صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1234
النتائج 46 إلى 52 من 52
    الصورة الرمزية portfolio stocks
    portfolio stocks غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: اسرار الكون

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هامان مشاهدة المشاركة
    ههههههههههههههههه
    فاكر
    ده المجنون عمل فينا عمايل يومها

فاكر بس على فكره العيب مش فيه ، انا عن نفسي كنت متحيز جدا وفي حجات كتيره مش مظبوطه معايا انت شايف هو عمال يقلب علي كل شويه بخبر من الشرق والغرب لكن برده يرجع زي ما احنا عايزين اعتقد انه شويه صبر بس على التعليم الناس هتبقى حلوه اوي واللهي

افتراضي رد: أسرار تجارة الفوركس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة portfolio stocks مشاهدة المشاركة
    نحدث مع بعض البيانات ونشوف الوضع ايه ومتنسوش اننا فعليا داخل تريده ، يعني مش تهريج...
    هتلاحظ اني غيرت العد من الشارت اللي قبله لان العنف اللي حصل مش مناسب لتقسيمات الداخليه طبقا لقانون التبادل بين الامواج رقم 2 ورقم 4 عشان كده غيرت النسب بالذات في الموجه الرابعة الأخيره لكنها لازات ضمن الاتجاه الأصلي .
    اكدت على نقطه مهمه جدا وهي when it's over it's over لما هتلاقي التقسيمات الداخليه هتلاقي انه في حاجه اتقفلت وفي سر مهم من اسرار ارقام اليوت وهو الرقم 4 بمعنى انه اي موجه خماسيه عندك تضاف لها 4 + 5=9 لو عندك موجه زجزاج تركيبها 3+4= 7 ده هيكون تركيب الامتداد الداخلي لاي موجه عندك يعني في المثل الموجود معانا هنا ، هتلاقي من عند القمه عند الموجه 2 بين المربعات باللون الأصفر بدأ الموضوع يتشعب ويمتد احسب عدد الامتداد هتلاقيها 9 لو فكرت تفك تركيب اي موجه تانيه خماسيه هتلاقيها وصلت 13 عباره عن 5+4+4=13 ممكن تفضل كده لما لا نهايه . سواء كنت في زجزاج او موجه دافعة .

يبقى بعد ما الأقفال ده انتهى وبدأ يحصل ارتداد كبير احنا قفلنا موجه مهمه طب ياترى تركيب الموجه ده عباره عن 3 ولا 1 من 3 الأجابه هتكون 1 من 3 لانه طبقا لقوانين اليوت ما ينفعش يحصل تداخل بين 2 و 4 فاذا انا اخدتها 3 وهو ارتدد داخل 2 يبقى انا حاسب غلط الموضوع كده اتشعب تاني وانا شغال في 1 من 3 من 3 من 3 . عشان كده احنا هنحافظ على نفس العمليه بتاعتنا وهي بيع وهنرفع الاستوب بعض الشيء حتى مستوى 158.80 لانه بكسر المستوى ده لفوق السيناريو ده يبقى انتهى تماما واحنا من البداية في خطأ ما في الحسابات ،، اي حد هيحسبها هيقول انك داخل من عند 155.80 والاستوب 158.8 يعني بتضحي بــ 300 نقطه ايوه مفيش مشاكل ادخل بعقود صغيره لانه الهدف بتاعي قريب من 147 يعني حوالي 900 نقطه

معلش يا جماعة انا بعدت بس السوق المصري هيجننا ،، لاحظ احنا لازالنا داخل تقسيمات وتفريعات الموجه التالته الاستوب في مكانها بدأن في التالته من تاني

لازم تاخد بالك من نقطه في غاية الأهميه انك في اي وقت تبقى شغال لازم تكون عندك سيناريو اساسي وسيناريو بديل والسيناريو الأساسي بتاعك بيكون في حجات بتأكده يعني مثلا زي ما احنا عارفين انه القوانين التلاته منهم قانون بيأكد على انه قاع الموجه 2 لا يتجاوز قمة بداية الموجه 1 فا طول ما انت شغال عينك عليه وتحدد السيناريوهات البديله وتقول انه اه هيرد عكس اتجاهي اللي انا محدده لكن مش هينفع يكسر القمة ده باي حال من الاحوال لانه لو كسرها السيناريو بتاعي هيكون مش مظبوط والسيناريو البديل هيبدأ يتحقق ،،، \

