صفحة 2058 من 2200 الأولىالأولى ... 105815581958200820482052205320542055205620572058205920602061206220632064206821082158 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 30,856 إلى 30,870 من 32997

الموضوع: ... خبرتى ...

الصورة الرمزية faisil
    faisil غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Forexsawy مشاهدة المشاركة
    مبروك . بس انت خارج بدري 15 نقطة
    الحمدالله عندي هال25 نقطه إلي اخذتهم عن 100 نقطه ... انا تعمدة اضع الهدف قبل الفيبو بكم نقطه علشان ربما يرتد

الصورة الرمزية خالد امين
    خالد امين غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مبروك الارباح والله اليوم خير بفضل الله على الجميع

جزاك الله عنا كل الخير يا دكتور جمال
    توقيع العضو
    ¥

الصورة الرمزية ahme80d
    ahme80d غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي المتاجرة الاسبوعية او الشهرية

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    لدي سؤال :
    كيف يمكن ان نحدد الاهداف الاسبوعية وكذلك الشهرية بناء على استراتيجية خبرتي
    في حال المتاجرة الاسبوعية او الشهرية وهل يتحقق الهدف في نهاية الاسبوع ام يحتاج لاسبوع اخر في حال المتاجرة الاسبوعية ?

الصورة الرمزية الطائر الناري
    الطائر الناري غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

09

السلام عليكم

هذا استفسار مني للدكتور وضعته في المناقشة بس مارديت في الموضوع و دام الحين اجازة لازم ترد يادكتور

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الطائر الناري مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

جزاك الله كل خير يا دكتور جمال على مجهوداتك الاكثر من رائعة الله يوفقك دنيا و أخرة و كان نفسي اكون معاكم في اجتماع السبت بس انا من السعودية و مادريت قبلها بمدة و لا كان اخذت تكت و تشرفت بمقابلتك انت و الاخوان

انا عندي مشكلة مع الستوب لوس وقف الخسارة

احياناً اذا شريت على الترند احط الوقف اسفل الترند ب 10او 15 نقطة و السعر يكسر الترند و يوصل لوقف الخسارة او اقل منها بقليل و بعدين يطير بقوة .............اتوقع مر عليك هذا الاحساس من قبل هههه
    ايش افضل طريقة لتحديد وقف الخسارة ؟؟

السؤال الثاني ايش رايك في الفجوات هل تستحق ان نعطيها اهمية و ان السعر سيرجع و يقفلها ام ان اهميتها محدودة ..؟؟
    و عفواً على الاطالة

الصورة الرمزية dealer25jan
    dealer25jan غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

منور دكتور جمال ممدوح وانا نفسي استفيد من الناس الخبرة اللى زى حضرتك

الصورة الرمزية Forexsawy
    Forexsawy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

مرفق شارت الساعة للكيبل بتاريج 18-5-2009
    ممكن حد يشرحلي ايه التصرف مع اليوم دة , دخلنا بيع مع صفقة الرينج و السعر طار .

شكرا ....
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 18-5-2009h1.gif‏  

الصورة الرمزية mdredey
    mdredey غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي الكريم في هذا اليوم لقد تم تحقيق الهدف في صفقة البيع

وايضا لو تنقلت بين الفريم 4 ساعات واليومي سوف تجد انه اتجاه صاعد وانت قمت بالبيع ومع ذلك حقق الهدف

شكرا ....

الصورة الرمزية Forexsawy

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mdredey مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي الكريم في هذا اليوم لقد تم تحقيق الهدف في صفقة البيع

وايضا لو تنقلت بين الفريم 4 ساعات واليومي سوف تجد انه اتجاه صاعد وانت قمت بالبيع ومع ذلك حقق الهدف
    اين الهدف يا اخي الكريم ، الهدف المفروض هو ثلث الرينج ٧٠ نقطة و السعر كل الي جابو ٤٧ نقطة !!!!
    فاي هدف انت تقصد ، مع العلم صفقات الرينج نحن ندخلها اذا كانت مع او ضد الاتجاه العام كما تلاحظ خلال الاسابيع السابقة .

و شكرا على الرد

الصورة الرمزية الغدةالنخامية
    الغدةالنخامية غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شكرا ....
    الأخ العزيز الهدف لايؤخذ بثلث الرينج اليومي بل بثلث معدل الرينج ل 14 يوم اي قيمة AVG الموجودة على يسار الرينج اليومي وهي تختلف عن الرينج اليومي مرات الرينج اليومي يصل الى 200 نقطة ومعدل الرينج يكون 150 نقطة وهنالك نقطة مهمة هو انه انت اذا داخل عكس الأتجاه في صفقة الرينج فممكن تكتفي ب 25 الى 30 نقطة فقط لأنه انت داخل عكس الأتجاه ثم حتى لو عكس عليك السعر لنفرض حصل ذالك فعندك سياسة التعزيز بعد تجاوز ضعف الهدف وايضا بعد تجاوز 5 مرات ضعف الهدف
    آخر تعديل بواسطة الغدةالنخامية ، 17-12-2011 الساعة 01:14 PM

