صفحة 848 من 2200 الأولىالأولى ... 34874879883884284384484584684784884985085185285385485889894813481848 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 12,706 إلى 12,720 من 32997

الموضوع: ... خبرتى ...

الصورة الرمزية smta
    smta غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hakim sahraoui مشاهدة المشاركة
    والله اني اري المنتدى منور بفراعنة وعباقرة وناس عضام جدا ليه متكونش فيه غرفة دردشة تلتقي فيها الافكار والمناقشات هذا رأيي انا الخاص علي فكره
    فكرة رائعة لو يكون فيه شات زى الفيس بوك لتواصل اعضائه اكثر واكثر

الصورة الرمزية wadzaman
    wadzaman غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zelenko مشاهدة المشاركة
    شكرا اخي وادزمان و شكرا اختي انصاف و الاخ الساجر علي اهتمامكم و نصائحكم الغالية لي

و هي دي فعلا فايدة مشاركة الافكار اللي بنعملها هنا يعني انا ممكن احلل تحليل معين بس تغيب عني حاجة مهمة تقومو انتو تنبهوني و هكذا

فعلا رب اخ لك لم تلده امك

و شكرا لكل اخواني في هذا الموضوع المحترم

ملحوظة اخيرة :: انا عايز كل من بلموضوع يعتبرني من المبتدئين و اي حاجة اقولها محدش يسمع كلامي انا لما بقول حجة بقولها علي اساس اني مبتدأ يطلب النصح من الخبراء

امثال اخونا احمد فايف و تي س اكس و معطي و انصاف و وااد زمان و دكتور جمال طبعا و ناس كتير قوي هنا خبراء و محدش يزعل لو ما ذكرتوش بالاسم
    و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    الشكر لك اخي الكريم دكتور زيلينكو لانك كنت السبب في ابتدار كل هذا النقاش الذي بالتاكيد عاد لنا جميعا بفائدة ومعلومات وخبرات اكتسبناها خاصة في نهاية الاسبوع الذي كان بالعادة يكون خاليا من اي حوار او مشاركات في هذا الموضوع

الصورة الرمزية Mo3Ty
    Mo3Ty غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ensaf مشاهدة المشاركة
    تحية طيبة
    أخى الكريم زيلينكو
    احييك وانت عزيز وغالى علينا كلنا
    ونحن جميعنا نتعلم بعضنا من البعض وانا عن نفسى دائما اطلب المزيد والمزيد من التعلم وهذا التعلم ماهو إلا مزيد من إكتساب وتراكم الخبرات والمعلومات والفوركس من العلوم التى لا يجب فيها التوقف عند نقطة تعلم معينة بل يفضل المواصلة والإلمام بكل ما هو جديد حتى وإن كان أقل المعلومات من هنا أو هناك

