النتائج 1 إلى 11 من 11
    الصورة الرمزية Mohammed_said90
    Mohammed_said90 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي الفوليوم اللي واجع دماغ الناس والكلام المفيد فيه

بسم الله

شوفوا ياجماعة بالنسبة للفوليوم اللي جايب صداع للناس وعمالين يتكلموا عن الدقة في بياناته ومركزية السوق وان بيتنصب علينا وهنضيع بسبب الفوليوم بتاع الميتاتريدر فاحب اقولك اهدى على نفسك لا في نصب ولا حاجة انت اللي مش عارف الفوليوم ولا عارف تتعامل معاه واحب اقولك الكبيرة كمان ان معرفة ارقام الفوليوم بدقة متناهية ممكن يسوحك ويخسرك مادام مش عارف تتعامل معاه صح

للاسف مش هعرف اشرح كل حاجة تخص الفوليوم لانه موضوع كبير ومش هعرف اشرحه هنا بس هحاول ابسطلك الفكرة بامثلة من الحياة لو فرضنا مثلا انت ماسك شاكوش وبتضرب بيه على خشب وقمنا بقياس قوة كل ضربة على الخشب ولو فرضنا قوة الضربة الاولى 90 والتانية 85 والتالتة 70 والرابعة 85 السؤال هنا هل معرفة قيمة كل ضربة هنا بدقة متناهية هتفرق في حاجة ؟ الاجابة لا لان معدل الضربات في العموم مرتفع مهما كان في بينهم اختلاف بس مش فارق بل العكس انت لو عرفت دقة كل ضربة واعتمدت عليها مثلا في الفوركس عن طريق قياس كل بار للفوليوم هتضيع لان الفوركس مش بيتعامل بالطريقة دي

طيب ايه هي الطريقة الصحيحة للتعامل مع الفوليوم ؟ الطريقة الصحيحة هو معرفة الاسعار نفسها بتتحرك ازاي وقتها لما تبص عالفوليوم هتفهم هو ماشي ازاي . السوق عاما بيمشي وفق لموجات ما بين صاعدة وهابطة من صغيرة لكبيرة وكبيرة جدا يبقى لو انت بصيت عالفوليوم اياك تبص له بار بار هنا دقة البار مش مطلوبة انت كل اللي محتاجه هو شكل قريب من الحقيقة ومش شرط الحقيقة نفسها

حد يقولي مش فاهم هاقولك نرجع لمثال الشاكوش وضرب الخشب لو انت فضلت تضرب بمعدل 90 - 85 - 70 -88 وفجأة قام واحد ضرب بمعدل 10 - 15 - 12 -9 ايه هنا اللي هتلاحظه هتلاقي ان اللي بيضرب عالخشب بقى ضربه خفيف جدا لدرجة انت ممكن متسمعش صوت الضرب ووقتها هتلاحظ التباين والاختلاف الشديد وقتها هل الدقة في قراءة كل ضرب هتفرق ؟ اكيد لا ده حاجة انت شفتها بعينك وحسيتها ومش محتاج قراية اصلا لان انت حسيت وشفت وسمعت بشئ قريب من الحقيقة خلاك تعرف وتدرك الاختلاف الشديد بين معدل الضرب

للاسف الموضوع كبير وعاوز شرح اكبر بس اتمنى تكون وصلت للناس حاجة وفي النهاية احب اقول لاي حد يتحجج بموضوع الفوليوم ده اقوله اطمن وريح بالك لو سوق الفوركس نفسه حط كل البيانات بمنتهى الدقة تحت ايدك برده هتخسر مادام مش عارف تتعامل معاها صح

شكرا وبالتوفيق للجميع

الصورة الرمزية alskndry
    alskndry متواجد حالياً فريق عمل المنتدى

كلام جميل وممتاز اخى الحبيب وفى انتظار المزيد ان شاء الله
    توقيع العضو
    فهرس بأهم موضوعاتى التعليمية

http://forum.arabictrader.com/t249104.html

الصورة الرمزية nahed_ebrahem
    nahed_ebrahem غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شكرا استاذ وانا كنت غير مقتنعة فيه هذا الفوليوم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nahed_ebrahem مشاهدة المشاركة
    شكرا استاذ وانا كنت غير مقتنعة فيه هذا الفوليوم
    ثقي فيه عادي واتعاملي بيه المهم تعرفي تتعاملي معاه ابسط مثال ممكن الدقة تعرفك ان بار اصغر من التاني بس الحقيقة الاتنين مستواهم عالي يبقى الدقة هنا مفرقتش وسوحتك ولو مشيتي ببار كبير وصغير كده هتوهي وهتخسري

خدي نظرة شاملة بيه متوافقة مع كل موجة

الصورة الرمزية أحمد_الصالح
    أحمد_الصالح غير متواجد حالياً عضو نشيط

جزاك الله خير الجزاء

الأمر ليس بالبساطة هذه ولا بالتعقيد الذي نراه

انما الأمر باختصار هو مقارنة أو ربط الحركة السعرية بارتفاع وانخفاض عدد العقود ، وليس بالضرورة كما تفضلت دقتها أو معرفتها يكفي أن تعرف أنها متزايدة أو متناقصة

عن نفسي أستخدمه في دخول الصفقات مباشرة كما أنني أرسم بروفايل بشكل يدوي للحجوم التداول بنسبة خطأ لا تتعدى الخمس نقاط

مؤشر عبقري كما تفضلت لمن يحسن التعامل معه .

