صفحة 58 من 268 الأولىالأولى ... 8485253545556575859606162636468108158 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 856 إلى 870 من 4020

الموضوع: فضفضه

الصورة الرمزية esmo
    esmo غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: فضفضه

نكمل
    توصلت بعد المناقشة الى الاتي:
    محرك السوق الاساسي هو الاخبار و البيانات الاقتصادية
    التحليل الفني دائما يتبع السوق و ليس العكس بمعنى انه يعطي تصور لو حصل يكون سليم و لو لم يحصل نقول ان تلك العملة لا تحترم الشارت
    التحليل الاساسي و هو ناتج الاحداث و الاخبار و البيانات هو المحرك الفعلي للحركة بمعني ان عدم احترام اي شارت يأتي بناء على الاحداث اي ان الاحداث لها اليد العليا للتحرك و الشارت لا يستطيع كبت جماح الحدث و ليس العكس
    الشارتات تعطي تصور بنسبة 50% لا اكثر ولا اقل بينما الاحداث يمكن ان تعطي تصور بنسب اعلى بكثير من الـ 50%
    ايضا الشارتات لا تعطي نقط دخول او خروج سليمة و كبيرها هي نسبة الـ 50% و بالصدفة
    فاصل و نواصل

الصورة الرمزية esmo

و من الحقائق ايضا
    ان التاريخ يعيد نفسه بمعنى ان اي سعر وصلت اليه العملة قابل للعودة اليه مهما بعدت المسافة و بالتالي التسرع يعتبر خراب بيوت و ايضا لزم الانتباه جيدا لضرورة ضبط النفس و السيطرة عليها و عدم التأثر بمقولات و تصورات الاخرين التي دائما تكون هدامة
    ايضا لابد من اي صعود هبوط و من بعد الهبوط لابد من صعود مهما طالت المدة الزمنية و من هنا يأتي اهمية ادارة راس المال
    الجملة الاتية مهمة جدا جدا جدا و هي ان هذه الحقائق السابقة تحتاج من يديرها بخبرة و يسيطر عليها و من هنا تأتي الخبرة و اهميتها في هذا المجال و لا ننسى ان الخبرة هي نتيجة اجمالي خبرات الاخرين و اخطائهم و ايضا اخطائنا نحن

و اعترف احقاقا للحق انني استفدت كثيرا من كل من الاخ ماجد و الاخ عباس قاهر الفوركس و الاخ الجميل و اخيرا الاخ نور الحموري

و توجد مقولة اعتبرها رائعة للاخ ماجد يقول اذا عرفت كيف يتحرك السوق فارم جميع المؤشرات و هذا بالنسبة لي مبدأ اساسي و الجملة طبعا تفسر نفسها

