صفحة 269 من 355 الأولىالأولى ... 169219259263264265266267268269270271272273274275279319 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 4,021 إلى 4,035 من 5314

افتراضي رد: ورشة عمل موجات اليوت

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr s khadr مشاهدة المشاركة
    عندك حق فى كل كلامك استاذ خليل وسوف اعيد الترقيم .

ولكن لو تسمحلى استاذى ان اناقشك فى نظرتى كمبتدأ التى بنيت عليها هذا الترقيم
    1- بالنسبه ان التصحيح سوف يكون اكبر من الموجه الدافعه فهذا بالفعل شىء غريب ولكنى قد قرأت مشاركه لاستاذنا ياسر عمر تعقيبا على usd- cad ان التصحيح ممكن ان يكون اكبر من الموجه الدافعه لانه ربما يكون تصحيح لموجه دافعه عملاقه اكبر ولا نراها وسوف ارفق الشارت

2-انا وضعى للارقام كانت بناءا على جمله فى الكتاب فى الفصل الثانى تحت بند الدرجات تقول (الترقيم السليم ضرورى لتجميع الموجات من نفس الدرجه مع بعضها وهذا يمثل صعوبه فى بعض الاحيان حيث ان كل موجه ممكن ان تمتد من حيث السعر او الزمن المستغرق والتصحيح هو حجر الاساس والدليل للترقيم السليم فمن السهل ان يختلط عليك الترقيم الى ان ينتهى التصحيح)

وانا حسب فهمى المتواضع لهذه الجمله فهمت انه لكى اجمع الموجات من نفس الدرجه استخدم التصحيحات على الشارت المناسب مثل اليومى والاسبوعى لموجه كبيره مثل التى نتحدث عنها وعلى هذا الاساس وضعت الارقام على نهاية التصحيحات.

انا اسف استاذى على الاطاله وسوف اعيد الترقيم ولكنى كتبت كل هذا حتى ترى ما الخلل فى طريقه تفكيرى وفهمى للموضوع.

ربنا يعطيك العافيه استاذ عامر على هذا الجهد المميز ... والذي يدل على عمق تفكيرك وعلى عمق الغوص تحت امواج اليوت ..وانا اعترض على تعابيرك ( مبتديء ..خلل بطريقة التفكير ..وما شابهها ) ..وبالعكس تماما ...فكلما اثارت الأمواج مزيدا من التساؤلات لديك ..فأعلم انك بالطريق الصحيح ... هذه هي امواج اليوت ... كل ما زادت التساؤلات كلما كانت طريقة تفكيرك أسلم ... لأننا لا تعلم الغيب ( وأستغفر الله ) .... نستعمل طريقة كل الاحتمالات ونكون مستعدين لكل احتمال ..وهذه هي حيلتنا الوحيده للإستعداد للغيب ... وكلما تجمع الناس حول بعضهم وكان لك واحد طريقة تفكير معينه بعيدة ومختلفة عن باقي المجموعه ...كلما زاد ثراء الموضوع وكلما زاد تغطية جميع الاحتمالات وسد جميع الثغرات المحتملة ... فبالرغم من أن لدي سيناريو مختلف عن رأيك ... فسوف يبقى رأيك محتملا ومن الممكن أننا سنحتاجة في لحظة من اللحظات ....إلى أن يتأكد لدينا أن احدها قد انتفى نهايئا ..ولا يمكن ذلك الا بعد زمن طويل نوعا ما

وأما بالنسبة لعميلة تجميع الموجات من نفس الدرجة ... فليس من المعقول ان نطبق هذا الرأي كمبدأ مطلق في جميع الحالات .... فلو لاحظت أن الصعود السابق بالباوند قد أخذ حيزا زمينا مدته 6 سنوات من السعر 1.3681 الى أن وصل السعر 2.1160 ( 7500 نقطة ) وبالمقابل فقد هبط السعر من القمة المذكورة الى سعر 1.4465 ( 6700 نقطة ) أي ما يقارب نفس الصعود السابق ولكن خلال مدة قصيرة نسبيا وهي عباره عن 11 شهر فقط ... فلو اننا اردنا ان نرقم على نفس الدرجة فسوف لا يكون لدينا الا رقم واحد للهبوط كاملا وهو الموجة A ... ولكن برأيي الشخصي ..فإنني ارى أن الأسواق اختلفت منذ عام تقريبا وتسارعت وأصبحنا نرى الباوند يتحرك بقيمة 500 نقطة يوميا في بعض الحالات و300 نقطة في حالات كثيره ... وهذا يعني تغيير في معدلات السوق ... فأرى بأنه يتوجب علينا تسريع عملية الترقيم بالمقابل ... فأرى والله اعلم بأننا يتوجب علينا العودة للإطار الاصغر .. فمثلا لترقيم الهبوط الكبير على الشهري ..يتوجب علينا ترقيمها من خلال الاسبوعي لمواكبة سرعة الحركة الجديدة التي تمت

