صفحة 3 من 13 الأولىالأولى 123456789 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 193
    الصورة الرمزية أبو هيفاء
    أبو هيفاء غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: الطريقه السحرية للتجاره فى الاسواق العالمية.. دورى ابطال التحليل (2)

الف مبروك اخي الكريم مهندس على الفوز و اتمنى لك التوفيق
    كم هدف المجنون في حالة الصعود الحالية
    و هل ممكن الدخول شراء من الأسعار الحالية

لك مني جزيل الشكر

الصورة الرمزية mohands_moslim
    mohands_moslim غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: الطريقه السحرية للتجاره فى الاسواق العالمية.. دورى ابطال التحليل (2)

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو هيفاء مشاهدة المشاركة
    الف مبروك اخي الكريم مهندس على الفوز و اتمنى لك التوفيق
    كم هدف المجنون في حالة الصعود الحالية
    و هل ممكن الدخول شراء من الأسعار الحالية

لك مني جزيل الشكر
    الله يبارك فيك يا اخى الكريم وأسأل الله التوفيق لنا ولك فى الدنيا والاخره
    بالنسبه للمجنون
    انا لما دخلت عليه لونج كان بسبب انى بعتقد ان احنا فى موجه دافعه واللى بيحصل ده ماهو الا تصحيح
    لكن بصراحه بدأ الفار يلعب بعبى
    المجنون فى حاله اختراقه ل189 فبيروح اتوماتيك ل 190.70 ومن هناك ممكن نشوف تصحيح ممل شويه يقعد له كام يوم كده وبعدين نشوف انطلاقه قويه لمستويات ال193 لكن لو كسر اللو بتاع امس يعنى لو كسر 186 فبصراحه ميبقاش عندى غير سيناريو واحد وهيبقى Sooo Bad يعنى بمعنى اصح المجنون يروح ورا الشمس لو كسر 186 والله اعلم

الصورة الرمزية أبو هيفاء
    أبو هيفاء غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohands_moslim مشاهدة المشاركة
    الله يبارك فيك يا اخى الكريم وأسأل الله التوفيق لنا ولك فى الدنيا والاخره
    بالنسبه للمجنون
    انا لما دخلت عليه لونج كان بسبب انى بعتقد ان احنا فى موجه دافعه واللى بيحصل ده ماهو الا تصحيح
    لكن بصراحه بدأ الفار يلعب بعبى
    المجنون فى حاله اختراقه ل189 فبيروح اتوماتيك ل 190.70 ومن هناك ممكن نشوف تصحيح ممل شويه يقعد له كام يوم كده وبعدين نشوف انطلاقه قويه لمستويات ال193 لكن لو كسر اللو بتاع امس يعنى لو كسر 186 فبصراحه ميبقاش عندى غير سيناريو واحد وهيبقى Sooo Bad يعنى بمعنى اصح المجنون يروح ورا الشمس لو كسر 186 والله اعلم
    بارك الله فيك و شاكر لك تجاوبك على استفساري
    الله يستر من المجنون و يخلينا قدام الشمس

دخلت لونج فى صفقه لليورو دولار بناء على هذا التحليل الموجى من سعر 1.3987 وسيكون هدفنا المبدئى ان شاء الله 100 نقطه على الاقل والخروج عند كسر الترند الاسبوعى اضافه الى تكون وتد هابط اعتقد انها ستكون نهايه الخامسه من السى وقد نشاهد حركه عنيفه مع الموجه الانعكاسيه
    آخر تعديل بواسطة mohands_moslim ، 02-10-2008 الساعة 07:40 AM

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو هيفاء مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيك و شاكر لك تجاوبك على استفساري
    الله يستر من المجنون و يخلينا قدام الشمس
    الله يكرمك يا رب وربنا يستر
    انا كنت نمت وكان وصل ل188 بس للأسف نسيت احط تارجت واهو معلقنى معاه

دخلنا تعزيز لليورو دولار من الضلع الثانى من سعر 1.3922
    ودخلنا تعزيز للمجنون من 186.74 والاستوب لجميع الصفقات سيكون محيط ال186 ان شاء الله

Unhappy رد: الطريقه السحرية للتجاره فى الاسواق العالمية.. دورى ابطال التحليل (2)

دخلنا بعقد اخر تعزيز لليورو دولار بسبب ملامسه الترند الشهرى القوى وظهور بدايه تكوين دايفرجنس على شارت الساعه

