صفحة 7 من 15 الأولىالأولى 12345678910111213 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 91 إلى 105 من 223
    الصورة الرمزية shady2500
    shady2500 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد:- الصَّابِرِينَ - الخطوة 1

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NFL مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    بالتوفيق أخي ومن المتابعين معاك
    إستفسار
    ماهو الفريم المستخدم لتحديد القمم والقيعان المستقبلية
    وإقتراح
    لمادا لا تستخدم حساب ديمو وتطبق عليه الصفقات والكل يراقب المنصة وكدلك الموضوع
    لآن مراقبة الصفقات على المنصة أسهل وأسرع
    و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته اخى الكريم
    استخدم فريم الساعه !!
    بالنسبه للحساب للمشاهدة فعلا كنت سأضعه بين ايديكم و لكن قبل البدء و شكرا جدا على اقتراحك و الله يوفقنا وأياك الى كل خير و يبعدنا عن كل شر!!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حــ م ــزه مشاهدة المشاركة
    انا عندي فكره حتى تغني البعض عن المتابعه,,, مش الجميع اتفق على انه يكون مبلغ البدايه 1000 دولار خلاص يتم فتح حساب بالمبلغ ده حتى ولو ديمو ولكن لو حقيقي هيبقى فيه راحه واطمئنان اكتر ومصداقيه وفيه اسكربت ناسخ الصفقات يعني كل واحد داخل الرحلة يربط حسابه بحساب اخونا شادي واللي حسابه اقل من 1000 دولار اخونا شادي مقصرش ووضحلكم طريقة ادارة راس المال زبط الاسكربت على حسب مبلغك بالاداره لراس المال المذكوره وخلاص كده ولكن يفضل تفتح حساب ب 1000 دولار مثل الحساب المعتمد وتريح نفسك من فكرة تزبيط حجم اللوت دي لانها سعات مش بتزبط ايه رأيكم وايه رأي اخونا شادي ورحله موفقه لكم باذن الله
    بارك الله لك اخى حمزه على هذه الفكرة الرائعه فعلا اقتراح زاى مبيقول فى الجون
    و رأى طبعا موافق مادام هيكون فى الخير للجميع و أسال الله ان يعجل لنا بكل خير و يحفظنا و اايكم من كل شر
    و شكرا جزيلا اخى حمزه على اقتراحك و جزاك الله خيرين الدنيا و الاخره!!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soufianhriz مشاهدة المشاركة
    إخواني المتاجرين و خاصة المبتدئين وجب علي أن أحذركم من طرق التباريد والتساخين, السوق لا كبير له إلا الله.
    التزمو بصديقكم الوفي اللِ عُمرو مايخنكم وقف الخسارة, لاتغرنكم المظاهر ألا هل بلغت فاللهم اشهد. كل واحد ذنبو على جنبو.

شكرا اخى الكريم
    و جزاك الله كل خير!!

الصورة الرمزية shady2500

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    كيف حالكم ياشباب مالكم متذبذين ليه
    على العموم هذا تذكير بأخر تطور للصفقات المفتوحه و ان شاء الله من الغد راح تشوفو خير بس توكلو على الله !!
    فبفضل الله تعالى الاتجاة مازال هابط و الاشارة الى الان هيا بالبيع بعد ان توقعنا بتكوين القمه
    و الله يوفقنا وأياكم جميعا الى كل خير !!

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة Untitledaaa.png‏  

الصورة الرمزية شريف المصرى
    شريف المصرى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

يعنى انت رأيك يا شادى باشا ان مفيش قمم تانى ولا ايه ؟ .. السعر الأن (يورو دولار ) 1.2527 .. هل لن يصعد لقمم فوق 1.600 قبل الهبوط أم ماذا ؟

الصورة الرمزية shady2500

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف المصرى مشاهدة المشاركة
    يعنى انت رأيك يا شادى باشا ان مفيش قمم تانى ولا ايه ؟ .. السعر الأن (يورو دولار ) 1.2527 .. هل لن يصعد لقمم فوق 1.600 قبل الهبوط أم ماذا ؟