لكنى أرى انك فى بعض الأحيان أنك تجرى صفقات بدون داع غير مرتبطة ببنود الاستراتيجية
    ودخولك على الكندى شراء فى اللحظات الأخيرة من اليوم 1\7\2011 لم ارى له اى سبب
    وتصحيح التحليل كالتالى:
    الديلى ترند قوى هابط
    4 س السعر كسر الحد السفلى لقناتين متطابقتين الى الأسفل يعنى هبوط فى ترند قوى طوال الأسبوع
    ولكن مع استراتيجيات القنوات يمكن لنا خطف بعض النقاط فى الاتجاه المعاكس بتأييد من الساعة
    شارت الساعة
    المفروض ان السعر قد كسر القناة الى الأعلى فى شمعة 3 فجراً
    فالدخول شراء بعقد صغير لأنك ضد 4 س او بعقد كامل والهدف صغير 30 نقطة فقط من نقطة الدخول الصحيحة
    *** ولكن السعر ارتد ضد المشترى الى الأسفل
    ننتظر التعزيز وهو الهبوط الى دعم هام والكندى عادة نقاطه غير نقاط الكيبل واليورو فى مسألة التعزيز المهم هبط حوالى 40 نقطة وبمواجهة خط المنتصف للحمراء على الساعة ظهرت بوادر ارتداد على شكل شمعة همر فالدخول مع افتتاح الشمعة التالية شراء بهدف 30 نقطة فقط لأننا ضد الاتجاه
    ربما أنك قد بنيت تحليلك على فكرة التعزيز من الأسفل ولكننى ارى انه لم يصل الى نقطة التعزيز المثلى هذا إن كان فرضاً أنه لم يحقق هدف صفقة الشراء الأولى(( ولكنه قد حققه)) مسبقاً ولكن نتابع كما لو انه لم يحققه المهم انه سافر الى الأسفل ولم يظهر سلوك سعرى يثبت نجاح التعزيز ولم يصل الى دعم هام يرتد من عنده الى الأعلى واقل شىء تعزز من عنده هو ان يصل السعر الى فايبو161% مع الحد السفلى للحمراء على الساعة ثم يبدأ فى الإرتداد لتحقيق هدف صفقة الشراء التى قد قمت انت بها على فرض كما ذكرنا (انه لم يحقق هدف صفقة الشراء))
    ولكن هناك امل فى نجاح الشراء لأنه الآن على الحد السفلى للديلى ولكن الرسك عالى فى هذه النقطة لأنه ربما يكسر لأسفل ايضاً نظراً لظهور نموذج الغربان الثلاثة على الديلى وعلى ال 4 س ظهور نموذج ابتلاع بيعى وعلى الساعة لم تظهر اية بوادر صعود فربما تحتاج نقاط اكثر للهبوط انت اولى بها من ان تخسرها وارى انه بإذن الله سوف يصحح ويرتد بعد تحقيق هدفه فى الهبوط ولكن سيظل الترند هابط حتى وان كان قد صعد على الساعة الى ان يكسر على 4 س ألأحمر الى الأعلى سوف يرتد الى الاسفل مرة اخرى الى ان يأتى اسبوع للصعود على 4 س
    الملف المرفق 276640
    اختي العزيزة انصاف عايز نتناقش فى شارت الى ارفقتيه الان لاخونا زيلنكوا لكى نتعلم من خبرتك

انا شايف ان اول اختراق حصل فى الشمعة الثالثة من اليوم الى حضرتك كاتبة عليها ده شراء
    انا شايف ان ده سلوك الاستيك السعر اخترق غلط كسلوك ستيك وووجب البيع وقتها وليس الشراء
    وفى انتظار تعليقك عشان نتعلم من خبرتك
    وياسلام كمان لو اخونا واد زمان يشاركنا برايه هل هو كان سلوك ستيك وجب البيع ولا شراء بسبب الاختراق
    يبقا استفدنا كدة من 2 خبراء
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية حيدر علي
    حيدر علي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

أخي الغالي ( ود زمان ) البارحه انا كنت متابع دخولك في صفقة الكيبل وانا كنت متحير على ماذا استندت في الدخول فذكرت انت انه قد تكون شكل ( نجمة الصباح ) وهو نموذج انعكاسي يتكون من ثلاث شموع ... وانا اليوم عندما جلست اراجع ملف الشموع وجدت هذا الشكل الذي لم اكن اعرفه من قبل نموذج ( نجمة الصباح ) قد تكون يوم امس على الكيبل ولم ينتبه اليه غيرك ... ما شاء الله عليك وزادك الله من فضله .

ارفقت الشارت موضحا ً فيه النموذج الذي تكون يوم امس لمعرفته في المستقبل .
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 2.gif‏  

الصورة الرمزية Jmeel
    Jmeel غير متواجد حالياً عضو نشيط

عندي سؤال محيرني ليه بناخذ قرارت الدخول على تحليل من خارج الأستراتيجية ؟؟؟ وبشوف احيانا ناس تبيع والأستراتيجية بتقول شراء وكذلك العكس ... طيب ليه ؟؟؟

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حيدر علي مشاهدة المشاركة
    أخي الغالي ( ود زمان ) البارحه انا كنت متابع دخولك في صفقة الكيبل وانا كنت متحير على ماذا استندت في الدخول فذكرت انت انه قد تكون شكل ( نجمة الصباح ) وهو نموذج انعكاسي يتكون من ثلاث شموع ... وانا اليوم عندما جلست اراجع ملف الشموع وجدت هذا الشكل الذي لم اكن اعرفه من قبل نموذج ( نجمة الصباح ) قد تكون يوم امس على الكيبل ولم ينتبه اليه غيرك ... ما شاء الله عليك وزادك الله من فضله .

