صفحة 1038 من 2200 الأولىالأولى ... 385389389881028103210331034103510361037103810391040104110421043104410481088113815382038 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 15,556 إلى 15,570 من 32997

الموضوع: ... خبرتى ...

الصورة الرمزية Abu Ahmed
    Abu Ahmed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شباب كم نقطة كسبتم من الاستراتيجية حتى الان ؟
    منتظر تجاربكم في الثلاث الاشهر الاخيرة

الصورة الرمزية wadzaman
    wadzaman غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي الباك تيست

السلام عليكم ورحمة الله
    شايف تمارين وباك تيست وشغل عال العال ما شاء الله

بس في نقطة حبيت انبه لها بما انني اعتبر نفسي من مدمني الباك تيست
    المشكلة في الباك تيست ولان الشارت كامل امامك فبدون وعي ترى الامور واضحة تماما ويمكن بسهولة اتخاذ القرار الصحيح عكس الوضع في الوقت الحقيقي
    على سبيل المثال اول شارت لليورو يوم 5 مايو ارجو من الاخوة هنا معطي زيلينكو كيكو ابو جميل مقارنة ردودهم الان بخصوص هذا اليوم والرجوع الى صفحة 374 - 375 - 376
    وستلاحظون الفرق في القرارات والمقارنة هنا المقصود منها فقط الانتباه الى الفرق بين الباك تيست والوقت الحقيقي
    انا شخصيا اعاني من هذه المشكلة حيث ان الامور تبدو لي سهلة وواضحة في الباك تيست ولكنها ليست دائما بهذا الوضوح في الوقت الفعلي ولذلك احاول قدر المستطاع ان الجأ الى الفيجوال باك تيست حتى يكون الاختبار قريب الى حد كبير مما يحدث في الوقت الفعلي والمشكلة التي تواجهني في الفيجوال هو ضرورة النظر الى الاربع ساعات واليومي بالنسبة للقنوات ولكنني حذر من انني بمجرد النظر الى الاربع ساعات فسوف اكون قد كونت فكرة عن سير السعر بعد ذلك ومما قد يؤثر على قراراتي
    ومع ذلك من الجيد جدا اجراء الباك تيست لانه يعطينا فكرة جيدة عن الاستراتيجية التي نستخدمها
    وتحياتي للجميع
    توقيع العضو
    اليقظة - الصبر - الإلتزام 100%
    Dont miss a Trade and Never miss a Trend

الصورة الرمزية wadzaman

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbuJmel مشاهدة المشاركة
    ايش رايكم يا اخوة باليورو الان هل سيكون له تصحيح بعد هذا الهبوط الحاد
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Yaser مشاهدة المشاركة
    اهلا بيكم اخوانى
    مبروك تحقق كل اهداف الباوند واليورو الساحقة
    واللى عاوز يشترى اليورو ممكن الوقتى من سعر 1.4590
    عشان عمل ضعف الرينج اليومى
    والدخول بلوت صغير عشان الغدر ههههه
    والف مبروك مرة تانية
    وانا عن نفسى عاما التارجت 1.4648
    وربنا ييسر الحال

الف شكر على الكلام الرقيق ده
    وايه رايك فى الصفقة اللايف دى؟ ههههه
    حاليا اليورو عامل +23 نقطة ولله الحمد

يا حبى انا داخل بعقد قليل اوى
    وداخل من منطقة اعتقد انها محترمة
    يعنى اول شرا لى كان من ضعف الرينج اليومى ، بعد ما نزل 300 بيب تقريبا
    وهاعززمهما ينزل (بس بحكمة) وباذن الله يطلع بدون مشاكل هههه

على سبيل المثال هذا كان دخول دكتور جمال شراء على الرينج من 14590وبالتاكيد فان الدكتور وبخبرته الكبيرة سيكون قد خرج مبكرا حتى ولو على 23 نقطة كما اشار او سيعزز بالضبط عند الفايبو الازرق بعد 80 نقطة وسيخرج بربح جيد ولكن الله يكون في عون اي اخ اخر ليس لديه الخبره الكافية ولم يعزز من المكان المناسب بالضبط فكما نلاحظ ان اليورو عكس بعدها قرابة 560 نقطة او اكثر دون ان يتيح فرصة للخروج بربح من هذه الصفقة
    توقيع العضو

