صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 29 من 29
    الصورة الرمزية عيناوي للأبد
    عيناوي للأبد غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: اسواق السلع والمعادن سبوت !!!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AYMAN_DOMAIN مشاهدة المشاركة
    ياباشا واضح و
    طيب لو كان سعر اغلاق اكتوبر مثلا 72 عندما يحولنى لسعر نوفمبر هل سيكون ايضا 72 ( مع فارق السبريد ) يعنى هل بمجرد اقفال عقود اكتوبر يكون السعر متساوى مع الشهر التالى ( لان كل شركة وليها نظامها فى المواعيد دى وده اللى خلانى افكر فى السبوت واريح دماغى لكن لو هيكونوا بنفس السعر يبقه تمام كده

تحياتى اخى الكريم
    لا لن يكون بنفس السعر ولكن انت ستكون متابع للسعر للشهر القادم وتستطيع ان تغلق صفقتك لو كان القاب كبير وعكسك

الآن لدي النفط تسليم نوفمبر 69.64 وينتهي بتاريخ 16 اكتوبر
    اما تسليم ديسمبر فسعره 69.99 وينتهي بتاريخ 18 نوفمبر

الصورة الرمزية AYMAN_DOMAIN
    AYMAN_DOMAIN غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عيناوي للأبد مشاهدة المشاركة
    لا لن يكون بنفس السعر ولكن انت ستكون متابع للسعر للشهر القادم وتستطيع ان تغلق صفقتك لو كان القاب كبير وعكسك

الآن لدي النفط تسليم نوفمبر 69.64 وينتهي بتاريخ 16 اكتوبر
    اما تسليم ديسمبر فسعره 69.99 وينتهي بتاريخ 18 نوفمبر
    شكرا ياغالى وبالنسبة للسعر الحالى واختلافة بين تسليم نوفمبر وديسمبر ليس ماننظر له
    المشكلة الوحيدة عند انتهاء عقد نوفمبر وقتها لن يكون سعر الاغلاق مساوى للسعر الحالى (وقتها) لعقد تسليم ديسمبر
    طيب ما الفرق ده ممكن يكون فى غير صالحى وكل عقد ممكن يحصل كده فى نهايته والفروقات دى هتخسرنى قد ايه وحتى لو قفلت العقد فى نهايته طيب ماهو انا برده هضطر افتحه تانى عشان اكمل الصفقة السوينقية اللى انا واخدها طيب المفروض انتظر السعر يرجع تانى طيب افرض لو مارجعش

شكرا ياغالى وبالنسبة للسعر الحالى واختلافة بين تسليم نوفمبر وديسمبر ليس ماننظر له
    المشكلة الوحيدة عند انتهاء عقد نوفمبر وقتها لن يكون سعر الاغلاق مساوى للسعر الحالى (وقتها) لعقد تسليم ديسمبر
    طيب ما الفرق ده ممكن يكون فى غير صالحى وكل عقد ممكن يحصل كده فى نهايته والفروقات دى هتخسرنى قد ايه وحتى لو قفلت العقد فى نهايته طيب ماهو انا برده هضطر افتحه تانى عشان اكمل الصفقة السوينقية اللى انا واخدها طيب المفروض انتظر السعر يرجع تانى طيب افرض لو مارجعش
    حياك اخوي ايمن
    بخصوص السعر ممكن يرجع لك وممكن لن يرجع هذا بعلم الغيب اخوي
    وبخصوص الافتتاح الجديد للشهر الجديد بعض المرات يكون لصالحك وبعض المرات يكون ضدك
    لكن لو انت تستطيع العمل من بداية الشهر الى قبل انتهاء العقد ممكن يفيدك واعتقد شهر كامل يكون كافي لان تدخل وتخرج عشرات المرات
    تحياتي لك اخوي

حياك اخوي ايمن
    بخصوص السعر ممكن يرجع لك وممكن لن يرجع هذا بعلم الغيب اخوي
    وبخصوص الافتتاح الجديد للشهر الجديد بعض المرات يكون لصالحك وبعض المرات يكون ضدك
    لكن لو انت تستطيع العمل من بداية الشهر الى قبل انتهاء العقد ممكن يفيدك واعتقد شهر كامل يكون كافي لان تدخل وتخرج عشرات المرات
    تحياتي لك اخوي
    حياك اخوى الكريم عيناوي للأبد
    ماهو ياباشا عايز ادخل سوينقى ممكن يفضل زيادة عن عام يعنى موضوع الدخول والخروج عشرات المرات بالشهر الواحد كانت صارت سهله وادخل فيوتشر او اوبشن عادى
    المشكلة فى طول المده وابحث عن حل فقط لضمان عدم تفتيت الدخول والخروج للحساب مرة فى صالحى ومرة ضدها
    وبعدين ياغالى اسم الشركة ايه وبقالك فيها اد ايه يعنى احكيلنا تجربتك لو سمحت

حياك اخوى الكريم عيناوي للأبد
    ماهو ياباشا عايز ادخل سوينقى ممكن يفضل زيادة عن عام يعنى موضوع الدخول والخروج عشرات المرات بالشهر الواحد كانت صارت سهله وادخل فيوتشر او اوبشن عادى
    المشكلة فى طول المده وابحث عن حل فقط لضمان عدم تفتيت الدخول والخروج للحساب مرة فى صالحى ومرة ضدها
    وبعدين ياغالى اسم الشركة ايه وبقالك فيها اد ايه يعنى احكيلنا تجربتك لو سمحت

كتبت بمشاركه سابقه اخوي اذا اردت الاستفسار عن اسم الشركه راسلني على الخاص وذلك احتراما لقوانين المنتدى
    ولكن حتى على الخاص اعتقد ممنوع ذكر اسم الشركه لأن المراقب العام قام بحذف كلمة راسلني على الخاص من مشاركتي السابقه
    ادارة المنتدى عندها ممكن وكاله حصريه لجميع الشركات ولاتريد حد يشترك بأي شركه لاتكون تحت مظلتها
    الله المستعان

كتبت بمشاركه سابقه اخوي اذا اردت الاستفسار عن اسم الشركه راسلني على الخاص وذلك احتراما لقوانين المنتدى
    ولكن حتى على الخاص اعتقد ممنوع ذكر اسم الشركه لأن المراقب العام قام بحذف كلمة راسلني على الخاص من مشاركتي السابقه
    ادارة المنتدى عندها ممكن وكاله حصريه لجميع الشركات ولاتريد حد يشترك بأي شركه لاتكون تحت مظلتها
    الله المستعان
    ياغالى ماهو احنا بنشوف كل شوية اسامى شركات وناس بتدخل تسأل وعادى بس تقريبا ممنوع وضع رابط صريح لشركة وانما يكون على ما اعتقد اما برابط مرتبط حاجه زى اضغط هنا او باسم دون امتداد الكترونى
    المهم بس تكون شركة ثقة وهيكلها المالى كبير لان انت عارف اهم حاجه فى الاستثمارات طويلة الاجل ان الواحد ينام مرتاح مش كل يوم يدخل يشوف الشركة موجوده ولا لا
    شكرا ياغالى على حرصك واهتمامك

ياغالى ماهو احنا بنشوف كل شوية اسامى شركات وناس بتدخل تسأل وعادى بس تقريبا ممنوع وضع رابط صريح لشركة وانما يكون على ما اعتقد اما برابط مرتبط حاجه زى اضغط هنا او باسم دون امتداد الكترونى
    المهم بس تكون شركة ثقة وهيكلها المالى كبير لان انت عارف اهم حاجه فى الاستثمارات طويلة الاجل ان الواحد ينام مرتاح مش كل يوم يدخل يشوف الشركة موجوده ولا لا
    شكرا ياغالى على حرصك واهتمامك
    كل الشركات التي تشوفها المتداول العربي وكيل لها اخي
    اما ذكر اي شركه اخرى سيحذف وستتذكر كلامي هذا بعد ان يدخل المراقب ويحذف مايريد
    الشركه الحمد لله صار لي اكثر من 8سنوات معاهم والامور طيبه الحمد لله
    ولكن كماذكرت لك احتراما لقوانين المنتدى ولانها لست تحت مظلة المتداول العربي لا استطيع ذكر اسمها
    تقبل تحياتي اخوي ايمن

كل الشركات التي تشوفها المتداول العربي وكيل لها اخي
    اما ذكر اي شركه اخرى سيحذف وستتذكر كلامي هذا بعد ان يدخل المراقب ويحذف مايريد
    الشركه الحمد لله صار لي اكثر من 8سنوات معاهم والامور طيبه الحمد لله
    ولكن كماذكرت لك احتراما لقوانين المنتدى ولانها لست تحت مظلة المتداول العربي لا استطيع ذكر اسمها
    تقبل تحياتي اخوي ايمن
    اخى الكريم اقدر حرصك على قوانين المنتدى وكلنا كذلك لكن اكرر المنتدى لايمنع ذلك
    يوميا نرى اسماء شركات تذكر بقسم العملات هنا وهناك قسم خاص لها ايضا
    المهم ان توضع بشكلها الصحيح لخدمة الاخوان ولكن البعض يضعونها بشكل وبصيغة دعائية وهذا له طرق اخرى من بنرات رئيسيه وخلافه
    واعتقد انك لوعديت الشركات اللى تم الحديث عنها ستجد رقم كبير جدا
    لو لسه مش عايز تذكرها عادى ياباشا ومشكور فى جميع الاحوال كفاية تعبك معانا

اه نسيت كنت فى مشاركة ليك بتقول
    لو انت تبحث عن شركه توفر لك كل ماتريد من سلع ومعادن

يعنى فى حدود كام سلعة ومعدن ( لان اغلب الشركات تحسبها توفر المئات وتجد فى النهاية اقل من 20 سيمبول بالكتير متقسمين عقود تسليم كذا وكذا وعقود خيارات و و و ) وعادة بيكونوا للقمح والذرة والسكر والكاكاو والقطن والارز والطماطم والحديد والغاز الطبيعى والبترول والذهب والفضة
    آخر تعديل بواسطة AYMAN_DOMAIN ، 05-10-2009 الساعة 03:43 PM

الصورة الرمزية Ahmad Abouzeed
    Ahmad Abouzeed غير متواجد حالياً عضو نشيط

نعم بل هو الاصل فى الشئ ان تكون البورصة انعكاس للتجارة العادية "سبوت" ثم انشق عنها انظمة متعددة مثل الفيوتشر والاوبشن والاوبشن بالفيوتشر و و و تفانين كتيره ونسينا الاساس وتلاقى شركات توفره لسلعه او اتنين ومعدن او اتنين وتلاقى شركات تقولك فيه تدخل البرنامج تلاقى مفيش بجد مش عارف دى حاجه تضحك ولا
    في أي بورصة يتم تداول السلع سبوت ؟؟
    توقيع العضو
    عاشق للرياضة و الرياضيات

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmad Abouzeed مشاهدة المشاركة
    في أي بورصة يتم تداول السلع سبوت ؟؟
    كل سلعة تتداول فى اكثر من بورصة وان كانت بعض البورصات يتسم عليها طابع التخصص نوعا ما خاصة فى سيمبولز بعينها واعتقد ان اغلب شركات الوساطه العاملة بالمجال مربوطه ب نايمكس

كل سلعة تتداول فى اكثر من بورصة وان كانت بعض البورصات يتسم عليها طابع التخصص نوعا ما خاصة فى سيمبولز بعينها واعتقد ان اغلب شركات الوساطه العاملة بالمجال مربوطه ب نايمكس
    اخي الفاضل أيمن ... أنا سألتك هل يوجد سلع سبوت فكان ردك بالتأكيد ..
    النايمكس بحثت فيها و لم أجد أي سلعة على السبوت و كلها فيوتشر ..
    توقيع العضو
    عاشق للرياضة و الرياضيات

