شكرا على التوضيحات، أظن أن ما قلت صالح لبعض الإستراتيجيات،وليس لغيرها، نتابع التطبيق العملي إنشاء الله
Printable View
شكرا على التوضيحات، أظن أن ما قلت صالح لبعض الإستراتيجيات،وليس لغيرها، نتابع التطبيق العملي إنشاء الله
شكرا ع الطرح و المنقشات السابقه احيكم جميعا عليه .....قبل ما نغادر النظري في شيء كنت احب اقوله او اضيفه بعد تحليلك للشارت و وضع عقودك و اهدافك و استوباتك لا للتراجع او اعاده التفكير او النظر في شيء و دا من التجربه الشخصيه يمكن تفيد حد .... في بعض الاحيان الخوف من الخساره او الاستعجال ع الربح بيخسرك اكتر و اجعلها يا هدف يا استوب ... لا للخوف اذا عزمت فتوكل و بالتوفيق
بأمر الله يأتى الله بالخير بواسطتكم
ممتاز..النظام أساس النجاح..موفق ان شاء الله.
فيه خطا في الاداره او فهمي خاطي ( ببساطة اقوم بفتح هدفين .. الهدف الاول بيبقا حوالي 50 نقطة... والهدف الثاني حوالي 150 نقطة.. وبستوب كما تحدثنا سابقا لا يزيد عن 75 نقطة** عند ضرب الهدف الاول اقوم بتقريب الستوب لنقطة الدخول .. وبذلك اكون ضمنت اول ربح وهو حوالي 50 نقطة .** وانتظرالهدف الثاني لو تم ضربه فالحمد لله خرجت ب 200 نقطة.. مضربش فمشمشكلة خارج كسبان ايضا ب 50 نقطة** وعادة على الاقل فى الشهر الواحد الهدف الثاني بيضرب 3 مرات اى ضمنت 600 نقطة+ كام اوردر ب 50 نقطة حتلاقي مكسب حوالي 800 نقطة على زوج واحد.. لو اضرب 4 ستوبات ب 300 نقطة ستجد نفسك كسبان 500 نقطة على زوج واحد )انت وضعت الوقف 75 نقطه وانت تقول هاتفتح عقدين يعني عند ضرب الوقف في اربع صفقات هايكون الخساره 600 مش 300 نقطه ...وانت وضعت الهدف الاول 50 يعني تحتاج 12 صفقه تحقق الهدف الاول حتي تعوض خساره 4 صفقات احتاج ايضاح
حبيبي العاج الازرق اجوابك نيابة عن الاستاذ معطي وان شاء الله يكون جوابي صح
تحليلك للنصف الاول من الجواب صح يعني :
خسارة 4 صفقات = لكل صفقة عقدين = وكل عقد 75 بيب = 150 بيب * 4 = 600 بيب كلام سليم
اما تحليلك للنصف الثاني من الجواب خطأ لماذا خطأ ركز معاي :
احتاج 3 صفقات فقط لتعويض خسارتي وذلك لان هدف الصفقتين 50 بيب+ 150 بيب = 200 بيب * 3 صفقات = 600 بيب
اما اذا كانت 12 صفقة فهي = 12*200 = 2400 بيب
اتمنى ان اكون جاوبتك وجوابي صح
مشكووووووور يمعطي
باذن الله تعالى اخي مروان.. ويشرفني اول مشاركة بالمنتدى لك تكون عندي
الله ينور عليك اخي مخالف.. اختصرت كل الى شرحته من نظري ومن عملي قادم فى كلمة واحدة وهى (( النظام)
وذلك ينطبق حتى فى اى شئ فى الحياة .. فبدون النظام لن يوجد نجاح
العفو اخي فهد على راسي والله متابعتك
اهلا بيك اخي العاج منور الورشة
بالنسبة لاستفسارك فكما تفضل اخي العزيز صحفي بالاجابة
اضيف عليه شئ بسيط فقط
حضرتك بتقول يجب ضرب 12 صفقة للهدف الاول لتعويض الخسارة
فهنا حضرتك نسيت اهم شئ وهو الهدف الثاني مستحيل مستحيل من خلال عملي بالطريقة 12 صفقة ندخلهم ميضربش الهدف الثاني على الاقل مرتين اى من صفقتين فقط حنجمع 400 نقطة مكسب باذن الله
وحتلاقيني كتبت اني بعتمد على ضرب الهدف الثاني حوالي 3 مرات بالشهر هو الى بيحقق النتيجة الايجابية اخر الشهر
واى استفسارات اخرى احنا معاك
تقبل تحياتي
بالتوفيق دوماااا
ربنا يباركلك استاذ معطى ، متشوقين للجزء العملى