صفحة 395 من 2200 الأولىالأولى ... 2953453853893903913923933943953963973983994004014054454958951395 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 5,911 إلى 5,925 من 32997

الموضوع: ... خبرتى ...

الصورة الرمزية shearar
    shearar غير متواجد حالياً عضو نشيط

جزاك الله خيرا أخي أبو ياسر...وأقسم بالله أني اليوم حوت حسابي من 204 الى 264 دولار (بسم الله ما شاء الله....لا قوة إلا بالله) على الحقيقي بفضل الله تعالى...ولثقتس بالعقود عندما أدخلها...ولثقتي باستراتيجيتك...شافاك الله وعافاك من كل سقم...وفرج عليك وعلينا وعلى جميع المسلمين كل الهموم.....وجزاك الله كل خير

الصورة الرمزية TSX
    TSX
    TSX غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shearar مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خيرا أخي أبو ياسر...وأقسم بالله أني اليوم حوت حسابي من 204 الى 264 دولار (بسم الله ما شاء الله....لا قوة إلا بالله) على الحقيقي بفضل الله تعالى...ولثقتس بالعقود عندما أدخلها...ولثقتي باستراتيجيتك...شافاك الله وعافاك من كل سقم...وفرج عليك وعلينا وعلى جميع المسلمين كل الهموم.....وجزاك الله كل خير
    مبروك ااولا اخي.. ثانيا ارجوا مراعاة ادارة المال كما شرحها الدكتور.

الصورة الرمزية الزيرو
    الزيرو غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

أخبببببببببببببببببببببببببراً تمكنت من الدخول والمشاركة في هذا الموضوع الراااااااااااااااااائع ..
    يا جماعة والله أعاني كثيراً كلما حاولت الدخول والمشاركة ولا أدري ما السبب ..

عموماً الحمدلله .. من يومين وانا أقرأ الموضوع من بدايته .. مشكلتي أعشق عمل ملخص يخصني لأي موضوع يعجبني .. ملخص أضع فيه شروط الطريقة وأهم شيء الشارتات التي كانت مثار نقاش .. قناعتي أن مناقشة الفرص هي أكثر طريقة تساعد على الفهم الجيد .. الآن انا في صفحة 291 من الموضوع وملخصي وصل 178 صفحة من الشروحات والشارتات..

بصراااااحة أروع موضوع تقع عيناي عليه منذ سنين .. الله يعطيك العافية أخي .. بس خليني أخلص القراية وبعدين أحاول أشارك وأسأل..

بالتوفيق للجميع ...!!

الصورة الرمزية الزيرو
    الزيرو غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

سؤال على السريع يا شباب .. مؤشر التنبيه الذي تم تطويره ليعطي تنبيه عند إختراق القنوات هل تم إختباره .. ؟؟؟ هل من المفيد إستخدامه ..؟؟؟
    الرجاء ممن أختبر المؤشر أن يفيدني ...!!!

الصورة الرمزية mhd_fmq
    mhd_fmq غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الحمد لله اليوم حققت 120 نقطة في اليورو دولار
    على هذه الصفقة

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	eur.gif
المشاهدات:	74
الحجـــم:	23.6 كيلوبايت
الرقم:	269918

وحققت 30 نقطة في الفرنك على هذه الصفقة

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	chf.gif
المشاهدات:	44
الحجـــم:	25.8 كيلوبايت
الرقم:	269919

اوجه الشكر للجميع وبلخصوص الدكتور جمال على هذه الستراتجية الي دايم تخلينا

الصورة الرمزية bluetec
    bluetec غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

موضوع أكثر من رائع, بارك الله فيك يا د جمال..

السؤال بقى, هل فيه حل لموضوع اختلاف التوقيت حيث ان انا حسابي على
    FX SOL UK
    و بلاحظ اختلاف بين القنوات لما برسمها عندي و القنوات بتاعة الدكتور جمال و معظم المشاركين. المفروض ارحل نقطة البداية و النهاية بتاعة القنوات عندي بكام ساعة عشان تتوافق مع الصحيح ؟؟

و جزيل الشكر للجميع

الصورة الرمزية ابو فيصل2002
    ابو فيصل2002 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Yaser مشاهدة المشاركة
    اهلا بيكم يا حلوين
    نشوف بقى مع بعض ايه السيناريو النهاردة
    اولا طبعا الكيبل
    هو كسر الصبح بدرى القناة لتحت (بس هل ده كسر؟؟) فارق عن اللو بتاع اللى قبله (مش الكلوز كمان) 3 بيب فقط
    يعنى مش الكسر اللى هو
    فكالعادة زى ماحنا عارفين هاناخده من فوق شوية (بس انا للأمانة القصوى دخلت بيع ولكن بعقد قليل اوى) وكنت عارف انه طالع واخدت البيع نفسه من لمس الحد العلوى (رقم 2 فى الصورة)
    ولله الحمد نزل لحد الرينج (ماعرفش انتم ليه دايما بتشتتوا بعض، او بيحصل ارباك مع ان كله واضح من نقط دخول وتارجت و و)
    المهم
    المحصلة تقريبا ولله الحمد الرينج اليوميى بالكاااامل، البيع من اعلى نقطة فى اليوم، والاغلاق عند اقل نقطة فى اليوم (حاجة زى ما الكتاب بيقول)
    انا دورت على الكتاب اللى بيقول ده كتير بس مالقيتهوش ههه
    وبعدين الدخول تانى (ده عن نفسى) بعد اغلاق شمعة ال 4 ساعات كيل دى سيلر رائعة، وبعد ما مشى الرينج بالكامل، فدخلت شرا من (رقم 4 فى الصورة) وقفلت حاليا +50 نقطة ولله الحمد، وده نظام التروس، تبقى فاهم السعر ماشى ازاى

اما بالنسبة لليورو (مع انى مش باعملها) انما عشان اخونا المبتدىء يعرف نقط الدخول الصحيحة، وبنتعلم مع بعض
    كان السعر ماشى بالعرض
    وكسر القنوات مش عشان كسرها، ولكن عشان وهو ماشى بالعرض (خرج) منها بس
    وقلنا سابقا (وده للى بيقرا) الحالة دى نعمل فيها ايييييه؟ تمام... ناخدها من اعادة الاختبار (وحتى كان الاخ كينجو اللى سأل، وشرحهالكم بالصور)
    المهم
    يبقى الشرا من اعادة الاختبار
    بس اعادة الاختبار من رقم 1 (فى الصورة) مش زى المرسوم عندك يا حبى
    وعكس السعر وعززنا كالعادة بعد 70 نقطة
    ورجع السعر وقفلنا الكل عند نقطة الدخول الاولى (حتى لو طلع اكتر فبراحته) بمجموع 70 فى 2 تعزيز =140 نقطة وصفر العقد الاول
    ده غير النقط بتاعت الباوند فوق ال 120 ولله الحمد
    وبس هههههه
    اى سؤال انا موجود

أخوكم
    جمال ممدوح
    أولا الحمد لله على السلامة و مبروك الأرباح و لدي سؤال أبا ياسر و هو حول طريقة المتابعة للصفقات فلقد لاحظت بالأمس ان الباوند أعطى الإشارة الأولى تقريبا الساعة الثانبة صباحا أي في أول اليوم و دخلت في الصفقة ثم عند الساعة التاسعة صباحا تقريبا عكس و كانت فرصة تعزيز ثم فرصة البيع عند الساعة الثالثة مساء غير فرصة الرينج و فرص اليورو فسؤالي كيف يمكننا متابعة ذلك حتى لو كان الواحد متفرغ فهل يبقى متابع طول الأربعة و العشرون ساعة .... أو أن هناك طريقة لوضع أوامر معلقة حسب النقاط من الدعوم و المقاومات الخاصة بالقنوات و الفايبو على الشارت أرجو إفادتنا بذلك و لك مني جزيل الشكر و الإمتنان و رحم الله والديك و جزاك الله كل خير

الصورة الرمزية ابو فيصل2002
    ابو فيصل2002 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Yaser مشاهدة المشاركة

معلش يا حبى
    انا دايما باشوف موضوع 4 اضعاف دى
    بس مش عارف ده منين؟؟!!!!
    التعزيز بضعف

موضوع ال 4 اضعاف ده الناس استشفته من الآتى
    انا لما بالاقى صفقة من متكاملة اوى
    بادخل ب 1 على 10 من اللى المفروض ادخل بيه
    وبعدين ممكن اكمل 4 اعشار تانى (مش باعزز) باكمل العقود من نقطة اقوى
    وبعدين باكمل الباقى (5 اعشار العقد الاساااااسى مش التعزيز) من مكان افضل
    فممكن ادخل بعُشر العقد الاصلى وبعدها ادخل بال 9 اعشار الباقيين من نقطة قوية او مع سلوك سعرى، فهل كده يبقى انا باعزز ب 9 اضعاف؟؟!!

انما التعزيز
    هو لما تكون داخل من الاول بالعقود كاملة والسعر ارتد عليك فبتدخل تااااانى بعقود مضاعفة من نقطة فى منتهى القوة
    وده حبيت اوضحه فقط
    موضوع 4 عقود ده عقود تكميلية للعقود الاصلية كلهم على بعض لا يساووا العقد المطلوب الدخول به من الاول (مش عقد تعزيزى)
    يارب تكون النقطو وضحت يابو حميد، وللناس كلها
    معليش يا دكتور جمال ممكن تشرح لنا أكثر لأنه و حسب فهمي من الشرح السابق حول إدارة رأس المال أنه كمثال لو كان رأس المال 2500 دولار ندخل بعقد قيمة النقطة فية دولار واحد فقط فلو كان رأس المال 2500 دولار فقط نقسم هذا العقد الواح إلى عشرة عقود صغيرة تكون قيمة النقطة فيها عشر سنتات و عند تكون فرصة دخول ندخل بعقد واحد صغير و لو عكس 50-70 نقطة ندخل بأربعة عقود صغيرة و لو زاد الإنعكاس 100-150 ندخل بباقي العقود الصغيرة و هي خمسة و بذلك نكمل العشرة عقود الصغيرة و المكافئة للعقد الواح الكبير المناسب لرأس المال .... أرجو يا دكتور تصحيح مفهومي و الشرح بمثال مع الأرقام لنتمكن من الفهم التام و ليطمئن قلبي و لكم جزيل الشكر و الإمتنان

الصورة الرمزية ensaf
    ensaf غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Yassser33 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم اخت انصاف ؛؛ من فضلك ممكن تقوليلى ايه المؤشرات اللى عندك على الشارت !!! الخطوط اللى بالعرض من الشمال دى !!! والخطوط المنقطه اصفر على اليمين !!!

تحية طيبة

الخطوط اللى على الشمال هى خطوط الفايبو وصاحبه الدكتور جمال
    والخطين المنقطين احمر واخضر هم خطوط الرينج وهؤلاء هم مؤشرات الاستراتيجية
    اما الخطوط الصفراء هى خطوط الفايبو العادى
    وهوموجود فى منصة التداول بالفعل

اخى الكريم
    لابد لك ان تتمعن فى قراء الاستراتيجية وقرائة الموضوع من اوله وقراءة المشاركات لأنها فيها الخير الكثير لك
    ولا تحاول ان تدخل للموضوع من اآخره حتى لا يصيبك ضرر لا قدر الله

واليك المؤشرات
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

الصورة الرمزية SayLar
    SayLar غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bluetec مشاهدة المشاركة
    موضوع أكثر من رائع, بارك الله فيك يا د جمال..

السؤال بقى, هل فيه حل لموضوع اختلاف التوقيت حيث ان انا حسابي على
    FX SOL UK
    و بلاحظ اختلاف بين القنوات لما برسمها عندي و القنوات بتاعة الدكتور جمال و معظم المشاركين. المفروض ارحل نقطة البداية و النهاية بتاعة القنوات عندي بكام ساعة عشان تتوافق مع الصحيح ؟؟

و جزيل الشكر للجميع
    اخي انا حسابي على فكسول مثلك واحلل على التريد مافيش مشكلة
    حلل على التريد وادخل صفقاتك بحسابك الحقيقي

الصورة الرمزية ensaf
    ensaf غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

افتراضي تقسيم كمية العقود

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة afrandai مشاهدة المشاركة
    الخت صفاء ... لو تكرمتي ممكن توضيح هذه النقطة
    عند النقطة والشمعة التي وضحتها بالشارت أعلاه كانت اعادة اختبار للاعلى ( شراء) حسب ما فهمت من استراتيجية الدكتور جمال واخذت عند هذه النقطة عقد شراء ولكن كسر السعر وارتد للاسفل وخسرني بأكثر من 110 نقاط ( للاسف) على ما يبدو لم افهم النظرية بشكل صحيح ... يرجى التكرم بتوضيح هذه النقطة
    ولكي جزيل الشكر

تحية طيبة

اخى الكريم

انت اخذت الشراء من أعلى نقطة والاتجاه مازال هابط على 4 س لذلك وجب الحذر عند الدخول عكس الاتجاه ولذلك د\جمال وضع استراتيجية التعزيز من الاسفل واستراتيجية رأس المال وهى كالتالى فعند دخولك فى الحالة الأولى احذر ولا تدخل بالكمية الكاملة بمعنى لو انك سوف تدخل بلوت تحسب فيه النقطة بدولار فلا تدخل بكل اللوت وقسمه على 10 بمعنى ادخل اولا ب 10 سنت ثم عزز من اسفل ب 40 سنت ( يعنى 4 لوت ميكرو من ابو 10 سنت) وليس 4 اضعاف العقد الأصلى ابو دولار لا هذا خطأ الى هنا انت دخلت بنصف الكمية فقط بمعنى دخولك بنصف دولار وان وجدت ان النقطة التى دخلت منها قوية ونسبة نجاحها عالية ادخل ب 5 لوت ميكرو من ابو 10 سنت ايضا ( نصف دولار) اذن فى هذه الحالة انت دخلت من نقطة قوية ب 90 سنت نسبة نجاحهم عالية اما العقد الأول ابو 10 سنت سوف يخصم من التوتال لو انته خسرته او تخرج به على الزيرو والباقى كله مكسب لك يعنى دخلت ب 90 سنت × عدد النقاط الى ان تغلق كله على مكسب لك بمعنى انه لو ان السعر اتجه لصالحك 100 نقطة فأنت إذن قد كسبت100 نقطة ×90 سنت = 900 سنت = 90دولار

اخى الكريم
    نرجو قراء الأستراتيجية والمشاركات جيدا
    ففيها الخير الكثير بإذن الله

الصورة الرمزية Abu Yaser
    Abu Yaser غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو فيصل2002 مشاهدة المشاركة
    أولا الحمد لله على السلامة و مبروك الأرباح و لدي سؤال أبا ياسر و هو حول طريقة المتابعة للصفقات فلقد لاحظت بالأمس ان الباوند أعطى الإشارة الأولى تقريبا الساعة الثانبة صباحا أي في أول اليوم و دخلت في الصفقة ثم عند الساعة التاسعة صباحا تقريبا عكس و كانت فرصة تعزيز ثم فرصة البيع عند الساعة الثالثة مساء غير فرصة الرينج و فرص اليورو فسؤالي كيف يمكننا متابعة ذلك حتى لو كان الواحد متفرغ فهل يبقى متابع طول الأربعة و العشرون ساعة .... أو أن هناك طريقة لوضع أوامر معلقة حسب النقاط من الدعوم و المقاومات الخاصة بالقنوات و الفايبو على الشارت أرجو إفادتنا بذلك و لك مني جزيل الشكر و الإمتنان و رحم الله والديك و جزاك الله كل خير
    اسئلتك جميلة يابو فيصل
    شوف انا هاقولك اللى انا شخصيا باعمله
    انا باقعد بالليل لحد تقريبا الفجر، فباشوف القنوات وتفاعل السعر معاها
    فحاجة من التلاتة
    اولا وده الاسهل، بالاقى السعر فى منتصف القنوات ولسه بدرى عليه فى الكسر من الناحيتين فبنام عادى عشان ده بيكون شغله مش حلو، فى الغالب بيفضل ماشى بالعرض كتير ويعمل (خازوق) للناس هههه، بانه ييمشى فى اتجاه (بل وممكن يكسر) وبعدين يمشى فى الاتجاه التانى و وو
    انا بافضل ادخل فى اليوم ده حاجة من الاتنين، يا اما فرصة (لما اصحى) تكون واضحة المعالم اوى، او بادخل باستراتيجية الرينج فقط
    ثانيا، ان السعر يكسر او يكون قريب من حدود القنوات بالليل (زى النهاردة كده) فباشوف بقى هاعمل ايه هل هايكسر ولا هارتد و و وباحدد شغلى قبل ما انام وممكن (فى حالات نادرة) باعمل اوردر معلق لو انا شايف الموضوع كويس اوى (زى النهاردة)، فانا مثلا دخلت ونمت وعملت اوردر بيع من لمس الحد العلوى، وصحيت كان نفذه ونزل شوية، وتابعت باقى اليوم عادى، ولحد الوقتى
    ثالثا وده الاصعب (فى النوم) ان تيجى تريدة متكاملة كلها بالليل، فيكسر كسر محترم، وادخل بكل تقل، واصبر صاحى لحد لما اقفلها، فى الحالة دى ممكن افضل قاعد صاحى لحد 12 الظهر مافيش مشكلة، ولما اقفلها اقوم انام براحتى بقى ههههه
    ده النظام بتاعى (بلا نظام) حسب السوق
    عشان كده لما كنت هاتقابل مع الناس هنا على الساعة 3 العصر انا ما دخلتش التريدة بالليل (مع انى كنت لايف مع الناس فى الرووم) وقلتلهم ان اليورو نازل بس انا مش هادخل عشان لو طوّل ولا حاجة يبقى المعاد باظ هههه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو فيصل2002 مشاهدة المشاركة
    معليش يا دكتور جمال ممكن تشرح لنا أكثر لأنه و حسب فهمي من الشرح السابق حول إدارة رأس المال أنه كمثال لو كان رأس المال 2500 دولار ندخل بعقد قيمة النقطة فية دولار واحد فقط فلو كان رأس المال 2500 دولار فقط نقسم هذا العقد الواح إلى عشرة عقود صغيرة تكون قيمة النقطة فيها عشر سنتات و عند تكون فرصة دخول ندخل بعقد واحد صغير و لو عكس 50-70 نقطة ندخل بأربعة عقود صغيرة و لو زاد الإنعكاس 100-150 ندخل بباقي العقود الصغيرة و هي خمسة و بذلك نكمل العشرة عقود الصغيرة و المكافئة للعقد الواح الكبير المناسب لرأس المال .... أرجو يا دكتور تصحيح مفهومي و الشرح بمثال مع الأرقام لنتمكن من الفهم التام و ليطمئن قلبي و لكم جزيل الشكر و الإمتنان
    لا انت كده فاهم صح يا حبى
    بس ليس بالضرورة كل مرة تكون نفس النسب
    يعنى مش لازم 1 - 4 - 5
    ممكن 1 -9
    ممكن 3 - 3- 4
    مكن 5 - 5
    ممكن ال 10 كلهم من الاول
    ده حسب قوة النقطة

الصورة الرمزية Abu Yaser
    Abu Yaser غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ensaf مشاهدة المشاركة
    تحية طيبة

اخى الكريم

انت اخذت الشراء من أعلى نقطة والاتجاه مازال هابط على 4 س لذلك وجب الحذر عند الدخول عكس الاتجاه ولذلك د\جمال وضع استراتيجية التعزيز من الاسفل واستراتيجية رأس المال وهى كالتالى فعند دخولك فى الحالة الأولى احذر ولا تدخل بالكمية الكاملة بمعنى لو انك سوف تدخل بلوت تحسب فيه النقطة بدولار فلا تدخل بكل اللوت وقسمه على 10 بمعنى ادخل اولا ب 10 سنت ثم عزز من اسفل ب 40 سنت ( يعنى 4 لوت ميكرو من ابو 10 سنت) وليس 4 اضعاف العقد الأصلى ابو دولار لا هذا خطأ الى هنا انت دخلت بنصف الكمية فقط بمعنى دخولك بنصف دولار وان وجدت ان النقطة التى دخلت منها قوية ونسبة نجاحها عالية ادخل ب 5 لوت ميكرو من ابو 10 سنت ايضا ( نصف دولار) اذن فى هذه الحالة انت دخلت من نقطة قوية ب 90 سنت نسبة نجاحهم عالية اما العقد الأول ابو 10 سنت سوف يخصم من التوتال لو انته خسرته او تخرج به على الزيرو والباقى كله مكسب لك يعنى دخلت ب 90 سنت × عدد النقاط الى ان تغلق كله على مكسب لك بمعنى انه لو ان السعر اتجه لصالحك 100 نقطة فأنت إذن قد كسبت100 نقطة ×90 سنت = 900 سنت = 90دولار

اخى الكريم
    نرجو قراء الأستراتيجية والمشاركات جيدا
    ففيها الخير الكثير بإذن الله
    تمام كده يا حاجة انصاف
    ربنا يكرمك ويبارك فيكى

الصورة الرمزية Yassser33
    Yassser33 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ensaf مشاهدة المشاركة

تحية طيبة

الخطوط اللى على الشمال هى خطوط الفايبو وصاحبه الدكتور جمال
    والخطين المنقطين احمر واخضر هم خطوط الرينج وهؤلاء هم مؤشرات الاستراتيجية
    اما الخطوط الصفراء هى خطوط الفايبو العادى
    وهوموجود فى منصة التداول بالفعل

اخى الكريم
    لابد لك ان تتمعن فى قراء الاستراتيجية وقرائة الموضوع من اوله وقراءة المشاركات لأنها فيها الخير الكثير لك
    ولا تحاول ان تدخل للموضوع من اآخره حتى لا يصيبك ضرر لا قدر الله

واليك المؤشرات
    شكرا لكى اخت انصاف ؛؛ انا قرأت الموضوع واغلب المشاركات ؛؛ لكن سبب سؤالى ان المؤشرات المرفقه تعطى ارقام على الشارت عندى مختلفه عن الصوره اللتى ارفقتيها فى مشاركتك
    عموما اكرر شكرى ؛؛ وسوف اعيد تركيب المؤشرات والقراءه ايضا

الصورة الرمزية abomoh
    abomoh غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ممكن يجماعه اعرف الشمعه دي كيلل ذا سيلر ؟

هيا للباوند على اليومي
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة aaaaaaaaaaaaaa.gif‏  

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17