اخي الفاضل أيمن ... أنا سألتك هل يوجد سلع سبوت فكان ردك بالتأكيد ..
    النايمكس بحثت فيها و لم أجد أي سلعة على السبوت و كلها فيوتشر ..
    عفوا ياغالى لم انتبه لربما لاننى نفسى ابحث عن السبوت واكتب موضوعى لذلك وان وجدنا بورصة بعينها مازالت متخصصة لكان طريق لايجاد وسيط مربوط بها
    بس كويس انك مهتم تعالا انضم لفريق البحث

عفوا ياغالى لم انتبه لربما لاننى نفسى ابحث عن السبوت واكتب موضوعى لذلك وان وجدنا بورصة بعينها مازالت متخصصة لكان طريق لايجاد وسيط مربوط بها
    بس كويس انك مهتم تعالا انضم لفريق البحث
    أخي أنا من البداية أقول لك أنه لا يوجد سلع على السبوت و هذا على حد علمي رغم اني لا اتاجر على السلع .. و لكن كان واضح عليك التأكيد و الثقة و هذا ما دفعني لمواصلة السؤال معك ..
    شوف يا أيمن :
    عقود السبوت يتم فيها التسليم الفوري .. اي أنه في كل صفقة شراء يتم فيها بدأ التقايض الفوري ::
    عقود الفيوتسر : يتم فيها التقايض مرة واحدة كل ثلاثة أشهر .. فيسهل هذا على الطرفين خاصة السلع و المعادن ..وليس الأوراق المالية أو العملات .
    عقود forward : ,و هي يتم فيها التسليم بناء على العقد بين الطرفين .. في الموعد المحدد بينهم ..

فبالعقل .. من الصعب جدا أن تجد بوصة سلع فورية التسليم ..عدى تلك البروصات الصغيرة المتواجدة في القرى من أجل تبادل السلع ..
    آخر تعديل بواسطة Ahmad Abouzeed ، 05-10-2009 الساعة 09:36 PM
    توقيع العضو
    عاشق للرياضة و الرياضيات

أخي أنا من البداية أقول لك أنه لا يوجد سلع على السبوت و هذا على حد علمي رغم اني لا اتاجر على السلع .. و لكن كان واضح عليك التأكيد و الثقة و هذا ما دفعني لمواصلة السؤال معك ..
    شوف يا أيمن :
    عقود السبوت يتم فيها التسليم الفوري .. اي أنه في كل صفقة شراء يتم فيها بدأ التقايض الفوري ::
    عقود الفيوتسر : يتم فيها التقايض مرة واحدة كل ثلاثة أشهر .. فيسهل هذا على الطرفين خاصة السلع و المعادن ..وليس الأوراق المالية أو العملات .
    عقود forward : ,و هي يتم فيها التسليم بناء على العقد بين الطرفين .. في الموعد المحدد بينهم ..

فبالعقل .. من الصعب جدا أن تجد بوصة سلع فورية التسليم ..عدى تلك البروصات الصغيرة المتواجدة في القرى من أجل تبادل السلع ..
    شوف يا احمد لسه فيه شركات حتى الان لم يتم تسوية عقود السبوت الخاصة بعملائها وتقدر تسأل بنفسك ( يعنى الاساس كان سبوت ) وحتى الصيف الحالى كنت اسمع عن افراد يتداولون بالسبوت سلع ومعادن ايضا
    ولو متابع تحركات الصناديق الاستثمارية الكبرى ستجد ان جزء من محافظهم اتجهت من الفيوتشر الى السبوت بهدف تحريك السوق عند الاتفاق
    فبالعقل السبوت موجود اما اننا مش قادرين نوصل ليه دى مسألة تانيه خالص وعن نفسى مستعد اتعامل مع وسيط بالفيوتشر او الاوبشن لو كان ذا ثقل وسمعة طيبة ويوفر اغلب السلع والمعادن وليس مجرد حفنة كما يوفره حاليا الاغلبية

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12