صفحة 543 من 883 الأولىالأولى ... 43443493533537538539540541542543544545546547548549553593643 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 8,131 إلى 8,145 من 13243
    الصورة الرمزية moftah
    moftah غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: هذه طريقتي يا مراقب

السلام عليكم
    ارجو من الاخ المشرف بعد أذن جميع المشاركين أن يتم تنقيح كل الصفحات لانه كثرة عدد الصفحات للمستجد الذي يريد ان يتعلم يمل منها وخاصة توجد مواضيع خارج الطريقة وشكاوي وردود من بعض تزيد الطين بله وارجو ان تكون كل المواضيع في لب الطريقة في المستقبل ان شاء الله.
    مع تحياتي للجميع

الصورة الرمزية ابو حسن
    ابو حسن غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Rona مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته:

أهلا وسهلا بك أخى الكريم فراس:

اخبارك ايه؟

اشكرك على موافقتك على فكرة التبسيط وعدم التعقيد...

عايزة اوضحلك كام نقطة:

اولا انا مش صاحبة الطريقة والموضوع ورأيى ان بلاش ندخل تطورات ده يعتبر رأيى شخصى ومش لزام على كل المتابعين انهم يعملوه .. ده مجرد راي وتفكير بصوت مسموع مع بقية الاخوة ومفتوح للمناقشة ممكن يكون فيه وجهة نظر افضل ونتناقش فيها ونصل لنتيجة احسن ...

ثانيا: عايزين ناخد بالنا ونفرق بين حاجه مهمه جدا بين الطريقة وشكلها المشروح والمعتمد العمل عليه فى الورشة هنا ...
    وبين طريقة تحليل كل متاجر للشارت بتاعه وتعامله معاه بمعنى
    ان الطريقة حاليا فى الورشة وحسب توجيهات الزعيم بتعتمد على تحديد الترند وكسر الترند مع القمة او القاع شرط الدخول .. اى اضافات او انتقاصات عن الرأى ده بترجع للمتاجر نفسه واذا حدث منه اضافات بيكون هو المسؤل عنها وليس صاحب الطريقة..

ثالثا: انت تؤمر أخى فراس وعمرنا ماتدايقنا من نقاش او سؤاال او استفسار احنا هنا عشان كلنا نساند بعض ونخدم بعض فى مثل عندنا فى مصر الايد لوحدها ماتسقفش وايد على ايد تساعد واذا ماكنا احنا كأخوة وعرب هنقف جنب بعض ونساعد بعض مين هيساعدنا على السوق الخطير اللى احنا فيه ده

بالنسبة لشارتاتك انا القيت عليهم نظرة وكله سليم 100% ماشاء الله ماعادا أختلف معاك فى الترند الديلى فهو ضعيف لان مفيش ارتكازات جيدة له وفى رايى لا يعتمد عليه كترند مكسور ...

عايزة اقولك نقطة مهمه : اللى انت عامله ده وتحليلك للشارتات الكبيرة والصغيرة وربطهم مع بعض ده أحلى وأقوى حاجه ممكن تعملها عشان تفهم سلوك العملة وتعرف لو وقفت فى مكان وقفت ليه وبعديه هتروح فين
    بارك الله فيكي يا اختنا الكريمه والغاليه والله علينا كلنا:
    شرحك بالشكل المرتب ما شاء الله وصل مشكوره على التشجيع وانا والله فعلاً اشعر بالاطمئنان لما لما تقوليلي انه صح وحاستمر بطرح الاسئله ان شاء الله ما دام رحبتي.
    بس عشان نكون فاهمين على بعض..انا اقصد بالتطوير مش الي صاحب الطريقه حكى عنه لانه هو صاحبها ومبتكرها وهو مشكور دل اخوتو عليها وحسب رايي هو ما زاد مؤشرات او شئ جديد ومعقد انما يعني وحسب فهمي وخاصةً اخر تطوير الي يتعلق بالستوب والصفقه المعاكسه ممتاز..
    انما باستخدام مؤشرات واشياء اخرى اصلاً انا مش عارف اسمها ايه كيف حعرف استخدامها..التي ممكن تكون مفيده جداً جداً.. انا وجهة نظري (مبتدأ جدا جداً) انه مثلاً لو في عضو شاف حاجه جديده (مؤشر او خلافه) يجربو لفتره ولو كانت نتائجه تدعم الطريقه الي انا شايف مفيش حاجه ناقصه, يبقى يقدموا ويشرح عنه ..
    ومحمد كمان اختصر الموضوع وحكى الزبده. وانا يهمني رايك وافهمك انت قصدك عن التطوير بتاع الاستوب والصفقه المعاكسه؟ ولا عن اشياء ثانيه.
    ومرفق شارت الديلي
    سامحوني اطلت عليكم
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 5.png‏  
    آخر تعديل بواسطة ابو حسن ، 27-01-2008 الساعة 11:32 PM

