صفحة 140 من 283 الأولىالأولى ... 4090130134135136137138139140141142143144145146150190240 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 2,086 إلى 2,100 من 4232
    الصورة الرمزية medo93
    medo93 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yshawky100 مشاهدة المشاركة
    حمد لله على السلامة يا كبير و المنتدى نور من تانى
    بخصوص المشاركات ابدا بس و هتشوف الاجابات و المتابعة ان شاء الله موجودة باستمرار
    و فكرة الوقت اللى نتجمع فيه ده فكرة ممتازة جدا و هتكون ليها تاثير كبير ان شاء الله
    كل الخطط اللى فوق دى انا بشجعها بقوة
    ربنا يبارك في حضرتك استاذ يحي وانا متشكر جدا علي السؤال وعلي تشجيعك ودعمك
    وباذن الله الموضوع هيكون مفيد للكل انا جربته علي المستوي الفردي وكان ممتاز
    يعني طبقته مع احد المتابعين وكان موفق جدا وان شاء الله الخطوة اللي جاية
    هي تعميم الفكرة علشان تبقي الاستفادة جماعية

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1234 مشاهدة المشاركة
    الملف المرفق 483175
    السلام عليكم
    هل ننتظر فك الارتباط من النجمه عل الشكل الدائري وندخل شراء
    ومن الزاويتين 180 و 90 نبيع منها
    هو انا من خلال الرسم شايف ان في ارتداد واضح من الزاوية 180 الي قرب الزاوية 90 ودا بيقول ان معاانا شكل خط مستقيم وليس دائري
    وكمان السعر كسر الزاوية 180 بعد 180 شمعة بالضبط وبالتالي لو عملت الشكل خط مستقيم والزمن 180 هيطلع معانا شكل مستقيم زي الفل
    وكان المفروض البيع من 180 والهدف 360
    يعني مفيش شكل دائري زي ما حضرتك بتقول وبالتالي مفيش بيع ولاشراء

الصورة الرمزية abdalaah
    abdalaah غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عاليكم اخ ميدو
    حمدلا على السلامه
    والله ربنا هيباركلك فى مالك وعيالك وصحتك
    وبصراحه انا كنت مفكر ان انتى ممكن متكملش الشرح وتختفى فجاءه زى بقيت الناس المبيكملوش مواضيعهم
    لكن اثبت ان انت انسان
    وتخاف الله
    ونيتك طيبه
    عشان كدا ندعى لك بظهر الغيب والله ربنا يكرمك ويوفئك ويعطيك ما تتمنا
    وانا شايف اننا نخلص الجزء الزمنى كله
    بحيث اننا نبقا خلصنا الزاوايا كلها وخلصنا الزمن كله
    ونقف شويه ونطبق التعملناه وفهمناه

الصورة الرمزية daherxdaher
    daherxdaher غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

الف الحمد لله على السلامة

أتمنى أن نكمل الدروس الى النهاية أولا قبل أن نبدأ في المراجعة، فكما أعتقد أنك لاحظت، أخي محمد، الأمور متشابكة و الأسئلة، في كثير من الأحيان، تستدعي شرح دروس لم ترد بعد.
    الشكل الدائري، على سبيل المثال، لن تتوقف الأسئلة عن "أساسياته" الا بفهم "النجمة".
    كما أتمنى التركيز على موضوع "الزمني" بشكل أكبر. بالمناسبة لي أسئلة عنه أتمنى أن تجد فرصة للرد عليها.

كل الشكر و التقدير
    آخر تعديل بواسطة daherxdaher ، 01-01-2018 الساعة 06:23 PM

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex9 مشاهدة المشاركة
    ماذا يقصد بالزمني .
    اقرأ ابتداءً من المشاركة 1526، طبعا بشرط أن تكون فهمت السعري (المشاركات السابقة).
    بالتوفيق

الصورة الرمزية sami506
    sami506 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم
    حمد لله على السلامه استاذ محمد ،
    وحتى انا كنت غايب ورجعتنا جات سوا ،

