صفحة 385 من 2200 الأولىالأولى ... 2853353753793803813823833843853863873883893903913954354858851385 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 5,761 إلى 5,775 من 32997

الموضوع: ... خبرتى ...

الصورة الرمزية Malcom X
    Malcom X غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TSX مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم يا جماعة.
    اولا الخسارة واردة في ل شئ والفوركس دائما في الحسبان ولا توجد استراتيجية لا تخسر هذه قاعدة عامة يجب ان تكون في الحسبان دائما.
    ثانيا. الدكتور شرح ووفى وتعب وسهر الليالي معانا ولم يخفي او يقصر بعلمه معانا.
    ثالثا كل من جاء طب على اخر صفحة ويبغى شرح انا لا اقول لا احد يساعد انما يجب بذل الجهد هناك شباب وشابات تعبوا ووفرو تلخيص الطريقة ونزلوها بملف وورد و بدف. اليس من المفروض القراءة اولا ثم اسئل مالم تفهم وهناك فرق بين انك تسئل وانك تبغى شرح من الاول . مثلا طريقة رسم القنوات مشروح وليس فيه غموض والان هناك ناس لا تعرف كيف ترسم؟؟؟؟ اخواني والله حرام الناس تعيد نفس الفكرة مليون مرة.. الجميع يعلم ان الطريقة من دون وقف الخسارة لكن فيها ادارة راس المال يعني العملية عملية التزام واي خطا في ادارة راس المال توديك في داهية واعتبر ادارة راس المال اهم من الدخول في صفقة.
    لذلك وجب القراءة اولا وليس فهم الطريقة عن طريق الاسئلة. والاخت انصاف بارك الله فيها ماقصرت وهناك شباب برمجوا القنوات كمؤشر يعني كل شئ جاهز بس اقرؤا والله حرام نفس الكلام يتكرر كل يوم.
    واخيرا قضية الديموا اكاونت .. هذا صراحة طلب غريب واعذرني اخي مالكوم الاستراتيجية تعتمد اساس على سلوك السعر يعني الشخص نفسه يجب ان يفهم كيف يقرا الشارت وليس التاكد من نجاح الطريقة
    الطريقة ناجحة واكبر دليل انها مكسب رزقه بلاش الدكتور انا شخصيا جربت ديموا لفترة وبعدها فتحت ديموا ثاني وثالث ودبلت الحساب في اسبوعين ومن دون تهوروالالتزام الكامل بالطريقة وبعدها بدات حقيقي.
    الواجب ان كل واحد يجرب ديموا ويطبق ويتعايش مع السعر للوصول الى القراءة السليمة للشارت ومعرفة اخطاءك الشخصية ومعرفة ما ينقصك لانك سوف تحتاج الى تعلم انواع الشموع تعلم التحليل الكلاسيكي معرفة المقاومات والدعوم وتحتاج الى ان تعرف كيف تربط شارت اليومي مع الاربع ساعات والساعة مع بعض لانه يساعدك عند دخولك للصفقة تعرف ايش اللي جالس يصير قدامك وكيف تتصرف اذا تورطت والدكتور اعطانا اهم مخرج وهي ادارة راس المال. اذا اخي حساب ديموا ليس الحل.. الحل انه كل واحد فينا يبدا يقرا الملخص للاستراتيجية ويلتزم ويفتح حساب ديموا ويطبق ويتعرف على نقاط ضعفه ويحاول يقويها لكن الخسارة واردة جدا لكن العبرة في كم تربح مقابل كم تخسر.
    آسف على قسوة كلامي والاطالة لان بدات افقد اعصابي من بعض المداخلات

ياأخي اليابانيين عملوا شموع معقده لفهم السلوك السعري. وبالتالي فنحن ندرس
    مجموعه من المؤشرات لفهم السلوك السعري مش العكس.
    لو أنت فاهم السلوك السعري متدخل مع الترند العام للسوك السعري و
    بالتالي مش حتحتاج لتعزيز أو تبريد أو مارجن كول.
    فقط هذا رأيي.
    الاختلاف لا يفسد للود قضيه.
    ربما هذا الاختلاف سيطور الاستراتيجيه أكثر و هذا ما أسعى إليه إن شاء
    الله.

