاوية 216 ل 4 ساعات و الخط الاحمر و هي الزاوية 360 لالدايلي و راح تكون منطقة قوية تعكس السعر انشاء الله و الله اعلى و اعلم
    الملف المرفق 480812
    تحليل مبتدا يهمني رايك و نضرتك استاد ميدو

اولا : كل عام وانت بخير اخي الحبيب
    ثانيا :انا بشكر حضرتك جدا علي هذا التحليل واتمني لو حضرتك استفدت من التحليل دا لان كان مثالي بمعني الكلمة

مبدئيا الرسومات كلها صحيحة
    لكن انا حابب اوضح نقطة معينه وهي ان انا هدفي من ربطي للفريمات هو تحديد منطقة الكلاستر السعري واللي بجتمع فيها اكتر من زاوية وعلي اكتر من فريمع امل ان السعر هيحترم واحدة منهم علي لاقل وفي نفس الوقت بكون حددت منطقة قوية بستوب قليل مقارنة بالهدف
    وحتي لو السعر فعل الاستوب فمش مشكلة انا عملت اللي عليا وتذكر انه صفقة واحدة هتكسب هتعوض من 3 ل 5 صفقات خسرو

اما بخصوص النقطة الجديدة فهي خاصة بربط الفريمات وحضرتك عملته بصورة مثالية لكن اللي عايز اوضحة اني ازاي اكون فاهم السيناريو ككل وعندي نظرة شاملة يعني انا ممكن اجيب 3 مناطق كلاستر سعري في الشارت والمناطق كلها صحيحة ومع ذلك هلاقي واحدة بس اللي ظبطت معايا وال 2 التانين لا

وطبعا هيجي واحد ويقول طالما كدا يبقي ال 2 التاني كانو خطا

لكن حقيقة هم مش خطا ولا حاجة لان تعريف منطقة الكلاستر هو منطقة فيها اكتر من زاوية وعلي اكتر من فريم
    ودلوقتي ممكن نضيف شرط جديد باعتبار انني خلاص وصلنا مرحلة متقدمة شوية في الكلاستر والشرط دا هو كان فعلا متضاف قبل كدا ولكن بصورة غير مباشرة

الشرط دو هو (ان منطقة الكلاستر تكون متناسقة مع السيناريو المتوقع ) ودلوقتي السؤال اللي طرح نفسه يعني ايه السناريو المتوقع

ببساطة شديدة انا في الامثلة السابقة كنت بقول ان لما بيكون عندي وصول مبكر في احد لفريمات ممكن ادور علي منطقة كلاستر وادخل منها عكس الاتجاه وشفنا الموضوع دا كتير والحمدلله كلهم تقريبا ظبو

النهاردا هنعرف سيناريو جديد غير الوصول المبكر
    وهو وجود منطقة كلاستر لترجيح احد السناريوهات علي الاخر ..... يعني نا اقصد اني مثلا لو معايا شكل دائري الحالة الخاصة ب 450
    في الحالة دي انا بدخل عادي من 450 وبعمل حسابي في تبريدة من 630 وممكن 540 ودا اللي المفروض افكر فيه لما الاقي عندي الحالة دي

الاســـم:	11.png
المشاهدات:	98
الحجـــم:	24.5 كيلوبايت
الرقم:	481078

ولكن انا عايز حضرتك تتخيل معايا ان واحدة من الزوايا دي هي منطقة كلاستر سعري ....اذن الوضع اصبح مختلف وبدل من تقسيم نسب الهبوط علي الزوايا بصورة متساوية النسب هتختلف وهنلاقي ان واحدة منهم فرصتها اصبحت اقوي بكثير من من الزاويتين التانين
    يعني مثلا انا لقيت منطقة كلاستر عن الزاوية 540 زي الصورة اللي جاية
    يبقي طبيعي جدا انا افكر ف فتح عقودي عند الزاوية 540 لانها هي الاحتمال الاقوي وبالتالي انا كل وظيفيتي ف الفوركس ادور علي الفرص اللي فيها احتمال البيع اكبر من الشراء والعكس لان زي قلت انا معنديش غير احتمالين وكل واحد فيهم بيمثل 50%
    يبقي كدا اصبح احتمال البيع من 540 اكبر من 630 ومن 450

الاســـم:	33.png
المشاهدات:	89
الحجـــم:	24.7 كيلوبايت
الرقم:	481079

والي خلاني اكتب الكلام دا هو مثال حضرتك
    اني في فريم الساعه عندي حال تداخل اشكال دائرية اول حالة خلصت وجابت هدفها والحالة التاني لسه في طور التكون
    وانا عندي نفس الاحتمالات اللي قلت لحضراتكم عليها
    وبالتالي حددت الزاوية 450 لان هي اللي عندها منطقة الكلاستر يعني انا ببدئ بالفريم الصغير وليس الكبير زي ما كنا بنعمل ولو بدئيت بالكبير برضه مفيش مشكلة لكن الفكرة اني بحالو اكون الصورة ف ذهني اولا تماما زي ما حضرتك عملت وتوقعت الارتداد من 450 لانها منطقة قوية

