بسم الله
انا قرأت الكتاب ومتابع فى صمت من حوالى اسبوع
وتعلمت ان تحديد الاتجاه بيكون من اليومى والاربع ساعات
وفى نفس الاتجاه دا اقتنص الفرصه من الساعه
و لا تدخل مع الساعه فى كسر قناه او حركة تصحيحه مخالفه لاتجاه اليومى والاربع ساعات
Printable View
بسم الله
انا قرأت الكتاب ومتابع فى صمت من حوالى اسبوع
وتعلمت ان تحديد الاتجاه بيكون من اليومى والاربع ساعات
وفى نفس الاتجاه دا اقتنص الفرصه من الساعه
و لا تدخل مع الساعه فى كسر قناه او حركة تصحيحه مخالفه لاتجاه اليومى والاربع ساعات
تحية طيبة
فكرة حلوة
ولكن ليت الأمر بهذه البساطة كانت الدنيا تكون حللللللوة
مافى حلاوة من غير نار يا جن جنا
ولابد من التعب
حتى اصحاب استراتيجيات الأخبار ايضاً يتابعون
فهناك خبر فى ال 9ص وآخر فى ال 10 وغيره 11 وغيره 3.5 وغيره 4.5 وغيره 5م حتى هناك اخبار 9 م و2 فجراً الخ
ويتعبون ولهم نقاط دخول محددة ونقاط تعزيز الخ
ويكسبون ويخسرون ايضاً
مثلهم مثل غيرهم
انا ضفت الفيبو و الشارت بقي شكله كدا لزوج الكيبل 4 سعات
الفيبو ده كدا سليم؟
تحية طيبة
لا تنسوا تقسيم الأهداف
وذلك ان أراد الله لنا بالتوفيق
اليورو دولار
الهدف الأول من دخولنا 4185 الى 4140 ثم 4100 وهكذا
واستخدم استوب بعد تحقيق الهدف الأول او اخرج نهائى او اغلق نصف عقودك وهكذا
الكيبل
ايضا قسم الهدف من 6120 الى 6080 ثم 6040 ثم 6000
وعند تحقيق الهدف الأول يتم الخروج نهائى والجلوس فى المدرجات او اغلق نصف العقود وضع ستوب على نقطة الدخول لباقى العقود وهكذا
التعزيز فى كلا العملتين من بعد او اعلى الفايبو الأحمر بالأعلى
انا ليا سؤال
بخصوص اليورو
ع شارت اليومى
شمعه 12-7 شمعه انعكاسيه تشير الى انتهاء الهبوط
وبعدها شمعه صاعده واغلاق داخل القناه هدف الشموع ع اليومى صاعد يستهدف الحد العلوى للقناه هدفها تقريب 1.4400
اذا ع اليومى صعود
ع شارت الاربع ساعات اغلاق ثلاث شموع اربع ساعات داخل القناه وهيا قناه كبيرة و الشموع هبطت الى الحد السفلى للقناه وارتدت منه وهدفها صاعد الى كبيرة تصل الى 1.4670
اذا الاتجاة للاربع ساعات صاعد
ع الساعة
القناه صاعدة وصغيرة وحادة كسرت للاسفل ولكن الزوج يحاول الهبوط بشموع كلها صغيرة ومن بدايه اليوم حتى الان ولم يجرأ كسر خط المنتصف للقناه الكبيرة حتى الان
و وصوله لخط المنتصف فى حد ذاته هو اختبار للحد السفلى ع الاربع ساعات
اذا لماذا البيع ؟؟؟
اعتقد ان الشراء من من خط المنتصف والاهداف شماليه
لا احد يتأثر برأيى انا فى مرحلة التعليم ولكن فهمونى
كل الاحترام والتقدير لتحليك ما شاء الله بالنسبة لتحليل اليورو دولار فهو كسر القناة الحمراء والسنتر لاين للقناة الزرقاء على الرغم من ذلك فان اتجاه الاربع ساعات صاعد ولم يتحقق كسر القناة الزرقاء لتكيد اتجاه الهبوط لاسيما ان البيع هو عكس الاتجاه فبالتالي ارى ان اليورو صاعد الى 14343 على الاقل ان لم يتعدى 14444 ارجو التصحيح علما باني لم اقرا الاستراتيجية بالكامل وغير ملم بها كاملا ومتدرب عليها بحساب حقيقي والنقطة على 10 سنت وماخد اليورو شراء من حد القناة السفلي على الاربع ساعات وملاحظة اخرى القناة الحمرا على الساعة باصة كثير لفوق مثل ما قال دكتورنا العزيز فرح السعر يبقى يتسلق لملامسة حدودها الدنيا باستمرار شكرا لصبرك علينا
الان باقي للمراجيح تلات دقائق
دلوقتي أنا فاتح بيع على الكابل
و طبعا واضح جدا أن في عاصفة عنيفة جدا هتحصل و بصراحة أنا خايف منها جدا ففكرت اغلق و اتفرج على اللي هيحصل , بس في نفس الوقت مستخسر لو الحركة الجامدة دي حصلت لصالحي
مش عارف أعمل إيه!!!!!!
لو تضادت الأخبار ممكن ما تأثر