الملف المرفق 488590
الاسترالى كندي دة التحليل العام الزوج سيشهد ان شالله هبوط قوي قادم . حين انتهاء التصحيح وان شالله سنرفق اماكن الدخول ان شالله
Printable View
الملف المرفق 488590
الاسترالى كندي دة التحليل العام الزوج سيشهد ان شالله هبوط قوي قادم . حين انتهاء التصحيح وان شالله سنرفق اماكن الدخول ان شالله
الملف المرفق 488591
الملف المرفق 488592
صفقة اليورو باوند كانت الاسبوع السابق
الملف المرفق 488593
الدهب فى موجة صاعدة انشالله . يستهدف +500 نقطة . الدخول شراء بعد كسر الترند المرسوم وستوب موضح وهو كسر القاع
الرجاء الالتزام برأس المال والستوب
الملف المرفق 488599
اهم اندكس الدولار . هو للهبوط والدولار للبيع الفترة القادمة ولا نية لشراء الدولار حاليا وهذة وجة نظري والله اعلم
الملف المرفق 488601
تحليل اليورو دولار
الملف المرفق 488604
اليورو ان شالله سيبدأ فى الهبوط امام الكندي وهذة وجة نظري للزوج بأمر الله
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حالة تانية تدخلك تريدة من غير تحليل الفريمات الكبيرة
الويفة المرسوم عليها الفايبو بدأت ثلاثية , بدون مانحللها طالما بدأت بثلاثية يبقى هي نموذج تصحيحي
في أسوأ أحوال اليورو طالما ويفة صاعدة تصحيحية يبقى لازم نشوف هبوط وصفقة بيع محتملة إنطلاقا فقط من تحليل الويفة دي
وطالما نموذج تصحيحي وغالبا هو تربل زجزاج فعشان اليورو يكمل صعود لازم يتم تصحيح الويفة لـ 50% ع الأقل وده لسه ماحصلش
الملف المرفق 488633
المشكلة هنا إن القمة 2337 ماضربهاش لسه يعني ممكن نكون حاليا بهبوط دافع ممتد وتروح علينا الصفقة ويكسر 2155 وفي السيناريو ده أي هبوط خماسي بيتم تصحيحه فرصة دخول بيع
السيناريو المرجح برأيي هو التالي
الملف المرفق 488634
لو مشي عليه ووصلنا لمنطقة B ندور على أي أسباب تخلينا نبيع وهدفنا ع الأقل مستوى 50% من الشارت الأول
لو حصل وإن الفلات بقت غير منتظمة ده هيكون أفضل وهندور على البيع عند 138% من A
ده مثال تاني بعيد عن الموجات الدافعة وإزاي ممكن إليوت يفدينا بدون معرفة ترقيم الفريمات الأكبر وكل ده بسبب قاعدة واحدة إن التصحيح المركب لازم يتصحح 50% ع الأقل
بالتوفيق للجميع :eh_s(7):
بدون ربطها بأي موجة سابقة
خماسية جميلة فاتنة تغري بالدخول شراء :asvc:
لكن قاعها إتكسر وإتضرب الستوب لكن للي دخل بتهور ومن باب الإحتمالات :0021:
طول الهبوط بداخلها وحتى كسر قاعها لم يعطي أي فرصة شراء ولم يتم إختراق اي فرعية من الهبوط على فرض لم ندقق بنوعية الهبوط دافع أو تصحيح بما إن الفريم هو الدقيقة
الملف المرفق 488644
حتى إن كان الدخول متهور وضرب ستوب ممكن تتعوض مع إليوت لان دائما العائد بيكون أكبر من المخاطرة
زي مثلا الصفقة دي قبل شوية كان ممكن الواحد يدخلها من باب الإحتمالات يعني صفقة متهورة ياتصيب ياتخيب
الملف المرفق 488645
إلي مشدود عليها الفايبو مش دافعة , وطالما وصل لـ 78% يبقى فرصة بستوب صغير وهو القاع 2268 أدخل ياتصيب ياتخيب :asvc:
عاملة حاليا 2:1
تحياتي
وصلنا للمنطقة المتوقعة الحمد لله ,, أي خماسية هابطة أي قطرية خلفية أي قاعدة من قواعد إليوت في المنطقة دي ممكن تدخلنا بيع وهدف أول 50% إلي إتكلمنا عليها وياريت لو يكمل ويطلع لـ 138% أو حتى 200% من A هيكون أفضل بكتير
عملت أكتر من 4:1 :asvc:
شكلها تربل ومش هنشوف 138 :doh:
ع الأقل قبل مانشوف 50% منها
الملف المرفق 488655
منور استاذ كريم ابو الكرم عسى الله يفرج عليك وعلينا جميع
مشكلة الشروحات لي شفتها يقولك X لاتاتي مثلث ابدا ويصر على كلمة ابدا ويعتبره غلط
جزاك الله خير على تصحيح هذه المعلومة لنا
لي كذا يوم مافتحت الشارت الحمد لله بعد عودتك للورشة الان ممكن نفتح الشارت ونرفع ترقيمات وحضرتك تصحح لنا
الله يسعدك :eh_s(7):
اخ كريم عندي سؤال هل من الممكن ان تأتي موجة B ضمن التصحيح البسيط ABC ان تأتي تصحيح مركب WXYXXZ
حبيبي يا اوس سؤالك جميل . الb يا اسامة زي ما بيقولوا هي اللي بتخرج المشتريين والبائعين . ممكن تشوف نمط بسيط والb فية مركبة لوحدها .. يعني اجابة سؤالك طبعا بنسبة كبيرةر او الاغلبية بيحصل تركيب .. طيب انا عاوز مثال خليني اتاكد .. حاضر
الملف المرفق 488685
دة الدولار كندي انت شايف النمط بسيط حدا وهو abc .. بص بقي الb جت اية ؟؟ جت مركب ثنائي لوحدها . علي الرام من بساطة النمط لو نزلت ع الفريمات الصغيرة بتشوف مهاذل من الb والc جت دافعة بسيطة خالص .. يارب يكون وصلت لحضرتك الفكرة واي سؤال عنيا ليك
الملف المرفق 488692
الدولار ين ونتوقع استكمال الهبوط وكسر قاع iii هدف 160 نقطة وستوب 75 نقطة