صفحة 114 من 283 الأولىالأولى ... 1464104108109110111112113114115116117118119120124164214 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1,696 إلى 1,710 من 4232
    الصورة الرمزية civilian
    civilian غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo93 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ماشاء الله تطبيق للشرح بالحرف والتزام بالقوعد بنسبة 100% ودا يدل علي ان حضرتك متابع جدا وبتاخد بالك من كل حرف وكلمة في الورشة لان لاحظت انك بتقول بعض الجمل لن يتذكرها الا متابع ممتاز زي حضرتك دا غير كمان التحليلات اللي كنت بتضيف فيها الزمني مع اننا لسه لم نكن تكلمنا فيه ودا برضه حاجة تحسب ليك خصوصا لما يكون كلامك صحيح
    وبالنسبة للتحاليل الفريم الشهري ...موضوع ان حضرتك تغير الاسبيس بحجة ان السعر لما يكمل الا نصف دورة
    فخلينا نقول انه مش مقياس بغير بيه الاسبيس وانه مرتبط بالسرعه وليس بالفترة يعني مثلا لو عندي شكل زي اللي في الصورة دا
    وعلي الفريم الشهري انا شايفه رايح جاي علي الزاوية 90 فاكيد مش معني الكلام دا ن الاسبيس فيه خطا لان السعر بقاله فترة كبيرة عند الزاوية 90 ...الاسبيس صحيح لكن السعر لم يقرر علي اي شكل هندسي سيصعد او يهبط وبيمر بمرحلة تذبذب لكن الاسبيس صحيح

الملف المرفق 481619

وبالتالي من نفس القمة لو انا بدئت علي الفريم الشهر وبنفس الاسبيس هلاقي ان كان عندي شكل خماسي والشكل انتهي وبداء يدخل في مرحلة تذبذب اعلانا لتغير الاتجاه

الملف المرفق 481622

ولو بدئنا من القاع المؤثر علي الحركة هنلاقي ان السعر قرر الصعود علي شكل ثماني ومحترم الشكل جدا وممكن حضرتك تركز في اخر 4 شموع وايه وضعهم مع القناة السعرية الصاعده وكل ما اخترقها صعد تاني واغلق فوقها
    وبعدها الاغلاق اسفل القناة مؤشر سلبي لاستمكمال الشكل الهندسي وخصوصا انه اساسا شكل غير مكتمل يعني ممكن في اي وقت ينتهي ومن غير ما يقول لحد

الملف المرفق 481623

وبالنسبة للفريم الاسبوعي في خطا جديد وهو انك بدئت رسم من القمة بدون ما تنظر لقاع وتشوف هلي القاع انتي ولا لسه فعال او بمعني اخر الشكل المتكون من القاع هل هو مازاي صالح للمتاجرة ام انه فشل ونبدا نبحث عن الشكل الجديد
    انا لما بدئت الرسم من القاع لقيت ان السعر صاعد علي شكل رباعي مثالي والشكل سليم وفعال 100%

الملف المرفق 481625

وان اللي حصل مع حضرتك هو حالة من التسارع السعري وتحديدا في هذه الموجة انا حددتها باسهم بيضاء وعايز اوضح حاجة ان وقوف السعر عن هذا الحد ليس من باب الصدفة وانما دا بسبب حاجة هنعرفها في باقي الجزء الزمني ان شاء الله وبكرر تاني الشكل صحيح وهدفه زي ما هو موضح في الصورة

الملف المرفق 481626

وننزل علي الفريم اليومي ونشوف حضرتك كاتب ايه
    كلام سليم وصحيح 100% السعر كان هابط علي شكل رباعي والشكل دا انتهي فعليا في التاريخ الموضح في االصورة وكمان زي ماحضرتك قلت جاء الوقت ولم ياتي السعر

الملف المرفق 481627

ولو بدئنا ارسم من القاع هنلاق ان السعر صاااعد علي شكل ثلاثي ودا بيدعم الشكل اللي علي الفريم الاسبوعي وليس شكل خماسي زي ما حضرتك ذكرت

