صفحة 122 من 283 الأولىالأولى ... 2272112116117118119120121122123124125126127128132172222 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1,816 إلى 1,830 من 4232
    الصورة الرمزية medo93
    medo93 غير متواجد حالياً عضو نشيط

حالة الوصول المبكر

اول واهم شرطين في الموضوع دا كله
    1-اني اكون عارف بالضبط الشكل اللي بيتحرك عليه السعر سواء ثلاثي او خماسي او رباعي او اي شكل هندسي
    2- اني اكون عارف بالضبط الوقت الخاص بالشكل الهندسي ودا اللي احنا بندرسه حاليا (ازاي نختار الزمن الصحيح)

طيب ندخل علي فكرة الوصول المبكر وهنمشي واحدة واحدة دا شكل ثلاثي صاعد والسعر اخترق الزاوية 120 في خلال 120 شمعة

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	1.png
المشاهدات:	229
الحجـــم:	29.0 كيلوبايت
الرقم:	482286

وخلينا نرجع لمثال القطار لانه هيكون مفيد في الحالة دي
    القطار تحرك من الزاوية 0 الي الزاوية 120 ثم ارتد الي الزاوية 60 وبعدها انطلق مرة اخري الي الزاوية 120 وكمان اخترقها
    يبقي كدا انا اتاكدت ان دا قطار الشكل الثلاثي
    نيجي للزمن القطار تحرك من الزاوية 0 يوم 13 ديسمبر الساعه 23 ووصل الزاوية 120 يوم 18 ديسمبر الساعه 23
    يعني استغرق 5 ايام وكل يوم فيه 24 شمعه يعني 5*24 = 120 شمعه باعتبار اني شغال علي فريم 1 ساعة
    وبالتالي انا عرفت ان القطار دا بياخد 120 شمعة علشان يتحرك من المحطة اللي هو فيها وصول للمحطة التاليه
    اعتقد لغاية كدا اامور تمام

يبقي يا حج عبدالله

انا من خلال حساباتي السابقة بقدر اتوقع اللي جاي
    وبالتالي انا متوقع ان السعر هيوصل المحطة التانيه من محطات الشكل الثلاثي وهي الزواية 240 بعد 5 ايام لان انا عارف السرعة اللي بيمشي بيها هذا القطار والتالي انا ممكن اتوقع ان السعر هيكون عند المحطة التانية (الزاوية 240) يوم23 ديسمبر الساعه 23 يعني ان زودت 5 ايام كمان اللي هم 120 شمعه

الاســـم:	2.png
المشاهدات:	204
الحجـــم:	29.5 كيلوبايت
الرقم:	482288

زي ما شفنا في الصورة السعر وصل مكانه بالظبط في وقته بالظبط والامور تمام يعني وصل الزاوية 240 يوم 23 ديسمبر الساعه 23
    طب لو قلت السعر دا المفروض يوصل للزاوية 360 اللي هي المحطة التالته يوم ايه والساعه كام؟
    اعتقد سهله
    هو برضه هستغرق 5 ايام علشان يوصل للمحطة التالته
    وبالتالي هنذود كمان 5 ايام يبقي التاريخ المضبوط يوم 28 ديسمبر الساعه 23 السعر هيكون عند الزاوية 360

الاســـم:	3.png
المشاهدات:	120
الحجـــم:	29.8 كيلوبايت
الرقم:	482295

طب هل دا معناه ان القطار كدا وصل اخر محطة ومش هيطلع تاني بعد ال 360 لااااااااااااااا طبعا محدش قال كدا
    وانه ممكن يكمل لل 480 وممكن 600 وممكن 720 طالما بيحترم زمنه وماشي علي مواعيده محدش يقدر يكلمه
    وركز في الصورة وخلي بالك من الوان واماكن الاسهم وبرضه خلي بالك ان بين كل محطة ومحطة 120 شمعه (5 ايام)

