صفحة 50 من 283 الأولىالأولى ... 404445464748495051525354555660100150 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 736 إلى 750 من 4232
    الصورة الرمزية medo93
    medo93 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abuelgoud مشاهدة المشاركة
    يا اخ ميدو مردتش عالسؤال ده ولا مشاركة سابقة ايضا انا حاسس انى بكتب بحبر سرى ههههههه
    ومين قالك اني مرديتش ؟انا دريت بحبر سري برضه

الصورة الرمزية medo93

ودي الاجابة انا هظهرها علشان خاطر باقي الحبايب
    بص يا سيدي لما تحتار ف شكل من الاشكال ع طول اجري ع الكبير وشوفه رايح فين لان الصغيرين بيحصلوه
    دا الفريم الاسبوعي ومع حضرتك الفريم اليومي وال 2 دائري يعني الدهب هيولع الايام اللي جاية

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	XAUUSDWeekly.png
المشاهدات:	258
الحجـــم:	63.8 كيلوبايت
الرقم:	476567

دي معلومة نسيت اقول عليها
    ان الاسبيس مش ثابت واحينا بنغيره بناءا ع سرعة الحركة وان شاء الله هنعرف الكلام دا ف درس الاسبيس
    آخر تعديل بواسطة medo93 ، 30-10-2017 الساعة 02:08 AM

الصورة الرمزية Ayhamda
    Ayhamda غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo93 مشاهدة المشاركة
    بالنسبة لليورو دولار فنا غالبا بختار القمة اللي حدث منها الهبوط يعني نقطة الانطلاق الفعلي ولو بصينا للمنطقة كلها هنلاقيها عبارة عن موجه عرضية وكل ما قمة تتكون اللي بعدها تضربها لغاية القمة اللي بدئنا منها واللي بعدها السعر هبط مباشرة ولما قسنا زاوية الارتدادقيناها 90 زي م هو واضح ف الصورة وبالتالي انا اخترت القمة دي واخترت الشكل الرباعي ووحاجة كمان في درس كامل عن الموضوع دا واختبار القمةوالقاع الصحيح

الملف المرفق 476565

بالنسبة للسؤال الخاص بالمجنون فدا كان التحليل بتاعه ومحطوط ف الورشة من اكتر من 15 والزاوية 225 و 315 ليس لها ي وجود طبقا للشكل اللي معانا

الملف المرفق 476566
    بس يا غالي انا أرفق لحضرتك شارت يوضح ان الزوج ارتد من 315 وبشكل عام سؤالي لا يقتصر على المجنون وانما بشكل عام كثيرا من الاحيانا يحصل ان يرتد الزوج من 2250 او 315 كيف نتعامل مع هذه الحالات؟

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ayhamda مشاهدة المشاركة
    بس يا غالي انا أرفق لحضرتك شارت يوضح ان الزوج ارتد من 315 وبشكل عام سؤالي لا يقتصر على المجنون وانما بشكل عام كثيرا من الاحيانا يحصل ان يرتد الزوج من 225 او 315 كيف نتعامل مع هذه الحالات؟
    الزواية 225 بشكل عام هي احدي زوايا الشكل الرباوغالبا هتلاقي في احترام للزاوية 90 او 180 لما بيكون الشكل مظبوط اما لو الموضوع دا مظبطش فيتم التعامل معاها زي ما عملنا ف الخالة الخاصة بالشكل الخامسي واكيد طبع حضرتك فاكر الزاوية 144 والزاوية 45
    هنا هنعمل نفس الفكرة وهنغير الاسبيس الخاص بالزاوية 225 وهنلاقيها اصبحت 90 ف الاسبيس لاكبر
    وبالتالي اصبح الشكل رباعي برضه يعني لم يختلف وعلي اعتبار ان القاع اللي حضرتك بدئت منه الرسم هو قاع صحيح هيبكي الرسم بالشكب د

الاســـم:	2.png
المشاهدات:	146
الحجـــم:	49.8 كيلوبايت
الرقم:	476574
    ودا نفس الاسبيس اللي انا كنت عامله ف التحليل اللي فات
    اما لو كانت الزاوية 315 فدي ليها وضع تاني خاص وسيتم شرحه ف الشكل الدائري ان شاء الله غدا ان شاء الله سيتم شرح الدائري الحالة الخاصة ب الزاوية 450
    وبعدها الحالة الخاصة بالزاوية (315-360)