ازيك يا شريف .. عامل ايه ؟

بالنسبة لى اه لا اتوقع اى صعود فوق 1.2588
    و انا مع الهبوط منذ 21 اغسطس و الله المستعان

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady2500 مشاهدة المشاركة

ازيك يا شريف .. عامل ايه ؟

بالنسبة لى اه لا اتوقع اى صعود فوق 1.2588
    و انا مع الهبوط منذ 21 اغسطس و الله المستعان
    رأى سديد من وجهة نظرى و يتوافق مع تحليل العزيز حمزه و تحليلى ايضاً .. بالتوفيق ليك يا استاذ شادى و لموضوعك الرائع .. ولى سؤال اخر و اسف لو بزعجك .. الاخوه الكرام بيقولو انهم هيربطو حسابهم بحسابك ، ممكن اعرف اقدر اعمل كدا ازاى ؟ و هل دا معناه ان الصفقات هتبقى اوتوماتيك من خلالك ؟ ولا لازم نتابع احنا الصفقات و نفعلها .. انا اسف لو سؤالى غريب بس انا اول مره اشتغل فوركس جماعى و منذ بدأ علاقتى بالفوركس بشكل حقيقى فى 2010 وانا بشتغل فردى و الحمد لله ماشى الحال .. فا اتمنى توضحلى الموضوع بتاعكو هيمشى ازاى لانى مهتم انى ابقى معاكو

الصورة الرمزية shady2500

رأى سديد من وجهة نظرى و يتوافق مع تحليل العزيز حمزه و تحليلى ايضاً .. بالتوفيق ليك يا استاذ شادى و لموضوعك الرائع .. ولى سؤال اخر و اسف لو بزعجك .. الاخوه الكرام بيقولو انهم هيربطو حسابهم بحسابك ، ممكن اعرف اقدر اعمل كدا ازاى ؟ و هل دا معناه ان الصفقات هتبقى اوتوماتيك من خلالك ؟ ولا لازم نتابع احنا الصفقات و نفعلها .. انا اسف لو سؤالى غريب بس انا اول مره اشتغل فوركس جماعى و منذ بدأ علاقتى بالفوركس بشكل حقيقى فى 2010 وانا بشتغل فردى و الحمد لله ماشى الحال .. فا اتمنى توضحلى الموضوع بتاعكو هيمشى ازاى لانى مهتم انى ابقى معاكو
    الحمدلله رب العالمين و اتمنى لك و للاخ حمزة و لجميع الاخوة التوفيق و الصحة و العافيه

اولا شىء انا عاوزك تزعجنى بكل وسائل الازعاج المرأيه و السمعية و الديناميكيه .... فانت و الاخوة لكم على حق و انا بحاول على اد مقدر انى اوفى هذا الحق (صدقة) و الله هو ذو الفضل المجيد !!
    بالنسبة كيف سوف نربط حسابى بحسابتهم فسوف تكون كالأتى بأذن الله عز وجل سوف اضع حساب حقيقى هنا وسوف اشتغل عليه و ثم اضع اكسبيرت ناسخ للصفقات و ده انتم هتستخدموه .. هتقول ازي ياحاج شادى هقولك ياسيدى .. انت دلوقت هيكون معاك رقم حساب خاص هشتغل عليه بأيدى ان شاء الله يعنى هتقدر تفتح الميتاتريدر و هشوف كل صفقة انا بفتحه و بأغلقه و هكذا .. فأنت بقا هتقوم بتركيب على المنصة العليه حسابى اكسبيرت بينسخ كل صفقة اغلقها او اعزيزها و افتحها ... و يرسلها الى الميتاتريدر الخاص بيك فكأنى انا قاعد و بتاجر على حسابك عن بعد و لكن ده مش معناه اننا سوف نهمل الموضوع هنا و اتمنى ان تكون هذه النقظة وصلة ان شاء الله و ل ولسه عاوز شوية شرح ان شاء الله لما هضع الاكسبيرت الناسخ سوف اشرح اكتر .
    اما بالنسبة للعمل الجماعى الذى سوف نقوم بيه ان شاء الله
    روى الترمذي عن ابن عباس رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "يد الله مع الجماعة"،والمراد بذلك هو رعاية الله للجماعه، وعنايته بهم، وأنهم في كنفه وحفظه.و الله اعلى و اعلم !!

