http://vb.***********/showthread.php?t=2267
Printable View
الرابط مقطوع للاسف من الموقع
ياليت ترفقه بملف تكست
فيه حاجه محيراني يادكتور جمال
انا جربت اعمل قنوات الاربع ساعات واليومي والساعه واشوفهم كلهم على الساعه
بس لاحظت ان اماكنهم بتكون مختلفه بالنسبه لو بصينا على كل فريم لوحده ازاي ده مش فاهمه
يعني لو عملت قنوات الاربع ساعات على فريم الاربع ساعات واظهرت خطوطها على فريم الساعه بتكون اماكنها مختلفه
غير لو بصيت على كل فريم لوحده
مش فاهمه ده ليه
مش المفروض تكون في نفس المكان
المفروض دي قناه متتغيرش مكانها مش زي المؤشر مثلا
زي ما احنا عرفنا لو عملنا مؤشر موفنج 20 على الساعه وعاوزين نتابعه على النص ساعه مثلا نخليه بقيمه 40 بدل من عشرين علشان يدينا نفس القيمه لما كان على الساعه من غير تغيير الفريم لو كان شغلنا على النص ساعه
طيب هل الكلام ده ينطبق على القنوات وليه اماكنها مختلفه
هذه بعض المشاكل الميتاتريدرية بعد تنصيب الويندوز 7
1- لا تبقى التعديلات الجديدة على الشارتات بعد اعادة تشغيل برنامج الميتاتريدر ( من خطوط جديدة و تطبيقات القوالب templates و غيرها )
2- البرنامج لا يتذكر اخر شارت على الواجهة و يفتح على الشارت القديم او مجموعة الشارتات القديمة
3- اي تعديل على الازرار في قسم الـ tool bar يرجع الى ما كان عليه بعد اعادة تشغيل البرنامج
سبب هذه المشاكل هو منع الوندوز لاي تغييرات على البرامج و ملفاتها من خلال قسم UAC
User Account Control
والحل يكون بتشغيل برنامج الميتاتريدر كـ admin ..
او بتعديل خصائص الـ UAC من قسم Control Panel و خفض قوة الحماية للجهاز لجميع البرنامج!
لا اختي العزيزه
قناة الاربع ساعات معموله على مدى اسبوع واخرى على اسبوعين
يعني مستحيل تكون قيمتهم تعادل قيمة قناة ال 24 ساعه او ال48 لا في موقعها ولا شكلها ولا قيمتها ولا اي حاجه
والربط بين القنوات اليومي والاربع ساعات والساعه لنعرف اين نحن من الخريطه بدل مانتوه
اشكرك على ردك
انا برسمهم عادي بنفس طريقتنا ونفس الاسلوب
بس انا حبيت اظهر الخطوط كلها في شارت الشغل بتاعي على الساعه علشان يكونوا قدامي على طول
بس لاحظت ان الخطوط اماكنها بتكون متغيره عن الفريم الاصلي بتاعها
فاانا بسأل ليه الاختلاف ده
لاننا راسمين القناه من اماكن محدده يعني مثلا انت رسمت خط عمودي على الساعه 4 على الاربع ساعات المفروض لما تنقل للشارت الساعه تلاقي الخط ده في مكانه متنقلش لحته تانيه
وده نفس الشئ للقنوات لاننا راسمينها على الماضي وبأماكن ثابته ليه اماكنها بتتغير لو حبيت اظهرهم كلهم على شارت واحد
اختي دورم مافي داعي للدمج انتي من بداية اليوم شوفي شارت الديلي مرة وحدة عشان تتنوري بالتجاه العام وتشوفي السعر لو كان قريب من حد قناة او من خط المنتصف
باقي اليوم راقبي بس الساعة وال4 ساعات
يعني مراقبة شارتين لعملة واحدة غيير مرهق واصداي الفرص اصطياد
لاتغلطي غلطتي وتحللي اتجاه السوق من بداية اليوم
صيدي فرص وبس
هيك ممكن تطلعي آخر اليوم ب 150 - 300 نقطة وانتي ورزقتك بين طريقة القنوات وطريقة الريننج اليومي مع الفايبو
أنا تشطارت وحللت اليورو وهلأ عاكس علي 200 نقطة ومامصدق إيمتى اخلص منه ان شالله يكون درس لي وحبيت اقول لكم الكلام عشنا ما توقع بنفس غلطتي
وهذا تذكير لمشاركة مهمة من مشاركات الدكتور جمال
وبدي ضيف عليها نقطة هو ماذكرها
الدخول يكون بعداختبار القناة المكسورة أفضل ولو ما عاد اختبارها بكون مقطوع منها النصيب ههههههههههه
يعني لو كسر القناة وأغلق شمعة فوقها مثلا ومارجع السعر اختبر القناة المكسورة وكمل اتجاهه خلص انسى الموضوع لأن بكون جاب هدفه وخلص وتتنتظر فرصة تانية
وبإمكانك تدخل قبل إعادة الاختبار لكن بلوت اصغر عشان تعزز لو عاد اختبارها وهذا اجتهاد شخصي مني من بعد تجربة
ولو في غلط بكلامي او إضافة بتمنى الدكتور جمال يصححلي
استاذ جمال من فضلك متنساش طلبى بتاع تحليل الصفقات بعد ما تنتهى
عشان انا لسه الطريقه مش متاكده عندى لاسف :(
يا سلام لو مثلا حللتلنا الاسبوع الى خلص على الاستراتيجيه الاولى فقط بالشارتات عشان ابقى مستوعب
اكون شاكر جدا جدا جدا جدا :asvc:
اشكرك اخي ساموو على التوضيح
بس انا عايزه اعرف المعلومه بالنسبه لي مقدرش افوت حاجه مش فاهماها من غير ما افهمها صح
انا مش بقول اشوف شارتين متعب لعمله ولا حتى لعشره بس لاحظت حاجه ونفسي افهم دي ليه بس
وعلى فكره مش غلط انك تحلل العمله من بدايه اليوم لكن حاول تقرب الاهداف للفرص يعني مش اكتر من 20 او 30 نقطه من بدايه الفرصه او اعمل تريلينج استوب حتى لو متابع ده على حسب وجهه نظري لاني من النوع اللي بفضل اهداف قصيره وسريعه
السلام عليكم
انا جديد خاش معاكم قريت الموضوع تقريبا
و عندي سؤال بسيط هل الاستراتجية الاولى لازم نشتغل على نفس توقيت الشارت
يعني انا بشتغل على fx trading station ويقفل اليوم حسب توقيت نيورك
هل ينفع اشتغل على الاستراتجية بهذ التوقيت
وشكرا لك على هذ الموضوع
على فكره متقلقش اليورو كده كده هينزل ممكن يكمل لحد لما يكسر 1.4270 وبعدين ينزل تاني
هو الاحداث بتاعت زلزال اليابان واللغبطه دي اللي مجننه العملات طيب مانا شاريه الفرنك وعاكس معايا 200 نقطه ومش قفلته ومستنيه الطلوع لانه على اليومي مدي انه طالع بس على الشهري لسه نازل لالف نقطه بس احتمال كبير يرد ل500 نقطه لفوق قبل مايكمل نزول
فشوف من اول الاسبوع الاتجاه هيكمل ولا هيعكس ولو اني اعتقد انه هيعكس ان شاء الله وينزل لنقطه دخولك