صفحة 193 من 215 الأولىالأولى ... 93143183187188189190191192193194195196197198199203 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 2,881 إلى 2,895 من 3214
    الصورة الرمزية تريدر2000
    تريدر2000 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doctortablet مشاهدة المشاركة
    في الحقيقة من يوم ما تعلمت الفوركس ورجلي اتزحلقت فيه حاولت اعلم نفسي اني استخدم ستوب لوس ، لكن بصراحة طبيعة شخصيتي ما بترتحش معاه بالمرة ، و تغلبت على الخطورة بأنه إن كان يعني لازم ولابد أؤمن الصفقة يبقى أحط أوردر عكسي فقط مكان الستوب لوس ، يعني اهدجها و بعدين يحلها لنا الكريم بقى ونشوف هنفكها إزاي ، أصل الهيدج بطريقة أو بأخرى ممكن نطلع منه لكن الستوب لوس خسارة محققة ما فيش كلام ودي طبعا وجهة نظر ليس إلا
    موضوع شائك موضوع الستوب لوز أحيانا لما ننلسع منه كثير نقول خلاص لن نضع ستوب لوز والسعر في الآخر راجع ولما لا نضع ستوب لوز ويطير السعر مره وحده على غفله نقول ياريت كنا حطينا ستوب لوز صراع نفسي بين الأثنين والله المستعان

بس أفضل شيء مع الأثنين هو إدارة للمال قوية تستخدم مارجن صغير وتعطي مساحه كبيره للحركه ومساحه أيضا للتفكير المنطقي لأن وجود لسته طويله من العقود باللون الأحمر تضع عبئ نفسي وتؤثر على القرارات
    آخر تعديل بواسطة تريدر2000 ، 08-09-2011 الساعة 11:42 PM

الصورة الرمزية تريدر2000

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr eltabei مشاهدة المشاركة

وانا معاك تماما ولا استعمل الاستوب خالص مدام بدخل من مناطق ممتازة وان عكس عليا هيرجع يعنى هيرجع لمناطق الدخول تانى وبأذن الله اكون طالع بية بمكسب من تحت لنقطة الدخول الاولى مع الالتزام التام جدا براس المال اخاف لية السوق شغال فوق وتحت
    طيب فرضا لم يرجع السعر تاني وجاله هبوط مزمن مثلا

الصورة الرمزية amr eltabei
    amr eltabei غير متواجد حالياً عضو اللجنة الاستشارية سابقاً

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تريدر2000 مشاهدة المشاركة
    طيب فرضا لم يرجع السعر تاني وجاله هبوط مزمن مثلا
    هههههههههه معاك حق طبعا وبتحصل كتير .. بس انا قولت لما اكون داخل من مستويات قوية فعلا كمثال مستويات الفيبوناتشى ان جالة هبوط مزمن زى ما حضرتك قولت كدة احتمالات الرجوع لاختبارها تانى وارد جدا وان لم يفعل وعاش كام يوم مثلا فين التبريد والمضاعفات اسلحة كتيرة فى متناول اى متداول تستخدمها وقت اللزوم حتى للخروج بالتعادل فى بعض الاحيان ودة مكسب فى حد ذاتة فى حالات كتيرة فى هذا السوق.. الاهم من الاستوب من وجهة نظرى الشخصية هو اختيار نقطة الدخول صدقنى لو اخترتها صح هتكسب حتى لو عكس السعر عليك هتخرج بمكسب ولو قليل طبعا كل الكلام دة بعد الاساسيات وهى معرفة راس مالك وكيفية ادارتة ادارة صارمة مفيهاش كلام عشان تقدر تستمر فى السوق دة .. وفى حاجة مهم جدا بالنسبة لى وهى تحديد نقطة التبريد قبل الدخول فى الصفقة من الاصل
    وكل متاجر ولة اسلوبة فى المتاجرة حتى الاستوب مختلف من متاجر لاخر حسب اسلوبة

