مشاهدة نتائج الإستطلاع: كم تعتقد قدرتك علي الدخول في صفقات بمفردك وتحديد الاهداف والستوب حسب طريقه العمل

المصوتون
993. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • 25 %

317 31.92%
  • 50 %

208 20.95%
  • 75 %

250 25.18%
  • 100 %

218 21.95%
صفحة 799 من 1075 الأولىالأولى ... 299699749789793794795796797798799800801802803804805809849899 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 11,971 إلى 11,985 من 16120

افتراضي رد: الهارمونيك طريقك للمليون بإذن الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexcat مشاهدة المشاركة
    صباح الفل على كل الموجودين في الورشة...
    اللي اعرفهم زي سامح و مراد و ابو عبد الله و اللي لسه مااعرفهمش زي عبادي و افريج
    بجد و الله يا جماعة انا باحيي فيكم الروح الحلوة اللي بتشغل الكل و بتصحصح الدماغ في حاجات مفيدة و ناجحة و فعلا الورشة دي مشرفة لكل شباب العرب المشاركين لانها بتثبت ان كلنا لما نتفق على خير و فايدة اكيد هننجح..
    و على فكرة الورشة دي في المنتدي اقوي ورشة موجودة من مستوي فني للاعضاء و مستوي علمى و متابعة و ذوق احترام كمان لبعض ، انا بقالي فترة بادخل ورش على المنتدي ده و ما فييش اي واحدة وصلت للدرجة دي في المنتدي و اللي مش مصدق يجرب يقري و يشوف ...
    و عموما المفروض اننا نوجه الشكر لاول واحد علمنا الهارمونيك و تعب نفسه علشان يبسط النظرية بالمنظر ده و هو الدكتور محمد ناشيئ الفوركس لانه الأساس لأي معلومة و صلنالها هنا و مازال اثابه الله مصدر علم دائم لينا كلنا
    نرجع بقي للفوركس..دلوقتي يا مراد انت عايز حد يقول رايه ؟صح؟ طيب يعني ازاي بالظبط؟؟ ما انا ممكن يبقي ليا راي بس مش واثقة في صحته فاخاف اقوله لانه ممكن حد يكون صح و انا اشككه فتروح الفرصة منه او ازود من ثقته فيها و يدخلها و يطلع راينا غلط و باخاف اكتر لو حد دخل ورانا و ما قالش , فعلا باحس انها مسئولية و الله فبالتالي باخاف ارد ، يعني بابقي متابعة على طول و و ليا راي بس باخاف من مسئولية المشاركة ، و باحس ان في ناس اعلم و اقدر مني على المتابعة و الرد فما ارد و خاصة ان مستوى الرد بيكون احيانا عالي جدا و فيه نقط كمان انا ما خدتش بالي منها فاعمل ايه ؟؟ارد و اقول رائي و ممكن بالشارتات كمان و على الله ؟؟و لو حد اختلف او اتفق يقول ؟؟ و نقول ان مسئولية الدخول على صاحب القرار و لا ايه ؟؟
    يا ريت حد يرد عليا بكلام و طلبات واضحة ، يعني اقول ازاي ، ارد برائي ازاي و اطرحه فنيا ازاي علشان انا اصلا يا جماعة اساس شغلي البورصة المصري من 6 سنين و المجال ده امتداد عايزة انميه و انا تقريبا متفرغة للبورصة طول اليوم و ممكن اكون عضو فعال جدا لانه اساس مجالي و ان شاء الله انا باجهز لالانضمام لجمعية المححلين الفنين المصريين و ناوية شوية كده و ادخل على امتحان السي ام تي فبالتالي الشغل ده هيعلى من مستواي العلمي و المهني بالتأكيد و اهو نبقي افدنا و استفدنا ...
    انا منتظرة ردكم و رايكم و شكرا
    اهلا بيكي يا أختي معنا وشكراا علي المجامله

