صفحة 107 من 283 الأولىالأولى ... 75797101102103104105106107108109110111112113117157207 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1,591 إلى 1,605 من 4232
    الصورة الرمزية medo93
    medo93 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohammed_Trader مشاهدة المشاركة
    اخ محمد من فضلك

ما هي حالات الفل مارجن؟

اقصد الاماكن التي ندخل منها
    ان شاء الله في درس كامل علي حالات الفل مارجن واعتقد انا اعلنت عنه في المحاور الرئيسية للورشة ....لكن دلوقتي خلينا ماشيين زي ما احنا
    ونكلمنا تريبنا وكل حاجة هتيجي لوحدها باذن الله

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yshawky100 مشاهدة المشاركة
    ما شاء الله ربنا يباركلك
    اكيد مش محتاج اى اثبات او دليل
    و الزوايا فعلا من اقوى الطرق ان لم تكن الاقوى على الاطلاق
    بالتوفيق

شكرا لك اخي الحبيب ...ولكن سيدنا ابراهيم عليه السلام كان يعلم تمام العلم ان الله قادر علي احياء الموتي ومع ذلك ساله ان يريه كيف يحي الموتي
    والعلة من السؤال هي اطمئنان قلبه ...وبالتي انا من هذا المنطلق حبيت ارفع الصفقات دي برضه لتطمئن به القلوب لان حتي هذه اللحظة تاتيني اسئلة علي العام والخاص بحثا عن مصداقية وقوه هذه الطريقة وحتي بعد ماا قلت اني مليش اي مصلحة من تعليمها غير الثواب ومعنديش كورسات مدفوعه امبارح جاني سؤالين بيستشيروني ف انهم يتعلمو الطريقة ولا لا ..فقلت الصفقات هي خير دليل للاثبات

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Baran مشاهدة المشاركة
    واثـق الخطــا يمشي ملكا ..... وفقك الله لما يحبه و يرضيه و اسعد الله ايامك اخي ابو حبيب
    شكرا لك اخي براء ومرحبا بعوتك مرة اخري فلقد افتقدنا مشاركاتك المميزة واتمني ان يكون انقطاعك عنا هو مجرد انشغال وان تعود الينا سريعا

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohammed_Trader مشاهدة المشاركة
    اي حركة للسعر تكون عبارة عن شكل

و لكل شكل خصائصه و طريقة للتعامل معه

من حيث دخول الصفقات او الخروج او التبريد او التعزيز او الوقف
    و هذه الاشكال قد تكتمل او لا
    و لتكون الصورة واضحة يجب الربط بين الفريمات
    اذا كنت تريد المتاجرة بهذه الطريقة يجب عليك تعلم كل الاساسيات التي تعلمناها لغاية الان
    ابدا من بداية الورشة
    و لا تغفل ردود الاخ محمد،ميدو
    لان بها ايضا معلومات مهمة
    و اغتنم فرصة تواجد ميدو صاحب الورشة هنا
    و اطرح الاسئلة عليه فهو يرحب بالاسئلة و الاستفسارات،بارك الله فيه
    و شرحه ما شاء الله ممتاز
    و قد لا تتكرر فرصة تواجد من يحسن الشرح و مصر على اكماله و بالمجان
    خذ اوراقا و قلما و ابدا الان
    كان الإمام أحمد بن حنبل في مدينة غريبة لا يعرفه أهلها وقرر بعد أن بلغ به التعب مبلغه أن ينام في المسجدفرآه حارس المسجد فرفض أن يمكث فيه، فقال الإمام سوف أنام موضع قدمي فقط ونام الإمام موضع قدمه فقام الحارس بسحبه من قدميه وأخرجه من المسجد، وكان الإمام أحمد شيخا وقورا تبدو على وجهه ملامح التقوى والصلاح، فلما رآه خباز بهذه الهيئة عرض عليه أن يحضر لينام في منزله، فذهب معه ولاحظ الإمام أحمد أن الخباز وهو يقوم بعمله في عجن العجين وخبز الخبز أنه يستغفر ويستغفر ويستغفر، فلما رأى الإمام حال هذا الخباز مع الاستغفار استأذنه أن يسأله سؤالاً، وكان الإمام يعرف أن للاستغفار فوائد عظيمة، فقال له هل وجدت لاستغفارك هذا ثمرة، فأجابه الخباز: نعم.. أنا والله كلما دعوت الله دعوة استجابها لي ما عدا دعوة واحدة، قال له الإمام أحمد وما هي هذه الدعوة التي لم تستجب؟ قال الخباز: دعوت الله أن يريني الإمام أحمد بن حنبل فقال الإمام: أنا الإمام أحمد بن حنبل، والله إني جررت إليك جرا
    وبالتالي فلعل وجودي كان بسبب دعوة احدكم وانا شخصيا حدث معي كثيرا اني اكون افكر في تعلم شيئ معين وبعدها اجد معلمي امامي وكأن الله ساقه الي والمواقف كتير
    واخر حاجة ...ليست كل حركة شكل هندسي فبعض الحركات ليست اشكال ولكن يتم التعامل معها عن طريق النجمة وسنتعلم ذلك بالتفصيل ان شاء الله

