صفحة 55 من 283 الأولىالأولى ... 5454950515253545556575859606165105155 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 811 إلى 825 من 4232
    الصورة الرمزية medo93
    medo93 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islamhany مشاهدة المشاركة
    انا وصلت لتحليلك لصفقه المجنون وكنت منبهر الصراحه . حسيت اني بتفرج علي فيلم اكشن ..
    انا شوفت التوصيه الخاصه بالصفقه التاريخيه وفضلت اقلب فيها يمين وشمال علشان افهمها وماعرفتش وعلشان كده مادخلتهاش للأسف علشان انا بحب ادخل الصفقه اللي فاهمها حتي لو كانت الصفقه ناجحه ..
    انا لو كنت شوفت ورشتك من اول مافتحتها وكنت شوفت تحليلك للمجنون كنت علي طول دخلت في الصفقه التاريخيه . بس الحمد لله نصيب ....
    ارجوووك يا ميدو تعملنا تحليلات زي كده تمسك الزوج من الفريم الكبير للفريم الصغير علشان نعرف التحليل بيجي الزاي ,,,,
    وانا والله من سعادتي خايف ان الورشه دي نشاطها يقل او تفاعلك انت اللي يقل ..
    ربنا يزيدك من علمه ويباركلك فيه .
    شكرا لك
    الحمدلله قدر الله وما شاء فعل واتمني حضرتك تشوف تحليل اليورو دولار لانه فعلا فيلم اكشن اونا جايب التحليل من 2014 ل 2020 وبالنسبة للصفقةالخاصة بالمجنون فهي اكتر من مرة تصعد وبعدها تهبط لنقطة الدخول مرة تانيه ولكن احنا لسه معانا وقت لنهاية العام في التحليل دا
    وبالنسبة ليا فااانا باكد لحضرتك ولمتابعيني الاعزاء اني مستحيل اني اقصر ف اي حاجة ف الورشة بالعكس النشاط باذن الله هيزيد وهيكون في تحليلات اكتر وشروحات اكتر واكتر
    وحاجة كمان انا حاليا بخطط لتثبيت وقت تواجدي في المنتدي بيحث اني هعمل فترة تواجد صباحية وفترة مسائية علشان ابقي معاكم باستمرار واي حد عايز اي حاجة هيلاقيني قدامه مباشرة والردود هتبقي مباشر
    لكن هو حقيقة النهاردا انا مخليه فري لكن من الصباح الباكر هنبدا العمل باذن الله ونرجع تاني افضل مما كنا

الصورة الرمزية islamhany
    islamhany غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo93 مشاهدة المشاركة
    الحمدلله قدر الله وما شاء فعل واتمني حضرتك تشوف تحليل اليورو دولار لانه فعلا فيلم اكشن اونا جايب التحليل من 2014 ل 2020 وبالنسبة للصفقةالخاصة بالمجنون فهي اكتر من مرة تصعد وبعدها تهبط لنقطة الدخول مرة تانيه ولكن احنا لسه معانا وقت لنهاية العام في التحليل دا
    وبالنسبة ليا فااانا باكد لحضرتك ولمتابعيني الاعزاء اني مستحيل اني اقصر ف اي حاجة ف الورشة بالعكس النشاط باذن الله هيزيد وهيكون في تحليلات اكتر وشروحات اكتر واكتر
    وحاجة كمان انا حاليا بخطط لتثبيت وقت تواجدي في المنتدي بيحث اني هعمل فترة تواجد صباحية وفترة مسائية علشان ابقي معاكم باستمرار واي حد عايز اي حاجة هيلاقيني قدامه مباشرة والردود هتبقي مباشر
    لكن هو حقيقة النهاردا انا مخليه فري لكن من الصباح الباكر هنبدا العمل باذن الله ونرجع تاني افضل مما كنا
    ممتاز جدا .. علي العموم انا عندي اكتر من استفسار بس مستني اخلص قرايه الورشه للصفحه الاخيره ( وانا متأكد اني هاخلصها في اقل من يوم وده لاسلوبك الشيق ) وهجمع استفساراتي وهطرحها عليك وانا واثق انك بعد كل ده لايمكن تبخل بأي معلومه

الصورة الرمزية abuelgoud
    abuelgoud غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

يا اخ ميدو مين اللى وجهنا الى ورشة التحليل الفلكى اللى اساسا مكملتش وصاحبها قفلها
    من بعد اول واحد قاله حرام وحلال فضلنا نقرأ ونتابع الورشة لحد ما اتفاجئت انها مش خلصانة
    توقيع العضو
    وقل ربى زدنى علما
    لا تستغرق في حلمك استيقظ لتحققه