فأن شاء الله الموضوع كالاتى انتم بحسابتكم و انا بالفكر و الاشارات .. يعنى انا هضع المنى مندجمنت وكيفية التعامل مع كل توقع لقمم و القيعان و انا و انتم سوف ننفذ الخطة بكل حزفيرها حتى نصل الى الهدف من الموضوع كما زكرته سابقا فى اول مشاركة و الله المستعان و الله يوفقنا الى الوصول ال ىهذا الهدف و ان يبارك لنا فى ارزقنا

لو عندك اى سؤال او استفسار لا تتراداد و ان شاء الله اجوبك

الحمدلله رب العالمين و اتمنى لك و للاخ حمزة و لجميع الاخوة التوفيق و الصحة و العافيه

اولا شىء انا عاوزك تزعجنى بكل وسائل الازعاج المرأيه و السمعية و الديناميكيه .... فانت و الاخوة لكم على حق و انا بحاول على اد مقدر انى اوفى هذا الحق (صدقة) و الله هو ذو الفضل المجيد !!
    بالنسبة كيف سوف نربط حسابى بحسابتهم فسوف تكون كالأتى بأذن الله عز وجل سوف اضع حساب حقيقى هنا وسوف اشتغل عليه و ثم اضع اكسبيرت ناسخ للصفقات و ده انتم هتستخدموه .. هتقول ازي ياحاج شادى هقولك ياسيدى .. انت دلوقت هيكون معاك رقم حساب خاص هشتغل عليه بأيدى ان شاء الله يعنى هتقدر تفتح الميتاتريدر و هشوف كل صفقة انا بفتحه و بأغلقه و هكذا .. فأنت بقا هتقوم بتركيب على المنصة العليه حسابى اكسبيرت بينسخ كل صفقة اغلقها او اعزيزها و افتحها ... و يرسلها الى الميتاتريدر الخاص بيك فكأنى انا قاعد و بتاجر على حسابك عن بعد و لكن ده مش معناه اننا سوف نهمل الموضوع هنا و اتمنى ان تكون هذه النقظة وصلة ان شاء الله و ل ولسه عاوز شوية شرح ان شاء الله لما هضع الاكسبيرت الناسخ سوف اشرح اكتر .
    روى الترمذي عن ابن عباس رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "يد الله مع الجماعة"،والمراد بذلك هو رعاية الله للجماعه، وعنايته بهم، وأنهم في كنفه وحفظه.و الله اعلى و اعلم !!

فأن شاء الله الموضوع كالاتى انتم بحسابتكم و انا بالفكر و الاشارات .. يعنى انا هضع المنى مندجمنت وكيفية التعامل مع كل توقع لقمم و القيعان و انا و انتم سوف ننفذ الخطة بكل حزفيرها حتى نصل الى الهدف من الموضوع كما زكرته سابقا فى اول مشاركة و الله المستعان و الله يوفقنا الى الوصول ال ىهذا الهدف و ان يبارك لنا فى ارزقنا

الله يخليك يا شادى و يكرمك على النيه الطيبه دى و المساعده الرائعة .. و اللى انا يبدو انى هتحرم منها للاسف لانى شغال على الجى تى اس مع فكسول .. و لم اعمل على ميتا تريدر منذ عامين تقريباً ، للاسف كل خبرتى وضعتها فى الجى تى اس اللى حسيت انه افضل برنامج متاجره على الاطلاق ، لكن عندى خبرة بسيطه فى الميتا تريدر ، بس لا اظن انى هقدر اشتغل عليه ، على العموم لو ممكن اربط معاكو من الجى تى اس يبقى خير و بركه لانى اكيد عايز اشتغل فى القصه دى و ازيد من الارباح استفاداً بخبراتك .. اتمنى يكون ينفع ولو مينفعش هحاول اشتغل ميتا تريدر و لله الأمر