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdalaah مشاهدة المشاركة
    السلام عاليكم استاذ ميدو
    والله هفضل اقول كلمه حق فيك
    انت اول واحد يشرح شرح مبسط وواضح وقوى الزوايا السعريه والله شرحك فوق فوق الممتاز
    ربنا يبارك فيك والله ويرزقك من حيث لاتحتسب
    استاذنك ليا سؤالين استاذى
    اول سوال .......
    هل ممكن فى التحليل بالزوايا ابدء مثلا من الفريم الصغير كفريم الربع ساعه وافضل طالع من الصغير للاكبر شويه للاكبر شوبه لحد ما اوصل للفريم الاسوبعى مثلا
    ولا لازم الاول ابدء بالكبير وانتهى بالصغير
    السوال التانى ..........
    هل ممكن الدخول مثلا فى الحاله الاولى للشكل الدائى من الزاويه 255
    ولا لازم الارتداد يبقا صريح من الزاويه 270
    فى انتظار رد حضرتك شكرا ليك ..
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته وشكرا لك اخي عبدالله علي هذا الكلام الرقيق وما هو الا دليل علي كرم الاخلاق طيب الاصل وصدقني انا لا استحق كل هذا الاطراء وصورة تشارت صحيحة من احد الاعضاء افضل عندي من 50 صفحة مدح وبالنسبةللاسئلة

1 -نعم يمكن البدء بالفريم الاصغر وبعدها نروح للفريم الكبير والفكرة انا بقول لحضرتك الاساسيات لكن مع التمرس والخبرة انا متاكد ان حضرتك ممكن تعمل صفقات من نفس الفريم من غير ما تبص علي كبير ولا صغير والموضع صدقني بسيط جدا ولكن خلي بالك اني قلت مع التمرس والخبرة هتلاقي الموضوع بسيط وممكن تلاحظ حاجات اساسا محدش اخد باله منها ...بس خلي بالك في الحالة دي لازم تيجي تقولنا عليها

2- احيانا بيتم الاعتراف بالزاوية 255 كشكل دائري والسبب ان ممكن حضرتك تكون اخطات في القمة او القاع
    او ممكن تكون المنصة نفسها مش مظبوطة وفي لعب في القمم والقيعان وولو جربت منصة مختلفة هتلاقي السعر وصل 270
    لكن بصورة عامة كلما كان الشكل دقيق في زواياه كلما كانت فرصته اكبر وهقول لحضرتك مثال تاني
    عندنا مثلا ف الهارمونيك وتحديد في نموذج الخفاش السعر بيرتد من 38 ل 50 نسبة ال b لو كانت 38 فقط او 50 فقط بيكون النموذج قوي جدا
    اما لو كانت النسبة بينهم يعني 40 او 54 او 47 فدا برضه معناه النموذج صحيح لكن يس بنفس القوة الخاصة بالنسبة 38و50

الصورة الرمزية civilian
    civilian غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

صبحك الله بالخيرات يا اخي يا استاذ محمد ... لي عليك عتب عميق اخي الحبيب ,,, شرحك من اجمل الشروحات ولم تقصر فيه ... ولكن يا حبيبي يا اخي ميدو عندما ترد على المشاركات من الاجمل والانصف والاعدل انه تكون حسب التسلسل التاريخي يعني يكون الرد للشخص الاقدم مشاركة من اخوانه .. عندما اشارك بتحليل وانتظر ردكم الجميل وارى بعدي 7 مشاركات تم الرد عليها من قبلكم ولم يحصل مرة واحدة بل تكررت ارى ردك على مشاركات الاخوة ومشاركتي مرور الكرام يجعلني اتسائل ماذا فعلت !!!! او ما هو السبب اخي ؟؟؟

