صفحة 14 من 345 الأولىالأولى ... 48910111213141516171819202464114 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 196 إلى 210 من 5170
    الصورة الرمزية mohammedgaber
    mohammedgaber غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة simba2000 مشاهدة المشاركة

أخى الفاضل
    ألف شكرا للرد

طيب خللينا نبقى عمليين أكثر ، بالنسبه للإجتهاد إن شاء الله موجود
    بالنسبه للشرح النظرى ونسب الهارمونيك (التى أجدها مختلفه عن موضوع الأخ هادى والأخ ناشئ الفوركس ولا أعرف لماذا ؟) مفهومه بإعتماد النسب اللى حضرتك شرحتها بأسلوب منسق .
    إحنا عاوزين ال Key Points يا باشا، و"من الأخر" ياباشا بالمصرى و"الزبده" بالخليجى
    عاوزين نتعلم الصيد بحرفنه
    طيب ،
    1- كيف تختار نقطه إكس ، على سبيل المثال AUDJPY - dAILY الفرصه التى أرفقتها حضرتك ، على أى أساس إخترت النقطه x مع إن كان هناك أكثر من نقطه بعدها تصلح ؟
    2- كيف تحدد النقاط القويه والدعم والمقاومه التى ذكرتها حضرتك "
    الرسم محدد نقاط فنية محترمة وفيه مناطق دعم ومقاومة مناسبة تدعم مناطق الانعكاس" ؟
    3- ما هو السيناريو الذى تعيش فيه لتقتنص الفرصه (كيف تقتنص الفريسه - الشكل الهارمونكى ) ، نحن نريد تعلم الصيد منك ، كيف بدأت التفكير والبحث فى الشارت إلى أن وصلت للشارت؟
    4- كيف تتلافى النماذج الفاشله ؟
    قد تكون أسئله مكرره ولكن أريد الرد من خلال خبره حضرتك
    أرجوا أن لا أكون أثقلت عليك ، غرضى الفائده والتعلم ، وإن كان كثره أسئلتى يزعجك ، فقط أخبرنى وأنا سأتوقف.

شكرا مقدا

هجاوبك حسب النقاط اللي سالتني فيها عشان يبقى بشكل واضح زي مانت طلبت

1- اختياري للنقطة X يكون بعناية شديدة حتى يكون النموذج سليم ومتكامل بعون الله
    مثلا في حالة كان نموذج هابط زي مثلا الاسترالي ين كما انت ذكرت هتلاقي ان الإكس هنا قمة مثالية لا يوجد قبلها ولا بعدها اعلى منها
    ولذلك تم اختيارها وبناء النموذج عليها ( اختيار اي قمة غيرها هيكون هو الخطأ الكبير وحتى ان نجحت في بعض الاحيان ولكن هذا خطأ ومعظم متداولي الهارمونيك بيقعوا فيه )

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	302- audjpy.png
المشاهدات:	33
الحجـــم:	41.7 كيلوبايت
الرقم:	470666

2- تصادف وجود نقاط دعوم ومقاومات قوية عند نقطة الانعكاس المتمثلة في النقطة D للنموذج ليس محض الصدفة او العشوائية
    الهارمونيك مبني على أسس علمية قوية جدا وحسابات محترمة اعتمدت في أساسها على نسب ارتدادات الفيبوناتشي المعروفة بدقتها في تحديد اماكن الانعكاس المحتملة ، ولذلك عند اختيار نموذج سليم وتحديد النسب بالشكل الصحيح هتلاقي ان النتيجة ممتازة وانك واقع في منطقة دعم او مقاومة فنية مثالية تساعد على نجاح النموذج المختار ، ( وما اكدبش عليك احيانا كتير بستبعد نماذج بعد ما ارسمها الاقي نقاط الدعوم والمقاومات بعيدة او الشكل مش مناسب فنيا ولا يوجد ما يدعم الانعكاس وتقريبا دي من الزبدة برضو في الموضوع ) .

3- بالنسبة لاختيار الشارت ، انا يوميا افتح شارتات جميع الازواج الموجودة على الميتاتريدر ، وكل زوج افحص فيه جميع الفريمات من النصف ساعة واحيانا الربع ساعة الي الفريم الشهري ، لاقتناء افضل الفرص وتصفيتها ، يعني الموضوع مش بسهولة او بعشوائية ولكن بمتابعات وتصفيات الي ان تصل لافضل النماذج وتختارها وتعتمدها .