الصورة الرمزية Malcom X
    Malcom X غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohands_moslim مشاهدة المشاركة
    هى فعلا خبطة اليورو كانت صدمه شوية للبعض لأن حساسية الهبوط كانت شديدة شوية عوضا عن بعض الاخوه لم ينتبهوا الى قرب نهاية الترند الصاعد القوى بل وأجزم البعض انه صاعد وصاعد دون اى دليل غير ان الترند الصاعد مازال صامدا !!! ثم جاءت الصدمة , اتمنى من الله ان تعوضوا الخسارة فى اقرب فرصة وان تحاولوا الالتزام بالاستراتيجية سواء بإدارة رأس المال او بمناطق الدخول لأنى اتابع الموضوع من بعيد وماشاء الله الفرص ممتازه للأهداف الصغيرة والاخت انصاف قايمة باللازم واضم صوتى لصوت الاخوان اللى بيطالبوا بفتح حساب ديمو يتم تجريب الاستراتيجية عليه بمناطق الدخول لكى يكون دليل مهم يمكن الاعتماد عليه .. وبالتوفيق ان شاء الله ياشباب

الصورة الرمزية ensaf
    ensaf غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Malcom X مشاهدة المشاركة
    [/B][/SIZE]

شكرا أخي على ردك.
    بكل أمانه لا أريد إلا الخير للجميع، و أظن أن حساب ديمو
    سينفع الجميع على الاقل يدل على متابعه للموضوع، و
    يبقى دليل للاخوه الجدد.[/QUOTE]

تحية طيبة

أخى الكريم انا لا أعمل على حساب ديمو ولكنه الحقيقى وليس لدى الفرصة للمتابعة على ديمو وحقيقى وتحليل وشارتات الخ

ولكن ممكن انت تعمل على حساب ديمو للتدريب والاستراتيجية واضحة ومحددة الملامح ولها بنود ثابتة وواضحة وضوح الشمس
    ومن ضمن اسباب نجاحها اتباع استراتيجية رأس المال وذلك عندما تدخل العقد الاول بلوت صغير جداُ
    ثم تعوضه اضعاف مضاعفة وانت مطمأن من ان الهدف سيتحقق حسب اتباعك لبنود الاستراتيجية

فاطمئن اخى الفاضل وحاول تجرب بنفسك على الديمو وابعد بالمشوار عن الطمع والدخول من البداية بعدد لوتات كثيرة فهذه هى المصيدة فاصبر وادخل اولا بالقليل وحينما تتأكد وتصل الى مناطق التعزيز المعمول بها هنا سيتحقق النجاح

اول عقد بعد الكسر مباشرة بلوت صغير بهدف 30 نقطة وان عكس عليك السعر انتظره فى منطقة اسفل السعر لو كنت شارى من الأعلى وهذا له تكنيك معين بمعنى لا تعزز قبل 50-70 نقطة بعيداُ عن سعر دخولك الأول والتعزيز الثانى بعد 100-150 نقطة وهذ يكون فى حالته المثالية موجود عند حدود القنوات افضل مكان ومع مقاومات سابقة أو ظهور سلوك سعرى الخ فتدخل بعدد اكبر من العقود 4 اضعاف العقد الأول وتخرج عند أول مقاومة فى طريقك ومعاك ربح لو كنت مستعجل او خائف والبعض يفضل الانتظار عند نقطة الدخول الاولى لتحصد عدد مضاعف من النقاط الرابحة وهذا هو لب هذه الاستراتيجية

فحاول ان تنفذ هذا على الديمو وانت الذى تقيم عملك بنفسك فنحن هنا لا نختبر صلاحية الاستراتيجية حتى نضع حساب ديمو فالاستراتيجية قائمة وناجحة منذ سنوات وصاحبها ليس فى حاجة لإثبات نجاحها بل هو مشكور تقدم بأفاكره وخطة عمله وكشفها لنا