الصورة الرمزية omarbarakat
    omarbarakat غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة civilian مشاهدة المشاركة
    صبحك الله بالخيرات يا اخي يا استاذ محمد ... لي عليك عتب عميق اخي الحبيب ,,, شرحك من اجمل الشروحات ولم تقصر فيه ... ولكن يا حبيبي يا اخي ميدو عندما ترد على المشاركات من الاجمل والانصف والاعدل انه تكون حسب التسلسل التاريخي يعني يكون الرد للشخص الاقدم مشاركة من اخوانه .. عندما اشارك بتحليل وانتظر ردكم الجميل وارى بعدي 7 مشاركات تم الرد عليها من قبلكم ولم يحصل مرة واحدة بل تكررت ارى ردك على مشاركات الاخوة ومشاركتي مرور الكرام يجعلني اتسائل ماذا فعلت !!!! او ما هو السبب اخي ؟؟؟
    هو ممكن ميكنش واخد باله

الصورة الرمزية civilian
    civilian غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarbarakat مشاهدة المشاركة
    هو ممكن ميكنش واخد باله
    والله انا احبه كثيرا لان ردوده باين منو انسان اصيل وقلب طيب بالمرة مهو هذا الشي خلاني استغرب واشيل بخاطري ههههه يعني حصل اربع مرات ههههه وانشاءالله يكون مش واخد بالو ونسى ومش زعلان مني هههه

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarbarakat مشاهدة المشاركة
    هو ممكن ميكنش واخد باله
    والله انا احبه كثيرا لان ردوده باين منو انسان اصيل وقلب طيب بالمرة مهو هذا الشي خلاني استغرب واشيل بخاطري ههههه يعني حصل اربع مرات ههههه وانشاءالله يكون مش واخد بالو ونسى ومش زعلان مني هههه

لا طبعا انا هزعل منك ليه ... لكن اللي بيحصل ان المشاركات اللي انا رديت عليها اكيد كلها كتابه وممكن تلاقي فيهم واحد فيه صورة او 2 انما المشاركة بتاعة حضرتك انا والله ما عارف هي عن ايه
    وطالما هي لسه مردتش عليها يبقي اكيد في اكتر من فريم واكيد تحليل شامل ....وعلشان كدا بستني ارد عليه برواقة لانه اولا بيتطلب اني ارسم كل الفريمات مرة تانيه علشان هل رسم حضرتك متطابق ولا لا ولو مش متطابق ايه هو الخطا اللي حضرتك وقعت فيه وازاي نصححه وكمان ممكن اثناء التصحيح يظهر جزء انا كنت ناسيه اثناء الشرح فبضر اجيبه معانا
    وعلشان كدا المشاركات الكبيرة بتتاخر شويه ...يعني لو حضرتك جربت ترسم رسمه وتبعهتا اكيد مش هسيبها معلقة كل دا لكن صدقني انا غير متعمد بالمرة اني اسيب مشاركات وحاجة كمان لو انا سقطت مني مشاركة ارجوك فكرني بيها يعني اكتب رقمها لاني احيانا بقلب ف المشاركات وممكن اعدي عليها وافتكر اني رديت فارجو من اي حد يحصل معاه نفس الموفق صدقني مش هزعل ومش هزهق واتمني لو حضراتكم كمان متزعلوش مني وعادي جدا لو مشاركة اتاخرت قولي لو سمحت يا ميدو رد ع المشاركة رقم 00000 وفي واحد كمل كدا اول امبارح وقالته ان شاء الله بكرا الصبح اول مشاركة هتكون رد علي مشاركاتك ودا اللي حصل بالفعل اعتقد الموضوع دا كان بالامس
    وبكرر مرة تانيه انا عمر ي ما ازعل من حد ويوم ما ازعل هقوله لكن اكيد مش هسيب شارتات اللي بيرفعها لان زعلان منه

الصورة الرمزية karim yahia
    karim yahia غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo93 مشاهدة المشاركة

صباح الفل يا استاذ كريم
    فعلا كان في ارتداد ن ازاوية 135 لكن احنا عرفنا قبل كدا ان لما يكون في ارتدادين من زاويتين مختلفتين فانا بعتمد الزاوية الاكبر طالما ان ال 2 ارتدو من نفس المسافة وفلنا هنعتبر ان الزاوية الكبيرة كان ارتداد وان الزاوية الصغيرة كانت عملية تمحور
    يعني في الصورة اللي حضرتك جبتها انا هعتبر ان الارتداد الي كان علي الزاوية 135 هو عملية تمحور علي الزاوية 90 وبستفيد منه ان السعر بيديني اشارة انه هيروح للزاوية 180
    ضعف الزاوية اللي حصل عندها التمحور
    وان الارتداد الحقيقي ولشكل الصحيح هو من الزاوية 180 والشكل خط مستقيم وانا وضعت ليك اسهم علشان تقدر تعرف فين الارتداد وفين التمحور