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdalaah مشاهدة المشاركة
    السلام عاليكم اخ ميدو
    حمدلا على السلامه
    والله ربنا هيباركلك فى مالك وعيالك وصحتك
    وبصراحه انا كنت مفكر ان انتى ممكن متكملش الشرح وتختفى فجاءه زى بقيت الناس المبيكملوش مواضيعهم
    لكن اثبت ان انت انسان
    وتخاف الله
    ونيتك طيبه
    عشان كدا ندعى لك بظهر الغيب والله ربنا يكرمك ويوفئك ويعطيك ما تتمنا
    وانا شايف اننا نخلص الجزء الزمنى كله
    بحيث اننا نبقا خلصنا الزاوايا كلها وخلصنا الزمن كله
    ونقف شويه ونطبق التعملناه وفهمناه
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مرحبا بك اخي عبدالله وشكرا جزيلا علي هذه الدعوات
    وحاجة كمان انا وعدت اني ان شاء الله هكمل الموضوع للنهاية وعارف ان في اشخاص
    هنا واثقين فيا وعارفين اني مش ممكن اتخلي عنهم وواضح انك ثقتك كانت مهزوزة شوية

لكن اتمني انك تكون اتاكدت وصدقني كل الموضوع كان مجرد انشغال علي سفر وحاجات من دي
    لكن الحمدلله بدئت افضي شوية وارجع اتابع من تاني بحيث نكمل مشوارنا وكدا باقي اني ارجع البيت
    مرة تانية ودي لسه شويه عليها بس مش مشكلة انا هنا عارف اتابع واكتب يعني الموضوع مش عامل
    فرق كبير انا حتي كنت لسه بكتب ف السؤال بتاعك بتاع الشكل الدائري وان شاء الله هرفعه بعد شوية
    بصراحة السؤال جميل وفتح مجال لحاجات تانيه هنشوفها في المشاركة

الصورة الرمزية karim yahia
    karim yahia غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo93 مشاهدة المشاركة
    صباح الفل استاذ كريم
    بص هو النجمة في حد ذاتها لسه دورها جاي وهتتشرح بالتفصيل ان شاء الله يعني لو كنت مش فاهم النجمة نفسها فدي مش مشكلة
    انا كل اللي عايزه منها هو الفواصل بتاعتها والفواصل دي بتخليني اقدر اتوقع الزاوية اللي هترد السعر بصورة اكبر
    يعني كمثال بسيط الحالة الاولي
    السعر بيصل ل 270 وبيعدها بيرتد للزاوية 180 او 90 وممكن 135 او 45 زي ما شفنا في شرح الحالة دي
    وبالتالي انا عندي 4 احتمالات وانا ذكرت في مشاركة سابقة اني ممكن افلتر الاحتمالات دي باكتر من طريقة وهذكرهم مرة تانيه علشان خاطر عيونك
    1-ان الاقي منطقة كلاستر سعري عندي واحدة من الزوايا دي يعني مثلا انا لقيت عند الزاوية 135 دي منطقة فيها اكتر من زاوية وعلي اكتر من فريم ساعتها انا بقدر اتوقع بصورة اكبر ان السعر مش هيوصل للزاوية 90 او 45 وان استكمال الطريق للزاوية 360 هيكون من عند الزاوية 135 وبكدا موضوع الكلاستر ساعدني في فلترة احتمالاتي
    2-اني اشوف الشكل الهندسي اللي السعر بيمشي في خلال رحلة التصحيح من 270
    يعني انا عارف ان السعر ممكن يرتد من 270 الي 45 ومش اكتر من كدا لان اكتر من كدا هيكون الدائري في طريقة للفشل السعري
    وبالتالي انا هروح للفريم الصغير واشوف الشكل اللي السعر ماشي عليه ف خلال الرحلة من 270 ل 45 واول ما الاقي ان الشكل دا فشل
    انا بقدر اتوقع بصورة اكبر ان السعر هيكمل طريقة للزاوية 360

يعني مثلا ان لقيت ان الشكل الهندسي اللي علي الفريم الصغير فشل عندي الزاوية 90 للفريم الكبير يبقي كدا انا عرفت ان السعر هينطلق من الزواية 90 للزاوية 360 وانا برضه عملت حالة من الشارت للموضوع دا وهرجع اقلب في الصفحات واجيبها لحضرتك
    هي كانت يورو باوند وشكل دائري علي فريم 15 دقيقة وكان شكل هندسي تاني علي فريم 5 دقائق وبمجرد حدوث فشل زمني للشكل علي فريم 5 دقائق انا دخلت علي الشكل الدائري فريم 15 دقيقة

