شكراً لكم ياغاليين جميعكم
Printable View
علي فكرة في حاجة خطيرة انتوا مش واخدين بالكوا منها
دلوقتي الاستراتيجية :: اغلبنا حافظها صم و بشروطها
ادارة رأس المال :: ناس كتير بتطبقها
امال ايه المشكلة ما كلوا تمام اهه يبقي المفروض كلها سنة ولا اتنين و نبقي مليونيرات
لا مش هيحصل
علشان في حاجة مهمة غير الاسترتاتيجية و غير ادارة رلاس المال لسة متعلمنهاش و ما اتقنهاش
ايه يا تري ؟؟؟
النفسية يا جدعان
و ما يتبعها من خوف و طمع و قلق و تسرع و عدم صبر ...............الخ
لذلك ارجو من الاخوة المتابعين معنا هنا الانتباه لموضوع النفسية ده و لو حد عنده معلومة او فكرة او كتاب او طريقة تساعدنا في حل مشكلة النفسية ي ريت يشاركها معانا هنا
احنا علي فكرة حفطنا كل حاجة في الاسترتاتيجية و الحمد لله و هي مش صعبة اصلا و كمان نسبة نجاحها علية جدا بفضل الله اولا ثم دكتور جمال ثانيا
يبقي هي المشكلة في النفسية
عارفين احنا لو ربوتات من غير قلب و مشاعر و احاسيس كان زمان الملايين بتخر علينا من كل حتة
ارجو ان يكون كلامي اعجبكم
و هدفك فين يا بتاع السنتر ؟؟ :0016:اقتباس:
كسر بقوه سنتر الأزرق
ياريت يا أحمد ترفق شارت للفرصة يا إما ما تتكلمش عنها منعا للتشتيت
فعلا ياعصام وده الى ملاحظوا عند الاغلبية ومنهم حتى انا
وكنت قاعد افكر فى الحل فلقيته الحل وححاول اطبقه من بكرة باذن الله
هو المتابعة المستمرة للشارت بيخلى الواحد يخاف من اى انعكاس عليه
مع اني ساعات بضطر اني انزل وبسيب الهدف زى ما هو وبرجع الاقيه عمل تذبذبات بالهبل وفى الاخر جابلي الهدف فلو كنت قاعد وشايف السعر قاعد يتذبذب كدة كنت ممكن اقفله
فانا حجرب اني احط الامر واخلع وعشان كدة احتمال تلاقوا الاايام الجاية وجودي قل جدا
تحية طيبة
كلام منتهى الجمال وتمام
الأرااااااادة من داخلك
لا نستطيع ان نتخلى عن مشاعرنا
ولكن الحل يكمن فى الإرادة
اعتقد ان الثقة تأتى لو اننا دخلنا الصفقات بدون طمع وعقود قليلة فنحقق الربح
والربح يتوالى ويزيد وهذا يؤدى الى تدعيم الثقة اكثر وكلما كانت العقود صغيرة لا نشعر بالرعب من الأرتداد
ولذلك نستطيع ان نصبر لأن العقود ليست كبيرة وهكذا
ثم نستغل الفرص القوية الواضحة جداً فى الدخول القوى لنحقق ربح اكبر
واعتقد ان التعزيز يقوم بهذه المهمة
ولكن النفس البشرية تميل الى انها تريد تحقيق النتيجة فى احسن صورها وبأقصى سرعة
ويا حبذا لو ان الفرصة لا يلزمها الصبر
يااعزائى هكذا هى الحياة لا داعى للعجلة والتهور وكل شىء بقدر
وتحصيل الربح ليس بالأمر الهين
فاصبروا وثابروا وبإذن الله الأرباح قادمة
يخرب بيتك يا برنانكي
تحليلي للقطر
لغاية دلوقتي 3 ادوية
1- دواء احمد : القط
2- دواء معط ي : حط الهدف و امشي
3- دواء انصاف : الارادة
ها مين يزود