الصورة الرمزية mohamed.darwish
    mohamed.darwish غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

استاذ محمد سلام عليكم
    ليا سؤال ولكن انا لا علم هل تم شرحه من قبل ام لا
    ما هى منطقة الكلاستر السعرى
    تقبل تحياتى

الصورة الرمزية mazin63
    mazin63 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم
    اولا احب اشكرك على المجهود الرائع دة

ثانية ما رايك فى الشكل الدائرى على النويزلاندى كندى دة

البيع هيبقى من عند 135 او 90 على حسب الى هيوصلها قبل الاصل الزمنى 90

الاســـم:	XM GLOBAL SCNSH.JPG
المشاهدات:	193
الحجـــم:	204.2 كيلوبايت
الرقم:	476584

و شكرا

الصورة الرمزية mohamed.darwish
    mohamed.darwish غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

انا هجاوب على نفسى
    فى موضوع ما هو الكلاستر
    طبعا بعد ما الاستاذ محمد غششنى
    ودى كانت اجابة الاستاذ محمد على

هو عبارة عن منطقة فيها اكتر من زاوية وع اكتر من فريم يعني ممكن مثلا الاقي منقط معينه فيها الزاوية 120 الخاصة بفريم ال 4 ساعات وفيها الزاوية 360 الخاصة بفريم الساعه فتبقي المنطفة دي منطقة كلاستر
    وانا جبت اكتر من مثال للموضوع دا ف الورشة وجبت كمان صور لشارتات وعلمنا عليها صفقات
    وحاجة كمان الكلاستر دا مش مرتبط بالزوايا يعني مثلا ممكن الاقي منطقة معينه فيها دعم ع فريم الساعه وف نفس الوقت دعي ع الفريم اليومي وال 4 ساعات تبقي برضه المنكقة دي منطقة كلاستر
    واخر حاجة انا منطقة الكلاستر اللي تكلمنا عليها من شوية دي اسمها كلاستر سعري يعني خاصة بالاسعار
    لان هيظر معانا حاجة اسمها كلاستر زمني وهو نفس الفركة لكن هنستبدل الزوايا السعرية بفواصل زمنية من اكتر من شكل واكتر من فريم

الصورة الرمزية medo93

بسم الله الرحمن الرحيم

اليوم ان شاء الله موعدنا لاستكمال الشكل الدائري وبعد ان تعرفنا علي الحالة الاولي.. اليوم باذن هنتعرف علي الحالة الثانية
    وهذه الحالة هي سبب خسائر الكثير والكثير من المتداولين
    والسبب في ذلك هو الاتجاه القوي والطويل الذي ياخذه السعر بدون تصحيح وبالتالي فان معظم المتداولين يقومون بفتح عقودهم عكس اتجاه السعر ظنا منهم ان الاتجاه قد انتهي وانه قد حان وقت التصحيح وبالتالي فان السعر يمكل طريقه حاملا معه كل العقود التي فتحت ومازلت فعالة او انه اغلق بعض الصفقات علي خسارة او ضرب بعض الاستوبات

دي كانت مقدمة بسيطه عن الشكل الخاص باليوم ودلوقتي ممكن نتعرف عليه من قريب ونشوف هو بيعمل ايه ورايح فين وهنتعامل معاه ازاي

الشكل الدائري الحالة الثانية

في الشكل دا السعر بينطلق بدون تصحيح في اي زاوية واول محطة السعر بيوقف فيها هي الزاوية 450
    وخلينا نقف هنا شويه ووهحكيلكم علي طريقة تفكير مجنونه خاصة بواحد اسمه ميدووغالبا دا بيحصل كتير مع بعض المتداولين

1- انا مثلا دخلت شراء بناء علي وقوف السعر عند الزاوية 180 وخلي باللكم جدا من كلمة وقوف السعر عند الزاوية 180 لان في فرق شاسع بينها وبين تصحيح السعر من الزاوية 180ودخل طبعا وفرحان لانه معايا شكل خط مستقيم وجايب صفقة شراء وبعدها هيفقلها وافتح صفقة بيع بناء علي خصائص الخط المستقيم والاقي ان السعر بيهبط ويضرب استوب عندي

الملف المرفق 476583

وطبعا محدش يقدر يقول ان المشكلة ف الطريقة انا اللي غلطت ف الاول واحنا قلنا قبل كدا لازم يكون في ارتداد واضح من الزاوية علشان اقدر اقبلها

