المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mo3Ty
والله اخي الكريم صحفى بقيت بنتظر استفسارتك
لانها مهمة جدا وحتفيدنا كلنا.. لتوضيح الصورة للجميع والاستفادة الجماعية فبارك الله فيك وفي ملاحظاتك القوية
بالفعل لو حسبناها كدة ففي الستوب يبقا حيضرب 150 نقطة وحيبقا 15% مخاطرة
ولكن انا شرحت ان لازم المخاطرة لا تزيد عن 7,5% ... اى الحساب 1000 دولار يجب ان لايزد الستوب عن 75 دولار لو النقطة بدولار
فالي داخل النقطة بدولار.. لحساب الف دولار.. يبقا هنا حيدخل العقد الواحد مقسم نصفين اى يفتح اوردرين شراء كل عقد بنصف دولار..
وبذلك سنصل للنسبة المطلوبة فى المخاطرة .. ووقتها الهدف حيقل فى القيمة بالدولار للنصف اى 200 نقطة عند ضرب الهدف الثاني ستصل ل100 نقطة مكسب
وحرجع واقول هذه طريقتي الشخصية فى ادارة راس المال.. ممكن الغير يستخدم غيرها
بس المهم اني اولا اوصل فكرة ان احد اسباب نجاحك هى وضع خطة لادارة راس المال+ لادارة الصفقة نفسها
وحضع لكم فيديو انا كنت شارحوا من قبل عن طريقة اخرى لتقسيم العقد الواحد للى حابب يستخدمها
مع العلم وبأذن الله مع الوصول لمرحلة الفرص اللايف.. سنجد سويا ان ضرب الستوب فعلا بيبقا قليل جدا الحمد لله.. مع ضرب الهدف الاول على الاقل فى اغلب الصفقات
تقبل تحياتي