الصورة الرمزية الغدةالنخامية
    الغدةالنخامية غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ياريت شرح أستاذ شادي بالصور عن كيفية وضع الأكسبريت الناسخ وربطه بحسابك فضلا لاأمرا عليك لكي يكون الوضع أوضح للذين لايعرفون ذالك ومنهم العبد لله .وسؤال أخر استاذ شادي في الحساب الذي سوف نشتغل عليه ابو 1000 دولار هل نفتح اكثر من صفقة على أكثر من زوج أم نكتفي بصفقه واحدة ونتابعها لحين تحقيق أهدافها؟ وجزاك الله عنا خير الجزاء ولي طلب أخير أخ شادي أن الموضوع هذا لايغلق وينتهي الى طي النسيان كأغلب المواضيع التي يفتحها أصحابها وتنتهي بدون سابق أنذار أو توضيح من صاحب الموضوع

الصورة الرمزية الهـــــاجري
    الهـــــاجري غير متواجد حالياً ســعــد الهـــــاجري

متوكلين على الله معاك يا الحبيب

مافهمتشششش حاجه

الصورة الرمزية shady2500

الله يخليك يا شادى و يكرمك على النيه الطيبه دى و المساعده الرائعة .. و اللى انا يبدو انى هتحرم منها للاسف لانى شغال على الجى تى اس مع فكسول .. و لم اعمل على ميتا تريدر منذ عامين تقريباً ، للاسف كل خبرتى وضعتها فى الجى تى اس اللى حسيت انه افضل برنامج متاجره على الاطلاق ، لكن عندى خبرة بسيطه فى الميتا تريدر ، بس لا اظن انى هقدر اشتغل عليه ، على العموم لو ممكن اربط معاكو من الجى تى اس يبقى خير و بركه لانى اكيد عايز اشتغل فى القصه دى و ازيد من الارباح استفاداً بخبراتك .. اتمنى يكون ينفع ولو مينفعش هحاول اشتغل ميتا تريدر و لله الأمر
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته شريف باشا
    بص هو لو معندكش الميتاتريدر هتتعب شوى فى المتابعه معايا يعنى كل كم ساعه لازم تشوف لو فى اى تحديث او اى شىء اتغير و هكذا .. فشوف انت ايه يريحك و قولى و ان شاء الله خير!!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الغدةالنخامية مشاهدة المشاركة
    ياريت شرح أستاذ شادي بالصور عن كيفية وضع الأكسبريت الناسخ وربطه بحسابك فضلا لاأمرا عليك لكي يكون الوضع أوضح للذين لايعرفون ذالك ومنهم العبد لله .وسؤال أخر استاذ شادي في الحساب الذي سوف نشتغل عليه ابو 1000 دولار هل نفتح اكثر من صفقة على أكثر من زوج أم نكتفي بصفقه واحدة ونتابعها لحين تحقيق أهدافها؟ وجزاك الله عنا خير الجزاء ولي طلب أخير أخ شادي أن الموضوع هذا لايغلق وينتهي الى طي النسيان كأغلب المواضيع التي يفتحها أصحابها وتنتهي بدون سابق أنذار أو توضيح من صاحب الموضوع
    ان شاء الله هشرح كيفية التعامل مع ناسخ الصفقات فى الحدود التى سوف نستخدمه له
    و بالنسبة لسؤالك عن اذا كنت هفتح اكثر من صفقة على اكثر من زوج .. فالاجابه لا بل سوف نعمل زوج واحد فقط حتى لا ندخل فى مخاطرة ان شاء الله.
    و ان شاء الله نحن نكمل للنهايه عشان الموضوع يكمل الى النهايه و الله المستعان

