صفحة 59 من 283 الأولىالأولى ... 9495354555657585960616263646569109159 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 871 إلى 885 من 4232
    الصورة الرمزية medo93
    medo93 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islamhany مشاهدة المشاركة
    جمعه مباركه جميعا ..
    ماتتأخرش علينا في الدرس يا ميدو ;)

لا طبعا مش مقدرش لكن زي ما قلت انا عايز تطبيق مستمر عللي اتشرح لانه يمثل 60 % من الطريقة وللي جاي كله مبني عليه فلازم نكون عارفين نستخرج الشكل بكل سهولة علشان ضبط الزمن بيكون ثواني معدودة

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MrYAZID مشاهدة المشاركة
    تم تلخيص شروحات الورشة إلى نقاط
    توجد اسئلة في راسي و لكن للاسف لا تترجم إلى كلامات ربما عند إنتهاء من الورشة تتضح الأفكار
    و في الأخير أشكر صاحب الورشة الأخ محمد و باقي الاعضاء لإثراء بالنقاشات الهدافة وليست الهدامة
    لوكانت الاسلئة دي خاصة باجزاء لم يتم شرحها فاستاذن حضرتك في الانتظار حتي يتم شرحها ولو كانت الاستفسارات خاصة باجزاء اتشرحت بالفعل فانا انتظر حضرتك وان شاء الله هتلاقي الاجابة
    وان بضم صوتي لصوتك وبشكر جميع المتابعين انا لما كنت بلف في الورشة من شوية حسيت قد ايه النقاشات مفيدة وكمان روح التعاون واضحه في الرد علي الاستفسارات ومساعدة الغيروان شاء الله نفضل كدا كلنا اسرة واحدة دايما علي طول

الصورة الرمزية islamhany
    islamhany غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ميدو عندي استفسار وارجو منك الرد حتي لو كانت الاجابه نعم او لا فقط من غير اي تفاصيل . وانا بعتذر من الجميع علشان سؤالي لسه لم يتم شرحه ..
    بافتراض اني مش عارف اطلع الدعوم والمقاومه ( مناطق الطلب والعرض ) بشكل جيد او بشكل احترافي هل اقدر استعين بالدعوم والمقاومات الخفيه اللي في النجمه ؟
    بمعني هل اقدر ارسم خط عند كل نقاط التقاطع السعري في النجمه واعتمد مستويات الخطوط دي علي انها دعوم ومقاومات ؟؟

الصورة الرمزية islamhany

ولو انت متمسك بعدم الرد ارجو ارسال الرد عالخاص لو تكرمت استاذنا

الصورة الرمزية medo93

ميدو عندي استفسار وارجو منك الرد حتي لو كانت الاجابه نعم او لا فقط من غير اي تفاصيل . وانا بعتذر من الجميع علشان سؤالي لسه لم يتم شرحه ..
    بافتراض اني مش عارف اطلع الدعوم والمقاومه ( مناطق الطلب والعرض ) بشكل جيد او بشكل احترافي هل اقدر استعين بالدعوم والمقاومات الخفيه اللي في النجمه ؟
    بمعني هل اقدر ارسم خط عند كل نقاط التقاطع السعري في النجمه واعتمد مستويات الخطوط دي علي انها دعوم ومقاومات ؟؟
    هو الموضوع مش قصة انه اتشرح و لا الفكرة ان المضوع اللي بتسال عليه مش عارف اركبه علي بعضه بمعني ان مناطق العرض والطلب حاجة والدعوم والمقاومات الخفية حاجة تانيه
    بمعني اوضح ان انا المفروض بحدد منطقة الطلب او العرض علي اساس انها منطقة السعر صعد او هبط منها واخد اتجاه قوي وبالتالي لما السعر يرجع للمنطقة دي تاني فانا هتعامل معاه بناء علي تقييمي لمنطقة العرض او الطلب اللي معايا بطرق التقييم المعروفة علشان اقدر اعرف المنطقة دي قوية فنا هبيع واشتري بناء عليها او غير قوية وبالتالي انا مليش دعوة بيها يعني اللي عايز اوصله لحضرتك ان التحليل بالعرض والطلب بيكون بناء علي حركة السعر في الماضي
    انما الدعوم والمقاومات الخفية اللي بتكون في النجمة فدي انا بقدر اعرف مكانها بمجرد رسم النجمة وكل اللي محتاجة هو قمة او قاع واني اكون عارف طريقة رسم النجمة وبالتالي هيطلع معايا الدعوم والمقاومات ودي بتكون مستقبليه يعني انا مش عارف السعر هيعمل ايه عند الدعوم والمقاومات دي ممكن يحترمها ووممكن لا
    وبالتالي انا مش هينفع اشتغل علي الدعوم والمقاومات الخفية بمفردها بعكس مناطق العرض والطلب اللي انا بحددها واعلق الاوامر بتاعتي واحط استوبي ورا المنطقة وخلاص لكن الدعوم والمقاومات الخفية لازم يكون معاها عامل مساعد زي فاصل زمني مثلا او انها ممكن تكون في نقطة قاتله وهنعرفها في النجمة ان شاء الله
    وممكن حضرتكتدمج الاتنين مع بعض يعني تحدد مناطق العرض والطلب وبعدها ترسم النجمة واكيد الدعوم والمقاومات اللي هتكون في المنطقة اللي حضرتك رسمتها اكيد دا بيذود قوة المنطقة لانها بقت عرض وطلب ودعم او مقاومة خفيه