متابعين فضفضتك بشغف

الصورة الرمزية esmo

لماذا بعد كل صعود هبوط و العكس؟؟
    في حالة عدم وجود احداث و السوق مستقر يبقى السبب الوحيد هو جني الارباح بمعني اغلاق الصفقات لجني الارباح
    و في حالة الاحداث يكون ليس سبب واحد بل مجموعة من الاسباب
    اخيرا احب ان اوضح للاخ عمرو انني متفهم موقفه تماما و يظهر له انني ضد الاتجاه له الحق في ذلك فعلا و لكن اود ان اشرح جزء من طريقة عملي
    اولا اتخذ قرار الشراء او البيع يعني هبدأ من اين فاذا تأكدت من الاتجاه بنسبة كبيرة اتخذ القرار اما في حالة مثلا الهبوط المتلاحق فانني افضل ان ابدأ بالشراء كما حدث بالضبط هذه الفترة لانه ليس من المنطقى ان اقوم بالبيع و الهبوط حاصل و بعنف و انا اعمل بطريقة التعزيز و هي ممتازة جدا و تحقق نتائج عظيمة لان التعزيز يقلل الفرق بين النقاط و لكن من اين تحدد نقطة الشراء
    بدون اي مؤشرات المبدأ يقول ان اي هبوط وراءه صعود و لكن اين نهاية الهبوط لا احد يعرفها الا الله تعالى لذلك عندما يأتي هبوط كبير اجدها فرصة شراء و لو استمر الهبوط وجب التعزيز و هكذا مع طبعا ادارة محكمة لراس المال
    اسألك سؤال هل تابعت هبوط اليورو مثلا اول امس مساء اكثر من 300 نقطة؟ و من قبلها سلسلة الهبوط التي كانت حاصلة؟؟ ماذا حدث بعدها؟؟؟ تذبذب عنيف و صعود لنفس النقط التي انهار منها 300 نقطة صح؟؟
    لماذا؟؟ لانه و هذه حقيقة لن اجادل فيها ان الهبوط له حدود كما للصعود حدود
    و قد ذكرت في مشاركة انني سعيد بهذا الهبوط الفظيع مع اني كنت شاري لماذا فرحت؟؟؟ اكيد فهمت وجهة نظري
    لان هذا الهبوط في حد ذاته دافع قوي جدا للصعود ولا تنسى ارتفاع شهية المخاطرة ليس لسبب الا ان الهبوط كبير لدرجة لا احد يتخيلها مما يزيد في حد ذاته من شهية المخاطرة كما حصل مع عماد مثلا و رغبته الملحة في الشراء
    عموما انا اعمل بطريقة التعزيز و ايضا لي اسباب اخرى خاصة بي في العمل بهذا الاسلوب لذلك انا لا انصح احد او اقوم بتوصيات انما فقط افضفض بما يدور بداخلي و اذكر صفقاتي التي تخصني انا فقط و لا اوصي بالعمل بها

يا اخي تجد انسان مثلا مثل نور الحموري و بالرغم من وضعه و حجمه و خبرته التي ان نكرها احد يكون حقا جاحد و جاهل و حاقد تجد اخرين يلومونه و يدعون عليه في حالة الاخفاق و هذا حدث و رايته بعيني بصراحة الناس بتفكر ان الذي يعطي توصيات و كأنه يعطيها له هو فقط و على حسابه الخاص و هذا خطأ. لابد ان يكون له وجهة نظر و يوصف وجهة نظر اصحاب الخبرات على مقاسه هو و هذا قل ما يحدث للاسف
    اطلت عليكم و رغيت بما فيه الكفاية
    لكني افضفض .... شكرا و السلام عليكم و رحمة الله
    آخر تعديل بواسطة esmo ، 08-05-2010 الساعة 01:02 PM

الصورة الرمزية esmo

نسيت اقول حاجة
    اتوقع الصعود يبدأ من الثلاتاء و ليس الاثنين ليه؟؟؟ مش هقول

الصورة الرمزية esmo

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوعبدالله المرزوقي مشاهدة المشاركة
    متابعين فضفضتك بشغف
    منور و الله ابو عبد الله لي الشرف طبعا لمتابعة فضفضتي
    حياك الله بلهجة اخواننا الخليجيين

الصورة الرمزية esmo

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فوركساوى عربى مشاهدة المشاركة
    معلش يا يسمو يا خويا انا كتبت المشاركة الاخيرة ومن بعد المغرب نمت وما صحيت الا قبل الفجر بشوية
    وعلى كده بقى عايزين قعدة محترمة نناقش فيها المواضيع دى
    اكيد يا ابو احمد جاهز للمناقشة و التعلم منك فأنت اهل لذلك

الصورة الرمزية esmo

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فوركساوى عربى مشاهدة المشاركة
    لا لا يا عمرو انا مقصدتش ان انت معترض او حاجة زى كده لكن حبيت اوضحلك وجهة نظر ايسمو
    لانه هو بيستخدم عده عقود مش عقد واحد وفى مناطق سعرية كتيرة
    واستحالة هتلاقى واحد على صواب على طول لكن فعلا فى حاجات بتحصل على الشاشة مش بتقدر تمسك نفسك فيها يعنى انا امبارح مكنتش ناوى اعمل اى عمليات لقيت فى ارتدادة دخلت اشتريت فى اليورو والباوند
    وان شاء الله الاسبوع القادم يكون كله خير للجميع ومنور فى باب اخونا عماد ويا ريت تنورنا دايما بارائك خاصة اذا كان ليك رؤية بالموجات
    شكرا و الله يا ابو احمد كلامك هذا يؤيد كلامي
    مثلا البائعين و المشترين بالامس طبيعي ان يحققوا ارباح و كبيرة ايضا و لكن من يملك الثبات؟؟؟
    فالثبات اساس العمل هنا يا اخي دة فرق اللو من الهاي في الانجليزي مثلا 475 نقطة تخيل؟؟

