صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 49
    الصورة الرمزية dr_jax
    dr_jax غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي استفسار عن قانونية شركات وساطة الفوركس في مصر ومخاطر اقامة مثل تلك الشركات

السلام عليكم

هام ........................هام....................... ..هام...........................................ها م...........
    ارجو المساعده .................................................. ....................................بشكل عاجل جدا

انا احد الاشخاص المهتمين بالفوركس والبورصات العالميه ووجدت في فتره سابقه باحد الجرائد اعلان عن طلب وكلاء لشركه فوركس تطلب وكلاء لها بالمحافظات وانا من احد محافظات الصعيد بمصر وهي اسيوط وذهبت لمقابله احد اعضاء الشركه وعرفت الاتي :
    انه لايمكن لاي شركه بمصر ان تحصل علي ترخيص بالعمل في مجال الفوركس وانه غير جائز قانونيا العمل به كوسيط بينما يجوز العمل فيه كفرد والتربح منه لذا اقترحت علي الشركه اني ساقوم بفتح شركه استشارات ماليه او بالاصح اي بي لهم وان اقوم بجلب العملاء لها وعمل عقود بين هذه الشركه والعملاء علي ان اربح من جراء كل عمليه يقوم بها العميل نسبه معينه من spread واني ساقوم باداره حسابات هذه العملاء عن طريق توصياتهم وعن طريق المكتب الذي ساقوم بفتحه ولك حيث لايوجد ترخيص لاي شركه بالتداول علي الفوركس
    كما اضافت انه لن يتم اعطائي اسم الشركه بل ساقوم بفتح شركه باسمي بعيدا عن اسم هذه الشركه علي ان يتم ربط العملاء بعقود مع الشركه الام في بلدها علي ان اكون انا وسيط بينهم ولكن لدي بعض المخاوف القانونيه بعدما سألت وبحثت عن الموضوع وتكونت لي هذه المخاوف

1- كيف ساسوق للعملاء عن الفوركس وهي ممنوعه حيث وجدت في اكثر من منتدي الافضل بعدم ذكر كلمه فوركس في التحويلات البنكيه او التسويق الاعلاني

2- عند امساك دفاتر الشركه والحسابات سوف تكون ايرادات الشركه من نسبه العموله المأخوذه من الشركه الام وليس من العملاء لذا فكيف ستظهر في حساباتي الايرادات من شركه الفوركس وهي بدون ترخيص وهل هذا سيعرضني لمسأله العمل في مجال بدون ترخيص بالاضافه ان اصل الترخيص الممنوح لشركتي استشارات ماليه وليس وساطه فهل هذا سيعرضني للمساله القانونيه والدخول في متاهه غسيل الاموال والتربح الخفي بالعمل في غير نشاط الشركه بل نشاط بدون ترخيص اصلا

3- ماذا لو اودع احد العملاء مثلا 50000 $ ثم بعد فتره من التداول طلب سحب المبلغ وتأخرت الشركه في السحب مما ادي لقلق العميل وذهب لمباحث الاموال العامه وابلغ عني وجاءت مباحث الاموال العامه لشركتي ووجدت اني اساعد العملاء في الفوركس واتعامل علي الفوركس فهل سيتم تجميد ارصدتي والدخول في توظيف الاموال وخلافه من المشاكل القانونيه مما سيؤدي بي الي الزج بي في السجن بتهمه توظيف الاموال في العملات وتجاره العملات والتربح من نشاطات غير قانونيه وسيتم شطب شركتي مع العلم ان شركةالفوركس التى ساتعاقد معها محترمة جدا ..لكن هناك مشاكل بتحدث في جميع البنوك بشان التحويلات الماليه

4- هناك من يقول ان لكل شركه يتم استخراج رخصه مزاوله نشاط وان الرخصه التي سيتم استخراجها لي هي " استشارات ماليه " فهل ادخال العملاء للتداول من مكان الشركه علي الفوركس يعتبر استشارات ماليه ام يتم اعتباره وسيط تداول وهو محظور قانونيا

5- قالت لي الشركه انه في تسويق الاعلانات لن يتم ذكر اسم الشركه التي ساتعاقد معها علي ان اكون
    اي بي ليها وان يتم تسويق الاعلان فقط باسم شركتي كاستشاره ماليه للعملاء فماذا لو جاءت مباحث الاموال العامه ووجدت اني اعمل واساعد في مجال الفوركس واي بي لاحد الشركات وليس هناك اثبات حيث اني لا اخذ اسم الشركه بل اعمل باسم شركه استشارات ( شركتي انا ) وفي هذه الحاله سوف تنفي الشركه اي علاقه لي بها وادخل انا في جميع المشاكل القانونيه بسبب العمل في مجال غير مرخص به