الصورة الرمزية daherxdaher
    daherxdaher غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

ألف مبروك على الفوز، أخي محمد، و منه للأحسن

الصورة الرمزية Baran
    Baran غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abuelgoud مشاهدة المشاركة
    يا اخ ميدو مين اللى وجهنا الى ورشة التحليل الفلكى اللى اساسا مكملتش وصاحبها قفلها
    من بعد اول واحد قاله حرام وحلال فضلنا نقرأ ونتابع الورشة لحد ما اتفاجئت انها مش خلصانة
    وانا كمان انزعجت كتير و وجدت كتير ورشات بعد اول كم مشاركة من كم شخص جاهل بالموضوع و بيهاجم الكاتب بيترك الموضوع و بينسحب ( لانه لاحمد ولا شكور ) و المشكلة انو كل شخص بيحرم و بيحلل على كيف اهلو و هل الموضوع كتير معقد و محتاج صبر و جهد و ووقت كبير من الكاتب لانو رياضيات و علم فلك و كل هل الامور مجانية بس بسبب بعض الاشخاص بيخلوا الكاتب يحرم و يقول لنفسه بلاش وجع الدماغ و معاه كل الحق ... للاسف بعض الاشخاص بتخرب عالجميع مع انو الورشة كتير قوية كانت و الموضوع مالقيت بغير مكان تتمة له و عسى الاستاذ ابو حبيب بعد الانتهاء من الشرح المخصص في هذه الورشة ( ملاحظة بسيطة ما اجده الان في مجتمعاتنا العربية او حتى اكون دقيق ان بعض الاشخاص الذين يعيشون بيننا يتمتعون بنفس الفكر الذي كان في اوروبا في عصور الظلام عندما كان يحرق العالم على الصليب اذا قال بكروية الارض )

الصورة الرمزية Baran
    Baran غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	Capture.PNG
المشاهدات:	134
الحجـــم:	57.3 كيلوبايت
الرقم:	476878

استاذ ابو حبيب ممكن رايك بالشكل الادائري للحالة التانية يلي حكينا عنها الدرس الماضي هل يعتبر مثال صحيح على الحالة ( فريم اليورو دولار على الساعة )

الصورة الرمزية sabool
    sabool غير متواجد حالياً موقوف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Baran مشاهدة المشاركة
    وانا كمان انزعجت كتير و وجدت كتير ورشات بعد اول كم مشاركة من كم شخص جاهل بالموضوع و بيهاجم الكاتب بيترك الموضوع و بينسحب ( لانه لاحمد ولا شكور ) و المشكلة انو كل شخص بيحرم و بيحلل على كيف اهلو و هل الموضوع كتير معقد و محتاج صبر و جهد و ووقت كبير من الكاتب لانو رياضيات و علم فلك و كل هل الامور مجانية بس بسبب بعض الاشخاص بيخلوا الكاتب يحرم و يقول لنفسه بلاش وجع الدماغ و معاه كل الحق ... للاسف بعض الاشخاص بتخرب عالجميع مع انو الورشة كتير قوية كانت و الموضوع مالقيت بغير مكان تتمة له و عسى الاستاذ ابو حبيب بعد الانتهاء من الشرح المخصص في هذه الورشة ( ملاحظة بسيطة ما اجده الان في مجتمعاتنا العربية او حتى اكون دقيق ان بعض الاشخاص الذين يعيشون بيننا يتمتعون بنفس الفكر الذي كان في اوروبا في عصور الظلام عندما كان يحرق العالم على الصليب اذا قال بكروية الارض )
    لا حول ولا قوة الا بالله

الصورة الرمزية sam213
    sam213 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الملف المرفق 473445

دا مثال واقعي للخط المسقيم وممكن نعتبر ان الشكل انهي دورته (وصل للزاوية 315)
    حاجة كمان الصورة اللي بتجي ف لامثلة لا تعتبر تحليل للازوج انما هي فقط مجرد مثال للتوضيح
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. أولاً أود أن أهنئكم أخي محمد على هذه الورشة و أتمنى لكم التوفيق والنجاح.
    ثانياً عندي سؤال حول إختيار الشكل الهندسي الذي يسير عليه الزوج، حيث أرى أنكم تجهلون بعض الارتدادات التي حصلت قبل الارتداد الذي نريده! فمثلا الشكل المستقيم الذي ارفقتهم على eur/usd H1, الزوج نزل من الزاوية 0 إلى الزاوية 135 ثم ارتد منها إلى غاية الزاوية 90. فالبنسبة لي هذا هو الارتداد الأول و ليس الذي حدث في الزاوية 180.
    و في الشرح قلتم أن بلغة الفوركس الخط المستقيم هو صعود أو هبوط السعر [مباشرة] إلى الزاوية 180 ثم الارتداد منها إلى الزاوية 90.
    إذن لماذا تجاهلنا الارتداد الأول عند الزاوية 135 و اخترنا الارتداد الثاني عند 180؟ و لماذا أيضا تصغرون الشارت أكثر فأكثر؟أهذا حتى تتفادى الارتدادات الصغيرة؟ شكرا لكم مسبقا.