فعلينا نحن ان نجتهد فى استغلال مزاياها كل حسب رؤيته وقدرته فنحن غير متساوون فى التطبيق ولا اقصد بذلك ان البعض استوعبها والبعض الاخر لا بل هى مسألة وقت وكثرة تطبيقات لحالاتها المختلفة وكيفية التعامل معها

والميزة الكبرى ان نسب االنجاح فى تحصيل الربح فيها كبير جدا جدا

شىء بسيط جدا جدا استراتجية الرينج تنتظر السعر اسفل شمعة الرينج بعد اغلاقها فالسعر يرجع الى اللو الخاص بالشمعة فتدخل اسفل اللو وتاخد
    من 20-25 نقطة من التذبذب
    وهذا فى حالة ان كان مع خط الرينج دعم آخر كمستوى فيبو ويكونوا قريبين جدا من بعض الخ

فقراءة الاستراتيجية والمشاركات فيها خير كثير فقط محتاجين شىء من بذل الوقت والمجهود

ارجو ان اكون قد افدتك

الصورة الرمزية Mo3Ty
    Mo3Ty غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ensaf مشاهدة المشاركة
    شكرا على التحليل الممتاز
    وانا عندي طلب انا عارف انه المؤشر اتحط قبل كدة بس غيرت الويندوز واتمسح ومشعارف اجيبه فى اى صفحة من الصفحات
    عايز مؤشر الفيبوناتشي الي بيكتب الاسعار
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية Trend Trader
    Trend Trader غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شكرا على نصائحكم اخواني الاعزاء سبب خسارتي ليست في الاستراتيجية الاولى ما ورطني في هده الخسارة هي فرصة الرينغ ليوم 5/5/11 هي من اطاحت بحسابي و الخطء الدي ارتكبته هو اني لم اغلق صفقاتي في نهاية اليوم لانها كانت كبيرة و الحساب لم يبقى فيه الا نقاط معدودة ويوم الجمعة كانت فرصة شراء فقلت ان شاء الله سوف يصعد ولا كن اتجه السعر جنوبا و تصفر حسابي علما ان رغم خسارتي الا اني مصر ان شاء الله سؤتابع بقوة لهده الاستراتيجية الرائعة و سبب خسارتي ليست في الاستراتيجية الاولى و من هده الخسارة ولمراجعتي للاستراتيجية الرينغ على اليورو انصحكم بالابتعاد عنها و ايضا ابو ياسر اعزه الله طبقها على الباوند رغم خسارتي سؤتابع ان شاء الله اعزكم الله

الصورة الرمزية ensaf

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo3ty2002 مشاهدة المشاركة

شكرا على التحليل الممتاز
    وانا عندي طلب انا عارف انه المؤشر اتحط قبل كدة بس غيرت الويندوز واتمسح ومشعارف اجيبه فى اى صفحة من الصفحات
    عايز مؤشر الفيبوناتشي الي بيكتب الاسعار

تحية طيبة

هذه الأداة لوضع السعر على مؤشر الفايبو العادى
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

الصورة الرمزية TSX
    TSX
    TSX غير متواجد حالياً عضو نشيط

ارجوا من الدكتور ان يسال الادارة يحطوا جميع المؤشرات وملخص الاستراتيجية على الصفحة الاولى.

الصورة الرمزية ensaf

افتراضي نصيحة

صيحة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr-Trading مشاهدة المشاركة
    شكرا على نصائحكم اخواني الاعزاء سبب خسارتي ليست في الاستراتيجية الاولى ما ورطني في هده الخسارة هي فرصة الرينغ ليوم 5/5/11 هي من اطاحت بحسابي و الخطء الدي ارتكبته هو اني لم اغلق صفقاتي في نهاية اليوم لانها كانت كبيرة و الحساب لم يبقى فيه الا نقاط معدودة ويوم الجمعة كانت فرصة شراء فقلت ان شاء الله سوف يصعد ولا كن اتجه السعر جنوبا و تصفر حسابي علما ان رغم خسارتي الا اني مصر ان شاء الله سؤتابع بقوة لهده الاستراتيجية الرائعة و سبب خسارتي ليست في الاستراتيجية الاولى و من هده الخسارة ولمراجعتي للاستراتيجية الرينغ على اليورو انصحكم بالابتعاد عنها و ايضا ابو ياسر اعزه الله طبقها على الباوند رغم خسارتي سؤتابع ان شاء الله اعزكم الله