وأما بالنسبة لترقيم الكندي ... فأنا ارى ان لا يصح ان نأخذ الصعود كموجة دافعه ... حيث ان العملة الاساسية هي الدولار ....مثلها مثل زوج السويسري ... وهي تكون بعكس الازواج التي لا يكون فيها الدولار عملة اساسية مثل الباوند واليورو ..مع احترامي لجميع الآراء المخالفة .. والتي من الممكن أن تكون اصوب من رأيي

هناك مسألة مهمة للغاية بخصوص الترقيم :

إن كان لدينا سيناريو معين بإتجاه معين وكان هدفه 500 نقطة ..وكان لدينا سيناريوآخر بديل بنفس الإتجاه ولكن بهدف 200 نقطة ... فأيها يتوجب ملاحقته ؟؟؟؟؟؟؟؟ الأول أم الثاني ؟؟؟
    طبعا يتوجب علينا ملاحقة الثاني لأنه الأقصر والأسرع .... فإما أن يتحقق ونكون مستعدين لجني فوائدة .. وإما أن يثبت فشله ,.,.ونكون مستعدين ايضا لفشله ... وبعد ذلك الفشل نبدأ بإستعمال السيناريو الأول ....

هذه هي نظرية اليوت ...تضاربات بالآراء واختلافات ...والحريص الفطن هو الذي يرتب الأولويات كلها ولا يترك المجال للتشتيت والضياع ... فالدواء هو الترتيب ... ترتيب الاولويات وليس مجرد وضعها مشتتة أمامة

آسف للإطالة المملة .... ولكنها أفكار احببت ان اخرجها من رأسي لعلي ارتاح قليلا ...فالمعذره اخي

تحياتي

الصورة الرمزية عمرو خضر
    عمرو خضر غير متواجد حالياً عضو نشيط

جزاك الله خيرا استاذى خليل على سرعة ردك وكلامك والله حكم وسوف اقوم بدراسة جميع البدائل كما تفضلت حضرتك وسأقوم بأرفاقها بأذن الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hard_revenge مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اهلا وسهلا بيك اخ خليلو ابوعلاء فى بيتك مره اخرى وكل سنه وانت طيب ان مرفق شارت الكيبل اليومى وعلى الاربع ساعات بعد التعديل احنا طبعا اتفقنا قبل كدا انه الثالثه خلصت فى المشاركات اللى انا كنت بتناقش مع حضرتك فيه حول الترقيم لكن بعد ما عمل abc لفوق نزل لتحت اللى هو اللو اللى اتعمل الاسبوع اللى فات كان خمس موجات هبوط مما يرجح انها القمه الجديده للثالثه ولو رجعنا لتفاصيل الموجه كلها ربما نجد الترقيم دا منطقى كان منطقى بالنسبه لى المهم الان على ما اعتقد انه احنا الان فى سيناريو من 2
    الاول
    انه الثالثه تكون خلصت ونكون فى الرابعه بس ممتده وعملت لو جديد عادى انا شفت الباترن دا فى كتب لروبرت بريتشر كثير فى الرابعه بالذات وكان مرقمها عادى انه هى الرابعه والقمه الجديده مش تبع الثالثه لكن انا على ما اعتقد اللى يدحض هذا الترقيم انه الموجه اللى انا بقول عليها b كانت خمس موجات ودا مش طبيعى فى البى لذلك برجح السناربو التانى هو الاكثر احتماليه

السيناريو الثانى
    انه احنا فى الثالثه وطلعين الرابعه واللى الهدف المنطقى ليها فى الباوند دولار هو خط 38 فايبو يعنى فى حدود 1.5600 تقريبا ان شاء الله

سوال على الماشى فى الموجه التصحيحه للسى اللى هى فيه الرابعه بتتداخل مه الاولى الثالثه لابد ان لا تكون الاقصر اما انه عادى وشكرا فى انتظار ردك اخى العزيز وشكرا والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    السلام عليكم اخي ابو محمد