الان ارجو من اصحاب ال ip القائمه بالفعل واصحاب الاستشارات القانونيه علي الاجابه العاجله علي هذه المخاوف لدي حتي اكون اعمل في مأمن بعيدا عن الذعر والرعب من تجميد اموالي او العمل ضد القانون كما اتمني منكم سرعه الاجابه والامانه في الاجابه بحيث من لايعرف او لديه شك عدم الاجابه حيث اني اريد اجابه وافيه تثلج صدري وتأمن مخاوفي . برجاء الرد العاجل منتظركم يا اخواني .
    اخوكم عبود زاهر من اسيوط

الصورة الرمزية محمد فتحي
    محمد فتحي غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: استفسار عن قانونية شركات وساطة الفوركس في مصر ومخاطر اقامة مثل تلك الشركات

هقولك علي قد ما أعرف

انا كل ما أقول لحد في مصر فوركس

يقولي

ششششش اسكت هتودينا في داهية

مش بهرج ده اللي بيحصل أو ما معناه ذلك

بيعتبروا الفوركس نوع من توظيف الأموال

الصورة الرمزية adeel
    adeel غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: استفسار عن قانونية شركات وساطة الفوركس في مصر ومخاطر اقامة مثل تلك الشركات

[بما انني لست مصري اقدر اتكلم براحتي عن سبب تحريم الفوركس في مصر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    الحقيقه و من مصدر موثوق ,
    ان احد الشخصيات المصريه الذي لا استطيع ان اذكر اسمه تعرض للنصب بمبلغ 200 مليون دولار من قبل شركه
    صينيه....رغم كل نفوذ ه لم يستطيع ان يسترجع دولار واحد.
    والله اعلم.................
    على فكره يا فربدم
    انته ......................انته دمك شرباتتتتتتتت

الصورة الرمزية محمد العزب
    محمد العزب غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

احكلكم على موقف ظريف كنت انا وواحد معانا فى المنتدى هنا كنا رايحين اللقاء بتاع خبراء المال فكنا معديين من قدام هيلتون النيل فكان فى ممر كده عشان تعديه لازم تعدى من بوابة امن لقيته بيقولى اوعى تقول احنا رايحين لقاء فى الفوركس اصل نروح فى دهيه

هذا ردى

الصورة الرمزية golden2000
    golden2000 غير متواجد حالياً عضو نشيط

بعت لك رسالة على الخاص

الصورة الرمزية dr_jax

أرجو الرد للاهمية من اي شخص لدية الخلفية القانونيه والخبرة في هذا المجال..يشير علي هل اخوض بهذا المشروع رغم مخاطرة المادية والقانونيه ام الغي تلك الفكرة
    الا خ جولدن تمت الماسنجر

الصورة الرمزية dr_jax

أرجو الرد للاهمية من اي شخص لدية الخلفية القانونيه والخبرة في هذا المجال..يشير علي هل اخوض بهذا المشروع رغم مخاطرة المادية والقانونيه ام الغي تلك الفكرة
    الا خ جولدن تمت الماسنجر معطل عندي وسيتم الاضافه في اقرب ووقت وشكرا جزيلا لك على المساعده

الصورة الرمزية نور المصرى
    نور المصرى غير متواجد حالياً عضو نشيط

لا أنصحك
    منذ فتره قريبة فتحت بعض المكاتب وتم الإعلان عن التدريب
    للفوركس مباحث الأموال العامه لمتهم وقالت لا للفوركس
    وكلهم غيروا أنشتطهم
    بيعتبروا الفوركس فى مصر إستنزاف للمال العام
    وهجرة الدولار من مصر

الصورة الرمزية هيثم السعيد
    هيثم السعيد غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخى الفاضل اهلا بيك
    لدى بعض المعلومات سوف اطرحها للك من واقع خبرتى حيث كنت نويت ان افتح مثلك شركه للفوركس منذ عام 1997 فى مصر فبعد الالمام بالموضوع وجدت الاتى
    اولا الترخيص الوحيد الذى تستطيع الحصول عليه هو استشارات ماليه ودراسات جدوى وخدمات رجال اعمال
    ثانيا القانون المصرى يمنع اى شركه تقوم بممارسه هذا النشاط (الفوركس)
    ثالثا لو قمت بفتح هذه الشركه عليك اولا بذكر اسم الشركه الام للعميل وان الحساب لدى الشركه الام وليس لك اى حق فى ارسال اموال او استلامها من الشركه وجميع المعاملات تكون تحت مسؤليه العميل وانك مجرد مكتب استشارات ماليه
    اثبات الربح فى الدفاتر ليس له اى طريقه سوى اتعاب استشارات ماليه
    الاتفاق مع العميل لا بد ان يكون بعقد موقع من الطرفين المحامى يعرف جيدا هذه الاشياء لن اتطرق اليها لانها طويله ولكن عليه توضيح انك غير مسؤؤل عن سحب الاموال او ارسالها او خسارتها