الاســـم:	4.png
المشاهدات:	203
الحجـــم:	35.3 كيلوبايت
الرقم:	482296

ده اللي المفروض يحصل لكن في الواقع العملي مش بنلاقي الكلام دا بالطريقة دي والسعر ممكن
    يحصل عنده تاخير وتنشا حالة التسارع السعري
    يصل هدفه مبكرا وتنشا حالة الوصول المبكر

خلينا في الوصول المبكر حاليا
    انا من خلال حساباتي عرفت ان السعر المفروض يكون عند الزاوية 240 يوم 23 ديسمبر الساعه 23 طبقا للصورة رقم 2 في المشاركة
    لكن لقيت
    اللي حصل ان سائق القطار راحت عليه نومه وكمل للزاوية 240 ووصل هدفه يوم 19 الساعه 23 يعني قبل معاده ب 4 ايام (96) شمعة

الاســـم:	5.png
المشاهدات:	199
الحجـــم:	44.3 كيلوبايت
الرقم:	482299

هو دا بالظبط الوصول المبكر
    يعني انا بمسك السائق (السعر) واقوله انت معادك عند الزاوية 240 يوم 23 وانت وصلت يوم 19
    يعني بالبلدي انت جاي بدري عن معادك
    وبالتالي قدامك حلين وانت تختار اللي يريحك منهم
    1 - انت تهبط مرة تانيه وتبقي تصعد في معادك
    وبالتالي السعر سيبهبط من الزواية 240 بحيث انه يضيع وقت ويبقي يرجع يصعد تاني لما يحين وقته

الاســـم:	6.png
المشاهدات:	183
الحجـــم:	45.5 كيلوبايت
الرقم:	482300

2- انك تفضل في المنطقة دل لغاية ما ينتهي ال 4 ايام بتوعك وبعدها تكمل طريقك لاعلي
    وبالتالي انت خليك تذبذب عند الزواية 240 بحيث نضيع الوقت لانك انت اللي وصلت بدري وقبل معادك
    وبالتالي الوضع هيبقي كدا السعر هيفضل رايح جاي عند الزاوية 240 لغايه ما وقته يخلص وبعدها يكمل طريقه

الاســـم:	7.png
المشاهدات:	65
الحجـــم:	46.4 كيلوبايت
الرقم:	482301

وبالتالي هلاقي الشكل زي ما ارفقت في الصورة اللي فاتت السعر هيفضل في حالة تذبذب لغاية ما وقته يخلص وبعدها ينطلق نحو الزاوية 360
    اللي هي المحطة اللي بعد كدا
    وبالتالي حضرتك مش هتعرف تعمل الموضوع دا غير لو كنت اولا عارف الشكل الهندسي وثانيا عرف الزمن اللي بين كل محطتين
    ودا مثال من الشارت وانا كنت ارفقته قبل كدا
    لكن مفيش مشكلة وممكن نرفقه مرة تانيه

دا اليورو كندي فريم 15 دقيقة
    بيسير علي شكل ثلاثي هابط زي ما كنت بقول في الشرح وبين كل محطة والتانيه 60 شمعه
    وفي خلال المربع الاول كان ماشي زي الفل
    وبعد كدا هبط مرة واحدة مش بس للزاوية 240 لا دا كمان وصل الزاوية 360 وكدا من خلال الشرح اعتقد انك عرفت انه في حالة وصول مبكر وبرضه هقول للسعر لو عايز تصعد وتهبط في معادك مفيش مشكلة
    ولو عايز تفضل تتذبذب عن الزاوية 360 برضه براحتك
    واللي حصل ان السعر قرر التذبذب عند الزاوية 360 لغاية ما يجي معاده
    وبعدها كمل هبوط للزاوية 480

الاســـم:	22.png
المشاهدات:	255
الحجـــم:	48.6 كيلوبايت
الرقم:	482304

وبرضه عمل حالة وصول مبكر ووصل الزوية450 (السائق دا شكله كان سهران ) المهم برضه نفس الخيارات
    عايز تصعد للامان اللي فوق اللي انا حطط عليه
    ا الاسهم ماشي عايز تقعد وتتذبذب برضه ماشي
    ولكنه المرة دي قرر انه يصعد وصعد بالفعل للاماكن اللي حددناها ونزل وهو حاليا في يعتبر ماشي مظبوط عند الزاوية 600