الصورة الرمزية SayLar
    SayLar غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

عدد الأيام : 142

* من بداية اليوم وحتى الساعه 8ص

كسر جيد حقق الهدف بدون تعزيز : 28
    كسر جيد ولكن احتاج تعزيز : 4
    كسر غير جيد : 40

* من الساعه 9ص وحتى الساعه 6م

كسر جيد حقق الهدف بدون تعزيز : 38
    كسر جيد ولكن احتاج تعزيز : 5
    كسر غير جيد : 3

* طبعاً فرص الارتداد ماحسبتها وركزت على فرص الكسر
    * ماحسبت كل الفرص اللي الاخ زيلينكو معلم عليها لان في فرص من وجهة نظري الكسر ضعيف
    وفي بعض الفرص كان لازم ننتظر كسر القناتين مثل فرصة يوم 6-6 وفي فرص شمعة الكسر خرجت
    من القناة ولم تكسرها مثل يوم 9-5
    * قسمت اليوم حسب الساعات افضل للدقه ولأن في ساعات تتداخل فيها فترتين مثل الامريكية والاوروبيه
    والاسيويه والاوروبيه
    * الكسر الغير الجيد هو ان يكسر السعر القناة بنقاط بسيطه او ان يخرج السعر بشكل عرضي من القناه
    * ماعملت باك تست للفتره من الساعه 7 مساءً الى اخر اليوم لأن ابوياسر قال ان القنوات اخرها الساعه 7
    وكلها كم ساعه واليوم يتغير فا يفضل عدم الدخول

الصورة الرمزية SayLar

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wadzaman مشاهدة المشاركة

على سبيل المثال هذا كان دخول دكتور جمال شراء على الرينج من 14590وبالتاكيد فان الدكتور وبخبرته الكبيرة سيكون قد خرج مبكرا حتى ولو على 23 نقطة كما اشار او سيعزز بالضبط عند الفايبو الازرق بعد 80 نقطة وسيخرج بربح جيد ولكن الله يكون في عون اي اخ اخر ليس لديه الخبره الكافية ولم يعزز من المكان المناسب بالضبط فكما نلاحظ ان اليورو عكس بعدها قرابة 560 نقطة او اكثر دون ان يتيح فرصة للخروج بربح من هذه الصفقة
    اهلين اخي ود زمان كيف حالك ؟
    هذا كان اي يوم اخي ؟ اذا اليوم اللي فبالي فا وقتها ابوياسر كان داخل بلوت صغير جداً
    من الفيبو الاحمر وعزز من الفيبو الازرق بأربع اضعاف العقد الاول وصعد اليورو وقتها 80 نقطة وخرج على ربح
    عموماً بيوم الترند انا عن نفسي ما ادخل مع اليورو عكس الاتجاه مهما شفت مغريات
    لأن ممكن يسافر فيني بعيد

الصورة الرمزية wadzaman

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SayLar مشاهدة المشاركة
    لا انا صاحي :P
    انا اليوم لن اتداول على اليورو
    راح اراقب الباوند
    [QUOTE=SayLar;2070558]الكيبل كسر ضعيف ودخلنا مع إعادة الأختبار[/
    QUOTE]]

اهلين اخي ود زمان كيف حالك ؟
    هذا كان اي يوم اخي ؟ اذا اليوم اللي فبالي فا وقتها ابوياسر كان داخل بلوت صغير جداً
    من الفيبو الاحمر وعزز من الفيبو الازرق بأربع اضعاف العقد الاول وصعد اليورو وقتها 80 نقطة وخرج على ربح
    عموماً بيوم الترند انا عن نفسي ما ادخل مع اليورو عكس الاتجاه مهما شفت مغريات
    لأن ممكن يسافر فيني بعيد
    هلا كيكو هو نفس الشارت الذي ناقشتوه هنا اليوم في اول نقاش للباك تيست اي يوم 5/5/2011 مشاركة الاخ ابو جميل رقم 15522 صفحة 1035 وطبعا كما ترى من مشاركتك التي اقتبستها لك انت من اول اليوم اعلنت انك لن تتداول على اليورو والتزمت بذلك وتداولت على الكيبل فقط

