صفحة 4 من 9 الأولىالأولى 123456789 الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 122
    الصورة الرمزية HAMEED
    HAMEED غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: طريقة مربحة جدا واحنا عارفينها بس مش بنستخدمها

ابدعت يا اخي (محمد) .. ونحن في انتظار الشرح بأذن الله

تحياتي

الصورة الرمزية وليد الحلو
    وليد الحلو غير متواجد حالياً متداول بلاتيني

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

جمعه مباركه على الجميع يا اخوانى

فكرة الارباح التراكمية جميله و كويسه و اعرف ناس شغاله بيها وانا مع احترامى للخطط دى كلها .... كوباية شاى و سيجارة و برنامج اكسل اطلعلك الف نظام زى ده

بس الاستراتيجية هيا مربط الفرس

وانا ضد حاجة اسمها اسكالب.... الطريقه اللى يتعب فيها عشان تجيب 7 نقط ليه متجيبش 70 .... ده الواحد لما كان شغال 5 ساعات و يضطر يقفل على 10 نقط من 7 كان بيبقى زعلان

ليه شايف ان 140 نقطه كتير .... فى حيث ان الربح المتوسط فى الشهر للمضاربين متوسطى الخبرة (2-3 سنين) حوالى 200 نقطه فى الاسبوع

انا رايى نتعب فى استراتيجية تكون
    خسائرها لا تتجاوز الـ30 نقطه وربحها لا يقل عم 40 الى 50 نقطه و ممكن يفتح فى ايام الترندات الى ما شاء الله

اما نفكر فى 7 نقط !!!! متعقدش ده التفكير الصحيح

التفكير الصح فى وجهه نظرى ايجاد استراتيجية لها الحد الادنى من الخسائر

يعنى تقولى بالفم المليان اسوء خسارة من 3 سنين فى الصفقه الواحدة كانت 30 نقطه مثلا ومعدل الربح الى الخسارة 1:3 و متوسط الربح للزوج فوق الـ200 نقطه شهريا

ساعتها اقولك بجد مبروك المليون

ارجوا تكون فهمت كلامى لانى بكتبه على عجاله ولى عودة للتعقيب

وعلى فكرة بعده كله الاستراتيجية والخطه .....لو المضارب مش Perfect انسى موضوع المليون

الا لو فى فريق عمل و ساعتها هتحتاج قائد مخضرم زى ابو عبد الله يقود المسيرة

الموضوع طويل و صعب يا حج سوهاجى
    لو ناوى تمشى فيه شد حيلك

ودى و تقديرى
    آخر تعديل بواسطة وليد الحلو ، 13-07-2007 الساعة 01:01 PM
    توقيع العضو
    كبير خبراء الأسواق المالية

الصورة الرمزية السوهاجى
    السوهاجى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العزازى مشاهدة المشاركة
    الأخ العزيز السوهاجي و كل الاخوه الكرام
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    أولاً أشكرك جزيل الشكر على موضوعك القيم, و الله لكأنك تقرأ أفكاري, فأنا من أشد المناصرين لفكرة الأرباح التراكميه و مؤمن بيها جداً و عندي اصرار شديد اني أقدر أعمل منها حاجه ان شاء الله, و بافكر في الموضوع ده من فتره طويله جداً, و كنت فعلاً عايز أنزل موضوع أتكلم فيه عن الموضوع ده "على الرغم انه اتكلم فيه ناس كتير و لكن لكل شخص وجهة نظر من حقه طرحها بالاضافه ان ممكن فكره واحده اضافيه تكون حل لمشكله توقف من يفكر في بدأ هكذا مشروع" و لكن لعدم اكتمال الفكره عندي بشكل كامل للطرح فكنت هاكتب الموضوع بعد فتره طويله, لما أوصل لحل متكامل ليه و أكون فعلاً ابتديت أجني منه أي ثمار و هو ما لم يحدث بعد.
    فاليكم بعض أفكاري و معلوماتي لعل و عسى تفيد ان شاء الله.

1- فكرة الأرباح التراكميه عن طريق السكالبنج هي الطريقه الوحيده اللي أعرفها لحد الآن التي تمكنك من تحقيق مبلغ كبير من مبلغ متواضع في فترة قصيرة نسبياً, و لكنها تحتاج لحرفيه عاليه و فهم كامل و دقيق للمفاهيم الأساسيه للتعامل مع الحساب زي المارجن المستخدم و المارجن المتاح و خلافه, بالاضافه للفهم الكامل و الدقيق أيضاً للتعامل مع البلاتفورم بتاع شركة الوساطه بتاعتك, و صدقوني فيه ناس كتير جداً ممكن يكون من أسباب خسارتهم انه مش فاهم الكلام ده كما يجب و بتحصل كتير ان ناس قديمه حتى في الفوركس بيبقى واقع منه معلومات عن الكلام البسيط ده.