الصورة الرمزية lionofegypt2020
    lionofegypt2020 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esmo مشاهدة المشاركة
    نكمل
    توصلت بعد المناقشة الى الاتي:
    محرك السوق الاساسي هو الاخبار و البيانات الاقتصادية
    التحليل الفني دائما يتبع السوق و ليس العكس بمعنى انه يعطي تصور لو حصل يكون سليم و لو لم يحصل نقول ان تلك العملة لا تحترم الشارت
    التحليل الاساسي و هو ناتج الاحداث و الاخبار و البيانات هو المحرك الفعلي للحركة بمعني ان عدم احترام اي شارت يأتي بناء على الاحداث اي ان الاحداث لها اليد العليا للتحرك و الشارت لا يستطيع كبت جماح الحدث و ليس العكس
    الشارتات تعطي تصور بنسبة 50% لا اكثر ولا اقل بينما الاحداث يمكن ان تعطي تصور بنسب اعلى بكثير من الـ 50%
    ايضا الشارتات لا تعطي نقط دخول او خروج سليمة و كبيرها هي نسبة الـ 50% و بالصدفة
    فاصل و نواصل
    و من الحقائق ايضا
    ان التاريخ يعيد نفسه بمعنى ان اي سعر وصلت اليه العملة قابل للعودة اليه مهما بعدت المسافة و بالتالي التسرع يعتبر خراب بيوت و ايضا لزم الانتباه جيدا لضرورة ضبط النفس و السيطرة عليها و عدم التأثر بمقولات و تصورات الاخرين التي دائما تكون هدامة
    ايضا لابد من اي صعود هبوط و من بعد الهبوط لابد من صعود مهما طالت المدة الزمنية و من هنا يأتي اهمية ادارة راس المال
    الجملة الاتية مهمة جدا جدا جدا و هي ان هذه الحقائق السابقة تحتاج من يديرها بخبرة و يسيطر عليها و من هنا تأتي الخبرة و اهميتها في هذا المجال و لا ننسى ان الخبرة هي نتيجة اجمالي خبرات الاخرين و اخطائهم و ايضا اخطائنا نحن

و اعترف احقاقا للحق انني استفدت كثيرا من كل من الاخ ماجد و الاخ عباس قاهر الفوركس و الاخ الجميل و اخيرا الاخ نور الحموري