3-ودي هي اساس الموضوع اني الاقي فاصل زمني من فواصل النجمة عند واحد من الزاويا اللي ان شاكك فيهم
    وبالتالي انا معايا 4 احتمالات 180-90-135-45 وبالتالي طبقا لقانون الاحتمالات كل واحد فيهم بيمثل 25%
    لكن الحقيقة مش كدا وان مثلا الزاوية 45 احتمالها اقل من 10 % لكن برضه منقدرش نلغية لانه احتمال قائم والشاهد ان وجوود فاصل زمني
    عن واحدة من الزاويا دي بيخلي احتمال الارتداد منها اكبر

ودا مثال للشارت علي الكلام اللي انا بقوله
    دا الكندي ين فريم اليومي وشكل دائري وصعود مباشر للزاوية 270 ثم الارتداد وعند الزاوية 135 انا لقيت فاصل زمني للنجمة
    وبالتالي اصبح احتمال ارتداد السعر من الزواوية 135هو الاكبر
    لان انا استبعدت الزاوية 180 لان السعر كمل هبوط من عندها وانا بالفعل عارف ان احتمال الزاوية 45 ضعيف من البداية
    وبالتالي انحصرت خياراتي في الزاوية 135 والزاوية 90
    ولكن مع وجود فاصل زمني عند الزاوية 135 دا عمل يخليني اقول ان السعر هيرتد من 135 ويكمل طريقه الصاعد
    ودا اللي انا استفدته من النجمة

وزي ما شفنا السعر بمجرد وصوله للفاصل الزمني صعد مباشرة وخلي بالك ان الصورة مش موضحة ان السعر لمس الزاوية 135 لكن الحقيقة انه ارتد من عندها بالمللي وان في ديل للشمعه اسفل الفاصل الزمني مش ظاهر ف الرسم
    دي الحالات اللي بتساعدني في شغلي مع الشكل الدائري
    والكلام دا مع كل الحالات مش بس الحالة الخاصة بالزاوية 270
    ربنا يبارك لك
    وضحت يا استاذنا

الصورة الرمزية anjelo
    anjelo غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    كل عام وانتم بالف خيرجميعا
    حمدلله على السلامه اخي العزيز ميدو ارجوا من الله ان تكون بتمام الصحة والعافية انت وجميع الاعضاء ان شاء الله
    ارجوا تقبل راي بما يتعلق بموضوع الشرح والتطبيق
    فانا ارى ان يتم على الاقل اكمال المتبقي من الجزء الزمني واعتقد هو ليس بالكثير
    واكمال ايضا المشاركة المتبقية من موضوع القمم والقيعان
    حيث ان بهذا ستكون الصوره اكمل
    فهذا افضل من ان يضع احد الاعضاء (وانا منهم ) ان نضع مشاركة فيها فكرة متعلقه بهذه المشاركات المتبقية
    عندها سيكون الجواب ( سنتطرق اليها بالتفصيل في الاجزاء المتبقية التي لم سيتم شرحها )
    وهنا انتظار الشخص لهذه المشاركة لفهم الخطاء الذي وقع فيه قد ينسية اصلا الفكرة الاساسية التي كانت في مشاركتة
    وكذلك قد ينسية التسلسل الفهمي الذي يسير عليه ( على الاقل هذا ما امر به احيانا )
    لان الانتظار لفتره لفهم نقطة معينة يضعف من الدافع على الاستمرار بالمشاركه على الاقل الى ان يفهم الخطا السابق.
    هذه على الاقل من وجهة نظري وايضا اجد نفسي انا شخصيا بهذا الحال احيانا .
    ولهذا رايي هو اكمال المشاركات المتعلقة بالزمني والقمم والقعان لتكون الصوره والحالات قد تم التطرق اليها جميعها.