الاســـم:	EURCADH1.png
المشاهدات:	133
الحجـــم:	59.1 كيلوبايت
الرقم:	481080

ولما رحنا لفريم ال 4 ساعات لقيت شكل خماسي محترم ولكن في مشكلة صغيرة في الرسم وهو ان السعر تجاوز نسبة ال 75 % اللي اتكلمنا عنها قبل كدا ومع ذلك انا كملت منها الرسم عادي جدا والسبب اني زي ما قلت قبل كدا القمم والقيعان المستهلك غالبا هتاثر علي الجاني الزمني وليس السعري لان القمم والقيعا بيكون جنب بعض فموضوع السعر مش هيفرق معايا كتير
    لكن الزمني هو اللي هيفرق وهاخد مواعيد انعكاس خاطئة نتيجة اختيار قمة او قاع مستهلك وحاج كمان ان السعر لما استهلك القاع داكان بلمسه واحده بذيل شمعه يعني مراحش يررقص عنده ويروح ويجي عليه ودي حاجة تانيه تخليني اقبله واللي حصل كان نتيجة الازاحة ولو حولت الشكل للاين شارت مش هلاقيه اساسا

الاســـم:	22.png
المشاهدات:	131
الحجـــم:	41.0 كيلوبايت
الرقم:	481081

وبالتالي انا حددت الزاوية 450 الخاصة بالشكل الدائري لفريم الساعه باللون الابيض والزاوية216 الخاصة بالشكل الخماسي لفريم ال 4 ساعاتت
    ولما نقلت عي الفريم اليومي لقين اني في عندي الزاوية 360 الخاصة بالخط المستقيم
    وكدا بقي عندي سيناريو وعندي كمان نقطة دخول وانا عرفت جبتها ازاي

الاســـم:	EURCADDaily.png
المشاهدات:	113
الحجـــم:	65.3 كيلوبايت
الرقم:	481082

طبعا في الرسم الخاص بحضرتك السعر اساسا لم يكن صعد بعد الي المنقطة اللي حددناها لكن انا حدثت الاشكال والتحليل ككل وقيتها فرصه كويسة للتعرف علي احدي اشكال الكلاستر الجديدة وبقول مبرك لاي حد كان استفاد من التحليل
    وكدا مراجعة لحالات الكلاستر
    1-وصول مبكر لاي الفريمات وبجيب الكلاستر علشان ادخل عكس الاتجاه من نقطة قوية
    2- ترجيح احد السيناريوهات وبدخل من السيناريو الاقرب للمنطقة
    3 -وجود موعد انعكاس ولو تزمن من منطقة كلاستر بتبقي صفقة لوز
    4- تاكيد انواع اخري من لتحاليلل يعني لو لقيته منطقة كلاستر سعري وفي نفس الوقت منطقة طلب او نموذج هارمونيك او دعوم ومقاومات رقميه او فلكية كل دا بيساعدني في القرار بتاعي
    اتمني ان المشاركة تكون مفيدة وجاري استئناف الرد علي المشاركات المعلقة

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdalaah مشاهدة المشاركة
    السلام عاليكم ورحمه الله
    ازيك استاذنا الفاضل

استاذ ميدو معلش ممكن اسئل حضرتك كام سوال واتمنا متضايقش من اسئلتى
    وتستحملنى كاخ وتجاوبنى لان ردك مهم جدا بالنسبالى وبالنسبه لكل متابعينك
    ربنا يبارك فيك يا استاذنا
    اول حاجا /هوا حضرتك بحق الله كدا الطريقه دى فعلا مجديه معاك
    يعنى شوفت منها نتيجه واراباح حقيقه لانى جربت تحاليل كتير وهكون صريح معاك بخسر للاسف بردو
    تانى حاجا / معلش انا نفسى حضرتك تشرح درسين تلاته فى الاسبوع عشان
    انا واحد من الناس بستنى حضرتك تكتب حاجا واقرئها واحاول اطبقها واتمنا من ربنا مجهودك ومجهودنا ميرحش على الفاضى ونستفاد من علمك ويجلعه فى ميزان حسناتك
    ثالث حاجا /هوا حضرتك لازم تكون منطقه الكلاستر السعرى قريبه من بعض فى ربط الفريمات
    ولا ممكن يبقا بينهم مثلا 20 او 40 نقطه بين الفريمات واحدد منقطه الكلاستر السعرى
    ولو حضرتك تسمح وتتشرف بعد اذنك تشرح الكلاستر السعرى بالتفصيل لانى والله قلريت اكتر من مره كلام حضرتك عن الكلاستر بس بردو بحددها وبضرب استوبات مش عارف المسكله فين فياريت لو حضرتك بس تشرحها بشكل تفصيلى على زوج من الازاواج والله اكون شارك ليك
    ونا اسف على اسئلتى وتعب حضرتك

