مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل ترى ان الاوبشن ستضيف لطريقك متاجرتك اى جديد ؟

المصوتون
90. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • نعم , سأربح

42 46.67%
  • لآ , مجرد وسيلة اخرى للخسارة

13 14.44%
  • ربمـا تحدث توازن و تحافظ على استثماراتى

8 8.89%
  • لا أعرف

27 30.00%
صفحة 6 من 14 الأولىالأولى 123456789101112 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 76 إلى 90 من 205
    الصورة الرمزية Leonardo
    Leonardo غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed028 مشاهدة المشاركة
    اخي ليوناردو الا توجد شركة في الأوبشن تعطي حساب ديمو للتعود على المنصة و طريقة التجارة ؟؟؟

لأنني بحث عن شركات لكن لم أجد ؟؟
    للأسف لا يوجد و لكنى شرحت فكرة فى الفيديو و قلتها كتير هنا ف المنتدى افتح حساب حقيقى ب أقل مبلغ فى الشركة و اطلب وقتها حساب ديمو و متشتغلش على الحساب الحقيقة الا لما يعجبك الوضع و تتدرب و لو مش عجبك اطلب سحب مبلغك تانى عادى من غير خسارة

الصورة الرمزية Leonardo

طيب ان شاء الله نكمل شرح الامثلة بتاعت الباينرى اوبشن مع الشرح على الشارت ليه اخدنا الصفقة و كل يوم ان شاء الله هنزل مثال او اتنين من الصفقة المنتهية خلال اليوم و لو فيه صفقات خسرانة برضو هنزل مثال عليها عشان نعرف خسرنا ليه و نتفادى الخسارة ف المرات ال بعد كدا ( الموضوع مفيد ليا معاكم لانى براجع و بنبه نفسى لاشياء صغيرة ممكن اغلط فيها ) و ان شاء الله كلنا نستفيد
    و هبدأ ب مثال اخدته يوم الجمعة الفاتت اخر يوم ف الاسبوع

المثال كان على الاسترلينى ( الباوند ) دولار GBPUSD
    كان السعر فى هبوط على شارت الساعة طبعا الكل شاف الهبوط يوم الجمعة بالنسبة للباوند كان عامل ازاى و ناس كتير خسرت بسبب الهبوط دا
    المهم انا شوفت اول شمعة هبوط على شارت الساعة كان هبوط قوى و ف اخر الساعة السعر بدا يصعد تانى لانه ارتد من منقطة دعم تمثل دعم شهرى عند النقطة 1.6196
    انتظرت على شارت الساعة حتى كسر النقطة دى و قفل تحتها بس ب شمعة 5 دقايق اتأكدت انه كسر و روحت واخد بيع مع اول اعادة اختبار للسعر المكسور عند 1.61959 بالتحديد
    اخدت عقد بيع 100 دولار لنهاية النصف ساعة لانى عارف حركة الباوند لو اخدته لنهاية الساعة ممكن يرتد تانى مع ان المكان صعب انه يرتد له تانى بعد ما كسره و فى وخم هبوطى بالمنظر دا لكن لقيت ان سهل السعر يواصل هبوط خلال النصف ساعة فقط علشان كدا اخدت عقد الاوبشن بيع لنهاية النصف ساعة
    و دا شارت الساعة موضح مكان الدخول

و طبعا راقبت السعر على الفريمات الصغيرة الربع ساعة و ال 5 دقايق و مكنش فيه اى بوادر ارتداد و العقد كان مدينى لوقت طويل مكسب ما بين 45-50% بس انا كنت شايف انها مكملة فى اتجاهى عادى و هتدينى 85% مكسب فا كملت مع الصفقة للنهاية و السعر كان سلس ف الهبوط معملش انعكاسات تذكر
    و دا شكل شارت الاوبشن و محدد مكان الدخول الانتهاء

و المبلغ المستثمر كان 100 دولار فى الصفقة دى و انتهت على مكسب +85% يعنى مكسب 85 دولار الحمد لله ( مع ان حسابى كبير لكن انا بتاجر ب نسبة ما بين 1-5% من الحساب ك حد اقصى و مش بغامر ب أكبر من كدا الا فى اخر الشهر من الارباح )