الاســـم:	33.png
المشاهدات:	146
الحجـــم:	41.6 كيلوبايت
الرقم:	482305

اتمني تكون الصورة اتضحت بعد الشرح دا ولو لسه مش واضحة انا ممكن اشرحها بطريقة تانيه واي استفسار انا تحت امرك

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.png‏  

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdalaah مشاهدة المشاركة
    يعنى مثلا حضرتك استاذ ميدو كنت هنا بتقول فى المشاركه دى مرحله وصول مبكر للزوج
    اخي الحبيب انا اساسا جايب النموذج دا علشان اوضح فكرة الدخول من منتصف الزاوية وليس تحليل اليورو دولار
    انما كتحليل
    هو انا قلت ان سبب الهبوط هو حالة الوصول المبكر يعني الزوج المفروض يكون عند الزاوية 480 ف الوفت الموضح بالصورة لكنه وصل قبل معاده بكير ودا السبب اللي خلاه يهبط
    ومع ذلك انا مستني اليورو عند 480 ف الوقت المحدد ف الصورة
    ولو موصلش وكسر القناه اللي انا معلم عليها بالسهم الاحمر يبقي كدا ممكن نقول هبوط
    الملف المرفق 482284
    طيب حضرتك بردو فى الزاويه 360 كان فى مرحله وصول مبكر للسعر قبل زمنه
    يعنى السعر وصل بسرعه للزوايه 360 قبل ما يجى للفاصل الزمنى
    استحملنى استاذ ميدو ربنا يبارك فيك
    لان الموضوع دا مهم جدا بالنسبالى والله

اعتقد الاجابة ظهرت بعد الشرح اليورو دولار مش مكانه خالص عند الزاوية 405 وفي وصول مبكر والسعر هبط
    ورجع صعد تاني وعمل وصول مبكرمرة تانيه عند الزاوية 450
    وهبط منها برضه بسبب الوصول المبكر

الصورة الرمزية medo93

انا بعتذر لباقي الاخوة اللي لسه ليهم اسئلة معلقة فيعلم الله اني بقالي اكتر من 6 ساعات امام اللاب والحقيقه خلاص جالي صداع ومش قادر اكمل
    ومضطر اقفل دلوقتي ووعد هجاوب علي الكل باذن الله

الصورة الرمزية janajreh
    janajreh غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الله يعطيك العافيه
    كل مره الرؤيا تتضح بشكل ممتاز
    الله يرضى عنك ويبارك لك

الصورة الرمزية moaaad
    moaaad غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo93 مشاهدة المشاركة
    انا بعتذر لباقي الاخوة اللي لسه ليهم اسئلة معلقة فيعلم الله اني بقالي اكتر من 6 ساعات امام اللاب والحقيقه خلاص جالي صداع ومش قادر اكمل
    ومضطر اقفل دلوقتي ووعد هجاوب علي الكل باذن الله

الله يرحم والديك .. والله منتظرك يا مبدع

انت ملكتنا بطيبك وأخلاقك ..

إذا أنت أكرمت الكريم ملكته .. وإن أنت أكرمت اللئيم تمردا

الصورة الرمزية abdalaah
    abdalaah غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقسم بالله يا ميدوو
    انت راجل محترم والله
    الله يرزقك ماتتمنا
    والله يا اخى دا انت لو بتدى الكورس بفلوس مش هتتعب نفسك كدا
    ونا والله العظيم تلاته
    اول مره اتابع حد فى موضوعه واكتب اصلا فى منتديات لان معظم الناس مبتكملش المواضيع
    الا من رحم ربى
    استاذ ميدو
    هل معنى كدا ان حاله الوصول المبكر دا انا بدخل منها ؟
    سواء بيع او شراء حسب الشكل لو كنا مختارينه من قمه او من قاع
    يعنى نفترض انى لقيت وصول مبكر
    المفروض العمله ايه
    احدد المنطقه وانزل على الفريمات الاقل وادور على منطقه كلاستر سعرى وتجمع زوايا وادخل ؟
    طيب لو دخلت هدفى هيبقا فين ؟
    انا عارف ان استوبى كسر منطقه الكلاستر ....
    وعارف انى هكون داخل عكس الاتجاه ......
    بس معنى ان فى وصول مبكريعنى حاجا حلوه واعتقد حضرتك بتستناها
    وشوفتها فى كذا مشاكره وبصراحه الله ينور عاليك والله يا اما الزوج هيغير ويعمل مثلا شكل جديد
    او هيتذبذب ويكمل فى طريقه

