صفحة 106 من 283 الأولىالأولى ... 65696100101102103104105106107108109110111112116156206 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1,576 إلى 1,590 من 4232
    الصورة الرمزية medo93
    medo93 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة daherxdaher مشاهدة المشاركة
    بالبركة، أخي محمد، ربنا يزيدك.

في الواقع، الشكل الدائري كنز فعلا. الموضوع مش سهل، لأنه محتاج تركيز و سرعة و تدريب متواصل.

هل من الممكن أن تشرح لنا، كيف تعاملت مع خبر الكندي، بمعنى كيف حضرت الرسمة، ما الذي رأيته و السعر يتحرك خلالها جعلك تتخذ قراراتك؟ من أين دخلت و أين خرجت؟
    اشرح بالتفصيل، لو أمكن، لأن موضوع استغلال الأخبار دة لوحده فن.
    رجاء عام، من فضلك، اضف الرسومات بالنجمة كاملة، بحيث نستطيع رؤية من أي مكان رسمتها.

كل الشكر
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريندايزر مشاهدة المشاركة
    مبروك عليك الارباح اخ محمد
    ممكن تشرح اسباب دخول الصفقات يعني حتى لو شرح التحليل بشكل مختصر لو سمحت..
    شكرا لكم جميعا احبابي وانا هشرح اسباب الدخول بشكل مبسط لكن الشرح التفصيلي هيكون بعد شرح النجمة ان شاء الله وانا متاكد ان حضراتكم جميعا هتعرفو تصطادو صفقات زي دي وهتكون بنسبة نجاح عالية باذن الله
    1- الصفقة الاولي اللي عند السهم الاخضر
    كانت منطقة انعكاس قوية وفيها ترندين نجمة وزاوية فرعية ودا اللي خلاني اشتري من عنها لما السعر هبط ليها والحمدلله السعر صعد منها مباشرة
    2-الصفقة الثانية عندالسهم الاصفر
    كان مثلث حركة وفي شمعه اغلقت خارج المثلث وبالتالي انا دخلت بناء ع ان الشمعة اللي بعدها هتغلق داخل مثلث الحركة ولكن لو الشمعه الثانية اغلقت بالخارج معناه خروج فورا ونعترها صفقة وعدت وندور ع غيرها
    لكن برضه الحمدلله الشمعة هبطت مباشرة بعد الدخول بدون انعكاس واغقلت داخل المثلث وبالنسبة لتحديد الهدف فدا شيئ تقديري والمهم عندي ان الصفقة تخلص قبل موعد الانعكاس الموجود في الصور اللي فاتت
    3- الصفقة الثالثة
    دي بقي موعد الانعكاس هو في فرق شمعه لكن انا اعتقد قلت قبل كدا اننا بنسمح شمعه انحراف يعني الموعد لو نقص او زاد شمعه فمفيش اي مشكلة معايا
    وطالما السعر كان هابط قبل الموعد يبقي الشراء هو الحل والاستوب اسفل الزاوية 225

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	22222.png
المشاهدات:	218
الحجـــم:	53.0 كيلوبايت
الرقم:	481447

دي الاسباب باختصار شديد وتاكدو اننا ان شاء الله هنشرح النجمة واقصد هنشرحها من التشريح وليس هنشرحها من الشرح علشان نتعرف كل كل مكوناتها الدخلية واليه عملها ومناطق الدخول والخروج باذن الله وكله ف معاده

الصورة الرمزية yshawky100
    yshawky100 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo93 مشاهدة المشاركة
    الكندي بعد ما خلاني قفلت الشراء وصعد من غيري في الصفقة اللي شفتوها من شويه

الملف المرفق 481424

بفضل الله قدرت اقتنص نقطة بيعية ب 0 انعكاس وابيع منها وحددت اهداف الصفقات

الملف المرفق 481427

والحمدلله الصفقات كلها جابت الهدف وزيادة

الملف المرفق 481428

واكيد طبعا من هسيب موعد الانعكاس يعدي مني بالساهل خصوصا ان في خبر فايدة وتم تعليق 4 اوامر شراء لكن السعر فعل منهم 3 فقط
    ودي الصورة الخاصة بالصفقات