4- في حالة وصلت لك الافكار والاجابات في الاسالة السابقة هتلاقي اجابتك على السؤال دا .

وبالنسبة انك بتقول اثقلت واكثرت في السؤال بالعكس انا بحب جدا حد يسالني وبتمنى دايما التوفيق من الله في اني اكون مصدر فايدة او معلومة للغير مهما كان مين

واتمنى اني اكون افدتك وان شاء الله تكون موفق في دراستك للهارمونيك وتزيد معلوماتك اكثر واكثر وتنجح فيه دايما يا غالي

تحياتي ليك

الدولار فرنك

فرصة بيع للزوج ان شاء الله عند اكتمال النموذج

النقطة المحددة هبيع منها باذن الله بهدف من 60 الي 100 نقطة

بالتوفيق ان شاء الله

الاستوب اغلاق اعلى القمة الاخيرة عند النقطة X بشمعتين ساعة

الاســـم:	303- usdchf.png
المشاهدات:	29
الحجـــم:	24.3 كيلوبايت
الرقم:	470679

الصورة الرمزية ziad trend
    ziad trend غير متواجد حالياً موقوف

راااااائع

اليورو ين

نموذج استباقي

هندخل في اتجاه الضلع CD

وهدفنا النقطة D وهي نقطة اكتمال النموذج ونشتري من عندها ان شاء الله

هنستغل الاتجاه ليها ونبيع الزوج ( والاستوب اغلاق اعلى النقطة A للنموذج )

بالتوفيق ان شاء الله

الاســـم:	304- eurjpy.png
المشاهدات:	21
الحجـــم:	27.1 كيلوبايت
الرقم:	470680

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ziad trend مشاهدة المشاركة
    راااااائع
    شكرا يا غالي
    الأروع هو مرورك الطيب

الصورة الرمزية simba2000
    simba2000 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammedgaber مشاهدة المشاركة
    هجاوبك حسب النقاط اللي سالتني فيها عشان يبقى بشكل واضح زي مانت طلبت

1- اختياري للنقطة X يكون بعناية شديدة حتى يكون النموذج سليم ومتكامل بعون الله
    مثلا في حالة كان نموذج هابط زي مثلا الاسترالي ين كما انت ذكرت هتلاقي ان الإكس هنا قمة مثالية لا يوجد قبلها ولا بعدها اعلى منها
    ولذلك تم اختيارها وبناء النموذج عليها ( اختيار اي قمة غيرها هيكون هو الخطأ الكبير وحتى ان نجحت في بعض الاحيان ولكن هذا خطأ ومعظم متداولي الهارمونيك بيقعوا فيه )

الاســـم:	302- audjpy.png
المشاهدات:	33
الحجـــم:	41.7 كيلوبايت
الرقم:	470666

2- تصادف وجود نقاط دعوم ومقاومات قوية عند نقطة الانعكاس المتمثلة في النقطة D للنموذج ليس محض الصدفة او العشوائية
    الهارمونيك مبني على أسس علمية قوية جدا وحسابات محترمة اعتمدت في أساسها على نسب ارتدادات الفيبوناتشي المعروفة بدقتها في تحديد اماكن الانعكاس المحتملة ، ولذلك عند اختيار نموذج سليم وتحديد النسب بالشكل الصحيح هتلاقي ان النتيجة ممتازة وانك واقع في منطقة دعم او مقاومة فنية مثالية تساعد على نجاح النموذج المختار ، ( وما اكدبش عليك احيانا كتير بستبعد نماذج بعد ما ارسمها الاقي نقاط الدعوم والمقاومات بعيدة او الشكل مش مناسب فنيا ولا يوجد ما يدعم الانعكاس وتقريبا دي من الزبدة برضو في الموضوع ) .

3- بالنسبة لاختيار الشارت ، انا يوميا افتح شارتات جميع الازواج الموجودة على الميتاتريدر ، وكل زوج افحص فيه جميع الفريمات من النصف ساعة واحيانا الربع ساعة الي الفريم الشهري ، لاقتناء افضل الفرص وتصفيتها ، يعني الموضوع مش بسهولة او بعشوائية ولكن بمتابعات وتصفيات الي ان تصل لافضل النماذج وتختارها وتعتمدها .