2- فيه شركات لا تمنع السكالبنج على مطلقه يعني اعمل اللي انت عايزه بدون قيد أو شرط, و فيه شركات بتحطله شروط معينه بناء على طريقة متاجرتك يعني تزود السبريد عليك و ما شابه, و في شركات بتمنعه مطلقاً, و رأيي أنا الشخصي في الموضوع ده ان لا تتعامل أبداً بطريقة السكالبنج مع شركه تحطلك و لو شرط واحد لتعاملك بطريقة السكالبنج علشان باحس ان ممكن يبقى فيها لعب بأي شكل, أنا باتعامل مع اف اكس سول و ماعندهمش أي مشكله و لا شرط واحد انك تشتغل بالسكالبنج و لو هاتقفل على ربح نقطه واحده و ده على حد علمي و الله أعلم, و انا مستريح عموماً مع الشركه دي و معنديش أي شكوى منهم الى الآن و الحمد لله, و مرفق وصله لموقع كان وضعه الأخ العزيز وليد الحلو بيتكلم عن استراتيجيات كتير و كان فيه جزء بيتكلم عن السكالبنج بالتفصيل نوعاً ما و منها ان صاحب الموقع أرسل لشركات كتير بيسأل سؤال واضح عن مواقفهم بالنسبه للسكالبنج ونشر ردودهم حسب ما وصله منهم, و الموقع هو:
    http://forex-strategies-revealed.com/
    و طبعاً اللي عايز يستزيد يدور عن معلومات تانيه في النت.

3- السكالبنج يضطرك للتعامل مع الأزواج ذات السبريد المنخفض, و لكن برضه هذه العباره في رأيي ليست صحيحه على وجه التعميم, بمعنى ممكن واحد يكون بيعرف يتعامل مع زوج معين و بيفهم فيه زي الباوند ين مثلاً و يعرف بكل سهوله يجيب منه 10 نقاط مثلاً, و لكن الفكره ان الشركه واخده قصادهم 9 نقاط سبريد "زي اف اكس سول", بالاضافه ان زوج زي ده حركته قويه و ممكن يبقى فيها مفاجآت أحياناً تخسرك كتير جداً جداً مثلاً لو مش حاطط ستوب, فمحتاج برضه و احد محترفه و فاهمه, يعني الخلاصه:
    اشتغل مع الأزواج اللي تريحك, المهم تكون فاهمها, و لكن لو هدفك 5 نقاط مثلاً أو أقل اشتغل مع الأزواج اللي السبريد بتاعها قليل و ده رأيي الشخصي.

4- لما ربنا يكرمنا و نبقى بنشتغل بحسابات كبيره ان شاء الله, فيه شركات السبريد عندهم قليل جداً و يكاد يصل لصفر في بعض الأزواج, و كمان لا يمنعوا السكالبنج, و لكن شركات زي دي محتاجه أحياناً حساب لا يقل عن 50 ألف دولار, و لكن سبريد قليل مع رأس مال كبير ده يبقى كلام جميل
    مثال شركة دوكاسكوبي و موقعهم هو:
    http://www.dukascopy.com/
    ملحوظه: أنا معرفش الشركه دي و ماتعاملتش معاها, أنا بس سمعت عنها, و ذكرتها فقط كنوع من الحافز للناس اللي بتحب تخطط لأهدافها و لو كانت بعيده انه يبقى عندهم حساب فيها في يوم من الأيام.

5- أنا فكرت اني أشتغل بالسكالبنج لنفس السبب اللي أخونا السوهاجي قاله ان طالما هدفك كبير في الصفقه الواحده فده صعب التحقيق على طول الخط لان السوق مش بتاعك و مليان مفاجآت, حتى لو حد عارضني في كده و لكن ده رأيي و أنا مؤمن بيه.

6- فكر انك تقسم هدفك على صفقتين مثلاً لو لقيت ان حتى7 أو 10 نقاك مش مضمونه دائماً, يعني لو هدفك 10 يبقى على صفقتين كل واحده 5 نقاط.

7- ما زالت مشكلة السكالبنج هي في مقدار الستوب, علشان أنا شايف لحد الآن انك مش هاتعرف تطبق عليه قواعد ادارة رأس المال المتبعه , و لكن رأيي انه عادي ان الستوب يبقى أكتر من الهدف لو عندك طريقه بتكسبك أكتر بكتير ما بتخسرك و هو المطلوب لو انت شغال اسكالبنج بطريقة الأرباح التراكميه, و رأيي انه مايبقاش ستوب كبير و لا يزيد عن 20 بأي حال.

8- الفوركس التزام و متابعه, لو عايز تشتغل بطريقه زي دي لازم متابعة السوق اليوميه, وفيه آراء تقولك حقق هدفك اليومي و اقفل جهازك و قوم, أنا رأيي ان ده غلط لو السوق في اليوم ده كويس, ليه ما تحققش هدف كذا يوم في يوم واحد لو انت فايق و ذهنك صافي, لأن وارد جداً تعدي عليك أيام تبقى عايز تشد في شعرك فيها و تقوم داخل أي صفقه و خلاص و تخسر لمجرد ان بقالك 10 ساعات قدام الشاشه و محتاج تحقق هدفك اليومي.

9- اوعى تشتغل تحت ضغط انك محتاج فلوس و لازم تدخل صفقات, خليه حافز مش ضغط, خليك هادي دايماً.

10- لو عندك صفقه و اضحه ما تترددش, علشان السكاللبنج محتاج سرعه في اتخاذ القرار.