يجب ان تلحق نشاط اخر مسموح مثل استشارات فى البورصه المصريه وذللك اكثر للحسابات
    احد الاخوه اوضح ان هذا المجال ممنوع فى مصر بسبب شركه نصبت على واحد فى 200مليون هذا غير صحيح وزلكن من اسباب منعه هو ان الريان جميعنا نعرفه خسر هذا المبلغ فى بورصه العملات وكان بسبب اللانهيار الكبير الذى حدث فى جميع البورصات الذى اطلق عليه الاثنين الاسود الذى تنبا به دان زنجر واى سؤال تحت امرك

الصورة الرمزية dr_jax

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoho171977 مشاهدة المشاركة
    اخى الفاضل اهلا بيك
    لدى بعض المعلومات سوف اطرحها للك من واقع خبرتى حيث كنت نويت ان افتح مثلك شركه للفوركس منذ عام 1997 فى مصر فبعد الالمام بالموضوع وجدت الاتى
    اولا الترخيص الوحيد الذى تستطيع الحصول عليه هو استشارات ماليه ودراسات جدوى وخدمات رجال اعمال
    ثانيا القانون المصرى يمنع اى شركه تقوم بممارسه هذا النشاط (الفوركس)
    ثالثا لو قمت بفتح هذه الشركه عليك اولا بذكر اسم الشركه الام للعميل وان الحساب لدى الشركه الام وليس لك اى حق فى ارسال اموال او استلامها من الشركه وجميع المعاملات تكون تحت مسؤليه العميل وانك مجرد مكتب استشارات ماليه
    اثبات الربح فى الدفاتر ليس له اى طريقه سوى اتعاب استشارات ماليه
    الاتفاق مع العميل لا بد ان يكون بعقد موقع من الطرفين المحامى يعرف جيدا هذه الاشياء لن اتطرق اليها لانها طويله ولكن عليه توضيح انك غير مسؤؤل عن سحب الاموال او ارسالها او خسارتها

يجب ان تلحق نشاط اخر مسموح مثل استشارات فى البورصه المصريه وذللك اكثر للحسابات
    احد الاخوه اوضح ان هذا المجال ممنوع فى مصر بسبب شركه نصبت على واحد فى 200مليون هذا غير صحيح وزلكن من اسباب منعه هو ان الريان جميعنا نعرفه خسر هذا المبلغ فى بورصه العملات وكان بسبب اللانهيار الكبير الذى حدث فى جميع البورصات الذى اطلق عليه الاثنين الاسود الذى تنبا به دان زنجر واى سؤال تحت امرك
    أشكرك اخي على النصائح الغاليه ولكن هل لدي امكانية بفتح مكتب للفوركس ..ام من الافضل ان الغي تلك الفكرة تماما من رأسي...أنا اعلم ان هناك نقاط في القانون من المكن النفاذ منها..لكن من واقع خبرتك الم تسمع عن مكتب تم ضبطه والقبض عليه نظرا لانه يسهل للعملاء التجارة في الفوركس..المخاطر الماليه استطيع تحملها ..لكن المخاطر القانونيه"زي ما انت عارف مالناش دهر في البلد يحيمنا" وشكرا لك اخي

الصورة الرمزية hanymfm
    hanymfm غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ابعد عن الشر وغنيلة
    الاموال العامة وامن الدولة
    مبيعرفوش ابوهم
    الشركة اللى كنت بتعلم فيها اصحبها لبنانيين
    علشان كدة نفدو من الكلابوش
    وقلبوها شركة تعليم بورصة مصرية

الصورة الرمزية وليد الحلو
    وليد الحلو غير متواجد حالياً متداول بلاتيني

بص يا أخى
    اللى فاتحيين مكاتب فوركس فى مصر للاسف معظمهم من الفئات الضاله فى المجتمع المصرى

معظمهم IB لشركات النطيحه و الموقوده و ما اكل السبع
    خدماتهم زباله فحلال عليهم ما تفعله بهم امن الدوله

و عليهم من الله ما يستحقون ... ما عرفت احد تعامل مع مكتب لم يضلل و يستغل

فهم اما منافقين او سذج هذه امكانياتهم

و لكن هذا لا يمنع من وجود فئات محترمه و خدمات مميزه

نخش فى صلب الموضوع
    -اللى فاتحيين مكاتب فوركس فى مصر حاجة من اتنين :
    1- مش فاهم حاجة عن التراخيص و خلافه فبيتلم بدرى بدرى .
    2- عارف ان الفوركس غير مسموح بيه فى مصر فيعمل من تحت ستارة .... مكتب استشارات مالية - خدمات بورصه مصرية - استيراد و تصدير ... و يمارس نشاطه فى الفوركس عادى ....طبعا بيكون تحت اشراف محامى نظيف و رش يمين و شمال يعنى بتفرق حسب المكان اللى هتفتح بيه .