وشكرا مقدما لتقبل مشاركتي والفكره المطروحه فيها
    ولكم فائق الشكر والتقدير

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة anjelo مشاهدة المشاركة
    كل عام وانتم بالف خيرجميعا
    حمدلله على السلامه اخي العزيز ميدو ارجوا من الله ان تكون بتمام الصحة والعافية انت وجميع الاعضاء ان شاء الله
    ارجوا تقبل راي بما يتعلق بموضوع الشرح والتطبيق
    فانا ارى ان يتم على الاقل اكمال المتبقي من الجزء الزمني واعتقد هو ليس بالكثير
    واكمال ايضا المشاركة المتبقية من موضوع القمم والقيعان
    حيث ان بهذا ستكون الصوره اكمل
    فهذا افضل من ان يضع احد الاعضاء (وانا منهم ) ان نضع مشاركة فيها فكرة متعلقه بهذه المشاركات المتبقية
    عندها سيكون الجواب ( سنتطرق اليها بالتفصيل في الاجزاء المتبقية التي لم سيتم شرحها )
    وهنا انتظار الشخص لهذه المشاركة لفهم الخطاء الذي وقع فيه قد ينسية اصلا الفكرة الاساسية التي كانت في مشاركتة
    وكذلك قد ينسية التسلسل الفهمي الذي يسير عليه ( على الاقل هذا ما امر به احيانا )
    لان الانتظار لفتره لفهم نقطة معينة يضعف من الدافع على الاستمرار بالمشاركه على الاقل الى ان يفهم الخطا السابق.
    هذه على الاقل من وجهة نظري وايضا اجد نفسي انا شخصيا بهذا الحال احيانا .
    ولهذا رايي هو اكمال المشاركات المتعلقة بالزمني والقمم والقعان لتكون الصوره والحالات قد تم التطرق اليها جميعها.

وشكرا مقدما لتقبل مشاركتي والفكره المطروحه فيها
    ولكم فائق الشكر والتقدير
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    مرحبا اخي anjelo انا متشكر جدا علي هذه المشاركه الرائعة وكمان اتفق معك في كل ما قلت وانا شخصيا شفت
    كدا بنفسي ان احيانا حد يسال سؤال
    ويكون لسه لم يتم شرحه وبعدها الاقي صاحب السؤال نسيه ودا بيكون لسببين

1- ان السؤال فعلا بيتم الاجابة عنه في الدروس اللاحقة وبالتالي السائل مش محتاج يكرره لانه بالفعل حصل علي الاجابة
    2- ودي المشكلة ان احيانا اثناء التطبيق بيجي فكرة معينه ويحب يسال عنها ف وقتها وبعد فترة الفكرة نفسها بتروح وحتي انا شخصيا بنساها
    وبيفضل السؤال بدون اجابة لغاية ما حد يساله مرة تانيه او حتي يسال سؤال يفكرني بيه ويمكن لاحظو ان بعض الاجابات بتكون عبارة عن شرح درس وليست اجابة سؤال وعلشان كدا انا متفهم تمام وجهة نظرك

لكن الفكرة ان موضوع استكمال الجزء الزمني والدرس المتبقي من القمم والقيعان دول اساسا مفيش اي خلاف علي اننا هنكملهم خلال الايام القادمة باذن الله وان النقاش كان حول موضوع استكمال شرح النجمة ام التوقف بعض الوقت للتطبيق العملي علي ما تعلمناه
    يعني علي الاشكال الهندسيه والزمني اعتقد ممكن حضرتك تكون فهمت اني هتوقف ومش هكمل شرح الاجزاء المتبقية لكن دا مش المقصود بالمرة وممكن يكون دا بسبب تسرعي في عرض الفكرة وكنت المفروض اعرضها علي حضراتكم بعد الانتهاء من الاجزاء المتبقية
    لكن حصل خير ان شاء الله هنستكمل ال3 مشاركات بتوع الزمني والمشاركة الاخيرة الخاصة بالقمم والقيعان وبعدها نفكر هنعمل ايه
    وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sami506 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    حمد لله على السلامه استاذ محمد ،
    وحتى انا كنت غايب ورجعتنا جات سوا ،

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مرحبا بك اخي سامي
    وحمدالله علي سلامة رجوعك بالسلامة

الصورة الرمزية anjelo
    anjelo غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    مرحبا اخي anjelo انا متشكر جدا علي هذه المشاركه الرائعة وكمان اتفق معك في كل ما قلت وانا شخصيا شفت
    كدا بنفسي ان احيانا حد يسال سؤال
    ويكون لسه لم يتم شرحه وبعدها الاقي صاحب السؤال نسيه ودا بيكون لسببين