وارتداده من نقطه البايفوت اثناء كتابه المشاركه وربنا يستر

وبالنسبه لصفقات المجنون سندخل بعقد شراء تعزيزى اخير من مستوى 186 بسبب تكون احد اشكال الهارمونيك وتوقع المؤشر الارتداد من المنطقه الحاليه وسيكون هذا اخر عقد تعزيزى ادخل به ان شاء الله وننتظر الارتداد بسبب انى بعتقد اننا الان اصبحنا فى موجه فلات تصحيحيه وان البى فيها يسمح لها الى مستوى 200% من الموجه الاولى والانتظار اصبح سيد الموقف الان

Unhappy رد: الطريقه السحرية للتجاره فى الاسواق العالمية.. دورى ابطال التحليل (2)

ماهو يا هيروح فى داهيه يا هيروح فى داهيه مالوش حل تانى خنقنى

بسم الله الرحمن الرحيم

تحديث للوضع

بالنسبه لصفقات الباوند ين فقد تم شراء عقد اخر عندما تأكدت بنهايه الموجه الخامسه الخلفيه من السى الدافعه من الثانيه التصحيحه لموجه متوسطه المدى واتوقع ان شاء الله ان يكون هناك موجه عكسيه عنيفه وسأخرج ان شاء الله بشكل نهائى وفعلى من الصفقات بمجرد كسر اللو 184.20 والاهداف ان شاء الله ستكون طويله وممتده ونتابع سويا بإذن الله وسيتم التعزيز ان شاء الله بعدد من العقود الاخرى من مناطق المقاومه المحتمله فى طريق الصعود

وبالنسبه لليورو دولار زدنا عقد فى الارتداد الذى حدث وان شاء الله الاغلاق الكلى لجميع العقود سنجعله عند 1.4050

طيب ماشى اعمل اللى تعمله وراك وراك هتروح فين يعنى

كل ما راح ينزل هشتريه من عند الدعوم وان شاء الله موجه قويه راح تكون فاانتظاره

التعزيز ده هيبقى نظامه ازاى يا استاذ سمير
    انا كده دخلت بعشر عقود ومقسمهم من مناطق قويه

الصورة الرمزية فارس (مصطفى حمد)
    فارس (مصطفى حمد) غير متواجد حالياً الفائز بالكأس الذهبية ابريل 2018

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohands_moslim مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم

ربنا افتح بيننا وبين قومنا بالحق وانتا خير الفاتحين

اولا بحب اهنى نفسى واهنى اخواتى بالفوز فى المسابقه فى المرحله الاولى ونسأل الله التوفيق والسداد فى المرحله الثانيه

بالنسبه للطريقه فهى سهله وبسيطه وتخلص فى خطوتين بس محتاجين تركيز شويه هو مش شويه بس لأ عاوزه تركيز جاااااااامد

أولا : التحليل الكلاسيكى يعنى ترندات ومستويات الفيبوناتشى والمستويات السعريه القويه والشموع اليابانيه العاكسه للإتجاه زى الشوتنج استار والهامر والهانج مان والدايفرجنس باستخدام الماكد هيستوجرام والسىسى اى
    ثانيا: النماذج الفنيه الاساسيه >> راس وكتفين >> دبل توب >> دبل بوتوم >> مثلثات صاعده >> مثلثات هابطه
    ثالثا : نماذج الهارمونيك سواء اكتملت او غير كامله وندخل معها لتكوين ضلعها CD
    رابعا : النظره الموجيه والاساسيه لتحديد الاتجاه العام للحركه على المدى الطويل والاتجاه على المدى التفصيلى والمدى المتوسط

شوفتوا العمليه سهله ازاى

تقريبا انا قولت كل ادوات التحليل الفنى وهى دى فعلا اهم حاجه فى السوق انك تكون ليك خلفيه عن كل حاجه موجوده فى اساليب التحليل علشان تتماشى مع السوق سواء ترندات او تذبذب
    علشان كده انا ممكن اوى ادخل السوق فى اى وقت انا عاوزه وبرضه اكسب فيه ولا يهمنى

