صفحة 344 من 2200 الأولىالأولى ... 2442943343383393403413423433443453463473483493503543944448441344 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 5,146 إلى 5,160 من 32997

الموضوع: ... خبرتى ...

الصورة الرمزية subzero
    subzero غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kikooooo مشاهدة المشاركة
    شكراً عالتصحيح اخي الكريم انا عندي مشكله بالميكر والاستاندرد والميني ههههههه ماعرفش افرق بينهم
    شكراً جزيلاً
    هههههههههههه
    ولا يهمك يا باشا
    المهم تعرف تفرق بينهم وانت بتاجر ههههههههه

الصورة الرمزية SayLar
    SayLar غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

هههههههههه ربنا يستر بس انت ادعيلي

الصورة الرمزية ayman1980
    ayman1980 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة وبركات

كيف الحال يا خوانى اتمنى من الله ان تكونو فى افضل حال

الصورة الرمزية SayLar

اخواني عندي صوره حاب ارفعها للموضوع كيف ارفع الصوره ؟

الصورة الرمزية ensaf
    ensaf غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

هذه الحاله استوقفتني وانا يومها كنت برا السوق ولكن فكرت لو انا كنت داخل صفقة الشراء من بداية اليوم
    عن نفسي ماكنت راح اعزز من المنطقه اللي قالت عليها اختنا انصاف " تعزيز الشراء 2 " لأن وقتها كان السعر
    كسر القناة من تحت إذا هنا نتحول إلى البيع انا عارف ان السعر مشى 50 نقطة تقريباً لكن بنفس الوقت كسر القناة من الأسفل يعني لو انا داخل هالفرصه كنت راح انتظر يوصل السعر للحد السفلي للقناة الزرقاء وادخل من هناك تعزيز وقتها يكون السعر مشي تقريباً 80 نقطة واللي بالفعل السعر لم يصل لهذه المنطقه
    فا سؤالي هنا هل سلوك السعر اهم من تعاملنا مع القنوات ؟ دخولنا هنا كان عكس ماهو ماشيين عليه
    دخلنا شرا والسعر كاسر لقناة لتحت
    اتمنى توضيح من الاخوه اللي فاهمين الحاله

أخى الكريم KiKooooo

تحية طيبة

اسمح لى ان اشرح لك وجهة نظرى لهذه الحالة

أولاً القناة الحمراء للساعة تسير بالعرض فهذا يؤكد ان السعر اليوم سوف يتذبذب ويزور الحدين لنفس القناة الى ان يكسر أحداهما لذلك أخذنا صفقة الشراء من الأعلى طبقا للإستراتيجية فنزل السعر
    فعززنا من منطقة التعزيز فصعد وضرب التارجت المقصود
    ايضاً كان فى نفس منطقة تعزيزالشراء صفقة بيع سوف تنجح لماذا ؟ وهذا فيما يلى

ثانياً: نلاحظ بإلقائنا نظرة على الأربع ساعات أن السعر كسر خط منتصف الحمراء الخاصة به وهو يعاود اختبار خط منتصف الزرقاء الكبيرة الخاصة نفس الشارت لذلك نجحت عملية البيع ايضاً التى أخذناها من الاسفل بكسر القناة بفضل الله ثم عززنا من منطقة قوية بعد الصعود اكثر من 50 نقطة عند فيبو 61% وأيضاً السعر حقق التارجت الخاص بالبيع بل اكثر منه

حقاً إستراتيجية قيمة

الصورة الرمزية ensaf

افتراضي الشراء من أسف القناة على الساعة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bashar33 مشاهدة المشاركة
    بعد اذن الدكتور اخت انصاف هذه فرصة رائعة عالساعة بسبب تكون اكثر من شمعة دوجي عند الحد السفلي للقناة وبعد كسر القناة لمس القناة الزرقاء وصعد وعاد داخل القناة الحمراء ( كراك اند سناب ) ولما نحسب المخاطرة والعائد حتلاقي انها فرصة شراء رائعة

اخى بشار تحية طيبة
    اشكر لك ردك

ونرجو إبداء رأى الدكتور جمال فى هذه الحالة

أنا اثق جداً فى شموع الدوجى وخاصة لو أنها تكونت عند مقاومة أو دعم قوى فهى من أقوى أسباب الدخول وأعتمد عليها كثيراً