الصورة الرمزية souf1hk
    souf1hk غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

وممكن برضه ان يكون معاك اتجاه معروف والسعر يمشي معاك في البداية وبعدها يبدا يعكس عليك علشان لما يجي الفاصل الزمني تلاقي السعر رجع تاني يمشي معاك وانا هدي لحضرتك مثال واقعي وصفقة لايف انا عملتها واشتغلت عليها

الصورة دي بتوضح حالة فك ارتباط وفيها السعر المفروض انه يصعد بعد ما خرج من النجمة وبالتالي انا دخلت شراء بلوتات كتير لان معايا نقطة ممتازة
    ومع ذلك انا عامل حسابي ف موعد الانعكاس اللي انا جايبه ف الصورة

يعني الصورة دي فيها مكان دخول وفيها الهدف بتاعي وفيها كمان موعد انعكاس

الملف المرفق 476737

هدفي الزاوية 315 وموعد الانعكاس الساعه 16
    ودي صورة عن قرب

الملف المرفق 476738

لكن اللي حصل ان السعر بعد ما صعد واقترب من الهدف هبط تاني وقبل الموعد ساعتين عمل شمعتين هبوط وهنا اكيد معروف عملهم ليه السبب علشان ينطلق بعدهم
    ودا اللي حصل
    من موعد الانعكاس اللي حددناه السعر انطلق منه مباشرة نحو الهدف

الملف المرفق 476739

تنبية الصفقات دي ليست للاستعراض وفرد العضلات والا كنت رفعتها امبارح ولولا سؤال الاخ مازن انا مكنتش رفعتها اساسا لكن انا عطيته الاجابة واكتدهاله بحالة واقعية

السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته أخ ميدو لدي تعقيب حول مشاركتك رقم 491 بخصوص النجمة السداسية حول موضوع فك الإرتباط أليس هذاالأخير يتم من منتصف النجمة بين الزاوية و الزمن 180و أرجو المعذرة عل هذا السؤال لم يحن بعد مناقشته و لكن تشتت بالي

الصورة الرمزية sabool
    sabool غير متواجد حالياً موقوف

الف الف مبروك

الصورة الرمزية mohammedgaber
    mohammedgaber غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam213 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. أولاً أود أن أهنئكم أخي محمد على هذه الورشة و أتمنى لكم التوفيق والنجاح.
    ثانياً عندي سؤال حول إختيار الشكل الهندسي الذي يسير عليه الزوج، حيث أرى أنكم تجهلون بعض الارتدادات التي حصلت قبل الارتداد الذي نريده! فمثلا الشكل المستقيم الذي ارفقتهم على eur/usd H1, الزوج نزل من الزاوية 0 إلى الزاوية 135 ثم ارتد منها إلى غاية الزاوية 90. فالبنسبة لي هذا هو الارتداد الأول و ليس الذي حدث في الزاوية 180.
    و في الشرح قلتم أن بلغة الفوركس الخط المستقيم هو صعود أو هبوط السعر [مباشرة] إلى الزاوية 180 ثم الارتداد منها إلى الزاوية 90.
    إذن لماذا تجاهلنا الارتداد الأول عند الزاوية 135 و اخترنا الارتداد الثاني عند 180؟ و لماذا أيضا تصغرون الشارت أكثر فأكثر؟أهذا حتى تتفادى الارتدادات الصغيرة؟ شكرا لكم مسبقا.
    اسمحلي اخي ان ارد عليك بالنيابة عن الاخ ميدو
    حيث انك تذكر انه ارتد من الزاوية 135 ولكنه لم يرتد منها بل ارتد قبلها

الصورة الرمزية daherxdaher
    daherxdaher غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam213 مشاهدة المشاركة
    لست متأكدا من صحة اجابتي التالية، لذا أتمنى على الأخ محمد التعليق/التصحيح.

على ما أظن أنه لا يُأخذ بالزاوية 135 كزاوية ارتداد أولية لأنها ليست من الزواية التي يبنى عليها أشكال (270/180/120/90/72/60/45/30)، و انما هي زاوية انعكاسية فقط (يرتد اليها السعر من 270 مثلا).