وفعلا الورشه من احسن الي أحسن ان شاء الله بوجود الاعضاء ومجهودهم الواضح في مساعده البعض

اما بالنسبه للردود والاراء

انا عايز اسال سؤال لو انا ترددت في غتح الموضوع او وضع الصفقات كان هيكون فيه ورشه من الاساس ؟

وهل كان مستواي انا شخصيا بهذا الشكل عندما قررت فتح الموضوع ؟

انا رايي ان كل شخص يشاهد الموضوع يجب ان يكون له رأيي ويشارك طالما رايه مبني علي اساس طريقه الورشه

يعني اي فرصه مادام الشخص يراعي النظر للفريمات ويقصد بها الخير يجب ان يقوم بالرد وتدريجيا سوف يرتفع مستواه وتتحسن ثقته في نفسه ويفيد غيره

وفي النهايه التوفيق من عند الله والدخول مسؤليه شخصيه لكل فرد اما ان كل شخص يصمت ويخاف فسوف ينتهي اي موضوع بالاغلاق

ارجو لكي التوفيق في دراستك للوصول لكل ما تتمنيه ان شاء الله ( 6 سنوات في البورصه المصريه علي فكرة انتي كده خبرتك أكبر من معظم الاعضاء في الورشه )

وارجو للجميع التوفيق في تجارتهم

الاسترليني ين بيع من 158.45 والستوب 158.80

بالتوفيق ان شاء الله
    آخر تعديل بواسطة ناشيء الفوركس ، 31-07-2009 الساعة 02:29 PM

الصورة الرمزية forexcat
    forexcat غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناشيء الفوركس مشاهدة المشاركة
    اهلا بيكي يا أختي معنا وشكراا علي المجامله

وفعلا الورشه من احسن الي أحسن ان شاء الله بوجود الاعضاء ومجهودهم الواضح في مساعده البعض

اما بالنسبه للردود والاراء

انا عايز اسال سؤال لو انا ترددت في غتح الموضوع او وضع الصفقات كان هيكون فيه ورشه من الاساس ؟

وهل كان مستواي انا شخصيا بهذا الشكل عندما قررت فتح الموضوع ؟

انا رايي ان كل شخص يشاهد الموضوع يجب ان يكون له رأيي ويشارك طالما رايه مبني علي اساس طريقه الورشه

يعني اي فرصه مادام الشخص يراعي النظر للفريمات ويقصد بها الخير يجب ان يقوم بالرد وتدريجيا سوف يرتفع مستواه وتتحسن ثقته في نفسه ويفيد غيره

وفي النهايه التوفيق من عند الله والدخول مسؤليه شخصيه لكل فرد اما ان كل شخص يصمت ويخاف فسوف ينتهي اي موضوع بالاغلاق

ارجو لكي التوفيق في دراستك للوصول لكل ما تتمنيه ان شاء الله ( 6 سنوات في البورصه المصريه علي فكرة انتي كده خبرتك أكبر من معظم الاعضاء في الورشه )

وارجو للجميع التوفيق في تجارتهم

مرسي يا دكتور محمد على ردك و اهتمامك اللي اتعودنا عليه منك...
    انا كمان واخدة كورسات تبع شركة ترند و الله وكنت باطلع والله بجيد و الشهادة موجودة بس الفوركس دي موضوع مختلف تماما و صعب لان وقت التداول هنا ممتد بالنسبة للبورصة المصري التانيه مجرد 4 ساعات في اليوم و على فكرة انا بديت اطبق الهارمونيك من يوم ما ابتديت ادرسه على فرم يومي و على شارتات يوم و 6 ايام بشموع 5 دقائق و مع اضافة مؤشر الستوكاستك و الار اس اي مش قادرة اقولك النتائج كويسة ازاي لان الدنيا اسهل كتير و الارتدادت اهدي و ارحم ، لكن الفوركس دي انا باسميها اللعب مع الديناصورات مش مع الكبار لكن اساسا اللي بيدخل البورصة لازم يفهم انه بيتقبل التحدي العاقل المبني على احترام السوق و ان احنا اللي بنتبع السوق مش السوق اللي بيتبعنا و ده اساس مهم
    و عموما انا باقول ان البورصة دي مجال لا يمكن ان نتوقف فيه عن العلم ابدا لان كل يوم فيه جديد من نظريات و مؤشرات و دراسات جديدة
    و ان شاء الله بالتوفيق و الأمام لجميع المجتهدين و المتابعين للورشة يا رب