الملف المرفق 481476

تسلم والله يا استاذنا
    بصراحة شرحك رائع رائع رائع
    فيه ناس بتملك العلم ولهم فضل علينا لاننكرخ بس مش كل الناس بتعرف توصل المعلومة
    لما قرأت تحليلك عن الباوند ين فى اول صفحات الموضوع بجد ماشوفتش حد ربط الدنيا ببعضها كده
    ربنا يبارك فيك ومعاك لاخر الموضوع

باستاذنك رايك فى الشارتات اللى رفعتها؟

الصورة الرمزية Mohammed_Trader
    Mohammed_Trader غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	PhotoEditor-1512654600387.jpg
المشاهدات:	33
الحجـــم:	151.1 كيلوبايت
الرقم:	481519

ميدو من فضلك

هل هذا خط مستقيم صحيح

وكم ممكن نعمل الزمن ،السعر اخترق 180 في حوالي 104 شمعة

يعني نعمل الزمن 90؟

سؤال:
    لما يكون عندنا عدد شموع معين فيه تم اختراق او كسر الزاوية التي ردت السعر ،هل نختار الزمن الاقرب للانصاف او المضاعفات او انصاف الانصاف؟

يعني مثلا شكل رباعي

ارتد من 90 ل 45 ثم كسر 90 ،كل هذا في مثلا 70 شمعة

هل نختار الزمن 90 لان 70 شمعة اقرب للزمن 90 و الذي هو من ازمنة الرباعي؟
    آخر تعديل بواسطة Mohammed_Trader ، 07-12-2017 الساعة 05:27 PM

الصورة الرمزية Baran
    Baran غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo93 مشاهدة المشاركة
    شكرا لك اخي براء ومرحبا بعوتك مرة اخري فلقد افتقدنا مشاركاتك المميزة واتمني ان يكون انقطاعك عنا هو مجرد انشغال وان تعود الينا سريعا
    اخي ابو حبيب صدقا انني كل يوم ادخل الى الورشة و اقرأ جميع المشاركات و عدم مشاركتي ليست لاي سبب سوى انني اتابع و اتعلم مع هذه العائلة من المتابعين و استفيد من اسئلة جميع الاخوة و مشاركاتهم و اقوم بنسخ دروسك و بانتظار انتهاء القمم و القيعان لاقوم بتنزيل الملف لانه جاهز او اذا اردت ان ارفق الملف فما عليك سوى اخباري و انا رهن اشارتك اخي ابو حبيب .... اطيب التحية لك و للجميع في هذه الورشة

الصورة الرمزية Mohammed_Trader
    Mohammed_Trader غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الاســـم:	PhotoEditor-1512658997275.jpg
المشاهدات:	29
الحجـــم:	178.2 كيلوبايت
الرقم:	481521

دائري الحالة الثانية

الصورة الرمزية Baran
    Baran غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي ابو حبيب سؤال من بعد اذنك في مثال اليورو دولار على فريم الساعة نجد ان الزوج كان يسير على شكل ثماني و زمن 45 و تسارع ثم فشل زمنيا السؤال هل يجب ان نعيد الرسم من قاع جديد و عندما اعدت الرسم لم اجد شكل متكون و ذهبت الى فريم الاربع ساعات وجدت انه يسير على شكل خماسي و فشل ايضا زمنيا في الوصول الى الزاوية 144 فماذا يمكن العمل في هذه الحالة هل يجب ان نترك الزوايا السعرية و ننتقل الى النجمة ام انه لك راي اخر تقبل تحيتي

الاســـم:	EURUSD.PNG
المشاهدات:	70
الحجـــم:	66.0 كيلوبايت
الرقم:	481525اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	EURUSD 2.PNG
المشاهدات:	63
الحجـــم:	45.7 كيلوبايت
الرقم:	481526

الصورة الرمزية mustafa jordan
    mustafa jordan غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ما شاء الله عليك اخي ميدو
    من زمان وانا ببحث عن اسلوب بسيط وصادق في شرح الزوايا والحمد لله يبدو اني وجدت ضالتي عندك
    انا رح اقرأ من اول صفحة لكن لو في تجميع للصفحات السابقة ياريت حضرتك او احد الاخوة الاعضاء يرفقها لنا مشكورا
    جزاك الله خيرا

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17