صفحة 206 من 215 الأولىالأولى ... 106156196200201202203204205206207208209210211212 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 3,076 إلى 3,090 من 3214
    الصورة الرمزية doctortablet
    doctortablet غير متواجد حالياً عضو نشيط

سأدلكم إن شاء الله على هدية قيمة قريبا تمكنكم من دخول صفقات جيدة تربحون منها ، وهي موجودة على النت ولابد أن الكثيرين قد رأوها ، ولكن سنجلبها للتركيز عليها بإذن الله ونشرحها ، وهي مبنية بطريقة رائعة جدا على أسلوب جان ومحطوط لها فلتر كمان ، ولو اتعلمناها وقدرنا نعملها لوحدنا صح ، ممكن تسيبوا البحث في جان وتكتفوا بها ، وهتكون فرصة جيدة لمن يريدون نقود حقيقية وفرص قوية ، علشان ما نبقاش بتوع كلام وبس .

في الحقيقة أود أن أشكر الدكتور حمادة لأنه يسمح لي بالكتابة في مواضيعه القيمة ، ويعفيني من عناء فتح موضوع مستقل ، لأنني لوفعلت ذلك فسأضطر للمتابعة المستمرة ، وهو شيء قد يثقل كاهلي احيانا ، فأحب أن أكون ضيفا بين حين وآخر .

اللهم صلي على سيدنا محمد

شارت الخمس دقائق لهذا اليوم لليورو حتى لحظة رفعه ، ثم أبدأ بالتعليق بالمشيئة
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة euro gmt 0901.gif‏  

بسم الله

شارت الخمس دقائق يبدو عليه بوضوح مناطق الاقترانات ، وهناك خطوط بلون أزرق غير ظاهرة لأن الخطوط ذات اللون الأصفر وهي تعبر عن اقترانات نيويورك تطابقت مع اقترانات جرينتش ولذلك فهي غير ظاهرة لأن الخطوط راكبة على بعضها .
    اللي هيعيد تطبيق الشارت ده بوضع الخطوط سيجد أن الخطوط التي حدث فيها تطابق بين اقترانات جرينتش واقترانات نيويورك سيجد أن تلك الأوقات بدا فيها الأثر واضحا جدا وبقوة .

هناك خطوط بلون فوشيا وهي التعديلات التي وضعتها للاقترانات والحمد لله فعالة هي الأخرى .

لدينا الآن سؤالين مهمين .

ماذا عن بقية الانعكاسات والتي لم يظهر عندها اقترانات بالرغم من قوتها وطول فترتها ؟؟؟

السؤال التاني والصعب ، طيب احنا كدة قدرنا بفضل الله نحصل على اوقات يعني بنلعب كويس دلوقت على مستوى الزمن طب فين السعر ، وهيطلع لفين وهيرتد منين ؟؟؟؟

أما عن السؤال الاول فالاقترانات التي نضعها هي للقمر فقط بينما هناك اقترانات اخرى للكواكب غير القمر و تؤثر بشكل كبير ، لكن على الأقل نجحنا في اصطياد العديد منها بفضل الله .

السؤال الثاني عن السعر فأرى شخصيا استخدام مؤشر لزوايا جان ولكن سنرسم فيه الزوايا صعودا وهبوطا في نطاق ضيق ولكن ما هو ياترى ؟؟؟

أرى أننا نعمل على الشارت اليومي ، واليوم فيه اربعة وعشرين ساعة والساعة ستين دقيقة مش كيمياء يعني ، يبقى اليوم فيه 24*60= 1440 دقيقة

طيب نقسم ال 1440 دقيقة ازاي ؟؟

بما ان الشارت للخمس دقائق فأرى إننا نقسمها أربع دقائق ، يعني هيكون عندنا 360 درجة من زوايا جان ، كل درجة ستعبر عن أربع دقائق ، طيب كلام زي الفل بس ده شارت الخمس دقائق ، يا ترى ممكن نجيب شارت الاربع دقائق ؟؟؟

اه ممكن حضراتكم تنزلوا اي منصة ميتا تريدر 5 هتجدوا انها بتعرض شارتات الاربع دقائق .

طبعا زوايا جان ببعد درجة واحدة عن بعضها ستعمل كمستويات دعم ومقاومة علشان نعرف منها فين ممكن يقف السعر بصورة تقريبية .