يعني في المثل بتاعنا السيناريو الأساسي بتاعنا انه احنا عايزين موجه خماسيه وبدأت تتشعب عباره عن 1-2 ،، 1-2 لكن في نفس الوقت السيناريو البديل هيكون عباره عن ABC يعني واحد الأولى هي a التانيه البديل لها هيكون b واحد من تلاته بالدرجه الأصغر هتكون هي c كبديل والمفترض انه باي حال من الاحوال ميكسرش قمة 1 ابدا لأنه بكسرها السيناريو البديل هيكون ABC واحنا خلاص خلصنا تصحيح وبرده نرجع نفس الكلام

WHEN IT'S OVER IT'S OVER

يبقى خلاص التصحيح خلص احنا قاعدين بنعمل ايه ، لازم نخرج فا لازم دايما ً تكون معاك السيناريوهات البديله قصاد عينك

لازم تاخد بالك من نقطه في غاية الأهميه انك في اي وقت تبقى شغال لازم تكون عندك سيناريو اساسي وسيناريو بديل والسيناريو الأساسي بتاعك بيكون في حجات بتأكده يعني مثلا زي ما احنا عارفين انه القوانين التلاته منهم قانون بيأكد على انه قاع الموجه 2 لا يتجاوز قمة بداية الموجه 1 فا طول ما انت شغال عينك عليه وتحدد السيناريوهات البديله وتقول انه اه هيرد عكس اتجاهي اللي انا محدده لكن مش هينفع يكسر القمة ده باي حال من الاحوال لانه لو كسرها السيناريو بتاعي هيكون مش مظبوط والسيناريو البديل هيبدأ يتحقق ،،، \

يعني في المثل بتاعنا السيناريو الأساسي بتاعنا انه احنا عايزين موجه خماسيه وبدأت تتشعب عباره عن 1-2 ،، 1-2 لكن في نفس الوقت السيناريو البديل هيكون عباره عن ABC يعني واحد الأولى هي a التانيه البديل لها هيكون b واحد من تلاته بالدرجه الأصغر هتكون هي c كبديل والمفترض انه باي حال من الاحوال ميكسرش قمة 1 ابدا لأنه بكسرها السيناريو البديل هيكون ABC واحنا خلاص خلصنا تصحيح وبرده نرجع نفس الكلام

WHEN IT'S OVER IT'S OVER

يبقى خلاص التصحيح خلص احنا قاعدين بنعمل ايه ، لازم نخرج فا لازم دايما ً تكون معاك السيناريوهات البديله قصاد عينك

طول ما احنا ماشيين السيناريو بتاعنا عمال بيتأكد وخلاص قربنا جدا من اننا نتاكد احنا ماشين صح في موجه 1-2 ،، 1-2 ولا لا السيناريو مش مظبوط ولازم نخرج زي ما احنا شايفين انه بيعمل قمم اقل وقيعان اعلى وده تاكيد واضح جدا حتى الآن انه العد بتاعنا هو 1-2 ،، 1-2 في شيء من الدقه هنستمر معاه لغاية ما يكسر قمة 1 لاي موجه وقتها يبقى خلاص فعلا التصحيح انتهى والسيناريو البديل يبدأ يشتغل

افتراضي رد: اسرار الكون

Flats

Flats-expanded flats- running flats

موجات اليوت بتبدأ من اي قاع واضح نبدأ نعد على اساس انه impulse wave إلى أن يثبت السوق العكس بخصوص gbp/jpy من القاع الموجود عند 118.78 هنلاقي انه بدأ يتحرك في شكل امتداد واضح جدا وده منطقي على فكره لانه مش معقوله انه السوق يبدأ يتحرك لفوق بشكل واضح معلن للعالم كله انه انا خلاص خلصت نزول وهبدأ اتحرك لفوق فا ياللى نكسب كلنا ، اسواق المال مش بالبساطه ده لانه فعلا معندهاش قلب،،،

كمان

ارقام فيبوناتشي عامله تأكيدات قويه جدا على انه الترقيم صحيح هنلاحظ انه الموجه التالتة بالحروف الرومانيه باللون الاحمر انتهت فعلا وفي مقوله مهم جدا بتقول
    When it's over it's over
    فا من المنطلق ده على الرغم من انه في هاي جديد حصل لكن كانت الموجه التالته انتهت طيب احنا كل شغلنا هيكون في الموجه المرقمه بالحروف الروماني بالاحمر لو لاحظنا هنلاقي انه الموجه التانيه منها كانت sharp وطبقا لل guide line اللي بيقول انه غالبا هيكون في تبادل بين الموجه التانيه والرابعة بمعنى انه لو الموجه التانيه كانت حاده او sharp يبقى الموجه الرابعه هتكون من عائلة الموجات المسطحة سواء flat-expanded flat - running flat لو لاحظنا بداية التصحيح بتاع الموجه الرابعة كان قصير جدا اذا احنا في حاجه لاننا نعمل هاي جديد علشان نأكد على الفلات غير المنتظم وبما انه الهاي اتكسر يبقى الاحتمال انها مش فلات منتظم واحنا دلوقت في فلات غير منتظم ومعانا تأكيدات اكتر على منطقية العد .