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moftah مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    ارجو من الاخ المشرف بعد أذن جميع المشاركين أن يتم تنقيح كل الصفحات لانه كثرة عدد الصفحات للمستجد الذي يريد ان يتعلم يمل منها وخاصة توجد مواضيع خارج الطريقة وشكاوي وردود من بعض تزيد الطين بله وارجو ان تكون كل المواضيع في لب الطريقة في المستقبل ان شاء الله.
    مع تحياتي للجميع
    وعليكم السلام
    المشاركات الاولى بها الشرح كامل وبملف pdf كمان والصفحات ماهى الا تبادل اراء وفرصة على الهواء واى تعديل فى الطريقة بيكون فى اول صفحة ان شاء الله

الصورة الرمزية ابو حسن

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحرر الصحفي مشاهدة المشاركة
    بارك فيك اخي ابو حسن

ممكن اعرف الشركة اللي بتداول بها

اخوك مستجد

وسحب المال منها سهل والا
    هلا اخي
    وانا مثلي مثلك جديد
    لكن افكر في شركة فكسول ان شاء الله

الصورة الرمزية رانيا وجدي
    رانيا وجدي غير متواجد حالياً متـــداول بلاتـيـــــني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو حسن مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيكي يا اختنا الكريمه والغاليه والله علينا كلنا:

شرحك بالشكل المرتب ما شاء الله وصل مشكوره على التشجيع وانا والله فعلاً اشعر بالاطمئنان لما لما تقوليلي انه صح وحاستمر بطرح الاسئله ان شاء الله ما دام رحبتي.
    بس عشان نكون فاهمين على بعض..انا اقصد بالتطوير مش الي صاحب الطريقه حكى عنه لانه هو صاحبها ومبتكرها وهو مشكور دل اخوتو عليها وحسب رايي هو ما زاد مؤشرات او شئ جديد ومعقد انما يعني وحسب فهمي وخاصةً اخر تطوير الي يتعلق بالستوب والصفقه المعاكسه ممتاز..
    انما باستخدام مؤشرات واشياء اخرى اصلاً انا مش عارف اسمها ايه كيف حعرف استخدامها..التي ممكن تكون مفيده جداً جداً.. انا وجهة نظري (مبتدأ جدا جداً) انه مثلاً لو في عضو شاف حاجه جديده (مؤشر او خلافه) يجربو لفتره ولو كانت نتائجه تدعم الطريقه الي انا شايف مفيش حاجه ناقصه, يبقى يقدموا ويشرح عنه ..
    ومحمد كمان اختصر الموضوع وحكى الزبده. وانا يهمني رايك وافهمك انت قصدك عن التطوير بتاع الاستوب والصفقه المعاكسه؟ ولا عن اشياء ثانيه.
    سامحوني اطلت عليكم
    اهلا وسهلا أخى فراس:

بالنسبة للتطوير الاخير اللى اضافه فادى زعيمنا انا اوافقه الرأى 100% واعتبره تطوير اكثر من رائع وملاحظة منتهى الخطورة ماشاء الله
    واذا لاحظنا التطوير هنا مكانش فى صميم الطريقة واضافة شروط جديدة مجرد تعديل لانقاص الستوب لا قدر الله وتعويضه بشكل فورى بعكس العملية فى الحال عند ضرب الوقف ...