الصورة الرمزية doctortablet
    doctortablet غير متواجد حالياً عضو نشيط

بسم الله

منين جت فكرة خط المنتصف دي ؟؟؟؟ نزلت عليا من السما مثلا ؟؟؟ عبقرية مني مثلا ؟؟؟؟

بالطبع لا ، ولكن ده شغل لزميلنا الفاضل عمرو في موضوعه " ورشة رقمية .. أيها الخاسر تعالى ندردش "
    فقد تابعت الموضوع و كل ما لفت نظري كانت هي الخطوط المتقطعة ، وسألت زميلنا الفاضل عنها فأجابني بأنها المنطقة المنتصفية بين الخطوط ، لكن تركيزه لم يكن عليها ، و ظلت الفكرة تلعب برأسي إلى أن تذكرت مقولة جان في الفلك في المنطقة المنتصفية بين المدارات ، فقلت يبقى ملاحظتي ممكن يكون لها أساس ، تابعت الحكاية شوية فلقيت إن الخطوط المتقطعة اللي بيرسمها المؤشر اللي بيستخدمه زميلنا و أستاذنا الفاضل عمرو ، السعر برضوه بيحترمها ، و لو دققنا شويىة كمان هنلاقي إن كتير منها في الأيام المستقبلية بيتحول لخط زاوية رئيسي من اللي بنصب كل اهتمامنا عليه ، فهي دي منطقة تركيزي .

بالطبع مؤشر أخينا عمرو أيضا مبني على حساب زاوية اليوم ، يعني ما زلنا في صلب الموضوع ولم نتحرك خارجه .

مرفق لحضراتكم المؤشرات و صور سريعة كدة من أداءها ، وميزتها إن الباكتيست واضح لأيام سابقة

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة back test2.gif‏   back test.gif‏  

المؤشرات
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

وده كمان

طبعا نسيت أقول لحضراتكم إن المؤشرات التي قام ببرمجتها زميلنا مستر دولار لها إعدادات للتايم فريم يمكن التحكم بها وتغييرها بسهولة ، ولا الحوجة لي بقى هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

فبكدة الحمد لله ، عندنا مؤشر الدكتور حمادة ومؤشر أستاذنا الكبير عمرو ، ودول مع بعض كدة أسلحة من العيار الثقيل ، فشدوا حيلكم

و الله الموفق

معلش لا مؤاخذة ، أنا أرفقت مؤشرات الباكتيست ولم أرفق المؤشر الأصلي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

يا اخوانى فى المرفقات يوجد مؤشرين للاستاذ حمادة سلام واحد v1 والتانى v2
    عايز اعرف الفرق بنهم اية لان من متابعتى ليهم اكتشفت انهم فى ايام بيختلفوا مع بعض لكن المستويات هية هية بس القصة انهم بيعكسوا التوصية من شراء لبيع والعكس اية القصة دية وسبب الاختلاف بنهم اية لان من ملاحظاتى ان الاحدث ادق طيب لية انا عايز اعرف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    هل الاختلاف فى الافتتاح والاغلاق والا اية الحكاية

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	v1.png
المشاهدات:	625
الحجـــم:	28.4 كيلوبايت
الرقم:	285239

الاســـم:	v2.png
المشاهدات:	326
الرقم:	285240

عايز اعرف الفرق بنهم اية لان من متابعتى ليهم اكتشفت انهم فى ايام بيختلفوا مع بعض لكن المستويات هية هية بس القصة انهم بيعكسوا التوصية من شراء لبيع والعكس اية القصة دية وسبب الاختلاف بنهم اية لان من ملاحظاتى ان الاحدث ادق طيب لية انا عايز اعرف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هو حضرتك جبته منين بالضبط

المؤشر

Hamada_Salam V1[1][1].5 (White)MP

تم تعديله بواسطة Mr.Pirate
    الحقيقة أنا ما أعرفش هو مين ، اللي عمله شوية تغييرات بس اعتمد في حساب الزاوية على افتتاح اليوم ، يعني الشمعة رقم اتنين من الخط الفاصل بين يومين ، و أنا شرحت النقطة دي في مشاركة سابقة .

الملف او المؤشر التاني محمي ولم استطع كسر الحماية لأني الحقيقة لسة ما دوستش في موضوع كسر الحماية ، بس مبدئيا أرى إن ده هو المؤشر الطبيعي بدون تعديلات وطبعا لازم القراءة هتختلف لأن المؤشرين بيقرؤا سعرين مختلفين

دلوقت أحب أحط لحضراتكم كم فكرة جديدة كدة ، ممكن تكون خيوط توصل لنتايج مهمة جدا

معلش استحملوني ، وممكن تصنفوا اللي بأقوله على إنه ما يسمى تفكير بصوت عالي ، جان قال إيه و إحنا متعودين نفكر إزاي ؟؟
    هناك قاعدة نفسية تقول بأن : ما دمت تقوم بالشيء بنفس الطريقة اللي انت متعود تعمله بيها فهتحصل على نفس النتيجة اللي متعود تحصل عليها .

القاعدة النفسية دي أذكرها كمحاولة مني لرسم طريقة تفكيرنا ومحاولة عكسها

اعتنى جان بالقمم المهمة و القيعان المهمة ، و أوجد علاقة بين السعر والزمن ، يعني كان شغله على الفترات الطويلة ، استخدمنا احنا نفس الفكرة وبدأنا نجيب قمة قريبة مثلا ونحاول البحث عن القاع المتوقع اللي هيحصل منه الانعكاس ، يعني ماشيين بطريقة التفكير للأمام .

تعالوا نحاول نعكس اتجاه تفكيرنا ، ما دام العلاقة ثابتة بين أي قمة أو قاع سواء تاريخي أو على فترات قصيرة نوعا ما ، طب ما أنا كدة ممكن أجيب أي سعر و أمشي للوراء علشان أعرف المكان اللي هو مرتبط بيه ، هتفيدنا الحكاية دي في إننا هنحدد المكان بالضبط اللي ممكن نعمل منه حسابات صح جدا ، يعني نمشي للخلف لغاية ما الاقي نقطة ممتازة ومنها أعيد السير للأمام .

طب دي تتعمل إزاي ؟؟؟؟

تعالوا نشوف العلاقة الرياضية بين أي قمة وقاع طبقا لجان

العلاقة بتقول و نكتبها بالإنجليزي منعا لللخبطة :

Square Root of High - x =Square Root of Low

x

هي عبارة عن معامل الزاوية يعني 0.5 أو 0.25 أو ما شابه

المعادلة أمامنا ، فما هو المعلوم لدينا ؟؟؟

في العادة بنستخدم المعادلة من الشمال لليمين ، يعني بأدور عن هاي سابق مثلا و بأحاول أتوقع اللو المنتظر

المرة دي هنمشي بالعكس

هأجيب لو حاصل الآن مثلا ، و أبدأ أعوض في المعادلة بتغيير معامل الزاوية ، هيديني قيمة للهاي السابق ، نرجع للخلف ونشوف السعر عند تلك النقطة هل كان فعلا هاي ؟؟ لو طلع يبقى مسكنا أو الخيط ، لو ما طلعش يبقى نجرب معامل جديد للزاوية وهكذا لغاية ما نعرف نلاقي نقطة تصلح لتحديد بداية او نهاية دورة زمنية ويبقى كدة عرفنا راسنا من رجلينا

هو حضرتك جبته منين بالضبط

المؤشر

Hamada_Salam V1[1][1].5 (White)MP

تم تعديله بواسطة Mr.Pirate
    الحقيقة أنا ما أعرفش هو مين ، اللي عمله شوية تغييرات بس اعتمد في حساب الزاوية على افتتاح اليوم ، يعني الشمعة رقم اتنين من الخط الفاصل بين يومين ، و أنا شرحت النقطة دي في مشاركة سابقة .

الملف او المؤشر التاني محمي ولم استطع كسر الحماية لأني الحقيقة لسة ما دوستش في موضوع كسر الحماية ، بس مبدئيا أرى إن ده هو المؤشر الطبيعي بدون تعديلات وطبعا لازم القراءة هتختلف لأن المؤشرين بيقرؤا سعرين مختلفين
    تمام يا دكتور انا طلبت من اخ لينا هنا عمل تعديل فى الوان وحجم سمك المستويات والتحكم فيها لانى بشتغل على شارت خلفيتة ابيض فعملة الراجل لكن مغيرش فى معادلات المؤشر خالص ودة اللى انا شغال بية .. اما المؤشر التانى فوجدتة فى موضوع تانى اخ لينا برضة نزلة وقال علية انة بيدى توصيتة عكس الاول فجربتة لقيت مخالف فى اليورو ومتطابق فى الاسترلينى وايضا مخالف فى المجنون فجربتة على عملات تانية بالنظرة كدة وجدت ان توصياتة ادق فعلا .. السؤال ليك يا دكتور المؤشرات اللى حضرتك عدلتها على جميع الفريمات خاصة بالقديم والا الحديث وشكرا.

الصورة الرمزية تريدر2000

نعم أخي أنا أيضا كنت أتكلم مع أحد الأخوان بالمنتدى وقال لي أن هناك نسخه أحدث من المؤشر v2 بس قلت له أني اللي أعرفه هناك فقط نسخه v1.5 حتى الأخ حماده لم يذكر شيء عن النسخه 2 ذي
    الملاحظ أن المستويات متطابقه في الأثنين بغض النظر عن الألوان .... فإحنا ممكن نغير الألوان كلها مثلا الى لون واحد ونعتبر المستويات ذي مستويات دعم أو مقاومه قويه يحترمها السعر.

وإقتراح ثاني لو أمكن لتجربة المؤشر كما هو بألوانه بس لو نقدر نغيره بحيث أن الخطوط للأيام السابقه تظل موجوده ولا يتم مسحها من الشارت (مثل الشارت الذي أرفقه الدكتور من مؤشر عمرو بالمشاركه السابقه) وبكذة ممكن نشوف الخطوط كيف تم تعامل الأزواج معها في الأيام السابقه وأي منها حقق أهدافه وبأي نسبه وما هي الأزواج التي تحترم المؤشر وممكن أيضا نعرف هل هذه المستويات لها تأثير يذكر على السعر للأيام الجديده

نتكلم شوية في الفلك ، ونعرض أحدث اكتشاف تم التوصل إليه وهو كيف يمكنك أن تتوقع بدقة منقطعة النظير الهاي أو اللو لشهر في المستقبل عن طريق الحسابات الفلكية .

لو فرضنا إننا الشهر ده حققنا هاي ، وعاوزين نعرف السعر هيروح فين ، لو هيروح لقاع جديد ممكن يا ترى يتحسب إزاي فلكيا ؟؟؟؟ والعكس أيضا إزاي ممكن نحسبه ؟؟؟؟ الطريقة دي تم تجريبها بدقة منقطعة النظير على مؤشر داو جونز الصناعي و مؤشر ال SP500

وعندي المستند الذي تم عرض البيانات فيه لمن يحب الإطلاع عليه .

الطريقة بتقول أولا هنستخدم النظام : Helio
    وطبعا شرحت قبل كدة معناه

هنشوف الاقترانات اللي هتحصل خلال الشهر ، وهنختار منها الاقترانات السالبة ، يعني اللي بتكون بين زحل وغيره من الكواكب ، و الاقتران بزاوية 90 و 180 بين الكواكب الأخرى ، و هنجمع قيمهم مع بعض ، يعني مثلا لو عندي أربعة اقترانات سالبة ، نقول مثلا 30 و 60 و 180 و 90 و 120

طبعا هنا الاقترانات بقيمة 30 و 60 و 120 لا تصنف على انها سالبة عموما لكن لو كانت مع زحل يبقى نحسبها سالبة ، نجمعهم مع بعض كدة يبقى الناتج = 480 درجة

نقسم ال 480 على 360 هيدينا = 1.33 تقريبا وده معامل الزاوية

هنعوض في المعادلة السابقة في المشاركة اللي فاتت ، بكدة أكون جبت قيمة متوقعة بدقة لللو المحتمل

نفس الحكاية بس بالعكس مع الاقترانات الموجبة ، إيه رأي حضراتكم لو جربتم الطريقة دي على المستوى اليومي ، بس نستخدم النظام Geo
    كمان مع مراعاة النظام الآخر اللي هو الهيليو
    علشان اقترانات القمر تدخل في الحساب

الطريقة دي أنا أرى أنه هتقترب فنيا من طريقة ديمارك في توقع الهاي واللو اليومي و لكن طبعا هنا نستخدم الفلك

والله أعلم

الصورة الرمزية تريدر2000

دلوقت أحب أحط لحضراتكم كم فكرة جديدة كدة ، ممكن تكون خيوط توصل لنتايج مهمة جدا

معلش استحملوني ، وممكن تصنفوا اللي بأقوله على إنه ما يسمى تفكير بصوت عالي ، جان قال إيه و إحنا متعودين نفكر إزاي ؟؟
    هناك قاعدة نفسية تقول بأن : ما دمت تقوم بالشيء بنفس الطريقة اللي انت متعود تعمله بيها فهتحصل على نفس النتيجة اللي متعود تحصل عليها .

القاعدة النفسية دي أذكرها كمحاولة مني لرسم طريقة تفكيرنا ومحاولة عكسها

اعتنى جان بالقمم المهمة و القيعان المهمة ، و أوجد علاقة بين السعر والزمن ، يعني كان شغله على الفترات الطويلة ، استخدمنا احنا نفس الفكرة وبدأنا نجيب قمة قريبة مثلا ونحاول البحث عن القاع المتوقع اللي هيحصل منه الانعكاس ، يعني ماشيين بطريقة التفكير للأمام .

تعالوا نحاول نعكس اتجاه تفكيرنا ، ما دام العلاقة ثابتة بين أي قمة أو قاع سواء تاريخي أو على فترات قصيرة نوعا ما ، طب ما أنا كدة ممكن أجيب أي سعر و أمشي للوراء علشان أعرف المكان اللي هو مرتبط بيه ، هتفيدنا الحكاية دي في إننا هنحدد المكان بالضبط اللي ممكن نعمل منه حسابات صح جدا ، يعني نمشي للخلف لغاية ما الاقي نقطة ممتازة ومنها أعيد السير للأمام .

طب دي تتعمل إزاي ؟؟؟؟

تعالوا نشوف العلاقة الرياضية بين أي قمة وقاع طبقا لجان

العلاقة بتقول و نكتبها بالإنجليزي منعا لللخبطة :

Square Root of High - x =Square Root of Low

x

هي عبارة عن معامل الزاوية يعني 0.5 أو 0.25 أو ما شابه

المعادلة أمامنا ، فما هو المعلوم لدينا ؟؟؟

في العادة بنستخدم المعادلة من الشمال لليمين ، يعني بأدور عن هاي سابق مثلا و بأحاول أتوقع اللو المنتظر

المرة دي هنمشي بالعكس

هأجيب لو حاصل الآن مثلا ، و أبدأ أعوض في المعادلة بتغيير معامل الزاوية ، هيديني قيمة للهاي السابق ، نرجع للخلف ونشوف السعر عند تلك النقطة هل كان فعلا هاي ؟؟ لو طلع يبقى مسكنا أو الخيط ، لو ما طلعش يبقى نجرب معامل جديد للزاوية وهكذا لغاية ما نعرف نلاقي نقطة تصلح لتحديد بداية او نهاية دورة زمنية ويبقى كدة عرفنا راسنا من رجلينا

أتمنى أكون فهمت الفكره صح بس أعتقد حندخل في متاهه أي فريم نستخدم وكل فريم سيعطيك هاي مختلف عن الفريم الآخر ودوخه

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17