الصورة الرمزية islamhany

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo93 مشاهدة المشاركة
    هو الموضوع مش قصة انه اتشرح و لا الفكرة ان المضوع اللي بتسال عليه مش عارف اركبه علي بعضه بمعني ان مناطق العرض والطلب حاجة والدعوم والمقاومات الخفية حاجة تانيه
    بمعني اوضح ان انا المفروض بحدد منطقة الطلب او العرض علي اساس انها منطقة السعر صعد او هبط منها واخد اتجاه قوي وبالتالي لما السعر يرجع للمنطقة دي تاني فانا هتعامل معاه بناء علي تقييمي لمنطقة العرض او الطلب اللي معايا بطرق التقييم المعروفة علشان اقدر اعرف المنطقة دي قوية فنا هبيع واشتري بناء عليها او غير قوية وبالتالي انا مليش دعوة بيها يعني اللي عايز اوصله لحضرتك ان التحليل بالعرض والطلب بيكون بناء علي حركة السعر في الماضي
    انما الدعوم والمقاومات الخفية اللي بتكون في النجمة فدي انا بقدر اعرف مكانها بمجرد رسم النجمة وكل اللي محتاجة هو قمة او قاع واني اكون عارف طريقة رسم النجمة وبالتالي هيطلع معايا الدعوم والمقاومات ودي بتكون مستقبليه يعني انا مش عارف السعر هيعمل ايه عند الدعوم والمقاومات دي ممكن يحترمها ووممكن لا
    وبالتالي انا مش هينفع اشتغل علي الدعوم والمقاومات الخفية بمفردها بعكس مناطق العرض والطلب اللي انا بحددها واعلق الاوامر بتاعتي واحط استوبي ورا المنطقة وخلاص لكن الدعوم والمقاومات الخفية لازم يكون معاها عامل مساعد زي فاصل زمني مثلا او انها ممكن تكون في نقطة قاتله وهنعرفها في النجمة ان شاء الله
    وممكن حضرتكتدمج الاتنين مع بعض يعني تحدد مناطق العرض والطلب وبعدها ترسم النجمة واكيد الدعوم والمقاومات اللي هتكون في المنطقة اللي حضرتك رسمتها اكيد دا بيذود قوة المنطقة لانها بقت عرض وطلب ودعم او مقاومة خفيه
    تمام الله ينور عليك انت وصلتني للي عاوز اقوله . هل ممكن الدعوم والمقاومات الخفيه المستقبليه تكون هي نفسها مناطق عرض وطلب لزمن فات ؟ ولا مش لازم

الصورة الرمزية medo93

تمام الله ينور عليك انت وصلتني للي عاوز اقوله . هل ممكن الدعوم والمقاومات الخفيه المستقبليه تكون هي نفسها مناطق عرض وطلب لزمن فات ؟ ولا مش لازم
    ممكن ولكن انا لازم احدد منطقة الطلب او عرض اولا وبعدها اشوف هل فيها دعوم ومقاومات خفية ولا لا
    لكن مش هينفع العكس يعني اجيب الدعوم والمقاومات وابعدها اشوفها اذا كانت تصلح كمنطقة دعم او مقامة او لا لاني هلاقي كتير
    والسبب اني مناطق العرض والطلب قللية وبالتالي هرسم المنطقة وادور في النجمة واشوف هلي في حاجة تدعم التحليل ولا لا
    لكن ان تبدا بالنجمة نفسها هتلاقي مثلا اكتر من 15 دعم ومقاومة ما بين دعوما ومقاومات خفية وزوايا رئيسية وفرعيه

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	33333.png
المشاهدات:	188
الحجـــم:	58.9 كيلوبايت
الرقم:	477238

وبالتالي مطلوب من حضرتك تشوف مين اللي هينفع فيهم يبقي منطقة طلب او عرض ووتاكد اخي اسلام هتلاقيهم كلهم ينفعو والموضوع هيبقي صعب شوية وهتدخل في دايرة التحليل العاطفي وهو انك تختار اقرب مكان انت حابب السعر يطلع او ينزل منه
    وصدقني لو عايز السعر يصعد هتلاقي في المكان دا منطقة طلب قوية جدا ومعاهم دعم خفي ودعم ظاهر ونموذج هارمونيك بيقولك اشتري حالا وموعد انعكاس هيظهر من تحت الارض كل دا علشان انت عايز السعر يصعد والعكس لو عايز السعر يهبط