الصورة الرمزية average
    average غير متواجد حالياً بطل كأس المتداول العربي ( نوفمبر 2009 )

بالتوفيق ان شاء الله

الصورة الرمزية abaade
    abaade غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم يا جماعة
    اتمني تكونوا كلكم في احسن حال يارب،،انا الفترة اللي فاتت كنت مشغواة شوية عن المشاركات لكن كنت دائما اقرا كل الجديد المكتوب لكن من غير مشاركة ..
    انا قريت عن موضوع تقسيم الشغل بالشكل الجديد ده و عايزة انضم معاكم بإذن الله بشكل جدي جدا و عايزة اعرف احنا هنتقسم مجموعات مستقلة كل مجموعة هتكون على زوج و لا ايه بالظبط ؟؟؟ و اللي يري فرصه يرفقها و خلاص و لا هتعتمد من المجموعة كلها كراي موحد لينا او بمعني اصح ايه شروط وضع الفرصة كدخول بحيث اي عضو عايز يدخل ممكن يدخل فيها لان دي مسئولية فلوس و ربنا هيحاسبنا فايه شروط قبول الفرصة كفرصة حقيقية قوية ؟؟؟
    و هيتم تنظيم المجموعات ازاي ؟؟؟
    و منتظرة رد
    حياكي الله اختى ويشرفنا انضمامك لفريقنا طيب ... سؤال انتي كيف خبرتك وطريقتك عمل في الهامونيك قصدي طريقتنا اللي شغالين فيها .. يعني متمكنة منها مزبوط ؟؟؟؟؟؟ ولا ...
    على فكرة الطريقة كلها مشروحة في اول صفحة وبكل بساطة وبحكم عملك في البورصة بتكونعليكي مرة بسيطة ؟؟ منتظر ردك

الصورة الرمزية سامح الجندي
    سامح الجندي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muradkilany مشاهدة المشاركة
    متهيالى اننا نسينا مؤشر الفلتر اللى الدكتور محمد عامله فى مجموعة المؤشرات بيديك اشارة حلو قبل انعكاس الاتجاه
    لم ننساه أخي مراد بس هو جميل لكن يعطي أشاءات وهميه أنا عملت عليه باك تيست
    بس أنا بعض الشيء أراه جيد لأنه يعطي أشاره ويجري فمن هنا أعرف إن فيه إحتمال تغيير
    وعليك بمؤشر القوه النسبيه rsi فهو جيد والماكد

الصورة الرمزية قناة الأمه
    قناة الأمه غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