وكل عام وانت واخوانك جميعا بخير من الله ..وتقبل الله طاعاتكم وغفر لكم

اخي ابومحمد
    فهمت من كلا الحوارين أن الموجة الثالثه مؤكده ... عند القاع الأدنى الذي حصل

ولكن الذي لم افهمه هو الفرق بين الحوارين لديك ... ؟؟؟؟

فلو تكرمت ببعض التفاصيل على تشارت الساعه فسيكون جهدا طيبا من جانبك

وعلى فكره أنا لا ارى ان الموجة b التي اشرت لها ...لا اراها 5 موجات بل 3 فقط ,,, وهي واضحه جدا على تشارت الساعة

هذه المسأله مهمه لإننا بصدد اتخاذ قرارات بخصوصها ..فلو تبذل جهدا سريعا فمن الممكن أن نستفيد من الحوار الحالي

ارجو ارفاق تشارت الساعة مصغرا بعض الشيء حتى يستوعب قاع الموجة 3 وما بعده بتشارت واحد

تحياتي

الصورة الرمزية ashrafkh
    ashrafkh غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخ خليلو ابو علاء لو تتكرم اترقم التصحيح الكبير الحاصل لليورو. هذا التصحيح هو عباره عن تصحيح للموجات الخمسه الكبيره اليس كذلك ؟؟سؤالي اين ينتهي هذا التصحيح كحد اقصى وحسب القاعده؟ وبعد هذا التصحيح اين ستكون اتجاهه نفس اتجاه الترند الاصلي ؟؟ استحملني اخي على كثرة الاسئله فأنا جديد على اليوت

الصورة الرمزية احمد_هيكل
    احمد_هيكل غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الف شكر اخى العزيز خليلو ابوعلاء على سرعه الرد انا كنت شايف انه البى خمسه ذى ما انا مرفق فى الترقيم هو فعلا اللى يلخبط الموجه الاولى لانها شكلها abc لكن انا خدتها 1 والثانيه تصحيح سريع انا كنت شايف انها كدا تبقى صح
    اما بالنسبه للسيناريوين اللى انا بقول عليهم انه هو لو احنا فى الرابعه واتكونت منها ال a and b يبقى احنا فى السى واللى هتبقى خمس موجات ان شاء الله لكنها لن تتعدى حدود الموجه بى غالبا ان شاء الله لو هى الثالثه فقط للو الجديد يبقى احنا فى abc واتمنى اكون وضحت وجهه نظرى فى انتظارك والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة sinaaaaa1.GIF‏   siiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin2.GIF‏   sinnnnnnnnnnnnnnnnn3.GIF‏  
    توقيع العضو
    مهتم بالتحليل الفني والتداول فى الاسواق الماليه خاصه السوق السعودي .. حاصل علي شهاده CFTe , CME , CEWA-L1 . حاصل علي بكالوريوس هندسه وماجستير فى اداره الاعمال .. اعشق التحليل الكلاسيكي والموجي

الصورة الرمزية احمد_هيكل

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لى تعليق على اليورو دولار او سيناريو لكن تحققه سيجعل الباوند واليورو يسيران فى اتجاه مختلف لانه انا على ما اعتقد انه اليورو لسه فى الموجه A فهل هذا صحيح لانه تقريبا الباوند قرب يخلص تصحيح والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة EURO.GIF‏   EURO2.GIF‏  
    توقيع العضو
    مهتم بالتحليل الفني والتداول فى الاسواق الماليه خاصه السوق السعودي .. حاصل علي شهاده CFTe , CME , CEWA-L1 . حاصل علي بكالوريوس هندسه وماجستير فى اداره الاعمال .. اعشق التحليل الكلاسيكي والموجي

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لى تعليق على اليورو دولار او سيناريو لكن تحققه سيجعل الباوند واليورو يسيران فى اتجاه مختلف لانه انا على ما اعتقد انه اليورو لسه فى الموجه A فهل هذا صحيح لانه تقريبا الباوند قرب يخلص تصحيح والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كلام سليم ووجة نظر قوية ... ولكن ليس بالضرورة ان يكونا مختلفين ... بل نقول ان احدهما تخلف عن الثاني وذلك بسبب أن قوة الأزمة المالية على الباوند لوحده كانت اكبر منها على اليورو المدعوم من الاتجاد الأوروبي مجتمعا ...لذلك سوف نجد بالمستقبل بأن احدهما سوف يتذبذب انتظارا للآخر ثم يسيران معا ... والله تعالى اعلم