الملف المرفق 481429

فماشاء الله لا قوة الا بالله وصدقوني انا لم اخدع احد عندما قلت ان هذه الطريقة من اقوي الطرق في اقتناص الفرص
    واديني وريت لحضراتكم صورة صفقات لايف تقريبا 4 صفقات لايف تقريبا 0 انعكاس
    والسؤال المهم
    انا ليه مش برفع الصفقات دي في الورشة ؟
    والاجابة لكل بساطة ان الصفقات دي انا بدخلها فل مارجن وشغلي 90 % منه اسكالبينج يعني مثلا لو صفقة هاخد منها 15 نقطة ع بال ما صورت ورفعت الصورة ممكن اكون خرجت وقفلتها دا غير اني مش هتحمل ضغط حد يدخل معايا والسبب الاهم ان هدف الورشة تعليمي بحت
    انا لما اعمل صفقات هدفها كسب ثقة حضرتك فيها بغض النظر عن اي اعتبارات اخري

ما شاء الله ربنا يباركلك
    اكيد مش محتاج اى اثبات او دليل
    و الزوايا فعلا من اقوى الطرق ان لم تكن الاقوى على الاطلاق
    بالتوفيق

الصورة الرمزية saadrm
    saadrm غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شكرا لكم جميعا احبابي وانا هشرح اسباب الدخول بشكل مبسط لكن الشرح التفصيلي هيكون بعد شرح النجمة ان شاء الله وانا متاكد ان حضراتكم جميعا هتعرفو تصطادو صفقات زي دي وهتكون بنسبة نجاح عالية باذن الله
    1- الصفقة الاولي اللي عند السهم الاخضر
    كانت منطقة انعكاس قوية وفيها ترندين نجمة وزاوية فرعية ودا اللي خلاني اشتري من عنها لما السعر هبط ليها والحمدلله السعر صعد منها مباشرة
    2-الصفقة الثانية عندالسهم الاصفر
    كان مثلث حركة وفي شمعه اغلقت خارج المثلث وبالتالي انا دخلت بناء ع ان الشمعة اللي بعدها هتغلق داخل مثلث الحركة ولكن لو الشمعه الثانية اغلقت بالخارج معناه خروج فورا ونعترها صفقة وعدت وندور ع غيرها
    لكن برضه الحمدلله الشمعة هبطت مباشرة بعد الدخول بدون انعكاس واغقلت داخل المثلث وبالنسبة لتحديد الهدف فدا شيئ تقديري والمهم عندي ان الصفقة تخلص قبل موعد الانعكاس الموجود في الصور اللي فاتت
    3- الصفقة الثالثة
    دي بقي موعد الانعكاس هو في فرق شمعه لكن انا اعتقد قلت قبل كدا اننا بنسمح شمعه انحراف يعني الموعد لو نقص او زاد شمعه فمفيش اي مشكلة معايا
    وطالما السعر كان هابط قبل الموعد يبقي الشراء هو الحل والاستوب اسفل الزاوية 225

الاســـم:	22222.png
المشاهدات:	218
الحجـــم:	53.0 كيلوبايت
الرقم:	481447

دي الاسباب باختصار شديد وتاكدو اننا ان شاء الله هنشرح النجمة واقصد هنشرحها من التشريح وليس هنشرحها من الشرح علشان نتعرف كل كل مكوناتها الدخلية واليه عملها ومناطق الدخول والخروج باذن الله وكله ف معاده
    بارك الله فيك دائما متعبينك معانا الله يجزاك الخير
    لكن اعتقد مثل هيك صفقات سريعة لا تنظر على الاتجاه العام على الفريمات الاكبر .. صح؟

الصورة الرمزية abdalaah
    abdalaah غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ماشاء الله الله اكبر عاليك
    ربنا يزيدك من نعيمه
    منتظرين بقيت شرح الزمن استاذنا

الصورة الرمزية blank.d6
    blank.d6 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

تسلم على التعب ده كله ...