دلوقت أعتقد الطريقة بقت واضحة بصورة أكثر ونسأل الآن كيف أعد شارتاتي ليوم غد ؟؟

طبعا حضراتكم هتجهزوا لستة بمواعيد الاقتران ، وبعدين نحط خطوط طولية عند مواعيد الاقتران المتوقعة ، وكما ذكرت فإن الأفضل هو استخدام منصة بتوقيت جرينتش لتسهيل العمل ، حضرتك في الغد هتجلس أمام الشارت وحاطط الخطوط وعارف انه لما نقترب من خط فنتوقع حدوث حركة ما .

طبعا اللي فاهم يا ريت يساعدنا في الشرح للبقية ، والي مش فاهم يسأل وإن شاء الله نجيب ، بس يا ريت نبذل مجهود شوية في الفهم لأنني أرى كثيرا نفس الأسئلة مكررة مما ينم عن عدم بذل مجهود في الفهم ، وياريت كمان اللي مش فاهم حاجة وسأل وبعدين فهم يقول انه فهم ويقول اللي فهمه ، وده له بعد نفسي خطير للغاية لأنه لما بيجي بعد شهر او اتنين واحد يقرأ ويشوف التعليقات دي بيمل وينسحب ، فياريت ناخد وندي ما ناخدش بس ، وارجو المعذرة منكم لهذا الكلام .

نتكلم شوية عن مؤشرنا المعدل للدقيقة و أداؤه وملاحظاتي عليه ، في الحقيقة أنا بدأت المتابعة فقط مع الافتتاح الأمريكي ، وكان الاتجاه تمام على اليورو وكان المؤشر يشير إلى الهبوط ، ولكن لم يفلح السوق في الهبوط بشدة ، وظل يتأرجح في نفس المنطقة لعدة ساعات ، فلماذا يا ترى ؟؟؟؟

السر موجود في الزاوية اللي أظهرها المؤشر وكانت حوالين ال 95 درجة ودي منطقة محيرة ، لأنها قريبة من التسعين درجة ونعرف ان تسعين درجة تفصل بين منطقتين احداهما للبيع والاخرى للشراء ، يعني كان بيلعب حوالين زاوية من زوايا جان ولم يقرر هل يخترقها صعودا ام هبوطا .

ففائدة المؤشر بصورته الحالية تساعدنا في معرفة أين أنا بالضبط خلال كل دقيقة وهل أنا في منطقة محيرة ام لا ، ولكن هنا المجال واسع ، لأني استخدمت المؤشر بإعداداته الأولية يعني كل 90 درجة يقرر هو فين .

ولذلك أحبذ أن نستخدم المؤشر الذي كنا قد عدلناه بتضييق النطاق للبيع المباشر او الشراء المباشر ليعمل على مستوى الدقيقة ، لأنه سيرينا دقة أكثر ، ولكن لا أريد أن نتبلبل هنا ، فتحن قد استخدمنا مؤشر الدقيقة بصورته الحالية في مواعيد الشروق والافتتاح لنستدل على الاتجاه العام والطويل نوعا ما ، حتى نصل لموعد شروق او افتتاح جديد .

لكن حين تكلمت عن الزاوية فهذه طريقة أخرى تساعدنا على الاستدلال اللحظي انا فين بالظبط وفي انهي ربع من الدايرة .

وهل اقتربت او بالقرب من منطقة حيرة وعدم وضوح ام ما زلت بعيدا عنها .

بالنسبة لتحليلاتي بالأمس فيما يخص اليورو والقمح فقد صدقت والحمد لله ونرى ارتفاعا في اليورو والقمح صعد إلى 640 قادما من 625 والذهب لسة محتار لكنه سيصعد بإذن الله و أرى إنه هيبدأ مع دخول القمر لبيت الأسد كما ذكرنا ونحن نقترب من ذلك بالمشيئة .

Smile

طبعا دماغكم صدعت ، وعاوزين الهدية ، ويا ترى الراجل ده نصاب وإلا شكله كدة ، هههههههههههههههههه

أعتقد إن كتير منكم المفروض شافوا ما يسمى ب Gann Pyramid Table

يعني جدول جان الهرمي ودي خدمة مجانية مقدمة من موقعها ، فاللي فاهمها يقول ويشرح هنستخدمها إزاي ، واللي مش عارف هنتعلم مع بعض إن شاء الله ، ودي ممكن حضراتكم بعد ما تفهموها تتوكلوا على الله وتدخلوا صفقات بيها ، وتجيبوا فلوس بقى وكفاية صداع العالم الجانوية دول ، ودي هدية علشان نفتح نفسكم بيها ، لأن الواحد على الاقل لما بيكون عنده طريقة مربحة حتى لو لشيء بسيط بتكون نفسيته منتعشة كدة ويبحث ويذاكر بنفس .