1- ان السؤال فعلا بيتم الاجابة عنه في الدروس اللاحقة وبالتالي السائل مش محتاج يكرره لانه بالفعل حصل علي الاجابة
    2- ودي المشكلة ان احيانا اثناء التطبيق بيجي فكرة معينه ويحب يسال عنها ف وقتها وبعد فترة الفكرة نفسها بتروح وحتي انا شخصيا بنساها
    وبيفضل السؤال بدون اجابة لغاية ما حد يساله مرة تانيه او حتي يسال سؤال يفكرني بيه ويمكن لاحظو ان بعض الاجابات بتكون عبارة عن شرح درس وليست اجابة سؤال وعلشان كدا انا متفهم تمام وجهة نظرك

لكن الفكرة ان موضوع استكمال الجزء الزمني والدرس المتبقي من القمم والقيعان دول اساسا مفيش اي خلاف علي اننا هنكملهم خلال الايام القادمة باذن الله وان النقاش كان حول موضوع استكمال شرح النجمة ام التوقف بعض الوقت للتطبيق العملي علي ما تعلمناه
    يعني علي الاشكال الهندسيه والزمني اعتقد ممكن حضرتك تكون فهمت اني هتوقف ومش هكمل شرح الاجزاء المتبقية لكن دا مش المقصود بالمرة وممكن يكون دا بسبب تسرعي في عرض الفكرة وكنت المفروض اعرضها علي حضراتكم بعد الانتهاء من الاجزاء المتبقية
    لكن حصل خير ان شاء الله هنستكمل ال3 مشاركات بتوع الزمني والمشاركة الاخيرة الخاصة بالقمم والقيعان وبعدها نفكر هنعمل ايه
    وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله

جزاك الله كل خير على كل ما تقدمه اخي الغالي من تعب ومتابعة واجابات رائعة ودقيقة

واعتذر عن التداخل في الافكار الذي حصل
    فانا اؤيد فعلا فكرة انت نتوقف للتطبيق بعد الانتهاء من الزمني والقمم والقيعان

علما انني اقوم بتجميع الدروس في ملف واحد يحتوي على الدروس كاملة
    وترتيبها حسب التسلسل المنهجي للورشة
    وايضا يحتوي الملف على مشاركات الاعضاء المهمة والتي تحتوي اجاباتها على ملاحظات وافكار توضيحية ومهمة في نفس الوقت

وسيكون من دواعي سروري ان ارفقه مجتمعا بعد الانتهاء من المتبقي من دروس مرتبطة بالاجزاء السابقة
    ولكم من كل الشكر والتقدير

الصورة الرمزية islamhany
    islamhany غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم جميعا ...
    حمد الله علي عودتك لينا تاني بسلام يا ميدو . نورت ورشتك فعلا ..
    رأي المتواضع جدا ان حضرتك تكمل الشرح وندخل في النجمه كمان ونخلصها ونبتدي تطبيق عملي علي كل حاجه . خصوصا ان اغلبيه الاعضاء ماشا الله عليهم بتطبق عملي فعلا وبتنزل تحليلاتها هنا ..

الصورة الرمزية medo93

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة daherxdaher مشاهدة المشاركة
    الف الحمد لله على السلامة

أتمنى أن نكمل الدروس الى النهاية أولا قبل أن نبدأ في المراجعة، فكما أعتقد أنك لاحظت، أخي محمد، الأمور متشابكة و الأسئلة، في كثير من الأحيان، تستدعي شرح دروس لم ترد بعد.
    الشكل الدائري، على سبيل المثال، لن تتوقف الأسئلة عن "أساسياته" الا بفهم "النجمة".
    كما أتمنى التركيز على موضوع "الزمني" بشكل أكبر. بالمناسبة لي أسئلة عنه أتمنى أن تجد فرصة للرد عليها.

كل الشكر و التقدير
    شكرا جزيلا اخي الحبيب وبالنسبة للاسئلة الخاصة بحضرتك فممكن تسالها في اي وقت طالما هي في الاجزاء اللي فاتت
    اما بخصوص النجمة فهي باختصار افضل وقت نشتغل بيها فيه لما يكون مفيش شكل هندسي واضح للشارت
    يعني مثلا منطقة تذبذب او كان في شكل هندسي وانتي ومش عارفين لسه ايه الشكل الجديد
    في الوقت دا انا بنزل النجمة علشان اعرف اشتغل ومع ذلك ممكن نشتغل من غيرها لاننا لااااااااااازم هنلاقي شكل هندسي
    لاننا معانا 28 زوج وعلي اعتبار اننا هنتاجر علي الفريمات الصغيرة بس 3 فريمات وهم 4 ساعات وساعه و15 د
    يعني 3*28=84 شارت يعني علي الاقل ممكن نلاقي 4 منهم فيهم شكل هندسي و80 لا ومع ان دا مستحيل يحصل
    لكن انا بفترض اسوء الظروف وبالتالي معانا 4 صفقات ممكن ندخل فيهم وممكن كل يوم نطلع 4 صفقات
    لغاية ما ندرس النجمة مع بعض وساعتها يبقي الشارت قدامنا عامل ترند يبقي تمام ونشتغل عليه
    متذبذب برضه ماشي وهنعرف نشتغل عليه في شكل هندسي تمام وهنشتغل عليه مفيش شكل برضه معندناش اي مشكله
    وبالتالي موضوع المراجعة هيكون فقط علي الفريمات والازواج اللي فيها شكل هندسي وهنسيب مناطق التذبذب لحين
    دراسة النجمة وزي ما قلت قبل كدا انا شخصيا الموضوع مش هيفرق معايا لاني كدا كدا هشرح كله ان شاء الله

شكرا جزيلا اخي الحبيب وبالنسبة للاسئلة الخاصة بحضرتك فممكن تسالها في اي وقت طالما هي في الاجزاء اللي فاتت
    اما بخصوص النجمة فهي باختصار افضل وقت نشتغل بيها فيه لما يكون مفيش شكل هندسي واضح للشارت
    يعني مثلا منطقة تذبذب او كان في شكل هندسي وانتي ومش عارفين لسه ايه الشكل الجديد
    في الوقت دا انا بنزل النجمة علشان اعرف اشتغل ومع ذلك ممكن نشتغل من غيرها لاننا لااااااااااازم هنلاقي شكل هندسي
    لاننا معانا 28 زوج وعلي اعتبار اننا هنتاجر علي الفريمات الصغيرة بس 3 فريمات وهم 4 ساعات وساعه و15 د
    يعني 3*28=84 شارت يعني علي الاقل ممكن نلاقي 4 منهم فيهم شكل هندسي و80 لا ومع ان دا مستحيل يحصل
    لكن انا بفترض اسوء الظروف وبالتالي معانا 4 صفقات ممكن ندخل فيهم وممكن كل يوم نطلع 4 صفقات
    لغاية ما ندرس النجمة مع بعض وساعتها يبقي الشارت قدامنا عامل ترند يبقي تمام ونشتغل عليه
    متذبذب برضه ماشي وهنعرف نشتغل عليه في شكل هندسي تمام وهنشتغل عليه مفيش شكل برضه معندناش اي مشكله
    وبالتالي موضوع المراجعة هيكون فقط علي الفريمات والازواج اللي فيها شكل هندسي وهنسيب مناطق التذبذب لحين
    دراسة النجمة وزي ما قلت قبل كدا انا شخصيا الموضوع مش هيفرق معايا لاني كدا كدا هشرح كله ان شاء الله
    شكرا جزيلا لك، أخ ميدو، على التذكير بأن هناك 28 زوج عملة للتداول. في الواقع البروكر يوفر لي أكثر من ضعف هذا العدد.

نحن هنا، أخ ميدو، نريد أن نتعلم طريقة تداول، و أنا أفترض بالطريقة أن توفر اجابات عملية مقنعة عن الحالات الخاصة، فان كانت لا توفر اجابات كهذه فلا حرج هنا على المعلم، أما النظري فهو موجود في كل مكان، صوت وصورة.
    السؤال أساسا كان عن موضوع "الزمني" و التعامل مع ضبط الزمن في حالة خاصة متكررة. و جميعنا طبعا يعرف أن السوق في 80% من الوقت يكون في حالة تذبذب.
    عبر سؤالي تعلمت و كل من يتعلم معنا، سواءً من يطرح أسئلة أم يتابع صامتا الى الآن، أن الحل لا يكمن في القنوات انما في النجمة. هناك من اقترح أيضا، في مثل هكذا حالة، التحول الى التشارت الأكبر (ليس الأصغر كما هي العادة في التحليل).

على كل حال، لننتظر سويا اجابة عملية في الدروس القادمة.

كل الشكر

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17