صفحة 343 من 2200 الأولىالأولى ... 2432933333373383393403413423433443453463473483493533934438431343 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 5,131 إلى 5,145 من 32997

الموضوع: ... خبرتى ...

الصورة الرمزية ahmed elsayed
    ahmed elsayed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

استاذه انصاف لقيت طريقه للهيدج فى حاله عكس الصفقه علينا بنفس النظام اى عند دخول السعر الى القناه بعد كسرها وهو غالبا مايفعله فماذا نحن فاعلون انا عن نفسى بحب اعزز جدااااااا لان كده مكسبى هيزيد واريح دماغى وبكون محدد نقط التعزيز القويه فايبوناتشى حدود قنوات خط منتصف رينج يومى الخ........... ولكن مارأيك انتى والدكتور زيلينكو والاستاذ افوكاتو والاستاذ تى اس اكس فى حاله ان السعر لما يحترم ماسبق واتجه عكس اتجاهنا فيجب ان نستعد لهذه الحاله حتى لايفاجئنا السوق ونكون له مستعدين وخصوصا الفتره القادمه لانى متوقع بناء على دراسه فنيه انه احتمال وبنسبه كبيره عدم اكتمال الاتجاه الصعودى وبدايه ضعف وهنا ندخل فى احتمالين اخرين وهو اما اتجاه عرضى على المدى المتوسط خلال اسبوعين الى ثلاث اسابيع وفى هذه الحاله هيكون شغلنا كويس على قنوات الساعه وربطها بقنوات الاربع ساعات والديلى لان اتجاه عرضى مساحته لاتقل عن 500 نقطه او داون ترند وهنا تكمن الخطوره من مراجعتى للقلب القمم والقيعان على التشارت فى حالق قلب الترند ممكن كمثال يديك صفقه شراء على الباوند دولار لاننا فى اتجاه صعودى ومره واحده فى خلال الاربع ايام الباقين ربنا يستر علينا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟هههههههههههههه تلاقى اربع شموع سوداء نزول بتاع 500بيب ده مصيبه لا كارثه فكان كل تفكيرى زيك عايزين نلاقى حل للحاله ده وملهاش حل غير يأمى ترضى بالخساره وده مش الى معلمهونا دكتور جمال عودنا على انك مترضاش بالخساره بس اتسلح بكل اسلحتك امام السوق يبقى كده ناقصلنا سلاح علشان نعرف نروض الفوركس وهو الهيدج وكان دكتور جمال واعدنا بعد فهم الاعضاء للموضوع انه سوف يشرح ولكن ليس الان تماما لانه خطر جداااااااااا وانا معه فى ذللك ومعه كل الحق ولكن انا اتكلم عن ناس جربوا الاستراتيجيه شهرين وعملوا شغل عالى وشبه حفظوها وبقه عندهم خبره لو سألت اهل الخبره امثالك يادكنور زيلينكو وامثال انصاف وتى اس اكس فماذا سوف تفعلون فى هذه الحاله اذا انعكس السعر عليك ولم يحترمك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اسف على الاطاله ولكن طرحت هذه الفكره لانه اتت الينا واعتقد اننا نسيناها ويجب ان لاننساها لاننا اذا اتقننا الهيدج اصبحنا جاهزين لخوض اى معركه حربيه امام الفوركس وسننتصر لابد وحتما لاننا جاهزون امامه بكل الدفاعات ؟؟؟ طبعا انا مابتكلمش عن حرب ولا ده ماتش كوره ههههههههههههههههه

الصورة الرمزية SayLar
    SayLar غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kingooo مشاهدة المشاركة
    ألف مبروك الارباح يا جميل و ربنا يباركلك عليهم

ليَّ استفسار من خبرتك يا باشا:
    حضرتك بتقول انك بتدخل لوت 1 دولار لكل 1000 دولار , طيب هل بتدخل باللوت ال 1 دولار من أول صفقة ولا بتدخل بنصهم مثلا في أول صفقة و بعد كده تدخل بنص تاني في التعزيز؟