حديثى عن التطوير اللى هيعقد الطريقة باضافه شروط جديدة للدخول لان مع الوقت هتلاقى اشياء وعوائق كثيرة فى الطريق ولو فضلت قاعد تنتظر كسر كل عائق هتلاقى الهدف خلص ومش هتدخل ...

ورأيى ان نخلى الامور بسيطة قدر الامكان وكل متاجر بيكون له أسلوبه اللى بيستشف بيه الطريق والعوائق اللى ممكن تكون أمامه

مش هنكر أنا فى الفترة الاخيره بدأت اعتمد استخدام الفيبوناتشى لتحديد نقاط الخروج والاهداف وبطمئن جدا لما بلاقى فيبو مع القمة ويتكسر معاها بحس انه ان شاء الله الدخول أمن بشكل كبير
    ولكن لا استخدم الفيبو كعائق فى طريقى لان فى اغلب الامور بيتم كسره مع القمة او القاع

وممكن تلاقى متابع اخر بيستخدم مثلا خطوط كماريلا او ميورى ماث كعوائق فى الطريق ويرتاح بكسرها

ومتاجر ثالث بيستخدم الترندات زى مااضفنا مؤخرا

ومتاجر رابع بيستخدم النماذج

لو حاولنا نضيف كل المؤشرات والدعوم والمقاومات هتلاقى الشارت بقى كله ألوان واصبح الدخول صعب جدا لانك كل ماهتتخطى عائق هتلاقى عائق غيره ...

ولو كانت الامور تسير بهذا الشكل أفضل مكانش بقى فيه استراتيجيات متنوعة كان بقى فيه استراتيجية واحده متبعه فى السوق وهى اضافة كل مؤشرات الدعم والمقاومة فى الشارت ونقعد نستنى كسرهم كلهم سوا عشان ندخل
    لو هو ده الصح

فاقتراحى كان التبسيط والالتزام بالطريقة فى شكلها المبسط والتوكل على الله والدخول عليها والحمد لله الطريقة نتائجها ممتازة جدا جدا بدون اى اضافات

وعندنا بعد الاضافة الاخيرة للزعيم اصبح الستوب لا قدر الله بيمثل فرصة دخول جديدة يعنى اصبحت نسبة الخسارة اقل كثير ان لم تكن معدومة لانك بتدخل عالصفقة وعندك حل لكلا الاتجاهين اذا صعد هتصعد واذا هبط هتهبط معه والسوق ليس له اتجاه ثالث غيرهم ...

اتمنى تكون وضحت فكرتى واوضح انها مجرد تفكير بصوت عالى لتحقيق افضل النتائج ...

توقيع العضو
    متداول ومحلل محترف للأسواق المالية أسهم وعملات منذ 2006

الصورة الرمزية moftah

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير صيام مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام

المشاركات الاولى بها الشرح كامل وبملف pdf كمان والصفحات ماهى الا تبادل اراء وفرصة على الهواء واى تعديل فى الطريقة بيكون فى اول صفحة ان شاء الله
    لزيادة توضيح راي الشخصي اخي سمير في داخل هذه الصفحات يوجد الكثير والمفيد للطريقة وتساعد المبتدي والجميع للاستعانة بها في بعض الحالات.
    علي العموم من حرصي علي هذه الطريقة الجميلة طلبت تنقيح الصفحات والراي الاخير لكم وللمشاركين.

الصورة الرمزية رانيا وجدي
    رانيا وجدي غير متواجد حالياً متـــداول بلاتـيـــــني

لزيادة توضيح راي الشخصي اخي سمير في داخل هذه الصفحات يوجد الكثير والمفيد للطريقة وتساعد المبتدي والجميع للاستعانة بها في بعض الحالات.
    علي العموم من حرصي علي هذه الطريقة الجميلة طلبت تنقيح الصفحات والراي الاخير لكم وللمشاركين.

السلام عليكم:

أهلا وسهلا بك أخى الكريم معنا:

نشكر لك حرصك على الطريقة وعلى الافادة للجميع...

مثلما اوضح الأخ الكريم أ.سمير ان الطريقة كما هى موضحة بالصفحة الاولى واى اضافات جديدة سوف يتم اضافتها للصفحة الاولى ان شاء الله

وبالنسبة لبقية الصفحات فهى تطبيق عملى للطريقة والدخول والخروج ليس الا وبصفة عامة دائما بننصح الاخوان الجدد بقراءة الصفحة الاولى فقط واذا كان هناك اى استفسار يتم طرحه فى الموضوع ونقوم باجابته فورا ولا نتأخر فى تقديم اى توضيح او استفسار حتى لو كان خارج عن الطريقة ..

تحياتى وتقديرى لك وأهلا وسهلا بك أخى الكريم معنا وننتظر مشاركاتك المثمرة معنا
    توقيع العضو
    متداول ومحلل محترف للأسواق المالية أسهم وعملات منذ 2006

الصورة الرمزية moftah

السلام عليكم:

أهلا وسهلا بك أخى الكريم معنا:

نشكر لك حرصك على الطريقة وعلى الافادة للجميع...

مثلما اوضح الأخ الكريم أ.سمير ان الطريقة كما هى موضحة بالصفحة الاولى واى اضافات جديدة سوف يتم اضافتها للصفحة الاولى ان شاء الله

وبالنسبة لبقية الصفحات فهى تطبيق عملى للطريقة والدخول والخروج ليس الا وبصفة عامة دائما بننصح الاخوان الجدد بقراءة الصفحة الاولى فقط واذا كان هناك اى استفسار يتم طرحه فى الموضوع ونقوم باجابته فورا ولا نتأخر فى تقديم اى توضيح او استفسار حتى لو كان خارج عن الطريقة ..

تحياتى وتقديرى لك وأهلا وسهلا بك أخى الكريم معنا وننتظر مشاركاتك المثمرة معنا
    شكرا لكي اختي الكريمة علي ردك ونتمني ان نتعاون لما فيه الخير للجميع

الصورة الرمزية MYounis
    MYounis غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    وانشاء الله ما نعرف هالأسبوع
    الستوب لوز

الصورة الرمزية MYounis
    MYounis غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

آخر تعديل بواسطة سمير صيام ، 28-01-2008 الساعة 12:34 AM

الصورة الرمزية ابو حسن

اهلا وسهلا أخى فراس:

بالنسبة للتطوير الاخير اللى اضافه فادى زعيمنا انا اوافقه الرأى 100% واعتبره تطوير اكثر من رائع وملاحظة منتهى الخطورة ماشاء الله
    واذا لاحظنا التطوير هنا مكانش فى صميم الطريقة واضافة شروط جديدة مجرد تعديل لانقاص الستوب لا قدر الله وتعويضه بشكل فورى بعكس العملية فى الحال عند ضرب الوقف ...

حديثى عن التطوير اللى هيعقد الطريقة باضافه شروط جديدة للدخول لان مع الوقت هتلاقى اشياء وعوائق كثيرة فى الطريق ولو فضلت قاعد تنتظر كسر كل عائق هتلاقى الهدف خلص ومش هتدخل ...

ورأيى ان نخلى الامور بسيطة قدر الامكان وكل متاجر بيكون له أسلوبه اللى بيستشف بيه الطريق والعوائق اللى ممكن تكون أمامه

مش هنكر أنا فى الفترة الاخيره بدأت اعتمد استخدام الفيبوناتشى لتحديد نقاط الخروج والاهداف وبطمئن جدا لما بلاقى فيبو مع القمة ويتكسر معاها بحس انه ان شاء الله الدخول أمن بشكل كبير
    ولكن لا استخدم الفيبو كعائق فى طريقى لان فى اغلب الامور بيتم كسره مع القمة او القاع

وممكن تلاقى متابع اخر بيستخدم مثلا خطوط كماريلا او ميورى ماث كعوائق فى الطريق ويرتاح بكسرها

ومتاجر ثالث بيستخدم الترندات زى مااضفنا مؤخرا

ومتاجر رابع بيستخدم النماذج

لو حاولنا نضيف كل المؤشرات والدعوم والمقاومات هتلاقى الشارت بقى كله ألوان واصبح الدخول صعب جدا لانك كل ماهتتخطى عائق هتلاقى عائق غيره ...

ولو كانت الامور تسير بهذا الشكل أفضل مكانش بقى فيه استراتيجيات متنوعة كان بقى فيه استراتيجية واحده متبعه فى السوق وهى اضافة كل مؤشرات الدعم والمقاومة فى الشارت ونقعد نستنى كسرهم كلهم سوا عشان ندخل
    لو هو ده الصح

فاقتراحى كان التبسيط والالتزام بالطريقة فى شكلها المبسط والتوكل على الله والدخول عليها والحمد لله الطريقة نتائجها ممتازة جدا جدا بدون اى اضافات

وعندنا بعد الاضافة الاخيرة للزعيم اصبح الستوب لا قدر الله بيمثل فرصة دخول جديدة يعنى اصبحت نسبة الخسارة اقل كثير ان لم تكن معدومة لانك بتدخل عالصفقة وعندك حل لكلا الاتجاهين اذا صعد هتصعد واذا هبط هتهبط معه والسوق ليس له اتجاه ثالث غيرهم ...

اتمنى تكون وضحت فكرتى واوضح انها مجرد تفكير بصوت عالى لتحقيق افضل النتائج ...

اختي رونا ما شاءالله على شرحك الذي يدل على الفهم
    ما شاء الله لا قوة الا بالله..
    لا زياده وانا متفق معك تماماً بل وانت اوضحت الفكره ..
    بالنسبه للفيبوناتشي واعتقد هي سهله طبعاً انت بترسميها على الاربع ساعات؟صحيح؟ وانا عاوز نصيحتك؟ استعملها يعني فقط للاسئناس؟ ولا اطنشها بتاتً وطبعاً انا بسالك من خبرتك؟

الصورة الرمزية فادي كفوف
    فادي كفوف غير متواجد حالياً عضو نشيط

ايو جميلة وحينحصر المجنون وسوف ينطبق عليه المثل
    ( مثل المنشار طالع واكل نازل واكل )
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناشئ مشاهدة المشاركة
    مبروووووووووووووووووووووووووووك

3/0
    مبروك يا معلم

بس ايش هالزيطة دي كلها

اعذوروني بهالكلمة

انتم فايزين على السودان

امال لو فايزين على الاردن كنتو عملتو ايه

نقطة مهمة فعلا يافادى وهى برضه نقدر نقول فى نفس الوقت لو كسر هاى ى يوم او لو اى يوم والرجوع اليه مرة اخرى نفس الحال

صحيح يا باشا
    نفس الموضوع

ماشاء الله عليك يازعيمنا ...

فعلا الكبير كبير

والنص نص نعكس العملية من بيع لشرا والشرا بيع

ماشاء الله تطوير جميل وفى محله واتفق معاك فيه جداا وهيعوضنا كتير لا قدر االله لو ضرب اى ستوب

يسلمو الايادى

ربنا مايحرمنا توضيحاتك ومداخلاتك المفيدة يارب
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو حسن مشاهدة المشاركة
    وصلت يا زعيم ..وصلت الحمد لله وما شاء الله عليك....مبدع مبدع مبدع

ايوه كده من الاول..الحمد لله ..وجاري الدراسه ان شاء الله..والان بدأت تدخل الدماغ كويس...طيب انا بشوف مشاركات باستعمل الفايبو اكسبانشن...نطنشه حالياً؟ ونستعمل الاساسي؟

الزيك يا سامح يا حبيبي..اهو انا وياك مبتدئين مع بعض وان شاء الله نتقنها..وهما الزعماء ما شاء الله مش مقصرين.