نفسى ندخل فى بقيت الحاجات دى البعد الاشكال الهندسيه
    انا عارف اننا لسه مخلصناش الزمن وحاجات تاني فى الزوايا بس انا معاك خطوه بخطوه
    ونفسى اكتر نكسب بجد من السوق الملعون دا يااااااااااااااارب

الاشكال الهندسية

خصائص الاشكال الهندسية
    استخراج الدعوم والمقاومات من الاشكال الهندسية
    ربط الفريمات واستخراج منطقة الكلاستر السعري والزمني
    رسم الترندات والمراوح والترندات العكسية
    رسم الفواصل الزمنية ومعرفه كيفية استخراج الفاصل الزمني المناسب للشكل الهندسي
    استخراج اوقات الانعكاس الرئيسية والفرعيه
    اذا جاء الزمن ولم ياتي السعر هل سيغير الاتجاه ؟
    مؤشر ابو حمزة والتعامل معه والرسم بيه
    الرسم بدون مؤشر باستخدام معادلة الجذر التربيعي

النجمة السداسية

طرق رسم النجمة السداسية
    البلورة ومثلثات الحركة الداخلية
    الدعوم والمقاوات الخفية
    اوقات الانعكاس الرئيسية والفرعيه
    النقطة القاتلة (نقطة الفل مارجن )
    ااماكن فك الارتباط وطرق الدخول والخروج

دمج الزوايا السعرية الزمنية بانواع تحاليل اخري
    استخراج الدعوم والمقاومات من خلال مربع ال 9
    شرح مربع ال 144 وكيفية استخدامه ف المتاجرة
    معرفة زمن الانعكاس بدون رسم الزوايا من خلال برنامج جانزيلا
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخي عبدالله ....وخلينا نخد الموضوع واحده واحده
    اولا بالنسبة لموضوع الكلاستر اعتقد انه اتظبط مع حضرتكعه وكمان طلعت بيه صفقة كويسة جدا حققت 250 نقطة وكان المشكلة ان حضرتك كنت بتحدده صح وتهمل اتجاه الدخول وهو الاهم يعني كنت بتدخل عكسه بدل ما تدخل معاه وبالتالي كان بضرب استوب بدل ما يضرب هدف ودا طبيعي جدا لكن اعتقد انه الحمدلله اتظبط دلوقتي وبقي تمام

ثانيا بالنسبة للطريقة فانا حابب اوضح بعض النقاط
    1- في صفقات اتعملت هنا في الورشة والحمدلله كانت مثالية وكنت برفعها ع اساس انها حساب ديمو لكن الحقيقة هو كان خاص بمسابقة لاحدي الشركات وكان المبلغ الاساسي لكل متسابق 10 الاف دولار والحمدلله المبلغ دا وصل في 4 ايام الي 265الف$
    ووصلت للمركز الثالث تم تراجعت في الحظات الاخيرة للمركز الخامس ....وبعد ظهور النتيجة النهائية وجدت انه تم استبعادي من المسابقة
    انا مش عارف السبب حتي الان لكن مش هي دي القضية الفكرة اني الحساب كله كان عبارة عن 5 صفقات تقريبا لكن كل صفقة بيكون فيها اكتر من تعزيزودا اللي طلع بالحساب
    ومنهم 3 في الورشة ونا حددت اسباب الدخول والخروج وفاكر منهم واحدة كانت فك ارتباط وواحدة كان شكل دائري لكني نسيت التاته
    وبالتالي الطريقة دي من اقوي الطرق ان لم تكون الاقوي بشرط اتقانها

2- انا شخصيا ليس لي اي مصلحة ان اي حد يتعلم التطريقة او لا
    لان انا ليس عندي كورسات مدفوعه وعمري ما هفكر اعمل كورس مدفوع واي شرح هعمله هيكون
    مجاااااااااااااااااااني وانا بقول كدا لان في ناس كتير طلبت مني الموضوع دا بعد الشرح اللي كان في الورشة الشهر اللي فات وبالتالي انا بكرر تاني انا مش بعمل ولا هعمل كورسات مدفوعه طول عمري وهكمل الشرح بنفس الطريقة والاسلوب والاهتمام باذن الله وعلشان كدا انا لما اقول لحضرتك ان الطريقة كويسة وقوية جدا
    فلازم تتاكد اني بقول كدا لمصحلة حضرتك الشخصية لان كدا حضرتك عرفت اني مليش مصلحة يعني اني مش هستفيد حاجة لو حضرتك بدئبت تتعلم معايا غير الثواب ودا اللي انا بدور عليه وبختصار انا مش هعمل دعايا للطريقة بحجة تحصيل زبائن لكن صدقني الطريقة نفسها غنية عن ان حد زيي يعملها دعاية

