صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 24 من 24
    الصورة الرمزية order777
    order777 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bu_taif مشاهدة المشاركة
    كلامك اخي الكريم مليون بالمئة حقيقة وهذا رابط موضوعي المشابه https://forum.arabictrader.com/t186327.html هذا اسلوب الشركات وخصوصا مع الحسابات التي تعطي عليها الشركات سبريد اقل حتى على الازواج المجنونه والسريعه ولكنك عندما تفتح صفقة تصبح النقطة الواحدة على المجنون مع سبريد نقطة واحدة ونصف نقطه على اليورو ين تصبح مستحيله أي نعم مستحيله ومنها للاسف الشركات الاكثر موثوقية من قبلنا نحن العرب FX D D ومنها FX C M وانتر بنك ووسويس كوت والكثير الكثير وانا هنا اقول بانه من الممكن ان تكون تلك الشركات بريئة من ذلك ولكن ربما البنك الذي يشتري ويبع لتلك الشركات وياخذ حقه منك بالضغط على التسعير
    فقبل فتح حساب مع أي شركة عليك اخي ايداع مبلغ 100 دولار وملاحظة كيف يتم التعامل مع صفقاتك واذا ارتحت انقل حسابك اليهم لا تبحث عن السبريد القليل ولا عن البونص فكله شباك حتى بتلك الشركات الموثوقة
    وبالنسبة لموضوع الهيدج فتلك مصيبه اخرى يتحرك السوق ضدك حتى تفتح هيدج وعند فتح الهيدج يعود باتجاه صفقتك الجديده وبعد فترة يربح احد العقود تفك الهيدج لينطلق مباشرة وهكذا حتى يتم تصفير حسابك وهذه صورة عن ثلاث صفقات فاتح بها عقود ميكر من 2 الى 5 عقود على كل زوج وبعد صدور الخبر على الكندي انطلقت ازواج الكندي بالصعود وعندما وصلت الجهاز وفتحت هيدج على الازواج الثلاثة اليورو كندي والباوند كندي والدولار كندي وشوف ايش حصل بالثلاث ازواج هل انا اللي حركت السوق بصفقاتي الميكرو
    حسبنا الله ونعم الوكيل بمن سبب لنا الخسائر باساليبه التي لا اشبهها الا باساليب المافيا
    هذا من ناحية وهناك شيء اخر بعد ان تتعب نفسيتك فكل صفقة مجنونه ادخل بها اثناء الخبر واربح منها خلال ثواني مبلغ محترم وهذا غلط طبعا ولكن يحصل بسبب الحالة النفسية للمتاجر تتصل بي شركات اسمها حرف واحد ومضاف اليها اف اكس تفرش لك الارض ورود ويحبون الدردشة معك ويقدمون مدير لحسابك محاولة منهم لمعرفة كيف ربحت والخوف ان تكون تلك الاسماء لها علاقة بشركتك الموثوقة لتكمل القصة عالاخر
    الاخ الكريم بموضوعه اختصر كثيرا من الشرح الذي كنت اعده بملف مع الصور
    ساضيف الصورة وان لم تظهر تجدونها مع المرفقات
    الملف المرفق 396704
    والله ده الي بحصل معايا بالحرف وكل مره مش مره واحده علشان اقول صدفه مثلا
    بس ازاي الله اعلم يعني المفروض ان دي اسعار موجوده في كل الشركات يعني تقدر تتأكد لو فتحت اكتر من حساب في شركات مختلفه من حركه الاسعار
    بس اشمعنى يعني لما تدخل وتصبر على صفقه داخلها وتيجي تهدج فجأه السعر يعكس الاتجاه وفي وقتها هل مثلا هنعلم الغيب ونخسر نفسنا
    ونفس المشكله والله حصلت معايا مع المجنون
    انا فتحت الصفقه في نص شهر 11 اللي فات وقعدت اهدج واقفل وكل ده وانتظر السعر يعمل تصحيح محترم مافيش فايده
    واول لما قفلت لما كسر ال 173 الاسبوع اللي فات وفتحت شراء عكس وبقوه وضيعلي كل الارباح اللي عملتها وبدون اي تصحيح
    ازاي اشمعنى لما تكون داخل عكس الاتجاه يجري السعر ولا كأنه فيه حاجه ولما تدخل مع الاتجاه يطلع عينك ويفضل واقف عند النقطه اللي دخلت
    منها فتره طويله بدون اي سبب بردو ويمشي بأنه بيسحف ومش هاين عليه تكسب
    مش معقول
    طيب حد من الناس اللي بتفهم في البرمجه ياناس يقولنا هو فعلا ممكن الشركات تعمل معانا ده ازاي بس علشان الكل ياخد باله
    ومنقعش ضحايا التلاعبات دي