اخى الكريم مستر تريدنج

تحية طيبة

ولا يهمك

ان شاء الله تعوض الخسارة بارباح مضاعفة
    اهم شىء انك بخير وصحتك بخير
    الله يعوض عليك

كلنا قد مررنا بنفس المرحلة
    ونصيحة لا تدخل صفقة بكل قوتك مهما كانت الاغراءات

وأى عملة تجدها قد أخذت اتجاه بشكل قوى
    لا تدخل ضدها ابدا مهما اظهر لك الشارت فرص عكس ذلك

وابعد عنها كام يوم الى ان يستقر الاتجاه
    وكما يذكر ما طار طير وارتفع إلا كما طار وقع وهذه كانت حالة اليورو\دولار

فيوم الخميس هبط هبوط مظلى فى خط مستقيم وبقوة
    166 نقطة فى بارة ساعة واحدة
    بدون اى تذبدب فلا تدخل ضدها ابدا

ونصيحة عندما تجد السعر قد قام بكسر
    اكثر من دعم فى بارة واحدة

ابعد عنها او انها تكون فرصة لك تدخل فى الاتجاه

فاليورو \ دولار
    قام قد قام بكسر حدود القنوات وفايبو 123% فى
    بارة ساعة واحدة وكان قبل ذلك بساعتين مرتد من خطى الأوسطين للقناتين ومرتد من 2 فايبو 38% و 61%

فعليك ان تدرك ان هذا هو يوم الترند ولا تخالف السعر ابدا
    فلن يعطيك فرصة للهروب بأى حال من الأحوال

فلن يحترم اى دعم امامه مهما كانت قوته كما حدث يوم الخميس
    لا رينج ولا غيره وتانى يوم يكمل ايضا فى نفس الاتجاه

وهذا من اجل كل من دخل ضده سيفرم

والعكس طبعا فى الشراء

الصورة الرمزية ابو فيصل2002
    ابو فيصل2002 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة methaq مشاهدة المشاركة
    اطالب الأداره بأغلاق هذا الموضوع حفاضا على اموال المسلمين فلا صاحب الموضوع دخل بنفسه بوضع تحليلات ولا هو قد عين أحد يثق به ينوب عنه هنا وكل واحد يتخبط بالأعضاء اسبوع الى ان يفشل ويأتى غيره ليكمل بقية قصة الفشل وارجو ان اكون مخطأ برأيى هذا
    لا يا أخي جزاك الله خير صاحب الموضوع جزاه الله عنا الف خير شرح الطريقة بكل وضوح و هو متابع و هناك إخوان ماشاء الله عليهم مثل الأخت إنصاف متابعة جدا جدا للإستراتيجية و شرحها واضح جدا و بصراحة تامه لم أقراء و لم أتابع من قبل مثل قوة و موثوقية هذه الإستراتيجية فنحن نطالب الإدارة بتثبيت هذا الموضوع لرغبتنا كمتابعين منذ البداية له و أنظر فقط لعدد الصفحات و النتابعين جزاك الله خير

الصورة الرمزية forexdz
    forexdz غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم
    تعلمنا من الصفقة و تاكيد لكلام الدكتور المحترم ابو ياسر
    صفقة شراء اليورو لا تصح :
    السعر لم يستطع كسر خط الترند الاوسط + شمعة انعكاسية
    تعارض الاتجاه في الاربع ساعات