الملف المرفق 481628

واخيرا في فريم ال4 ساعات لو حضرتك عملت الزاوية 120 والزمن 120 هتلافقي ان في فشل زمني وانه لسه الشكل الاساسي لم يتكون
    ومع ذك في هذه احالة انا ممكن اشتغل معاه عادي جدا وعدي خرائط ومسارات هنعرفها في وقتها باذن الله
    واللي طالبه من حضرتك تركز في الفواصل الزمنية اللي عند الاسهم البيضاء
    وشوف السعر ازي تعامل معها وخصوصا الفاصل الزمني الاخير ونقدر نقول انه من الفاصل دا تحديد السهم الاحمر
    ممكن كنا نتوقع خبر الفايدة... طبعا انا مكنش هقدر اقول هو كيبقي كام لكن من الفاصل دا انا عرفت ان الدولار كندي هابط يبقي كدا الكندي نفسه هيصعد ودي لعبة الاخبار بكل بساطة

الملف المرفق 481629
    ماشاءالله ابهرتني حقيقة يا استاذي ويا اخي محمد ... ماشاءالله نظرتك نظرة شمولية ودقيقة وعميقة نابعة عن دراسة طويلة وذكاء جميل ...فعلا يحتاج مني المزيد من المتابعة والدراسة وتغير رؤيتي للشكل ودراسة الاحتمالات اكثر فبارك الله فيك ياحبيبي ... هناك شيئ اخي محمد في فريم اليومي هناك ارتداد من الزاوية 72 الى 36 في ثلاث شموع فلماذا لم تاخذ به وفيها احترام لبقية الزوايا ايضا ؟؟؟ كذلك الحال في ال 4 ساعات

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	Screenshot 2017-12-11 12.38.27.png
المشاهدات:	90
الحجـــم:	106.7 كيلوبايت
الرقم:	481820 اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	USDCADDaily2.png
المشاهدات:	39
الحجـــم:	60.1 كيلوبايت
الرقم:	481821

جذبني شيئ من كلامك انه ((حصل فشل زمني ولسه الشكل الاساسي لم يتكون)) ... ان شاءالله حتضحو اكثر

الصورة الرمزية medo93
    medo93 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو يحيى مشاهدة المشاركة
    اخى ميدو .. السلام عليكم جزاك الله خيرا على هذا الموضوع المتميز ..ولااخفيك انى من اكثر من ستة اشهر فى حالة بحث عن اتقان هذا العلم ..لكنى توهت بين الفيديوهات والويبنار التى تمتد لساعات طويلة ترهق اى متابع ...لكن بفضل الله ارى انك فائدة كبيرة للمنتدى ولمن رغب فى تعلم هذا العلم ... فلا تنزعج من الاسئلة وهى مش حتكون مكررة ان شاء الله لكنى غير مضارب بالفوركس لكن بالاسهم المصرية وكثيرا مااطبق الدورات السعرية والزمنية على الاسهم لكن لدى اخطاء وضعف فى نقط كثيرة فارجو ان تتحملنا ..وجزاك الله خيرا..
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ...مرحبا ابو يحي
    اولا انا حابب اوضح اني لا انزعج اطلاقا من كثرة الاسئلة وخصوصا لو كانت غير مكررة لكن يحدث احيانا كثرة ان اجد احد الاخوة يرقف بعض الرسومات علشان يشوف اذا كانت صحيحة او لا مع اني لو رجع صفحة او 2 لوراء سيجد الرسومات للي بيستفسر عنها
    وطبعا انا بخاف اقوله الرسومات معمولة في المشاركة رقم كذا فممكن يزعل مني وانا مش بكون عايز ارفق التحليل لنفس العملة اكتر من مرة
    وفي النهاية انا بقول لحضرتك تسال زي ما تحب وتتاكد لو هقدر اساعدك في اي حاجة مش هتاخر ...انا عارف ان الطريقة بتشتغل علي اي سوق لاننا بنتعامل مع ارقام مش اسواق لكن انا شخصيا لم اجرب السوق المصري

الصورة الرمزية daherxdaher
    daherxdaher غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    (...)
    وحاجة كمان انا اكيد مش هينفع اقول انا بشتغل علي الفاصل الزمني ازاي وانا اساسا لسه لم اشرح ازاي بنجيب الفاصل الزمني
    مشكور جدا على الاجابة.

سبب سؤالي السابق أني كنت أعتقد أن قاعدة "ان حان الزمن قبل وصول السعر الى هدفه انعكس" ثابتة، أي لا تتغير ان كان التداول بالنجمة أم بالقنوات، لكن يبدو أني كنت مخطئا.

