أحسن تبدأ تحسبها من الان و تفتح حساب ديمو بنفس المبلغ اللي هتشتغل عليه و من نفس الشركة اللي ناوي تشتغل معاها عشان تقيم دخولك بحساب حقيقي
Printable View
انا فكرت في كدة فعلاً كذا مرة بس حبيت أجرب دلوقت
نظام النقط لان زي ما قولت قبل كدة انا نظام متاجرتي سكالبينج
بعتمد على دخول صفقات كتيرة و نقاط قليلة ... مش بحب الإنتظار
مش بستريح فيه و مش بعرف اتاجر كويس فيه .
على العموم هاشوف لو كدة ممكن اقلل الحساب اللي معايا و ابدأ
اجرب النظام اللي انت قولت عليه .
لما تفتح أي حساب تجريبي من منصة الميتاتريدر في خانة اختيار المبلغ اكتب المبلغ المطلوب كتابة حتى لو مش موجود
أكيد خصوصا على الفريم اليومي لأن شمعة اليومي لها تشير أحيانا للصعود و الهبوط لذلك إذا اكتملت شروط الاستراتيجية أشيل مؤشر سينيرجي من الشارت لأرى الشموع
بصراحة مؤشر سنيرجي ليس بتلك القوة
الأفضل من خلال فترة إستخدام الإستراتيجية
إستخدام التي دي أي و الموفينج
الإعتماد كلياً عليهم أما الاستوكاستك و السينريجي
هم مؤشرات تاكيديه مثل الباربولك و الأفضل معهم
قراءة نماذج الشموع مع مراعاه إتجاه الترند .
طبعاً كويس أنك تبص على اليومي للتأكد من مسار الترند
لكن بردوا خالي بالك من الساعة لأني أحياناً لما أدخل
صفقات بدون النظر للساعة بالرغم من تطابق شروط الإستراتيجية
تجد الصفقة بدأت في زيادة نسبة خسارة النقط لان يكون بنفس الوقت
هناك صعود عكس إتجاة الصفقة التي دخلتها , لذلك كلما توافق إتجاه
الساعة و اليومي مع الأربع ساعات مع شروط الإستراتيجية كلما كان هذا رائع
و يزيد بقوة من فرصة المكسب و تقليل نسبة الدخول الخطأ .
بصراحة لم أعد أنظر لشارت الساعة أشعر أنه مربك
صحيح و لكن انا بنتظر انه يغير إتجاهه ليتوافق مع اتجاه
الأربع ساعات فمثلاً دخلت شراء و وجدت الإتجاة هابط إنتظر
قليلاً فغالباً أرى الإتجاه بدأ يصحح نفسه و يعود للصعود
و عندها هنا أكون تفاديت النقاط التي سوف يكون علي تعويضها
لبدء الجني في النقاط الرابحة .
انا عن نفسي بحاول أسهل الامور لان التجارة هنا بتعتمد على العامل النفسي بشكل كبير جداً
كلما كانت نفسيتك مستقرة و لا يوجد قلق و مطمئن كلما كانت رؤيتك للسوق أفضل .
أنا عملت في تجارة غير الفوركس بصراحة لم أجد هذا الكم الكبير من الإعتماد النفسي
مثل ما يوجد في الفوركس !!
بس يا أخي كسر ترند و على فريم يومي و تكتفى ب 6 نقاط أظن لابد من تعديل طريقة شغلك قليلا و تكون أكثر جرائه او تشتغل على الفريمات الصغيره لكن مش بالأستراتيجيه دي
لأن لو صفقه واحده خاسره حضيع مكسب صفقات كثيره من هذا النوع
على فكره انا اصبحت لا ارتاح فى المتاجره الطويله و افضل الخروج سريعا لكن بعد بضع ساعات مش دقائق
انا مش بعتمد على اليومي بكثرة فقط نظرة سريعة
ما يهمني أكثر الأربع ساعات و الساعة
كمان أفضل ما في الاسكالبينج أنه يقلل من أحتمالية
عكس الترند الترند او الشمعة , ربح قليل مع مخاطرة قليلة
أفضل من ربح كثيرة مع وجود مخاطرة كبيرة .
أحياناً أجعل الصفقة عشر نقاط و ربما أكثر , لكن أغلبية الصفقات
ما بين 5 إلى 7 نقاط فهذا جيد جداً و في الحقيقة نسبة خسارة الصفقات
قليلة جداً جداً و لو ما أراه أمامي حدث بنفس الإسلوب أو قريباً منه
على الحقيقي أعتقد أن تحويل 100 دولار إلى ألف دولار سوف يتم في أقل من شهر .
~~~
فرصة قيد التكون على gbp / jpy
الملف المرفق 405726
اليورو دولار مع مراعاة الأخبار الهامه غدا
الملف المرفق 405848
اليومي
الملف المرفق 405849
صباح الخير على الجميع
الملف المرفق 406552
الاسترالي دولار للمراقبه
الملف المرفق 406554
الكندي دولار للمراقبة
good monring