الصورة الرمزية Abu Yaser
    Abu Yaser غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الظاهر ان فيه ناس دماغها تعبانة كتير، وكل يوم يظهر واحد شكل (وساعات اتنين هههه)
    فهل هم عاوزين يشتهروا على حساب الموضوع؟؟!!!
    اللى بيطالب بقفل الموضوع عشان صاحبه (اللى هو انا) مهملة وغايب عنه، وكمان مش عامل نائب ههههههه
    انت مش بتعرف تقرا ولا ايه؟؟
    انا لسه عامل مشاركتين اول امبارح بالليل (يعنى من 36 ساعة) مهمل الموضوع ايه بس؟؟؟ ولا هو كلام وخلاص؟
    ومين وضعك انت (نائب) على اموال المسلمين؟ اللى عاوز تحافظ عليها
    والله حاجة فى منتهى الغرابة
    اذا كان الراجل اللى قال انه خسر حسابه (ربنا يعوض) قال بنفسه انه ماكانش ملتزم ولا بنقط الدخول ولا بادارة راس المال، وكمااااااااان قال انه بعد خسارة حسابه هايتابع معانا الموضوع عشان يتعلمه اكتر ويتمكن منه
    يعنى هو بنفسه شايف ان الموضوع كويس وهايعوضه اللى خسره
    ياريت الناس ترحمنا شوية
    عيب بقى خلونا نمشى لقدام

ثم معلش من اساسه لكل الشمتانين ولا اللى دخلوا غلط ولا اللى بيقول لكل استراتيجية فرص خاسرة او او او
    هى فين الخسارة معلش؟؟؟ يا ريت حد يفهمنى (بس يكون بالشارت مش ببقه)
    اولا خلونا فى اليورو اللى تاعب الناس كلها، يعنى بالذمة من اول اليوم والاستراتيجية بتقول انه نازل نزول كتير عشان كسر القناتين (يعنى من الاول عارفين اتجاهه)
    ثانيا
    انا لما دخلت وقلت انى هاشترى، قلت الشرا منين؟؟ من 1.4595 والمشاركة عندكم فى توقيتها لايف
    وانا مسئول فقط عن كلامى، وماليش اى دخل باللى بيقول اشترى قبل كده
    اساسا وضحنا 100 مرة ان الرينج بنظامه المشروح ده للكيبل فقط، واللى اشتغل عليه كسب (فى نفس اليوم) نازل طالع
    وقلنا ان اليورو تحت التجربة
    ومع كل ذلك انا دخلت (بالفعل) وعلى حسابى الحقيقى من النقطة اللى انا اشرت اليها (اللى هى رقم 1 فى الصورة)
    وكنت عامل تارجت زى مانا كنت كاتب
    وراح السعر نازل تانى 80 نقطة ولمس الخط اللبنى 261 القوى جدا زى ما دايما بنقول عليه
    وده كان بعد نزول بدون تصحيح ما يقارب ال 400 نقطة فى يوم واحد متوسط رينجه 140 نقطة
    يعنى تدخل من النقطة دى شرا بمنتهى القوووووووة
    انا كنت داخل بلوت قليل اوى زى ما وضح احد الاخوة بعقد لكل 25 الف نقطة، فلما نزل لحد الخط اللبنى 261 دخلت ب 20 ضعف اللوت الاصلى (اللى هو ضعف العقود العادية اللى بندخل بيها فى صفقاتنا 1 لكل 2500 فى 2) عشان السعر اتحرك قرب ال 400 نقطة ووصل لفايبو 261 رقم 2 فى الصورة
    والسعر بالفعل لمسسسسسسس الخط وارتد ما يقارب ال 80 نقطة كلهم رقم 3 فى الصورة
    قفلت الكل عند سعر 1.4585 تماما بخسارة -10 نقط للعقد الاصلى وبمكسب 70 نقطة فى 20 عقد يعنى 1400 نقطة
    فتكون المحصلة 1400-10=1390 نقطة صافى
    طيب ليه انا ماقلتش على كل ده زى ما قلت على الصفقة الاولى؟؟
    عشان كل ده انا عملته اوردر معلق، وكنت ساعتها فى المستشفى (لشدة المرض) وكان حتى متابع معايا الاخ زيلينكو والاخ احمد هيرو (ربنا يكرمهم) وغيرهم من الناس المحترمين
    ورجعت تانى يوم الصبح لقيت التعزيز اتفعل ووصلوا للتارجت كلهم ولله الحمد