آخر تعديل بواسطة wadzaman ، 17-07-2011 الساعة 07:30 PM
    توقيع العضو

الصورة الرمزية amr eltabei
    amr eltabei غير متواجد حالياً عضو اللجنة الاستشارية سابقاً

اهلين ابوجميل
    الكسر قوي جداً شمعة واحده كسرت القناتين هنا الدخول مباشره من الشمعه التاليه وبلوت كامل بدون تردد
    ولاننسى ان الفيبو اداه مساعده يعني الأساس القنوات والرينج
    انا مش معاك اخى سيلر فى النقطة دية خالص .. الفيبو اساس الشارت او بمعنى اخر هو سلم السعر من وجهة نظرى تحياتى.
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a.haider مشاهدة المشاركة
    انا شايف ان الفكرة مش فكرت كسر والسلام
    الفكرة ان شكل الشمعه عن نقطه الكسر ليه دلائل قوية جدا بتقول هل هيرتد لفوق
    وله مكمل لتحت

وانا مركز حاليا ع دارسه اشكال الشموع
    متفق معاك اخى الكريم الشموع عند الكسر او الاختراق لها دلاالات قوية جدا .. وازيد عليك نقطة مهمة اوى وهى عند الاختراق او الكسر مستوى المقاومة او الدعم اية؟ وقوتة وياسلام لو مستوى من الفيبو يقوى نقطة الدخول اوى . يعنى شموع +مستوى الدعم او المقاومة + مستوى فيبو مع الكسر او الاختراق والله الموفق تحياتى.
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Ahmed مشاهدة المشاركة
    شباب كم نقطة كسبتم من الاستراتيجية حتى الان ؟
    منتظر تجاربكم في الثلاث الاشهر الاخيرة
    كام نقطة دية ولله الحمد والفضل كتير اخى كتير.. وبالنسبة لتجاربى انا مع هذة الاستراتيجية تتلخص فى جملة واحد فقط .. مع استراتيجية القنوات مش هتخسر حسابك ابدااااااااااااا ابدااااااااااااااااا .. تحياتى.والله الموفق بأذن الله.

الصورة الرمزية wadzaman

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة halmoos مشاهدة المشاركة
    اخواني

حوار قنوات المقص ده خنقني, مرة نقول ندخل مع الكسر و مرة نقول لأ و مرة نقول لأ ده الكسر قوي و مرة نقول ده ضعيف !!!!!

أنا وصلت لقعدتين عايزكم تصححوهالي:
    - لا لاعتماد فرصة تحدث في الفترة الاسيوية (لأن كده كده حتى لو حصل كسر الشموع بتكون صغيرة و الكسر هيكون ضعيف و نادرا لما السعر يتحرك بقوة في الفترة الاسيوية)
    - اذا دخلت شراء مثلا مع كسر قناة لأعلى فاذا أغلقت شمعة تانية قوية داخل القناة عكس اتجاهي اغلق الصفقة احسن (بخسارة صغيرة تتعوض)

منتظر رايكم
    لا يا اخ حلموس انت كده حتتجهجه لو عملت كده لانك حتدخل ويعكس السعر فتغلق على خساره وقد يعود السعر فيكسر مرة اخرى وهكذا .. لكن ركز معي هنا في الكلام المهم جدا جدا جدا اللي قاله دكتور جمال

بمعنى، لما مثلا يكون الكسر بقوة فده دليل على انه مكمل بقوة باذن الله
    حتى لو عمل اعادة اختبار
    انما لما يكون السعر ما بيتدلع زى الكسر اللى عمله الكيبل النهاردة مش هادخل الا لما تكون فيه اشارة تأكيدية
    يعنى مثلا رجع عمل اختبار ورد بقوة شوية
    نزل شوية لحد ما خبط فى دعم سابق
    عمل شكل شمعة من بتوع الصعود (هامر محترمة ولا بيرسينج ولا بولش انلجلفينج ولا حاجة من دول)
    المهم يكون فيه تأكيد من سلوك السعر نفسه مثلا وصلنا كده لل 90%
    فاضل حاجة بسيطة ويمكن الاستغناء عنها (احنا وصلنا ل 90 بلاش طمع) ودىهايكون شرحها قداااام شوية بعد ما نتمكن من الأداة دى عشان مانتوهش، كمانممكن نقدر نشتغل من غيرها (بس هاتتقال برضة ماهو كل شيج انكشفن وبان
    وحسب اعتقادي فان الحاجة البسيطة التي كان يقصدها الدكتور لنصل بثقتنا في الصفقة الى 100 % هي الفايبو والتي كانت لم تشرح في وقتها