بعض الملاحظات ال عاوز اقولها عن الصفقة :
    - لازم تبص على الفريمات كلها قبل ما تبدا اى صفقة ( الاسبوعى - الديلى - الاربع ساعات - الساعة - النصف ساعة - الربع ساعة - الخميس دقايق - الدقيقة ) انا عارف انه صعب لكن مع الممارسة لو بصيت على كل شارت لمدة 5 ثوانى هتعرف انت عاوز ايه من الزوج و رايح فيه
    - الثقة فى اتجاه صفقتك يخليك تصبر معاها للنهاية ( و برضو اى بوادر تغيير فى الحركة مش عيب انك تخرج على اى ربح موجود )
    - عدم التشتييت .. يعنى متبقاش قاعد شغال فى صفقة و الصفقة شغالة و باقى نص الوقت عليها و تروح تبص على المنتدى ولا الفيس بوك ولا تكلم حد .. ركز فى صفقتك عشان اى بوادر تغيير تخرج علىطول
    - و الصفقة شغالة دايما تابعها على الفريمات الاقل من وقت انتهائك ( يعنى ف الصفقة دى كنت بتابعها على الربع ساعة - ال خمس دقايق - الدقيقة )
    - لا تطمع مهما كانت ثقتك فى الصفقة ( يعنى انا هنا كان ممكن ادخل ب 1000 ولا 2000 دولار اكسب 850 ولا 1600 دولار فى صفقة فى نص ساعة لكن لآلآلآلآ انا حاطط لنفسى شكل معين و جدول و خطة معينة ملتزم بيهم مهما كانت المغريات و دا ال مخلينى مكمل ف سوق مغرى زى الاوبشن ) و زى ما قولت لما بحب اغامر بيكون من الارباح اخر الشهر

انا كدا خلصت المثال دا و ان شاء الله هنزل مثال تانى جى على اليورو ين المشاركة الجاية , لو فيه اى استفسار اكون مبسوط جدا بالاجابة عليه .

الصورة الرمزية albusaidy99
    albusaidy99 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

أخي ليوناردو لو سمحت ممكن تشرح لنا الإستراتيجية التي تعمل بها بتجارة الباينري اوبشن هذا إذا ما عندك مانع.

الصورة الرمزية أبوالعبادلة
    أبوالعبادلة غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

قلت أمر على موضوعك المميز عن الخيارات الثنائية
    أهم حاجة فى اى موضوع أن يكون الكاتب صاحب تجربة حقيقية مش نظريات و دراسات فى سماء بلا سقف!
    و هو ده اللى بيميز موضوعك يا محمد
    إنك بتنقل لايف تجربتك للناس

استمر على كده هتنفع و تفيد ناس كتير

خالص تحياتى

الصورة الرمزية Leonardo

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة albusaidy99 مشاهدة المشاركة
    أخي ليوناردو لو سمحت ممكن تشرح لنا الإستراتيجية التي تعمل بها بتجارة الباينري اوبشن هذا إذا ما عندك مانع.
    انا بالفعل اقوم بشرحها , فا انا اعتمد اعتماد كلى على الحركة السعرية فقط لا غير مع الوضع ف الاعتبار الاستعانة بالدعوم و المقاومات , تابع شرح الامثلة و ان شاء الله هتفهم قصدى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Leonardo مشاهدة المشاركة
    انا بالفعل اقوم بشرحها , فا انا اعتمد اعتماد كلى على الحركة السعرية فقط لا غير مع الوضع ف الاعتبار الاستعانة بالدعوم و المقاومات , تابع شرح الامثلة و ان شاء الله هتفهم قصدى
    أشكرك متابع معك وان شاء الله نشوف الخير على إيدك