الصورة الرمزية mdredey
    mdredey غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

فعلا اخي الكريم كلامك صحيح الرينج هدفه 70 نقطه

لكن اخي الكريم يجب ان تاخذ بعين الاعتبار الفريمات الاخرى الاربع ساعات واليومي

لانهما في صعود اذا انت هنا قمت بالبيع وكان ضد الاتجاه فيجب ان يكون الهدف اقل من 70

اين الهدف يا اخي الكريم ، الهدف المفروض هو ثلث الرينج ٧٠ نقطة و السعر كل الي جابو ٤٧ نقطة !!!!
    فاي هدف انت تقصد ، مع العلم صفقات الرينج نحن ندخلها اذا كانت مع او ضد الاتجاه العام كما تلاحظ خلال الاسابيع السابقة .

و شكرا على الرد

الصورة الرمزية Forexsawy

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mdredey مشاهدة المشاركة
    فعلا اخي الكريم كلامك صحيح الرينج هدفه 70 نقطه

لكن اخي الكريم يجب ان تاخذ بعين الاعتبار الفريمات الاخرى الاربع ساعات واليومي

لانهما في صعود اذا انت هنا قمت بالبيع وكان ضد الاتجاه فيجب ان يكون الهدف اقل من 70
    اخي الكريم اكرر
    صفقات الرينج ليس لها علاقة بالاتجاه العام اطلاقا و كل الصفقات الي دخلناها في منها مع الاتجاه و في منها ضد الاتجاه و الهدف في كلت الحالتين بيكون ثلث معدل الرينج و كان في هذا اليوم ٢١١ نقطة .

ارجو من الدكتور جمال التعليق على هذا اليوم و كيفية التعامل مع مثل هذه الايام الصعبة و انا كنت عاوز افتح الموضوع دة بس فضلت وقت الاجازة علشان الاخوة متتلغبطشي .

بالتوفيق ان شاء الله*

الصورة الرمزية Forexsawy

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الغدةالنخامية مشاهدة المشاركة
    الأخ العزيز الهدف لايؤخذ بثلث الرينج اليومي بل بثلث معدل الرينج ل 14 يوم اي قيمة AVG الموجودة على يسار الرينج اليومي وهي تختلف عن الرينج اليومي مرات الرينج اليومي يصل الى 200 نقطة ومعدل الرينج يكون 150 نقطة وهنالك نقطة مهمة هو انه انت اذا داخل عكس الأتجاه في صفقة الرينج فممكن تكتفي ب 25 الى 30 نقطة فقط لأنه انت داخل عكس الأتجاه ثم حتى لو عكس عليك السعر لنفرض حصل ذالك فعندك سياسة التعزيز بعد تجاوز ضعف الهدف وايضا بعد تجاوز 5 مرات ضعف الهدف
    شكرا يا اخي على الرد و لكن :
    ١- انا عارف ان الرينج اليومي هو متوسط ال ١٤ يوك السابقة و على هذا الاساس كان المتوسط لل ١٤ يوم السابقة هو ٢١١ نقطة ( اي هدف صفقة الرينج هو ٧٠ نقطة )
    ٢- الاستراتيجية يتقول الهدف هو ثلث الرينج بالملي و انت شايف احنا شغالين على حسب الاستراتيجية بالملي .
    ٣- صفقة الرينج ليس لها علاقة من قربي او من بعيد بالاتجاه العام ( و لو كلامي غلط يريت احد الاخوة يضع لنا مشاركة للدكتور جمال بخصوص هذه النقطة و اكون شاكر لاني قرات الاستراتيجية و تقريبا حفظها و معداش عليا معلومة مع الاتجاه او ضده بخصوص صفقات الرينج )
    ٤- خضرتك بتقول ممكن نستخدم مضاعفة خامسة !! ( اخي الكريم لو حضرتك شغال ١:٢٥٠٠ هتلائي الحساب اتمرجن ولم يعطي لك الفرصة لمضاعفة خامسة )

شكرا على ردك و بالتوفيق

الصورة الرمزية Forexsawy

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الغدةالنخامية مشاهدة المشاركة
    1- انا عارف ان الرينج اليومي هو متوسط ال 14 يوك السابقة و على هذا الاساس كان المتوسط لل 14 يوم السابقة هو 211 نقطة ( اي هدف صفقة الرينج هو 70 نقطة )
    2- الاستراتيجية يتقول الهدف هو ثلث الرينج بالملي و انت شايف احنا شغالين على حسب الاستراتيجية بالملي .
    3- صفقة الرينج ليس لها علاقة من قربي او من بعيد بالاتجاه العام ( و لو كلامي غلط يريت احد الاخوة يضع لنا مشاركة للدكتور جمال بخصوص هذه النقطة و اكون شاكر لاني قرات الاستراتيجية و تقريبا حفظها و معداش عليا معلومة مع الاتجاه او ضده بخصوص صفقات الرينج )
    4- خضرتك بتقول ممكن نستخدم مضاعفة خامسة !! ( اخي الكريم لو حضرتك شغال 1:2500 هتلائي الحساب اتمرجن ولم يعطي لك الفرصة لمضاعفة خامسة )

شكرا على ردك و بالتوفيق

الصورة الرمزية سيد هلال
    سيد هلال غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ماشاء الله

موضوع خبرتي

اكثر من مليون مشاهدة !!!