تحياتي لك وللجميع
    توقيع العضو
    لا شيء يُذكر ..~

الصورة الرمزية مجدي المجد
    مجدي المجد غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohammed_said90 مشاهدة المشاركة
    بسم الله

شوفوا ياجماعة بالنسبة للفوليوم اللي جايب صداع للناس وعمالين يتكلموا عن الدقة في بياناته ومركزية السوق وان بيتنصب علينا وهنضيع بسبب الفوليوم بتاع الميتاتريدر فاحب اقولك اهدى على نفسك لا في نصب ولا حاجة انت اللي مش عارف الفوليوم ولا عارف تتعامل معاه واحب اقولك الكبيرة كمان ان معرفة ارقام الفوليوم بدقة متناهية ممكن يسوحك ويخسرك مادام مش عارف تتعامل معاه صح

للاسف مش هعرف اشرح كل حاجة تخص الفوليوم لانه موضوع كبير ومش هعرف اشرحه هنا بس هحاول ابسطلك الفكرة بامثلة من الحياة لو فرضنا مثلا انت ماسك شاكوش وبتضرب بيه على خشب وقمنا بقياس قوة كل ضربة على الخشب ولو فرضنا قوة الضربة الاولى 90 والتانية 85 والتالتة 70 والرابعة 85 السؤال هنا هل معرفة قيمة كل ضربة هنا بدقة متناهية هتفرق في حاجة ؟ الاجابة لا لان معدل الضربات في العموم مرتفع مهما كان في بينهم اختلاف بس مش فارق بل العكس انت لو عرفت دقة كل ضربة واعتمدت عليها مثلا في الفوركس عن طريق قياس كل بار للفوليوم هتضيع لان الفوركس مش بيتعامل بالطريقة دي

طيب ايه هي الطريقة الصحيحة للتعامل مع الفوليوم ؟ الطريقة الصحيحة هو معرفة الاسعار نفسها بتتحرك ازاي وقتها لما تبص عالفوليوم هتفهم هو ماشي ازاي . السوق عاما بيمشي وفق لموجات ما بين صاعدة وهابطة من صغيرة لكبيرة وكبيرة جدا يبقى لو انت بصيت عالفوليوم اياك تبص له بار بار هنا دقة البار مش مطلوبة انت كل اللي محتاجه هو شكل قريب من الحقيقة ومش شرط الحقيقة نفسها

حد يقولي مش فاهم هاقولك نرجع لمثال الشاكوش وضرب الخشب لو انت فضلت تضرب بمعدل 90 - 85 - 70 -88 وفجأة قام واحد ضرب بمعدل 10 - 15 - 12 -9 ايه هنا اللي هتلاحظه هتلاقي ان اللي بيضرب عالخشب بقى ضربه خفيف جدا لدرجة انت ممكن متسمعش صوت الضرب ووقتها هتلاحظ التباين والاختلاف الشديد وقتها هل الدقة في قراءة كل ضرب هتفرق ؟ اكيد لا ده حاجة انت شفتها بعينك وحسيتها ومش محتاج قراية اصلا لان انت حسيت وشفت وسمعت بشئ قريب من الحقيقة خلاك تعرف وتدرك الاختلاف الشديد بين معدل الضرب

للاسف الموضوع كبير وعاوز شرح اكبر بس اتمنى تكون وصلت للناس حاجة وفي النهاية احب اقول لاي حد يتحجج بموضوع الفوليوم ده اقوله اطمن وريح بالك لو سوق الفوركس نفسه حط كل البيانات بمنتهى الدقة تحت ايدك برده هتخسر مادام مش عارف تتعامل معاها صح

شكرا وبالتوفيق للجميع

يعني الكلام المفيد
    الفوليوم مثل
    ضرب الشاكوش

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مجدي المجد مشاهدة المشاركة
    يعني الكلام المفيد
    الفوليوم مثل
    ضرب الشاكوش
    هو ده اللي فهمته ؟ هههههههههه معلش حاول تاني

الصورة الرمزية الشيخ_غريب
    الشيخ_غريب غير متواجد حالياً عضو نشيط

الحمدلله موفق اخي
    توقيع العضو
    قل اعوذ برب الفلق من شر ما خلق

ما في اجمل من البساطه

وين العالم الذين شرقوا وغربوا في موضوع الفوركس
    من الرقمي للفلكي للفني للاساسي
    الموضوع طلع ابسط من كذا بكثير
    الفوليوم هو السر

تحياتي لصاحب الموضوع
    حتى الفوليوم الذي صدع الناس
    طلع اسهل بكثير
    ( مثل ضرب الشاكوش )

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مجدي المجد مشاهدة المشاركة
    ما في اجمل من البساطه

وين العالم الذين شرقوا وغربوا في موضوع الفوركس
    من الرقمي للفلكي للفني للاساسي
    الموضوع طلع ابسط من كذا بكثير
    الفوليوم هو السر

تحياتي لصاحب الموضوع
    حتى الفوليوم الذي صدع الناس
    طلع اسهل بكثير
    ( مثل ضرب الشاكوش )
    انا مقلتش ان الفوليوم هو السر وكل اللي عملته اني بشرح الطريقة الصحيحة للتعامل معاه ومش بطريقة صعبة لان شرح الفوليوم هيحتاج عشرات الصفحات وحاولت اني اوصل الفكرة بمثال بسيط ومن الطبيعة وفعلا اجادة التعامل مع الفوليوم بيفرق جدا

بس الحمد لله انها جت عالشاكوش جايز لو كنت شرحته بالطريقة العلمية والصعبة كنت اتهمت بالالحاد ولا حد دخل هاجمني تاني ولا شتمني هههههههههههه

فانا بعتذر للاخ مجدي

يا استاذي
    ليش تعتذر
    ربنا يسعدك
    نحن هنا نحاول فهم هذا السوق الغدار
    فقط انا راقت لي كلمة الشاكوش
    ومحاولتك تقريب المفهوم الي ابعد حد
    لكي يفهم الجميع أحد المفاتيح لهذا السوق

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17