الصورة الرمزية The.wolf
    The.wolf غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الاســـم:	CHFJPYmDaily.png
المشاهدات:	31
الحجـــم:	56.7 كيلوبايت
الرقم:	482314

الاســـم:	EURUSDmDaily.png
المشاهدات:	32
الحجـــم:	60.0 كيلوبايت
الرقم:	482311

الاســـم:	AUDCHFmDaily.png
المشاهدات:	30
الحجـــم:	57.4 كيلوبايت
الرقم:	482312

الاســـم:	AUDCHFmH1.png
المشاهدات:	28
الحجـــم:	59.2 كيلوبايت
الرقم:	482313
    هذه ليست توصيات هذه تحليلات اريد معرفة رئيكم بها ورئى استذنا الكبير محمد

الصورة الرمزية The.wolf
    The.wolf غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

تحليل اندكس الدولار واندكس البوند + تحليل الكيبل

الاســـم:	USDLFXDaily.png
المشاهدات:	55
الحجـــم:	61.3 كيلوبايت
الرقم:	482323

الاســـم:	GBPLFXH4.png
المشاهدات:	46
الحجـــم:	67.7 كيلوبايت
الرقم:	482322

الاســـم:	GBPUSDDaily.png
المشاهدات:	38
الحجـــم:	66.2 كيلوبايت
الرقم:	482321

الاســـم:	GBPUSDH1.png
المشاهدات:	39
الحجـــم:	55.8 كيلوبايت
الرقم:	482320

الصورة الرمزية ابو يحيى
    ابو يحيى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخى الغالى ميدو جزاك الله خيرا على هذا المجهود الذى قل ان نجد مثله - حفظك الله ...لقد بدات فى القراءة من اول الورشة بتركيز واحاول ان استوعب كل نقطة تقولها ..اعلم انك قد انطلقت الى محطات بعيدة ..لكن اعذرنى ان سالت عن نقاط فى اول الورشة ...لعلها تفيدنى واخرين مثلى يبداون من اول الورشة ...سؤالى هو ...بالنسبة للشكل الدائرى (الحالة الثانية ) ان السعر ينطلق من الصفر مخترقا الزاوية 360 ..حضرتك اوضحت ان الدخول عكس الاتجاه مع الزاوية 450(اى دورة وربع ) مع الاخذ فى الحسبان ان السعر قد يصل الى الزاوية 630 (دورة+270) يتم عندها التبريد ..لماذا حضرتك لم يتم الدخول عكس الاتجاه ايضا عند الزاوية 540 (دورة ونصف) لانى رايت حالات ارتد السعر من عندها ؟؟؟فى هذه الحالة ان صحت سنجد اننا نشترى على مستويات بعيدة ..اعلم ان حضرتك قلت ان الامر متعلق بادارة راس المال ....
    آخر تعديل بواسطة ابو يحيى ، 16-12-2017 الساعة 11:15 PM

الصورة الرمزية Daoud
    Daoud غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

صحتك قبل كلشي استادنا الغالي الله يجازيك على سعت صدرك الناس الشرفاء زيك قلاال
    أحرجتنا باخلاقك
    آخر تعديل بواسطة Daoud ، 17-12-2017 الساعة 01:09 AM