11- بالنسبه للطريقه اللي أعكف على دراستها فهي الدايفرجنس ببساطه, يا جماعه الدايفرجنس ده قوي جداً و على أي فريم و حرام الواحد ما يحطوش في اعتباره "أنا عن نفسي باعمل كده", مافيش طريقه محدده حالياً غير انك تفهم الدايفرجنس كويس جداً و لفترات طويله من الباك تيست و الفوروارد تيست طبعا, فيه مؤشرات كتير ممكن تطبق عليها الدايفرجنس و لكن رأيي الشخصي ببساطه جربهم كلهم واختار واحد منهم تكون مستريح معاه, و واحد فقط علشان تركز معاه كويس و تحفظه, أنا عن نفسي باعمل كده, بالنسبه للمؤشر اللي باستخدمه هو الستوكاستيك و باعداداته الافتراضيه و كل الفريمات حتى ال 5 دقائق. اللي عايز يطلع حاجه من الدايفرجنس لازم يحترفه زيه زي أي حاجه في الدنيا.

الحمد لله الذي وفقني لكتابة ما يجول بخاطري عن هذا الموضوع علشان كتابتي في العربي بطيئه جداً بالاضافه لضيق وقتي الشديد, سأحاول المتابعه ان شاء الله على قد ما أقدر و ان لم أستطع فاعذروني, و الله يوفقنا جميعاً لما يحب و يرضى.

اخويا العزازى بشكرك كتير على تجاوبك معانا فى الموضوع

انا معاك الاسكالبينج هو حل جميل جدا للمكاسب التراكمية

بس خللى بالك كلمة اسكالبينج دى يعنى تقدر تقول كدة زى ما بيقولوا اخطف واجرى عشان تشوف غيروا تخطفوا

لكن احنا كل اللى محتاجينوا سبع نقط مش اكتر لذا حتى لو كانت الاستراتيجية مبنية على الاسكالبينج . فاحنا كل هدفنا عملية واحدة ولس اكتر

عشان كدة هيكون التفكير والتركيز فى عملية واحدة فى خلال الأربعة وعشرين ساعة كلها

عشام نضمن ان احنا ندخل فى اتجاه الترند دا اول حاجة. وكمان نضمن ان احنا اخدنا الثفقة من مستوى قوى جدا ويتحقق الهدف من عنده فى خلال ساعة او اتنين او تلاتة بالكتير

وانا سعيد جدا على مروروك واحب اقولك انى هنتظر افكارك وآراك والطرق اللى انتا شايف انها تنفع مع السبع نقط للتارجت اليومى بدون ما نضغط على نفسنا .

تقبل تحياتى وودى

الصورة الرمزية pal
    pal
    pal غير متواجد حالياً عضو نشيط

فكره جيده , ومشكور أخي الكريم , علي طرح الموضوع , وبالتوفيق ان شاء الله ..

الصورة الرمزية السوهاجى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة YamedoA مشاهدة المشاركة
    اخى الكريم
    السلام عليكم ورحمه الله

فكرة جيده ولها حل بإذن الله لكن مع الفوركس الكلام اللى انت تقوله غير واقعى اطلاقا "وجهه نظر"

الفوركس سوق سريع ومتقلب ويجعل الناس سريعه ومتقلبه المزاج معه وبالتالى قصه انى احصل على 7 نقاط واخرج هذه والله انها لمن رابع المستحيلات ان تحدث حتى معك انت صاحب الفكرة

ليه ...!!!!

انا بس عاوزك تجرب انت لوحدك لمده شهر على حساب ديمو كل يوم تجلس امام الشاشه تنتظر فرصتك وتدقق فى الشارت حتى تصطادها ثم تقفل الشاشه وتقول الحمدلله وتقول وداعا ياشاشه واراكى غدا .... هذا مستحيل

ولذلك اذا كنت فعلا تريد فكرة غير تقليديه ولم يسبق ان قام بها احد ..وفعلا هاتكون ناجحه ... طب وبما انك شغلت تفكيرك فى انك تحسب 7 نقاط وتصل بيهم بعد سنتين للمليون ... فى حين انك نظريا برضو ممكن تفكر تعمل هذا المليون فى خلال 4 أشهر فقط ..!! من الف دولار فقط .. مين ..ايه ؟؟

شوف ياسيدى الفاضل ولأن الجدول الخاص بى غير موجود عندى الان الا انه مبدأيا لو فكرت فى تحصيل متوسط 50 نقطه يوميا وبالنظام التراكمى مع الإلتزام الشديد ستحصل فى نهايه المطاف على مليون دولار خلال فترة وجيزة وبما انك فكرت فى ال7 نقاط نظريا وقلت انه وارد حدوثها فلماذا لاتفكر فى 50 نقطه وتقول انه وارد حدوثها بنسبه كبيرة وبمخاطرة اقل ؟؟

الإلتزام الإلتزام الإلتزام

طيب هل هناك طريقه تعطى متوسط 50 نقطه فى اليوم ؟؟؟

نعم هناك ..سنمشى فى اتجاهين لحل المشكله الإتجاه الأول ان تكون طريقه تعطى فرصا بمعدل ريشيو منخفض جدا يعنى مثلا هدف 150 وستوب 50 نقطه لتجد نفسك اخر الشهر متوسط ماحصلت عليها أكثر من 50 نقطه فى الشهر بقسمه اجمالى النقاط على 22 يوم تداول

والإتجاه الثانى من وجهه نظرى هو فريمى الخمس دقائق والدقيقه ..