4- في حالة وصلت لك الافكار والاجابات في الاسالة السابقة هتلاقي اجابتك على السؤال دا .

وبالنسبة انك بتقول اثقلت واكثرت في السؤال بالعكس انا بحب جدا حد يسالني وبتمنى دايما التوفيق من الله في اني اكون مصدر فايدة او معلومة للغير مهما كان مين

واتمنى اني اكون افدتك وان شاء الله تكون موفق في دراستك للهارمونيك وتزيد معلوماتك اكثر واكثر وتنجح فيه دايما يا غالي

تحياتي ليك

السلام عليكم
    النقاش معاك رائع ،الله يبارك لك ، وموضوع الهارمونيك أكثر من رائع ،
    ندخل فى الموضوع

بالتعليق على السؤال الأول ، حضرتك قلت قمه قبلها ، إلى أى مدى او عدد شموع قبلها ؟
    وفى الشكل المرفق ، الناحيه الشمال هل يمكن إعتبار الترقيم بالأزرق شكل هارمونيك
    وفى الشكل المرفق ، الناحيه اليمين هل نموذجى ABCD بالأحمر والأزرق صحيحين
    وفى الشكل المرفق ، الناحيه اليمين نلاحظ النقطه Z تجاوزت النموذج ، فهل هذا مسموح به ؟ وإن كان نعم لأى مدى؟
    وفى الشكل المرفق ، ، الناحيه اليمين هل النموذج المرقم باللون البنفسجى صحيح ؟ وهل النقطه XX افضل من النقطه X المختاره؟ (خاص أيضا بالرد على السؤال الأول).

شكرا مقدما

الاســـم:	123.jpg
المشاهدات:	20
الحجـــم:	145.1 كيلوبايت
الرقم:	470682
    آخر تعديل بواسطة simba2000 ، 15-08-2017 الساعة 01:43 AM

الصورة الرمزية QQahmedQQss
    QQahmedQQss غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الاســـم:	chfjpy-h4-roboforex-cy-ltd.png
المشاهدات:	19
الحجـــم:	38.7 كيلوبايت
الرقم:	470684
    الفرنك ين تم اكتمال نموذج ab=cd ايه رأيك نخش ولا ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة simba2000 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
    النقاش معاك رائع ،الله يبارك لك ، وموضوع الهارمونيك أكثر من رائع ،
    ندخل فى الموضوع

بالتعليق على السؤال الأول ، حضرتك قلت قمه قبلها ، إلى أى مدى او عدد شموع قبلها ؟
    وفى الشكل المرفق ، الناحيه الشمال هل يمكن إعتبار الترقيم بالأزرق شكل هارمونيك
    وفى الشكل المرفق ، الناحيه اليمين هل نموذجى ABCD بالأحمر والأزرق صحيحين
    وفى الشكل المرفق ، الناحيه اليمين نلاحظ النقطه Z تجاوزت النموذج ، فهل هذا مسموح به ؟ وإن كان نعم لأى مدى؟
    وفى الشكل المرفق ، ، الناحيه اليمين هل النموذج المرقم باللون البنفسجى صحيح ؟ وهل النقطه XX افضل من النقطه X المختاره؟ (خاص أيضا بالرد على السؤال الأول).

شكرا مقدما

الاســـم:	123.jpg
المشاهدات:	20
الحجـــم:	145.1 كيلوبايت
الرقم:	470682
    اهلا بيك اخي ويعجبني اسالتك واختيارك لنقاط مهمة جدا في التحليل
    جميع النماذج الصغيرة المشار اليها انا لا اعتمد عليها ، نظرا لعدم دقتها بشكل كافي مقارنة بالنماذج الكبيرة ، يعني مثلا دة فريم يومي وانت حددت نموذج صغير جدا انا ممكن افتح فريم الاربع ساعات او الساعة وممكن الاقي ان النموذج دة أقيم وافضل على الفريم الاقل وبنموذج اكبر واوضح وحركات وتصحيحات اوضح واشمل وليس في نطاق ضيق زي اللي انت اخترته .

عفوا لم افهم جزئية النقطة Z

بالنسبة للنموذج اللي على اليمين المرقم بالبنفسجي نفس الاجابة الموجودة بالأعلى انا لا اتداول على مثل تلك النماذج والاسباب تم ذكرها ولو النموذج كبير هقارن بين الxx والx واشوف مين فيهم اعلى واعتمدها .