فعلا يا اخي حيدر انا لما شوفت رد واد زمان امبارح بشمعة نجمة الصباح ده بحثتت عنها فى جوجل وجبتها والشكر موصول لواد الزمان لانه مكنتش اعرف الا كيل زى سيلر وفولنج
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Jmeel مشاهدة المشاركة
    عندي سؤال محيرني ليه بناخذ قرارت الدخول على تحليل من خارج الأستراتيجية ؟؟؟ وبشوف احيانا ناس تبيع والأستراتيجية بتقول شراء وكذلك العكس ... طيب ليه ؟؟؟
    اعتقد السبب
    1- ان للاسف عدم دخول دكتور جمال كثيرا للموضوع واكيد لانه مشغول جعل ناس كثيرة مننا يتطرق لامور اخري
    2- ان الفوركس بحر من العلم لا ينتهي باستراتيجية واحدة
    3- حب الانسان للتعلم عندما ينتهي من شئ بيحب يتعلم شئ اخر
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية AbuJmel
    AbuJmel غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo3ty2002 مشاهدة المشاركة

فعلا يا اخي حيدر انا لما شوفت رد واد زمان امبارح بشمعة نجمة الصباح ده بحثتت عنها فى جوجل وجبتها والشكر موصول لواد الزمان لانه مكنتش اعرف الا كيل زى سيلر وفولنج
    هلا اخي معطي
    وجميع الشباب فعلا لازم يكون عندنا المام ولو بالشمعات المهمة والمعروفة مثل الشمعات الانعكاشية بولش انفلجنج بيرش انفلجنج نجمة الصباح وعكسها نجمة المساء الشهاب الرجل المشنوق المطرقة نجمة الدوجي على الاقل الاشكال هذه يكون الواحد عنده علم باشكالهم ومع الخبره تصير تشوفهم بالتشارت بسرعة ومن غير تركيز حتى لاتنسوا ان الشموع لوحدها تعد استراتيجية فالشموع هي السلوك السعري وكما قال دكتورنا السلوك السعري اهم شيء
    ان شاء الله الاسبوع الجديد يكون بداية ارباح جديده بتعاون الاخوة والمحبة الي بيننا
    توقيع العضو
    نبذه تعريفية : خبير تداول ومحلل فني من 2009 م ,
    نقدم تحليلات يومية اسبوعية على قناة يوتيوب الشهيرة وبشكل مجاني 100% بغرض زيادة التوعية لدى المتداول العربي ,
    طريقتي بالتداول الدمج مابين الفني والأساسي المدرسة الفنية دمج مابين مدرسة العرض والطلب و مدرسة التحليل الكلاسيكي ببهارات التحليل الحجمي VSA.

الصورة الرمزية wadzaman

اختي العزيزة انصاف عايز نتناقش فى شارت الى ارفقتيه الان لاخونا زيلنكوا لكى نتعلم من خبرتك

انا شايف ان اول اختراق حصل فى الشمعة الثالثة من اليوم الى حضرتك كاتبة عليها ده شراء
    انا شايف ان ده سلوك الاستيك السعر اخترق غلط كسلوك ستيك وووجب البيع وقتها وليس الشراء
    وفى انتظار تعليقك عشان نتعلم من خبرتك
    وياسلام كمان لو اخونا واد زمان يشاركنا برايه هل هو كان سلوك ستيك وجب البيع ولا شراء بسبب الاختراق
    يبقا استفدنا كدة من 2 خبراء
    مشكور اخي معطي على حسن ظنك بي وانا وبصدق ليس سوى متعلم هنا احاول التعلم والتفاعل المفيد مع الاخرين في هذه الورشة الرائعة بكم جميعا