ولكننى كنت فقط استفسر عن دورها هنا فى هذه الاستراتيجية وكيفية إستخدامها معها

ففى هذه الحالة بناءاً على خطوات الاستراتيجية الكسر كان فى الأعلى وكان قوى وطار بعيداَ عند حد القناة فالتريدر هنا لن يدخل فى هذه الصفقة شراء بعد ان قرب انتهاء المشوار أما بعيداً عن الاستراتيجية سيكون الدخول شراء من الأسفل بكل تأكيد

ولكن السؤال ؟؟؟

هل يمكن الدخول فى هذه الصفقة شراء من أسفل قناة الساعة المعتمدة فى هذه الاستراتيجية بدون الانتظار لكسر الترند الأعلى لها وبناءاً على معطيات شارت 4 ساعات لأن عملية الشراء واضحة جداً جداَ على 4 ساعات لإنتهاء عملية إعادة الإختبار للخط الأوسط لها بدليل ظهور الشموع الإنعكاسية على الحد الأسفل للساعة وإرتداد السعر داخلها

المقصود من سؤالى هو هل يكون هذا أسلوب رابع للمتاجرة بهذه الاستراتيجية وذلك بعد إبداء وجهة نظر د\ جمال صاحب الاستراتيجية

ودمتم سالمين

الصورة الرمزية Learn4X
    Learn4X غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا كنت متابع بصمت لأول 150 صفحة ثم انقطعت عن الموضوع وعن الانترنت منذ تلك الفترة
    سؤالي
    هل يوجد ملف يلخص اهم ما جاء بالصفحات الباقية؟
    وشكرا
    توقيع العضو
    المتداول العربي

الصورة الرمزية zxcvgy
    zxcvgy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

لو سمحتوا يا جماعة سؤال بسيط
    لو واحد عنده استراتيجية سكالبينج .فى شركات تقبل ان الصفقة تتفتح وتتقفل فى ثوانى .ولا فى كل الشركات لازم الصفقة تستنى دقيقتين واكتر
    ولو فى شركات تقبل ده ياريت تقولولى اسمائها

الصورة الرمزية Abu Yaser
    Abu Yaser غير متواجد حالياً عضو نشيط

للأمانه انا ادخل بالدولار كامل من البدايه وما ادخل الا على الفرص القويه واللي تكون واضحه واذا كان الكسر ضعيف كما قال ابوياسر ندخل من اعادة الاختبار
    برافو عليك

الصورة الرمزية Abu Yaser

هذه الحاله استوقفتني وانا يومها كنت برا السوق ولكن فكرت لو انا كنت داخل صفقة الشراء من بداية اليوم
    عن نفسي ماكنت راح اعزز من المنطقه اللي قالت عليها اختنا انصاف " تعزيز الشراء 2 " لأن وقتها كان السعر
    كسر القناة من تحت إذا هنا نتحول إلى البيع انا عارف ان السعر مشى 50 نقطة تقريباً لكن بنفس الوقت كسر القناة من الأسفل يعني لو انا داخل هالفرصه كنت راح انتظر يوصل السعر للحد السفلي للقناة الزرقاء وادخل من هناك تعزيز وقتها يكون السعر مشي تقريباً 80 نقطة واللي بالفعل السعر لم يصل لهذه المنطقه
    فا سؤالي هنا هل سلوك السعر اهم من تعاملنا مع القنوات ؟ دخولنا هنا كان عكس ماهو ماشيين عليه
    دخلنا شرا والسعر كاسر لقناة لتحت
    اتمنى توضيح من الاخوه اللي فاهمين الحاله
    ما شاء الله بجد شكلك داخل حامى وشاطر
    بتفكرنى بزيلينكو فى اول ايامه هههههه

بص، بعد اذن الجميع
    الصورة اللى انت جايبها دى مثل عملى لموضوع الاستيك اللى تم شرحه
    بس ماظنش انه كان فى اول 80 اللى انت قريتهم، وبصراحة انا مش فاكر رقم المشاركة والا كنت اديتهالك على طول
    اقراها وراجع الشارت بتاعك هاتلاقى كل حاجة وضحت
    وياريت تكمل على هذا المستوى

الصورة الرمزية Abu Yaser

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ensaf مشاهدة المشاركة
    اخى بشار تحية طيبة
    اشكر لك ردك

ونرجو إبداء رأى الدكتور جمال فى هذه الحالة

أنا اثق جداً فى شموع الدوجى وخاصة لو أنها تكونت عند مقاومة أو دعم قوى فهى من أقوى أسباب الدخول وأعتمد عليها كثيراً