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الهـــــاجري مشاهدة المشاركة
    متوكلين على الله معاك يا الحبيب
    مافهمتشششش حاجه
    ازيك ياحاج سعد .. قول ايه الانت مقدرتش تفهمه و ان شاء الله اعيد تانى

و الله يوفقنا و اياكم جميعا الى كل خير

فهمت بعد ما قرات مرارا

اخي شادي تقصد ربط الحسابات ؟؟

طبعا انا معك سواء ربط او غيره ولكن لدي ملاحظة

انا ارى ان هذه الطريقة ممكنتجيب الصداع فيما بعد وذلك لسبب
    لكل متاجر وطريقة تفكيره بالسوق هناك ممن يقدر حركة السشوق وهناك ممن لا يقدر وقد يدخلك في دوامه مع المبتدئ لان تفكيره فقط للربح
    والسوق كما تعلم ارزاق فكما هناك ربح هناك خسارة
    بالنسبة لي انا ربح خساره عادي لاني عارف وضعية السوق
    لكن غيري قد لا تجده كما الباقين
    ولهذا انا اقترح ان يكون التعامل مع الموضوع في اظهار اشارات الدخول والخروج مع تعليم ادارة صفقات وجعل المتاجر يستقرأ ويحاول ان ينظبط معك بطريقة محدده لكي يستخدمها فيما بعد

وكذلك ايضا لنضمن استمرار الموضوع والوصول للهدف مع الصبر

وخاصة ان مسمى الموضوع للصابرين فوجب عليهم ان يتعلمو الصبر لا ان يتوكلو بنظرية هناك ناسخ صفقات وانتهى

مجرد رأي يحتمل الخطأ قبل الصواب

وبورك فيك حبيبنا شادي

معلش هنغلبك بالأسئلة استاذ شادي بالنسبة لأرباح الصفقات التي سوف نفتحها مامعدل الأرباح بالنقاط يعني هل من الممكن ان يكون الخروج على نقطة الدخول بعض الأحيان في حال انعكاس الصفقة ؟والسؤال الثاني بالنسبة لأستراتيجيتك التي تتبعها لتحديد القمم والقيعان هل تعتمد على فريم الساعة فقط دون النظر لبقية الفريمات وهل تعتمد على أستعمال بعض المؤشرات في ذالك .وجزاك الله عنا خير الجزاء اخي شادي

الصورة الرمزية shady2500

فهمت بعد ما قرات مرارا

اخي شادي تقصد ربط الحسابات ؟؟

طبعا انا معك سواء ربط او غيره ولكن لدي ملاحظة

انا ارى ان هذه الطريقة ممكنتجيب الصداع فيما بعد وذلك لسبب
    لكل متاجر وطريقة تفكيره بالسوق هناك ممن يقدر حركة السشوق وهناك ممن لا يقدر وقد يدخلك في دوامه مع المبتدئ لان تفكيره فقط للربح
    والسوق كما تعلم ارزاق فكما هناك ربح هناك خسارة
    بالنسبة لي انا ربح خساره عادي لاني عارف وضعية السوق
    لكن غيري قد لا تجده كما الباقين
    ولهذا انا اقترح ان يكون التعامل مع الموضوع في اظهار اشارات الدخول والخروج مع تعليم ادارة صفقات وجعل المتاجر يستقرأ ويحاول ان ينظبط معك بطريقة محدده لكي يستخدمها فيما بعد

وكذلك ايضا لنضمن استمرار الموضوع والوصول للهدف مع الصبر

وخاصة ان مسمى الموضوع للصابرين فوجب عليهم ان يتعلمو الصبر لا ان يتوكلو بنظرية هناك ناسخ صفقات وانتهى

