يعني شمعة الاسترالي على الاربع ساعات لايعتمد عليها ؟؟؟
Printable View
ان شاء الله السعر راجع لك
شمعة 13 الصاعدة تعتبر ارتداد ونعم اخترقت الحدين من اسفل الى اعلى بل واغلاقها جيد
ولكن الفريمات متضادة فى الهدف لذا نرى هذا التذبذب والتضارب
السعر صعد لأنه كان مع الديلى
ثم هبط لأن ال 4 ساعات عليها شموع بيع بهدف اعادة اختبار وفى نفس الوقت كاسر قناتين الى الأعلى ولم ينته من تحقيق هدف الشراء الأسبوعى وهو الحد العلوى للزرقاء
اذن كسر ال 4 ساعات الى الأعلى وعدم تحقيق هدفه من الشراء يمنع السعر من الهبوط لتحقيق اعادة الاختبار
لذلك كلما كسر على الساعة الى اسفل لا يستطيع المواصلة بسب انه يريد تحقيق هدف الشراء الاسبوعى
اخى الكريم ابو فيصل
مبرووك خروجك الآن على التعادل
الحمد لله خرجت تقريبا على نقطة الدخول دون خسارة ولا مكسب
للكيبل
الحمد للة كان ربحى امبارح 50 نقطة فى يوم زى دة وقولت ابص على الموضوع اشوف الناس عملت اية لقيت انصاف اعطى فرصتين لايف وايضا خسرو وانا حبيت اعرف الناس نقاط دخولى وتحقيقى الارباح وهى العلامة الخضراء اللى ظاهرة فى الشارت معناها ربح ودى قنواتى اللى السعر احترامها والقنوات اللى عندكم السعر كان يكسر لفوق ثم لاسفل ومعظم اللى دخلو خسرو وانا مرضيتش اضع الفرص عشان الناس بتزعل وعاوز اقول انى هبداء الورشة ابتداء من بكرة بس مش عارف اسميها اية ؟ حد يقترح عليا اسم من الناس اللى هتشارك معى
دة شارت اليورو
http://www.7ammil.com/index.php/file...3048a40a5c.png
ودة الاسترالى
http://www.7ammil.com/index.php/file...d7785e1adc.png
نسبة طبيعية معقولة وعلى حسب حركة السعر وشكل القنوات والحمد للة وبدون مبالغة او دعاية انا بقالى شهر تقريبا بكسب كل يوم بس دة مش مناة ان مفيش خسائر اكيد ممكن نخسر بس القنوات الللى برسمها اوضح وادق من القنوات اللى بتترسم من الساعة 12 الى الساعة 12 لان السوق مش بيتحرك على اساس القنوات اللى بنرسمها انما العكس احنا بنرسم القنوات اللى السعر بيتحرك فيها
ههههههههة واللة ضحكتنى
الفشل دة اللى انت واقع فية وصعبان عليا حالتك وبتقول ان مفيش صفقة بتفتح ب 10 دولار ازاى ؟
انا بتعامل مع fxcm حساب مصغر النقطة ب 0.10 سنت والمارجن المطلوب للصفقة 3 دولار يعنى لو معى 10 دولار وفتحت صفقة بيتبقى معى 7 دولار ودول بيساوى 70 نقطة
بس تصدق الاسم عجبنى بس هزود علية يوميات رجل فاشل عرف طريق النجاح
اية رائيك مش كدة احسن ؟
اللهم لك الحمد مبروووك اخى الكريم
هذا حال الفوريكس
ليست كل الأيام تعطينا
ولكن لله الحمد والمنة
لا تيأسوا أخواتى وإخوانى
اليورو دولار
كانت صفقة الشراء معقولة وواضحة اكثر
بعض الأخوة دخلوا ماشاء الله من الفايبو 61% شراء وقد حققوا ربح
ايضاً البيع لم نخسر منه مع انه اعطى ربح حوالى 50 نقطة
ولكن بما ان الصفقات واضح عليها الملل منذ بداية اليوم فقد فضلنا الخروج على التعادل وهو فى حد ذاته يعتبر ربح
والان بقرب انتهاء اليوم السعر قرر ان يحقق هدف البيع
على العملتين
ايضا الكيبل قد هبط وحقق الهدف من البيع
وهذا يعنى لنا ان نظرة البيع كانت صائبة
ولكن طبعاً البطىء والملل والتذبذب قد دفع بنا الى الخروج على الزيرو افضل فى مثل هذه الحالات
حمداً لله
حديثنا هذا يا اعزائى يحفزنا على التمسك بتحليل القنوات واننا بإذن الله لن نضيع فى مثل هذه الحالات
بدليل تمسكنا بنظرة البيع منذ اول صفقة على العملتين
ولكن التضارب فى الأهداف بين كل الفريمات قد دفع السعر الى الأداء بهذا البطء والملل
وبالتالى تفضيلنا الخروج على التعادل
و خيرها فى غيرها ان شاء الله
تحية طيبة
أخواتى وإخوانى الكرام
رجاءاً
لا تلتفتوا الى أحاديث مستأجرى الشركات
فهم دائما يعملون على بث روح الفشل وزعزعة ثقة المتاجر فى نفسه
وفى تحليله بهدف هدم ما قد تم بناءه على اسس سليمة
فهم دوما يسعون لتفشيل اى محاولة للنجاح وخاصة اذا كانت للمبتدأين
لأنهم يعتبرون ان المبتدأون هم الفريسة التى سينهلون منها آلالاف من الدولارات
عن طريق الغرف من بحور خسائر اى مبتدأ