تحياتي

الصورة الرمزية islamhany
    islamhany غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

وممكن برضه ان يكون معاك اتجاه معروف والسعر يمشي معاك في البداية وبعدها يبدا يعكس عليك علشان لما يجي الفاصل الزمني تلاقي السعر رجع تاني يمشي معاك وانا هدي لحضرتك مثال واقعي وصفقة لايف انا عملتها واشتغلت عليها

الصورة دي بتوضح حالة فك ارتباط وفيها السعر المفروض انه يصعد بعد ما خرج من النجمة وبالتالي انا دخلت شراء بلوتات كتير لان معايا نقطة ممتازة
    ومع ذلك انا عامل حسابي ف موعد الانعكاس اللي انا جايبه ف الصورة

يعني الصورة دي فيها مكان دخول وفيها الهدف بتاعي وفيها كمان موعد انعكاس

الملف المرفق 476737

هدفي الزاوية 315 وموعد الانعكاس الساعه 16
    ودي صورة عن قرب

الملف المرفق 476738

لكن اللي حصل ان السعر بعد ما صعد واقترب من الهدف هبط تاني وقبل الموعد ساعتين عمل شمعتين هبوط وهنا اكيد معروف عملهم ليه السبب علشان ينطلق بعدهم
    ودا اللي حصل
    من موعد الانعكاس اللي حددناه السعر انطلق منه مباشرة نحو الهدف

الملف المرفق 476739

تنبية الصفقات دي ليست للاستعراض وفرد العضلات والا كنت رفعتها امبارح ولولا سؤال الاخ مازن انا مكنتش رفعتها اساسا لكن انا عطيته الاجابة واكتدهاله بحالة واقعية
    السلام عليكم اخ محمد اسمحلي ابتدي معاك بأولي استفساراتي ,
    1- كده اللي فهمته اني بستخدم النجمه فقط مع الشكل الدائري فقط لمعرفه الحركه وموعد الانعكاس لكن مش لازم استخدمها مع باقي الاشكال الهندسيه , هل فهمي صحيح ؟
    2- بخصوص فك الارتباط اللي حضرتك وضعته في الصفقه اللي في الاقتباس ( ودي حاجه محيراني فعلا في النجمه ) حضرتك بتقول ان في فك ارتباط وعلشان كده انت دخلت شرا تمام , طيب ماهو ممكن انا وبكل بساطه اعمل زياده في الزمن من 45 اللي انت حطيتها واخليها 90 وبكده مش هايبقي في فيك ارتباط ولا حاجه بالعكس ده انا هاقولك اني عملت كده علشان اتتبع حركه السعر .. ياريت تفهمهاني علشان انا بجد مش عارف احدد حدود النجمه ايه بالنسبه للزوايا . يعني ممكن في حاله اعتبره فك ارتباط ويطلع اني عامل الزمن غلط والمفروض يكون اكبر من اللي عمله وممكن حاله تاني اكون راسم النجمه فيها والاقي ان السعر عكس من نقطه انا مش متوقعها ولما اسأل يقولو ده فك ارتباط ..
    3- انت قولت في بدايه الورشه ان الينات ليها سبيس مختلف ياريت ماتنساش تقولنا حسابها بيبقي ازاي
    4- ملحوظه للعلم بالشئ , انا لقيت ان افضل نموذج هارمونيك بيتكون مع الزوايا ويكون نتايجه ممتازه هو نموذج البرق او ab=cd والله اعلم
    مستني ردك اخي الكريم

الصورة الرمزية yaseeer
    yaseeer غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي السلام عليكم تسلم اخي محمد جابر على هذا الشرح الواضح والجميل لي الشرف لو تمت الموافق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammedgaber مشاهدة المشاركة
    تسلم ايدك بجد والله
    كل درس اقوى من اللي قبله ويزداد تنسيقك وابداعك

استمر يا بطل وان شاء الله نقدر معاك نستوعب اسلوب الزوايا السعرية الزمنية بشكل جيد
    السلام عليكم تسلم اخي محمد جابر على هذا الشرح الواضح والجميل لي الشرف لو تمت الموافقة على عضويتي

الصورة الرمزية mohammedgaber
    mohammedgaber غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yaseeer مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم تسلم اخي محمد جابر على هذا الشرح الواضح والجميل لي الشرف لو تمت الموافقة على عضويتي
    وعليكم السلام
    لم افهم الجزء الاخير من المشاركة يا اخي ، فهذا من اختصاص ادارة المنتدى

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17