ولكننى كنت فقط استفسر عن دورها هنا فى هذه الاستراتيجية وكيفية إستخدامها معها

ففى هذه الحالة بناءاً على خطوات الاستراتيجية الكسر كان فى الأعلى وكان قوى وطار بعيداَ عند حد القناة فالتريدر هنا لن يدخل فى هذه الصفقة شراء بعد ان قرب انتهاء المشوار أما بعيداً عن الاستراتيجية سيكون الدخول شراء من الأسفل بكل تأكيد

ولكن السؤال ؟؟؟

هل يمكن الدخول فى هذه الصفقة شراء من أسفل قناة الساعة المعتمدة فى هذه الاستراتيجية بدون الانتظار لكسر الترند الأعلى لها وبناءاً على معطيات شارت 4 ساعات لأن عملية الشراء واضحة جداً جداَ على 4 ساعات لإنتهاء عملية إعادة الإختبار للخط الأوسط لها بدليل ظهور الشموع الإنعكاسية على الحد الأسفل للساعة وإرتداد السعر داخلها

المقصود من سؤالى هو هل يكون هذا أسلوب رابع للمتاجرة بهذه الاستراتيجية وذلك بعد إبداء وجهة نظر د\ جمال صاحب الاستراتيجية

ودمتم سالمين
    شوفى يا حاجة انصاف
    طبعا شموع الدوجى ممتازة ولا تقل اهمية عن الفولنج وخاصة لو كانت على دعم او مقاومة كبيرة
    شمعة الدوجى لو شدّت حيلها شوية كانت بقت فولنج او كيل سيلر (فرقت نقطتين تلاتة) بل ومن الممكن تكون بالفعل كيل سيلر على بعض المنصات (لاختلاف الاسعار البسيط)
    المهم
    نشوف المثل ده مع بعض
    اولا هو كاسر على ال 4 ساعات لفوق
    ثانيا بيعمل اختبار للمرة التانية
    ثالثا عند الحد السفلى للقناة الزرقا
    رابعا ارتد منه بقوة وقفل داخل الحد السفلى للحمرا
    ومع كلللللل ده لو برضة حابين نلتزم بالطريقة يبقى نستنى انه يكسر الحد العلوى للقناة وكمان يعدّى الهاى اللى قبله وندخل حتى قبل ما الشمعة تقفل (دى حاجة خااااااااصة) عشان كل اللى فات ده، واضحة وضوح الشمس على ال 4 ساعات، مع التاكيد (الكاااامل) على الساعة
    اما لو حبيتى تدخلى بعقد بسيط من اول الارتداد والقفل داخل القناة والتعزيز بعد الكسر الفعلى ممكن برضة
    الفكرة ان بلاش نخلى الاسلوب الجامد هو المسيطر علينا، ويفقدنا صفقات تماااااام ومتكاملة الشروط عشان احنا مش ماكينة زى ماتفقنا قبل كده

اما الموضوع اللى كان فيه كذا وجهة نظر مع الاخوان قبل كده (تى اس اكس) وقلنا ان الرأين صح
    ازاى
    بالفعل الطريقة مبنية على الكسر
    وبالفعل فى نفس الوقت ممكن الدخول من الارتداد
    طب ازاى؟؟
    فيه حاجتين مهمين اوى اوى اوى يا اخوانى ودى ماتشيلهاش من بالك ابدا وقلنا الكلام ده فى المقابلة التانية
    الوقت، والرينج
    الوقت: احنا امتى فى اليوم؟؟ يعنى لو مثلا كسر بعد الساعة 7 بالليل يعنى حضرتك هاتدخل من بداية الساعة 8 يعنى كلها ساعتييييييين واليوم يخلص وكل القنوات دى شكلها هايتغير، فايه اللى هايحصل لو ما اخدتش التارجت بتاعك فى الساعتين دول؟؟ هاتلاقى نفسك متعلق فى النص، والقنوات شكلها فارق
    فالتوقيت مهم، يعنى لو الكسر حصل مثلا على الساعة 11 الصبح، عندك اليوم بطوله حتى لو السعر عكس هاتعزز هاتعمل اى حاجة اهو قدامك فرصة
    فده عامل الوقت وماتنساهوش ابدا، طيب لو كسر بالليل، يا عم سيبك منه مش لااااااازم تتاجر كل يوم، تاجر صح ولو قليل

اما موضوع الرينج، فهل يستوى لو السعر خرج وكسر القناة بس بعد ما مشى 150 نقطة فى يوم رينجه 130 (يعنى السعر انهك) هايروح فين وانت مستنى تكسب منه اد ايه؟؟
    زى ما يكون الكسر بعد 50 نقطة مثلا فى نفس اليوم اللى رينجه 130!!!!