الصورة الرمزية zelenko
    zelenko غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم

ارجو انك تتقبل كلامي بصدر رحب لانه ممكن يكون مختلف مع بعض قناعاتك

بص يا سيدي السوق ده ماشي ازاي ؟؟؟

لنفرض مثلا ان السوق مكون من 100 فرد منهم 95 اشخاص عادية مثلك و مثلي و كل واحد معها 1000 دولار و اسمنا بيكون retail traders
    و كدة معناه ان اجمالي حساباتنا يساوي 95000

و لنفرض ان الخمسة الباقيين هما خمس بنوك مركزية و كل واحد معاه 100,000 لوحده
    يبقي كدة مجموع حساباتهم 500,000

طبعا عشان السعر يتحرك امام لابد لكل عمليه شراء لابد من عملية بيع مقابلة لها
    يعني لو ال100 فرد كلهم باعوا السوق مش هيتحرك

لازم امام كل كمية تم شراءها يكون هناك كمية تم بيعها تمام لغاية كدة

دلوقتي ال95 فرد كل واحد هيحلل بطريقته المختلفة و استراتيجيته المختلفة

و هنا هنلاقي حقيقة صادمة جدا

ان حوالي 90 واحد من ال95 دول مع انهم كل واحد بيحلل بطريقة و استراتيجية مختلفة عن التاني
    هتلاقي انهم متفقين يا اما علي البيع او الشراء

و عندي الدليل ((((( المادي ))))) علي كلامي ده هقوله بعدين

تمام كدة يبقي دلوقت هنلاقي عندنا 90 فرد بايع بأجمالي عقود 90 الف
    مين بقي اللي هيشتري منهم

الخمس افراد (( الباقين من ال 95 )) بالاضافة للخمس بنوك و دول معاهم سيولة 500,000 + 5000 = 505,000

تتوقع السوق هيمشي مع مين ؟؟؟؟

سؤال تاني هل حد سال نفسه ليه احنا كافراد لو واحد فينا ناجح ممكن يضاعف حسابه 3 او 4 مرات في السنة في حين ان البنوك يتكسب 5 او 10 في المية بس ؟؟؟

لان البنوك زي ما قلنا معاهم كام ؟؟؟
    500,000

فلما ياخدوا ال 90 الف بتوعنا

يبقي كدة كانهم كسبوا حوالي 20 % من حسابهم

و حاجة مهمة كمان ليه تلاقي ناس كتير تقولك زمان السوق كان بيحترم التحليل الفني و استراتيجيات معينة و دلوقتي لأ ؟؟

انا هاقولك

زمان في 2008 كان نسبة تجار التجزئة ( retail traders ) في السوق قول مثلا 10%

يعني لو اجمالي اللي في السوق 100 الف

فده معناه ان اجمالي حساباتنتا احنا المتاجرين الصغار 10 الاف

و ان حسابات البنوك 90 الف

لكن دلوقت في 2014 و صلت النسبة حوالي 25 % من السوق

عشان كدة التلاعب بقي مفضوح و السعر بقي بيتحرك بطريقة اكثر غرابة من زمان لانه اصبح دلوقت فيه 25 فريسة للبنك فهيحتاج ده منه مجهود اكتر
    مش زي ما كان زمان بيسطاد 10 فقط و لكن طبعا دلوقت ربحه هيزيد