الصورة الرمزية islamhany

الف شكر ليك للتوضيح .. وانا بعتذر للجميع علشان سؤال مش في وقته

الصورة الرمزية medo93

والصورة اللي ارفقتها دي كانت مثال علي انعكاس لاندكس البوند وبالتالي انا كنت معتمد علي النجمة اعتماد كلي وحددت المنطقة بتاعتي باعتباها نقطة قاتله ومستني الانعكس منها
    وخلي بالك اني لما حددت المنطقة دي انا جبتها كلها من النجمة ولا عارف المنقطة دي دعم ولا مقامة ولا منطقة طلب ولا عرض ولا حتي بصيت السعر عمل معاها ايه قبل كدا يعني احترمها ولا لا
    وبالتالي انا شايف السعر رايح لنقطة قاتله ومنتظر انعكاس منها بغض النظر عن ان دي منطقة طلب او عرض دا تحليل مستقل بالنجمة

الاســـم:	333.png
المشاهدات:	193
الحجـــم:	50.0 كيلوبايت
الرقم:	477240

والصورة دي لايف من اندكس البوند المنطقة الحمدلله قامت بالواجب وعملت اللي عليها مع كنت منتظر منها اكتر من كدا لكن الحمدلله كدا فلة

الاســـم:	GBPLFXH122.png
المشاهدات:	151
الحجـــم:	50.5 كيلوبايت
الرقم:	477241

ودي صفقات كانت بناء علي التحليل المرفق انا محبيتش اخد معاهم البوند نظرا للاخبار اللي كانت علي الدولار النهاردا فحبيت اكون بعيد والا كان زمانه محقق زيهم بالظبط لكن قدر الله وما شاء فعل والصفقات دي ارزاق قبل اي حاجة

الاســـم:	الرصيد.png
المشاهدات:	220
الحجـــم:	17.5 كيلوبايت
الرقم:	477243

والخلاصة ان لو عايز تدمج الطلب والعرض مع النجمة يبقي تبدا بالطلب والعرض الاول وبعدها ترسم النجمة
    آخر تعديل بواسطة medo93 ، 03-11-2017 الساعة 06:52 PM

الصورة الرمزية medo93

الف شكر ليك للتوضيح .. وانا بعتذر للجميع علشان سؤال مش في وقته
    اتمني ان تكون الاجابة واضحة ومفيش اي مشكلة وزي ما قلت لحضرتك قبل كدا لما يكون الرسم جاهز انا بحطه في الاجابة لكن مش بعمل رسم جديد وانت حظك ان الصور كانت ع الديكستوب

الصورة الرمزية islamhany

كلام جميل جدا . طيب معلش بخصوص الصفقتين بتوعك . ليه انت اخترت العملتين دول بس اللي تشتري قصادهم الباوند ؟ بناء علي رسمه النجمه الخاصه بالباوند ليه ماشتريتش الباوند قصاد كل العملات واكتفيت بعملتين بس ؟ هل فيه سبب معين بغض النظر عن اخبار الدولار ؟

الصورة الرمزية medo93

كلام جميل جدا . طيب معلش بخصوص الصفقتين بتوعك . ليه انت اخترت العملتين دول بس اللي تشتري قصادهم الباوند ؟ بناء علي رسمه النجمه الخاصه بالباوند ليه ماشتريتش الباوند قصاد كل العملات واكتفيت بعملتين بس ؟ هل فيه سبب معين بغض النظر عن اخبار الدولار ؟
    انا كدا اشتريت البوند قصاد كل العملات لاني مش بشتغل غير ب 3 بس مع البوند ومع ذلك من غير ما اشوف هتلاقي البوند صعد قصاد كل العملات لكن يعني انا شفت 3 ازواج والتحليل كان كويس جد معاهم وممكن تشوف الباقي لكن انا غالبا مش بشتغل غير مع الازواج دي فقط بالنسبة للبوند

الصورة الرمزية islamhany

ربنا يباركلك في رزقك يا ميدو ويزيدك

الصورة الرمزية spider man
    spider man غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    لي فترة كبيرة لا أشارك في المنتديات , وبالصدفة رأيت اليوم موضوعك الذي جذبني بشدة , وأجبرني على المشاركة والعودة
    لأهمية محتواه , وأسلوبك السهل السلس في الشرح
    رغم تأخري قرابة شهر على بدايته , لكني أعتقد أنني وجدت ضالتي هنا , وسأتصفح صفحاته وأدرسها بعناية وتركيز
    أرجو أن تقبلوني معكم متابع ومشارك
    بارك الله فيك أستاذ محمد ونفع بك

الصورة الرمزية abdalaah
    abdalaah غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عاليكم ورحمه الله
    انا اول مره ادخل واشارك فى منتديات لكن بحق الله
    انت راجل محترم انا قرئت موضوعك وبدئت افهم
    بصراحه كنت فى الاول قولت انت مش هتكمل الموضوع زى ناس كتير بس بتجذب الناس بالكلام
    وبعد كدا بتسيب الموضوع ومش بيكمل عشان
    لكن انت ماشاء الله عاليك والله واضح انك راجل محترم وربنا فعلا هيجازيك خير

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17