عذراً أعزائى
توجد مشاركة مكررة مرتين وهذا الخطأ غير المقصود
بسبب توتر فى النت اثناء ارسال المشاركة
ولم تكتشف إلا بعد انتهاء وقت التعديل فعذراً منكم
Printable View
عذراً أعزائى
توجد مشاركة مكررة مرتين وهذا الخطأ غير المقصود
بسبب توتر فى النت اثناء ارسال المشاركة
ولم تكتشف إلا بعد انتهاء وقت التعديل فعذراً منكم
تحية طيبة
شكرا لك اخى الكريم عنتر
ومنتظرين مشاركاتك المفيدة
مرحباً أخى الكريم ناصر
نورت الموضوع
طرح جميل وذو قيمة ومفيد
وهذا تعقيب على بعض النقاط
1 - مشكلة غير المتفرغين
الحل فى خبرتى
هو العمل من خلال شارت ال 4 ساعات والقيام بعمل نفس الخطوات المطبقة على شارت الساعة بالضبط ويوجود مؤشر الفايبو الأسبوعى والرينج الأسبوعى من عمل أحد الزملاء الكرام
مع مراعاة انه يجب ان يكون رأس المال يتحمل الارتدادات لأنها ستكون على ال 4 ساعات اكبر ومراعاة ان الهدف قد لا تحقق فى نفس اليوم
والله اعلم
2 - الهيدج
نعم معمول به فى خبرتى
ولكن البعض قد طالبوا بعدم ذكره فى الصفقات لأنهم يشعرون بالورطة فى استخدامه والخوف منه واكتفوا بالتعزيز فقط وذلك لغير المتمكنين وغير المحترفين
وفى خبرتى يتم استخدامه بقوة عندما تكون القناة الحمراء صغيرة فى الحجم فالسعر قد يكسرها من الجهتين مرة يكسرها الى الأعلى فيكون الشراء ثم يعود ويكسر الحد السفلى الى الأسفل فيكون البيع وحينها يمكن الدخول هيدج بالبيع وعندما يتحقق هدف البيع نخرج منه وندخل فى تعزيز الشراء بالضعف والعكس صحيح
3 - سبب الرعب من اى صفقة معاكسة
هو دخول البعض بعقود كبيرة وعدم الدراية الكافية فى كيفية استخدام هذه الإدارة بشكل جيد
ودمتم سالمين
تحياتي لك اختي انصاف
هل مازال الاستيك فاعلا ليوم الاثنين حتى لو تغيرت اشكال القنوات وصار كسر على فوق؟؟؟
طيب السؤال الثاني ، هل مره حدث سلوك استيك منذ استخدامك الاستراتيجية والسعر تحرك عكس التوقع وعمدتو الى التعزيز؟؟؟
نفسيتي تعبانه يا اخت انصاف ههههه ، يوم الجمعة كان السوق ممل جدااااااا الى الان متأثر بهذاك اليوم الله لا يعيده ان شاء لله
يوم الاثنين ان سارت الصفقة من صالحي ، ستثبت لي بان هذه الاستراتيجية لاتقهر وبتزيد الثقة فيها من 100% الى 200% :)
اتوقع من سلوك استك المعمول ليوم الجمعة أن اليورو سيهبط لحدود 1.4080 ثم يعود للصعود بشمعة عاكسة (كيل ذي سيلر )
جميع الفريمات توحي بالصعود والله أعلم ولكن تاجر بما ترى لابما تتوقع
سلام عليكم ياشباب .. استكمالا لموضوع مؤشر الدايفرجنس وتوافقه مع القنوات.. فارفقت لكم صور من فرص متوافقة مع القنوات وفرص غير متوافقة وانظروا الفرق وحاولوا تدرسوها معايا جيدا ونطبقها مع القنوات.. وانصح الاخوة المتمرسين فى استراتيجية القنوات والرينج فقط بهذه التجربة ..اما الاخوة الافاضل الجدد فى الاستراتيجية فانصحهم بالتركيز فى البداية على تعلم القنوات والرينج فقط لحين اتقانها وبعدها يمكنهم دمج الدايفرجنس معها وذلك لمنع التشتيت والتركيز على القنوات فقط.. ومرفق لكم الصور
يا ريت يا استاذ احمد تقولنا ازاى المؤشر بيتحط و بيتحط فين و ترفقة مرة اخرى
تحية طيبة
اخى الكريم كى اووف دارك
بإذن الله الشارت يقول شىء من الهبوط ولكن قد يصعد قليلا
والان 2 شمعة فولنج على الساعة ولكن السعر على ال 4 ساعات سيكون مازال داخل القنوات
ويوم الأثنين اغلاق شهرى
اذا صعد عزز من اعلى نقطة
ولكن حالياً المفروض يهبط لكى يصعد مرة ثانية
بالنسبة الى سلوك الاستك حدث مرة او مرتين لم يحقق اهدافه وكان بسبب ايضاً اغلاق اسبوعى او شهرى ولكن لا يخالفه كثيرا ويعود
تحية طيبة
الأداة الوحيدة التى يمكن استخدامها مع القنوات هى اكتشاف الدايفرجنس
وهو يؤيد الصفقة فقط ولكنه غير اساسى مع القنوات