يعني تلاقي ترند نموذجي و اتكسر كسر نموذجي و الناس كلها باعت و تلاقي السعر بيطلع و استوباتهم تتضرب بعد كدة نفس الترند السعر ينزل يكسره تاني فالناس اللي كانت بايعة و لسة قافلين علي خسارة يقولك يااااااااااااه لو كنا صبرنا كنا زماننا كسبنا دلوقت في النزول ده و بعد كدة يقوموا بايعين تاني و يقولك المرة دي الكسر بجد و يقوم السعر يطلع تاني يقوموا الناس يقولوا لاااااااا المرة دي مش هنسيبوا ده اكيد هينزل زي المرة اللي فاتت

يقوم ساعتها السعر ما ينزلش خالص و يطير بيهم لفوق و يتمرجنوا و بعد ما يتمرجنوا تلاقي ناس تانية دخلت شراء ليه ؟؟
    يقولك لانه كدة لما طلع قوي كسر مقاومة فظيعة و هانستنا الريتست و نخش و فعلا السعر ينزل شوية يختبر المقاومة اللي كسرها تقوم الناس تشتري و من هنا يقوم السعر واخدهم و مسافر لتحت

اللي انا بقوله ده بيحصل و لا لأ يا جماعة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اذن
    عشان تنجح في الفوركس في الزمن اللي احنا فيه ده
    لابد من الاتي

1- ان تسير عكس القطيع
    2- ان تعمل بموني منجمنت عبقرية
    3- ان تعمل بستوب
    5- ان لا تعمل باستراتيجية ثابتة بل اعمل بخبرتك الشخصية كل ما تعلمته سواء فني او كلاسيك او مؤشرات

طبعا فيه سؤالين مهمين دلوقت

فين الدليل المادي اللي انت قلت عليه من شوية ؟؟؟

ازاي نعرف القطيع ماشي ازاي عشان نسير عكسه ؟؟؟

الاجابة هتلاقوها في موضوع الاخ وضاح عطار ده

https://forum.arabictrader.com/t183223.html

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الصورة الرمزية order777
    order777 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ما هو ده المطلوب بس منين نحصل على احصائيات لمراكز البيع والشراء واضحه والمهم حقيقيه فعلا وبتتحدث مباشره لان اغلب المواقع دي بتحدث المعلومات الخاصه بها بعد ما يكون السعر اتحرك اصلا بفتره وده مش هينفع نعتمد عليه احنا كمتاجريين عاديين مش عندنا معلومات زي البنوك وغيرهم اللي يقدروا بيها يعرفوا نسب مراكز البيع والشراء بوضوح عننا وبالتالي يعرفوا يمشوا السوق عكسنا

وتاني حاجه انا عن نفسي بخترع طرق بس المشكله ان اي طريقه ناجحه مبتقعدش معايا اسبوع وتضرب لان البروكر بيشوف بعمل ايه ويغير نظام الحركه للسعر عن اللي كنت بشتغل عليه فاهمني يعني كل مره كده فعلا ده اللي بشوفه وكل مره يعني مش صدف لدرجه اني بقيت احلل على كمبيوتر تاني بعيد عن اللي بشتغل عليه

بس اللي اريد ان اتأكد منه فعلا ازاي بيحركوا الاسعار ضدنا مقصدش الارقام وكده لا نظام الحركه نفسه
    بحيث انهم يقدروا يكسروا ليك اي استراتيجيه بتنفع معاك اول باول

وبعدين انا مش مع اننا نسبه 8 في الميه في السوق اصلا انا دلوقتي على يقين اننا بس العرب اللي في السوق ده الوهمي وان الحسابات الاسلاميه اللي بنعمل عليها كلها وهميه للأسف والحسابات الحقيقيه المتصله بأسعار البنوك وحركه الاسعار الحقيقيه هيا الحسابات العاديه وان برامج المتياتريد للأسف كلها برامج وهميه بتديك حركات مزيفه للسعر