في ظني بالنسبة لسلوك الاستيك كان من الممكن ان يحدث بعد ان كسر كسر المثلث للاسفل بذيل الشمعة الحمراء ثم عاد وكسره لاعلى ثم يعود مرة اخرى ويهبط ولكن السعر لم يكسر المثلث لاعلى بل ارتد من حد المثلث الاعلى وهبط
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة سلوك الاستيك على الكندي.jpg‏  

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbuJmel مشاهدة المشاركة
    هلا اخي معطي
    وجميع الشباب فعلا لازم يكون عندنا المام ولو بالشمعات المهمة والمعروفة مثل الشمعات الانعكاشية بولش انفلجنج بيرش انفلجنج نجمة الصباح وعكسها نجمة المساء الشهاب الرجل المشنوق المطرقة نجمة الدوجي على الاقل الاشكال هذه يكون الواحد عنده علم باشكالهم ومع الخبره تصير تشوفهم بالتشارت بسرعة ومن غير تركيز حتى لاتنسوا ان الشموع لوحدها تعد استراتيجية فالشموع هي السلوك السعري وكما قال دكتورنا السلوك السعري اهم شيء
    ان شاء الله الاسبوع الجديد يكون بداية ارباح جديده بتعاون الاخوة والمحبة الي بيننا
    ياهلا بالجميل ابو جميل
    وكلامك مظبوط وعلى راسي
    انا عامة بعشق حاجة اسمها كيل زى سيلر وفولنج اوف روف لما بشوفهم بدخل علطول حتى لو كان السعر فى اى مكان لان نسبة نجاحهم عالية جدا
    فلو الواحد دخل فى كل صفقات كيل وفولنج ممكن يكسب 7 صفقات على الاقل ويضرب ستوب 3 من 10 اوردرات
    والله اعلم
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wadzaman مشاهدة المشاركة
    مشكور اخي معطي على حسن ظنك بي وانا وبصدق ليس سوى متعلم هنا احاول التعلم والتفاعل المفيد مع الاخرين في هذه الورشة الرائعة بكم جميعا

في ظني بالنسبة لسلوك الاستيك كان من الممكن ان يحدث بعد ان كسر كسر المثلث للاسفل بذيل الشمعة الحمراء ثم عاد وكسره لاعلى ثم يعود مرة اخرى ويهبط ولكن السعر لم يكسر المثلث لاعلى بل ارتد من حد المثلث الاعلى وهبط
    اهلا بالباشا الكبير
    معلش يا باشا انا مفهمتش قصدك كويس
    ثانيا معلش دلوقتي رجعنا تاني لمشكلة المنصات شوف صورة الاخت انصاف وهو نفس الى حصل عندي على منصة ويندسور ان السعر اخترق القناتين عندك اخترق قناة واحدة
    عادة سلوك الاستيك بيبقا بكسر خفيق وهمي ثم يرجع ينزل تاني
    شوف اليومين الى قبل اليوم ده كان السعر هابط ثم عمل المرجحة او الاستيك عند المكان الى قولت عليه واخد العزم عشان يكمل نزول تاني ووقتها وهمنا وادانا ان فى كسر شراء ولكنه عشان استيك كان بياخد عزم عشان يكمل هبوط ده رايي فى الشارت ده
    ومنتظر ردك ورد الاخت انصاف

وده شارت الاخت انصاف وهو نفس الى عندي على ويندسور
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية wadzaman

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حيدر علي مشاهدة المشاركة

مشكورين اخوى معطي وحيدر وبصراحة انا هنا ذكرتكم فقط بنموذج نجمة الصباح فقد ذكرها دكتور جمال في هذا الموضوع وبالتحديد في تحليله للكيبل يوم 2 مارس مش لاقي مشاركة دكتور جمال المذكورة واذا وجدتها سوف ارفقها لكم
    على فكرة هنالك ايضا كورس كامل فيديو لاستيف نيسون وهو طبعا يعتبر ابو الشموع اليابانية والموضوع هنا في المنتدى واعتقد انه كان قد جلبها الاخ وليد الحلو فمن لديه الرغبة بالتعمق في الشموع اليابانية يمكنه ان يبحث عن هذا الكورس وبالتاكيد سوف يغنيه عن اي شئ اخر بخصوص الشموع
    آخر تعديل بواسطة wadzaman ، 02-07-2011 الساعة 08:46 PM