اخيرا موضوع شرح درسين او 3 في الاسبوع فتقريبا اليوم اللي مش بيكون فيه مشاركات بيكون فيه ردود ولو حسبناها مع بعض هنلاقي ان المشاركة اللي بيكون فيها درس اقل من المشاركات اللي فيها ردود يعني انا الاسهل ليها اني اعمل شروحات بدل الردود ولكن اللي حصل
    اني في الفترة الاخيرة في بداية الورشة كان في مشاكل ف النظر وبعد كشوفات وفحوصات استقر الامر علي النظارةوالحمدلله كدا فله والفترة اللي فاتت انا تقريبا كنت بعيد عن اللاب والورشة وعن السوق ككل ودا كان ملحوظ جدا للجميع وعلشان كدا انا قررت تخصيص وقت التواجد في الورشة علشان نرجع للنشاط مرة تانيه وفي نفس الوقت المفروض اني هستلم النضارة الجديدة بكر ان شاء الله
    وساعتها هنرجع للشرح والردود مرة تانيه لكن انا حبيت اوضح لحضراتكم جميعا اللي حصل الفترة الماضية يعني انا مش اهتمامي قل بالورشة
    ولا اني اسااس كنت متهم علشان خاطر المسابقة الشهرية ولا اني انشغلت في الحساب اللي كسبته وكل الحاجات دي ليس لها اي دخل بالموضوع
    والحقيقة كلها انا وضحتها لحضراتكم .

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nazar.mohamed مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    اخ محمد
    معليش عندي ملاحظة بسيطة
    في الشكل على فريم اليومي
    انا لمن رسمت من نفس القاع
    ظهر معاي شكل الارتداد
    من الزاوية 144
    وعندك الارتداد كان من
    الزاوية 120
    انا راسم من ذيل الشمعة اخر لو فيها
    وانت راسم من افتتاح الشمعة
    انا سؤالي هو
    هل يمكن ارسم من افتتاح او اغلاق الشمعة
    من غير الهاي واللو
    ام ماذا ؟؟؟

الاســـم:	EURAUDDaily.png
المشاهدات:	70
الرقم:	481021
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مرحبا بك اخي نزار لكن حقيقة ان اللي حصل كان خطا من عندي في الرسم وان الرسم بيكون من القمة او الهاي حتي لو كانت عبارة عن ذيل اننا المؤشر عملها معايا وكويس ن حضرتك اخدت بالك

الصورة الرمزية hwwari
    hwwari غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي لي سؤال

اولا اريد ان اشكرك أستاذي محمد على هذا المجهود الرائع وهذه الاخلاق المميزة وارجو من الله ان يجازيك عنا كل الجزاء ويكتبه في ميزان حسناتك بإذن الله، والله اجدت وافدت وطبعا الاستفادة ما لها ثمن غير ان ندعو لك ونجدد الدعاء كل مرة وهو الجزاء الامثل صوبت هدفك نحوه
    كان فيه احد الاخوة سالك من قبلك : كيف نتعامل مع العملات اللي طبيعتها هكذا 0.0000051 مثلا وهو يقصد العملات الرقمية
    ويا ريت استاذي لو تكرمت بالاجابة على هذا
    يعني هل يمكن ان نطبق الطريقة هذه على مجال العملات الرقمية؟
    - العملات الرقمية تتحرك بسرعة كبيرة طلوعا وهبوطا

الصورة الرمزية Mohammed_Trader
    Mohammed_Trader غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الاخ Harmonic2017

في الدائري الارتداد من 630 يكون ايضا في الحالة الثانية

الحالة الثانية يكون الارتداد من 450 ( و الهدف 360 لو ارتد منها )، و نعمل حسابنا وصول السعر ل 630 و الوقف يكون 720

في حال وصل السعر ل 630 يكون الهدف للصفقات (لو كنت دخلت من 450) هو 540

الحالة الثالثة:

الدخول من المنطقة 315-360 و الوقف الاغلاق فوق او تحت 360 و الاهداف 270 ثم 225 ثم 180 و اخيرا 135

الشكل الدائري الحالة الثانية شرحها في الصفحة 50

و شرح الحالة الثالثة في الصفحة 56

الصورة الرمزية abuelgoud
    abuelgoud غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ده كتاب هدية للأخ والاستاذ ميدو وكل اعضاء الورشة فى شغل الزوايا الكتاب انجليزى
    https://up.top4top.net/downloadf-70233l3f1-pdf.html
    توقيع العضو
    وقل ربى زدنى علما
    لا تستغرق في حلمك استيقظ لتحققه

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17