هذين الفريمين ومايسمى بالأسكالبنج والذى مع احترامى ..قد لايعرف الكثير من الناس كيف يتم ذلك وماهى المخاطرة وكيف تتم وكيف يكون الأستوب ..!! تسؤلات تدور فى ذهن الكثيرين

طبعا طريقه الإسكالبنج ياإخوانى تعتمد فى الأساس على نظام الفريضيات
    فرض ان يحقق المراد
    فرض ان يعكس ضدك

طيب وماذا نفعل فى كل فرض
    فى الفرض الأول خلاص هايحقق الهدف وأبدأ ابحث عن غيرها وهكذا

طب والفرض الثاااااااااااااانى ؟
    وهو ان السعر يعكس ضدك ودا وارد وانت راجل هدفك 10 نقاط او 5 او 15 او 20 على حسب كل عمليه فهى ليست ثابته وهى كحرب الإستنزاف ...

طبعا انا بفضل الله امتلك طريقتين للتعامل مع عكس السعر ضدك
    الأولى.. ولكنها صعبه جدا لأنها تعتمد على التعزيز من اول فرصه قادمه وبشرط ان لايتعدى الإنعكاس معى ال20-30 نقطه الدخول هنا بمارجن 2.5% لكل عمليه ولكن العمليات هاتكون كثيرة وهاتحقق مكاسب كبيرة نهايه المطاف

الثانيه وهى ان يكون الهدف 20 نقطه والأستوب ايضا 15-الى20 نقطه الدخول هنا قد يصل الى 10% من رأس المال لكل عمليه لأنك حاطط استوب ومريح اعصابك

انا مش هاقدر استفيض فى شرح الفنيات لأنى هاستفيض فيها بإذن الله فى موضوع "مؤشرى الخاص هديه لروح شيخنا ^^الوافى^^ "
    وبإذن الله هاشرح طريقه للإسكالبنج وخطه مش هاتخرر الميه وهى مناسبه جدا جدا مع ادارة المخاطر
    .وأخيرا .. وليس أخرا اننا نستنتج من الكلام اعلاه انه اذا اردت سكالبنج فيجب ان تكون كالسوق لأنك ستدخل حرب معه "حرب الإستنزاف " تصحى كل يوم تقوم ببعض عمليات الإستنزاف وتحقق أهدافك وإما تصاب لمده يوم او يومين ومن ثم تعود وبقوه شديده جدا جدا وتكون انت ضحكت على السوق
    تقبل ودى،

أخى الكريم YamedoA

الأول انا سعيد جدا على مرورك ومشاركتك معانا اللى كلنا استفدنا منها

بس عايز اقولك حاجة لو احنا مشينا على نظام السبع نقط يوميا انا شايف ان بنسبة اكتر من 90 %

ان كل الثفقات اليومية اللى هدفها سبعة مضمونة

لأكثر من سبب

1 - فى شغلنا العادى اغلبنا بيقدر يحصل على اكتر من سبع نقاط

2 - الهدف اليومى العادى لكل واحد فينا لما بيكون اعلى الخمسين نقطة لليوم الواحد احيانا يشوف ان الثفقة حققت اكتر من تلتين بس ضربت الاستوب فى الآخر بدون ما تحصل على الهدف

3 - مش هنكون مضطرين للتسرع فى الدخول وذلك لان هدفنا سبعة فى عملية واحدة فى اليوم الواحد ( يعنى اليوم اربعة وعشرين ساعة بالكامل عشان عملية واحدة فقط )

4 - ان احنا هنركز على زوج واحد فقط وليكم اليويو دولار المحبوب لدى الناس كلها مثلا -
    ومنها متابعة اخبار الزوج اول بأول ( ويفضل عدم الدخول مع الأخبار وطبعا هنتناقش فى النقطة دى بس لما يجى وقتها )

5 - لا يمكن تنفيذ الاربع نقاط كلها بحذافيرها للحصول على ربح سبع نقاط كل يوم بدون اى خسارة الا اذا تم عمل فريق لدراسة دخول الثفقة الوحيدية اليومية والذى هدفها سبع نقاط + سبريد تلاتة مثلا

6- انا شايف ان المدة 28 شهر مش كتيرة بالنسبة للهدف للمليون وستمية الف . بل بالعكس لو كل واحد فينا اشتغل مع نفسه اعتقد فى فترة زى دى صعب انه يحقق كدة

7 - مفيش داعى ان نقلب حساباتنا للهدف ذو السبع نقاط . لا طبعا
    احنا ممكن نشتغل على حساب جديد قيمته الف دولار .

8 - فى نقطة جميلة جدا قالها اخونا العزازى ان لما يكون الحساب كبير شوية مثلا فى حدود الخمسين الف ممكن ننتقل لشركة لديها اسبريد قليل وتسمح ايضا بالسبع نقاط
    ------

وانا بجد سعيد جدا للمناقشة دى واتمنى انى اشوف منك مشاركة تانية وانا واثق انا حنا هنوصل لحل فى الآخر .

