بانتظار الفرص اخي وولف
Printable View
موعدنا غدا ان شاء الله .تصبحون على خير
==== الفرصة الثانية اليوم ... مصيدة الكيبل ====
طبعاً زي ما قلت اليوم ...
أنا أستخدم روح القانون ... ولكن أستخدمه بذكاء !
مش ح تفرق معاي الاستوب يكون 33 أو 54 ... المهم أكون داخل حاجة صح ومش خايف :)
نجي بئا للصفقة الثانية اليوم (المصيدة) على الباوند دولار (الكيبل)
واللي أنا شايفها أوضح بكثير من صفقة اليورو (بالنسبة للناس اللي عندها لبس في معرفة الشمعة الابتلاعية)
نفتح الشارت ...
شمعة الساعة 9 : ابتلاعية صغيرة لشمعتين سابقتين ... وارتدت من الموفينج هاي واخترقته وأغلقت فوقه
شمعة الساعة 10 : شرائية قوية استكمالية لما سبقها ... وبردو مرتدة من الموفينج هاي واخترقته وأغلقت فوقه
طيب ... لحد هنا ... هل يوجد دخول ؟؟
حسب ما تنص الاستراتيجية لا يوجد دخول من الموفينجات الحمراء والسبب معروف :) لعدم وجود شمعتين مرتدتين من الموفينج الأحمر لو وأغلقو ببرايس أكشن شرائي ... صح يا باشا ... صح يا عم سالم :)
هنا فن الشموع ...
اذا لم تتضح لديك انو شمعة 9 ابتلاعية شرائية ما فيش مشاكل
ادمج 9 مع 10 وشوف كده ... اي ديه بئا ؟؟ مش ابتلاعية مرتدة من الموفينج الأحمر هاي وأغلقت فوقه
أوباااا .... يبئا حالة مصيدة ولا مش مصيدة في الطريق إليك ؟؟
ننتظر ايه بئا ؟؟
ننتظر شمعة المصيدة ، شمعة عاكسة ولا يهمنا شكلها .. شمعة بلون أحمر علشان نخش بيع عكس الاتجاه
تمام يا ريس ... تمام يا عم سالم
فين بئا الشمعة اللي بلون أحمر ؟؟...
بسيطة جداً .....
شمعة 11 : مش بس مصيدة وعاكسة وبلون أحمر لا ... دي كشموع ... ابتلاعية للشارت كلو هههههههه بيع رسمي يا عم الحاج :) :)
طيب يا عم سالم شمعة بتاعت 66 نقطة ... ما ينفعش أخش ...
خلاص يا حبيبي ... التزم بما يقوله الكتاب ولا تدخل :)
طب انت يا عم سالم ح تعمل ...
أنا ح ألتزم بما يقوله روح الكتاب وروح القانون هههههههه
ح تعمل ايه يا عم سالم ؟؟ نخش بيع على طول مع افتتاح شمعة 12؟؟
لا يا سيدي ....
الدخول مباشرة ح يكون الاستوب أكبر من 33 نقطة ...
طب نعمل ايه ؟؟؟
نستنى اعادة الاختبار المثااااالية عند الموفينج الأحمر هاي وندي الكيبل على راسو بيع
بحيث ما يكون الفارق بين الدخول والاستوب أكثر من 33 نقطة :) :)
الشارت مرفق
نقطة الدخول
والهدف الأول والثاني والثالث ... واللي انت عاوزه :)
مساء الأنوار عزيزي ...
تم إضافة المشاركة
ان شاء الله فيها الفائدة للجميع
كملت يا عزيزي ماجيك :)
ان شاء الله نستفيد جميعاً :)
تسلم أخي الكريم
صدقني لا أسرار ولا غيره ... الفوركس واضح وضوح الشمس إلا في حالات معينة ونادرة كتدخل بنوك مركزية وخلافه للعب بالأسعار
بس في ناس تشرح الكلام ده ... في ناس ما تتكلم أبداً وتحتفظ بهذا الشيء لنفسها
أنا اتبهدلت علشان أتعلم الكلام ده ... وان شاء الله الجميع يستفيد منه
انت يا عم زيزو ... عاملنا ازعاج وهيصة وزمبليطة وعايز سالم ... هههههههههه يا عم عاوزين ننام :) :)
حياك الله أخي الكريم من تونس الخضراء بلاد العرب :)
ان شاء الله نقدر نفيد ونستفيد من بعض
باري يا باري يا باري
حبيب قلبي والله
شوفتك تسعدني جداً ... وسبحان الله اسمك كده لطيف خفيف على القلب والروح
ربي يوفقك في أمورك كلها ... ويجعلك من سعداء الدارين آمين آمين آمين
أنّوس ... ان شاء الله تستفيد ههههههههه
اسمك كتير لزيز ... على اسم أخي الصغير وابن حماي الأصغر
صاير محكور بين أنّوسين على الدوام :) :)
حياك الله يا غالي
جميل جدا أخي BrEEzEs
ادن الان اي شمعة مرتدة من موفنج 1 أو مخترقة له وغير مرتدة من الموفنج ال2 وابتلاعية تعتبر مصيدة ؟
حاضرين للطيبين أخي مصطفى
وان شاء الله بفيدكم باللي بعرفه طول ما أنا موجود
ولا تقلق ... لن نبخل بأي شيء
المهم تتعلمو وتتقنو هذا الفن ... فن الفوركس وقراءة الشارت
ورب العالمين يوفق الجميع ،،،
كمان فيها فكرة حبيبي
الالتزام أساس الطريقة
وأنا أعطيكم ما أراه في الشارت ملتزماً 100% بما تقوله الاستراتيجية
لا أخرج عما تقوله الاستراتيجية إلا في بعض النواحي الفنية ومنها ما تم شرحه اليوم
وان شاء الله الجميع يستفيد ،،،
بارك الله فيك عزيزي
وتسلم جزاك الله خيراً ،،،
بسم الله بسم الله بسم الله ما شاء الله يا اخونا سالم يا قلب الاسد ... استفاده وشرح وتطبيقات مفيش احسن ولا اروع من كده
ربنا يباركلك ياااااارب يا حبيبى سالم
الله يبارك فيك عزيزي على الشرح الأكتر من رائع
ما شاء الله عليك يا سالم شرح بالمليمتر ياحبيبي بالمليمتر :015:
وفعلا الفرصة كانت واضحة اكثر من اليورو بس كنا محتاجين ندمج الشموع مع بعض لنستخرج المصيدة ..لكن يلا غيرها بغيرها والجايات أكثر باذن الله
المهم انك لا تطول علينا الغيبات انت ومعطي ضروري تكونو متواجدين بالفترة الحالية مع التطبيق الجديد للخطوة السادسة لان الأمور معكم بتكون أوضح
:eh_s(7):
:drive1:
اشكرك يا استاذ سالم شرح وافي وكافي من رجل محترم
------------
عندي سؤال دام دخلنا بروح القانون :012:
لو المصيدة جات مع الترند وليس عكسه هل تعتبر فرصة بإستثاء ارتداد شمعتين
تسلم حبيبي لاشين
ربنا يوفق الجميع لما يحبه ويرضاه
وان شاء الله الكل يستفيد مما يتم طرحه هنا :)
تسلم حبيبي سيمون
حياك الله يا غالي :)
الله يبارك فيك عزيزي أنس
ان شاء الله الجميع هنا في خدمة الجميع زي ما بيقولو
والريس معطي بس ظهر .. ما في كلام بعد كلامه :)
شوف حبيبي أبوسيف
المصيدة دائما عكس الترند وعكس الاتجاه
لهيك اسمها مصيدة
وإذا جاءت مع الاتجاه ما تكون مصيدة ... تكون دخول بالاستراتيجية الاعتيادية :)
والدخول بالاستراتيجية الاعتيادية واحد من أمرين :
1- الموفينجات الزرقاء وبرايس أكشن
2- الموفينجات الحمراء ولازم تكون شمعتين مرتدين من الموفينج الأخير وبرايس أكشن
بالتوفيق ان شاء الله ،،،
أستأذن منكم جميعاً أحبائي
على أمل اللقاء بكم غداً ان شاء الله
تصبحون على خير
والسلام عليكم ورحمة الله ،،،
اكتر حاجة مزعلانى يا قلب الاسد
انى معنديش اى شارتات على الجهاز تخلينى اتابع كل شروحاتك
ربنا يجعل تعبك معنا فى ميزان حسناتك ويكرمك فى بناتك
اتمنى لك نوما هادئا
تصبح على خير يا اخى الفاضل ( سالم قلب الاسد )
سالم من فضلك
لو معاك فيبر ناجى كلمه وشوفه ما بيدخلش ليه
يااااااااااااااااااااااااااااارب متغيبوش عننا ابدا جميعكم