وبالتالي خلاص صفة وعدت والحمدلله ...لكن تفتكرو لو انا كررت نفس الخطا
    ودخلت تاني شراء من الزاوية 270 بحجة ان معايا شكل دائري الحالة الاولي اللي تكلمنا عنها المرة اللي فاتت

الاســـم:	4.png
المشاهدات:	169
الحجـــم:	21.9 كيلوبايت
الرقم:	476585

وبالتالي ضرب عندي استوب وبرضه انا اللي غطان والطريقة سليمة والشكل زي الفل ومش من حقي اعترض عليها

طب لما الاقي الوضع دا كدا انا عرفت ان معايا شكل دائري ومش هتكلم عن 360 دلوقتي وخلينا ف الحالة الخاصة بموضوع اليوم يعني بعد كسر الزاوية 360 والثبات اسفلها انا مش هفكر ف اي شراء غير من الزاوية 450
    وكعقاعدة عامة لما الاقي شكل هابط بالطريقة دي وعمل اغلاق اسفل الزاوية 360 انا ع طول هعمل حاجتين

اولا :هعلق امر شراء من الزاوية 450 والهدف الاول ليا 360

الاســـم:	5.png
المشاهدات:	158
الحجـــم:	22.2 كيلوبايت
الرقم:	476586

طب جميل جدا انا دخلت شراء من الزاوية 450 وهدفي هو 360 ممكن حد يسالني سؤال مهم جدا ويقولي فين مكان الاستوب ؟

والاجابة هتكون كالتالي

الشكل دا مشكلته ف استوبه ولكن الموضوع حله الوحيد ف ادارة راس المال يعني انا انا دخلت شراء من الزاوية 450 لاااااااااااااااااازم اكون عامل حسابي ان السعر ممكن يروح للزاوية 630 ودي طبعا المشكلة اللي مش بتخسر بعض المتداولين صفقات لا دي كمان بتكون سبب في مرجنة حسابات متداولين اكتر

وبالتالي يبقي الشكل دا باختصار هو الارتداد من 450 او 630 انا عارف ان في فرق جامد بينهم لكن مفيش ف ايدي حاجة دي خصائص الشكل دا
    يعني انا هدخل معاه ولو علمت حسابي انه هيروح ل 630 ف الحالة دي انا مش هخسر باذن الله وهكون من القلة اللي نجو من الزوج دا والهبوط الحاد اللي حصل

وهيبقي الوضع بالشكل دا

الاســـم:	6.png
المشاهدات:	185
الحجـــم:	23.0 كيلوبايت
الرقم:	476587

طب نلم كدا الشكل كله ع بعضه ف الصورة اللي جاية دي علشان نعرف احنا هنتعامل معاه ازاي
    ولاانا هدخل شراء من الزاوية 450 وهدفي هو 360

طب لو السعر كمل هبوط ولا عبر الزاوية 450 ولا وقف فيها ....خلاص مش مشكلة وانا عامل حسابي انه ممكن السعر يزور 630
    وبالتالي انا هدخل شراء تاني من 630

يبقي كدا انا معايا صفقتين شراء واحد ع الدخول( 630) والتانيه (450) ودي عاكسة علينا
    واخر حاجة ف الشكل دا هي ان لو السعر وصل 630 بتكون نقطة الخروج منه هي الزاوية 540
    خلو بالكم من الارقام علشان ميبقاش فيه لخبطة ودايما زي ما بيقولو الصورة ب 1000 كلمة

الاســـم:	7.png
المشاهدات:	224
الحجـــم:	23.4 كيلوبايت
الرقم:	476590

والمفروض كدا نظريا وعند الزاوية 540 انا كدا ع نقطة التعادل يعني الخسارة اللي حققتها من الشراء من الزاوية 450 مساوية للمكسب اللي حققته من الشراء من الزاوية 630

لكن عمليا غير كدا لاني غالبا الصفقة الخاصة بالزاوية 630 بتكون بلوت اعلي من التانية وبالتالي انا بكون كساب ف الحالة دي وبقفل كل صفقاتي عند الزاوية 540

وممكن نعمل حاجة تانية وهي ان يجي حد تاني ويقول كدا خلاص السعر عمل اغلاق اسفل الزاوية 450 يبقي انا هقفل الصفقة بتاعي ونتظر 630 وكد وفعلا يدخل عند 630 وبرضه هيطلع كسبن باذن الله