الصورة الرمزية Leonardo

المثال الثانى على يوم الجمعة 4 اكتوبر
    المثال على زوج اليورو ين

الصفقة اخدتها بعد صفقة الاسترلينى بعدة ساعات

التذبذب كان هو السمة الواضحة على تحرك ازواج الين نتيجة تذبذب زوج الدولار ين المحرك الاساسى لكل ازواج الين ( نتيجة اغلاق الحكومة الامريكية و تذبذب الاسهم الامريكية ايضا )
    كان التذبذب مائل للهبوط على زوج اليورو ين نتيجة للهبوط ف زوج اليورو دولار
    على شارت الساعة كان الوضع العرضى المائل للهبوط هو السائد لكن لا يوجد ترند هابط واضح الا مع منتصف بداية الفترة الامريكية بدء السعر ف الهبوط و بشموع هبوط ما بين 20 الى 25 نقطة
    فقررت المتابعة لاخذ صفقة بيع اوبشن من احسن سعر مناسب
    مع اغلاق السعر على شمعتين هبوط لاحظت ارتداد السعر اكتر من مرة الى مستوى 132.37 و هنا المتابعة مهمة جدا عشان تعرف ايه هو المستوى الجاذب للسعر ( الناس ال اشتغلت بالفوليوم قبل كدا هتعرف كلامى كأن المستوى دا نفس المستوى الجاذب للسعر عن شارت الفوليوم )
    تابعت السعر على فريم الساعة و النصف ساعة و مع فاتتاح شمعة ساعة جديدة هبط السعر سريعا و ملحقتش اخد الصفقة , انتظرت النصف ساعة الاخرى من نفس الساعة و لما السعر طلع لمس مستوى الجذب ال قولت عليه الموضح ف الشارت عند النقطة 132.37 اخدت عقد بيع
    و دا شارت الساعة موضح مكان و شكل الحركة و مكان دخول الصفقة

السعر لحقته عند 131.354 و هنا ملحوظة كويسة
    لو السعر ال انت عاوزه هرب منك نقطة او اتنين و كان الوقت بتاعت نصف ساعة او اكتر خد الصفقة , لكن لو السعر هرب اكتر من كدا استناه يرجعلك تانى لو مرجعش خلاص مش مهم شوف صفقة غيرها لكن متجريش ابدا ورا السعر

اخدت الصفقة بيع عقد اوبشن على اليورو ين من سعر 132.354 لنهاية الساعة و كانت مدة الاوبشن حوالى 25 دقيقة
    الترند كان هابط و انا اخدت الصفقة من احسن سعر تقريبا فا مكنش فيه اى قلق من ان شمعة الساعة ترجع و تقفل خضراء ( مع ان الين مجنون و يعملها ) لكن كنت بتابع الصفقة على الفريمات الصغيرة و مكنش فيه قلق منها لكن برضو مغامرتش بمبلغ كبير , المبلغ المعتاد انى ادخل بيه على نفس خطة عملى هو هو مش بيتغير الا ف اخر الشهر لو عندى شهية مخاطرة :D

دا شارت الاوبشن

السعر قفل تحت سعر دخولى بحوالى 14 نقطة فى صالحى و كان يكفينى 0.1 من نقطة عشان اكسب
    تم الدخول ب 100 للعقد و تم ربح +85% يعنى 85 دولار الحمد لله

الاعتماد كان ف الصفقة دى على الحركة السعرية نفسها و الاتجاه خلال الانتراداى ( الهابط )
    و على خطوط الدعوم و المقاومات الهامة لتحديد اماكن الاختراق او الكسر و احسن اماكن لفتح الصفقة
    المؤشر الى فى الصورة تقريبا مؤشر المهندس وضاح عطار للدعوم و المقاومات الهامة و بعض مؤشرات البايفوت بوينت و هى ما اعتمد عليها اعتماد اساسى مع تمبلت الاستاذ جمال بسيس على الاربع ساعات لتحديد نفس الغرض ايضا
    - لا للطمع مهما كانت صقتك من الصفقة
    ازواج الين غدارة ( الدخول فيها بحذر و بوقت كافى )

اى استفسارات انا حاضر

الصورة الرمزية Leonardo

ذكرت قبل كدا مرات عديدة لا تحصى ان مسألة التحريم او الحلال انا لست اهلا للافتاء بها لذا ارجو عدم التطرق لها ف الموضوع ف الموضوع شرحى و تعليمى بحت ليس مناقشة دينية
    أرجو من لديه اسئلة عن الفتاوى الدينية ان يذهب الى شيخ يثق فى رأيه و يفتيه
    اما من لديه اسئله بخصوص الشرح او المجال من ناحية اليات العمل فا اهلا به و هجاوب عليه ان شاء الله .

الصورة الرمزية walidleeda
    walidleeda غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

انا مش عارف مشاركتي اتحذفت و لا ايه ... لكن ماشي ... هكرر السؤال بدون الدخول في حلال و حرام ...
    ما هي طريقة الخيارات باختصار ؟
    اللي فهمته .. انها توقع للسعر صعود او هبوط لمدة معينة و لتكن ساعة .. و في نهاية الساعة اذا السعر موافق للتوقع سواء بارتفاع او انخفاض و لو بنصف نقطة يبقى انت كدة كسبان ...
    سؤال اهو من غير حلال و حرام ؟؟!!!!!!!

الصورة الرمزية Leonardo

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walidleeda مشاهدة المشاركة
    انا مش عارف مشاركتي اتحذفت و لا ايه ... لكن ماشي ... هكرر السؤال بدون الدخول في حلال و حرام ...
    ما هي طريقة الخيارات باختصار ؟
    اللي فهمته .. انها توقع للسعر صعود او هبوط لمدة معينة و لتكن ساعة .. و في نهاية الساعة اذا السعر موافق للتوقع سواء بارتفاع او انخفاض و لو بنصف نقطة يبقى انت كدة كسبان ...
    سؤال اهو من غير حلال و حرام ؟؟!!!!!!!
    ممكن ترجع لاول مشاركة خالص و انت هتفهم منها كل حاجة و لو مفهمتش شوف الفيديوهات اول فيديو باذات برضو هتفهم ان شاء الله
    المشاركة الاولى مشروح فيها فكرة الاوبشن

افتراضي رد:██•… الباينرى اوبشن و علاقتها بالفوركس , امثلة و شرح تعليمى و رحلة عمل …•██

المثال الثانى على يوم الجمعة 4 اكتوبر
    المثال على زوج اليورو ين

الصفقة اخدتها بعد صفقة الاسترلينى بعدة ساعات

التذبذب كان هو السمة الواضحة على تحرك ازواج الين نتيجة تذبذب زوج الدولار ين المحرك الاساسى لكل ازواج الين ( نتيجة اغلاق الحكومة الامريكية و تذبذب الاسهم الامريكية ايضا )
    كان التذبذب مائل للهبوط على زوج اليورو ين نتيجة للهبوط ف زوج اليورو دولار
    على شارت الساعة كان الوضع العرضى المائل للهبوط هو السائد لكن لا يوجد ترند هابط واضح الا مع منتصف بداية الفترة الامريكية بدء السعر ف الهبوط و بشموع هبوط ما بين 20 الى 25 نقطة
    فقررت المتابعة لاخذ صفقة بيع اوبشن من احسن سعر مناسب
    مع اغلاق السعر على شمعتين هبوط لاحظت ارتداد السعر اكتر من مرة الى مستوى 132.37 و هنا المتابعة مهمة جدا عشان تعرف ايه هو المستوى الجاذب للسعر ( الناس ال اشتغلت بالفوليوم قبل كدا هتعرف كلامى كأن المستوى دا نفس المستوى الجاذب للسعر عن شارت الفوليوم )
    تابعت السعر على فريم الساعة و النصف ساعة و مع فاتتاح شمعة ساعة جديدة هبط السعر سريعا و ملحقتش اخد الصفقة , انتظرت النصف ساعة الاخرى من نفس الساعة و لما السعر طلع لمس مستوى الجذب ال قولت عليه الموضح ف الشارت عند النقطة 132.37 اخدت عقد بيع
    و دا شارت الساعة موضح مكان و شكل الحركة و مكان دخول الصفقة

السعر لحقته عند 131.354 و هنا ملحوظة كويسة
    لو السعر ال انت عاوزه هرب منك نقطة او اتنين و كان الوقت بتاعت نصف ساعة او اكتر خد الصفقة , لكن لو السعر هرب اكتر من كدا استناه يرجعلك تانى لو مرجعش خلاص مش مهم شوف صفقة غيرها لكن متجريش ابدا ورا السعر

اخدت الصفقة بيع عقد اوبشن على اليورو ين من سعر 132.354 لنهاية الساعة و كانت مدة الاوبشن حوالى 25 دقيقة
    الترند كان هابط و انا اخدت الصفقة من احسن سعر تقريبا فا مكنش فيه اى قلق من ان شمعة الساعة ترجع و تقفل خضراء ( مع ان الين مجنون و يعملها ) لكن كنت بتابع الصفقة على الفريمات الصغيرة و مكنش فيه قلق منها لكن برضو مغامرتش بمبلغ كبير , المبلغ المعتاد انى ادخل بيه على نفس خطة عملى هو هو مش بيتغير الا ف اخر الشهر لو عندى شهية مخاطرة :D

دا شارت الاوبشن

السعر قفل تحت سعر دخولى بحوالى 14 نقطة فى صالحى و كان يكفينى 0.1 من نقطة عشان اكسب
    تم الدخول ب 100 للعقد و تم ربح +85% يعنى 85 دولار الحمد لله

الاعتماد كان ف الصفقة دى على الحركة السعرية نفسها و الاتجاه خلال الانتراداى ( الهابط )
    و على خطوط الدعوم و المقاومات الهامة لتحديد اماكن الاختراق او الكسر و احسن اماكن لفتح الصفقة
    المؤشر الى فى الصورة تقريبا مؤشر المهندس وضاح عطار للدعوم و المقاومات الهامة و بعض مؤشرات البايفوت بوينت و هى ما اعتمد عليها اعتماد اساسى مع تمبلت الاستاذ جمال بسيس على الاربع ساعات لتحديد نفس الغرض ايضا
    - لا للطمع مهما كانت صقتك من الصفقة
    ازواج الين غدارة ( الدخول فيها بحذر و بوقت كافى )

اى استفسارات انا حاضر

افتراضي رد:██•… الباينرى اوبشن و علاقتها بالفوركس , امثلة و شرح تعليمى و رحلة عمل …•██

ممكن ترجع لاول مشاركة خالص و انت هتفهم منها كل حاجة و لو مفهمتش شوف الفيديوهات اول فيديو باذات برضو هتفهم ان شاء الله
    المشاركة الاولى مشروح فيها فكرة الاوبشن
    قرات .. بس انا عايزك تجاوبني بصح او غلط .. مش بقولك اشرحلي من جديد
    يعني قولي اه او لا

الصورة الرمزية Leonardo

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walidleeda مشاهدة المشاركة
    قرات .. بس انا عايزك تجاوبني بصح او غلط .. مش بقولك اشرحلي من جديد
    يعني قولي اه او لا
    بأختصار شديد بتحلل زى الفوركس عادى و بتشترى او بتبيع زى الفوركس برضو عادى لكن الصفقة محددة بوقت معين انت ال بتختاره بيبدأ من 60 ثانية الى اسابيع و ايام و سنين كمان و لو تحليلك صح و اتجاهك صح هتكسب زى الفوركس لو غلط هتخسر زى الفوركس برضو

بأختصار شديد بتحلل زى الفوركس عادى و بتشترى او بتبيع زى الفوركس برضو عادى لكن الصفقة محددة بوقت معين انت ال بتختاره بيبدأ من 60 ثانية الى اسابيع و ايام و سنين كمان و لو تحليلك صح و اتجاهك صح هتكسب زى الفوركس لو غلط هتخسر زى الفوركس برضو
    تمام يبقى فهمي صحيح .. توقع بناء على تحليل و لو التوقع صح حتى لو بنصف نقطة تربح النسبة للي انت محددها مثلا 70% ...
    طيب الفلوس بقى ال 70 % دي اللي كسبتها باخدها منين ؟!! او تعتبر ايه يعني جايزة مثلا على توقع السعر صح ؟ لان في الفوركس مكسبي بيكون فارق الاسعار و بالنقاط مش زي الخيارات نهائيا !!

الصورة الرمزية TOP FOREX
    TOP FOREX غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم

24opt

لماذا موقع هذه الشركة اصبح غير متواجد بالعربي

صفحة 6 من 14 الأولىالأولى 123456789101112 ... الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17