يعني باختصار لما يكون الكسر ضعيف فالافضل انك تنتظر تاكيد للكسر قبل الدخول بالصفقة .
    توقيع العضو

الصورة الرمزية SayLar

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr eltabei مشاهدة المشاركة

انا مش معاك اخى سيلر فى النقطة دية خالص .. الفيبو اساس الشارت او بمعنى اخر هو سلم السعر من وجهة نظرى تحياتى.

متفق معاك اخى الكريم الشموع عند الكسر او الاختراق لها دلاالات قوية جدا .. وازيد عليك نقطة مهمة اوى وهى عند الاختراق او الكسر مستوى المقاومة او الدعم اية؟ وقوتة وياسلام لو مستوى من الفيبو يقوى نقطة الدخول اوى . يعنى شموع +مستوى الدعم او المقاومة + مستوى فيبو مع الكسر او الاختراق والله الموفق تحياتى.

كام نقطة دية ولله الحمد والفضل كتير اخى كتير.. وبالنسبة لتجاربى انا مع هذة الاستراتيجية تتلخص فى جملة واحد فقط .. مع استراتيجية القنوات مش هتخسر حسابك ابدااااااااااااا ابدااااااااااااااااا .. تحياتى.والله الموفق بأذن الله.
    اهلين اخي عمرو التابعي
    كيف حالك يا الغالي ؟
    اللي اقصده اخي ان اساس عملنا هو القنوات
    يعني لو السعر كسر القناتين المتطابقتين بقوه والفريمات الاكبر تؤيد الهبوط ايضاً مع سلوك سعري وهو الكسر بقوه
    لكن شمعة الكسر اغلقت عند الفيبو الاخضر مثلاً
    هل ساعتها راح ننتظر ولا ندخل على طول ؟ اكيد طبعاً راح ادخل وبقوه وبلوت كامل ايضاً
    لأن الأساس مثل ماقال لنا ابوياسر هو القنوات والرينج
    اما الفيبو وسلوك السعر هم ادوات مساعده في استراتيجيتنا

الصورة الرمزية SayLar

[QUOTE=wadzaman;2130837]
    الكيبل كسر ضعيف ودخلنا مع إعادة الأختبار[/
    QUOTE]]

هلا كيكو هو نفس الشارت الذي ناقشتوه هنا اليوم في اول نقاش للباك تيست اي يوم 5/5/2011 مشاركة الاخ ابو جميل رقم 15522 صفحة 1035 وطبعا كما ترى من مشاركتك التي اقتبستها لك انت من اول اليوم اعلنت انك لن تتداول على اليورو والتزمت بذلك وتداولت على الكيبل فقط

اشكرك على التذكير اخي ود زمان وما اتذكر هاليوم او غيره اني وقتها دخلت غلط على الكيبل
    كان الكسر ضعيف وقتها ومافي توافق مع باقي الفريمات كنت مو مركز بهاليوم بالمره ومونايم
    عموماً بهالحاله اغلقت على خساره بسيطه ودخلت مع الاتجاه الصحيح وحققت ربح جيد الحمدلله

الصورة الرمزية wadzaman

اشكرك على التذكير اخي ود زمان وما اتذكر هاليوم او غيره اني وقتها دخلت غلط على الكيبل
    كان الكسر ضعيف وقتها ومافي توافق مع باقي الفريمات كنت مو مركز بهاليوم بالمره ومونايم
    عموماً بهالحاله اغلقت على خساره بسيطه ودخلت مع الاتجاه الصحيح وحققت ربح جيد الحمدلله[/QUOTE]