واللي عايز اقوله ان انا عليا اشرح الشكل وممكن ادي حضراتكم بعض الحلول اللي شايفها كويسة من وجهة نظري لكن كل واحد بيشتغل بالطريقة اللي تريحه وكمان ع حسب ادراته لراس ماله يعني ممكن تلاقي حد مش هيشتغل ع الشكل دا اساسا ومقدرش اقوله انت غلطان هو شايف ان استوبه كبير ومخاطرته عاليه فهيبعد عنه

ولكن اللي يهمني هو ان حضراتكم تكونو عارفين الشكل الدائري الحالة التانيه بيجي ازاي وبيروح فين وبنتعامل معاه ازاي
    ودا هدفي من الدرس دا

واخر حاجة معانا هي ان زي ما الحالة الاولي بخلي الشكل الدائري فيها عبارة عن نجمة علشان نقدر بالظبط نحدد مكان الارتداد
    هنا برضه ف الحالة التانيه انا بحول الشكل لنجمة علشان اقدر احدد بالظبط الشكل هيرتد من الزاوية 450 ولا 630 لان ترندات النجمة والفواصل الزمنية اللي جواها بتخليني اقدر احدد مين الاحتمال الاقوي فيهم وبتذود نسبة واحد عن التاني ومع ذلك لازم اكون عامل حسابي ف السينارويو التاني

الاســـم:	8.png
المشاهدات:	285
الحجـــم:	35.1 كيلوبايت
الرقم:	476591

الصورة بتكون بالشكل دا

الاســـم:	11.png
المشاهدات:	296
الحجـــم:	46.3 كيلوبايت
الرقم:	476597

واخيرا بعض الملاحظات ع الحالة الثانية من حالات الشكل الدائري
    اولا الزاوية 630 احينا كتير بتكون نهاية الترند كله وبعدها بيبدا ترند جديد
    ان ممكن تصادف وجود السعر ف جدار النجمة وايضا الزاوية 540 وبالتالي سيتم الاستغناء عن الزاوية 630 واستبدلها بالزاوية 540 والهدف هو 450
    ان الاستوب الخاص بالصفقتين يعتبر بعيد جدا اذا كان الدخول من 450 حيث انه سيكون 720 وبالتالي ستكون صفقة غير موفقة بجميع المقاييس وهنا دور ادارة راس المال بحيث ان حضرتك لو مقدرتش تحدد الزاوية 450 ولا 630 يبقي هتدخل من الزاوية 450 بربع اللوت اللي حضرتك بتدخل بيه وتكمل الباقي عند الزاوية 630 وبالتالي الخسارة اصبحت في الحدود المعقولة

الصورة الرمزية medo93

الاســـم:	ex.png
المشاهدات:	223
الحجـــم:	42.3 كيلوبايت
الرقم:	476599

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazin63 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    اولا احب اشكرك على المجهود الرائع دة

ثانية ما رايك فى الشكل الدائرى على النويزلاندى كندى دة

البيع هيبقى من عند 135 او 90 على حسب الى هيوصلها قبل الاصل الزمنى 90

الاســـم:	XM GLOBAL SCNSH.JPG
المشاهدات:	193
الحجـــم:	204.2 كيلوبايت
الرقم:	476584

و شكرا
    الشكل ممتاز لكن الحقيقة انا ملقتش الجاب اللي ف الصورة عندك وبالتالي رحت لفريم اكبر ولقيت كمان شكل دائري ودا يدعم الشكل ع فريم 15 د

الاســـم:	NZDCADM15.png
المشاهدات:	172
الحجـــم:	44.3 كيلوبايت
الرقم:	476601اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	NZDCADH1.png
المشاهدات:	181
الحجـــم:	63.3 كيلوبايت
الرقم:	476602

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed.darwish مشاهدة المشاركة
    استاذ محمد سلام عليكم
    ليا سؤال ولكن انا لا علم هل تم شرحه من قبل ام لا
    ما هى منطقة الكلاستر السعرى
    تقبل تحياتى
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed.darwish مشاهدة المشاركة
    انا هجاوب على نفسى
    فى موضوع ما هو الكلاستر
    طبعا بعد ما الاستاذ محمد غششنى
    ودى كانت اجابة الاستاذ محمد على