ودى النقطة محل الجدال
    كان السعر مشى كتييييير اوى قبل الكسر وكمان قفل فوق متوسط الرينج، بل وعمل مكسب (صحيح قليل بس مكسب) للى دخل شرا، وعمل سلوك سعرى بيع
    فالدخول بيع بعد السلوك السعرى وعمل الرينج والارتداد والقفل داخل القناة هو الاولى فى الحالة دى

انما حالة تانية
    لو كسر (بدرى فى التوقيت خلال اليوم) وقفل فوق القناة بس كل اللى مشيه مثلا 60 نقطة خلال اليوم، واشترينا، فحتى لو نزل وقفل داخل القناة مش هانبيع، والا زى ما اتقال يبقى بنهزر وتبقى استراتيجية فاشلة

فيبقى ممكن نبيع وممكن لا ونعزز، حسب اييييه؟؟
    الوقت، والرينج اللى السعر عمله النهاردة بالنسبة لمتوسط الرينج

يارب تكون النقطة دى واضحة
    ومعلش على الاطالة

الصورة الرمزية SayLar

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Yaser مشاهدة المشاركة

ما شاء الله بجد شكلك داخل حامى وشاطر
    بتفكرنى بزيلينكو فى اول ايامه هههههه

بص، بعد اذن الجميع
    الصورة اللى انت جايبها دى مثل عملى لموضوع الاستيك اللى تم شرحه
    بس ماظنش انه كان فى اول 80 اللى انت قريتهم، وبصراحة انا مش فاكر رقم المشاركة والا كنت اديتهالك على طول
    اقراها وراجع الشارت بتاعك هاتلاقى كل حاجة وضحت
    وياريت تكمل على هذا المستوى
    اهلين بأخينا الغالي ابوياسر , هذا يوم سعدي ابوياسر بنفسه بيرد علي
    نعم اخي انا قريت موضوع الأستك وانا اصلاً قريت اكثر من مره وعملت له تلخيص
    هل قصدك على المثلث اللي حدث قبل لا يصعد بعدها ينزل السعر ؟

الصورة الرمزية SayLar

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ensaf مشاهدة المشاركة
    أخى الكريم KiKooooo

تحية طيبة

اسمح لى ان اشرح لك وجهة نظرى لهذه الحالة

أولاً القناة الحمراء للساعة تسير بالعرض فهذا يؤكد ان السعر اليوم سوف يتذبذب ويزور الحدين لنفس القناة الى ان يكسر أحداهما لذلك أخذنا صفقة الشراء من الأعلى طبقا للإستراتيجية فنزل السعر
    فعززنا من منطقة التعزيز فصعد وضرب التارجت المقصود
    ايضاً كان فى نفس منطقة تعزيزالشراء صفقة بيع سوف تنجح لماذا ؟ وهذا فيما يلى

ثانياً: نلاحظ بإلقائنا نظرة على الأربع ساعات أن السعر كسر خط منتصف الحمراء الخاصة به وهو يعاود اختبار خط منتصف الزرقاء الكبيرة الخاصة نفس الشارت لذلك نجحت عملية البيع ايضاً التى أخذناها من الاسفل بكسر القناة بفضل الله ثم عززنا من منطقة قوية بعد الصعود اكثر من 50 نقطة عند فيبو 61% وأيضاً السعر حقق التارجت الخاص بالبيع بل اكثر منه

حقاً إستراتيجية قيمة
    شكراً على الأفاده اختي انصاف وبارك الله بك وبمجهوداتك
    وللأمانه كل يوم اتعلم شئ جديد من حضرتك

الصورة الرمزية ensaf

افتراضي معلومة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Yaser مشاهدة المشاركة

شوفى يا حاجة انصاف
    طبعا شموع الدوجى ممتازة ولا تقل اهمية عن الفولنج وخاصة لو كانت على دعم او مقاومة كبيرة
    شمعة الدوجى لو شدّت حيلها شوية كانت بقت فولنج او كيل سيلر (فرقت نقطتين تلاتة) بل ومن الممكن تكون بالفعل كيل سيلر على بعض المنصات (لاختلاف الاسعار البسيط)
    المهم
    نشوف المثل ده مع بعض
    اولا هو كاسر على ال 4 ساعات لفوق
    ثانيا بيعمل اختبار للمرة التانية
    ثالثا عند الحد السفلى للقناة الزرقا
    رابعا ارتد منه بقوة وقفل داخل الحد السفلى للحمرا
    ومع كلللللل ده لو برضة حابين نلتزم بالطريقة يبقى نستنى انه يكسر الحد العلوى للقناة وكمان يعدّى الهاى اللى قبله وندخل حتى قبل ما الشمعة تقفل (دى حاجة خااااااااصة) عشان كل اللى فات ده، واضحة وضوح الشمس على ال 4 ساعات، مع التاكيد (الكاااامل) على الساعة
    اما لو حبيتى تدخلى بعقد بسيط من اول الارتداد والقفل داخل القناة والتعزيز بعد الكسر الفعلى ممكن برضة
    الفكرة ان بلاش نخلى الاسلوب الجامد هو المسيطر علينا، ويفقدنا صفقات تماااااام ومتكاملة الشروط عشان احنا مش ماكينة زى ماتفقنا قبل كده

اما الموضوع اللى كان فيه كذا وجهة نظر مع الاخوان قبل كده (تى اس اكس) وقلنا ان الرأين صح
    ازاى
    بالفعل الطريقة مبنية على الكسر
    وبالفعل فى نفس الوقت ممكن الدخول من الارتداد
    طب ازاى؟؟
    فيه حاجتين مهمين اوى اوى اوى يا اخوانى ودى ماتشيلهاش من بالك ابدا وقلنا الكلام ده فى المقابلة التانية
    الوقت، والرينج
    الوقت: احنا امتى فى اليوم؟؟ يعنى لو مثلا كسر بعد الساعة 7 بالليل يعنى حضرتك هاتدخل من بداية الساعة 8 يعنى كلها ساعتييييييين واليوم يخلص وكل القنوات دى شكلها هايتغير، فايه اللى هايحصل لو ما اخدتش التارجت بتاعك فى الساعتين دول؟؟ هاتلاقى نفسك متعلق فى النص، والقنوات شكلها فارق
    فالتوقيت مهم، يعنى لو الكسر حصل مثلا على الساعة 11 الصبح، عندك اليوم بطوله حتى لو السعر عكس هاتعزز هاتعمل اى حاجة اهو قدامك فرصة
    فده عامل الوقت وماتنساهوش ابدا، طيب لو كسر بالليل، يا عم سيبك منه مش لااااااازم تتاجر كل يوم، تاجر صح ولو قليل

اما موضوع الرينج، فهل يستوى لو السعر خرج وكسر القناة بس بعد ما مشى 150 نقطة فى يوم رينجه 130 (يعنى السعر انهك) هايروح فين وانت مستنى تكسب منه اد ايه؟؟
    زى ما يكون الكسر بعد 50 نقطة مثلا فى نفس اليوم اللى رينجه 130!!!!

ودى النقطة محل الجدال
    كان السعر مشى كتييييير اوى قبل الكسر وكمان قفل فوق متوسط الرينج، بل وعمل مكسب (صحيح قليل بس مكسب) للى دخل شرا، وعمل سلوك سعرى بيع
    فالدخول بيع بعد السلوك السعرى وعمل الرينج والارتداد والقفل داخل القناة هو الاولى فى الحالة دى

انما حالة تانية
    لو كسر (بدرى فى التوقيت خلال اليوم) وقفل فوق القناة بس كل اللى مشيه مثلا 60 نقطة خلال اليوم، واشترينا، فحتى لو نزل وقفل داخل القناة مش هانبيع، والا زى ما اتقال يبقى بنهزر وتبقى استراتيجية فاشلة

فيبقى ممكن نبيع وممكن لا ونعزز، حسب اييييه؟؟
    الوقت، والرينج اللى السعر عمله النهاردة بالنسبة لمتوسط الرينج

يارب تكون النقطة دى واضحة
    ومعلش على الاطالة

استاذنا الكريم د \جمال

نشكر لك تفضلك بالرد والتوضيح

وضحت المعلومة يادكتور

ومع التطبيق بإذن الله سوف تتضح أكثر وأكثر

نرجو الله سبحانه أن ينير بصيرتنا وبصيرة الشباب
    ويحصدوا الربح الوفير آآمين

الصورة الرمزية ensaf

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman1980 مشاهدة المشاركة