الصورة الرمزية Nazar.mohamed
    Nazar.mohamed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abuelgoud مشاهدة المشاركة
    ايضا السبيس ياصديقى مش مظبوط
    https://prnt.sc/hoa01t
    http://prntscr.com/hoa0bo
    هذا تحليلى المتواضع ارجو لو فيه خطأ الاخ ميدو يناقشنا فيه لو تكرم
    تسلم اخي
    بالنسبة للاسبيس هو صحيح تماما
    وممكن ترجع لدرس الاسبيس وتتاكد
    رسمك عل الاربع ساعات اتفق معاك
    بس على الساعة هابط على
    شكل ثلاثي وليس مربع 144

الاســـم:	GBPJPYH1.png
المشاهدات:	62
الحجـــم:	61.5 كيلوبايت
الرقم:	482346

الصورة الرمزية Nazar.mohamed
    Nazar.mohamed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo93 مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم

اليوم ان شاء الله موعدنا مع درس جديد من الدروس الخاصة بالجزء الزمني وهنراجع سريعا
    علي بعض المحاور اللي تكلمن عنها فيي الدروس السابقه

1-الزمن يكون من انصاف ومضاعفات الزاوية التي ردت السعر
    2- نقطة الاختراق او الكسر هي التي تحدد ما ان كنا سنختار النصف او الضعف او حتي نفس رقم الزاوية
    3- لا يمكن للسعر ان يصل الي زاويتين رئيسيتين في فاصل زمني واحد (خاص باول نطاق زمني )
    4- معني النطاق الزمني والفواصل الزمنية الرئيسية او الفرعية
    5- معني الوصول المبكر وكيفية التعامل معه

وايضا اخذنا حالة واحدة من لحالات التي يمكن ان يتلاعب فيها السعر كانت كسر السعر للزاوية التي حدث عندها الارتداد وبعدها العودة اليها مرة اخري وقلنا في الحالة دي هناخد الزمن الجديد وليس زمن الكسر

واليوم ان شاء الله سنكمل هذه الحالات ...... وهنشوف اول حالة وناخد الصورة اولا وبعدها نعرف هنعمل ايه

ومن خلال الصورة اللي فاتت هنلاحظ ان الشكل رباعي وبالتالي الاحتمالات الخاصة بالزمن هي 23-45-90-180وان السعر لم يكسر الزاوية 90 حتي الفاصل الزمني 45 يعني كدا كمل اكتر من 45 شمعة ولم يتم كسر الزاوية حتي الان
    وبالتالي انا كدا استبعدت موضوع 23 شمعه دا وكمان هستبعد 180 وهقولكم ليه بعد شويه
    واصبح الاحتمالات 45-90 ونكمل مع بعض ونشوف ايه اللي هيحصل
    علشان اقدر احدد اذا كنت هختار 45-90

1-السعر يكسر الزاوية 90 ويكمل هبوط بعد الفاصل الزمني ب 4 او 5 او 6 شموع يعني هيكون وقت الاختراق او الكسر حوالي 50 شمعه مش 45 وفي الحالة دي انا بعمل الزمن بتاعي 45 شمعة ودا اللي هيسير عليه السعر خلال رحلته

2- ان السعر يكمل تذبذب ولا يكسر الزاوية 90 حتي يقترب من الفاصل الزمني الثاني وفي الحالة دي هنعتمد ان الزمن 90 شمعة وليس 45
    يعني كدا احنا عرفنا لو السعر كسر الزاوية ورجع ليها هنعمل ايه ولو كسرها بعد وقته بقليل هنعمل ايه ولو كمل تذبذب هنعمل ايه
    انا هرفق الصورة وبعدها هنعرف انا ليه استبعدت الزوية 180

خلينا نتفق علي حاجة جديدة اني لما ابدء اضع احتمالات الزمن بتاعي في احتمالين لا يجتمعو وهم الربع والضعف
    يعني مثلا لو معايا شكل خماسي زاوية 72 اذن الاحتمالات هي 144-72-36-18 وبالتالي انا من اول ارتداد اقدر استبعد واحد من ال 4 الحمالات اللي معايا وهيكون 144 يعني الضعف او 18 اللي هي الربع (ربع 72)