و توجد مقولة اعتبرها رائعة للاخ ماجد يقول اذا عرفت كيف يتحرك السوق فارم جميع المؤشرات و هذا بالنسبة لي مبدأ اساسي و الجملة طبعا تفسر نفسها
    في حالة عدم وجود احداث و السوق مستقر يبقى السبب الوحيد هو جني الارباح بمعني اغلاق الصفقات لجني الارباح
    اخيرا احب ان اوضح للاخ عمرو انني متفهم موقفه تماما و يظهر له انني ضد الاتجاه له الحق في ذلك فعلا و لكن اود ان اشرح جزء من طريقة عملي
    اولا اتخذ قرار الشراء او البيع يعني هبدأ من اين فاذا تأكدت من الاتجاه بنسبة كبيرة اتخذ القرار اما في حالة مثلا الهبوط المتلاحق فانني افضل ان ابدأ بالشراء كما حدث بالضبط هذه الفترة لانه ليس من المنطقى ان اقوم بالبيع و الهبوط حاصل و بعنف و انا اعمل بطريقة التعزيز و هي ممتازة جدا و تحقق نتائج عظيمة لان التعزيز يقلل الفرق بين النقاط و لكن من اين تحدد نقطة الشراء
    بدون اي مؤشرات المبدأ يقول ان اي هبوط وراءه صعود و لكن اين نهاية الهبوط لا احد يعرفها الا الله تعالى لذلك عندما يأتي هبوط كبير اجدها فرصة شراء و لو استمر الهبوط وجب التعزيز و هكذا مع طبعا ادارة محكمة لراس المال
    اسألك سؤال هل تابعت هبوط اليورو مثلا اول امس مساء اكثر من 300 نقطة؟ و من قبلها سلسلة الهبوط التي كانت حاصلة؟؟ ماذا حدث بعدها؟؟؟ تذبذب عنيف و صعود لنفس النقط التي انهار منها 300 نقطة صح؟؟
    و قد ذكرت في مشاركة انني سعيد بهذا الهبوط الفظيع مع اني كنت شاري لماذا فرحت؟؟؟ اكيد فهمت وجهة نظري
    لان هذا الهبوط في حد ذاته دافع قوي جدا للصعود ولا تنسى ارتفاع شهية المخاطرة ليس لسبب الا ان الهبوط كبير لدرجة لا احد يتخيلها مما يزيد في حد ذاته من شهية المخاطرة كما حصل مع عماد مثلا و رغبته الملحة في الشراء
    عموما انا اعمل بطريقة التعزيز و ايضا لي اسباب اخرى خاصة بي في العمل بهذا الاسلوب لذلك انا لا انصح احد او اقوم بتوصيات انما فقط افضفض بما يدور بداخلي و اذكر صفقاتي التي تخصني انا فقط و لا اوصي بالعمل بها

يا اخي تجد انسان مثلا مثل نور الحموري و بالرغم من وضعه و حجمه و خبرته التي ان نكرها احد يكون حقا جاحد و جاهل و حاقد تجد اخرين يلومونه و يدعون عليه في حالة الاخفاق و هذا حدث و رايته بعيني بصراحة الناس بتفكر ان الذي يعطي توصيات و كأنه يعطيها له هو فقط و على حسابه الخاص و هذا خطأ. لابد ان يكون له وجهة نظر و يوصف وجهة نظر اصحاب الخبرات على مقاسه هو و هذا قل ما يحدث للاسف
    نسيت اقول حاجة
    اتوقع الصعود يبدأ من الثلاتاء و ليس الاثنين ليه؟؟؟ مش هقول
    ايه ياريس الكلام الكبير دة ربنا يكرمك ويكرم الجميع ان شاء الله يارب

بس ليه الصعود مش هيبدأ الاثنين

الصورة الرمزية esmo

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lionofegypt2020 مشاهدة المشاركة
    ايه ياريس الكلام الكبير دة ربنا يكرمك ويكرم الجميع ان شاء الله يارب

بس ليه الصعود مش هيبدأ الاثنين
    منور يا ليووووون
    السوق تذبذب و كأنها حرب نووية الخميس مساء و تأثير ما حدث كان امس الجمعة و تصادف انه يوم الاغلاق لذلك اتوقع مهما كانت هناك بيانات و اخبار جيدة في منطقة اليورو فما حدث يكفي المضاربين بالابتعاد عن المتاجرة مع الافتتاح و التريث و هذا ما يجعل هذا التصور بداخلي و طبعا يخطأ و يصيب

الصورة الرمزية amr eltabei
    amr eltabei غير متواجد حالياً عضو اللجنة الاستشارية سابقاً

بدون اي مؤشرات المبدأ يقول ان اي هبوط وراءه صعود و لكن اين نهاية الهبوط لا احد يعرفها الا الله تعالى لذلك عندما يأتي هبوط كبير اجدها فرصة بيع و لو استمر الهبوط وجب التعزيز و هكذا مع طبعا ادارة محكمة لراس المال

