الف شكر ابو خالد
ما شاء الله عليك
سباق للخير دائما
Printable View
مع كامل احترامى لجميع الاخوة فى نقطة مهمة جدا لازم تذكرها
يظل الكلام عن مراكز البيع والشراء واحجام العروض والطلبات فى الفوركس مجرد كلام نظرى
لا يمكن تطبيقه على ارض الواقع كما يحدث فى سوق الاسهم
الاسهم سوق مغلق بمعنى كل شركة معروف عدد اسهمها الاجمالى وعدد الاسهم المطروحة للتداول
ولكل سهم فى سوق الاسهم play maker ( صانع سوق - او حيتان - هوامير كما يسميهم اخوانا فى الخليج )
بالبلدى كده النصاب او الحرامى الذى يملك معظم كميه الاسهم المطروحة للتداول ويحركها كيفما شاء عن طريق
تحكمه فى كمية الاسهم المتروكة منه فى السوق لصغار المتداولين ثم تأتى المرحلة الثانية عن طريق اللعب فى
العروض والطلبات لتحريك السعر فى اتجاه الصعود ثم اخيرا مرحلة ( التصريف ) وهى بيع اسهمه لصغار المتداولين
عند اعلى سعر وبعدها يخرج من السهم ليحدث انهيار فى السعر ثم يعود مرة اخرى ليجمع نفس الكمية اللتى تركها
بسعر متدنى جدا وهكذا .. عكس سوق العملات تماما الموضوع كبير ومحتاج كلام كتير
مساء الفل على الجميع وجمعه مباركه
وتحياتى لكل الشباب
معلش يوم الجمعه ببقا بعيد
بس شباب يوم الاحد فى تصويت اليونان يعنى غالبا فى جاب على اليورو زى الاسبوع الى فات
بالنسبه ليا قبل اغلاق السوق هاخد هدج للبوزيشنات العكسه عليا
بحيث لو حصل جاب اقفل واستفاد وادخل اكسب الجاب لو محصلش مش خسرانين
وربنا يسهل
ابو ادم...... السلام عليكم ........... البوزيشن شراء و لا بيع لو تكرمت مع وجهه نظرك الفنيه
وعليكم السلام ورحمه الله
اهلا ياغالى
اتفضل دى اخر وجهه نظر وهى كانت شراء بالقرب من 1060
https://forum.arabictrader.com/t1089...ml#post2962701
الهدج قبل السوق هيكون اوردرات بيع بنفس الكميه العاكسه معايا لحد مانشوف هيفتح السوق على ايه
والله اعلى واعلم
و الله خابط 1800 من زمان يارب بس هيا متخطبش فيا ههه
السلام عليكم الاخوات والاخوهاقتباس:
السلام عليكم
تحيه طيبه الى كل اعضاء هذا الصرح الرائع
من خلال متابعتى للمواضيع الحاليه وجدت ان غالبيه الاخوه وجهه نظرهم لليورو هو الهبوط لكن فى وجهه نظرى القاصره ان اليورو انهى دوره زمنيه كبيره جدا وهذا ما رايناه فى الهبوط الكبير لليورو بدايه من شهر مايو سنه 2014 وبدايه الدوره الجديده لليورو من تاريخ 13 مارس 2015 ودى كانت ولاده ترند صاعد سيستمر لفتر ه طويله جدا تقدر بالسنين وده معناه ان غالبيه الشغل شراء الا فى حالات معينه سيتم ذكرها فى توقيتها اعتزر انى كتبت الموضوع متاخر بس احنا لسه فى بدايه الترند ويمكننا الشراء من السعر الحالى والهدف والاستوب موضح بالشارت واى استفسار تحت امركم وهذه دعوه للنقاش وتبادل الاراء وسوف ارسل شارتات بتحديثات للموضوع باستمرار
تحياااااااااتى
المشاركه دى من موضوع : https://forum.arabictrader.com/t222163.html
انا لقيت ان مفيش داعى يبقى فى كذا موضوع بيتكلموا عن محتوى واحد
المشاركه دى كانت يوم 1 يونيو وكان ده التصور لليورو لكن من خلال سلوك اليورو خلال الشهر الرؤيه ممكن تكون اختلفت شويه وقد يحدث هذا السناريو ولكن ارجح سيناريو مختلف وبنسبه كبيره قد يحدث السيناريو الاخر هحط وجه نظرى فى مجموعه مشاركات وارجو من الاخوه الاعضاء كل يدلى بدلوه
تحياااااااااااااااااتى
اليورو عمل قمه يوم 15 مايو وعمل قمه تانى يوم 18 يونيو من وجهه نظرى من ناحيه الدورات المفروض ان القمه التانيه تكون اعلى وهو ده اللى كنا مستنينه
سلوك السعر عند القمه التانيه مكانش متوافق مع تحليلى او بمعنى تانى الترند الصاعد انا خرجت قبل ما القمه دى تتكون لانى حسيت ان فى شئ مش مظبوط فى تحليلى
واول ما اتأكدت ان فى حاجه غلط عدت حساباتى ودخلت بيع فى يوم القمه دى وخرجت بعد ما حدث الجاب الاخير والحمد لله
السلوك السعرى ده خلانى اعيد نظر فى التحليل ووصلت لسيناريو تانى خالص هسرده فى البوستات اللى جايه
الملف المرفق 439077