ياريت لو تتكرم بالاجابة على الأسئلة الواردة في الصورة.

خالص الشكر
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.jpg‏  

الصورة الرمزية Daoud
    Daoud غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مرحبا بك اخي الحبيب نعن تعبتر ضمن حالات الوصول المبكر
    بس الزمن مش مضبوط هو ارتد كسر لما دخل على زمن الخمساوأربعين يعني كسر في واحد وتلاتين شمعة
    حيرتني استادي

الصورة الرمزية abuelgoud
    abuelgoud غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

استاذ ميدو لو سمحت عندما تكون زاوية 135 هى اللى ردت السعر لاول مرة ممكن اعتمدها 144 ولا خطأ
    توقيع العضو
    وقل ربى زدنى علما
    لا تستغرق في حلمك استيقظ لتحققه

الصورة الرمزية abdomohamed89
    abdomohamed89 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الاســـم:	GBPJPYM30.png
المشاهدات:	106
الحجـــم:	72.0 كيلوبايت
الرقم:	481892

دائرى على المجنون

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة daherxdaher مشاهدة المشاركة
    مشكور جدا على الاجابة.

سبب سؤالي السابق أني كنت أعتقد أن ثابتة، أي لا تتغير ان كان التداول بالنجمة أم بالقنوات، لكن يبدو أني كنت مخطئا.

ياريت لو تتكرم بالاجابة على الأسئلة الواردة في الصورة.

خالص الشكر
    مرحبا بك اخي الحبيب
    مبدئيا انا حابب اوضح ان قاعدة "ان حان الزمن قبل وصول السعر الى هدفه انعكس" دي خاصة بالاشكال الهندسية
    وان الموضوع في النجمة مختلف
    وبالنسة للرسم الخاص ب WTI فال حاجة انا مش شايف ارتداد من الزاوية 45 وبالتالي الزاوية خطا
    وبناء عليه الزمن كمان خطا
    بالنسبة لموضوع الوصول الي زاويتين في فاصل زمني واحد دا عادي جدا طالما انهم مش في الاطاار الزمن الاول

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdomohamed89 مشاهدة المشاركة

الاســـم:	GBPJPYM30.png
المشاهدات:	106
الحجـــم:	72.0 كيلوبايت
الرقم:	481892

دائرى على المجنون
    ممتاز اخي الحبيب
    فعلا الشكل دائري ولو حضرتك رسمت من القمة ع ال 15 دقيقة هتلاقي ان في حالتين لدائري وال 2 وصلو الهدف بتاعهم ولكن ما زلنا في انتظار تحقق هدف الفريم الاكبر ...اخر حاجة في خبر ع البوند بعد ساعتين تقريبا اتوقع انه ايجابي ويصعد بالبوند
    ولو سلبي برضه مفيش مشكلة المهم اني ميكسرش القاع بتاعي علي فريم 30 د
    ودي صورة الدائري الصغير

الاســـم:	GBPJPYM15.png
المشاهدات:	99
الحجـــم:	56.1 كيلوبايت
الرقم:	481913

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abuelgoud مشاهدة المشاركة
    استاذ ميدو لو سمحت عندما تكون زاوية 135 هى اللى ردت السعر لاول مرة ممكن اعتمدها 144 ولا خطأ
    هو انا شخصيا بعتمد 144 او 120 ايهما اقرب للسعر طالما ان الارتداد واضح

الصورة الرمزية Baran
    Baran غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

تسم يا دكتور وحقيقة انا لقيت اننا دخلنا في مرحلة خمول والنشاط بدا يقل فقلت اعمل حاجة جديدة لاستعادة النشاط مرة اخري وبدئت في الجزء الزمني وبالنسبة للدرس الخاص باختيار القمم والقيعان فانا هجهزة ونزله في الورشة بعد اكتماله باذن الله
    وكمان انا بوجه ليك شكر بالنيابة عن جميع المتابعين اللي بيقرو الملفات اللي جمعتها لان في ناس كتير سالت عليه وانا بديلهم الملفات المجمعة
    وافضل ما في الملفات دي هو احساس التعاون واننا كلنا بنؤدي نفس الموضوع كل واحد باللي يقدر عليه علشان نوصل لهدف مشترك وانا واثق اانها هنوصل في النهاية باذن الله

دي أقل حاجة تنعمل عشان تعبر عن امتنان و شكر ولو بسيط لحضرتك اخي ابو حبيب و انشالله سيتم رفع الملف بعد الانتهاء من الدرس الزمني بشكل كامل و يتمنى الجميع يستفيد و ده يكون في ميزان حسناتك انشالله .... وجاري دراسة الزمني .... كل التحية و الاحترام

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdalaah مشاهدة المشاركة
    استاذ ميدووو
    بعد اذنك
    هل يعتبر دا شكل دائرى على فريم الدقيقه لزوج الاسترلينى فرنك
    الزوج نزل بسرعه اوى وارتد من الزوايه 360
    كدا حضرتك حسب الحاله التالته للشكل ادائرى
    هيرتد الى زاويه 270
    225
    135
    معلش لو شكل دائرى ؟
    هل حضرتك النزول السريع اوى دا فى شمعتين ثلاثه عادى يعنى ميخوفش مثلا ؟
    ولا ياثر على الشكل الدائرى فى حاجا ؟
    دا حتى ملحقش يوصل للفواصل الزمينه الخطوط الموجوده فى النص
    الملف المرفق 481692
    ودا شكل دائى الحاله الاولى على فريم الدقيقه
    للاسترالينى دولار
    حضرتك شايف انه صح ولا فى مشكله ان مقلق بس من موضوع النزول العنيف دا فى شمعيتن ثلاثه
    فحابب بس اعرف غلط النزول السريع دا
    ولا عادى
    الملف المرفق 481693
    الاشكال سليمة وموضوع انه وصل الزاوية 270 في 3 او 4 شموع مش مشكلة ابدا وخصوصا لو كان الشكل الدائري لان هو اساسا معرف بالسرعه وتحديدا هو اسرع شكل في ال 10 اشكال
    فموضوع انه وصل الزاوية بسرعه دا بتاكد قوة الشكل وليست عيب فيه
    وبالتالي الشكل صحيح ومش غلط ولا حاجة

الصورة الرمزية Abolina
    Abolina غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي السلام عليكم استاذ medo هل هذا الشكل الدائري صحيح وهل اشتري من زاويه 90

الاســـم:	image.jpg
المشاهدات:	56
الحجـــم:	261.0 كيلوبايت
الرقم:	481940

الصورة الرمزية Abolina
    Abolina غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

المشاهدات:	37
الحجـــم:	246.2 كيلوبايت
الرقم:	481944استاذ ميدو هل الشراء من زاويه 90 بالنسبه لليورو كندي فريم 15 د

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abolina مشاهدة المشاركة

المشاهدات:	56
الحجـــم:	261.0 كيلوبايت
الرقم:	481940
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abolina مشاهدة المشاركة

المشاهدات:	37
الحجـــم:	246.2 كيلوبايت
الرقم:	481944استاذ ميدو هل الشراء من زاويه 90 بالنسبه لليورو كندي فريم 15 د

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    هو فعلا كان في شكل دائري ودا حقق اهدافه وحاليا من القمة شكل ثلاثي وعنده فشل زمني وفي انتظار تكون الشكل الجديد
    هو انا مش شايف الرسم اللي حضرتك باعته ومش عارف راسم من فين
    بس دي الصور اللي الخاصة بالدائري والثلاثي

الاســـم:	EURCADM15.png
المشاهدات:	76
الحجـــم:	50.5 كيلوبايت
الرقم:	481991اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	EURCADM152.png
المشاهدات:	65
الحجـــم:	55.1 كيلوبايت
الرقم:	481992

الصورة الرمزية sam213
    sam213 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته. أخ محمد ممكن أن نعتبر هذا الشكل دائري (الحالة الأولى) حتى ان لم يرتد بالضبط من الزاوية 270؟

الاســـم:	nzdfx.jpg
المشاهدات:	102
الحجـــم:	124.0 كيلوبايت
الرقم:	481993

و الأمر الثاني الذي لافت انتباهي هذه الفترة، أشاهد الكثير من الأشكال الدائرية على كافة الفريمات للأزواج. هل هذا الشيء طبيعي أو له سبب معين؟ لأني لم أسمع بكوارث أو حوادث نادرة! أم كل هذا له علاقة بنهاية العام؟
    و شكرا.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17