سؤال : لما قرأت شوية في مواضيع دكتور حمادة كان بيقول ديما ً إن كل قمة أو قاع ليها دورة سعرية خاصة بيها وده اللي طبقناه هنا لما كنا بنحدد القمة والقاع ونشوف ايه الفعال وايه مستهلك .. امتى بحدد إن خلاص بدور على شكل جديد وإن الإتجاه اتحول من صاعد لهابط والعكس .. يعني مثلا مش فيه اشكال حضرتك نزلتها فشلت ؟ مش مفروض تلقائيا ادور على شكل حتى لو قيد التكوين ؟

الصورة الرمزية Daoud
    Daoud غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بالعكس اخ ميدو طريقة حلوة لتحفيز على التعليم والاحتهاد

الصورة الرمزية yshawky100
    yshawky100 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yshawky100 مشاهدة المشاركة
    استاذ ميدو تحية لحضرتك و الاخوة الكرام فى الورشة
    انا رسمت شكل دائرى صاعد على اليورو ين على فريم الربع ساعة و لكن للاسف فشل الشكل و كسر القاع اللى كنت راسم منه و اغلق تحته و كمان لم يصل للهدف مع الفاصل الزمنى الاخير للنجمة
    فياريت توضلحى انا غلطت ف ايه فى قراءة الشارت و الربط بين الفريمات و جزاك الله كل خير على مجهودك
    على فريم الويكلى الزوج صاعد

ممكن يكون فى غلط فى الفاصل الزمنى لحين الانتهاء من الزمن ان شاء الله
    لكن حتى الفاصل 60 مش هيغير كتير غير انه وصول مبكر نتوقع الهبوط او ان الزوج يتلكع شوية فى المنطقة دى " يضيع وقت "

على الدايلى
    الزوج صاعد على شكل دائرى
    و بعد كده دخل فى اتجاه عرضى و مرحلة تذبذب و علشان الفريم الكبير بيقول صعود انا قولت يبقى الدايلى كمان صعود

على الاربع ساعات

علشان انا منتظر الصعود اخترت احدث قاع يمكن الرسم منه و رسمت عليه شكل ثمانى صحيح شكل غير مكتمل بس لسه موصلش الا محطة واحدة

على الساعة

انا كنت احلل كل شئ قبل الفاصل الافقى الازرق الموجود بكل الشارتات

على الربع ساعة

فشل الشكل الدائرى
    ممكن فى مشكلة عندى فى الربط ياريت توضحلنا يا استاذ ميدو

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــ

ممكن اخطأت فى رسم الشكل على الفريم الويكلى

نسيب القيعان المستهلة فيكون دا الرسم من احدث قاع

لو هنعدل الفاصل الزمنى اصغر فهيكون 11.25 ممكن نكتبه 12 و لكن هنا هيكون 1 : 8 و بالتالى هيكون فيه كسر للترند السفلى للشكل الصاعد و بالتالى يكون فشل الشكل الصاعد منطقى
    منتظر ردك اسااذ ميدو

الصورة الرمزية abdomohamed89
    abdomohamed89 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

فكرة جديدة مراوح جان مع سحابة الكومو وبرايس اكشن (هيكن اشي)
    لكن الفكرة ان كل دا بيشتغل كلاسيك يعني لازم تلامس مع خط وتحول لون الشموع للاحمر او الابيض وبعدها الدخول
    لكن انا بحب اصطاد من اماكن اساسا السعر لسه مراحش عندها وعلشان تفهم قصدي ممكن تتابع التشارت دا دول صفقتين بيع وشراء
    علق اوامر ديمو عندها وشوف السعر هيعمل معاهم ايه وتذكر اغلاق اعلي او اسفل المنطقة خروج فوري والهدف 20 بيب لكل صفقة وممكن بعدها تحجز لو السعر مشي ف صالحك