يبقى احنا استفدنا من 3 نقط :ـ
    1. انه الموجه التانيه حاده يبقى الرابعه عرضيه .
    2. انه بداية التصحيح للموجه الرابعة كان قصير جدا.
    3. الهاي الخاص بقمة التالته اتكسر يبقى دخلنا في الفلات غير المنتظم .

طب ده بخصوص الــ guide lines طب نطبق كده ونشوف ارقام فيبوناتشي هتدينى تأكيدات اكتر على الكلام ده ولا لأ.

المعروف انه تركيب الفلات عباره عن a-b-c تركيبهم الداخلي 3-3-5 والتركيب الداخلي هيكون واضح اكتر على الفريمات الأقل.
    من فيبوناتشي حساباتنا كلها بتكون مبنيه على الموجه A :-
    1. B=1.318 of A
    2. C = 1.618 of A
    3. C= 2.618 of A
    4. C = 4.25 of A

طيب نحسب مع بعض ونشوف مستهدفاتنا

Length of A = 160.45-154.83 = 562 pip

Length of B = 562 * 1.318 =740 pip

Wave B target = low of A+ B target

154.83+740 = 162.23

لاحظ القمة كانت كام 162.53 يبقى سحر ولا لأ

نجيب مستهدف الموجه C : Wave C = 562*1.618=910
    End of B - C target
    162.53 - 910 = 153.43

wave C = 562* 2.618
    162.53 - 1472 = 147.87

لاحظ المستهدف التاني بيتفق مع كام ،، المستهدف التاني بيتفق مع تصحيح 38 % فيبوناتشي من بداية الموجه التانيه حتى نهاية الموجه التالته علشان اقدر استنتج بيه مستهدف الموجه الرابعة اللي وصل بالظبط عند 147.87 وزي ما هو معروف انه عادة الموجه الرابعة بتساوي 38 % من طول الموجه التالتة وكمان بيكون في منطقة الموجه الرابعة من درجة اقل الموجودة بالدائرة الزرقاء وده تأكيد كمان على انه الموجه a مكنتش هي التصحيح .. سحر ولا مش سحر

يبقى التريدة بتاعتنا بيع من اي منطقه بهدف 147.87 وحد وقف الخسارة بتاعنا هو قمة الموجه B بالظبط عند 162.60 لانه وقتها هيبقى الترقيم في شيء خطأ ونعيد الترقيم من جديد
    اللي عايز يظبط اكتر منطقة دخوله ينزل بالفريم شويه مثلا ساعة او اربع ساعات وانا هحاول اعمل كده لاني هبدأ ادخل بيع من تقريبا 159.5 والاستوب 162.6 يعني من اي مكان ندخل نحافظ على الاستوب وكل على حسب حسابه.
    متهيأ لي يبقى في التريده ده غطينا فيها الموجه الفلات غير المنتظم بشكل واضح لو في حد عنده استفسارات اكتر ممكن نكلم عليها كمان لو في نقط تاني محتاجه تتغطى وحد عايز يضفها ياريت يتفضل

يا جماعة انا بعدت عن الموضوع لانه مكنش في تفاعل لكن الخلاصه انه بعد طول انتظار وبعد ضرب استوبين الهدف الاول تحقق اعتقد انه استهلك وهيحترم المستهدف الاول مش التاني وده بعد ظهور الانحراف الايجابي على فكره ده شارت 8 ساعات

وعلى الرغم من وجود بعد التعديلات في الترقيم نظرا لتعقد الموجه الرابعة زياده عن اللزوم لكنها تمت ان شاء الله وخلاص هنبدأ في الخامسه اعتقد انها هتستغر اقل من اسبوع للي هيقدر يمسك اعصابه بالتوفيق واتمنى مزيد من التفاعل

آخر تعديل بواسطة portfolio stocks ، 07-07-2009 الساعة 08:26 PM

التريده الاخيره كان فيها بعض الاختلافات في الترقيم والبدايات لكن اللي عايز اقوله كخلاصه انه على الرغم من الاختلافات البسيطه لكن يبقى اليوت قادر وبشده على تحديد الاتجاه الحقيقي وده شارت الكيبل الفترة الجاييه ان شاء الله

يا خساره معرفتش استفاد منها كما ينبغي بالتوفيق

صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1234