ولا تنسونا بصالح دعائكم

والصورة مرفقة علشان اللي عارف يقول ، وعلى فكرة أنا من النوع الضحوك واحب المزاح ولكمن مش عارف ليه هنا بتضيع كل حاجة يمكن بسبب ضغط السوق .
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة Gann Pyramid Table.PNG‏  

همسة للزملاء المتابعين من فضلكم

معلش أنا راجل بحب شغلي وباحترمه ، وما احبش واحد ياخد جدول جان الهرمي من هنا ويروح يعمله موضوع وورشة بيه ، لأن ده عرق وتعب الجانوية وهم اولى به في مواضيعهم

الصورة الرمزية se2007
    se2007 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

دكتور سلمت يداك وبارك الله لك في مالك لي رجعه لكي اقرا بتمعن كل ماكتبته .. وشكرا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة se2007 مشاهدة المشاركة
    دكتور سلمت يداك وبارك الله لك في مالك لي رجعه لكي اقرا بتمعن كل ماكتبته .. وشكرا
    العفو سيدي الفاضل

اقترانات الغد حسب جرينتش وليست للقمر فقط بل لغيره من الكواكب ان وجدت

02:26 MOON Square SATURN
    02:38 MOON Sesquisquare NORTH T.N.
    03:04 MOON Quincunx NEPTUNE
    04:36 MOON Ingress Leo
    06:00 MOON Square JUPITER
    06:30 MOON Trine URANUS
    10:15 MOON Quincunx MERCURY
    17:15 MOON Semisquare MARS
    18:21 MOON Quincunx PLUTO
    21:26 SATURN Semisquare NORTH T.N.

كان هناك سؤال توقعت أن يسأله أحدكم ، في الاقترانات تجوا انني اعلق على بعض الاقترانات انها غير فعالة فما هي الطريقة التي اتبعها في ذلك ؟؟؟؟

الاقترانات هي زوايا تتشكل ومنها نوعين

Applying

ودي قوية ومعناها ان الكواكب تتجه ناحية بعضها لتشكيل الزاوية

Separating

ودي ضعيفة نوعا ما ومعناها ان الزاوية تشكلت والكواكب تتباعد حاليا

كذلك هناك ما يعرف بالاوربت او المدار وده له درجات مسموح بيها لو كانت الزاوية في نطاق المسموح به نعتمدها والا فلا نعتبر ان الاقتران قوي ، وفي اعتبار هذه المدارات ودرجاتها المسموح بيها فهو موضوع طويل نوعا ما ، فنحن باختصار نقلل او نكبر درجات المدار المسموح بها تبعا للتيم فريم اللي باشتغل عليه ، فممكن تتراوح من 0.25 درجة إلى خمسة درجات او اكثر قليل او اقل على حسب حالة القياس والمدة الزمنية للاعتداد بالاقتران

الصورة الرمزية الزيرو
    الزيرو غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doctortablet مشاهدة المشاركة
    نتكلم شوية عن مؤشرنا المعدل للدقيقة و أداؤه وملاحظاتي عليه ، في الحقيقة أنا بدأت المتابعة فقط مع الافتتاح الأمريكي ، وكان الاتجاه تمام على اليورو وكان المؤشر يشير إلى الهبوط ، ولكن لم يفلح السوق في الهبوط بشدة ، وظل يتأرجح في نفس المنطقة لعدة ساعات ، فلماذا يا ترى ؟؟؟؟

السر موجود في الزاوية اللي أظهرها المؤشر وكانت حوالين ال 95 درجة ودي منطقة محيرة ، لأنها قريبة من التسعين درجة ونعرف ان تسعين درجة تفصل بين منطقتين احداهما للبيع والاخرى للشراء ، يعني كان بيلعب حوالين زاوية من زوايا جان ولم يقرر هل يخترقها صعودا ام هبوطا .

ففائدة المؤشر بصورته الحالية تساعدنا في معرفة أين أنا بالضبط خلال كل دقيقة وهل أنا في منطقة محيرة ام لا ، ولكن هنا المجال واسع ، لأني استخدمت المؤشر بإعداداته الأولية يعني كل 90 درجة يقرر هو فين .

ولذلك أحبذ أن نستخدم المؤشر الذي كنا قد عدلناه بتضييق النطاق للبيع المباشر او الشراء المباشر ليعمل على مستوى الدقيقة ، لأنه سيرينا دقة أكثر ، ولكن لا أريد أن نتبلبل هنا ، فتحن قد استخدمنا مؤشر الدقيقة بصورته الحالية في مواعيد الشروق والافتتاح لنستدل على الاتجاه العام والطويل نوعا ما ، حتى نصل لموعد شروق او افتتاح جديد .