الصورة الرمزية AbuJmel
    AbuJmel غير متواجد حالياً عضو نشيط

اخواني بمناسبة فتح موضوع الشموع اليابانية واشكالها
    كانت قناة اعمال الفضائية قدمت برنامج بعنوان بورصة سعيده تقديم ايمن واكد و صالح ناصر
    البرنامج بتكلم عن البورصة من تعريف بامقاومة والعوم واشكال الشموع واشكال النماذج الانعكاسية واشكال النماذج الاستمرارية
    والمهم في الموضوع 5 حلقات مختصه بموضوع الشموع تقديم ايمن واكد انا بصراحة استفدت منها جدا وحبيت احط الروابط لمن لم يكن يعرفها
    ويارب اكون افدت اخواني
    بورصة سعيده

اضغط الرابط واختار عنوان الدرس الي عاوز تحمله
    توقيع العضو
    نبذه تعريفية : خبير تداول ومحلل فني من 2009 م ,
    نقدم تحليلات يومية اسبوعية على قناة يوتيوب الشهيرة وبشكل مجاني 100% بغرض زيادة التوعية لدى المتداول العربي ,
    طريقتي بالتداول الدمج مابين الفني والأساسي المدرسة الفنية دمج مابين مدرسة العرض والطلب و مدرسة التحليل الكلاسيكي ببهارات التحليل الحجمي VSA.

الصورة الرمزية wadzaman

اهلا بالباشا الكبير
    معلش يا باشا انا مفهمتش قصدك كويس
    ثانيا معلش دلوقتي رجعنا تاني لمشكلة المنصات شوف صورة الاخت انصاف وهو نفس الى حصل عندي على منصة ويندسور ان السعر اخترق القناتين عندك اخترق قناة واحدة
    عادة سلوك الاستيك بيبقا بكسر خفيق وهمي ثم يرجع ينزل تاني
    شوف اليومين الى قبل اليوم ده كان السعر هابط ثم عمل المرجحة او الاستيك عند المكان الى قولت عليه واخد العزم عشان يكمل نزول تاني ووقتها وهمنا وادانا ان فى كسر شراء ولكنه عشان استيك كان بياخد عزم عشان يكمل هبوط ده رايي فى الشارت ده
    ومنتظر ردك ورد الاخت انصاف

وده شارت الاخت انصاف وهو نفس الى عندي على ويندسور

اسف يالغالي الخطأ منى انا لانني لم انتبه لرسم القناة الحمراء بشكل صحيح وكنت مركز على المثلث اكثر من التركيز على القنوات وكسرها

وعلى فكرة انا ايضا استخدمت منصة ويندسور في الشارت السابق مثل ما تم الاتفاق هنا لاستخدامه

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbuJmel مشاهدة المشاركة
    اخواني بمناسبة فتح موضوع الشموع اليابانية واشكالها
    كانت قناة اعمال الفضائية قدمت برنامج بعنوان بورصة سعيده تقديم ايمن واكد و صالح ناصر
    البرنامج بتكلم عن البورصة من تعريف بامقاومة والعوم واشكال الشموع واشكال النماذج الانعكاسية واشكال النماذج الاستمرارية
    والمهم في الموضوع 5 حلقات مختصه بموضوع الشموع تقديم ايمن واكد انا بصراحة استفدت منها جدا وحبيت احط الروابط لمن لم يكن يعرفها
    ويارب اكون افدت اخواني
    بورصة سعيده

اضغط الرابط واختار عنوان الدرس الي عاوز تحمله

ياعيني على الجميل ابو جميل
    مفيش حاجة اقدر اقولهالك غير (جميل جمال ملهوش مثال )
    وانا بدات فى تحميل الملفات اول ملف بحمله الان وهو 14 أ- أيمن واكد - الأشكال العاكسة للإتجاه

تقبل تحياتي
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17