مجرد رأي يحتمل الخطأ قبل الصواب

وبورك فيك حبيبنا شادي
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخى سعد
    صراحة كلامك صحيح و انا أئيده بقوة و لكن انا لقية الاقتراح هيسهل على الاعضاء و بعض الاعضاء احبوه قولة خلاص يبقا اليريح الاعضاء نعمله و الحمدلله و عارف ان الموضوع سوف يهمل لان كل واحد سعتها هيكون مرتاح و لا هامه ايه البيحصل فى الورشة و لذلك انا كنت قولة فى مشاركة سابقة كانت الساعه 4 فجرا بتوقيت القاهرة .. لا يمكن ان نهمل الموضوع و حتى لو وضعنا الاكسبيرت الناسخ
    فالان الى كل الاعضاء العاوزين يشتغلو و يشتركو معانا فى الورشة المفروض انهم يوحدو كلمتهم ..
    و انتم كما تعلمو فالورشة ليسة لتعليم كيف تصنع المال فقط بفضل الله عز وجل و انما هيا لكل من ارد فعلا ان يتعلم درسا لينجح فى كل المجالات .. و دعونا من وهم المليون فى يوم و ليله و لا فى شهر و لا 4 شهور لانه ده شبه مستحيلالا و اذا دخلنا بمبلغ 100 الف
    فأن صراحة مش عارف اعمل ايه ياسعد ... على العموم خلينا نشوف مردود الاعضاء و حتى لو عضو واحد هيشترك معايا فهذا رزقة و الحمدلله خير رازقين !!

و انا عموما لسة مع اكسبيرت ناسخ للصفقات مع انها فكرة حلوه و سهله ..
    و بارك الله لك اخى سعد و الله يجزيك كل خير

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الغدةالنخامية مشاهدة المشاركة
    معلش هنغلبك بالأسئلة استاذ شادي بالنسبة لأرباح الصفقات التي سوف نفتحها مامعدل الأرباح بالنقاط يعني هل من الممكن ان يكون الخروج على نقطة الدخول بعض الأحيان في حال انعكاس الصفقة ؟والسؤال الثاني بالنسبة لأستراتيجيتك التي تتبعها لتحديد القمم والقيعان هل تعتمد على فريم الساعة فقط دون النظر لبقية الفريمات وهل تعتمد على أستعمال بعض المؤشرات في ذالك .وجزاك الله عنا خير الجزاء اخي شادي
    و لا يهمك يأخى غدة
    متوسط اقل ربح كان 100 - 150 نقطة للصفقة و قول ماشاء الله.... بالنسبة للخروج على نقطة الدخول , فهذا وارد و ممكن على حساب المعطيات التى اراها بمعنى ناخد مثال صغير نفترض اننا توقعنا قاع لعملة ما و اشترينا هذه العمله و السعر عكس علينا و تكوينت اشارة بيع فى الحال ديه هنقفل صفقة الشراء سواء كانت رابح او خاسرة او على الدخول و هكذا ... و بفضل الله عز وجل السيناريو ده حصل مرة واحده سنة 2011 فى شهر يناير و ماشاء الله جابت خير فالخروخ من صفقة مقيد بوجود اشارة معاكسه تقولك اخرج و ادخل مهما كان مكان السعر سعتها.
    و بالنسبة للفريم فأنا انظر لفريم الساعه فقط و ام عن المؤشرات او الادوات و هكذا فهذا خاص بيا و انا كما قولت فى اول مشاركة اعذرنى ..
    و بارك الله لك ياخى
    و اتمن تفاعل الاخوة المشاركين جميعا فى أرأهم يوم الاحد القادم موعدنا للبدأ و انا لا أرى اى تفاعل الا من بعض الاخوة ...و بارك الله لكم و هداكم الله الى طريق الصلاح !!

شكرا أخ شادي على التوضيحات وبالنسبة للأكسبريت الناسخ انا من رأيي انه تضعه واللي عاوز من الأعضاء يستعملوا له الحرية في ذالك والذي عاوز يعتمد يدوي على نفسه فله ذالك ايضا وبالنسبة لتفاعل الأعضاء فأعتقد انه سوف يتصاعد مع بداية العمل في الأستراتيجية ان شاء الله

صفحة 7 من 15 الأولىالأولى 12345678910111213 ... الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17