صفحة 542 من 883 الأولىالأولى ... 42442492532536537538539540541542543544545546547548552592642 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 8,116 إلى 8,130 من 13243
    الصورة الرمزية I am Mohammad
    I am Mohammad غير متواجد حالياً موقوف

افتراضي رد: هذه طريقتي يا مراقب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشروع مليونير مشاهدة المشاركة
    تطورات مهمة في الطريقة

لقد وجدت طريقة فعالة اكثر في وضع الاستوب وستشعرك بالراحة والطمأنينة وستقلل الاستوب بشكل كبير
    فبدلا من ان يكون اعتمادنا على القيعان والقمم في وضع الاستوب سيكون الاستوب كالتالي :

اعتمادنا سيكون على شمعة الكسر

فعندما ندخل على قمة شراء فان الاستوب سيكون باغلاق اي شمعة اسفل شمعة الكسر ونقوم بعكس العملية الى بيع بمجرد الاغلاق

والعكس في حالة الدخول في قاع

هناك بعض الحالات التي يكون فيها شمعة الاغلاق اسفل شمعة الكسر كبير وسنعالج هذا الامر

والامثله ادناه ستوضح ما اقصد
    الرجاء القراءة بتركيز

لانني اخطأت فهم المقصود بالامس

الرجاء القراءة بتركيز .. والفكرة بسيطة .. وانتبهوا ..

سمضع استوب عادي كالطريقة بأول صفحة .. ولكن لو حدث اغلاق تحت/ فوق شمعة الكسر سنخرج عند الاغلاق ونقلب العلملية

اقرأوا الاقتباس وهذه هي الشارتات التوضيحية

فكرة بسيطة جدا أعتقد واضحة للجميع .. حد عنده مشاكل ؟
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.GIF‏   2.GIF‏   3.GIF‏  

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو كريم_2007 مشاهدة المشاركة
    صباح الخير

شغالين من وراي يا عيب الشوم حد يعملي رنة على الجوال مسة كول مسزز طبعا هادا انجليزي بس تبعي انا
    بالنسبة للتطور بالطريقة هل المقصد الدخول باوردر شراء واوردر بيع والي بكون متجه نحو الهدف هو الي بنتركه وبنلغي الاوردر التاني
    يا خوفي اكون بحكي بالشرق والزعيم بالغرب

صبح صبح يا زعيم ممكن تشرحلي التطور وفق نقاط دخول ونقاط الستوب ونقاط الهدف بالارقام على الشكل التالي
    مثلا
    شراء 213.69
    ستوب 211.50
    للتوضيح وليس جعلها توصية
    وكيفية الصفقة العكسية كذلك بمثلا مكتوب اما الشارت انا شفته بس انا بدي اياك تكتبه كالمثل اعلاه للتوضيح

واذا وجعك راسك مش مشكلة بتشرحها يوم تاني واذا كنت اليوم التاني مش فاضي مش مشكلة يوم تالت بعد اليوم التالت رح افهم وحدي ما المقصود من عدم الرد

تحياتي يا زعيم

ومبروك لمصر

الله يبارك فيك يا أبوكريم

مبروك لمصر وتهنئة خاصة الك بالفوز لانك من الناس المغرمين بالكورة

انا مش مغرم كورة بس امنيتي ان احضر مبارة في مصر على ستاد القاهرة بين الزمالك والاهلي ويربح الزمالك 6-صفر

صورة مين الي بالمرفق صورتك؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دا روبين فان بيرسي

هولندي يلعب في الارسنال الانجليزي

بس حريف و تمام

تحية كل التحية من الشعب الفلسطيني معطرة بالحب والوفاء لهذا اللاعب

اتمنى ان يكون ناشى اهلاوي علشان ما يزعل

اهلاوي يا باشا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Pairs_Hunter مشاهدة المشاركة
    وكفلسطيني أيضا أقول ما أعظمك أيها الشعب المصري!
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Pairs_Hunter مشاهدة المشاركة

من عندك تحرر الأقصى زمن صلاح الدين ومن عندك ستنهض هذه الأمة

وأنا أهلاوي مع إني كنت زملكاوي في السابق

دا أقل من الواجب .. بالفعل أقل من الواجب بكثييييييييير وخطوة متأخرة كمان ..
    الله يفك الأزمات وينصرنا ان شاء الله

الصورة الرمزية Magic
    Magic غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشروع مليونير مشاهدة المشاركة
    تطورات مهمة في الطريقة

لقد وجدت طريقة فعالة اكثر في وضع الاستوب وستشعرك بالراحة والطمأنينة وستقلل الاستوب بشكل كبير
    فبدلا من ان يكون اعتمادنا على القيعان والقمم في وضع الاستوب سيكون الاستوب كالتالي :

اعتمادنا سيكون على شمعة الكسر

فعندما ندخل على قمة شراء فان الاستوب سيكون باغلاق اي شمعة اسفل شمعة الكسر ونقوم بعكس العملية الى بيع بمجرد الاغلاق

والعكس في حالة الدخول في قاع

هناك بعض الحالات التي يكون فيها شمعة الاغلاق اسفل شمعة الكسر كبير وسنعالج هذا الامر

والامثله ادناه ستوضح ما اقصد
    ماشاء الله عليك يا فادي الله يزيد ويبارك

أذا ممكن تضيف أي تعديلات في ملف للأستراتيجية أو في الصفحة الأولى ليسهل مراجعتها

وشكراً

أرجو من الشباب عدم وضع أي تحليلات

اللهم فقط : قمم وقيعان الساعة

خطوط ترند وقنوات كل الفريمات

ممكن : للاستنارة فقط : كشف قمم وقيعان (دعم ومقاومة) فريم ال4ساعات

فقط

فقط

فقط

وعدم التعقيد

وعدم ذكر أي شئ خارجي من مؤشرات وخلافه

لان الشباب الجدد سيرتبكون

ok
    ?

وأرجو من كل المتابعين الصامتين

ممن اتقنوا طريقة العمل .. وهم كثر ماشاء الله

أن يشاركوا

بتصحيح الاخطاء ان وجدت وتوجيه الشباب

رجااااااااااااء

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناشئ مشاهدة المشاركة
    وأرجو من كل المتابعين الصامتين

ممن اتقنوا طريقة العمل .. وهم كثر ماشاء الله

أن يشاركوا

بتصحيح الاخطاء ان وجدت وتوجيه الشباب

رجااااااااااااء
    كلنا ينصحح ياباشا وانت معانا ولا انت ناوى تزوغ

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير صيام مشاهدة المشاركة
    كلنا ينصحح ياباشا وانت معانا ولا انت ناوى تزوغ

لا أبدا .. مفيش تزويغ ان شاء الله

الصورة الرمزية ابو حسن
    ابو حسن غير متواجد حالياً عضو نشيط

الرجاء القراءة بتركيز

لانني اخطأت فهم المقصود بالامس

الرجاء القراءة بتركيز .. والفكرة بسيطة .. وانتبهوا ..

سمضع استوب عادي كالطريقة بأول صفحة .. ولكن لو حدث اغلاق تحت/ فوق شمعة الكسر سنخرج عند الاغلاق ونقلب العلملية

اقرأوا الاقتباس وهذه هي الشارتات التوضيحية

فكرة بسيطة جدا أعتقد واضحة للجميع .. حد عنده مشاكل ؟
    انا والله هذا الي كنت افكر به
    يعني طلعت فاهم
    الحمد لله

الصورة الرمزية رانيا وجدي
    رانيا وجدي غير متواجد حالياً متـــداول بلاتـيـــــني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SamehKing مشاهدة المشاركة
    كمان ان مع الاخت رونا, لما قالت افضل شىء البساطه وعدم دربكة المواضيع ووضع العراقيل عشان نبسطها على نفسنا ومنعقدهاش, كلام سليم , بس من المهم برده ان الواحد (خاصة الجديد على الفوركس) يكون عارف وفاهم ليه مثلا لم يحدث كسر كامل وحدوث ارتدادات , ومنكنش قاعدين طرابيش يعنى ويالا كسر كسر ما كسر ما كسر , مهم نفهم برده, مع وضع البساطه فى التحليل فى الاعتبار برده.
    يعنى بالمختصر, بساطه فى التعامل مع معطيات الشارت قدر الامكان, مع المام وادراك للى بيحصل.
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:

صبح صبح ياسامح باشا

اخبارك ايه ؟

أشكرك ياسامح على اتفاقك على نقطة التبسيط وعدم التعقيد ... حابة بس أوضحلك نقطة مش معنى بنتكلم عن عدم تعقيد الطريقة يبقى الجديد على السوق مش لازم يتعلم غيرها لا طبعا ده اكبر غلط فى الدنيا انك تمسك فى حاجه ومتحاولش تطور علمك وخبرتك وطبعا لازم تحاول تعرف أكتر لو السعر ارتد من نقطة ارتد ليه وازاى ورايح على فين ده شىء مهم أكيد وكلنا هنفضل نتعلم كل يوم جديد من خبرتنا وممارستنا مع الشارت هتكتشف حاجات جديدة وتتعلم حاجات جديدة وتلاقى ناس بتلفت نظرك لنقط مفيدة جدا انت مكونتش شايفها ..

انا أقصد الطريقة نفسها بلاش نفضل نحط فى عوائق عشان نقلل ضرب الستوب لا قدر الله لان اول طريق الفشل هو طريق الاضافات والتعقيدات على اساس الطريقة كلنا نفسنا ف الاستراتيجية الكاملة اللى مفيهاش ضرب ستوب أبدا وده شىء مستحيييل مفيش استراتيجية او طريقة فيهاش ضرب ستوب امال بنعمل ادارة لراس المال وتالمخاطر عشان ايه؟ واخترعو الستوب لوز ليه فى برامج التداول الستوب ده شر لابد منه والذكاء انه يكون فى مكان لو اتضرب نفهم ان الاتجاه اتغير عن دخولنا ونبدأ نفكر فى الاتجاه الجديد ازاى نستغله وندخل معاه ...

خلاصة القول قصدى كان بلاش نحاول نخليها استراتيجية كاملة الكمال لله وحده ... المهم تكون قوية وأرباحها اكبر من اى خسائر لا قدر الله ...

تحياتى وتقديرى ليك ياسامح وأحييك جدا على وجهة نظرك انك عايز تعرف لما فعل بيحصل على الشارت ايه بيكون سببه وليه وازاى لان ده بجد أحسن تفكير هيوصلك للنجاح ان شاء الله فيه ناس كتير فى سوق الفوريكس مش بتفكر كده زيك ... كل المهم انها هتدخل دلوقتى تلم نقط مش مهم بقى جت ازاى ولا لو السوق قلب يبقى قلب بسبب ايه ...
    توقيع العضو
    متداول ومحلل محترف للأسواق المالية أسهم وعملات منذ 2006

أرجو من الشباب عدم وضع أي تحليلات

اللهم فقط : قمم وقيعان الساعة

خطوط ترند وقنوات كل الفريمات

ممكن : للاستنارة فقط : كشف قمم وقيعان (دعم ومقاومة) فريم ال4ساعات

فقط

فقط

فقط

وعدم التعقيد

وعدم ذكر أي شئ خارجي من مؤشرات وخلافه

لان الشباب الجدد سيرتبكون

ok
    ?
    هو فاضل حاجه تانيه يا محمد ...................

هو فاضل اليوت والنماذج ..........

ربنا يوفقك يا ابو حميد

الصورة الرمزية ابو حسن
    ابو حسن غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا قرات مشاركاتك يا اخت رونا..واخر مشاركه لمحمد..وفعلاً كمان انا موافق للراي..نخليها على بساطتها. مع الاخذ بعين الاعتبار انه هل هناك حاجه ماسه لتحليلات اخرى غير الدعوم ومقاومات والترندات وجوابكم لا اذاً لا حاجه لها وممكن فهمها بعدين يعني نطلع السلم اول باول.....المهم النتيجه النهائيه..والنتيجه النهائيه ما شاء الله..وان شاء الله تكون افضل من ممتازه مع التطوير الجديد
    وانا ارفقت شارتات ..واوافق سامح ورد رونا الرائع له ومن هذا الباب ارفقت الشارتات..لكي اتعلم..ويتعلم امثالي المبتدئون..ولو حد يضايق من هذه الاسئله هنا ..واقصد ان كان ذالك يتتناقض مع راي اختنا رونا, عادي بس يقلي ما في اي زعل ان حطرحهم في موضوع جديد
    اسبوع موفق علينا كلنا..ومع امنياتي بان يمون التطوير العبقري من العبقري ناجح ان شاء الله

مرفق الشارتات وعاوز تصليح بعد اذنكم

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.png‏   2.png‏   3.png‏   4.png‏  
    آخر تعديل بواسطة ابو حسن ، 27-01-2008 الساعة 08:57 PM

الصورة الرمزية SamehKing
    SamehKing غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Rona مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:

صبح صبح ياسامح باشا

اخبارك ايه ؟

أشكرك ياسامح على اتفاقك على نقطة التبسيط وعدم التعقيد ... حابة بس أوضحلك نقطة مش معنى بنتكلم عن عدم تعقيد الطريقة يبقى الجديد على السوق مش لازم يتعلم غيرها لا طبعا ده اكبر غلط فى الدنيا انك تمسك فى حاجه ومتحاولش تطور علمك وخبرتك وطبعا لازم تحاول تعرف أكتر لو السعر ارتد من نقطة ارتد ليه وازاى ورايح على فين ده شىء مهم أكيد وكلنا هنفضل نتعلم كل يوم جديد من خبرتنا وممارستنا مع الشارت هتكتشف حاجات جديدة وتتعلم حاجات جديدة وتلاقى ناس بتلفت نظرك لنقط مفيدة جدا انت مكونتش شايفها ..

انا أقصد الطريقة نفسها بلاش نفضل نحط فى عوائق عشان نقلل ضرب الستوب لا قدر الله لان اول طريق الفشل هو طريق الاضافات والتعقيدات على اساس الطريقة كلنا نفسنا ف الاستراتيجية الكاملة اللى مفيهاش ضرب ستوب أبدا وده شىء مستحيييل مفيش استراتيجية او طريقة فيهاش ضرب ستوب امال بنعمل ادارة لراس المال وتالمخاطر عشان ايه؟ واخترعو الستوب لوز ليه فى برامج التداول الستوب ده شر لابد منه والذكاء انه يكون فى مكان لو اتضرب نفهم ان الاتجاه اتغير عن دخولنا ونبدأ نفكر فى الاتجاه الجديد ازاى نستغله وندخل معاه ...

خلاصة القول قصدى كان بلاش نحاول نخليها استراتيجية كاملة الكمال لله وحده ... المهم تكون قوية وأرباحها اكبر من اى خسائر لا قدر الله ...

تحياتى وتقديرى ليك ياسامح وأحييك جدا على وجهة نظرك انك عايز تعرف لما فعل بيحصل على الشارت ايه بيكون سببه وليه وازاى لان ده بجد أحسن تفكير هيوصلك للنجاح ان شاء الله فيه ناس كتير فى سوق الفوريكس مش بتفكر كده زيك ... كل المهم انها هتدخل دلوقتى تلم نقط مش مهم بقى جت ازاى ولا لو السوق قلب يبقى قلب بسبب ايه ...

صبح صبح يا ست الكل, , يا رووووونااااااااا حراااام عليكى هتركيبينى ذنب ليه بس , انا قلت كمال؟! الكمال لله الواحد القهار.
    والله كلامك كله تشجيع, وربنا يكرمنى كده ويجى يوم واقدر افيد اى حد يكون جديد كده , وفعلا انا الى بقصده من بحثى دايما انى افهم , الفهم اهم حاجه فى الدنيا, افهم ليه؟! وعشان ايه؟! وايه السبب؟؟! وعلى فين بعد كده؟! واشمعنا ماكنش كده؟! النقاط دى مهمه جدا فى نظرى اكثر من تجميع نقاط والفرح والتهليل للمكسب, واهم من البكاء على الخساره ولعن وسب الحظ والظروف.
    نحن من نصنع ونتأقلم مع الفرص لتحويلها الى صالحنا (فى الحقيقه نحن من نغير اتجاهنا معها لصالحنا).
    اشكرك على كلماتك التشجيعيه , ويارب يفتح فى وشك كل ابواب الخير ويمنع عنك موانع الخير.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SamehKing مشاهدة المشاركة
    صبح صبح يا ست الكل, , يا رووووونااااااااا حراااام عليكى هتركيبينى ذنب ليه بس , انا قلت كمال؟! الكمال لله الواحد القهار.
    والله كلامك كله تشجيع, وربنا يكرمنى كده ويجى يوم واقدر افيد اى حد يكون جديد كده , وفعلا انا الى بقصده من بحثى دايما انى افهم , الفهم اهم حاجه فى الدنيا, افهم ليه؟! وعشان ايه؟! وايه السبب؟؟! وعلى فين بعد كده؟! واشمعنا ماكنش كده؟! النقاط دى مهمه جدا فى نظرى اكثر من تجميع نقاط والفرح والتهليل للمكسب, واهم من البكاء على الخساره ولعن وسب الحظ والظروف.
    نحن من نصنع ونتأقلم مع الفرص لتحويلها الى صالحنا (فى الحقيقه نحن من نغير اتجاهنا معها لصالحنا).
    اشكرك على كلماتك التشجيعيه , ويارب يفتح فى وشك كل ابواب الخير ويمنع عنك موانع الخير.

صبح صبح سامح باشا
    انا قولت برده انت قولت كمال؟
    انا بكلم بصفة عامة لما بنبقى عايزين نخلى كل حاجه بيرفكت والاخر تضرب فى وشنا(جه يكحلها عماها ) جيبتها بالبلدى اهو ومش بتكلم عن طريقتنا بس والله انا بتكلم عن الموضوع بشكل عام ومقصدش رأي معين بكلامى انا بتكلم عن رأيى انا وبفكر معاكم بصوت عالى لان ده رأيى ...

أشكرك على الدعوة الجميلة ده اللهم أمين يارب لانى فعلا فى أمس الحاجه ليها

صبح صبح بقى
    توقيع العضو

بارك فيك اخي ابو حسن

ممكن اعرف الشركة اللي بتداول بها

اخوك مستجد

وسحب المال منها سهل والا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو حسن مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا قرات مشاركاتك يا اخت رونا..واخر مشاركه لمحمد..وفعلاً كمان انا موافق للراي..نخليها على بساطتها. مع الاخذ بعين الاعتبار انه هل هناك حاجه ماسه لتحليلات اخرى غير الدعوم ومقاومات والترندات وجوابكم لا اذاً لا حاجه لها وممكن فهمها بعدين يعني نطلع السلم اول باول.....المهم النتيجه النهائيه..والنتيجه النهائيه ما شاء الله..وان شاء الله تكون افضل من ممتازه مع التطوير الجديد
    وانا ارفقت شارتات ..واوافق سامح ورد رونا الرائع له ومن هذا الباب ارفقت الشارتات..لكي اتعلم..ويتعلم امثالي المبتدئون..ولو حد يضايق من هذه الاسئله هنا ..واقصد ان كان ذالك يتتناقض مع راي اختنا رونا, عادي بس يقلي ما في اي زعل ان حطرحهم في موضوع جديد
    اسبوع موفق علينا كلنا..ومع امنياتي بان يمون التطوير العبقري من العبقري ناجح ان شاء الله

مرفق الشارتات وعاوز تصليح بعد اذنكم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته:

أهلا وسهلا بك أخى الكريم فراس:

اخبارك ايه؟

اشكرك على موافقتك على فكرة التبسيط وعدم التعقيد...

عايزة اوضحلك كام نقطة:

اولا انا مش صاحبة الطريقة والموضوع ورأيى ان بلاش ندخل تطورات ده يعتبر رأيى شخصى ومش لزام على كل المتابعين انهم يعملوه .. ده مجرد راي وتفكير بصوت مسموع مع بقية الاخوة ومفتوح للمناقشة ممكن يكون فيه وجهة نظر افضل ونتناقش فيها ونصل لنتيجة احسن ...

ثانيا: عايزين ناخد بالنا ونفرق بين حاجه مهمه جدا بين الطريقة وشكلها المشروح والمعتمد العمل عليه فى الورشة هنا ...
    وبين طريقة تحليل كل متاجر للشارت بتاعه وتعامله معاه بمعنى
    ان الطريقة حاليا فى الورشة وحسب توجيهات الزعيم بتعتمد على تحديد الترند وكسر الترند مع القمة او القاع شرط الدخول .. اى اضافات او انتقاصات عن الرأى ده بترجع للمتاجر نفسه واذا حدث منه اضافات بيكون هو المسؤل عنها وليس صاحب الطريقة..

ثالثا: انت تؤمر أخى فراس وعمرنا ماتدايقنا من نقاش او سؤاال او استفسار احنا هنا عشان كلنا نساند بعض ونخدم بعض فى مثل عندنا فى مصر الايد لوحدها ماتسقفش وايد على ايد تساعد واذا ماكنا احنا كأخوة وعرب هنقف جنب بعض ونساعد بعض مين هيساعدنا على السوق الخطير اللى احنا فيه ده

بالنسبة لشارتاتك انا القيت عليهم نظرة وكله سليم 100% ماشاء الله ماعادا أختلف معاك فى الترند الديلى فهو ضعيف لان مفيش ارتكازات جيدة له وفى رايى لا يعتمد عليه كترند مكسور ...

عايزة اقولك نقطة مهمه : اللى انت عامله ده وتحليلك للشارتات الكبيرة والصغيرة وربطهم مع بعض ده أحلى وأقوى حاجه ممكن تعملها عشان تفهم سلوك العملة وتعرف لو وقفت فى مكان وقفت ليه وبعديه هتروح فين
    توقيع العضو