هو اليورو بيجيب خفة الدم دي منين :0016:
أعتقد بيضاعف التصحيح عشان يوصل للمقاومات :boxing:
ولا تفتكر (5) إتقطعت ياريس :016:
Printable View
هو اليورو بيجيب خفة الدم دي منين :0016:
أعتقد بيضاعف التصحيح عشان يوصل للمقاومات :boxing:
ولا تفتكر (5) إتقطعت ياريس :016:
هو ده :)
اهلا بالهاجري
عندنا ثلاث سيناريوهات لليورو كما في المشاركه المقتبسه
الان الراجح عندي هو سيناريو المثلث الا في حالة كسر القاع
لو كسر القاع فالهدف سيكون 2975 والله اعلم
لاندخل شرا الا عندما نتأكد من نهاية التصحيح
تحياتي
لاهنت
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أنا شايف إلي عنده شراء ينفد بجلده :asvc:
الملف المرفق 317860
والله أعلى وأعلم
ممكن حد يقولى هو شايف اتجاهه ايه دلوقتى عشان انا مش متابع معاكم فمش عارف انتوا عاملين تحليلاتكم على صعود او هبوط؟
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته
أهلا يا أستاذ حسن :eh_s(7):
بما إنك مرتاح بقالك كم يوم من غلاستي :0016: إسمحلي بالحور ده معاك
سألوا عيل صغير إمه حامل قالوا امك هتولد إيه قلهم ياصبي يابنت :doh:
طيب السعر دلوقتي تقريبا 3200 ويا إما هيطلع ويا إما هينزل لكن متأكدين من حاجة إلي هي إن الصعود بدأ بتصحيح فيمتد زي ماهو عايز يعني دلوقتي 3200 ولو هيمتد للـ 3300 يبقى 100- أو 150- ولو داخل صح ومش متقل العيار هعزز
لكن إفترض إنه نزل من هنا وانا مش داخل بيع ونزل نزول مش واضح وكسر الـ 2970 وبعت فمزح معايا وطلع بيعمل فلات غير منتظم هيكون موقفي إيه
الملف المرفق 317913
إيه رأيك ده صح ولا تخريف وياريت لو كان الموضوع حساس نعمله إهتمام شوية ونفتح حديث عنه في الباب التعليمي إيه رأيك
تحياتي ياريس :eh_s(7):
يا ريس الموضوع فى منتهى البساطة
امبارح لو تفتكر اننا توقعنا امتداد التصحيح لفوق ليه ؟؟؟
عشان اخر ويفة هابطة كانت ثلاثية
نفس الوضع لو كسر 2970 بويفة ثلاثية واضحة زى بتاعت امبارح على طول بنتوقع ارتداد و بنعرف ان الكسر وهمى
عشان كدة دايما نقول جملة البيع او الشراء فى حالة ( الكسر الحقيقى )
تحياتى
السلام عليكم
هناك عدة عوامل موجية و فنية تؤكد صحة الكسر من عدمه
موجيا
تختلف قوة الكسر طبقا لنوع الموجة اذا كانت دافعة او تصحيحية
و اذا كانت دافعة تختلف قوة الكسر اذا كان بالموجة الاولى او الثالثة او الخامسة
و اذا كانت تصحيحية تختلف قوة الكسر اذا كان بالاولى من c او بالثالثة او الخامسة منها
و فنيا تختلف قوة الكسر بمدى قرب اول دعم او مقاومة هامة بعد الكسر
و تختلف قوة الكسر طبقا لقوة حركة العزم
و تختلف طبقا لنموذج الشموع المتكون عند الكسر
و نظرا لأن الموضوع هام و كبير فسنعقد ندوة ان شاء الله مساء يوم الخميس القادم فى غرفة المحاضرات الخاصة بالمنتدى لمناقشته بالتفصيل
و ايضا لمناقشة كيفية التعرف على الموجات التصحيحية و التفرقة بينها و بين الموجات الدافعة
و ان شاء الله سيقوم الاستاذ محمد العزب فتح موضوع فى العام للتسجيل فى الندوة
تحياتى