هو عبارة عن منطقة فيها اكتر من زاوية وع اكتر من فريم يعني ممكن مثلا الاقي منقط معينه فيها الزاوية 120 الخاصة بفريم ال 4 ساعات وفيها الزاوية 360 الخاصة بفريم الساعه فتبقي المنطفة دي منطقة كلاستر
    وانا جبت اكتر من مثال للموضوع دا ف الورشة وجبت كمان صور لشارتات وعلمنا عليها صفقات
    وحاجة كمان الكلاستر دا مش مرتبط بالزوايا يعني مثلا ممكن الاقي منطقة معينه فيها دعم ع فريم الساعه وف نفس الوقت دعي ع الفريم اليومي وال 4 ساعات تبقي برضه المنكقة دي منطقة كلاستر
    واخر حاجة انا منطقة الكلاستر اللي تكلمنا عليها من شوية دي اسمها كلاستر سعري يعني خاصة بالاسعار
    لان هيظر معانا حاجة اسمها كلاستر زمني وهو نفس الفركة لكن هنستبدل الزوايا السعرية بفواصل زمنية من اكتر من شكل واكتر من فريم
    مش فاهم ايه مشكلة الكلاستر مش عارف اذ كنتم مشفتهوش ولا في مشكلة ف الشرح بتاعه يا ريت حد يرد عليا ان كان الموضوع دا مفهوم ولا في مشكلة ف الشرح

الصورة الرمزية mazin63

الشكل ممتاز لكن الحقيقة انا ملقتش الجاب اللي ف الصورة عندك وبالتالي رحت لفريم اكبر ولقيت كمان شكل دائري ودا يدعم الشكل ع فريم 15 د

الاســـم:	NZDCADM15.png
المشاهدات:	172
الحجـــم:	44.3 كيلوبايت
الرقم:	476601اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	NZDCADH1.png
المشاهدات:	181
الحجـــم:	63.3 كيلوبايت
الرقم:	476602

تم الدخول مالملى مع موعد الانعكاس ايه رايك تمام ولا يه حاجة ناقصة ؟

الاســـم:	sssssssssssssssssssssssssssssssssssssss.JPG
المشاهدات:	195
الحجـــم:	157.8 كيلوبايت
الرقم:	476607

و معلش بتقل عليك بس من رايك الستوب فين ؟

الصورة الرمزية ابوالقيعان818
    ابوالقيعان818 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

جزاك الله خيرا ...
    عندي سؤال واحد فقط اخي
    الان كما قلت ان شرط 360 شمعه اصبح من الماضي
    الان السؤال انا اخترت قمه هبدء منها دوره البيع الاتداد من زويه 120 كمثال صحح عند 60 بنسبه 50 بالميه
    هنا هنا لو رسمت المؤشر ابو حمزه علي القاع ارتداد زويه 120 اللي منها هبدء ابيع بهدف 240
    لكن هنا جزئيه الارتداد من الزوايه تمثل قاع ممكن اضبط المؤشر علي اي زويه وبالتالي اصبحت متشتت بين هل هدفي الشرا ولا هدفي البيع
    كمثال اخر الخط المستقيم الان عندي قمه اتجه السعرهبوط مباشر الي 180 هنا انا علي الشكل المستقيم
    ولكن نقطه الارتداد استطيع ان اضبط المؤشر عليها اشوف الارتداد هذا هل مثل دوره جديده ونحنو في الشكل المستقيم
    هذا فقط سؤالي ارجو توضيح هذه النقطه

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazin63 مشاهدة المشاركة
    تم الدخول مالملى مع موعد الانعكاس ايه رايك تمام ولا يه حاجة ناقصة ؟

الاســـم:	sssssssssssssssssssssssssssssssssssssss.JPG
المشاهدات:	195
الحجـــم:	157.8 كيلوبايت
الرقم:	476607

و معلش بتقل عليك بس من رايك الستوب فين ؟
    مفيش اي مشكلة وانا تحت امرك اخي مازن واستوب الشكل الدائري بيكون بضرب القمة الو القاع او انتهاء الزمن لانه ممكن يصعد الي 45 ويهبط منها تاني

الصورة الرمزية mazin63

مفيش اي مشكلة وانا تحت امرك اخي مازن واستوب الشكل الدائري بيكون بضرب القمة الو القاع او انتهاء الزمن لانه ممكن يصعد الي 45 ويهبط منها تاني
    دة يبقى انتحار لو الستوب قد الهدف مرة وربع هههههههههههه

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17