المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BrEEzEs
==== الفرصة الثانية اليوم ... مصيدة الكيبل ====
طبعاً زي ما قلت اليوم ...
أنا أستخدم روح القانون ... ولكن أستخدمه بذكاء !
مش ح تفرق معاي الاستوب يكون 33 أو 54 ... المهم أكون داخل حاجة صح ومش خايف :)
نجي بئا للصفقة الثانية اليوم (المصيدة) على الباوند دولار (الكيبل)
واللي أنا شايفها أوضح بكثير من صفقة اليورو (بالنسبة للناس اللي عندها لبس في معرفة الشمعة الابتلاعية)
نفتح الشارت ...
شمعة الساعة 9 : ابتلاعية صغيرة لشمعتين سابقتين ... وارتدت من الموفينج هاي واخترقته وأغلقت فوقه
شمعة الساعة 10 : شرائية قوية استكمالية لما سبقها ... وبردو مرتدة من الموفينج هاي واخترقته وأغلقت فوقه
طيب ... لحد هنا ... هل يوجد دخول ؟؟
حسب ما تنص الاستراتيجية لا يوجد دخول من الموفينجات الحمراء والسبب معروف :) لعدم وجود شمعتين مرتدتين من الموفينج الأحمر لو وأغلقو ببرايس أكشن شرائي ... صح يا باشا ... صح يا عم سالم :)
هنا فن الشموع ...
اذا لم تتضح لديك انو شمعة 9 ابتلاعية شرائية ما فيش مشاكل
ادمج 9 مع 10 وشوف كده ... اي ديه بئا ؟؟ مش ابتلاعية مرتدة من الموفينج الأحمر هاي وأغلقت فوقه
أوباااا .... يبئا حالة مصيدة ولا مش مصيدة في الطريق إليك ؟؟
ننتظر ايه بئا ؟؟
ننتظر شمعة المصيدة ، شمعة عاكسة ولا يهمنا شكلها .. شمعة بلون أحمر علشان نخش بيع عكس الاتجاه
تمام يا ريس ... تمام يا عم سالم
فين بئا الشمعة اللي بلون أحمر ؟؟...
بسيطة جداً .....
شمعة 11 : مش بس مصيدة وعاكسة وبلون أحمر لا ... دي كشموع ... ابتلاعية للشارت كلو هههههههه بيع رسمي يا عم الحاج :) :)
طيب يا عم سالم شمعة بتاعت 66 نقطة ... ما ينفعش أخش ...
خلاص يا حبيبي ... التزم بما يقوله الكتاب ولا تدخل :)
طب انت يا عم سالم ح تعمل ...
أنا ح ألتزم بما يقوله روح الكتاب وروح القانون هههههههه
ح تعمل ايه يا عم سالم ؟؟ نخش بيع على طول مع افتتاح شمعة 12؟؟
لا يا سيدي ....
الدخول مباشرة ح يكون الاستوب أكبر من 33 نقطة ...
طب نعمل ايه ؟؟؟
نستنى اعادة الاختبار المثااااالية عند الموفينج الأحمر هاي وندي الكيبل على راسو بيع
بحيث ما يكون الفارق بين الدخول والاستوب أكثر من 33 نقطة :) :)
الشارت مرفق
نقطة الدخول
والهدف الأول والثاني والثالث ... واللي انت عاوزه :)