الملف المرفق 481434

الاســـم:	USDCADH1.png
المشاهدات:	86
الحجـــم:	78.5 كيلوبايت
الرقم:	481469

كنت عايز اعرف المستويين طالعين معاك على اساس ايه :D الفضول هيجننى

يعنى ممكن مستوى البيع اقدر اقول ان فى موعد انعكاس فرعى الساعه 19:00 ممكن السعر يدى فوق وينزل

اما المستوى اللى فيه الشراء مبنى على ايه ممكن ينزل من فوق ونشترى من تحت لانه هيكون داخل مثلث الحركه وخلاص كده طالع وكمان قريب من زوايه 135 وهى عاكسه للاتجاه بس انا محتاج تفسير منك انت سيبك من اللى انا فسرته :D

الصورة الرمزية karim yahia
    karim yahia غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الملف المرفق 473445

دا مثال واقعي للخط المسقيم وممكن نعتبر ان الشكل انهي دورته (وصل للزاوية 315)
    حاجة كمان الصورة اللي بتجي ف لامثلة لا تعتبر تحليل للازوج انما هي فقط مجرد مثال للتوضيح

صباح الخير عليكم جميعا
    استاذ محمد فى المثال ده السعر ارتد من الزاوية 135 الى 90 وبعدها نزل الى180 وارتد ال ى45
    احنا بنحدد الشكل على اول زاوية ردت السعر صح؟ تبقى 135 ولا 180
    اسف لو مشاركاتى ممكن تتداخل معاكم، بس انا جايب الموضوع من اوله

افتراضي تطبيق على الشكل المستقيم1

صباح الخير
    هل كده الرسم صح استاذ محمد؟
    شكل مستقيم على الاسترالي وصل الزاوية 180 وارتد الى 120 وبعدها كسر بشمعه. ندخل من الشمعه التالية. تمام كده؟

الاســـم:	2.jpg
المشاهدات:	95
الحجـــم:	171.3 كيلوبايت
الرقم:	481472

الصورة الرمزية medo93

[QUOTE=كريندايزر;3135605]بارك الله فيك دائما متعبينك معانا الله يجزاك الخير
    لكن اعتقد مثل هيك صفقات سريعة لا تنظر على الاتجاه العام على الفريمات الاكبر .. صح؟[/QUOTE
    شكرا لك اخي الحبيب وبالفعل الصفقات دي مش بنظر لاي فريم غير الفريم اللي هشتغل عليه
    نقاط اسكالبينج استوب قريب جدا وممكن تعملها حتي علي فريم الدقيقة

افتراضي تطبيق على الشكل المستقيم 2

تطبيق 2 الشكل المستقيم

الاســـم:	3.jpg
المشاهدات:	96
الحجـــم:	152.7 كيلوبايت
الرقم:	481475اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	3.jpg
المشاهدات:	96
الحجـــم:	152.7 كيلوبايت
الرقم:	481475

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdomohamed89 مشاهدة المشاركة

الاســـم:	USDCADH1.png
المشاهدات:	86
الحجـــم:	78.5 كيلوبايت
الرقم:	481469

كنت عايز اعرف المستويين طالعين معاك على اساس ايه :D الفضول هيجننى

يعنى ممكن مستوى البيع اقدر اقول ان فى موعد انعكاس فرعى الساعه 19:00 ممكن السعر يدى فوق وينزل

اما المستوى اللى فيه الشراء مبنى على ايه ممكن ينزل من فوق ونشترى من تحت لانه هيكون داخل مثلث الحركه وخلاص كده طالع وكمان قريب من زوايه 135 وهى عاكسه للاتجاه بس انا محتاج تفسير منك انت سيبك من اللى انا فسرته :D
    صراحة انا كنت رافع التشارت لاحد الاخوة كتوضيح لنوع الصفقات اللي بحب ادخلها يعني انا مش بنتظر كسر ترند ولا اعادة اختبار دعم او مقاومة ولا حتي برايس اكشن وبحب صفقاتي تكون اوامر معلقة وعلشان كدا رفعت الصورة ...وصدقا المنطقتين دول ليس لهم اي علاقة بالنجمة ولا الزاويا ككل او بمعني اوضح انا مجربتش اشوف اذا كانو متطابقين مع النجمة او لا عموما انا لقيتها مناطق ارتداد قوية واستوبها قريب جدا
    فمن يدري يمكن حد يستفيد منها ولو جابت استوب فو تقريبا اقل من 10 نقاط وصفقة رابحة بتعوض بفضل الله من 2 ل 5 صفقات خاسرة
    لكن ال 3 صفقات اللي اتعملو ع الكندي كلهم من النجمة وشرحت بايجاز اسباب الدخول والخروج

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blank.d6 مشاهدة المشاركة
    تسلم على التعب ده كله ...