نعم اخي العزيز وبصراحة انا معجب جدا باسلوبك في التدوال والتاني وعدم التسرع واختيار الفرص ( بالمناسبة ولتذكيرنفسي اولا و الاخوان ثانيا هي اسمها فرصة بمعنى فرصة حقيقية وليس مجرد الدخول فقط لان السعر كسر القناة او ارتد من حد القناة او او )

اتمنى لك ولجميع الاخوان دوام التوفيق والنجاح
    توقيع العضو

الصورة الرمزية amr eltabei
    amr eltabei غير متواجد حالياً عضو اللجنة الاستشارية سابقاً

اهلين اخي عمرو التابعي
    كيف حالك يا الغالي ؟
    اللي اقصده اخي ان اساس عملنا هو القنوات
    يعني لو السعر كسر القناتين المتطابقتين بقوه والفريمات الاكبر تؤيد الهبوط ايضاً مع سلوك سعري وهو الكسر بقوه
    لكن شمعة الكسر اغلقت عند الفيبو الاخضر مثلاً
    هل ساعتها راح ننتظر ولا ندخل على طول ؟ اكيد طبعاً راح ادخل وبقوه وبلوت كامل ايضاً
    لأن الأساس مثل ماقال لنا ابوياسر هو القنوات والرينج
    اما الفيبو وسلوك السعر هم ادوات مساعده في استراتيجيتنا
    الحمد لله اخى سيلر وشكرا لذوقك .. فهمت قصدك اية المعذرة انا فهمت غلط تحياتى ليك.

الصورة الرمزية zelenko
    zelenko غير متواجد حالياً عضو نشيط

عدد الأيام : 142

* من بداية اليوم وحتى الساعه 8ص

كسر جيد حقق الهدف بدون تعزيز : 28
    كسر جيد ولكن احتاج تعزيز : 4
    كسر غير جيد : 40

* من الساعه 9ص وحتى الساعه 6م

كسر جيد حقق الهدف بدون تعزيز : 38
    كسر جيد ولكن احتاج تعزيز : 5
    كسر غير جيد : 3

* طبعاً فرص الارتداد ماحسبتها وركزت على فرص الكسر
    * ماحسبت كل الفرص اللي الاخ زيلينكو معلم عليها لان في فرص من وجهة نظري الكسر ضعيف
    وفي بعض الفرص كان لازم ننتظر كسر القناتين مثل فرصة يوم 6-6 وفي فرص شمعة الكسر خرجت
    من القناة ولم تكسرها مثل يوم 9-5
    * قسمت اليوم حسب الساعات افضل للدقه ولأن في ساعات تتداخل فيها فترتين مثل الامريكية والاوروبيه
    والاسيويه والاوروبيه
    * الكسر الغير الجيد هو ان يكسر السعر القناة بنقاط بسيطه او ان يخرج السعر بشكل عرضي من القناه
    * ماعملت باك تست للفتره من الساعه 7 مساءً الى اخر اليوم لأن ابوياسر قال ان القنوات اخرها الساعه 7
    وكلها كم ساعه واليوم يتغير فا يفضل عدم الدخول
    يا سلام عليك يا كيكو هو ده الشغل الجامد

الصورة الرمزية SayLar

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wadzaman مشاهدة المشاركة
    عموماً بهالحاله اغلقت على خساره بسيطه ودخلت مع الاتجاه الصحيح وحققت ربح جيد الحمدلله
    نعم اخي العزيز وبصراحة انا معجب جدا باسلوبك في التدوال والتاني وعدم التسرع واختيار الفرص ( بالمناسبة ولتذكيرنفسي اولا و الاخوان ثانيا هي اسمها فرصة بمعنى فرصة حقيقية وليس مجرد الدخول فقط لان السعر كسر القناة او ارتد من حد القناة او او )

اتمنى لك ولجميع الاخوان دوام التوفيق والنجاح
    [/QUOTE]

فعلاً هذا الكلام المضبوط بارك الله فيك اخي ود زمان

الصورة الرمزية SayLar

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr eltabei مشاهدة المشاركة

الحمد لله اخى سيلر وشكرا لذوقك .. فهمت قصدك اية المعذرة انا فهمت غلط تحياتى ليك.
    طيب الحمدلله اخي اهم شي اننا متفقين

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17