تحياتي ليك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة QQahmedQQss مشاهدة المشاركة

الاســـم:	chfjpy-h4-roboforex-cy-ltd.png
المشاهدات:	19
الحجـــم:	38.7 كيلوبايت
الرقم:	470684
    الفرنك ين تم اكتمال نموذج ab=cd ايه رأيك نخش ولا ؟
    اخي الكريم
    مثل تلك النماذج لا اعتد بها ولا اعيرها اهتمام في تحليلي للازواج لسبب بسيط وهو قرب النقاط من بعضها البعض وصغر حجم النموذج
    تحتاج الي تكبيره حتى تعتمد عليها وفي الحالة دي تفتقد لدقة الموجات ودقة تصحيحاتها

الافضل ان تلجا للفريم الاصغر فريم الساعة هتلاقي نفس النموذج ولكن للاسف لم يصل النموذج الي النسبة 50 في المية عند النقطة C
    وصحح عند النقطة D عند النسبة 200 في المية

كما هو موضح على الرسم

الاســـم:	305- chfjpy.png
المشاهدات:	18
الحجـــم:	25.8 كيلوبايت
الرقم:	470685

وللعلم اذا قمت باعادة قياس النسبة C على النموذج الخاص بك هتلاقي انها لم تصل لل50 في المية

تحياتي ليك

اليورو ين

نموذج استباقي

هندخل في اتجاه الضلع CD

وهدفنا النقطة D وهي نقطة اكتمال النموذج ونشتري من عندها ان شاء الله

هنستغل الاتجاه ليها ونبيع الزوج ( والاستوب اغلاق اعلى النقطة A للنموذج )

بالتوفيق ان شاء الله

الاســـم:	304- eurjpy.png
المشاهدات:	21
الحجـــم:	27.1 كيلوبايت
الرقم:	470680
    تحديث
    اليورو ين

الزوج لم يثبت عند النسبة المحددة للنقطة C وحاليا عند نسبة اخرى

هفتح عقد تبريد من النقطة المحددة ان شاء الله للاهداف الموضحة على الشارت

التزام بالاستوب المحددة في حالة الاغلاق اعلى النقطة A

الاســـم:	306- eurjpy.png
المشاهدات:	13
الحجـــم:	31.3 كيلوبايت
الرقم:	470686

الصورة الرمزية QQahmedQQss
    QQahmedQQss غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي الكريم
    مثل تلك النماذج لا اعتد بها ولا اعيرها اهتمام في تحليلي للازواج لسبب بسيط وهو قرب النقاط من بعضها البعض وصغر حجم النموذج
    تحتاج الي تكبيره حتى تعتمد عليها وفي الحالة دي تفتقد لدقة الموجات ودقة تصحيحاتها

الافضل ان تلجا للفريم الاصغر فريم الساعة هتلاقي نفس النموذج ولكن للاسف لم يصل النموذج الي النسبة 50 في المية عند النقطة C
    وصحح عند النقطة D عند النسبة 200 في المية

كما هو موضح على الرسم

الاســـم:	305- chfjpy.png
المشاهدات:	18
الحجـــم:	25.8 كيلوبايت
الرقم:	470685

وللعلم اذا قمت باعادة قياس النسبة C على النموذج الخاص بك هتلاقي انها لم تصل لل50 في المية