سؤال : لما قرأت شوية في مواضيع دكتور حمادة كان بيقول ديما ً إن كل قمة أو قاع ليها دورة سعرية خاصة بيها وده اللي طبقناه هنا لما كنا بنحدد القمة والقاع ونشوف ايه الفعال وايه مستهلك .. امتى بحدد إن خلاص بدور على شكل جديد وإن الإتجاه اتحول من صاعد لهابط والعكس .. يعني مثلا مش فيه اشكال حضرتك نزلتها فشلت ؟ مش مفروض تلقائيا ادور على شكل حتى لو قيد التكوين ؟
    الله يسلمك يا ابوحميد
    انا مش عايزك تشغل نفسك بالموضوع دا وتاكد تمام انه مش هيعدي عليا وانه الموضوع دا هيتجااااب في الوشة ونفصصه مع بعض زي اي جزء اتشرح قبل كدا وكاجابة مختصرة بعد فشل الشكل الهندسي والتاكد من ذلك بتحقيق جميع شروط الفشل انا ببص علي الفريم الاكبر علشان اعرف الاتجاه وبعدها بكون نظرة مستقبله ع اللي ممكن يحصل علي الفريم الصغير

بمعني

انا مثلاث ممكن يكوون عندي شكل رباعي هابط علي فريم الساعه وبعد ما السعر وصل الزوا180 لم يكمل هبوطه وفي في وصول اهدافه
    وبعدها انا بصيت ع اليومي مثلا لقيت ان في شكل خماسي برضه هابط في الحالة دي نا بتوقع تكون شكل هندسي هابط علي فريم الساعه
    يعني كدا السعر غير شكله وليس اتجاهه
    والعكس لو لقيت فريم اليومي صاعد فانا بتوقع تغير الاتجاه ككل علي فريم الساعه ةتكون شكل صاعد جديد وابدا اشوف الزاوية اللي ردت السعر
    واتعامل مع الشكل الجديد

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karim yahia مشاهدة المشاركة

صباح الخير عليكم جميعا
    استاذ محمد فى المثال ده السعر ارتد من الزاوية 135 الى 90 وبعدها نزل الى180 وارتد ال ى45
    احنا بنحدد الشكل على اول زاوية ردت السعر صح؟ تبقى 135 ولا 180
    اسف لو مشاركاتى ممكن تتداخل معاكم، بس انا جايب الموضوع من اوله

صباح الفل يا استاذ كريم
    فعلا كان في ارتداد ن ازاوية 135 لكن احنا عرفنا قبل كدا ان لما يكون في ارتدادين من زاويتين مختلفتين فانا بعتمد الزاوية الاكبر طالما ان ال 2 ارتدو من نفس المسافة وفلنا هنعتبر ان الزاوية الكبيرة كان ارتداد وان الزاوية الصغيرة كانت عملية تمحور
    يعني في الصورة اللي حضرتك جبتها انا هعتبر ان الارتداد الي كان علي الزاوية 135 هو عملية تمحور علي الزاوية 90 وبستفيد منه ان السعر بيديني اشارة انه هيروح للزاوية 180
    ضعف الزاوية اللي حصل عندها التمحور
    وان الارتداد الحقيقي ولشكل الصحيح هو من الزاوية 180 والشكل خط مستقيم وانا وضعت ليك اسهم علشان تقدر تعرف فين الارتداد وفين التمحور

الاســـم:	345.png
المشاهدات:	138
الحجـــم:	47.5 كيلوبايت
الرقم:	481476

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17