كام الهدف؟

الصورة الرمزية abaade

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    سلام لكل الاعضاء
    لحد الان تم تسجيل أعضاء الفريق ( سامح الجندي + افريج+ مراد+ عبادي + فوركس كت )
    والله يجيب الخير .. على فكرة يتم تنزيل الفرص في اي وقت لأنه الان جالسين نكون الفريق وحتى لما يتكون الفريق من حق اي شخص ينزل فرصة في اي وقت وفي اي فريم حتى لو كان من غير اعضاء الفريق ... عشان تكون المشاركات غير محدودة بس الدخول يكون في فرصة مختارة ومتوافقة مع التحليل الكلاسيكي عشان نزيد من احتمالية نجاح الصفقة ....
    عدة اسئلة ارجوا الاجابة علية من كل عضو اللي ذكرت اسمائهم فوق عشان اعرف اوزع المهام على الاعضاء : -
    - مامدى فهمك للهارمونيك ؟؟ يعني هل اتقنت الطريقة قصدي حق الورشة حقنا بدون التعمق في الهارمونيك واشكالهم ونماذجهم ... بس طريقة الورشة
    - مامدى فهمك للتحليل الكلاسيكي ؟؟
    - هل تعرف ترسم النموذج يدوي ؟؟؟؟
    - كم من الوقت متفرغ في اليوم وارجوا تحديد الوقت بالضبط ؟ عشان احاول اقسم العمل علينا
    - كيف جديتك في الموضوع بالله ياشباب بأمانة عشان اللي شايف نفسة ماحيقدر عادي يتكلم من الان لأنه من البداية نكون شغالين بأمانة عشان نكون قد العمل اللي احنا شغالين فية
    وبناء على الاجابة نقدر نحدد انة حنحتاج لأعضاء ولا حنكتفي
    على فكرة والله ورشتنا هذه يبغالة متابعة والتزام وجهد فقط مش مهم الكثرة أو غيرة ..... وموجود التعاون بيننا والحمدلله
    بالتوفيق وانتظر الردود
    آخر تعديل بواسطة abaade ، 31-07-2009 الساعة 03:52 PM

الصورة الرمزية قناة الأمه
    قناة الأمه غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بالتوفيق ان شاء الله

كام الهدف؟

الصورة الرمزية سامح الجندي
    سامح الجندي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

صباح الفل على كل الموجودين في الورشة...
    اللي اعرفهم زي سامح و مراد و ابو عبد الله و اللي لسه مااعرفهمش زي عبادي و افريج
    بجد و الله يا جماعة انا باحيي فيكم الروح الحلوة اللي بتشغل الكل و بتصحصح الدماغ في حاجات مفيدة و ناجحة و فعلا الورشة دي مشرفة لكل شباب العرب المشاركين لانها بتثبت ان كلنا لما نتفق على خير و فايدة اكيد هننجح..
    و على فكرة الورشة دي في المنتدي اقوي ورشة موجودة من مستوي فني للاعضاء و مستوي علمى و متابعة و ذوق احترام كمان لبعض ، انا بقالي فترة بادخل ورش على المنتدي ده و ما فييش اي واحدة وصلت للدرجة دي في المنتدي و اللي مش مصدق يجرب يقري و يشوف ...
    و عموما المفروض اننا نوجه الشكر لاول واحد علمنا الهارمونيك و تعب نفسه علشان يبسط النظرية بالمنظر ده و هو الدكتور محمد ناشيئ الفوركس لانه الأساس لأي معلومة و صلنالها هنا و مازال اثابه الله مصدر علم دائم لينا كلنا
    نرجع بقي للفوركس..دلوقتي يا مراد انت عايز حد يقول رايه ؟صح؟ طيب يعني ازاي بالظبط؟؟ ما انا ممكن يبقي ليا راي بس مش واثقة في صحته فاخاف اقوله لانه ممكن حد يكون صح و انا اشككه فتروح الفرصة منه او ازود من ثقته فيها و يدخلها و يطلع راينا غلط و باخاف اكتر لو حد دخل ورانا و ما قالش , فعلا باحس انها مسئولية و الله فبالتالي باخاف ارد ، يعني بابقي متابعة على طول و و ليا راي بس باخاف من مسئولية المشاركة ، و باحس ان في ناس اعلم و اقدر مني على المتابعة و الرد فما ارد و خاصة ان مستوى الرد بيكون احيانا عالي جدا و فيه نقط كمان انا ما خدتش بالي منها فاعمل ايه ؟؟ارد و اقول رائي و ممكن بالشارتات كمان و على الله ؟؟و لو حد اختلف او اتفق يقول ؟؟ و نقول ان مسئولية الدخول على صاحب القرار و لا ايه ؟؟
    يا ريت حد يرد عليا بكلام و طلبات واضحة ، يعني اقول ازاي ، ارد برائي ازاي و اطرحه فنيا ازاي علشان انا اصلا يا جماعة اساس شغلي البورصة المصري من 6 سنين و المجال ده امتداد عايزة انميه و انا تقريبا متفرغة للبورصة طول اليوم و ممكن اكون عضو فعال جدا لانه اساس مجالي و ان شاء الله انا باجهز لالانضمام لجمعية المححلين الفنين المصريين و ناوية شوية كده و ادخل على امتحان السي ام تي فبالتالي الشغل ده هيعلى من مستواي العلمي و المهني بالتأكيد و اهو نبقي افدنا و استفدنا ...
    انا منتظرة ردكم و رايكم و شكرا
    عودا حميدا إن شاء الله
    سجلي أسمك بقى مع الأخ عبادي علشان نعمل فريق متميز للورشه إن شاء الله
    بالتوفيق للجميع

الصورة الرمزية average
    average غير متواجد حالياً بطل كأس المتداول العربي ( نوفمبر 2009 )

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abaade مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فوق عشان اعرف اوزع المهام على الاعضاء : -
    - مامدى فهمك للهارمونيك ؟؟ يعني هل اتقنت الطريقة قصدي حق الورشة حقنا بدون التعمق في الهارمونيك واشكالهم ونماذجهم ... بس طريقة الورشة
    جيد جدا
    - مامدى فهمك للتحليل الكلاسيكي ؟؟
    جيد جدا
    - هل تعرف ترسم النموذج يدوي ؟؟؟؟
    جيد جدا

- كم من الوقت متفرغ في اليوم وارجوا تحديد الوقت بالضبط ؟ عشان احاول اقسم العمل علينا

1:00 AM to 7:00 AM
    cairo time

- كيف جديتك في الموضوع بالله ياشباب بأمانة عشان اللي شايف نفسة ماحيقدر عادي يتكلم من الان لأنه من البداية نكون شغالين بأمانة عشان نكون قد العمل اللي احنا شغالين فية
    وبناء على الاجابة نقدر نحدد انة حنحتاج لأعضاء ولا حنكتفي
    على فكرة والله ورشتنا هذه يبغالة متابعة والتزام وجهد فقط مش مهم الكثرة أو غيرة ..... وموجود التعاون بيننا والحمدلله

بالتوفيق وانتظر الردود

جاد جدا

الرد في الاقتباس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناة الأمه مشاهدة المشاركة
    كام الهدف؟
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناة الأمه مشاهدة المشاركة
    كام الهدف؟
    معاك الان + 100 نقطه لك الاختيار ما بين الخروج والاكتفاء بهذا الربح خصوصا اليوم جمعه ونهايه تداول وعادي جداا ممكن يطلعهم تاني

او الابقاء علي الصفقه بهدف مفتوح علي الاقل + 400 نقطه ( كله بأمر الله )

فأن اصبت فمن الله وان أخطأت فمن نفسي ومن الشيطان

وبالتوفيق ان شاء الله

الصورة الرمزية forexcat

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abaade مشاهدة المشاركة
    حياكي الله اختى ويشرفنا انضمامك لفريقنا طيب ... سؤال انتي كيف خبرتك وطريقتك عمل في الهامونيك قصدي طريقتنا اللي شغالين فيها .. يعني متمكنة منها مزبوط ؟؟؟؟؟؟ ولا ...