اخى الكريم ايسمو
    انا سعيد بجد بهذا الحوار الجميل وتفهمت نقاط كنت جاهلها تماما واطمنت عليك والله بجد انت فاهم كويس السوق دة ماشى ازاى ومكنتش فاكر انك بتفكر بألطريقة دة خالص ربنا يكرمك ويكرمنا جميعا ان شاء الله
    بس لية تعليق صغير انا فى السوق دة تقريبا من 2004 دخلت السوق بمبلغ كويس ودبلرتة فى 30 يوم لانى كنت بشتغل شارت وبس يعنى تكنكل بحكم شغلى فى البورصة المصرية مدة كبيرة جدا وطبعا دارس تحليل فنى وبس وكنت بعتمد علية اوى لما دخلت الفوركس اكتشفت انة البيانات الاقتصادية مهمة جدا طبعا بعد نزول اليورو فى 2008 النزول الكبير وعملت زيك بألظبط
    اشتريت وافرجت بكميات هائلة حسب المحفظة بتاعتى وعاندت السوق كتير وكانت النتيجة
    مارجن كول وقتها صممت اتابع وادرس الجزء الناقص عندى وهو التحليل الاساسى
    والحمد لله رجعت الخسارة ااضعاف اضعافها ودة كان بسبب ادارة راس المال السليمة
    وكان اهم حاجة فيها ان السوق ميغرنيش سواء بألصعوض القوى او العكس والتحكم
    فى النفس اللى انا شخصيا اعتبرها الجزء الناقص فى ناس كتير بتخسر فلوسها لحد الان
    يا اخى اوعى تزعل منى انا معرفكش شخصيا ومليش مصلحة خالص والله دة انا لفت نظرى اسم الموضوع فضفضة فقولت اخش اشوف اية الموضوع دة وعجبنى اسلوبكم فى النقاش
    وبحكم شغلى والضغط العصبى اللى الواحد فية قولت افضفض معاكو دة كل الموضوع اخى الكريم
    ومتزعلش منى خالص والله كنت عايز افيد واستفيد بردة بس شفت فى مشاركاتك الاخيرة نفسى من كام سنة دة اللى حصل
    ملحوظة انا متشرفتش بألاخوة الكرام اللى ذكرتهم ومعرفت حد فيهم طبعا غير اخونا نور الحمورى طبعا غنى على التعريف وانا شخصيا اعتبرة من احسن العقليات اللى صادفتها فى السوق دة اكيد رغم انى مقريتش موضوعة كامل يدوب كام صفحة بس انا عارفة طبعا من خلال القنوات اللى بيطلع فيها وربنا يكرمة ويصبرة ويكمل اكيد هيفيد ناس كتير وانا واحد منهم
    لانة بيحلل بطريقة مشتركة جميلة بكل المقييس واسف على الاطالة وسوء الفهم منى.....