الدخول بالطريقه دى على كل الازواج بس انا بحب سيد العاقلين

يعنى لو فى تذبذب وفى مزاج رايق افتح شارت الدقيقه مع المجنون واشتغل على الدايفرجنس مع CCI واشكال الشموع اليابانيه والصفقه لا تقل بأى حال من الاحوال عن 40 نقطه وبتخلص فى خمس دقايق

ماليش مزاج ومخنوق اركب موجه خامسه او سى من زجزاج واروق دماغى

خامسا : فيه مؤشر زى البولينجر باند واداه زى الاندروز بيتشفورك مش واخدين حقهم خالص بس معانا يبقى ليهم فايده ان شاء الله

لو الاغلاق تم فوق حد من حدود البولينجر فالسعر بيكمل معاه فى الاتجاه لا يقل عن 100 نقطه

كسر خط الزناد لشوكه اندروز بيتشفورك بيعطيك على الاقل على فريم الخمس دقايق ما بين 50 الى 100 نقطه على الاقل

سادساا واخيرا
    الشارت بيتكلم بس مين يسمع

اى استفسارات انا فى الخدمه

الف مبروك التاهل بس يا اخى فين شرح الاستراتجية انت مستخدم كل حاجه يبقى على اى اساس هنعرف ندخل او نخرج ونصل لنتيجة وحتى مفيش شارتات توضح اسباب الدخول او الخروج ارجو التوضيح
    توقيع العضو
    معا لعالم أفضل
    رحلة المليون بأفكار التداول الإبداعية مع فرسان فوركس العرب
    فارس (مصطفى حمد)

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة powerman605 مشاهدة المشاركة
    الف مبروك التاهل بس يا اخى فين شرح الاستراتجية انت مستخدم كل حاجه يبقى على اى اساس هنعرف ندخل او نخرج ونصل لنتيجة وحتى مفيش شارتات توضح اسباب الدخول او الخروج ارجو التوضيح
    الله يبارك فيك يا اخويا

الكلام اللى انا كاتبه هو ده طريقه شغلى ومش استراتيجيه معينه يعنى تحليل كلاسيكى بحت جدااا ومفيش فيه حاجه عاوزه شرح كله كلام سهل انتم اللى مصعبين الموضوع وبدخل فى اى وقت انا عاوزه ولما بدخل فى الصفقه بحط الشارت بقول يا جماعه انا دخلت من هنا علشان معانا كذا وكذا وكذا
    والخروج فبخرج بمزاجى لما احس انى اكتفيت او من اقرب مقاومه او دعم
    وهى دى الطريقه اللى كنت شغال بيها على الحقيقى

ايه اللى انتا سعاتك مش فاهمه فوق علشان اشرحهولك ؟؟ عاوزنى اشرحلك اليوت مثلا ولا القنوات ولا الفيبوناتشى ولا الاشكال الفنيه ولا ااقولك حاجه احسن اشرحلك الترند
    المنتدى مليان كتب فى الكلام ده وفى التحليل الكلاسيكى ولو عاوزنى ارفعلك الكتب اللى عندى من عنايا

تقبل ودى

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

التعزيز يكون حسب شرح استخدامك له واذا كان طريقتك ليس فيها تعزيز فلن يكون مسموح لك به

الصورة الرمزية اسلام عادل
    اسلام عادل غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بقولك ايه ايه رايك في التحليل ده موجي بس علي الربع ساعه استرليني سويسري قولي صح ولا لا
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة Chart1.GIF‏  

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير صيام مشاهدة المشاركة
    التعزيز يكون حسب شرح استخدامك له واذا كان طريقتك ليس فيها تعزيز فلن يكون مسموح لك به
    جميل جدا يا استاذنا الله يبارك فيك

اولا الدخول الرئيسى انا بعتمد على الموجات فى دخولى وتحديد نقطه الدخول بناء على مستويات الفيبوناتشى
    غالبا تكون الموجات ممتده وتتجاوز مستويات الفيبوناتشى فأتوقع نهايه الموجه عند نقطه معينه وعندما يتم تجاوز النقطه اقوم بالتعزيز من المستوى التالى وهكذا الى نهايه الهيستوجرام السعرى الخاص بالموجه فإذا حدث تجاوز فأقوم بالغاء السيناريو على الفور واغلق الصفقات يدويا

بالطريقه اللى انا شغال بيها كده هل يعتبر التعزيز ممنوع ام مسموح

صفحة 3 من 13 الأولىالأولى 123456789 ... الأخيرةالأخيرة