وبسبب تعقد الامور بعض الشيء في زوج اليورو فقد اخرت إجابة الأخ اشرف ..حتى اعطيها اجابة شافية

تحياتي

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الف شكر اخى العزيز خليلو ابوعلاء على سرعه الرد انا كنت شايف انه البى خمسه ذى ما انا مرفق فى الترقيم هو فعلا اللى يلخبط الموجه الاولى لانها شكلها abc لكن انا خدتها 1 والثانيه تصحيح سريع انا كنت شايف انها كدا تبقى صح
    اما بالنسبه للسيناريوين اللى انا بقول عليهم انه هو لو احنا فى الرابعه واتكونت منها ال a and b يبقى احنا فى السى واللى هتبقى خمس موجات ان شاء الله لكنها لن تتعدى حدود الموجه بى غالبا ان شاء الله لو هى الثالثه فقط للو الجديد يبقى احنا فى abc واتمنى اكون وضحت وجهه نظرى فى انتظارك والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    وعليكم السلام اخي ابومحمد

يا شيخ اسمي ابوعلاء وبس

اللي حصل عندك والله اعلم انك متلخبط شوية بسبب عدم ترقيمك لنهايات الموجات .. فنهاية الموجة الصاعده بعد الـ B مفروض يكون هو 4 وبعدها نكون قد بدأنا بالموجة 5 ...

المهم الجهاز عندي وكأنه تعب شوية ... ومش عارف ابعثلك الترقيم اللي عندي ... ولكن انا اعتقد والله اعلم ان اللو اللي اتعمل الاسبوع الماضي هو الموجة رقم 3 من الخامسه ونحن حاليا بالموجة C من الرابعه بنهايات الموجة 3 منها او على وشك ان ترتد للأسفل لتشكيل الموجة الرابعه ثم الخامسه للأعلى والتي من الممكن أن تصل بعد انتهاء الرابعه ...ممكن أن تصل الى منطقة السعر 4900 ... ثم من هناك تهبط الى ما تحت اللو اللي حصل الاسبوع الماضي لتشكل الموجة رقم 5 والأخيره بالهبوط ... والله تعالى اعلم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خليلو ابوعلاء مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام اخي ابومحمد

يا شيخ اسمي ابوعلاء وبس

اللي حصل عندك والله اعلم انك متلخبط شوية بسبب عدم ترقيمك لنهايات الموجات .. فنهاية الموجة الصاعده بعد الـ B مفروض يكون هو 4 وبعدها نكون قد بدأنا بالموجة 5 ...

المهم الجهاز عندي وكأنه تعب شوية ... ومش عارف ابعثلك الترقيم اللي عندي ... ولكن انا اعتقد والله اعلم ان اللو اللي اتعمل الاسبوع الماضي هو الموجة رقم 3 من الخامسه ونحن حاليا بالموجة C من الرابعه بنهايات الموجة 3 منها او على وشك ان ترتد للأسفل لتشكيل الموجة الرابعه ثم الخامسه للأعلى والتي من الممكن أن تصل بعد انتهاء الرابعه ...ممكن أن تصل الى منطقة السعر 4900 ... ثم من هناك تهبط الى ما تحت اللو اللي حصل الاسبوع الماضي لتشكل الموجة رقم 5 والأخيره بالهبوط ... والله تعالى اعلم

اخي ابومحمد

الجهاز زبط وكله تمام ...ارفق تشارتين للباوند / ساعه أحدهما مكبر عن الثاني لتوضيح الصوره

ارجو ان يكون صحيحا ومفهوما

تحياتي
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة ساعه.gif‏   ساعه1.gif‏  

الصورة الرمزية احمد_هيكل

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الف شكر اخ ابوعلاء وعلى فكره انا لسه مجوزتش اساسا ادعلى يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب يسمع من بقك ربنا اللهم امين المهم نخلينا فى الفوركس مش وقته
    طبعا بالنسبه للترقيم هو تمام 100% وانا ملاحظ الحكايه واتمنى اتاكد منها من حضرتك انه الناس اللى ليها باع كبير فى اليوت بترقم مثلا الموجات الثالثه والخامسه والسى المتكونه على انها 12 الى ان تاتى موجه كبيره فيعتبرها الثالثه ويبدء يكمل عليها بقى 45 هل دا اسلوب فى الترقيم انا حاولت اطبقه بس مرضتش لانه انا مش عارف ايه اساسا وخاصه انه الامواج 1 و2 بتبقى صغيره وكتيره كما هى الحاله فى الرسمه اللى احنا فيها فلذلك انا عاوز تعليقك بشده

