صفحة 181 من 215 الأولىالأولى ... 81131171175176177178179180181182183184185186187191 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 2,701 إلى 2,715 من 3214
    الصورة الرمزية se2007
    se2007 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

دكتوري الفاضل اتمنى ان تسهب في ملاحظاتك بالنسبه للزمن واتمنى ان كان ذلك ممكنا بالمعادلات المرفقه سابقا الخاصه
    x- axsis
    y-axsis
    ذكرت ان هنالك متغير r هل هو لمعادلة ال sin هو نفسه لمعادلة cos وما المقصوود بالثابت اللذي يعبر عن الزاويه واعذرني لان جهازي اظن انه بدأ بالانهيار ولكن قريبا سارفق نتائج فكسووول ان شاء الله

الصورة الرمزية doctortablet
    doctortablet غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة se2007 مشاهدة المشاركة
    دكتوري الفاضل اتمنى ان تسهب في ملاحظاتك بالنسبه للزمن واتمنى ان كان ذلك ممكنا بالمعادلات المرفقه سابقا الخاصه
    x- axsis
    y-axsis
    ذكرت ان هنالك متغير r هل هو لمعادلة ال sin هو نفسه لمعادلة cos وما المقصوود بالثابت اللذي يعبر عن الزاويه واعذرني لان جهازي اظن انه بدأ بالانهيار ولكن قريبا سارفق نتائج فكسووول ان شاء الله
    حاليا لا أريد أن أدخل في المعادلات قبل إتمام فهم وجهة النظر عموما ، لذلك اسمح لي أولا أن أكمل بعض الملاحظات ومن خلالها بإذن الله ستتبين المزيد مما أعنيه وقد تجد خيرا مما أرى ، فقد تكلمنا سابقا عن المثلثات ، و إنه ممكن يكون مثلثنا هو جزء من مثلث آخر وهكذا ، بكدة يبقى عندي عدد لا متناهي من الاحتمالات ، لكن جان قدر يحصر تحركاتنا في عدد محدود ، وذلك باستخدام زواياه ، والأداة موجودة في الميتا وتعرف باسم مروحة جان ، إيه هي المروحة دي ؟؟؟

معنى الكلام ده إن جان بيجي على قمة أو قاع ويرسم خط بزاوية من القمة دي أو القاع ده ، الزوايا دي هي :

82.5
    75
    71.25
    63.75
    45
    26.25
    18.75
    15
    7.5

كدة يبقى عندنا 90 زوايا هتترسم من القمة أو القاع بمعنى إنها فعليا كدة عبارة عن 9 مثلثات هتترسم من نفس النقطة ، طيب إيه معنى الزوايا دي واللي بنعبر عنها بخطوط
    ؟؟؟

احنا قلنا قبل كدة إننا بنرسم مثلث له محورين رأسي معلوم و أفقي معلوم ، وبيظل الضلع الثالث بينهما هو محل السؤال ، وقلنا أن الضلع الثالث ده هو اللي بيعبر عن العلاقة بين السعر والزمن ، وهو ده اللي عمله جان فأعطى لكل خط اسم ، فعندنا 1x1
    وهذا يعني أن السعر يتحرك وحدة سعرية واحدة خلال وحدة زمنية واحدة و 1x2
    يعني تحرك السعر وحدة سعرية واحدة كل وحدتين زمنيتين ، والمقصود بالوحدة السعرية لنقل مثلا الدولار والوحدة الزمنية لنقل مثلا الساعة ، فحين أقول خط ال 1x2
    معناه أن السعر سيتحرك بمقدار دولار واحد كل ساعتين وبالطبع يمكننا تغيير الوحدات المهم هو فهم الفكرة عموما.

نفهم من كدة إيه ؟؟؟

المؤشرات الخاصة اللي بنستخدمها على شارتات الميتا واللي بتحط زوايا جان بتحطها بشكل افقي ، يعني بتلاقي خط عند سعر معين ويمثل مثلا زاوية 45 درجة ، يعني المؤشر بنحدد له قمة أو قاع أو افتتاح وغيره ومنه بيرسم الزوايا ، بس الزوايا هنا متحددة بالسعر فقط ولكن لا اعتبار للزمن هنا لأني مش عارف فعليا متى سيصل إليها ، طيب ما احنا لسة قايلين إن مروحة جان بتجيب الزوايا كعلاقة بين السعر والزمن ، كلام حلو جدا ، يبقى من نفس النقطة اللي بحط عليها مؤشر زوايا جان العادي ، أحط مروحة جان لفوق ولتحت هنجد تقاطع ، طيب ما جان قال لما السعر والزمن يربعوا بعض يبقى موعد الانعكاس ، يبقى يا ترى هنفهم حاجة من تقاطع المروحة مع المؤشر العادي لزوايا جان ؟؟؟؟؟؟؟؟

معلش ممكن فيه حاجات لسة تكون مش واضحة ولكن بتكرار الأسئلة كل حاجة هتوضح بإذن الله .

خلينا نتكلم دلوقت على الزوايا و المعاملات ومدلولها .

لو حضرتك فتحت الرابط اللي وضعته على الويكيبيديا وشفت الصورة اللي وضعتها وهي تتحرك ، هتجد إن نفس الشيء تقريبا يحدث في الفوركس ، أقصد هنا الشكل الموجي ، فالشموع تتحرك صعودا وهبوطا حول خط منتصفي وهمي لا نراه يحكمه الزمن ، أقرب مؤشر ممكن يديلك الشكل ده هو مؤشر الماكدي ، ومنه هتفهم ما أقصده ، لو حضرتك فهمت ما أقصده فموضوع البحث هو أن نطبق معادلة الموجات Sin Wave
    على الفوركس وهي موجودة بالفعل ولكن كيف نحصل على مدخلاتها ، فهذا مجال آخر للبحث ، ولذلك كل واحد مننا بيركز على نقطة وبعدين بنيجي نتكلم مع بعض ، لأن اللي بيجري وراء عصفورين في نفس الوقت يفقد الاثنين معا .

بالنسبة للشبكات العصبية ، منصة إف إكس دي دي نعرف عنها دقة الاسعار لكن المشكلة في التوقيت وهذا بدا واضحا من استخدامك للشبكة العصبية .

نريد أن نطبق الشبكة العصبية على معادلات المؤشر نفسه ، أي أن نقوم بتحويل الاسعار عند الافتتاح إلى زوايا وندخل هذه المعلومات للشبكة ونرى النتيجة .

المشكلة اللي بنعانيها مع المؤشر هو إنه عاوزين إكسبرت لهذا المؤشر ، على الأقل لو فيه اكسبرت هنقدر نعمل باك تيست على كل عملة وهنعرف العملة اللي ما بيخيبش عندها ، الموضوع لا أعتقد إنه صعب برمجيا ، فهو نفس برمجة المؤشر بنفس الكود كل ما نوده هو أن يقوم بفتح الصفقات آليا ووضع اهدافها واستوباتها ، لذا يرجى من الدكتور حمادة طلب عمل اكسبرت لهذا المؤشر لأنه صاحب الفكرة ، فإذا لم يحدث فبكدة أنا مضطر إني أبدأ في تعلم برمجة الاكسبرتات وهذا أمر لا أستطيع أن أحدد الزمن المتوقع له

الصورة الرمزية a.haider
    a.haider غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doctortablet مشاهدة المشاركة
    المشكلة اللي بنعانيها مع المؤشر هو إنه عاوزين إكسبرت لهذا المؤشر ، على الأقل لو فيه اكسبرت هنقدر نعمل باك تيست على كل عملة وهنعرف العملة اللي ما بيخيبش عندها ، الموضوع لا أعتقد إنه صعب برمجيا ، فهو نفس برمجة المؤشر بنفس الكود كل ما نوده هو أن يقوم بفتح الصفقات آليا ووضع اهدافها واستوباتها ، لذا يرجى من الدكتور حمادة طلب عمل اكسبرت لهذا المؤشر لأنه صاحب الفكرة ، فإذا لم يحدث فبكدة أنا مضطر إني أبدأ في تعلم برمجة الاكسبرتات وهذا أمر لا أستطيع أن أحدد الزمن المتوقع له
    بعد اذنك ممكن تقولى
    حضرتك بتتكلم ع انهى مؤشر لانى شايف مؤشرات كتير فى الموضوع

الصورة الرمزية a.haider
    a.haider غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a.haider مشاهدة المشاركة
    الاخوة الكرام
    لقد تابعت مؤشر الاخ حمادة
    وكنت اريد طريقة لمعرفة واسخراج معادلاته لعمل باك تست لاستخرجخ موقع الخطوط البرتقالى والاحمر والاخضر الاول والثانى

اسم المؤشر

Hamada_salem V1.5.mq4
    اتمنى المساعدة
    للرفع والمساعدة

فيه فكرة بسيطة جدا وسهلة جدا لو اتعمل لها مؤشر إن شاء الله هيكون مؤشر تحفة ، الفكرة مبنية على فكرة التداخل و التجمعات ، فإحنا قلنا أن لو عندي قمة أو قاع و أخذت الجذر التربيعي للسعر هنعرف بإذن الله الشمعة المتوقع عندها الانعكاس ، كلام حلو وجميل بس ليه مش مريح الناس ؟؟؟؟؟

لانه فيه مشكلتين أولهما تحديد القمة أو القاع المناسبين و إن كنا تغلبنا على هذه النقطة بطريقة أخينا عمرو باستخدام الزجزاج لكن البعض ممكن يكون عاوز طريقة ما تخرش المية وما يوجعش دماغه فيها ، والنقطة الثانية هي الاستعجال ، ، يااااه لسة هأستنى 15 ساعة علشان أعرف السعر هيعكس والا لأ ، والمشكلة كمان لو عكس السعر قبلها او بعدها بشمعة ، ما تيجوا نعملها سلطة أحسن ونضرب كله في بعضه علشان نرتاح ، بس إزاي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اللي هأقوله فكرة وهي أيضا محاولة للاجتهاد ، ممكن تكون حل نهائي وممكن تكون خطوة على الطريق وممكن تكون هلوسة مش أكتر

لكن خلونا نشوفها مع بعض

اللي عاوز يجرب يدوي

دلوقتي القمة والقاع هم اللي بنشتغل عليهم ، هآجي على كل شمعة هنمسك القمم الأول بمعنى إن كل شمعة هأفترض جدلا إن الهاي بتاعها هو القمة المطلوبة وهأجيب جذره التربيعي ، طلع مثلا بعد 5 شمعات ، في ورقة خارجية كدة ، هنرسم شارت كروكي كدة ونيجي على الشمعة اللي بعد خمس ساعات و أحط علامة زائد ، وهنكرر العملية دي مع كل شمعة تظهر جديد ، الطريقة دي لو عاوز أتوقع المستقبل ، طيب ما أنا عندي شموع جاهزة من التاريخ الماضي يبقى أحاول اختار قمة ظاهرة نوعا ما وابدأ منها ، هنستفيد إيه ؟؟؟

ما هي كل شمعة هأحط عليها علامة زائد في المستقبل لابد إن كذا شمعة هيتفقوا على إن دي هي شمعة الانعكاس بمعنى إني بأشوف كل شمعة مستقبلية عندها كم علامة زائد ، اللي العدد هيكون عندها أكبر هتكون احتمالية الانعكاس عندها أكبر وبدقة متناهية ، نفس الموضوع هنعمله بس على لو كل شمعة ، ولو فيه مؤشر يعمل الحكاية دي هيكون ممتاز فيقوم بالحسابات دي لمدة طويلة في الماضي لنقل سنة او اربعة اسابيع وهنا هنحددها بالدورات الزمنية التي اعتنى بها جان ، المهم هيطلع لي على كل شمعة احتمالية الانعكاس عندها كام باعتبارها قمة او قاع .

فايدة الحركة دي اني هأدخل تأثير كل الدورات في بعضها وبالتالي يمكن تحديد موعد الانعكاس اللي ان شاء الله لن يختلف عليه اثنان

وربنا يسهل يمكن أعمل المؤشر ده ويكون براءة اختراع

خلينا لسة نربط كل أفكارنا ببعضها علشان يفضل الخيط في إيدينا وما نتوهش ، في فكرة المؤشر بتاع التداخل اللي عاوز يجرب على السنة يبدأ حساباته من 21 مارس ، واللي عاوز يجرب على اليوم يبدأ حساباته من الساعة السادسة بتوقيت جرينتش ، واللي عاوز يجرب على الساعة يبدأ من الأربع دقائق ، وطبعا ما فيش أربع دقائق يبقى نروح على شارت الدقائق وكل أربع دقائق ارسم خط علشان اعرف اللو الهاي ، واللي عاوز يشتغل على الاسابيع يروح يبدأ من اليوم اللي تكون فيه قمر جديد ، كدة هنلاحظ محاولة ربط كل الاشياء ببعضها

هو مش مشكلة أنا ساعات بحس إني قاعد اتكلم مع نفسي بس كما يقولون بصوت مسموع ، وربنا يهدينا جميعا

الصورة الرمزية se2007

بارك الله فيك كله مفهوووم ان شاء الله واسلوووبك اكثر من رائع بس خليني امخمخ على الكلام المكتوب ولي تعليق اخر باذن الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a.haider مشاهدة المشاركة
    بعد اذنك ممكن تقولى
    حضرتك بتتكلم ع انهى مؤشر لانى شايف مؤشرات كتير فى الموضوع
    ليست لدينا مؤشرات كثيرة بل هو مؤشر واحد أتكلم عنه وهو مؤشر الدكتور حمادة ، وحاولت التعديل عليه فقط ، وبقية المؤشرات التي أتحدث عنها هي مجرد أفكار حين تأخذ حقها من الدراسة والتصميم ويكتب الله لها الخروج للناس فستفتح لها مواضيع منفصلة بإذن الله .

أنا هنا فقط أحاول مناقشة الأفكار وتوليد المزيد منها

وتقبلوا فائق الاحترام والتقدير

الصورة الرمزية se2007

دكتوري الفاضل وجدت ان يوم شركة fxdd ب 23 شمعه فقط وهذا سبب الارباك الحااااصل بالتوقع اود ان اجد شركه بمعايير سليمه وسابلغك بكل التطورات
    لك تقديري واحترامي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة se2007 مشاهدة المشاركة
    دكتوري الفاضل وجدت ان يوم شركة fxdd ب 23 شمعه فقط وهذا سبب الارباك الحااااصل بالتوقع اود ان اجد شركه بمعايير سليمه وسابلغك بكل التطورات
    لك تقديري واحترامي
    كل عام و أنتم بخير

هذه أول ليلة من الليالي الفردية في العشر الأواخر

أود أن أخبركم بأنني إن شاء الله تبارك وتعالى سأبدأ موضوعا منفصلا ، أناقش فيه عدة أمور لم يتعرض لها أحد بشيء من التفصيل ، ألا وهي استخدام مربعات جان و دائرته بصورة عملية سهلة ومبسطة بإذن الله ، وكيفية تطبيق واستخدام هذه الدوائر والمربعات بصورة تمكننا من اتخاذ قرارات يومية أو توقعات عملية قابلة للتطبيق ، ليس هذا وحسب بل سندخل بإذن الله معها كيفية استخدام موجات الاليوت و الفيبوناتشي والبريك أوت اليومي ، وكلها استراتيجيات وطرق لم أخترعها ولكن حصلت عليها من خلال البحث في النت وقراءة مجموعة للكتب ، والحقيقة هي أنني أتساءل لماذا لم يعتن الكثيرون باستخدام هذه الادوات وقد يكون الحل فيها مباشرة ، بدلا من مناقشة النظريات والدوران حولها دون أن نحاول أن نضرب كبد الحقيقة ونتجه للأدوات مباشرة ، فكل ما سأقوم به بعون الله هو الشرح و أنتظر منكم والدكتور حمادة معونتي في ذلك ، لعل الله يستجيب دعاءنا وينعم علينا بفضل العشر الأواخر

هذا عنوان ورابط موضوعي الأول على هذا المنتدى

وقد اخترت له اسما عزيزا على قلبي و أسأل الله أن يجعله اسما على مسمى

العنوان هو

نور على نور

والرابط هو

https://forum.arabictrader.com/t128167.html#post2157968

بفضل الله تعالى ، اكتشف أحد الإخوة طريقة منطقية بسيطة جدا لزيادة قوة فلترة المؤشر تخلينا ندخل صح علطول ونطلع من مواطن الشك ونقدر نعرفها بسهولة ، بس علشان الموضوع يسخن عاوزين شغل على الموضوع قبل ما نكشف السر الجديد للمؤشر الجبار لصاحبه الدكتور حمادة

لكم البشرى فبشر عباد

اللي هيكتب هنا ويسخن الموضوع هأديله السر على الخاص ، أهو يا دكتور حمادة عاملين لك شغل فما تغيبش عننا

نحن في انتظارك

الصورة الرمزية معلم حر
    معلم حر غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم
    تصدق لي كم يوووم ماأنام كوويس علشان عم جان هذا
    فررريت الموواقع كلها وبحثت في جوجل بحثاً عن شيء يريحني فيه وبطريقته ولم أظفر إلا بمعادلات وأرقام
    كتب من سنووات أحد الإخووان هنا أن شركة استرالية ووضعت مؤشر لكل ما يخص جان واساليبه بحثت حتى تعبت عنها لم أجدها
    حقيقة اتعبني جان بالمجان
    لو أخررج ولو بمؤشر أو طريقة أو ملف أكسل ممكن الوواحد يستفد منه كان ممكن الاستمرار في كشف اسراره وهتك أستاره هو والي خلفوووه ههههههه

الصورة الرمزية معلم حر
    معلم حر غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

على فكرررة يادكتوور أنا وأنت سجلنا في شهر واحد
    وكلنا دكتووور بس أنا مع موقف التنفيذ لبعد المناقشة
    هل تتوقع هذا من اسرار جان هههههه

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17