تحياتي ليك
    الف شكر انا عارف انى تعبك معايا بس معلش والله عاوز اتقن الهارمونيك
    انا قرأت كتاب سكوت كارنى وكان بياخد بالنماذج دى عادى النقطه اللى عاوز افهمها هو كان بيعمل منطقه انعكاس لل ab=cd عادى زى اى نموذج يعنى بيشوف النموذج وصل لتصحيح كام او قريب من تصحيح كام نقول مثلا هو قريب من 50% زى النموذج ده وملمسهاش كان بيعتبرها صح وكمان كان بيقيس النقط بتاعت ab ويقيس من الc نقط اد ال ab ويحط خط افقى كده عمل منطقه انعكاس مكونه من تصحيح 200% وتصحيح النقط اللى بيخلى الab=cd ايه رأيك ف دى اعتمد عليها ولا ؟ الحكايه دى محيرانى وتفاصيل بسيطه ف الشروحات ع المنتديات مختلفه عن كتابه بس مهمه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة QQahmedQQss مشاهدة المشاركة
    الف شكر انا عارف انى تعبك معايا بس معلش والله عاوز اتقن الهارمونيك
    انا قرأت كتاب سكوت كارنى وكان بياخد بالنماذج دى عادى النقطه اللى عاوز افهمها هو كان بيعمل منطقه انعكاس لل ab=cd عادى زى اى نموذج يعنى بيشوف النموذج وصل لتصحيح كام او قريب من تصحيح كام نقول مثلا هو قريب من 50% زى النموذج ده وملمسهاش كان بيعتبرها صح وكمان كان بيقيس النقط بتاعت ab ويقيس من الc نقط اد ال ab ويحط خط افقى كده عمل منطقه انعكاس مكونه من تصحيح 200% وتصحيح النقط اللى بيخلى الab=cd ايه رأيك ف دى اعتمد عليها ولا ؟ الحكايه دى محيرانى وتفاصيل بسيطه ف الشروحات ع المنتديات مختلفه عن كتابه بس مهمه
    انا متفق معاك في كل اللي انت قولته
    لكني بكلمك بناء على طريقة شغلي وتعاملي مع الهارمونيك
    احيانا تنجح مثل تلك النماذج اللي بتتكلم عليها لكن في بعض الاحيان الاخرى وهي كثيرة تنخدع فيها وتفشل
    انا احب اقتني النماذج بكل اتقان وجدية واحترام للنسب ولا احب اهمال النسب وحتى لو كان الفرق في النسب بسيط

وما تعبتنيش ولا حاجة وان شاء الله هتتقن الهارمونيك بكل قوة مع جديتك واجتهادك وصبرك

تحياتي ليك

الدولار فرنك

فرصة بيع للزوج ان شاء الله عند اكتمال النموذج

النقطة المحددة هبيع منها باذن الله بهدف من 60 الي 100 نقطة

بالتوفيق ان شاء الله

الاستوب اغلاق اعلى القمة الاخيرة عند النقطة X بشمعتين ساعة

الاســـم:	303- usdchf.png
المشاهدات:	29
الحجـــم:	24.3 كيلوبايت
الرقم:	470679
    تحديث
    الدولار كندي

السعر لمس نقطة الارتداد المحددة وهبط منها +50 نقطة

من اكتفى مبروك ومن استمر يضع استوب على الدخول مع امكانية البيع مرة اخرى في حالة ضرب الاستوب

الاســـم:	309- usdchf.png
المشاهدات:	12
الحجـــم:	18.8 كيلوبايت
الرقم:	470706

الصورة الرمزية osama401
    osama401 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

👌احسنت

الصورة الرمزية simba2000
    simba2000 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اهلا بيك اخي ويعجبني اسالتك واختيارك لنقاط مهمة جدا في التحليل
    جميع النماذج الصغيرة المشار اليها انا لا اعتمد عليها ، نظرا لعدم دقتها بشكل كافي مقارنة بالنماذج الكبيرة ، يعني مثلا دة فريم يومي وانت حددت نموذج صغير جدا انا ممكن افتح فريم الاربع ساعات او الساعة وممكن الاقي ان النموذج دة أقيم وافضل على الفريم الاقل وبنموذج اكبر واوضح وحركات وتصحيحات اوضح واشمل وليس في نطاق ضيق زي اللي انت اخترته .

عفوا لم افهم جزئية النقطة Z

بالنسبة للنموذج اللي على اليمين المرقم بالبنفسجي نفس الاجابة الموجودة بالأعلى انا لا اتداول على مثل تلك النماذج والاسباب تم ذكرها ولو النموذج كبير هقارن بين الxx والx واشوف مين فيهم اعلى واعتمدها .

تحياتي ليك

أخى الكريم

"نظرا لعدم دقتها بشكل كافي مقارنة بالنماذج الكبيرة"

- الحقيقه مش مقتنع، ما هو دليل عدم دقتها ؟ بالعكس لقد نجحت هذه النماذج بالفعل ، وسؤال أخر هل حضرتك تستخدم أى وسائل مساعده أخرى لإستخراج النموذج ؟
    - بالنسبه للنقطه z لو حضرتك دققت فى الرسم هتلاقى النقطه z اعلى من النقطه D للشكل المكتمل فهل هذا صحيح ؟

صفحة 14 من 345 الأولىالأولى ... 48910111213141516171819202464114 ... الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17