لكن حين تكلمت عن الزاوية فهذه طريقة أخرى تساعدنا على الاستدلال اللحظي انا فين بالظبط وفي انهي ربع من الدايرة .

وهل اقتربت او بالقرب من منطقة حيرة وعدم وضوح ام ما زلت بعيدا عنها .

الله الله على الروعة والكلام الجميل ..
    كل الكلام ده فاتني لأني إمبارح بالليل كنت مشغول جداً ولم أدخل على المنتدى ..

مش عارف يا دكتور ولكن الطريقة بالنسبة لي لا زالت غامضة .. نتحدث عن مؤشر الدقيقة ثم نتعامل مع فريم ال5دقائق ثم نفكر في فريم ال4دقائق ..!!!

عارف إنك لم تكمل شرح الطريقة بس إعتبر كلامي إني بطمن نفسي إن فيه لسه كتير جاي ..

الإقترانات .. نحتاج شرح وافي لفلترتها وكيفية التعامل معها والدخول في صفقات عن طريقها ..

عموماً .. انا عندي أسئلة كتير بالذات في موضوع الإقترانات ده لأنو عجبني جداً موضوع الدكتور حمادة عنها وهي فعلاً طريقة مربحة ومفيدة للغاية لمن يجيد التعامل معها ..

الصورة الرمزية الزيرو
    الزيرو غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

أخي دكتور تابلت ..
    هل يكفي إستخدام مؤشر أخونا زياد للإقترانات .؟؟؟ وإذا كان لا يكفي فمالفائدة من إستخدام هذا المؤشر .؟؟؟

همسة :
    ننتظر بلهف وشغف الطريقة البسيطة والهدية التي تحدثت عنها..

أخي الفاضل الزيرو

أشكر لك تعليقاتك و أسئلتك وملاحظاتك لأنها تساعدنا في فهم الأمور ، ولكن أنا ملاحظ إنه لسة فيه لخبطة ، فنرجع نرتب نفسنا تاني بإذن الله .

لدينا طريقتان منفصلتان تماما ولا علاقة لاحداهما بالأخرى ، وكل طريقة لها تفريعاتها ، تعالوا نجمع الكلام ونرتبه كويس .

أول حاجة طريقة المؤشر :

دي بنستخدمها لتوقع الاتجاه ، وكانت زمان مبنية على الافتتاح او الشروق ثم اكتشفنا ان موعد الشروق مخلف ومتحرك بشكل يومي وليس ثابتا كما كان الافتراض الابتدائي لعمل المؤشر ، واكتشفنا او لاحظنا انه عندنا افتتاحين وعندنا شروقين .

المشكلة التي واجهتنا هي في المؤشر نفسه لان الموجود لدينا يقيس من افتتاح اليوم وتبقى قراءاته ثابتة ، وكنا عاوزين مؤشر يجيب لنا القراءات في وقت الشروق والافتتاح بدقة .

قمنا بالتحايل على هذه المشكلة بأن عدلنا المؤشر ليعطيني الاتجاه لكل دقيقة علشان لما نوصل للشروق نعرف الاتجاه ، واستفدنا من ملاحظتنا على الزاوية التي يقرؤها لاننا كدة هنكون عارفين كل دقيقة احنا في انهي مربع بالضبط .

يبقى مؤشر الدقيقة هو حل لمشكلة عدم وجود مؤشر يعطينا القراءات التي اريدها في موعد معين بالضبط .

لحد هنا انتهى دور مؤشر الدقيقة وما ندخلوش في غيره علشان ما نتبلبلش تاني .

كدة الطريقة الأولى انتهت وما فيش علاق بينها وبين التانية لمنع اللخبطة .

الطريقة التانية :

استخدام الاقترانات لتحديد وقت زمني يتوقع عنده الانعكاس او تغيير الاتجاه او زيادة قوة الاتجاه ، وهنا انا استخدمت شارت الخمس دقائق للتوضيح فقط ، وقبل كدة استخدمت شارت الربع ساعة للتوضيح ، وكل ما كبرنا التايم فريم اللي بنشتغل عليه مش هنحس بتأثير الاقتران ، يعني عملية الخمس دقائق او الربع ساعة هي للتوضيح فقط .

لكن لما جيت اتكلم على استخدام زوايا جان قلت هنستخدم شارت الاربع دقائق ، ليه اخترت الاربع دقائق بالذات ؟؟
    الموضوع له اساس فلكي ممكن حضراتكم بقى ترجعوا تقرؤا عنه فيما كتب في مواضيع اخينا عمرو ، والا احنا بنقرا وننسى ، وكان لازم ساعتها حد يسأل لما قعد اخونا عمرو يشرح في مواضيعه التقسيمات الزمنية هنستفيد منها ايه ، ما الموضوع مش مجرد سرد معلومات وحشو كلام وبس ، كل حاجة مربوطة ببعضها .