ودا هيسهل عليا فلترة باقي الاحتمالات
    طب السؤال المهم ازاي انا ممكن استبعد واحد من الاحتمالين دول ؟

والاجابة بسيطة وهي من خلال زمن
    وصول السعر الي الزواية نفسها ...وخلي بالك اني قلت وصول يعني مش اختراق او كسر
    والزمن دا ممكن كمان يساعدني ان استبعد اكتر من احتمال

بمعني انا معايا شكل ثلاثي وصل الي الي الزاوية 120 في خلال 55 شمعة
    يبقي من غير ما افكر انا هستبعد 30 وهيفضل معايا ال 3 احتمالات (60-120-240)

طب هنفترض ان السعر اساسا وصل وصل الي الزاوية 120 في خلال 80 شمعة ...يبقي في الحالة دا انا استبعدت ان يكون الزمن 30 شمعة
    واصبح احتمال ان الزمن 60 شمعة ضعيف جدا
    لان بالمنطق
    لما السعر يوصل الزواية في 80 شمعة ولسه عايز يصعد مرة تانيه الي منتصف المسافة ويرجع مرة تالته علشان يخترق الزاوية 120

يبقي انا كدا استبعدت تماما الزمن 30 واستبعدت كمان الزمن 60 وطالما ان الشكل ثلاثي يبقي برضه استبعدت الزمن 240 لاننا عارفنا قبل كدا اني بعد الشكل الرباعي انا مش بضاعف الزمن
    يعني مفيش عندي الزمن 240 شمعة في الشكل الثلاثي ولا عندي 360 شمعة في الخط المستقيم
    ولو رجعلنا للمثال بتاعنا هلاقي ان الزمن اللي بيفرض نفسه عليا هو الزمن 120 لاني استبعدت ال3 التانيه

وبالتالي يا شباب انا شفت ازاي ان زمن الوصول اساسا مهم عندي وبيساعدني اني افلتر الاحتمالات بتاعي بحيث احصرهم في اقل عدد ممكن يعني في المثال اللي فات زمن الوصول نفسه خلاني اعرف انا هعمل الزمن بتاعي كام من غير حتي ما انتظر كسر او اختراق

طب ممكن ناخد مثال من الشارت علي المثال دا لانه مهم جدا

دا اليورو استرالي فريم الساعه وهنمشي فيه مع بعض واحدة واحدة علشان نعرف احنا المفروض نقراء الشارت ازاي ويا ريت محدش يتسرع ويقرا الكلام بتركيز انا هحلل الزوج وكاني بكلم نفسي وهتشوفو انا بطلع الصفقة بتاعتي ازي
    اليورو استرالي عامل هبوط مباشر حتي الزاوية 180 واستغرق في الموضوع دا 45 شمعة وارتد حتي منتصف المسافة

يبقي انا كدا الاحتمالات بتاعتي
    السعر هيكمل صعود حتي القمة اللي بدء منها الهبوط وبالتالي هتبقي قمة مستهلكة واستني اشوف ايه الشكل اللي هيحصل
    السعر هيهبط من عند الزاوية 90 ومش هيكمل صعود والقمة هتفضل فعالة وغير مستهلكة وفي الحالة دي يبقي انا عندي شكل خط مستقيم
    في مرحلة التكوين
    حلو جدا يا ميدو طب افرض ان هيتكون خطا مستقيم الزمن بتاعه كام ؟
    بسيطة جدا هو اساسا احتمالاته 360 ودا مستبعد لانه خط مستقيم ومفيش فيه تضعيف وال 45 ودا برضه مستبعد طبقا لزمن الوصول

يبقي لو دا فعلا كان خط مستقيم يبقي الزمن بتاعه 90 شمعة او 180 شمعة

نكمل مع بعض ونشوف هيحصل ايه

هنلاحظ هنا ان السعر اولا مش راضي يصعد علشان يستهلك القمة وفي نفس الوقت كمل 150 شمعة بدون هبوط مرة اخري للزاوية 180 يبقي كدا اقوي احتمال معايا ان السعر بيجهز لشكل مستقيم والزمن هو 180 شمعة(لان كدا مش هيفع اني اعمل الزمن 90) وطبعا انا كل شويه ابص عيه واشوف ايه اللي بيحصل وفي نفس الوقت
    الاحتمال التاني وهو ان السعر يصعد للقمة مازال قائم