بس المشكله بردو هنا ازاي بيبرمجوها بحيث تمشي عكسنا نفسي افهم ده

الصورة الرمزية zelenko

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة order777 مشاهدة المشاركة
    [COLOR="#FF0000"]ما هو ده المطلوب بس منين نحصل على احصائيات لمراكز البيع والشراء واضحه والمهم حقيقيه فعلا وبتتحدث مباشره لان اغلب المواقع دي بتحدث المعلومات الخاصه بها بعد ما يكون السعر اتحرك اصلا بفتره وده مش هينفع نعتمد عليه احنا كمتاجريين عاديين مش عندنا معلومات زي البنوك وغيرهم اللي يقدروا بيها يعرفوا نسب مراكز البيع والشراء بوضوح عننا وبالتالي يعرفوا يمشوا السوق عكسنا

ادخل علي الرابط ده
    http://www.myfxbook.com/community/outlook/GBPUSD
    و اختار فريم الاربع ساعات و اختار كلمة positions بدلا من lots و صغر الشارت لاصغر حاجة و لاحظ لما يكون المشترين اكتر بيحصل ايه و لما يكون البياعين اكتر بيحصل ايه ؟؟؟؟

وتاني حاجه انا عن نفسي بخترع طرق بس المشكله ان اي طريقه ناجحه مبتقعدش معايا اسبوع وتضرب لان البروكر بيشوف بعمل ايه ويغير نظام الحركه للسعر عن اللي كنت بشتغل عليه فاهمني يعني كل مره كده فعلا ده اللي بشوفه وكل مره يعني مش صدف لدرجه اني بقيت احلل على كمبيوتر تاني بعيد عن اللي بشتغل عليه

الكلام ده مش صحيح لان مش معقول يبقي السعر في بروكر الباري مثلا اليورور 1.3350 و في اف اكس سوليوشن 1.3390 و في اف اكس سي ام 1.3310
    لان كل واحدة منهم عندها عميل مختلف عن الاخري و كل واحدة عايزة تضربله الستوب
    و لو حصل الكلام ده يبي البروكر ده نصاب 100 %
    اقصي حاجة الشركات تعملها انها ساعة الاخبار تفرق عن بعضها 5-20 بيب بالكتير و مش دايما

اللي بيفتح بروكر ده مش عبيط
    عارف انه هيكسب دهب
    لانه عارف ان الغالبية بتخسر
    فيه بروكرات تحب تكسب قليل بس بأمان و دول هما الاي سي ان بيكسبوا من السبريد بس
    و بروكرات تانية بتحب تكسب اكتر و دول الماركت ميكر اللي بيكسبوا السبريد + صفقاتك الخاسرة و دول ممكن يحصل معاهم ان يكون عندهم عدد قليل من العلملاء الرابحين بس مش مشكلة لان الخسرانين بيكسبوهم اكتر

فمش منطقي ان كل بروكر يقعد يحرك الشارت علي مزاجه لكل عميل عنده عشان يخسره علي كدة في كل بروكر هنلاقي شارت مختلف لليورو

بس اللي اريد ان اتأكد منه فعلا ازاي بيحركوا الاسعار ضدنا مقصدش الارقام وكده لا نظام الحركه نفسه
    بحيث انهم يقدروا يكسروا ليك اي استراتيجيه بتنفع معاك اول باول

اللغز مش الاستراتيجية اللغز هو النفسية
    انت مثلا عندك استراتيجية بتديك اشارات بيع و شراء مثلا و انت مثلا نفسيا مشبع بالبيع بسبب الاخبار و كلام المنتديات ..... الخ فتخش صفقة البيع بلوت عالي و تخسر و تخاف تخش صفقة الشراء لانك حاسس انها هتضرب ستوب تقوم هي اللي تكسب

وبعدين انا مش مع اننا نسبه 8 في الميه في السوق اصلا انا دلوقتي على يقين اننا بس العرب اللي في السوق ده الوهمي وان الحسابات الاسلاميه اللي بنعمل عليها كلها وهميه للأسف والحسابات الحقيقيه المتصله بأسعار البنوك وحركه الاسعار الحقيقيه هيا الحسابات العاديه وان برامج المتياتريد للأسف كلها برامج وهميه بتديك حركات مزيفه للسعر

خلاص شوف اي شركة عالمية تعجبك و فيها اسعار حقيقة و قارنها بأسعار الميتا تريدر و قولي نسبة الفروق كام في المية

بس المشكله بردو هنا ازاي بيبرمجوها بحيث تمشي عكسنا نفسي افهم ده

برافو عليك انت كدة في الجملة دي جبت الخلاصة

هما بيبرمجونا احنا مش السعر مثلا علي البيع عشان هما يشترو و العكس عشان كدة لو بصيت في الشارت بتاع ماي افكس بوك هتلاقي البياعين لما بيكتروا عن المشترين السعر بيصعد و العكس و ده معناه اننا دائما عكس الترند

يبقي حضرتك مثلا تبص علي النسبة لو لقيت المشترين اكتر ساعتها دور علي اي استراتيجية تديك بيع و بيع معاها هتكسب

[/
    الرد في الاقتباس
    آخر تعديل بواسطة zelenko ، 25-01-2014 الساعة 05:26 PM

الصورة الرمزية النسر الذهبى
    النسر الذهبى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zelenko مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

ارجو انك تتقبل كلامي بصدر رحب لانه ممكن يكون مختلف مع بعض قناعاتك

بص يا سيدي السوق ده ماشي ازاي ؟؟؟

لنفرض مثلا ان السوق مكون من 100 فرد منهم 95 اشخاص عادية مثلك و مثلي و كل واحد معها 1000 دولار و اسمنا بيكون retail traders
    و كدة معناه ان اجمالي حساباتنا يساوي 95000

و لنفرض ان الخمسة الباقيين هما خمس بنوك مركزية و كل واحد معاه 100,000 لوحده
    يبقي كدة مجموع حساباتهم 500,000

طبعا عشان السعر يتحرك امام لابد لكل عمليه شراء لابد من عملية بيع مقابلة لها
    يعني لو ال100 فرد كلهم باعوا السوق مش هيتحرك

لازم امام كل كمية تم شراءها يكون هناك كمية تم بيعها تمام لغاية كدة

لا مش تمام يتحرك السوق بسبب وجود عملية شراء لم تجد عملية بيع تقابلها

دلوقتي ال95 فرد كل واحد هيحلل بطريقته المختلفة و استراتيجيته المختلفة

و هنا هنلاقي حقيقة صادمة جدا

ان حوالي 90 واحد من ال95 دول مع انهم كل واحد بيحلل بطريقة و استراتيجية مختلفة عن التاني
    هتلاقي انهم متفقين يا اما علي البيع او الشراء

كلام سليم لانهم تعلموا من منبع واحد فرغم اختلاف الطرق ظاهريا إلا ان البناء او التركيب الاساسي واحد مثل 2*1=2 4-2=2 اختلفت المدخلات والنتيجة واحدة وإثبات ذلك من الطرق والسوق لمن لا يتفق معك ومعي يحتاج كلام كثير...

و عندي الدليل ((((( المادي ))))) علي كلامي ده هقوله بعدين

تمام كدة يبقي دلوقت هنلاقي عندنا 90 فرد بايع بأجمالي عقود 90 الف
    مين بقي اللي هيشتري منهم

الخمس افراد (( الباقين من ال 95 )) بالاضافة للخمس بنوك و دول معاهم سيولة 500,000 + 5000 = 505,000

تتوقع السوق هيمشي مع مين ؟؟؟؟

سؤال تاني هل حد سال نفسه ليه احنا كافراد لو واحد فينا ناجح ممكن يضاعف حسابه 3 او 4 مرات في السنة في حين ان البنوك يتكسب 5 او 10 في المية بس ؟؟؟

لان البنوك زي ما قلنا معاهم كام ؟؟؟
    500,000

فلما ياخدوا ال 90 الف بتوعنا

يبقي كدة كانهم كسبوا حوالي 20 % من حسابهم

سبب صحيح ولكنه سطحي قليلا فالسبب الاكثر اهمية انه لا يوجد احد يرفع لهم اموالهم (الرافعة). ولكي تاخذ السبب المصدري او الرئيسي فهو حتي لا ينهار النظام النقدي.

و حاجة مهمة كمان ليه تلاقي ناس كتير تقولك زمان السوق كان بيحترم التحليل الفني و استراتيجيات معينة و دلوقتي لأ ؟؟

انا هاقولك

زمان في 2008 كان نسبة تجار التجزئة ( retail traders ) في السوق قول مثلا 10%

يعني لو اجمالي اللي في السوق 100 الف

فده معناه ان اجمالي حساباتنتا احنا المتاجرين الصغار 10 الاف

و ان حسابات البنوك 90 الف

لكن دلوقت في 2014 و صلت النسبة حوالي 25 % من السوق

عشان كدة التلاعب بقي مفضوح و السعر بقي بيتحرك بطريقة اكثر غرابة من زمان لانه اصبح دلوقت فيه 25 فريسة للبنك فهيحتاج ده منه مجهود اكتر
    مش زي ما كان زمان بيسطاد 10 فقط و لكن طبعا دلوقت ربحه هيزيد

يعني تلاقي ترند نموذجي و اتكسر كسر نموذجي و الناس كلها باعت و تلاقي السعر بيطلع و استوباتهم تتضرب بعد كدة نفس الترند السعر ينزل يكسره تاني فالناس اللي كانت بايعة و لسة قافلين علي خسارة يقولك يااااااااااااه لو كنا صبرنا كنا زماننا كسبنا دلوقت في النزول ده و بعد كدة يقوموا بايعين تاني و يقولك المرة دي الكسر بجد و يقوم السعر يطلع تاني يقوموا الناس يقولوا لاااااااا المرة دي مش هنسيبوا ده اكيد هينزل زي المرة اللي فاتت

يقوم ساعتها السعر ما ينزلش خالص و يطير بيهم لفوق و يتمرجنوا و بعد ما يتمرجنوا تلاقي ناس تانية دخلت شراء ليه ؟؟
    يقولك لانه كدة لما طلع قوي كسر مقاومة فظيعة و هانستنا الريتست و نخش و فعلا السعر ينزل شوية يختبر المقاومة اللي كسرها تقوم الناس تشتري و من هنا يقوم السعر واخدهم و مسافر لتحت

اللي انا بقوله ده بيحصل و لا لأ يا جماعة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

صحيح بيحصل... ولكن ليس السبب هو ما عرضته بخصوص ارتفاع اعداد تجار التجزئة او الأفراد العاديين بالسوق. ولكن السبب هو تقييد الروافع في الاقتصاديات الضخمة كامريكا واليابان فالكثير من اصحاب الاموال الذين يعيشون في البلاد التي تم تقليل روافعها اصبح لديهم نفس اطول وازداد الوعي باضرار الرافعة ونتيجة لذلك حرق الحسابات اصبح يتطلب عدة معارك طويلة. وايضا بسبب ارتفاع عدد وحدات النقود بالعالم (بعد ازمة 2008 تم انتاج سيل جارف من النقود).

اذن
    عشان تنجح في الفوركس في الزمن اللي احنا فيه ده
    لابد من الاتي

1- ان تسير عكس القطيع
    2- ان تعمل بموني منجمنت عبقرية
    3- ان تعمل بستوب
    5- ان لا تعمل باستراتيجية ثابتة بل اعمل بخبرتك الشخصية كل ما تعلمته سواء فني او كلاسيك او مؤشرات

طبعا فيه سؤالين مهمين دلوقت

فين الدليل المادي اللي انت قلت عليه من شوية ؟؟؟

ازاي نعرف القطيع ماشي ازاي عشان نسير عكسه ؟؟؟

الاجابة هتلاقوها في موضوع الاخ وضاح عطار ده

https://forum.arabictrader.com/t183223.html

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بعض التعليقات البسيطة في الاقتباس

تحيتي

آخر تعديل بواسطة المراقب العام ، 27-01-2014 الساعة 05:28 AM

الصورة الرمزية zelenko

ردود جميلة اخي النسر الذهبي

و لكن لي تعليق علي احد ردودك

النقطة دي مش صح

هقولك ليه

دلوقت السعر بتحرك ازاي ؟؟؟؟

عن طريق التكات

عارف كل تك معناها ايه ؟؟؟

معناها انه علي هذا السعر حدثت عملية شراء و بيع

ابسطهالك اكتر

دلوقتي لنفرض ان السعر عند 100

و لنفرض ان احجام المشترين اكتر و السوق هيطلع
    بيطلع ازاي ؟؟؟

هتلاقي فيه اوامر بيع مثلا عند 101 بمقدار 1 مليون
    هيقوم واحد من المشترين مشتريهم
    هتلاقي السعر كان عند 100 و في تكة واحدة بقي عند 101

المهم بعدها اتحط امر بيع عند 105 ب 2 مليون

دخل واحد من المشترين اخده

هتلاقي التكة الحالية تحركت من 101 الي 105 مباشرة

ثم مثلا ما بقاش فيه اوامر بيع من اسعار قريبة و اقرب سعر بيع كان من عند 150 بمقدار 5 مليون

هنا لو واحد من المشترين دخل شراء ب 5 مليون هتلاقي السعر قفز مرة واحدة في تك واحدة من 105 الي 150

علشان كدة لما تلاقي فيه مثلا قمة و يكون ناس كتير حاطين ستوباتهم فوقها و تلاقي السعر كسرها بتلاقيه طار بعدها لفوق فجأة

و ده بسبب انه مفيش اوامر بيع الا فوق المقاومة بشوية فوق بالاضافة الي ان ستوبات البيع عبارة عن اوامر شراء

هي دي الية حركة السوق سواء كان بورصة او فوركس

الصورة الرمزية النسر الذهبى
    النسر الذهبى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zelenko مشاهدة المشاركة
    ردود جميلة اخي النسر الذهبي

و لكن لي تعليق علي احد ردودك

النقطة دي مش صح

هقولك ليه

دلوقت السعر بتحرك ازاي ؟؟؟؟

عن طريق التكات

عارف كل تك معناها ايه ؟؟؟

معناها انه علي هذا السعر حدثت عملية شراء و بيع

ابسطهالك اكتر

دلوقتي لنفرض ان السعر عند 100

و لنفرض ان احجام المشترين اكتر و السوق هيطلع
    بيطلع ازاي ؟؟؟

هتلاقي فيه اوامر بيع مثلا عند 101 بمقدار 1 مليون
    هيقوم واحد من المشترين مشتريهم
    هتلاقي السعر كان عند 100 و في تكة واحدة بقي عند 101

المهم بعدها اتحط امر بيع عند 105 ب 2 مليون

دخل واحد من المشترين اخده

هتلاقي التكة الحالية تحركت من 101 الي 105 مباشرة

ثم مثلا ما بقاش فيه اوامر بيع من اسعار قريبة و اقرب سعر بيع كان من عند 150 بمقدار 5 مليون

هنا لو واحد من المشترين دخل شراء ب 5 مليون هتلاقي السعر قفز مرة واحدة في تك واحدة من 105 الي 150

علشان كدة لما تلاقي فيه مثلا قمة و يكون ناس كتير حاطين ستوباتهم فوقها و تلاقي السعر كسرها بتلاقيه طار بعدها لفوق فجأة

و ده بسبب انه مفيش اوامر بيع الا فوق المقاومة بشوية فوق بالاضافة الي ان ستوبات البيع عبارة عن اوامر شراء

هي دي الية حركة السوق سواء كان بورصة او فوركس
    ﻻ شرط لوجود عملية بيع باﻷعلي ليرتفع لها مادام فيه مشتري وﻻ يوجد بائع حاليا سيستمر باﻷرتفاع حتي يقول احد انا بائع وخذ ما لدي عندها سيقف ﻻن الفوركس سوق غير مركزي غير منظم وليس كل اﻷوامر المعلقة او العروض معروفه لكل من في السوق.

هناك مشتري وهناك بائع سيظل السوق كما هو والكل راضي علي السعر.
    هناك مشتري وليس هناك بائع سيرتفع السوق حتي يجد البائع والبائع غير معروف مركزه ومكانه في معظم اﻷحوال باﻷضافة ان هناك قرارات فورية تحدث نتيجة للحركة وليست الحركة نتيجة للقرار الذي حدث بالماضي.

وعموما مشاركتك تقول ان الحركة تحدث نتيجة وجود مشتري وﻻ يوجد بائع حاليا علي السعر الحالي وهذا صحيح لكنك تقول انه يجب ان يوجد عرض بيع باﻷعلي ليقفز السعر وهذا غير صحيح. ﻻن السعر يجب ان يمر علي كل سعر قبل ان يذهب للعرض ﻻنه قد يحرك قرارات فورية للبيع او عروض غير معلومة. وهذا بالطبع مضاد لم نراه عندما يقفز السعر بدون ان يمر علي بعض اﻷسعار اثناء اﻷخبار القوية او غيره... والحقيقة انه مر بالفعل وﻻ يوجد ما يسمي بالقفز او الفجوة ولكنه كلما ارتفع جزء بسيط بحثا عن عرض بيع إذا به يجد قرارات شراء اكثر وليس بيع وكلما ارتفع مره اخري وجد الشراء يزيد لذا كان ارتفعه سريع جدا فاحدث فجوة باﻷسعار علي منصاتنا ﻻن اﻷسعار ﻻ تصلنا فورية وانما يصلنا اسعار الماضي بجزء دقيق من الثانية او بتاخير اكثر في بعض الظروف.

كما يحدث بجميع الاسواق ﻻ توجد سلعة وهناك من يريد شرائها سعرها سيرتفع حتي يجد من يوافق علي بيعها.

الخلاصة: ان الحركة تحدث بسب العجز او عدم اﻷتزان وهذا هو المهم يوجد مشتري وﻻ يوجد بائع إذا سيتحرك السعر ليجد هذا البائع فالسعر اعمي ﻻ يري وﻻ يقف مكانه منتظرا من يعرض عليه البيع.

تحيتي
    آخر تعديل بواسطة النسر الذهبى ، 27-01-2014 الساعة 06:20 PM

الصورة الرمزية wadzaman
    wadzaman متواجد حالياً عضو نشيط

نقاش جميل ومفيد جدا أخي النسر الذهبي وأخي ابو حمزة بارك الله فيكما ..
    توقيع العضو
    اليقظة - الصبر - الإلتزام 100%
    Dont miss a Trade and Never miss a Trend

الصورة الرمزية عاشق الصمت
    عاشق الصمت غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

للباحثين عن الاسرار

العرض والطلب

هاتين الكلمتين تعملان عمل السحر في نفوس المضاربين و الحل الرياضي لكل هذا الكلام كان جاهزا هنا .

وقد وضحها احدهم ذات يوم على هذا اللينك وله جزيل الشكر والتقددير

https://forum.arabictrader.com/t152536.html#post2492414

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17