مش قادر اقولك افتح او متفتحش
    انت اعقلها و توكل على الله

ودى و تقديرى
    توقيع العضو
    كبير خبراء الأسواق المالية

الصورة الرمزية dr_jax

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليد الحلو مشاهدة المشاركة
    بص يا أخى

اللى فاتحيين مكاتب فوركس فى مصر للاسف معظمهم من الفئات الضاله فى المجتمع المصرى

معظمهم IB لشركات النطيحه و الموقوده و ما اكل السبع
    خدماتهم زباله فحلال عليهم ما تفعله بهم امن الدوله

و عليهم من الله ما يستحقون ... ما عرفت احد تعامل مع مكتب لم يضلل و يستغل

فهم اما منافقين او سذج هذه امكانياتهم

و لكن هذا لا يمنع من وجود فئات محترمه و خدمات مميزه

نخش فى صلب الموضوع

-اللى فاتحيين مكاتب فوركس فى مصر حاجة من اتنين :

1- مش فاهم حاجة عن التراخيص و خلافه فبيتلم بدرى بدرى .
    2- عارف ان الفوركس غير مسموح بيه فى مصر فيعمل من تحت ستارة .... مكتب استشارات مالية - خدمات بورصه مصرية - استيراد و تصدير ... و يمارس نشاطه فى الفوركس عادى ....طبعا بيكون تحت اشراف محامى نظيف و رش يمين و شمال يعنى بتفرق حسب المكان اللى هتفتح بيه .

مش قادر اقولك افتح او متفتحش
    انت اعقلها و توكل على الله

ودى و تقديرى
    متشكر جدا يا أخ وليد على المعلومات القيمة ..بس انا عايز افهم هوا امن الدوله بينطوا لاصحاب المكاتب دي كل شويه...ولو كده فيه حد بيتسجن فعلا لوهوا بيشتغل تحت مسمى شركة استشارات..وشكرا على النصائح القيمة

الصورة الرمزية الجاويش
    الجاويش غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_jax مشاهدة المشاركة
    متشكر جدا يا أخ وليد على المعلومات القيمة ..بس انا عايز افهم هوا امن الدوله بينطوا لاصحاب المكاتب دي كل شويه...ولو كده فيه حد بيتسجن فعلا لوهوا بيشتغل تحت مسمى شركة استشارات..وشكرا على النصائح القيمة

شوف اخي الفاضل أنا مش حزود حاجه عن كل ماقيل
    بس النصيحه لله

اذا كنت عايز تشتغل في الفوركس اشتغل في حسابك و احمد ربنا عليه
    و اذا كنت عايز تخاطر بمستقبلك و ووقتك و مالك فاأفتح شركه

أخي أمن الدوله مش فاضي لكل واحد مضبوط بس كفايه عميل واحد يحصل معاه أي مشكله
    و أكيد تعرف أننا كشعب بنتعب جامد في القرش فبيكون القرش علينا غالي فأخينا ده صاحب
    المشكله حيروح أمن الدوله و حيلفها كعب داير يلطم عليك و حيقوم عليك الدنيا و الباقي أكيد عرفه

أخي خلي حياتك مستقره و أموالك أمنه و لا تسير خلف كل صيحه قد توردك المهالك حتي لو كان
    في ناس عملينها بلاش تكون انت أسف ضحية اللعبه مثل الريان كان ضحية التوظيف و الباقي خلع

النصيحه لله و القرار قرارك

الصورة الرمزية forexeg74
    forexeg74 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الحقيقة كل الاخوة هنا قالوا كل المعلومات الا ممكن تفيدك
    لكن من الناحية القانونية غير مسموح ليك والدليل على كدة شركة اى مونى باور كانت بشكل علنى ودلوقتى بقت تحت ستار تعلم التحليل الفنى و البورصة
    ونصيحة من اخ ابعد عن المواضيه الا فيها قلق عشان ميحصلش مشاكل واعتقد ان فى ناس قبلنا فكروا فى انه يخدوا وكيل لشكرة او كدة مش احنا بس ولا انتا بس بس السئوال ليه منفذوش المشروع ؟!!
    اسيبك بقى انتا للاجابة

وربنا يجعله عامر

صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة