صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 49
    الصورة الرمزية professional
    professional غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: هل الفوركس قمار ولا ماشى فنى نظره صغيره وسلوك الكمبينزcampiens

والمستفيد هذة الشركة لم تخسر شيء ولكن كسبت من وراء هؤلاء الغلابة الافات

وتشوف ألف فريسة اخري وهكذاااااااااااااااااااااااااا

يجب ان يكون هناك توعية ونصح وارشادات

الصورة الرمزية MOHAMED 73
    MOHAMED 73 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

انا فاهم قصد حضرتك كويس والله بس فى حاجه صغيره ممكن تخش منتديات امريكا واوروبا وتقرا هناك الحكايه ايه بلاش هنا وانت تعرف قمار ولا لا وبعدين ركز بس فى الشارتات وشوف افهم الدنيا ماشيه ازاى ومافيش مكسب دايما ولا خساره دايما ربنا يوفقك ويهديك للى خير والصالح ليك ولينا

الصورة الرمزية محمد الزهراني
    محمد الزهراني غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

العضو professional

تراك اقلقتنا ما صارت

لو انك تتكلم عن اخواننا في فلسطين ولا العراق ما تكلمت بهذا الحماس

الفوركس ... الفوركس ... الفوركس ...

خلاص افتح موضوع واكتب فيه وجهة نظرك وريحنا

اي موضوع فيه طاري فوركس نلاقيك تتكلم بنفس وجهة نظرك السابقه

بعدين انت منزل موضوع تقول فيه انك خلاص بطلت الفوركس وعندك مشروع

عندك مشروع ينافس الفوركس وقاعد لي في منتدى الفوركس ؟؟؟؟

الصورة الرمزية mobiline
    mobiline غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخوتي الأعزاء وعزيزي بروفيشينال خاصة:
    طرق التجارة متنوعة جداً في هذا العالم , ولو حبيت تعمل إحصائية تجارة تجد أن أكثر الشركات الصغيرة التجارية أو التجار الصغار( أي الذين يكون رأس مالهم محدود ) يكونون من الخاسرين وهذا واقع ملموس لتحكم الشركات الكبيرة بالأسواق
    فهل نقول مثلاً لتاجر خضار صغير إذا خسرعدة مرات بأن التجارة بالخضار هو لعبة قمار أو أن سوق الخضار هو صالة قمار كبيرة ؟؟؟؟
    هذا كلام غير واقعي أبداً !!!
    ولكن ننصح هذا التاجر بأن يكون حريصاً بتجارته وأن يشتري سلعته التي يبيعها من تاجر كبير محترم وأن ينوع بسلعته وأن لا يكثر من الشراء قبل أن يبيع كمية كبيرة من بضاعته قبل ان تفسد.

وتجارتنا هذه مثل كل أنواع التجارة فيها الخاسر والرابح والرزق بالبداية والنهاية على الله يوزع الأرزاق كيفما يشاء سبحانه رب العرش العظيم

لا ضير من المحاولة أكثر من مرة ولكن بتجنب الأخطاء السابقة لأن المؤمن لا يلدغ من جحر مرتين

إن لي صديق كان يدخل بالتوصيات لأحد الأخوة بالمنتدى وكان يختار من خمس توصيات يومياً توصية واحدة يدخل بها بنسبة 10% من رأس ماله وكانت للأسف تربح كل التوصيات الأخرى وتخسر هذه التي دخل بها فهو رزق يصيب الله به من يشاء سبحانه وتعالى

فنستفيد بعدم الدخول بصفقة واحدة بنسبة الـ 10% من رأس المال بل وزعهم على 2% على 5 صفقات مثلاً أو 3% على 3 صفقات يومياً

وليس الهدف هو الدخول بالصفقات كلما أغلقنا صفقاتنا الأخرى ولكن العبرة بالدخول بالصفقات بشكل مدروس وقناعة تامة بالدخول بعد الأخذ بالأسباب كالتحليل الفني والكلاسيكي مثلاً

الخلاصة أعزائي :
    أولاً أنظر وتابع حركة الزوج بشكل عام أسبوعي ويومي
    مثال:
    حركة الزوج هبوط على اليومي ندخل بصفقات البيع فقط عند إكتمال شروط إستراتيجيتنا مهما كانت بشرط أن تكون إستراتيجية أثبتت جدارتها بباك تست محترم لعدة سنوات (لا ينطبق على الإستراتيجيات الرقمية) وبهذه الحالة لو حبينا ندعم صفقاتنا ندعمها ونحن مطمأنون بأن الحركة بالأساس بأتجاه صفقتنا ولو تغير الإتجاه ليوم ولكن يعود السعر لحركته الطبيعية وبهذا لا تخسر صفقتك إلا نادراً
    ونتجنب العمل وقت الأخبار الشديدة كالفائدة والبطالة إلا لو كنا نعمل على فريم عالي كاليومي أو الأسبوعي أو الشهري لأن الهدف والستوب يكون بهذه الفريمات كبير جداً والتأثير ضعيف نسبياً على الصفقة.
    أما أن تشبهنا بالمقامرين يا أخ بروفيشينال فلا أقول لك إلا سامحك الله فنحن لا نخاف ولا نعبد إلا أياه ولو كره الكافرون
    نسأل الله رضاه و الرزق الوفير لنا ولجميع المسلمين
    وأعتذر للإطالة
    ولكم مني أرق تحية
    أخوكم صلاح

الصورة الرمزية nart
    nart غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

انا برايي ان التجاره اللي ما بتفهم فيها ما تدخل فيها ------- واذا نويت تدخل فيها اتعلم اساسياتها اولا
    الفوركس على راي اخونا mobiline مثل تجاره الخضره --- يعني لو خسرت في الخضره اقول انا العب قمار؟ ههههههههههههه لا بالعكس انا لا افهم بتجارة الخضره اصلا فكان لزاما علي انا اذهب الى حسبة الخضار والفواكه واتابع عن كثب كيف تتم عمليه البيع والشراء واين العرض والطلب ------- اذا عرفت ان البندوره مغررررررقه السوق ليش اشتري بندوره مدام في عرض كبير وما في طلب واسعارها هابطه ----- انا استطيع ان اشتري عمله واخزنها في رصيدي وابيعها مره اخرى وهي لا تكلفني شيء لكن لا استطيع ان اشتري بندوره واخزنها لانه معروف انه لها وقت تخزين معين بعدها سينتهي مفعولها اذا انا خسرت ---- بالنسبه للعمله هناك عرض وطلب اذا لم تتقنها جيدا وتتعلم جيدا وتعرف اساسيات التداول اكيد خسارتك واضحه

ولن اعيد على ما قاله اخواني الاعزاء اكيد الخساره هي الطمع الطمع الطمع الطمع الطمع الطمع الطمع الطمع ومعاكسه الترند العام للعمله اذا لم تكن تعرف مفهوم التحليل الفني على الاقل اما بالنسبه للتحليل الاساسي فهوعلى الله فلا احد يعلم بالغيب الا الله عز وجل على الاقل افهم التحليل الفني ومعرفه اتجاه الترند صاعدا ام نازلا ولا تتاجر اثناء تذبذب العمله لان العمله اما صعود واضح واما هبوط واضح واما خط مستقيم وهذا ما نعنيه بالتذبذب وهو الخط المستقيم يكون باين من شكله اصلا لكل متاجر يفهم التحليل الفني

لالالالالالالالالالالالالالا تقولي الفوركس قمار ؟ البندوره كمان قمار اذا ما كنت بتفهم بتجاره البندوره وبتخسر هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههه

بالفوركس ادخل باتجاه الترند الصحيح وفي فتره زمنيه صحيحه تختارها انت وعليك بالصبر فقطططططططططط اصبر -- اصلا اذا خسرت-- في اللفه الثانيه للشارت سيعوضك الشارت خسارتك لكن وين المشكله --------- الهروب من ارض المعركه وانت خسران --- يعني لوصبرت شوي لعاد الشارت كما كان على الاقل بتكون خسارتك لا تذكر هذا ان لم تكن ربحت ولو بالقليل

- ترند صح
    - فتره زمنيه صح
    - صبر
    - على شويه اداره صحيحه لراس المال

بتكسب صح باذن الله
    آخر تعديل بواسطة nart ، 24-12-2007 الساعة 12:15 PM

الصورة الرمزية imgamns
    imgamns غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة professional مشاهدة المشاركة
    ولا عنف ولا حاجة. انا اخوك ياراجل.

الفوركس وهم كبير .حلم للوصول للملايين.

ولا بنشوف ملايين ولا حاجة.

ضربات حظ مش اكتر

يقولولنا ادخلو ب عشرة في المية دخلنا وخسرنا

التزمو ومتطمعوش برضه خسرنا

ذاكرو الفوركس وادرسوه واكتسبو خبرة برضك خسرنا

كله حظ في حظ.

ناس بتعمل دعاية للشباب يجي ألف شاب يدخلو الفوركس يطلع منهم 999 شاب خسرانين

لانه الفوركس صالة قمار كبيرةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة.
    العجيب أن علماء الإسلام اختلفوا في مسائل الدين (الفروع وليس الأصول)
    وأنت ترى أن رأيك هو الوحيد ولا احتمال للرأي المقابل
    لا بأس من قبول رأيك واحترامه ولكن بالمقابل لا بد من تقبل وجهة النظر الأخرى

بارك الله فيك، ووفقك في تجارتك على أرض الواقع
    همسة: أعتقد أنك تضيع وقتك بالدخول في المنتدى

انا شايف ان مشكلة حضرتك انك خسرت مش عارف لو كنت كسبت كنت غيرت رايك ولا ايه وبعدين انا عارف كلامك وفاهمه والله كويس ساعات باردو فى البورصه يفضل معاك سهم 3 او 4 شهور وماتبيعوش واول ماتبيعه يطلع جرى تقول ضحكوا عليا طيب هو حد قاللك بيع تقول زهقت يقوللك خلاص باردو سهم بينزل تجرى تبيع يطلع تقول نصابين طيب حد قاللك بيع تقول خفت خلاص يبقى كله بمزاجك ماحدش ضربك على ايدك مش كده نفس القصه هنا معاك جوز الراجل قاعد بيضغط فى منطقه سعريه يطلعك نقطه ينزللك نقطه ساعتين تلاته طبعا تزهق ومع اول ضغطه شديده لتحت تجرى تبيع وتدخل شورت تلاقيه لف وضحك عليك بعد اذنك المضاربه علم وفن مش حد والناس عاملين تحذير قد كده وماحدش غصبك ولا غصبنا ندخل صح يبقى يقوللك الشركات بترمى علينا وضحكوا علينا كل ده حجج وهاقوللك مثل صغير الاسترلينى دولار ليه هدف عند 196 لازم يروحه طبيعى جدا من اول ماكسر خط الميجور ترند وفتح اول موجه هابطه و الحمد لله الكلام طلع تمام وبعدين اقرا كتير ده علم كبير جدا فوق ماتتخيل فى ستين طريقه للتحلليل وفى جزء كبير نفسى بيلعب على نفسيتك ونفسية المتعاملين اللعبه دى لعبة خوف وطمع اشترى من الجبان وبيع للطماع لازم تبقى فاهم مش نزل اشترى طلع اجرى ابيع اسمع كلامى اقرا كويس ونقى اللى بتقراه وحاول تانى انا بس كل خوفى من حكاية الشركات والفلوس لو حد ياجماعه شغال مع شركه كويسه من غير قلق يقولى الله يكرمكم

الصورة الرمزية windy
    windy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

أرجو من الاخوان جميعا انتقاء كلماتهم بدقة ... أرجوكم

الصورة الرمزية sgr
    sgr
    sgr غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الاخ الكريم
    او احد الاخوة
    ممكن توضح معنى بعض المصطلحات
    1- مينور ترند لاين
    2-الميجور ترند
    3-الكمبينز
    4-المارركت ميكز

اخى العزيز فى طريقتين فى التحليل الكلاسيكى وده اللى بيعتمد على خطوط الترند والدعوم والمقاومات الافقيه ونسب فيبوناتشى والبيتش فوك والهارمونيك باترن الخ الخ............. الى اخر المنظومه والتحليل بموجات اليوت. طبعا خطوط الترند والدعوم والمقاومات الافقيه انا باعتبرها ودى شخصيه من اقوى طرق الدخول والخروج طبعا الاسعار بتتحرك ياما فى اتجاه صاعد او هابط او سايد واى (عرضى) طبعا تحديد خطوط الترند بتاعتك على التشارت مهم جدا بتقوللك انت رايح فين وكل خط من الخطوط دى ليه وظيفه ومده زمنيه ليها شروط المينور غير الانترمديت غير الميجور وطريقه سهله لكن بتنجح معايا والله الموفق وفى كتب كتير فى الحاجات دى المهم اللى يقرا والمهم تعرف انت عايز تعمل ايه فى الفوركس ده سوق ولازم فى كسبان وفى خسران طيب علشان اكسب اعمل ايه لازم استراتيجى فى الشغل ونظام صارم جدا فى الدخول والخروج والمحافظه على المكسب انا فى البورصه خسرت 150 الف جنيه وجبتهم وزيهم بالنظام وmony mangment او ادارة راس المال والصبر و بطلت طمعععععععععععععع اهم من انك تسوق عربيه انك تحافظ عليها انا شايف الناس كلها بتتكلم فى خساره وباردو داخل الماركت مش فزلكه منى والله بس انا بقالى 7 سنين قرايه ومذاكره فى المجال ده وبقى شغلتى خلاص والاهم التوفيق من ربنا فوق كل حاجه المهم ربك يكرم
    آخر تعديل بواسطة MOHAMED 73 ، 25-12-2007 الساعة 10:54 AM

الصورة الرمزية mody2oo5
    mody2oo5 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

12 رد: هل الفوركس قمار ولا ماشى فنى نظره صغيره وسلوك الكمبينزcampiens

سعيد باشتراكي في هذا المنتدي الرائع بعد رؤيتي لكثير من المنتديات التي ليس لها قيمة علمية واستعد انا الان كي اتمكن اكثر من هذا العلم ثم ساشارككم بكثير من المعلومات حيث خبرتي لا تزيد عن 8 اشهر ولكنها مبعثرة وعندي مكتبه سابدا تنزيلها في قسم خاص بالكتب وساسعد بشاركتكم حيث ستوافينا الي الطريق المطلوب ولكن نحذر بالكتب التي ليست لها قيمة ونبعدها ارجوكم ونبدا من العلم حيث هو اساس لهذا العلم انتظروني قريبا ........
    مودي fx
    ولكم جزيل الشكر والتقدير................

الصورة الرمزية يورو2006
    يورو2006 غير متواجد حالياً موقوف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mody2oo5 مشاهدة المشاركة
    سعيد باشتراكي في هذا المنتدي الرائع بعد رؤيتي لكثير من المنتديات التي ليس لها قيمة علمية واستعد انا الان كي اتمكن اكثر من هذا العلم ثم ساشارككم بكثير من المعلومات حيث خبرتي لا تزيد عن 8 اشهر ولكنها مبعثرة وعندي مكتبه سابدا تنزيلها في قسم خاص بالكتب وساسعد بشاركتكم حيث ستوافينا الي الطريق المطلوب ولكن نحذر بالكتب التي ليست لها قيمة ونبعدها ارجوكم ونبدا من العلم حيث هو اساس لهذا العلم انتظروني قريبا ........
    مودي fx
    ولكم جزيل الشكر والتقدير................

الصورة الرمزية بن سليمان
    بن سليمان غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بالنسبة لموضوع هل الفوركس قمار ... وأنه لا فرق بين الفوركس والقمار

فأحب أن أذكر أنه أيضا لا فرق [ عقلا ] بين البيع والربا

وقد كان الكفرة في زمن النبي صلى الله عليه وسلم ينكرون التفريق بين البيع والربا فهي جميعها تعتبر تجارة (وهذا صحيح)

ولو أردنا أن نستعرض الشبه بين البيع والربا لوجدنا الكثير ... وهناك الكثير من المسائل الشرعية قد تكون حلال وقد تكون حرام بسبب فرق بسيط جدا

خذ مثال : البيع بالتقسيط جائز إذا اتفق الطرفان على القيمة والمدة ... ويعتبر (بيع)

ولكن البيع بالتقسيط حرام إذا كان المبلغ يزيد كلما زادت مدة التقسيط ... ويعتبر (ربا)

مع أن الحالتين قد ترى فيهما مصلحة للطرفين وقد لا تجد مضرة عليهما

لكن الفرق الوحيد بين البيع والربا هو أن الله حرم البيع وحرم الربا ... لن تجد فرق آخر بينهما غير هذا

كتاب البيوع قال الشيخ الإمام الزاهد شمس الأئمة وفخر الإسلام أبو بكر محمد بن أبي سهل السرخسي , رحمه الله تعالى , إملاء : اعلم بأن الله سبحانه وتعالى جعل المال سببا لإقامة مصالح العباد في الدنيا وشرع طريق التجارة لإكسابها ; لأن ما يحتاج إليه كل أحد لا يوجد مباحا في كل موضع , وفي الأخذ على سبيل التغالب فساد , والله لا يحب الفساد . وإلى ذلك أشار الله سبحانه وتعالى في قوله { : يا أيها الذين آمنوا لا تأكلوا أموالكم بينكم بالباطل إلا أن تكون تجارة عن تراض منكم } . والتجارة نوعان : حلال يسمى في الشرع بيعا وحرام يسمى ربا , كل واحد منهما تجارة , فإن الله أخبر عن الكفرة إنكارهم الفرق بين البيع والربا عقلا , فقال عز وجل : { ذلك بأنهم قالوا إنما البيع مثل الربا } , ثم فرق بينهما في الحل والحرمة بقوله تعالى : { وأحل الله البيع وحرم الربا } ; فعرفنا أن كل واحد منهما تجارة وأن الحلال الجائز منها بيع شرعا . بعث رسول الله صلى الله عليه وسلم والناس يتعاملونه فأقرهم عليه .

لاحظ ما لونه بالأحمر وتحته خط
    آخر تعديل بواسطة بن سليمان ، 29-06-2008 الساعة 08:25 PM

الصورة الرمزية heroo
    heroo غير متواجد حالياً بطل دوري أبطال التحليل (4)

العدو اللدود لاى مضارب عربى هو الطمع فياريت الكل يبعد عن الطمع هيكون من السعداء فى هذا المجال باذن الله

الصورة الرمزية msalah5000
    msalah5000 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

دى فعلا تبقى كارثة لو الفوركس انتشر اكتر من كدة واتعرف للناس كلها كدة يبقى فلوس العرب كلها هتضيع وتبقى كارثة بمعنى الكلمة تخيلو لو كل فرد عربى ومسلم عرف الفوركس وخسر كل فلوسة كل فرد وانا حاسس ان الفوركس دة هيتعرف جدا وهتبقى حاجة عادية فى يوم من الايام تخيلو لو المال العربى كلة ضاع والاقتصاد العربى اتدمر بسبب الفوركس تبقى النتيجة اية ...اكيد مصيبة... اللهم ارفع عنا البلاء واذا كان الفوؤركس وهم وقمار فاصرفه عنا يا رب العالمين

صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة