صفحة 278 من 355 الأولىالأولى ... 178228268272273274275276277278279280281282283284288328 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 4,156 إلى 4,170 من 5314
    الصورة الرمزية عمرو خضر
    عمرو خضر غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: ورشة عمل موجات اليوت

فى ايه يا شباب كل شويه واحد يرفق الشارت بتاعى ويعدل عليه طيب راعوا سمعتى فى وسط الاليوتين العرب.والله يا شباب جزاكم الله خيرا فعلا كل الملاحظات من اخى الغالى hard revenge واحمد طه ومهندس مسلم واستاذنا خليل واخى ashraf ملاحظات قيمه جدا وانا اتوقع لو ظلت الورشه على هذه الوتيره سوف يتقدم ادائى كثيرا فى خلال فتره ليست بطويله .سوف اقوم بالرد على كل ملاحظه من الاخوه الافاضل موضحا وجهة نظرى فى سبب الترقيم وجزاكم الله خيرا.

الصورة الرمزية احمد_هيكل
    احمد_هيكل غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الف شكر على الرد اتمنى انه الامور تكون وضحت بالنسبه لى ولكن انا عاوز اقول انه السى وصلت ل 261 من الموجه B فهل دا مسموح فى المطوله وانه اى موجه بعد كدا A B وبعدها طالت الموجه عن ال 161 يبقى مطوله علطول انه شاء الله كدا كلها على بعضها ممكن تكون تصحيح لوحدها او A من تصحيح كبير ممكن يكون جزء من مثلث صح ولا انا غلطان انا مشيت على ترقيمك وبدءت اكمل الموجات وباعت الترقيم لكن اللى فارق معاى هو اختلاف الاغلاق بين شارت الميتاترايد والفكسول انا بعمل على الفكسول شارت لكن لما فتحت الميتاترايدر لقيت انه بقول انه الخامسه لسه مخلصتش لكن الفكسول شارت بقول انها خلصت طب هو انا اللى غلطان فى الرتقيم ولا فى حاجه انا مش واخد بالى منها على الشارت وان كنت ملبوخ شويه لانه اخر حركه حصلت على الاتنين كانت DOUBLE BOTTOM ودا فى اليوت AB علطول ان شاء الله لكنها ممكن تكون 12 وخاصه انه اعد الموجات لاول حره الاقيها 12345 اقول دى 12 ارجع اتاكد اقول دى لا A لانها 3 موجات فمش عارف

وحاجه تانيه انا بحاول فى ترقيم الموجات على الفريمات الكبيره انه انا ارقم بالبارات ذى الكتاب ما كان بيعمل فى اول فصل خالص هل دا افضل اما الترقيم بروس الموجات ذى ما عمل فى باقى الفصول وشكرا ومعلش اعذرنى اصل انا غبى شويتين والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة SAVEAS1.GIF‏   SAVEAAS2.GIF‏   SAVEAS3.GIF‏  
    توقيع العضو
    مهتم بالتحليل الفني والتداول فى الاسواق الماليه خاصه السوق السعودي .. حاصل علي شهاده CFTe , CME , CEWA-L1 . حاصل علي بكالوريوس هندسه وماجستير فى اداره الاعمال .. اعشق التحليل الكلاسيكي والموجي

الصورة الرمزية عمرو خضر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hard_revenge مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الف شكر اخوانى الاعزاء عمور وابوجمال على المشاركات الغاليه دى انا معاك بالنسبه للترقيم الكبير فى مجمله وان كنت اختلف فى تفصيله صغيره فى النص كدا هى اخر الموجه الثالثه ولكنها لا تفرق فى الترقيم الكلى فى شىء اما بالنسبه للاحتمالات القادمه الاخ ابوجمال قال انه احنا نرقم من اللو القادم ومنشوفش الشارت اللى بعد 6 شهور انا على ما اعتقد انك تقصد بكدا انه التصحيح خلاص خلص وانه احنا فعلا بدءنا فى الصعود من تانى ان شاء الله وانه تقريبا ربما يكون دا الوقت المتوقع لتخليص الموجه الاولى الكبيره " صح ولا ايه يعليقك يابو جمال "

لكن انا على ما اعتقد انه احنا لابد انه احنا نخلى بالنا من حاجتين
    1- الاولى وهى انه اليورو ربما لا يزال فى باترن تصحيحى والله اعلى واعلم دا غير قرب اندماجهم ذى الاخبار ما بتقول وهو فعلا انا بدءت ارى انهم اقرب فى الحركه لبعض اكثر من 5 او 6 شهور ماضيه من يوم مابدءت الفوركس يعنى لكن نحن كاليوتين لا نعترف الا بما هو على الشارت فقط لذلك انا مرفق التشارت التانى وهو فيه حركتين تبع الكتاب على ما اعتقد انهم AB ولكنهم ممكن يكونوا 12 وانت كنت ارى انه اولا موجه ثلاثيه وليست خماسيه ولكن بصراحه انا فارض انه اللى انا شفته خطا وسايب الاحتمالين قائمين عندى انه انا ممكن تكون التانيه من الخامسه او الاولى الجديده ولكن فى كلا الحالات والله اعلى واعلم انه هناك صعود قادم سواء AB او 12 فيها موجه كبيره جايه والله اعلى واعلم وبعدها اكيد لازم نبص على الشارت تانى من الاول للاخر والله اعلى واعلم فى انتظاركم والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    اهلا بالغالى hard revenge طيب ماهو كدا مفيش فرق كبير بين الاتنين ولكن السيناريو التانى هيكون تصحيح فلات يعنى مش هنتوقع كتير من ال c وعلى اى حال زى ما حضرتك تفضلت سيظل الترقيم مختلط الى ان ينتهى التصحيح.

الصورة الرمزية عمرو خضر

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز اشرف هو الاخ عمرو عملها b مطوله او الاسم الاخر وهو التصحيح السريع اللى فيه البى ببتجاوز ال a من ناحيه السعر ودا صحيح انا عندى فى الترقيم معتبر انه دا الثالثه ودا لاغبار عليه انت ممكن تحدد الصح امتى بعد نهايه النزول انه شاء الله ودا لسه مش معروف متى انا عارف ربما تكون انت اعترضت لانه الاستاذ ياسر قال انه قليل الحدوث جدا ولكنه يبقى وارد وان كنت اعتقد انها الثالثه الا انه النقاش لازال مفتوح والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا مش قصدى تصحيح سريع انا قصدى موجه فلات عاديه خالص الموجه الفلات ممكن الb تصحح ال a ب 138% يعنى وارد انه يحصل .ولو سمحت استاذى ممكن ترفق ترقيمك للفريم الكبير علشان اشوف ترقيم القمم والقيعان لاعرف كيف حضرتك اعتبرت ان هذه هى نهاية الموجه التالته .

الصورة الرمزية ahmed taha
    ahmed taha غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الف شكر على الرد اتمنى انه الامور تكون وضحت بالنسبه لى ولكن انا عاوز اقول انه السى وصلت ل 261 من الموجه B فهل دا مسموح فى المطوله وانه اى موجه بعد كدا A B وبعدها طالت الموجه عن ال 161 يبقى مطوله علطول انه شاء الله كدا كلها على بعضها ممكن تكون تصحيح لوحدها او A من تصحيح كبير ممكن يكون جزء من مثلث صح ولا انا غلطان انا مشيت على ترقيمك وبدءت اكمل الموجات وباعت الترقيم لكن اللى فارق معاى هو اختلاف الاغلاق بين شارت الميتاترايد والفكسول انا بعمل على الفكسول شارت لكن لما فتحت الميتاترايدر لقيت انه بقول انه الخامسه لسه مخلصتش لكن الفكسول شارت بقول انها خلصت طب هو انا اللى غلطان فى الرتقيم ولا فى حاجه انا مش واخد بالى منها على الشارت وان كنت ملبوخ شويه لانه اخر حركه حصلت على الاتنين كانت DOUBLE BOTTOM ودا فى اليوت AB علطول ان شاء الله لكنها ممكن تكون 12 وخاصه انه اعد الموجات لاول حره الاقيها 12345 اقول دى 12 ارجع اتاكد اقول دى لا A لانها 3 موجات فمش عارف

وحاجه تانيه انا بحاول فى ترقيم الموجات على الفريمات الكبيره انه انا ارقم بالبارات ذى الكتاب ما كان بيعمل فى اول فصل خالص هل دا افضل اما الترقيم بروس الموجات ذى ما عمل فى باقى الفصول وشكرا ومعلش اعذرنى اصل انا غبى شويتين والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    بص ياباشا تبقي مطوله لو انطبقت عليها شروط الموجه الفلات وتخطت قاع الموجه A
    بنسبه 138%
    وفرضيا هسمي المطوله حاله خاصه من الموجه فلات تمام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    في ترقيم انت ارفقته انا هعلق عليه بس
    وده بيخلني نبص لحاجه مهمه اوووي اسمها general appearance
    هل معقول الموجه في الشارت تعمل موجه تلاته اخري زي ما هو مشار بالاسهم ؟؟؟؟؟؟؟؟باللون الاحمر ؟هل تبدو عقلانيه وانها من ذات الدرجه ؟
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة SAVEAS1.GIF‏  

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashrafkh مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيك استاذ احمد طه .انا الي افهمته من كلامك بالنسبه للباوندعلى الفريم اليومي انه لانستطيع ترقيم ال c على انها خمس موجات لعدم انطباق شروط الموجات الدافعه عليها ولجأت لترقيمها على انها abc كما في الشارت اليس كذلك ؟؟
    تمام

الصورة الرمزية احمد_هيكل

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز احمد طه انا خلاص اتلخبطت فى التصحيحات بنسبه 100% تماما فياريت حضرتك كدا يعنى تقولنا حكايه التصحيحات من الاول للاخر علشان نبقى فى الصوره كلها لانه انا كله ضرب فى بعضه .
    اما بالنسبه للشارت اللى انت مرفقه اكيد معاك حق بس انا قلت مهملهاش لانها راس وقاع ظاهرين فاعتبرتهم 12 لوحدهم
    فانا بصيت على التشارت تانى وبدءت ارقم فطله الترقيم اللى تحت دا فهل هو صحيح ولا فيه حاجه غلط فى انتظارك ان شاء الله والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة SAVEAS.GIF‏  
    توقيع العضو
    مهتم بالتحليل الفني والتداول فى الاسواق الماليه خاصه السوق السعودي .. حاصل علي شهاده CFTe , CME , CEWA-L1 . حاصل علي بكالوريوس هندسه وماجستير فى اداره الاعمال .. اعشق التحليل الكلاسيكي والموجي

الصورة الرمزية mohands_moslim
    mohands_moslim غير متواجد حالياً عضو نشيط

Cool رد: ورشة عمل موجات اليوت

ش ملاحظ ان التالته ثلاثيه
    لايتفق الجوهر والمظهر دائما أستاذى الفاضل

**معلش يا مينز هو انتوا بتتكلموا فى ايه بصراحه انا مش فاهم حاجه خالص

الموجه المطوله دى بصراحه اول مره اسمع عنها انتوا بتجيبوا الكلام ده منين

يا شباب خليكم حلوين مع اليوت وخليكم مرينين فى استنباط اشكال الموجات بصراحه محدش فى العرب لفت لسه انتباهى فى اليوت

وبصراحه اعتقد ان مفيش حاجه اسمها سيناريوهات

اليوت لا يتجزأ

الموجه موجه
    واليوت له استراتيجيات للمتاجره علشان توصل لطريقه قويه للتجاره وتتناسق مع الموجات مش تتاجر فى اى موجه واالسلام يعنى لما تدرس اليوت تختار موجه محترمه تتاجر معاها واغلب محللين موجات اليوت العالميين عاشقين للموجه الخامسه وليس للموجه الثالثه

ولن اتزحزح عن موقفى ولن اقايض على وطنى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohands_moslim مشاهدة المشاركة
    طيب سلام عليكم

ممكن اشارك ولا الورشه هنا مقفله على الناس اللى فيها

انا عدلت على شارتك يا اخى عمر ويا هيكل انا عارف انك بتحب الباوند

مفتحتش الشارت لكن عدلت فقط على الصوره اللى وضعتها بالمشاركه والرأى طبعا ليكم
    طيب انا اعدت ترقيم عل شارتك وشوف التالي ونشوف المضمون كده ولا الاول ؟؟؟؟

بالنسبه للفلات المطوله
    كان ليها نقاش قبل كده انت كنت فين
    عامه من كتاب مايلز يا سيدي
    شوفها وانت هتعرف هي ايه بالضبط
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة Mohands_Moslim.gif‏  

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohands_moslim مشاهدة المشاركة
    لايتفق الجوهر والمظهر دائما أستاذى الفاضل

**معلش يا مينز هو انتوا بتتكلموا فى ايه بصراحه انا مش فاهم حاجه خالص

الموجه المطوله دى بصراحه اول مره اسمع عنها انتوا بتجيبوا الكلام ده منين

يا شباب خليكم حلوين مع اليوت وخليكم مرينين فى استنباط اشكال الموجات بصراحه محدش فى العرب لفت لسه انتباهى فى اليوت

وبصراحه اعتقد ان مفيش حاجه اسمها سيناريوهات

اختلف معاك وبشده فيها
    شوف المواقع الاجنبيه وانت تعرف

اليوت لا يتجزأ

الموجه موجه
    واليوت له استراتيجيات للمتاجره علشان توصل لطريقه قويه للتجاره وتتناسق مع الموجات مش تتاجر فى اى موجه واالسلام يعنى لما تدرس اليوت تختار موجه محترمه تتاجر معاها واغلب محللين موجات اليوت العالميين عاشقين للموجه الخامسه وليس للموجه الثالثه
    ده كلام جديد مااقدرش اقول حاجه عنه
    ولن اتزحزح عن موقفى ولن اقايض على وطنى
    الرد فوق ياراجل يا طيب

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز احمد طه انا خلاص اتلخبطت فى التصحيحات بنسبه 100% تماما فياريت حضرتك كدا يعنى تقولنا حكايه التصحيحات من الاول للاخر علشان نبقى فى الصوره كلها لانه انا كله ضرب فى بعضه .
    اما بالنسبه للشارت اللى انت مرفقه اكيد معاك حق بس انا قلت مهملهاش لانها راس وقاع ظاهرين فاعتبرتهم 12 لوحدهم
    فانا بصيت على التشارت تانى وبدءت ارقم فطله الترقيم اللى تحت دا فهل هو صحيح ولا فيه حاجه غلط فى انتظارك ان شاء الله والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    الرد في الشارت

عامه اليوت ياباشا تلت حاجات
    اولا قوانين بحذافيرها تنفذ وهم تلاته
    1-الثالثه ليست الاقصر
    2- عدم تداخل الرابعه والاولي
    3- عدم تصحيح الثانيه اكتر من 100 % من الاولي

ثانيا :
    ان الموجات تسير وفق باترن وخاصه التصحيحيه
    وانواع الموجات التصحيحيه معروفه

ثالثا :
    الموجات الدافعه سهله التعرف وما لم يكن دافعه اذا فهي موجات تصحيحيه
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة SAVEAS.GIF‏  

الصورة الرمزية احمد_هيكل

السلام عليكم ورحمه الله عذرا اخى العزيز احمد طه على التداخل اللى بين الرابعه والتانيه ولكن انا اللى موجود عندى فى اخر حاجه هو الترقيم اللى تحت دا ودا انا كنت مش مقتنع بيه لانه فى تداخل ايضا بين الرابعه والتانيه دا اخر ما اعندى خلاص الترقيم اللى جاى عليك وشكرا والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة saveas.GIF‏  
    توقيع العضو

السلام عليكم ورحمه الله عذرا اخى العزيز احمد طه على التداخل اللى بين الرابعه والتانيه ولكن انا اللى موجود عندى فى اخر حاجه هو الترقيم اللى تحت دا ودا انا كنت مش مقتنع بيه لانه فى تداخل ايضا بين الرابعه والتانيه دا اخر ما اعندى خلاص الترقيم اللى جاى عليك وشكرا والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    علي فكره انا رديت عليك في اخر رد بس انت لم تاخذ بالك

وهوضحلك الرد اكثر
    ليه التصميم ان الموجات ده خماسيه جرب كده انها تكون تصحيحيه ادام مش راضيه تكون دافعه

الصورة الرمزية احمد_هيكل

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز انا لم احاول ان ارقمها على انها تصحيح لاننا فى الموجه سى وهى تكون دائما خمسه موجات وبالتالى فانا اقوم بترقميها خامسا وان كنت اعتقد انا الخمسه فى سى ممكن تكون متداخله ولكنى لا ارقمها على انها دافعه وشكرا والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    توقيع العضو

بسم الله الرحمن الرحيم

اخواني الاعزاء انتم عارفين اننا في اليوت بنهتم جدا جدا بالباترن
    هو اساس الحركات السعريه والتنبؤات
    وبدونا يصبحه اليوت صفرا ولا فائده له

وطبعا الباترن يشمل الموجات لدافعه اللي بتتكون من خمس موجات صعودا
    بانواعها المختلفه من impulse-leading diagonal -endinag diagonal

او الموجات التصحيحيه بانواعها المختلفه
    مثل zigzag
    وما يندرج تحتها من dople zigzag -triple zigzag
    او triangle
    ومشتقاتها

او الموجه الفلات ومشتقاتها

وده اهم شئ في اليوت الموجات التصحيحيه ومعرفتها

وهناك من يفضل الابتعاد عن المتاجره في التصحيحات وانتهاء انتهائها بانتهاء الموجه C
    لمعاوده الدخول مع الترند

طبعا هذا الكلام هو اجمل في الاسهم للدخول مع الترند
    اما في الفوركس فلمرونته يمكن ادراك ماهيه الموجات التصحيحيه والدخول معها

وتأتي اهميه المحلل الاليوتي في امكانيه استنباط الشكل التصحيحي
    ومعرفه اين موقعه من الخارطه الكليه

فاليوت كما احب ان اراه او اسميه هو الخريطه او خارطه الطريق
    والمحلل الاليوتي بما يملك من قدره علي استنباط الموجات وفك شفراتها وقراءتها
    يكون قادرا علي الاستخدام الجيد للبوصله التي تحدد وجهته علي الخريطه
    فيتماشي تبعا لظروف الطريق
    ويضع احتمالات عده لما قد يواجه من صعوبات في الرحله ينتقي منها الامثل والانسب لطريقه ورحلته

ويتأتي هذا بالاستخدام الامثل للبوصله عفوا اقصد طبيعه وسيكولجيه الباترن المستخدمه
    فمثلا اذا كان بدأنا رحله تصحيحيه عكس الترند
    وابتدت منها الموجه A بخمس موجات
    فبكل بساطه استطيع ان ادرك وان أعي اننا امام موجه زجزاج ستتبعها موجه B
    ويليها موجه C خماسيه الموجات

فكل المفاتيح في يدينا ونستطيع ان ندرك اين نحن منها

نعم هناك اوقات تمتلئ بها الدنيا بالغمامه واوقات الحيره والتشتت
    وينبغي هنا وقتها الاستمتاع باجازه مع الذات الا ان تلبث اضواء النور في الظهور في الموجات لتنير طريقها وسط الظلام ومعرفه وجهتها من جديد
    لا بنبغي لنا وقتها تحدي ظلمه الموجات وتخبطها حيرتها لانها وقتها سترمينا في اعماق الحيره والتخبط والخساره مما لا شك فيها
    ولا ينبغي لنا ايضا ان نحلل وفقا لمشاعرنا ولاننا نرغب ان يسلك السوق سلطان هوانا
    ونجن نفعل ذلك واعيين غير مدركين باننا نتجاهل موجات عن موجات او نرقم متجاهلين كل القواعد مستخدمين انماطا جديده هي من العبث الذاتي لا غير
    لذا اذا اردنا ان نحلل بكل الدقه ان نراعي القواعد والانماط بشده
    ووفقكم الله الي ان تصبحو من خبراء التحليل الموجي ومن دروب الناجحين