الصورة الرمزية السوهاجى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليد الحلو مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

جمعه مباركه على الجميع يا اخوانى

فكرة الارباح التراكمية جميله و كويسه و اعرف ناس شغاله بيها وانا مع احترامى للخطط دى كلها .... كوباية شاى و سيجارة و برنامج اكسل اطلعلك الف نظام زى ده

بس الاستراتيجية هيا مربط الفرس

وانا ضد حاجة اسمها اسكالب.... الطريقه اللى يتعب فيها عشان تجيب 7 نقط ليه متجيبش 70 .... ده الواحد لما كان شغال 5 ساعات و يضطر يقفل على 10 نقط من 7 كان بيبقى زعلان

ليه شايف ان 140 نقطه كتير .... فى حيث ان الربح المتوسط فى الشهر للمضاربين متوسطى الخبرة (2-3 سنين) حوالى 200 نقطه فى الاسبوع

انا رايى نتعب فى استراتيجية تكون
    خسائرها لا تتجاوز الـ30 نقطه وربحها لا يقل عم 40 الى 50 نقطه و ممكن يفتح فى ايام الترندات الى ما شاء الله

اما نفكر فى 7 نقط !!!! متعقدش ده التفكير الصحيح

التفكير الصح فى وجهه نظرى ايجاد استراتيجية لها الحد الادنى من الخسائر

يعنى تقولى بالفم المليان اسوء خسارة من 3 سنين فى الصفقه الواحدة كانت 30 نقطه مثلا ومعدل الربح الى الخسارة 1:3 و متوسط الربح للزوج فوق الـ200 نقطه شهريا

ساعتها اقولك بجد مبروك المليون

ارجوا تكون فهمت كلامى لانى بكتبه على عجاله ولى عودة للتعقيب

وعلى فكرة بعده كله الاستراتيجية والخطه .....لو المضارب مش Perfect انسى موضوع المليون

الا لو فى فريق عمل و ساعتها هتحتاج قائد مخضرم زى ابو عبد الله يقود المسيرة

الموضوع طويل و صعب يا حج سوهاجى
    لو ناوى تمشى فيه شد حيلك

ودى و تقديرى

وليد الحلو انا سعيد جد على مشاركتك الحلوة دى

انتا بنفسك قلتها ان ممكن يكون الهدف الشهرى فى الآخر متين نقطة ودا شىء جميل

بس متنساش انا حنا هنكون شغالين على نظام الربح المتراكم يعنى لو اكتر من يوم خسرنا او على الاقل فى الاسبوع الواحد خسرنا ثفقة واحدة هنخسر كتير اوى لأن اللوت عالى

لكن بطريقة السبع نقط هتلاقى فى الاسبوع 35 يعنى فى الشهر 140 وليس 200

لكن فى سبيل كدة هندخل ثفقة واحدة فى اليوم كله وكمان هدفها سبعة بس واعتقد دى سهلة ممكن نعملها لو اتبعنا النقط دى :

- فى شغلنا العادى اغلبنا بيقدر يحصل على اكتر من سبع نقاط

2 - الهدف اليومى العادى لكل واحد فينا لما بيكون اعلى الخمسين نقطة لليوم الواحد احيانا يشوف ان الثفقة حققت اكتر من تلتين بس ضربت الاستوب فى الآخر بدون ما تحصل على الهدف

3 - مش هنكون مضطرين للتسرع فى الدخول وذلك لان هدفنا سبعة فى عملية واحدة فى اليوم الواحد ( يعنى اليوم اربعة وعشرين ساعة بالكامل عشان عملية واحدة فقط )

4 - ان احنا هنركز على زوج واحد فقط وليكم اليويو دولار المحبوب لدى الناس كلها مثلا -
    ومنها متابعة اخبار الزوج اول بأول ( ويفضل عدم الدخول مع الأخبار وطبعا هنتناقش فى النقطة دى بس لما يجى وقتها )

5 - لا يمكن تنفيذ الاربع نقاط كلها بحذافيرها للحصول على ربح سبع نقاط كل يوم بدون اى خسارة الا اذا تم عمل فريق لدراسة دخول الثفقة الوحيدية اليومية والذى هدفها سبع نقاط + سبريد تلاتة مثلا

6- انا شايف ان المدة 28 شهر مش كتيرة بالنسبة للهدف للمليون وستمية الف . بل بالعكس لو كل واحد فينا اشتغل مع نفسه اعتقد فى فترة زى دى صعب انه يحقق كدة

7 - مفيش داعى ان نقلب حساباتنا للهدف ذو السبع نقاط . لا طبعا
    احنا ممكن نشتغل على حساب جديد قيمته الف دولار .

8 - فى نقطة جميلة جدا قالها اخونا العزازى ان لما يكون الحساب كبير شوية مثلا فى حدود الخمسين الف ممكن ننتقل لشركة لديها اسبريد قليل وتسمح ايضا بالسبع نقاط

ومنتظر منك مشاركة كمان يا وليد باشا وبجد سعيد لتواجبك معانا فى الموضوع وانا حاسس ان احنا هنوصل لحل ان شاء الله

الصورة الرمزية السوهاجى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pal مشاهدة المشاركة
    فكره جيده , ومشكور أخي الكريم , علي طرح الموضوع , وبالتوفيق ان شاء الله ..

اخويا الكريم Pal

يسعدنى مروروك الكريم وتجاوبك معانا وان شاء الله خير ونوصل لأنسب حل فى أقرب وقت .

الصورة الرمزية عبد المهيمن
    عبد المهيمن غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم
    أخي سوهاج
    اولا انا ضد موضوع الأرباح التراكمية وبشده ضده كمان بس لو سمحتلي
    ليش انت تبط نفسك بقدر معين من النقاط
    يعني ليش تلزم نفسك أنه لازم تعمل كذا نقطة في اليوم أو في الأسبوع أو في الشهر
    لو تخطيت هي الناحية اي ناحية الألتزام بعدد معين من النقاط وقتها رح اقولك انا اشجعك على موضوع الأرباح التراكمية وموضوع 100 نقطة أو اكثر كل اسبوع مش كثير صعبة ومش كثير سهلة
    بس خفف ضغط الألتزام عنك وخلي مراحلك مبنية على أساس النسبة المئوية الغير المربوطة بالزمن
    بالتوفيق

الصورة الرمزية السوهاجى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abed_Almouhemen مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    أخي سوهاج
    اولا انا ضد موضوع الأرباح التراكمية وبشده ضده كمان بس لو سمحتلي
    ليش انت تبط نفسك بقدر معين من النقاط
    يعني ليش تلزم نفسك أنه لازم تعمل كذا نقطة في اليوم أو في الأسبوع أو في الشهر
    لو تخطيت هي الناحية اي ناحية الألتزام بعدد معين من النقاط وقتها رح اقولك انا اشجعك على موضوع الأرباح التراكمية وموضوع 100 نقطة أو اكثر كل اسبوع مش كثير صعبة ومش كثير سهلة
    بس خفف ضغط الألتزام عنك وخلي مراحلك مبنية على أساس النسبة المئوية الغير المربوطة بالزمن
    بالتوفيق

أخى Abed_Almouhemen

اولا انا سعيد لمرورك وتجاوبك معانا فى الموضوع

انتا بتقول ان المفروض الواحد يخفف من على نفسه ضغط الالتزام

تعرف لو احنا ملتزمين وبنرضى على كم معين من النقاط ما كنت تشوف واحد محدد لنفسه متين نقطة فى الاسبوع واول ثلاث ايام يكسب متين وخمسين واليومين الباقين من الاسبوع يخسر ويصل عدد نقاطه لمية نقطة

الالتزام ثم الالتزام يا اخى

وبعدين احنا بنقول خمسة وثلاثين نقطة اسبوعيا بمعنى مية واربعين شهريا

يعنى نسبة معقولة وواقعية جدا بالنسبة لناس معينة .

وانا اعلم ان فى كثير منا على قدرة انه فى اليوم يحصل على ثلاثين او خمسين او سبعين نقطة يوميا احيانا

لكن الالتزام بنسبة معينة تقدر من خلاله تحصل على نتيجة موزونة ومحسوبة

واكرر كلامى بقولى انك مش لازم تعتمد على طريقة المكاسب التراكمية فى حسابك الشخصى

انتا ممكن تبدا من الف دولار فى حساب جديد وتنفذ السبع نقاط يوميا ملتزما بالشروط اللى ذكرتها فى المشاركات اللى فاتت

وهو دا اللى فعلا اللى محتاجينه فى الفترة اللى جاية ان احنا نتفق على طريقة نستخدمها للحصول على سبع نقاط يومية لزوج واحد وزى ما قلت ان احنا محتاجين فريق لكدة وصدقى سنين بتمر مننا كتير اوى . بس لو حطينا قدامنا السبع نقاط وكمان السنتين ونص بالكتير والمبلغ اللى هنحصله فى الآخر هتلاقى ان فكرة المكساب التراكمية محتاجة انك تفكر فيها وتديها من وقتك اليومى للحساب اللى على جمب عشان محدش يفكر ان انا اصدى نشتغل بالمكاسب التراكمية ونترك حساباتنا .

وانا اكرر انى سعيد جدا بمرورك ومشاركتك الجميلة. وتقبل ودى وتحياتى

الصورة الرمزية mhemam2005
    mhemam2005 غير متواجد حالياً عضو نشيط

أولا : أشكرك على الموضوع الهام
    ثانيا : برأي ان الواحد يحاول يشوف استراتيجية مكسبها من 20-30 نقطة بكده يكون السبعة مضمونين و الله ما هو دهاية بس انا متابع مع الشباب في استراتيجية الترند المكسور و يوميا بنححق فوق ال20-30 نقطة ده عن نفسي علشان أنا مبتدء بس الاساتذه هناك بحققوا يوميا فوق ال60-80 نقطة
    احب اعرف رأيك
    بمعني ندخل في استراتيجية بيكون هدفا 20 مثلا و بردوه نقفل على 7 بكده تكون ال 7 مضمونة أكتر و لا ايه؟

الصورة الرمزية أسامة أمين
    أسامة أمين غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بسم الله صراحة يا جماعة خطة جيدة ومريحة
    فمثلا لو سألنا انفسنا لمادا نخسر
    الاجابة اهدافنا تكون كبيرة في الصفقات فمثلا
    انا صفقة كنت رابح فيها 130 نقطة قلت لن اقفلها حتى يتحقق الهدف وحده في اليوم التالي اصبحت -40 لكن انا متاكد اني ساربح من هده الصفقة وان لم اربح فيها فساخرج بتعادل
    هدفي من هدا الكلام هو ما يلي
    يا شباب والله فكرة الاخ جيدة
    لكن نخليوها مثلا 40 نقطة يوميا
    لاتحتاج اكثر من 1 ساعة بل اقل
    نختار الازواج دات الفروق القليلة مثل اليورو دولار ودلار ين وو .....

و نقوم بانشاء موضوع خاص فقط لمثل هده الصفقات
    انا عن نفسي 7 نقاط احققهم في بضع دقائق والحمد لله

فما رايكطم يا اخوان نبدأ في العمل في موضوع مستقل لتحقيق الهدف لكن خليوها 40 نقطة في اليوم
    وال 40 مش كتير
    ادا كان هدفنا في كل صفقة هو 10 - 7 نقاط
    لانه كلما قل الهدف زادت نسبة تحقيقه
    وانا مجرب الكلام هدا
    ومضمون الفكرة هو الاقتناع بالقليل لكن لا تنسو هدا القليل يصبح كثير مع الزمن
    واستدكر في هدا الموطن حديثا للحبيب المصطفى عن الاعمال
    فقال : خير الاعمال الى الله ادومها ولو قل -
    فليست الحكمة يا اخوان اني اربح اليوم 300 نقطة لكن للاسف غدا اخسر 200 وبعد غد اخسر كدا
    وان سالت نفسك سبب الخسارة تجد الجواب هو كبر الاهداف
    فلنجعل اهدافنا قليلة ونتوكل على الله ولن نتنازل عن 40 نقطة يوميا على الاقل

فها نحن في انتظار قبول اخينا وليد الحلو والاخ بوحة ساناديه بالطبع والاخوة الكثر من معليمينا واساتدتنا
    وانشاء الله يوفقنا الله تعالى لما يحبه ويرضاه

الصورة الرمزية السوهاجى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة djameled مشاهدة المشاركة
    بسم الله صراحة يا جماعة خطة جيدة ومريحة
    فمثلا لو سألنا انفسنا لمادا نخسر
    الاجابة اهدافنا تكون كبيرة في الصفقات فمثلا
    انا صفقة كنت رابح فيها 130 نقطة قلت لن اقفلها حتى يتحقق الهدف وحده في اليوم التالي اصبحت -40 لكن انا متاكد اني ساربح من هده الصفقة وان لم اربح فيها فساخرج بتعادل
    هدفي من هدا الكلام هو ما يلي
    يا شباب والله فكرة الاخ جيدة
    لكن نخليوها مثلا 40 نقطة يوميا
    لاتحتاج اكثر من 1 ساعة بل اقل
    نختار الازواج دات الفروق القليلة مثل اليورو دولار ودلار ين وو .....

و نقوم بانشاء موضوع خاص فقط لمثل هده الصفقات
    انا عن نفسي 7 نقاط احققهم في بضع دقائق والحمد لله

فما رايكطم يا اخوان نبدأ في العمل في موضوع مستقل لتحقيق الهدف لكن خليوها 40 نقطة في اليوم
    وال 40 مش كتير
    ادا كان هدفنا في كل صفقة هو 10 - 7 نقاط
    لانه كلما قل الهدف زادت نسبة تحقيقه
    وانا مجرب الكلام هدا
    ومضمون الفكرة هو الاقتناع بالقليل لكن لا تنسو هدا القليل يصبح كثير مع الزمن
    واستدكر في هدا الموطن حديثا للحبيب المصطفى عن الاعمال
    فقال : خير الاعمال الى الله ادومها ولو قل -
    فليست الحكمة يا اخوان اني اربح اليوم 300 نقطة لكن للاسف غدا اخسر 200 وبعد غد اخسر كدا
    وان سالت نفسك سبب الخسارة تجد الجواب هو كبر الاهداف
    فلنجعل اهدافنا قليلة ونتوكل على الله ولن نتنازل عن 40 نقطة يوميا على الاقل

فها نحن في انتظار قبول اخينا وليد الحلو والاخ بوحة ساناديه بالطبع والاخوة الكثر من معليمينا واساتدتنا
    وانشاء الله يوفقنا الله تعالى لما يحبه ويرضاه

تمام كلامك عين العقل

بس عزيزى djameled

اربعين نقطة يعتبروا كتير لسبب واحد

لانك لو يوم خسرت هترجع لورا كتير اوى فى نظام الربح التراكمى عشان كدة يفضل انها تكون سبعة فقط

وانا شايف مع السبعة فى خلال سنتين ونص يكون عندك مليون وستمية الف دى فترة تعتبر مش طويلة بالنسبة للمبلغ

وكمان سبعة من الاستحالة ان احنا منكسبش السبعة

وطبعا منتظرين باقى الاخوة انهم يشوفوا الموضوع وكمان نعرف اكتر من طريقة للحصول على السبعة