على فكرة الطريقة كلها مشروحة في اول صفحة وبكل بساطة وبحكم عملك في البورصة بتكونعليكي مرة بسيطة ؟؟ منتظر ردك
    السلام عليكم اخ عبادي
    شكرا على ردك، بالنسبة للهارمونيك ،انا الحمد الله كويسة فيه و بارسم الباترن بايدي كويس و عندي مؤشرات الزوب كمان و الايام اللي فاتت نزلت كم من المؤشرات غير طبيعية فيها حاجات هايلة جدا و خصوصا المؤشرات اللي يتحدد دعوم و مقاومات لانها بتكون انديكتور مهم و و بديت ايضا ادرس نظرية الميوري ماث لانها برضه بتهتم بالدعوم و المقاومات فبتقوي نظرية الهارمونيك من حيث ان الارتداد يعني هيتكون ( النقطة سي ) و لا ده مجرد تصحيح و الشكل هيكون ( ايه بي = سي دي )عموما من الأصل الهارمونيك بيتفق مع التحليل الكلاسيكي بان الباترن اللي بيكون اسمه دبل توب او 3 دريف في حالة التربل توب فبالتالي الموضوع مش بعيد لكن نظرية الهارمونيك ساعدتني في استنتاج الشكل و بالتالي الاتجاه يعني بقيت باحاول اتوقع الشكل هيبقي باتر فلاي و لا يمكن ايه بي=سي دي و ده بيقي فرق مهم و العارف لا يعرف الفرق بينهم لانه الفرق بيقي خراب كبير لو خلف و بالذات لو كان الشارت يومي فالموضوع بيقي بايخخخخخخخخخخ قوي، و بالتالي ما تخافش على اختك هي مش ضعيفة قوي بس انا اول ما دخلت الفوركس اتخبطت جامد مع اني اشتغلت على الديمو فترة و كسبت كويس قوي و ده اللي شجعني على الحقيقي بس الواقع كان غير الديمو خالص و ده عملي نوع من عدم الثقة ما زال ملازمني و على فكرة انت يمكن تكون ما قريتش اسمي في مشاركات قريبة لكن انا على طول موجودة و باقرا كل المشاركات و باكون راي و كتير بيكون صح و الله بس انا الفترة اللي فاتت كنت مهتمة اني اقرا استراتيجيات مختلفة و افكار جديدة لاني مقتنعة ان ده بيفتح الأفق و بيعلى مستوي التفكير جدا،فبالتالي انا موجودة معاكم حتي لو ما كنتش باشارك بالكتابة معاكم ...
    عموما انا قريت موضوع تنظيم الشغل و معجبة جدا بالفكرة و على اتم استعداد اشارك معاكم و بالذات اني زي ما قولت تقريبا متفرغة تماما للبورصة ...
    فدلوقتي تقدر تحدد انا ايه المطلوب مني بالتحديد يعني تحدد لي انت عايز مني اعمل ايه بالظبط و بالتفاصيل ، يعني تديني وظيفة محددة و وقتها ايه ..يا ريت تكون فهمت قصدي ...
    بس انا مش هاقدر اكون شديدة الالتزام الا بعد 10 ايام من دلوقتي لاني في مارينا الساحل الشمالي و هانزل القاهرة من بعد يوم 8 اغسطس فبالتالي هاكون ملتزمة تماما
    لكن ده ما يمنعش اني اسخن معاكم و ابتدي الكام يوم دول برضه لحد ما نبتدي الشغل الجد قوي و ان شاء الله رمضان نحتفل فيه كلنا مع بعض بمرور سنة على ميلاد الورشة دي و نكون كلنا حققنا مكاسب كويسة علي قدوم شهر رمضان الكريم اعاده الله عليا و عليكم بكل الخير و البركات
    و في انتظار اوامر الشغل يا فندم

الصورة الرمزية forexcat

طيب يا جماعة استاذنكم دلوقتي علشان اروح على البحر و هارد على الأسئلة كلها بالظبط و بالتحديد و ان شاء الله انا معاكم اكيد و هافتح تاني اول مارجع باليل و لو في اسئلة زيادة اسئلوا و انا هاجاوب على كل حاجة بالتفصيل و نشوف البداية هتكون ازاي ان شاء الله
    اشوفكم بالليل على خير

الصورة الرمزية abaade

مين اللي منزل برنامج all trade ( من اعضاء الفريق ) عشان حنعتمد الشغل علية .... واغلب الشباب بيعتمد علية في التحليل .... ارجوا الاجابة وكمان عشان محفظة الهارمونيك حتكون فية

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17