ونخلي بالنا ان اول مربع دا اساسا ااسمه مربع العمليات يعني انا ولا بدخل فيه بيع ولا شراء انا من خلال المربع دا بقدر احدد الشكل بتاعي والزمن بتاعي اللي السعر هيمشي عليه طول الرحلة بتاعته وهو اللي بياكد اذا كان في فعلا شكل هندسي ولا السعر مقضيها تذبذب صعود وهبوط وماستهلاك قمم وقيعان

طب نكمل ونشوف ايه اللي هيحصل
    السعر هبط مرة تانيه ووصل في المكان الناسب بتاعه وانا كدا عرفت ايه الشكل وايه الزمن بتاعه وباقي انا اتاكد ودا بيكون بكسر الزواية 180
    لكن مبدئيا انا عامل احتمال 80 % ان الشكل مستقيم والزمن 180

كدا باقي اشارة الدخول يعني انا عملت السيناريو في دماغي وعرفت هدخل ازاي وهدفي فين واستوبي فين دا لو فعلا الشكل طلع خط مستقيم
    واهدافي واستوباتي طبقا للشكل المستقيم
    طبعا الصورة اللي جاية دي مش محتاجة اي كلام وفعلا صورة ب 1000 كلمة

الملف المرفق 482283

كدا المشاركة خلصت لانها كملت 10 صور وممكن حضراتكم تشوفو اللي حصل بعد كدا لكن كفاية اقول ان السعر حقق الهدف الاول ب 0 انعكاس وكمان في طريقة للثاني وان الشكل شغااااااال وسليم 100% والزوج هااااابط طبقا لهذ لشكل ومش هينفع نشتري ما لم يحدث فشل
    في هذا الشكل
    انا المفروض اني قلت علي خطوات لدخول في الفرص طبقا للطريقة دي بحيث انها تكون متكاملة سعؤيا وزمنيا
    وعرفنا ازي انا بفكر وايه الاحتمالات بتاعتي علشان مجيش اقول الطريقة مش ناجحة والاشكال بتنتهي
    وبالمناسبة انتهاء الشكل دا امر طبيعي جدا ووارد يعني مش معني ان معايا ثلاثي هابط ان السعر هيوصل 360 انا
    بشتغل مع الشكل زي ما انا شايفه ولو عايز ينتهي ياااااااااا مرحبا وان شاء الله هنتعلم مع بعض ازاي بنحكم ان الشكل الهندسي انتهي
    وساعتها هنبدا ننتظر تكون الشكل الجديد ونمشي بنفس الخطوات اللي عملتها مع الشكل المستقيم اللي كان منذ قليل

اخ محمد
    يالنسبة لليورو استرالي
    لماذا اخذت
    بالارتداد من 180
    مع انو يوجد ارتداد مثالي من 60

الاســـم:	EURAUDH1.png
المشاهدات:	66
الحجـــم:	43.2 كيلوبايت
الرقم:	482348

الصورة الرمزية hiiii
    hiiii غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

والله تستاهل كل الشكر والثناء على ما تقدمة
    اخي ميدو

الصورة الرمزية moaaad

اش رايك .. هل هذا شكل ثماني عالنيوز دولار فريم الساعة ؟؟؟

الاســـم:	nzdusd-h1-gain-capital-uk-3.png
المشاهدات:	58
الحجـــم:	44.3 كيلوبايت
الرقم:	482352

الصورة الرمزية moaaad

هذي صورة الينوز عاليومي ثلاثي هابط بزمن 60 شمعة ( سريع )
    وهذا يفسر عدم إكمال صعوده في الساعة لأنه كان تصحيح في اليومي

الاســـم:	nzdusd-d1-gain-capital-uk.png
المشاهدات:	75
الحجـــم:	44.5 كيلوبايت
الرقم:	482353

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17