ونشوف هنستقر على ايه ونكون مجموعة تقوم بكدة وتدى توصيات للسبع نقاط اليومية فقط

الصورة الرمزية العزازى
    العزازى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السوهاجى مشاهدة المشاركة
    اخويا العزازى بشكرك كتير على تجاوبك معانا فى الموضوع

انا معاك الاسكالبينج هو حل جميل جدا للمكاسب التراكمية

بس خللى بالك كلمة اسكالبينج دى يعنى تقدر تقول كدة زى ما بيقولوا اخطف واجرى عشان تشوف غيروا تخطفوا

لكن احنا كل اللى محتاجينوا سبع نقط مش اكتر لذا حتى لو كانت الاستراتيجية مبنية على الاسكالبينج . فاحنا كل هدفنا عملية واحدة ولس اكتر

عشان كدة هيكون التفكير والتركيز فى عملية واحدة فى خلال الأربعة وعشرين ساعة كلها

عشام نضمن ان احنا ندخل فى اتجاه الترند دا اول حاجة. وكمان نضمن ان احنا اخدنا الثفقة من مستوى قوى جدا ويتحقق الهدف من عنده فى خلال ساعة او اتنين او تلاتة بالكتير

وانا سعيد جدا على مروروك واحب اقولك انى هنتظر افكارك وآراك والطرق اللى انتا شايف انها تنفع مع السبع نقط للتارجت اليومى بدون ما نضغط على نفسنا .

تقبل تحياتى وودى

أخي العزيز السوهاجي أشكرك على ردك.
    على فكره احنا متفقين تماماً و أنا ماقلتش انك تكبر هدفك في الصفقه الواحده بالعكس, أنا رأيي أصلاً ان الهدف يبقى 5 حتى, و بمعدل صفقتين في اليوم تعمل 10 نقاط "ده مجرد مثال" و صدقني سهله فعلاً انك تعمل كده ان شاء الله, و لو حتى أكتر من صفقتين في اليوم سهله, و زي ما تفضلت ان كل ما كان الهدف أصغر كل ما كان تحقيقه أسهل ان شاء الله.
    شاكر مجهودك و تجاوبك و ربنا يوفقنا.

الصورة الرمزية السوهاجى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhemam2005 مشاهدة المشاركة
    أولا : أشكرك على الموضوع الهام
    ثانيا : برأي ان الواحد يحاول يشوف استراتيجية مكسبها من 20-30 نقطة بكده يكون السبعة مضمونين و الله ما هو دهاية بس انا متابع مع الشباب في استراتيجية الترند المكسور و يوميا بنححق فوق ال20-30 نقطة ده عن نفسي علشان أنا مبتدء بس الاساتذه هناك بحققوا يوميا فوق ال60-80 نقطة
    احب اعرف رأيك
    بمعني ندخل في استراتيجية بيكون هدفا 20 مثلا و بردوه نقفل على 7 بكده تكون ال 7 مضمونة أكتر و لا ايه؟

عزيزى mhemam2005

انتا عايز تشوف استراتيجية هدفها اليومى عشرين نقطة يبقى تستغلها فى الربح الشهرى لحسابك الخاص

لكن لو هتستخدمها لطريقة الربح المتراكم يبقى مش هتنفع خالص عشرين نقطة يوميا

لان لو يوم كسبت عشرين وتانى يوم تلاتين وتالت يوم عشرين

رابع يوم ممكن تخسر سبعين .

ومتنساش فكرة الربح المتراكم تعتمد كليا على ان اللوت بيزيد باستمرار

يعنى لو تصور جيت فى نص الطريق وخسرت سبعين ترجعك ورا كتير اوى

عشان كدة انا شايف ان السبع نقط يوميا مناسبة لشخص عايز يوصل لهدف بس لقدام شوية مثلا كدة سنتين ونص على الطريقة المذكورة

وكمان مش كتير سنتين ونصف على الهدف اللى قلنا عليه . ولاحظ انك فى بعد المرحلة الاولى من المدة كلها برده هتاخد مبلغ من اللى انتا عملته فى المرحلة الاولى

والربح المتراكم :

مينفعش تتطبقها مع حسابك العادى لازم حساب مستقل او تغير طريقة شغلك لنظام الربح المتراكم

ودا فى رأيى الشخصى .

ويسعدنى مشاركتك جدا وان شاء الله هنتوصل لانسب طريقة للحصول على السبع نقاط اليومية بدون توتور وبأقل مجهود .

----

الصورة الرمزية إبراهيم الســــويفي
    إبراهيم الســــويفي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اري هذا جميل جدا
    ولكن كل هذا يتكلم في نظام رأس المال
    ايه اللي يضمنني اني اعمل الارباح المكتوبه في الطريقه
    قصدي اين نظام المتاجره التي سوف تحقق هذه الارباح؟
    وعلي فكره انا لم اعارضك في موضوع السبع نقاط
    ولكن هل توجد استراتيجيه تكسبك كل يوم سبعه بدون اشاره سالبه؟
    اعتقد لا...... ولكن هذا ممكن اذا وضعت هدفي 20 واكتفي بسبعه فقط مثلا
    ارجو الرد ياجميل
    آخر تعديل بواسطة إبراهيم الســــويفي ، 13-07-2007 الساعة 10:44 PM

صفحة 4 من 9 الأولىالأولى 123456789 الأخيرةالأخيرة