ولكن المهم فى الموضوع هو اكتشافه ولحظة التنفيذ
وفى احيان كثيرة يخدعنا ايضا الدايفرجنس والسعر يضرب به عرض الحائط
فالأهم ايضاً هو التوافق بين الفريمات
ومعرفة الاتجاه الأقوى للدخول فيه
حتى بدون الدايفرجنس
طيب ياام يوسف هل المؤشر اللى ارفقته مش شغال؟ لو مش شغال اصلا قوليلى وارفقه تانى.. واذا كان شغال هتاخديه كوبى وهتروحى على الشورت كت بتاع الميتاتريدر على الديسك توب وتعملى كليك يمين عليه وهتضغطى على "بروبيرتس" وهتظهرك ويندو فيها لينك اسمه "فايند تارجت" وهتضغطى عليه هيفتحلك صفحة فيها ملفات الميتاتريدر وهتلاقى فولدر اسمه "اكسبيرتس" افتحيه هتلاقى فولدر اسمه "اينديكيتور" افتحيه هتلاقى فيه كل مؤشرات الميتا بتاعك فهتعماى كليك يمين فى اى حته فى الصفحة وتملى بيست وهتلاقيه يضاف للمؤشرات.. وبعد كده اقفلى الصفحة وروحى على الويندو اللى فيها اللينك اللى اسمه"فايند تارجت" واضغطى على اوكيه.. ولو الميتا مفتوح اقفليه وافتحيه من اول وجديد .. وروحى على قائمة"كاستوم اينديكيتور" ودورى على مؤشر اسمه "THV3 Trix v4.01 Div.ex4" واعملى عليه كليك يمين واختارى "اتاتش تو تشارت"..
طبعا يااختى الكريمة انا بالنسبالى القنوات هى القائد والدايفرجنس عامل مساعد واذا لم يوجد فأنا ادخل الصفقة طبقا للقنوات واذا وجد فهو بمثابة تاكيد لقوة الصفقة ودليل على استمراريتها لمسافة اكبر .. ولا اقول ابدا يااخوانى الافاضل انه اذا لم يوجد الدايفرجنس فلا تدخلوا على القنوات..لالا ابدا ولكنه اذا وجد معنا فى بداية صفقة او حتى فى منتصفها فهو مؤشر قوى لقوة الصفقة .. وعندما يعطى اشارات كاذبه او اشارات غير مستوفية شروط صحة الدايفرجنس او السعر عكس منه فهنلاقى اساسا انه فى هذه الحالة سيكون عكس اتجاه او تحليل القنوات.. انا شددت على ان يكون اشارة الدايفرجنس مستوفية لشروط الصحة ومتوافقة تماما مع اشارة القنوات..واكرر القائد هو القنوات والرينج وهو عامل اضافى مساعد للتاكيد على قوة الصفقة..ان وجد اهلا وسهلا وزيادة الخير خيرين وان لم يوجد فلاضرر..
ولو راجعتوا مثلا الصورة التانية فى مشاركتى السابقة الخاصة بدايفرجنس البيع ستجدوا ان الفرصة على القنوات هي كسر للقناة الحمراء ثم الصعود لاعادة الاختبار ثم ظهور شمعة شوتنج فمن غير وجود الدايفرجنس انا كده كده داخل الصفة طالما هيا متوافقة مع الفريمات الاكبر وغالبا هاستهدف 80% من القناة الزرقاء كالعادة..اما مع وجود الدايفرجنس مع بداية الصفقة فانا داخل ان شاء الله وانا متاكد من قوة الصفقة بصورة اكبر واستمرارها لمسافة اكبر وهاستهدف اقصى حد للقناة الزرقاء وهكذا..وكذلك بالنسبة للصورة التانية والتى تبين توافق دايفرجنس الشراء مع ارتداد السعر من الحدود الدنيا للقنوات ..فففى الطبيعى من غير الدايفرجنس لو الارتداد ده متوافق مع الفريمات الاكبر هدخل عليه وهستهدف مثلا الخط الاوسط للقناة كالعادة..ولكن مع وجود الدايفرجنس مع بداية الفرصة فهدخل ان شاء الله بتاكيد اقوى وهستهدف الحد الاعلى للقناة لان معروف عندما يكون الدايفرجنس مستوفى شروطه الاساسية فأنه يدفع السعر بقوة فمابالك لو كان متوافق مع فرصة على القنوات ؟؟ طبعا اى مؤشر فى العالم مهما كان قوى فلابد له من هفوات ولكن الذى سينقذكم منها بعد فضل الله ومشيئته هى القنوات بمعنى انه لما بيعطينى اشارة وبلاقيها تتعارض مع تحليل القنوات فبتجاهل اشارته وبمشى مع تحيل القنوات وفعلا بتكون اشارته كاذبة فى هذه الحالة..هذه مجرد وجهة نظرى ومبنية على تجربته لفترة طويلة ولكم حرية الاختيار ..اذا لقيتوا انه هيشتتكم او مش مرتاحين لدمجه مع القنوات فلا مشكلة ابدا وانا كده كده باستخدمه وكل غرضى من طرحه ان يستفيد منه جميع الاخوة ان شاء الله