شكرا مقدما
    للأمانه انا ادخل بالدولار كامل من البدايه وما ادخل الا على الفرص القويه واللي تكون واضحه واذا كان الكسر ضعيف كما قال ابوياسر ندخل من اعادة الاختبار

الصورة الرمزية SayLar

هذه الحاله استوقفتني وانا يومها كنت برا السوق ولكن فكرت لو انا كنت داخل صفقة الشراء من بداية اليوم
    عن نفسي ماكنت راح اعزز من المنطقه اللي قالت عليها اختنا انصاف " تعزيز الشراء 2 " لأن وقتها كان السعر
    كسر القناة من تحت إذا هنا نتحول إلى البيع انا عارف ان السعر مشى 50 نقطة تقريباً لكن بنفس الوقت كسر القناة من الأسفل يعني لو انا داخل هالفرصه كنت راح انتظر يوصل السعر للحد السفلي للقناة الزرقاء وادخل من هناك تعزيز وقتها يكون السعر مشي تقريباً 80 نقطة واللي بالفعل السعر لم يصل لهذه المنطقه
    فا سؤالي هنا هل سلوك السعر اهم من تعاملنا مع القنوات ؟ دخولنا هنا كان عكس ماهو ماشيين عليه
    دخلنا شرا والسعر كاسر لقناة لتحت
    اتمنى توضيح من الاخوه اللي فاهمين الحاله

الصورة الرمزية SayLar

ملاحظات :
    1- بعد عمل الباك تست السعر لايعكس اكثر من 70-80 نقطة إذا كانت نقطة الدخول صحيحه وقويه
    2- للأمانه انا ارى عقد دولار لكل 1000 دولار كافي يعطينا انعكاس 960 نقطة وحتى لو عززنا بعد 70 نقطه بعقد او بعقدين انا مشي معاي تمام وكل واحد مسؤول عن ادارة حسابه
    3- عندما بدأت بتطبيق الاستراتيجيه بدأت على حسابي الحقيقي وخسرت تقريباً 30 % من حسابي لعدم الالتزام وضبط النفس
    في البدايه كنت ادخل من نقاط غلط كثير ولما يعكس علي السعر كانت تشتغل لعبة النفسيه وكنت اغلق على خساره 40 و 50 نقطة وبعدها يرجع السعر لنقطة دخولي
    لأني كنت غير متعود على انه يعكس على السعر وكنت بشتغل سكالبنج اما هدف او ستوب
    4- نصيحه عدم الدخول إذا كان عندك شك في الصفقه او عدم ثقتك بلأستراتيجيه لأن وقتها اي انعكاس بسيط 40 او 50 نقطة راح تشتغل الحاله النفسيه وتتوتر وتتصرف غلط
    اما اذا كنت واثق فا راح تخرج كسبان
    5- الكندي واليورو باوند ممكن نطبق عليهم استراتيجية الرنج مع تعديلات بسيطه لكن انا عن نفسي راح اتبع كلام ابوياسر وابقى على زوجين فقط
    5- رحلة المليون ؟ حد فكر معاي ولا لوحدي ؟ بداية شهر 6 ؟ شهر 5 لأتقان الأستراتيجيه 100% ؟ شهر الاستفسارات والاستعداد ؟ ربما

جزا الله ابوياسر كل خير وبارك الله له في ماله وعلمه واهله ورزقه الجنه قولوا امين
    آخر تعديل بواسطة SayLar ، 01-05-2011 الساعة 12:34 PM

الصورة الرمزية Eng.Mostafa
    Eng.Mostafa غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bui$ne$$M@N مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    موضوع رااااائع بجد
    أروع ما قرأت في حياتي
    ليس في القوركس فقط بل على جميع المستويات
    لي سؤال للإخوة المتابعين من البداية
    أنا وصلت لصفحة 86 اللي فيها تحميل الاستراتيجية
    هل في حاجة مهمة بعد كدة تم شرحها؟ حاجة جديدية يعني ولا أمثلة فقط واعادة شرح وتوضيح؟
    شكراً لك دكتور / جمال (قاهر الفوركس)
    جزاك الله خيراً
    هو ليه ما حدش عاوز يرد عليا

الصورة الرمزية subzero
    subzero غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bashar33 مشاهدة المشاركة
    على فكرة انا جرير بس لاني ما كنت محبوب فغيرت اسمي
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bashar33 مشاهدة المشاركة
    هو جرير عمل ايه ؟
    ياراجل!