ما شاء الله......فعلاً تطوير رائع..مبدع يا زعيمنا

ان شاء الله يا رب توخذو بيدنا ونتعلم..بارك الله فيكم والى الامام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خيال2008 مشاهدة المشاركة
    اللى سماك زعيم ماكذب
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خيال2008 مشاهدة المشاركة

لقب زعيم شوى عليك أنت الأمبراطور (مجنن المجنون)

خلاص من اليوم و رايح صايدينة صايدينة

على ها التطوير بالأستراتيجية و اللة يافادي ماخليت لنا شى

المليون و أخذتة أن شاء اللة و البيرق و خطفتة

بس تستاهل و لايهون ناشئ و رونا و بشير و سبايدرمان حبيب فيصل ولدي وكل عضو فى هالورشة الرائعة

شباب أعذروني أذا نسيت أحد و اللة كلكم على رأسى

بس أعضاء مجلس الأدارة مانقدر ننسي منهم أحد

الوعد الأثنين يا المجنون أن شاء اللة

دمتم نكل ود و محبة

تسلم يا غوالي على المجاملة اللطيفة دي

بس زودوتها شوي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو كريم_2007 مشاهدة المشاركة

صباح الخير

شغالين من وراي يا عيب الشوم حد يعملي رنة على الجوال مسة كول مسزز طبعا هادا انجليزي بس تبعي انا
    بالنسبة للتطور بالطريقة هل المقصد الدخول باوردر شراء واوردر بيع والي بكون متجه نحو الهدف هو الي بنتركه وبنلغي الاوردر التاني
    يا خوفي اكون بحكي بالشرق والزعيم بالغرب

صبح صبح يا زعيم ممكن تشرحلي التطور وفق نقاط دخول ونقاط الستوب ونقاط الهدف بالارقام على الشكل التالي

مثلا
    شراء 213.69
    ستوب 211.50
    للتوضيح وليس جعلها توصية
    وكيفية الصفقة العكسية كذلك بمثلا مكتوب اما الشارت انا شفته بس انا بدي اياك تكتبه كالمثل اعلاه للتوضيح

واذا وجعك راسك مش مشكلة بتشرحها يوم تاني واذا كنت اليوم التاني مش فاضي مش مشكلة يوم تالت بعد اليوم التالت رح افهم وحدي ما المقصود من عدم الرد

تحياتي يا زعيم
    ومبروك لمصر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SamehKing مشاهدة المشاركة
    صباح الفل على الكل, وتسلم يا فادى يا مجدد , الاجتهاد فعلا مطلوب جدا لاى طريقه او ستراتيجيه متبعه
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SamehKing مشاهدة المشاركة

حبيبى يا فراس, ازيك؟ يا رب تكون بخير وبصحه وعافيه, انا معاك, الجماعه مش مقصرين ابدا بالعكس كتر الف خيرهم ممتازين, وقلما نجد اناس يساعدون ويأخذون بأيدى الاقل خبره.
    كمان ان مع الاخت رونا, لما قالت افضل شىء البساطه وعدم دربكة المواضيع ووضع العراقيل عشان نبسطها على نفسنا ومنعقدهاش, كلام سليم , بس من المهم برده ان الواحد (خاصة الجديد على الفوركس) يكون عارف وفاهم ليه مثلا لم يحدث كسر كامل وحدوث ارتدادات , ومنكنش قاعدين طرابيش يعنى ويالا كسر كسر ما كسر ما كسر , مهم نفهم برده, مع وضع البساطه فى التحليل فى الاعتبار برده.
    يعنى بالمختصر, بساطه فى التعامل مع معطيات الشارت قدر الامكان, مع المام وادراك للى بيحصل.

هلا بسموحة
    وتسلم يا باشا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سهم9 مشاهدة المشاركة
    طلب من الاخوة الاعزاء
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سهم9 مشاهدة المشاركة

هل يمكن وضع الاضافات والمستجدات على الطريقة في الصفحة الاولى التي شرحت بها الطريقة الرئيسة حتى لا يكون هناك لخبطه للجدد وللذين يعملون على الطريقة من هناءhttps://forum.arabictrader.com/t34816.html
    وشكراااااا لكل من شارك وتابع الطريقة حتى وصلت الى ما وصلت اليه وخاصة الاخ فادي صاحبها ولن اذكر باقي الاسماء حتى لا انسى احد لاءن الكل يستحق الشكر على مايقدم

اهلا اخوي سهم
    وشكرا لك

الرجاء القراءة بتركيز

لانني اخطأت فهم المقصود بالامس

الرجاء القراءة بتركيز .. والفكرة بسيطة .. وانتبهوا ..

سمضع استوب عادي كالطريقة بأول صفحة .. ولكن لو حدث اغلاق تحت/ فوق شمعة الكسر سنخرج عند الاغلاق ونقلب العلملية

اقرأوا الاقتباس وهذه هي الشارتات التوضيحية

فكرة بسيطة جدا أعتقد واضحة للجميع .. حد عنده مشاكل ؟

صحيح يا معلم
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Magic مشاهدة المشاركة
    ماشاء الله عليك يا فادي الله يزيد ويبارك
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Magic مشاهدة المشاركة

أذا ممكن تضيف أي تعديلات في ملف للأستراتيجية أو في الصفحة الأولى ليسهل مراجعتها

وشكراً

تسلم يا باشا

كلنا ينصحح ياباشا وانت معانا ولا انت ناوى تزوغ

هو يقدر يزوغ

دة يتحول للتحقيق على طول

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:

صبح صبح ياسامح باشا

اخبارك ايه ؟

أشكرك ياسامح على اتفاقك على نقطة التبسيط وعدم التعقيد ... حابة بس أوضحلك نقطة مش معنى بنتكلم عن عدم تعقيد الطريقة يبقى الجديد على السوق مش لازم يتعلم غيرها لا طبعا ده اكبر غلط فى الدنيا انك تمسك فى حاجه ومتحاولش تطور علمك وخبرتك وطبعا لازم تحاول تعرف أكتر لو السعر ارتد من نقطة ارتد ليه وازاى ورايح على فين ده شىء مهم أكيد وكلنا هنفضل نتعلم كل يوم جديد من خبرتنا وممارستنا مع الشارت هتكتشف حاجات جديدة وتتعلم حاجات جديدة وتلاقى ناس بتلفت نظرك لنقط مفيدة جدا انت مكونتش شايفها ..

انا أقصد الطريقة نفسها بلاش نفضل نحط فى عوائق عشان نقلل ضرب الستوب لا قدر الله لان اول طريق الفشل هو طريق الاضافات والتعقيدات على اساس الطريقة كلنا نفسنا ف الاستراتيجية الكاملة اللى مفيهاش ضرب ستوب أبدا وده شىء مستحيييل مفيش استراتيجية او طريقة فيهاش ضرب ستوب امال بنعمل ادارة لراس المال وتالمخاطر عشان ايه؟ واخترعو الستوب لوز ليه فى برامج التداول الستوب ده شر لابد منه والذكاء انه يكون فى مكان لو اتضرب نفهم ان الاتجاه اتغير عن دخولنا ونبدأ نفكر فى الاتجاه الجديد ازاى نستغله وندخل معاه ...

خلاصة القول قصدى كان بلاش نحاول نخليها استراتيجية كاملة الكمال لله وحده ... المهم تكون قوية وأرباحها اكبر من اى خسائر لا قدر الله ...

تحياتى وتقديرى ليك ياسامح وأحييك جدا على وجهة نظرك انك عايز تعرف لما فعل بيحصل على الشارت ايه بيكون سببه وليه وازاى لان ده بجد أحسن تفكير هيوصلك للنجاح ان شاء الله فيه ناس كتير فى سوق الفوريكس مش بتفكر كده زيك ... كل المهم انها هتدخل دلوقتى تلم نقط مش مهم بقى جت ازاى ولا لو السوق قلب يبقى قلب بسبب ايه ...

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفقير الى الله مشاهدة المشاركة
    هو فاضل حاجه تانيه يا محمد ...................
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفقير الى الله مشاهدة المشاركة

هو فاضل اليوت والنماذج ..........

ربنا يوفقك يا ابو حميد

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته:

أهلا وسهلا بك أخى الكريم فراس:

اخبارك ايه؟

اشكرك على موافقتك على فكرة التبسيط وعدم التعقيد...

عايزة اوضحلك كام نقطة:

اولا انا مش صاحبة الطريقة والموضوع ورأيى ان بلاش ندخل تطورات ده يعتبر رأيى شخصى ومش لزام على كل المتابعين انهم يعملوه .. ده مجرد راي وتفكير بصوت مسموع مع بقية الاخوة ومفتوح للمناقشة ممكن يكون فيه وجهة نظر افضل ونتناقش فيها ونصل لنتيجة احسن ...

ثانيا: عايزين ناخد بالنا ونفرق بين حاجه مهمه جدا بين الطريقة وشكلها المشروح والمعتمد العمل عليه فى الورشة هنا ...

وبين طريقة تحليل كل متاجر للشارت بتاعه وتعامله معاه بمعنى
    ان الطريقة حاليا فى الورشة وحسب توجيهات الزعيم بتعتمد على تحديد الترند وكسر الترند مع القمة او القاع شرط الدخول .. اى اضافات او انتقاصات عن الرأى ده بترجع للمتاجر نفسه واذا حدث منه اضافات بيكون هو المسؤل عنها وليس صاحب الطريقة..

ثالثا: انت تؤمر أخى فراس وعمرنا ماتدايقنا من نقاش او سؤاال او استفسار احنا هنا عشان كلنا نساند بعض ونخدم بعض فى مثل عندنا فى مصر الايد لوحدها ماتسقفش وايد على ايد تساعد واذا ماكنا احنا كأخوة وعرب هنقف جنب بعض ونساعد بعض مين هيساعدنا على السوق الخطير اللى احنا فيه ده

بالنسبة لشارتاتك انا القيت عليهم نظرة وكله سليم 100% ماشاء الله ماعادا أختلف معاك فى الترند الديلى فهو ضعيف لان مفيش ارتكازات جيدة له وفى رايى لا يعتمد عليه كترند مكسور ...

عايزة اقولك نقطة مهمه : اللى انت عامله ده وتحليلك للشارتات الكبيرة والصغيرة وربطهم مع بعض ده أحلى وأقوى حاجه ممكن تعملها عشان تفهم سلوك العملة وتعرف لو وقفت فى مكان وقفت ليه وبعديه هتروح فين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MYounis مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وانشاء الله ما نعرف هالأسبوع

الستوب لوز

هلا عبدالله
    ان شاء الله

آخر تعديل بواسطة سمير صيام ، 28-01-2008 الساعة 12:51 AM
    توقيع العضو
    المعرف السابق "مشروع مليونير"

الصورة الرمزية فادي كفوف
    فادي كفوف غير متواجد حالياً عضو نشيط

الان الطريقة الجديدة سوف تخفف علينا العبىء من عدة نواحي
    اولا : تخفيف الاستوب
    وثانيا : ستجعلنا ندخل في جميع الفرص دون الخوف من الارتداد علينا حتى وان كان امامه عوائق

اكيد انتم جربتم هذه الطريقة الجديدة على ايام سابقة على الشارت و وجدتم فاعليتها

يبقى ان نتدرب عليها قليلا وان تكون سرعة البديهة حاضرة في اغلاق عقود وفتح عقود معاكسة بسرعة

سنتناقش في هذه التطويرات اكثر وسنتعمق في حيثيتها مع انه واضح ان الجميع استوعب فكرتها

توقيع العضو
    المعرف السابق "مشروع مليونير"

الصورة الرمزية mbring
    mbring غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شكرا فادي على الشرح
    واكثر شيء عجبني واهم كلمه هي --
    حيثياتها ---

الصورة الرمزية I am Mohammad
    I am Mohammad غير متواجد حالياً موقوف

بسم الله