هذي الخبرة ولا بلاش

الله يباركلكم

الصورة الرمزية الغدةالنخامية
    الغدةالنخامية غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

1- انا عارف ان الرينج اليومي هو متوسط ال 14 يوك السابقة و على هذا الاساس كان المتوسط لل 14 يوم السابقة هو 211 نقطة ( اي هدف صفقة الرينج هو 70 نقطة )
    2- الاستراتيجية يتقول الهدف هو ثلث الرينج بالملي و انت شايف احنا شغالين على حسب الاستراتيجية بالملي .
    3- صفقة الرينج ليس لها علاقة من قربي او من بعيد بالاتجاه العام ( و لو كلامي غلط يريت احد الاخوة يضع لنا مشاركة للدكتور جمال بخصوص هذه النقطة و اكون شاكر لاني قرات الاستراتيجية و تقريبا حفظها و معداش عليا معلومة مع الاتجاه او ضده بخصوص صفقات الرينج )
    4- خضرتك بتقول ممكن نستخدم مضاعفة خامسة !! ( اخي الكريم لو حضرتك شغال 1:2500 هتلائي الحساب اتمرجن ولم يعطي لك الفرصة لمضاعفة خامسة )

شكرا على ردك و بالتوفيق
    اخي الكريم حتى استراتيجية الرينج نراعي فيها الأتجاه العام اذا كانت دخولك عكس الأتجاه العام ندخل بعشر اللوت وبأهداف اقل من ثلث الرينج اليومي اي نكتفي ب 20 الى 30 نقطة فقط وهذا تكلم عنه د جمال وطبقناه عمليا مع الأخت انصاف في احد الصفقات اي خرجنا قبل تحقيق ثلث الرينج لأن دخولنا كان عكس الأتجاه ولكن عندما يكون دخولك مع الأتجاه العام تدخل حتى بمجرد ملامسة السعر لخط الرينج ولاتنتظر الهاي او اللو لشمعة الكسر وبثلث الرينج وأكثر كمان وانت متريح وهذه مقتبسة من مشاركة سابقة لدكتور جمال
    ثالثا حتى لو هاناخد بيع فى يوٌم اساسه شرا، بٌقى زى ماقلنا من على الخطوط مش لما
    تقفل الشمعة )ده لو عاوز تبيعٌ بدون كسر الخطوط ) واللى عمل كده )باع من على الخطوط( كمان مع انه يوٌم شرا )اللى هى رقم 0 على
    الصورة( اخد مكسب برضة حوالى 25 نقطة مع انه يوٌم شرا
    انما الصح فى يوٌم الشرا زى ده انه بٌقى بعد الكسر زى ما قلنا
    اللى هو من رقم 0 على الصورة
    قفلت الشمعة فوق الخط الاحمر والبيعٌ يكٌون من الهاى بتاعها )او افضل ) فهانقول البيعٌ كان من الهاى مش افضل ولا حاجة
    فاللى باع من هنا اخد ربح حوالى 17 نقطة
    طبٌ ليهٌ؟؟ ماحنا قلنا تلت الر نٌج، يعٌنى 41 نقطة تقريبٌا
    تمام
    بس قلنا احنا مش ماكنٌة، اكسبرٌت، انما احنا بشر
    بص على رقم 5 فى الصورة لما السعر بٌقى بقاله 7 ساعات مش قادر يكٌسر اللو بتاع
    شمعة فول نٌج او ذى رووف )اللى هى المفروض السعر سٌافر لتحت بعدها ) وكمان بعد ما
    مشى اكتر من الرينٌج اليوٌمى بكتيرٌ
    يعٌنى الافضل اقفل، واحتفظ ب 17 مكسب ولا يعٌكس علياٌ؟؟بلاش الفكرة العامة اللى فى راسنا )اللى هى البيعٌ( تخلينٌا مانشوفش الكسر اللى قدام عينٌنٌا
    )تاجر ما ترى ) بلاش التسرّع والدخول عكس الاتجاه بالاستراتيجٌيةٌ التانيةٌ
    بلاش لما ندخل فى تريدٌة )سواء على الاولى او التانيةٌ( نفضل فيهٌا لحد الهدف اللى فى
    دماغك )سواء الحد العلوى بالنسبة للأولى او تلت التارجت بالنسبة للتانيةٌ( يبٌقى على حسب
    سلوك السعر سواء اكتر من التارجت او اقل، مش عيبٌ
    فياٌرب تكون المشاركة دى وضحت كذا حاجة
    ازاى تقدر تفكّر بالترتيب

وتلاحظ ان اليوم الذي ذكرته هو يوم شراء وليس بيع لأن كل المعطيات والكسورات كانت في اتجاه الشراء للأعلى على كل الفريمات اتمنى ان تكون اقتنعت؟
    آخر تعديل بواسطة الغدةالنخامية ، 17-12-2011 الساعة 03:09 PM

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17