الصورة الرمزية subzero

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bui$ne$$M@N مشاهدة المشاركة

هو ليه ما حدش عاوز يرد عليا
    بص يا باشا انا اعتقد لسة ناقصك كتير
    انت لسة ماقرأتش حتى ربع عدد صفحات الموضوع
    انا معاك ان الموضوع كبير اوي ماشاء الله
    بس انا رايي انك تمسك الموضوع م البداية كده وعلى رواقة
    تسجل الحاجات المهمة اللي الدكتور جمال بيقولها
    والمداخلات المهمة للاعضاء
    لحد ماتخلص الموضوع
    هتتعب شوية بس ده هيكون مرجع كويس ليك
    وبجد مع كامل احترامي وتقديري للناس اللي لخصت الموضوع
    بس لما انت تلخص بايدك هتستفيد اكتر
    عشان كده بقولك اقرا الموضوع كله يمكن تلاقي حاجة تحب تسجلها
    في اعضاء ماشاء الله ليهم مشاركات من دهب

الصورة الرمزية kingooo
    kingooo غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kikooooo مشاهدة المشاركة
    للأمانه انا ادخل بالدولار كامل من البدايه وما ادخل الا على الفرص القويه واللي تكون واضحه واذا كان الكسر ضعيف كما قال ابوياسر ندخل من اعادة الاختبار
    شكرا جزيلا على ردك عليَّ يا باشا
    بس سؤال يعني معنى كلامك انك مكنتش بتعزز خالص؟

هذه الحاله استوقفتني وانا يومها كنت برا السوق ولكن فكرت لو انا كنت داخل صفقة الشراء من بداية اليوم
    عن نفسي ماكنت راح اعزز من المنطقه اللي قالت عليها اختنا انصاف " تعزيز الشراء 2 " لأن وقتها كان السعر
    كسر القناة من تحت إذا هنا نتحول إلى البيع انا عارف ان السعر مشى 50 نقطة تقريباً لكن بنفس الوقت كسر القناة من الأسفل يعني لو انا داخل هالفرصه كنت راح انتظر يوصل السعر للحد السفلي للقناة الزرقاء وادخل من هناك تعزيز وقتها يكون السعر مشي تقريباً 80 نقطة واللي بالفعل السعر لم يصل لهذه المنطقه
    فا سؤالي هنا هل سلوك السعر اهم من تعاملنا مع القنوات ؟ دخولنا هنا كان عكس ماهو ماشيين عليه
    دخلنا شرا والسعر كاسر لقناة لتحت
    اتمنى توضيح من الاخوه اللي فاهمين الحاله
    هذه الحالة فعلا مهم جدا دراستها بتعمق

ملاحظات :
    1- بعد عمل الباك تست السعر لايعكس اكثر من 70-80 نقطة إذا كانت نقطة الدخول صحيحه وقويه
    2- للأمانه انا ارى عقد دولار لكل 1000 دولار كافي يعطينا انعكاس 960 نقطة وحتى لو عززنا بعد 70 نقطه بعقد او بعقدين انا مشي معاي تمام وكل واحد مسؤول عن ادارة حسابه
    3- عندما بدأت بتطبيق الاستراتيجيه بدأت على حسابي الحقيقي وخسرت تقريباً 30 % من حسابي لعدم الالتزام وضبط النفس
    في البدايه كنت ادخل من نقاط غلط كثير ولما يعكس علي السعر كانت تشتغل لعبة النفسيه وكنت اغلق على خساره 40 و 50 نقطة وبعدها يرجع السعر لنقطة دخولي
    لأني كنت غير متعود على انه يعكس على السعر وكنت بشتغل سكالبنج اما هدف او ستوب
    4- نصيحه عدم الدخول إذا كان عندك شك في الصفقه او عدم ثقتك بلأستراتيجيه لأن وقتها اي انعكاس بسيط 40 او 50 نقطة راح تشتغل الحاله النفسيه وتتوتر وتتصرف غلط
    اما اذا كنت واثق فا راح تخرج كسبان
    5- الكندي واليورو باوند ممكن نطبق عليهم استراتيجية الرنج مع تعديلات بسيطه لكن انا عن نفسي راح اتبع كلام ابوياسر وابقى على زوجين فقط
    5- رحلة المليون ؟ حد فكر معاي ولا لوحدي ؟ بداية شهر 6 ؟ شهر 5 لأتقان الأستراتيجيه 100% ؟ شهر الاستفسارات والاستعداد ؟ ربما

جزا الله ابوياسر كل خير وبارك الله له في ماله وعلمه واهله ورزقه الجنه قولوا امين
    ملحوظاتك جميلة جدا, و اتمنى تستمر مشاركاتك معانا

الصورة الرمزية ahmed5
    ahmed5 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة subzero مشاهدة المشاركة

ياراجل!

BRAVO

الصورة الرمزية ensaf
    ensaf غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

افتراضي سؤال نرجو تحليل الدكتور جمال

تحية طيبة

سؤال للدكتور جمال عن رأيه وتحليله لهذا اليوم
    تحرك السعر للكيبل فى هدا اليوم
    294 نقطة

ولم تتاح فرصة دخول على الساعة
    ولكنها كانت قوية على الأربع ساعات
    فالسعر فى اليوم السابق كسر القناة الزرقاء وظل يوم كامل فى إعادة
    إختبار حد القناة الزرقاء المكسورة على الأربع ساعات مع وجود
    خط منتصف الحمراء على الأربع ساعات كدعم قوى ثم طار السعر
    اكثر من 290 ننقطة
    والسؤال هنا هل يمكن إستغلال هذه الفرصة ؟؟؟؟

تحية مودة وتقدير ونشكرك دائما

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	5-1-2011 01-28-37 م.png
المشاهدات:	57
الحجـــم:	35.9 كيلوبايت
الرقم:	269087

الاســـم:	5-1-2011 01-23-03 م.png
المشاهدات:	56
الحجـــم:	32.6 كيلوبايت
الرقم:	269088

الاســـم:	5-1-2011 01-16-26 م.png
المشاهدات:	52
الحجـــم:	23.2 كيلوبايت
الرقم:	269089

الصورة الرمزية SayLar

نعم اخي كينجو استخدم اسلوب التعزيز كما ذكر اخينا العزيز ابوياسر بالضبط مع اختلاف حجم العقود فقط ابوياسر ذكر الدخول لكل 2500 دولار عقد ستاندرد 1 دولار
    انا بدخل عقد ستاندرد لكل 1000 دولار والدخول في الفرص الواضحه والحمدلله كل الصفقات كانت ناجحه بعد ان التزمت بكلام اخونا ابوياسر
    وكل واحد مسؤوول عن ادارة حسابه
    بالنسبة للحاله اللي ذكرتها فعلاً انا فكرت فيها وعن نفسي كان ممكن اعزز من الحد السفلي كما ذكرت سابقاً او حل ثاني اعزز لما يرجع السعر يقفل داخل القناة الحمراء اعزز هنا
    رايكم ؟

ملاحظه : يرجى تجاهل الاعضاء المخربين لأنهم لم ولن يكونوا ناجحين بيوم من الأيام طالما يحملون هذه الأفكار وتصرفاتهم على هذا الشكل
    وخلونا نركز بشغلنا على الأقل علشان يبقى موضوع عزيزنا ابوياسر بالشكل المطلوب ومايخرج عن الاطار اللي المفروض يكون فيه

الصورة الرمزية bashar33
    bashar33 غير متواجد حالياً موقوف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ensaf مشاهدة المشاركة
    تحية طيبة

سؤال للدكتور جمال عن رأيه وتحليله لهذا اليوم
    تحرك السعر للكيبل فى هدا اليوم
    294 نقطة

ولم تتاح فرصة دخول على الساعة
    ولكنها كانت قوية على الأربع ساعات
    فالسعر فى اليوم السابق كسر القناة الزرقاء وظل يوم كامل فى إعادة
    إختبار حد القناة الزرقاء المكسورة على الأربع ساعات مع وجود
    خط منتصف الحمراء على الأربع ساعات كدعم قوى ثم طار السعر
    اكثر من 290 ننقطة
    والسؤال هنا هل يمكن إستغلال هذه الفرصة ؟؟؟؟

تحية مودة وتقدير ونشكرك دائما

الاســـم:	5-1-2011 01-28-37 م.png
المشاهدات:	57
الحجـــم:	35.9 كيلوبايت
الرقم:	269087

الاســـم:	5-1-2011 01-23-03 م.png
المشاهدات:	56
الحجـــم:	32.6 كيلوبايت
الرقم:	269088

الاســـم:	5-1-2011 01-16-26 م.png
المشاهدات:	52
الحجـــم:	23.2 كيلوبايت
الرقم:	269089
    بعد اذن الدكتور اخت انصاف هذه فرصة رائعة عالساعة بسبب تكون اكثر من شمعة دوجي عند الحد السفلي للقناة وبعد كسر القناة لمس القناة الزرقاء وصعد وعاد داخل القناة الحمراء ( كراك اند سناب ) ولما نحسب المخاطرة والعائد حتلاقي انها فرصة شراء رائعة

الصورة الرمزية subzero

نعم اخي كينجو استخدم اسلوب التعزيز كما ذكر اخينا العزيز ابوياسر بالضبط مع اختلاف حجم العقود فقط ابوياسر ذكر الدخول لكل 2500 دولار عقد ستاندرد 1 دولار
    انا بدخل عقد ستاندرد لكل 1000 دولار والدخول في الفرص الواضحه والحمدلله كل الصفقات كانت ناجحه بعد ان التزمت بكلام اخونا ابوياسر
    وكل واحد مسؤوول عن ادارة حسابه
    بالنسبة للحاله اللي ذكرتها فعلاً انا فكرت فيها وعن نفسي كان ممكن اعزز من الحد السفلي كما ذكرت سابقاً او حل ثاني اعزز لما يرجع السعر يقفل داخل القناة الحمراء اعزز هنا
    رايكم ؟

ملاحظه : يرجى تجاهل الاعضاء المخربين لأنهم لم ولن يكونوا ناجحين بيوم من الأيام طالما يحملون هذه الأفكار وتصرفاتهم على هذا الشكل
    وخلونا نركز بشغلنا على الأقل علشان يبقى موضوع عزيزنا ابوياسر بالشكل المطلوب ومايخرج عن الاطار اللي المفروض يكون فيه
    قصدك عقد ميني لكل 2500 دولار
    او عقد استاندرد لكل 25 الف دولار

الصورة الرمزية SayLar

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة subzero مشاهدة المشاركة

قصدك عقد ميني لكل 2500 دولار
    او عقد استاندرد لكل 25 الف دولار
    شكراً عالتصحيح اخي الكريم انا عندي مشكله بالميكر والاستاندرد والميني ههههههه ماعرفش افرق بينهم
    شكراً جزيلاً

الصورة الرمزية ensaf
    ensaf غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed elsayed مشاهدة المشاركة
    استاذه انصاف لقيت طريقه للهيدج فى حاله عكس الصفقه علينا بنفس النظام اى عند دخول السعر الى القناه بعد كسرها وهو غالبا مايفعله فماذا نحن فاعلون انا عن نفسى بحب اعزز جدااااااا لان كده مكسبى هيزيد واريح دماغى وبكون محدد نقط التعزيز القويه فايبوناتشى حدود قنوات خط منتصف رينج يومى الخ........... ولكن مارأيك انتى والدكتور زيلينكو والاستاذ افوكاتو والاستاذ تى اس اكس فى حاله ان السعر لما يحترم ماسبق واتجه عكس اتجاهنا فيجب ان نستعد لهذه الحاله حتى لايفاجئنا السوق ونكون له مستعدين وخصوصا الفتره القادمه لانى متوقع بناء على دراسه فنيه انه احتمال وبنسبه كبيره عدم اكتمال الاتجاه الصعودى وبدايه ضعف وهنا ندخل فى احتمالين اخرين وهو اما اتجاه عرضى على المدى المتوسط خلال اسبوعين الى ثلاث اسابيع وفى هذه الحاله هيكون شغلنا كويس على قنوات الساعه وربطها بقنوات الاربع ساعات والديلى لان اتجاه عرضى مساحته لاتقل عن 500 نقطه او داون ترند وهنا تكمن الخطوره من مراجعتى للقلب القمم والقيعان على التشارت فى حالق قلب الترند ممكن كمثال يديك صفقه شراء على الباوند دولار لاننا فى اتجاه صعودى ومره واحده فى خلال الاربع ايام الباقين ربنا يستر علينا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟هههههههههههههه تلاقى اربع شموع سوداء نزول بتاع 500بيب ده مصيبه لا كارثه فكان كل تفكيرى زيك عايزين نلاقى حل للحاله ده وملهاش حل غير يأمى ترضى بالخساره وده مش الى معلمهونا دكتور جمال عودنا على انك مترضاش بالخساره بس اتسلح بكل اسلحتك امام السوق يبقى كده ناقصلنا سلاح علشان نعرف نروض الفوركس وهو الهيدج وكان دكتور جمال واعدنا بعد فهم الاعضاء للموضوع انه سوف يشرح ولكن ليس الان تماما لانه خطر جداااااااااا وانا معه فى ذللك ومعه كل الحق ولكن انا اتكلم عن ناس جربوا الاستراتيجيه شهرين وعملوا شغل عالى وشبه حفظوها وبقه عندهم خبره لو سألت اهل الخبره امثالك يادكنور زيلينكو وامثال انصاف وتى اس اكس فماذا سوف تفعلون فى هذه الحاله اذا انعكس السعر عليك ولم يحترمك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اسف على الاطاله ولكن طرحت هذه الفكره لانه اتت الينا واعتقد اننا نسيناها ويجب ان لاننساها لاننا اذا اتقننا الهيدج اصبحنا جاهزين لخوض اى معركه حربيه امام الفوركس وسننتصر لابد وحتما لاننا جاهزون امامه بكل الدفاعات ؟؟؟ طبعا انا مابتكلمش عن حرب ولا ده ماتش كوره ههههههههههههههههه

أخى الكريم أحمد السيد

تحية طيبة

كلامك طيب ومنطقى ولكن موضوع الهيدج أرى
    أنه فى منتهى الخطورة وخسرنى كتير
    وهو محتاج تكنيك معين ويجب إتقانه
    وله نقاط معينة للدخول منها والمفروض لا نهدج
    العقد الأول ألا إذا كان بالموجب فنطلع فى كل الحالات بربح
    اعتقد ذلك

اما موضوع أن السعر للكيبل لن يكمل صعود
    ثم يتهبد داون 500 نقطة فهذا وارد جدا ومتوقع فى الفترة القادمة ولكل العملات ليس الكيبل فقط فهو سوف يصحح ثم يعاود السير فى اتجاهه
    الى ان يثبت العكس

وأعتقد انه لن يصحح للأسفل من الباب للطاق بل سيسير عرضى لفترة
    ثم تظهر بوادر الهبوط فندخل معه بمعنى انه لن يخدعنا فى 500 نقطة مرة واحدة والاستراتيجية هنا جميلة لأنها توجهنا الى الاتجاه يوميا فنحن معها فى فترات التذبذب وفى الترند اما الهيدج انا ابعد عنه حاليا على الأقل
    الى ان يؤيده دكتور جمال بأسباب الدخول ولكن من الممكن أن تدخل صفقات حسب استراتيجيات اخرى وعند استخدام ذلك تظهر لنا هذه الحالة فى استراتيجيات هذا الموضوع هنا كأنها طريقة هيدج

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17