الصورة الرمزية esmo

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amreltabei مشاهدة المشاركة
    اخى الكريم ايسمو
    انا سعيد بجد بهذا الحوار الجميل وتفهمت نقاط كنت جاهلها تماما واطمنت عليك والله بجد انت فاهم كويس السوق دة ماشى ازاى ومكنتش فاكر انك بتفكر بألطريقة دة خالص ربنا يكرمك ويكرمنا جميعا ان شاء الله
    بس لية تعليق صغير انا فى السوق دة تقريبا من 2004 دخلت السوق بمبلغ كويس ودبلرتة فى 30 يوم لانى كنت بشتغل شارت وبس يعنى تكنكل بحكم شغلى فى البورصة المصرية مدة كبيرة جدا وطبعا دارس تحليل فنى وبس وكنت بعتمد علية اوى لما دخلت الفوركس اكتشفت انة البيانات الاقتصادية مهمة جدا طبعا بعد نزول اليورو فى 2008 النزول الكبير وعملت زيك بألظبط
    اشتريت وافرجت بكميات هائلة حسب المحفظة بتاعتى وعاندت السوق كتير وكانت النتيجة
    مارجن كول وقتها صممت اتابع وادرس الجزء الناقص عندى وهو التحليل الاساسى
    والحمد لله رجعت الخسارة ااضعاف اضعافها ودة كان بسبب ادارة راس المال السليمة
    وكان اهم حاجة فيها ان السوق ميغرنيش سواء بألصعوض القوى او العكس والتحكم
    فى النفس اللى انا شخصيا اعتبرها الجزء الناقص فى ناس كتير بتخسر فلوسها لحد الان
    يا اخى اوعى تزعل منى انا معرفكش شخصيا ومليش مصلحة خالص والله دة انا لفت نظرى اسم الموضوع فضفضة فقولت اخش اشوف اية الموضوع دة وعجبنى اسلوبكم فى النقاش
    وبحكم شغلى والضغط العصبى اللى الواحد فية قولت افضفض معاكو دة كل الموضوع اخى الكريم
    ومتزعلش منى خالص والله كنت عايز افيد واستفيد بردة بس شفت فى مشاركاتك الاخيرة نفسى من كام سنة دة اللى حصل
    ملحوظة انا متشرفتش بألاخوة الكرام اللى ذكرتهم ومعرفت حد فيهم طبعا غير اخونا نور الحمورى طبعا غنى على التعريف وانا شخصيا اعتبرة من احسن العقليات اللى صادفتها فى السوق دة اكيد رغم انى مقريتش موضوعة كامل يدوب كام صفحة بس انا عارفة طبعا من خلال القنوات اللى بيطلع فيها وربنا يكرمة ويصبرة ويكمل اكيد هيفيد ناس كتير وانا واحد منهم
    لانة بيحلل بطريقة مشتركة جميلة بكل المقييس واسف على الاطالة وسوء الفهم منى.....
    يا اخي الكريم انا لم اذكر مطلقا اي لمحة عن لوم او عتاب او ما شابه لشخصكم الكريم
    و الله لو قارنت خبرتك بخبرتي في هذا المجال لاكتسحتني و غيرك كثير انا اعتبر مبتدأ و لكن انا وضعت خبراتي في المجالات الاخري في الفوركس هذا هو الموضوع
    و للتعارف اكثر انا و لله الحمد لدي خبرات كبيرة في مهارات الدعاية و البيع و مهارات التفاوض و الاتصال هذا بالرغم من ان مجالي اساسا ليس في هذه المجالات من اصله

الصورة الرمزية amr eltabei
    amr eltabei غير متواجد حالياً عضو اللجنة الاستشارية سابقاً

يا اخي الكريم انا لم اذكر مطلقا اي لمحة عن لوم او عتاب او ما شابه لشخصكم الكريم
    و الله لو قارنت خبرتك بخبرتي في هذا المجال لاكتسحتني و غيرك كثير انا اعتبر مبتدأ و لكن انا وضعت خبراتي في المجالات الاخري في الفوركس هذا هو الموضوع
    و للتعارف اكثر انا و لله الحمد لدي خبرات كبيرة في مهارات الدعاية و البيع و مهارات التفاوض و الاتصال هذا بالرغم من ان مجالي اساسا ليس في هذه المجالات من اصله
    ياباشا اكتسحتك اية بس دة انت فاهم تمام ولو الوقت قليل تبقى استاذ طبعا هههههههههه
    انا سعيد بمعرفتك والله وبمعرفة الاخوة الكرام هنا فى الموضوع دة وانا مجالى فى الفوركس
    وبس وتقدر تقول فى الاسواق من زمان وعدى عليا حاجات كتيييييير اوى لاكن قابلت ناس مبتداءة
    واتعلمت منهم كتير اوى الحكاية عمرها مكانت بالسن ابدا وبعدين انا مش كبير فى السن اوى هههههههه عموما حصل خير وربنا يكرمنا كلنا ان شاء الله
    ممكن طلب صغير منك اهة شوف هتعلم منك حاجة مهم جدا جدا وهية ازاى ارفع تشارت
    مش عارف اعملها خالص ودة مهم جدا ليا ممكن ولك الشكر.....

الصورة الرمزية esmo

اسف للتاخر في الرد بس و الله انا ما بشتغلش ع الشارتات و بالتالي مش عارف ازاي ترفع شارت بس هنا موجود الاخ يوسف معلم في الحاجات دي و اول ما ييجي اكيد هيعرفنا ازاي نرفع شارت
    تحياتي

الصورة الرمزية lionofegypt2020
    lionofegypt2020 غير متواجد حالياً عضو نشيط

متتواضعش يا اسمو انت خلاص عديت ياريس هههههههههه

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17