لكن لما نقسم اليوم 360 درجة وكل درجة اربع دقايق هنيجي في مناطق هتكون زوايا جان قوية ويمكن الانعكاس عندها ، وهنا هناخد الزوايا الرئيسية بداية من 22.5 و45 وهي الاقوى و التسعين وغيره .

بالنسبة للاقترانات فتقريبا كلها مؤثرة ولكن هناك اقترانات قوية جدا وخاصة التسعين والمية وتمانين و الصفر ، ودي اقوى بكتير من اقترانات الستين والمية وعشرين والتي غالبا ما يستمر التحرك في نفس الاتجاه .
    عموما النقطة دي تحتاج لمزيد من الشرح ولكن ليست عائقا في طريق المواصلة الآن .

بالنسبة لمؤشر ابوزياد فأنا استخدمته فعلا بالأمس ونجح في اصطياد نقطتين فقط ، وياريت حضراتكم تستخدموه على الشارت ايضا .

بالنسبة للطريقة الهدية فهذه طريقة تعتمد اعتماد مباشر تماما على مربع التسعة لجان ، والشيء المؤسف اللي بيزعلني جدا اني لفيت كتير ومش عارف ليه ما حدش بيستخدمه كويس ، وغرقانين في مؤشرات الزوايا وغيره مع انه باستخدامه لوحده بنقيس عليه لسعر والزمن وقراءاته جبارة في دقتها

بالنسبة للطريقة الهدية بتاعت جدول جان الهرمي فأعتقد إني أدخل في كيفية استخدامها مباشرة دون التطرق إلى كيفية نشأتها وعلاقتها بمربع التسعة لجان ، وبعد ما حضراتكم تعملوا صفقات جيدة اللي يحب ممكن اشرحله هي اتعملت ازاي ، لكن اعتقد الآن المطلوب هو الطريقة علطول .

في الصورة التي ارفقتها هتجدوا اسم الموقع وهو ينشر ها بشكل يومي ويمكنكم الحصول عليها منه يوميا .

هنلاقي فيها فوق خلص اسماء العملات وعندنا 11 زوج عملة يعني حاجة فل الفل جدا .

لما ننظر للصورة هنجد فيه خطوط لها عدة ألوان ، وهنلاقي في نهاية الصورة من تحت مفتاح الالوان دي أو دلالتها ، فسنجد المكتوب كما يلي بعد ترجمته طبعا .

الخطوط الحمراء تشير إلى أهم النقاط الرئيسية ، وعندما يتم كسرها فإن السعر يتحرك دورة كاملة حول الهرم .

معناه ايه الكلام ده ؟؟

هنلاقي انه على يسار الصورة ارقام من تحت لفوق متصاعدة ودي عبارة عن السعر فكل عملة محطوط علامة سوداء عند سعرها ، بنشوف العلامة السوداء فين ونشوف السعر مقابلها على اليسار كام ، ونشوف مكانها فين بين الخطوط الملونة .

المثال الموضوع في الصورة هو انه مثلا لو اتكسر الخط الاحمر المقابل للسعر 81 فهذا يعني ان السعر هيتحرك حتى يصل الى 121 وطبعا الكسر هنا جاي من تحت يعني السعر كان جاي من تحت وبعدين كسر الخط الاحمر 81 يبقى هيكمل لغاية 121

نفس الطريقة نطبقها على بقية الالوان .

والشرح موجود في المفتاح الرمزي الموجود في الصورة للألوان .

ولكن هنا استخدموا فلتر لتأكيد الكسر فقالوا سنعتمد صحة الكسر إذا أغلق السعر لمدة جلستين متواليتين بفارق 50 نقطة ، ساعتها يبقى الكسر تمام ونمشي في الاتجاه معاه .

هنلاقي علامة سهمين عكس بعض مكتوب عليهم واحد واتنين لما نشوف العلامة دي معناها انه تم تأكيد الكسر .

وفيه علامة سهمين عكس بعض باللون الازرق لما نشوفها معناها انه ما زلنا ننتظر تأكيد الكسر .
    وفيه علامة سهمين لونهم احمر مكتوب عليهم رقم اتنين ودي معناها انه تم الكسر ولكن لم يصل لقيمة 50 نقطة .

يعني الموضوع كله اننا نفهم الصورة معناها ايه ومعنى الرموز اللي مكتوبة عليها ايه .

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17