اما بالنسبه لترقيمى فانا احب اسمع رايك فى ايه اللى يخليه غلط يعنى ايه اللى يخلينى لما اتوقع سيناريو ذى دا يبقى غلط لانه ذى ما قلت فى المشاركات اللى قبل كدا انه اساس ترقيمى انه انا شفت بعض الترقيمات لناس كبار وهو روبرت بريتشر طبعا غنى عن التعريف بيرقم حالات 3 و4 تصحيح سريع فيها قمه او قاع جديد عادى فانا عاوز اعرف ايه اللى يخلينى استبعد سيناريو ذى دا

والاختبار هنا لى انا بقى وعاوزك تصححه يااستاذ ابوعلاء السوال بيقول ماهو الحد الفاصل بين الترقمين؟
    جابتى ترقيم حظرتك يبقى صح لو عمل قاع جديد بعد السى اللى هيعملها
    ترقيمى صح لو عمل abc كبيره وتعدى الحدود الى 1.5600 او ما شابه من المستويات يعنى يعمل رابعه رابعه

وهنا ينطرح علينا سوالين وملحوظه ؟
    السوال الاول انا ارفقت شارت لليومى عليه خماسيه يعنى محاوله ايصال النقطا بين الشمعات ذى ما هو موجود فى الفصل الاول لقيتها خمسه وخلصت تقريبا لانك هتلاحظ خمسه وبعدها واحده صاعده

السوال الثانى هل فى الموجه التصحيحه اللى متكونه من 12345 وفيها الرابعه بتتداخل مع الاولى هل الثالثه لابد ان لاتكون الاقصر بينهم

الملحوظه بقى وهى سبحان الله انه سواء كان السناريو بتاع حضرتك او بتاعى هو اللى هيقودنا الى نفس النتيجه لانه
    سيناريو الاخ ابوعلاء بيقول صعود بسيط ثم النزول بقاع جديد
    السيناريو بتاعى هو انه فيه سى غالبا لاتتعدى البى ثم النزول يعنى كلانا يتفق على اتجاه الحركات ولكن فقط الاختلاف فى المستويات اللى هيقف عندها السعر ودا اكبر الاسباب اللى خليتنى اتمسك باليوت انك ربما تكون على خطا وكسبان لا وكمان السوق والاخ ابوعلا بيعرفوك ايه الصح ودا لا يوجد فى اى استراتجيه اخرى والحمد لله الذى هدانا الى هذا وكل سنه وانتم طيبين وابقى بص علينا يااخ ابوعلاء بكره انا لا بتاع اعياد ولاحاجه انا قاعد للسوق والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة explain.GIF‏  
    توقيع العضو

الصورة الرمزية أبو عـمـر
    أبو عـمـر غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الله يعطيكم العافية جميعا
    الصراحة أستمتع لما أشوف هالنقاشات الأليوتية الراقية والمثمرة بنفس الوقت من أساتذة بالتحليل الموجي
    وأسمحولي أن أشاركم هالنقاشات الرائعة
    --------------------
    هذا تحليل موجي للكيبل قديم شوية يعني من شهر تقريبا وسوف احدثة لاحقا
    نبدأ بالشهري
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة MONTH.jpg‏  

الصورة الرمزية أبو عـمـر

وهذا شارت اسبوعي
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة week.jpg‏  

الصورة الرمزية عمرو خضر
    عمرو خضر غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبوشـهـد مشاهدة المشاركة
    وهذا شارت اسبوعي
    استاذ ابو شهد لو تفضلت ممكن ترفق تفاصيل الموجه C

الصورة الرمزية أبو عـمـر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr s khadr مشاهدة المشاركة
    استاذ ابو شهد لو تفضلت ممكن ترفق تفاصيل الموجه C
    هلا بك اخي الكريم
    تفضل
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة شس.png‏  

الصورة الرمزية أبو عـمـر

فية تحاليل أخرى من شركة اليوت ويف
    ولكن بترقيم مختلف

شارت شهري
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة gbp_monthly_10.gif‏