ودى حكايتى مع اليورو اللى كل الناس اشتكت منه فى اليوم ده
    يبقى من الآخر، اللى التزم بادارة راس المال، وبالدخول من مناطق صحيحة كسب بل وكسب كويس
    اللى استعجل، واللى عزز من مناطق غلط، واللى عزز كتير، واللى مشى عكس الاتجاه (اللى احنا عارفينه من اول اليوم) هو اللى اتسرع وغلطان، ونحاول نلتزم، او على الاقل ندخل ديمو زى مانا نصحت لحد لما نتقن العمل بالاستراتيجية

فعموما اللى بيقول نقفل الموضوع حفاظا على الاموال، ما تقلقش على اموال المسلمين، عشان ولله الحمد والفضل اموالهم رجعتلهم (اللى التزموا) وقدروا ياخدوا اللى خسروه (من اموال التانيين ههههههههه) والله بيحسسونى اننا فى الحرب
    ناس كتيييييير بجد كسبوا على الحقيقى وموجودين هنا لو يقولوا كلمة حق
    وياريت بعد كده لو حد خسر وهو بيزعق ويقول انا خسرت، ياريت يذكر سبب الخسارة، عشان اللى بيدخل جديد ويشوف المشاركات دى بيفتكر ان الموضوع هو السبب، مع ان السبب فى الغاااااااالب ملخصه بيكون (عدم الالتزام) فقط

والف شكر للمرة العاشرة للأخ بودى ام ال ام على ردوده
    ومعلش وتتعوض للأخ مستر تريدنج، بس حاول باذن الله المرة اللى جاية تلتزم
    ومعلش بقى للأخ زيلينكو، ده كان معروف انه هايحصل يا حبى من زمان (باذن الله تشتغل بالراحة كده هههه)

معلش انى مقلّ فى الكتابة، بس احنا اتفقنا انى هاشارك مرة فى اليوم، ولو الفترة دى عشان ظروفى الصحية، اللى ناس كتير هنا عارفاها، وبيتابعونى، ربنا ما يحرمنى منهم ولا من كل الناس المحترمين اللى هنا
    واشكر طبعا الاخت انصاف وكل الناس المتابعين الموضوع خلال مانا مش موجود، وبينزلوا صور وتحليلات، ربنا يكرمهم أجمعين

أشوفكم على خير
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 27.PNG‏  

الصورة الرمزية omar_94202
    omar_94202 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بارك الله فيك دكتورنا الحبيب
    والله انا ما عرفت المكسب والثقه فى دخول السوق الا مع استراتيجيات ابو ياسر
    اللى عاوز ينجح من الاخر يلتزم بادارة راس المال ويشتغل على الكيبل فقط فقط
    لاستراتيجية الرينج وبالنسبه الى استراتيجية القنوات ارشح الكيبل والكندى
    انا خلال خمس اسابيع من بدء العمل على استراتيجيات ابو ياسرعوضت خسائرى ولله الحمد

الصورة الرمزية Abu Yaser
    Abu Yaser غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar_94202 مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيك دكتورنا الحبيب
    والله انا ما عرفت المكسب والثقه فى دخول السوق الا مع استراتيجيات ابو ياسر
    اللى عاوز ينجح من الاخر يلتزم بادارة راس المال ويشتغل على الكيبل فقط فقط
    لاستراتيجية الرينج وبالنسبه الى استراتيجية القنوات ارشح الكيبل والكندى
    انا خلال خمس اسابيع من بدء العمل على استراتيجيات ابو ياسرعوضت خسائرى ولله الحمد
    الحمد لله أخى عمر على تعويضك كل خسائرك
    اهو ده واحد يا اخوانى غير كل اللى كلمونى وقالوا انهم عوضوا الخسائر كلها، بل وعملوا نسبة ارباح عالية من الموضوع ده اللى بقاله شهرين بس (وبيتابعوا فى صمت مش عارف ليه مش بيقولوا هنا تجربتهم)
    عموما
    الف شكر اخى عمر
    واحمد الله انى كنت السبب

الصورة الرمزية ahmed elsayed
    ahmed elsayed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ربنا يكرمك يادكتور وخلى رسالتنا الى اصحاب المصالح الشخصيه والى كارهى النجاح(الكلاب تعوى والقافله تسير)

الصورة الرمزية magma
    magma غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Yaser مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الظاهر ان فيه ناس دماغها تعبانة كتير، وكل يوم يظهر واحد شكل (وساعات اتنين هههه)
    فهل هم عاوزين يشتهروا على حساب الموضوع؟؟!!!
    اللى بيطالب بقفل الموضوع عشان صاحبه (اللى هو انا) مهملة وغايب عنه، وكمان مش عامل نائب ههههههه
    انت مش بتعرف تقرا ولا ايه؟؟
    انا لسه عامل مشاركتين اول امبارح بالليل (يعنى من 36 ساعة) مهمل الموضوع ايه بس؟؟؟ ولا هو كلام وخلاص؟
    ومين وضعك انت (نائب) على اموال المسلمين؟ اللى عاوز تحافظ عليها
    والله حاجة فى منتهى الغرابة
    اذا كان الراجل اللى قال انه خسر حسابه (ربنا يعوض) قال بنفسه انه ماكانش ملتزم ولا بنقط الدخول ولا بادارة راس المال، وكمااااااااان قال انه بعد خسارة حسابه هايتابع معانا الموضوع عشان يتعلمه اكتر ويتمكن منه
    يعنى هو بنفسه شايف ان الموضوع كويس وهايعوضه اللى خسره
    ياريت الناس ترحمنا شوية
    عيب بقى خلونا نمشى لقدام

ثم معلش من اساسه لكل الشمتانين ولا اللى دخلوا غلط ولا اللى بيقول لكل استراتيجية فرص خاسرة او او او
    هى فين الخسارة معلش؟؟؟ يا ريت حد يفهمنى (بس يكون بالشارت مش ببقه)
    اولا خلونا فى اليورو اللى تاعب الناس كلها، يعنى بالذمة من اول اليوم والاستراتيجية بتقول انه نازل نزول كتير عشان كسر القناتين (يعنى من الاول عارفين اتجاهه)
    ثانيا
    انا لما دخلت وقلت انى هاشترى، قلت الشرا منين؟؟ من 1.4595 والمشاركة عندكم فى توقيتها لايف
    وانا مسئول فقط عن كلامى، وماليش اى دخل باللى بيقول اشترى قبل كده
    اساسا وضحنا 100 مرة ان الرينج بنظامه المشروح ده للكيبل فقط، واللى اشتغل عليه كسب (فى نفس اليوم) نازل طالع
    وقلنا ان اليورو تحت التجربة
    ومع كل ذلك انا دخلت (بالفعل) وعلى حسابى الحقيقى من النقطة اللى انا اشرت اليها (اللى هى رقم 1 فى الصورة)
    وكنت عامل تارجت زى مانا كنت كاتب
    وراح السعر نازل تانى 80 نقطة ولمس الخط اللبنى 261 القوى جدا زى ما دايما بنقول عليه
    وده كان بعد نزول بدون تصحيح ما يقارب ال 400 نقطة فى يوم واحد متوسط رينجه 140 نقطة
    يعنى تدخل من النقطة دى شرا بمنتهى القوووووووة
    انا كنت داخل بلوت قليل اوى زى ما وضح احد الاخوة بعقد لكل 25 الف نقطة، فلما نزل لحد الخط اللبنى 261 دخلت ب 20 ضعف اللوت الاصلى (اللى هو ضعف العقود العادية اللى بندخل بيها فى صفقاتنا 1 لكل 2500 فى 2) عشان السعر اتحرك قرب ال 400 نقطة ووصل لفايبو 261 رقم 2 فى الصورة
    والسعر بالفعل لمسسسسسسس الخط وارتد ما يقارب ال 80 نقطة كلهم رقم 3 فى الصورة
    قفلت الكل عند سعر 1.4585 تماما بخسارة -10 نقط للعقد الاصلى وبمكسب 70 نقطة فى 20 عقد يعنى 1400 نقطة
    فتكون المحصلة 1400-10=1390 نقطة صافى
    طيب ليه انا ماقلتش على كل ده زى ما قلت على الصفقة الاولى؟؟
    عشان كل ده انا عملته اوردر معلق، وكنت ساعتها فى المستشفى (لشدة المرض) وكان حتى متابع معايا الاخ زيلينكو والاخ احمد هيرو (ربنا يكرمهم) وغيرهم من الناس المحترمين
    ورجعت تانى يوم الصبح لقيت التعزيز اتفعل ووصلوا للتارجت كلهم ولله الحمد

ودى حكايتى مع اليورو اللى كل الناس اشتكت منه فى اليوم ده
    يبقى من الآخر، اللى التزم بادارة راس المال، وبالدخول من مناطق صحيحة كسب بل وكسب كويس
    اللى استعجل، واللى عزز من مناطق غلط، واللى عزز كتير، واللى مشى عكس الاتجاه (اللى احنا عارفينه من اول اليوم) هو اللى اتسرع وغلطان، ونحاول نلتزم، او على الاقل ندخل ديمو زى مانا نصحت لحد لما نتقن العمل بالاستراتيجية

فعموما اللى بيقول نقفل الموضوع حفاظا على الاموال، ما تقلقش على اموال المسلمين، عشان ولله الحمد والفضل اموالهم رجعتلهم (اللى التزموا) وقدروا ياخدوا اللى خسروه (من اموال التانيين ههههههههه) والله بيحسسونى اننا فى الحرب
    ناس كتيييييير بجد كسبوا على الحقيقى وموجودين هنا لو يقولوا كلمة حق
    وياريت بعد كده لو حد خسر وهو بيزعق ويقول انا خسرت، ياريت يذكر سبب الخسارة، عشان اللى بيدخل جديد ويشوف المشاركات دى بيفتكر ان الموضوع هو السبب، مع ان السبب فى الغاااااااالب ملخصه بيكون (عدم الالتزام) فقط

والف شكر للمرة العاشرة للأخ بودى ام ال ام على ردوده
    ومعلش وتتعوض للأخ مستر تريدنج، بس حاول باذن الله المرة اللى جاية تلتزم
    ومعلش بقى للأخ زيلينكو، ده كان معروف انه هايحصل يا حبى من زمان (باذن الله تشتغل بالراحة كده هههه)

معلش انى مقلّ فى الكتابة، بس احنا اتفقنا انى هاشارك مرة فى اليوم، ولو الفترة دى عشان ظروفى الصحية، اللى ناس كتير هنا عارفاها، وبيتابعونى، ربنا ما يحرمنى منهم ولا من كل الناس المحترمين اللى هنا
    واشكر طبعا الاخت انصاف وكل الناس المتابعين الموضوع خلال مانا مش موجود، وبينزلوا صور وتحليلات، ربنا يكرمهم أجمعين

أشوفكم على خير
    المثل يقول الف عمَار (بناء) ما قدرو على خرَاب واحد

انا متابع الموضوع من و ملاحظ انه كل كام يطلع واحد يعكر الجو و يمشي فيا اخوان اعتبروهم صفقات خسرانه و تجاهلوهم

بصراحة الموضوع محتاج شي بسيط و يكون اقوى موضوع تعليمي في الفوركس وكذا مرة اطلب من الاخوة بس للأسف بدون تجاوب اللهم من الاخت انصاف الله يجازيها بالخير

يفترض بمن اتقن الاسترتيجية كرد للجميل ان يقوم برفع الشارت في نهاية اليوم او الاسبوع على الاقل مع توضيح نقاط الدخول و الخروج بما فيها قرارات الدخول الغلط وبهذة الطريقة كل واحد يتعلم من الثاني و يتجنب الاخطاء

اما مسألة حساب الديمو فهي مسألة بدون فايدة يعني علمني الصيد بدل ما تعطيني سمكة كل يوم و احنا مش في موضوع مسابقة او اثبات صحة الاستراتيجية

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17